Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google Earth introduceert 3d-weergave en interactieve gesproken rondleidingen

Door , 49 reacties

Google Earth heeft een update gekregen waarmee het mogelijk is om locaties op aarde te bekijken in 3d. Daarnaast is de functie Voyager ge´ntroduceerd, waarmee gebruikers verschillende interactieve rondleidingen kunnen bekijken.

De nieuwe versie van Google Earth heeft een 3d-knop waarmee locaties in drie dimensies vanuit alle gewenste hoeken te zien zijn. Gebruikers kunnen over de gekozen locatie heen zweven, in- en uitzoomen en de camera laten roteren. De 3d-beelden lijken deels een getekende weergave van de realiteit. De functie werkt niet op alle plekken. Zo is Amsterdam grotendeels in 3d en Groningen ook, maar Utrecht heeft bijvoorbeeld alleen een platte weergave.

Een andere nieuwe functionaliteit is Voyager. Gebruikers kunnen hiermee interactieve rondleidingen zien die worden begeleid door ingesproken teksten van bijvoorbeeld wetenschappers. Zo zijn zes bijzondere natuurlocaties afkomstig uit BBC Earth-afleveringen te zien en is het Gombe National Park in Tanzania te bekijken waarbij de stem van Jane Goodall vertelt over haar onderzoek naar chimpansees. In totaal zijn er meer dan vijftig van dit soort verhalen in de nieuwe versie van Google Earth verwerkt. Deze verhalen gaan gepaard met onder andere 360-gradenvideo's en beelden vanuit het street view-perspectief. Ook kunnen mobiele gebruikers virtuele ansichtkaarten van de locaties uit Voyager versturen; op desktops is er een link om te locatie te delen.

Gebruikers kunnen ook 'verborgen juwelen' op de aardbol bekijken via de optie 'I'm feeling lucky', inclusief korte beschrijvingen. Met deze optie toont Google Earth een willekeurige mooie locatie. Voorbeelden daarvan zijn volgens Google het eiland Pemba, nabij de kust van Tanzania en het historische La Scala operahuis in Milaan. In totaal zijn er zo'n 20.000 van dit soort willekeurige locaties te bekijken via deze functionaliteit.

De update is vanaf dinsdag beschikbaar voor de browser Chrome en mobiel besturingssysteem Android. Hiermee is Google Earth niet langer enkel beschikbaar in de vorm van een aparte app; op mobiele apparaten is een app nog steeds vereist, maar op desktops is de dienst vanuit de Chrome-webbrowser te openen. Voor iOS en andere browsers komt de nieuwe versie van Earth later beschikbaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Reactiefilter:-149049+126+22+30Ongemodereerd13
Wat is het verschil met Google Maps eigenlijk waar al tijden dezelfde 3d functionaliteit (op dezelfde locaties) in zit? Ik zie het niet echt als iets nieuws? Ik gebruik dit volgens mij al meer dan een jaar (bv Eiffeltoren)

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 18 april 2017 14:52]

Kwestie van 3D is er geen verschil. Tussen Earth en Maps is er wel degelijk een verschil. Earth wordt vooral gebruikt voor het in kaart brengen van data. Earth beschikt over veel meer mogelijkheden met betrekking tot het maken en weergeven van overlays. Bijvoorbeeld: overlays van temperatuur verschillen, concentraties van bepaalde dierensoorten, historische mappen, bevolkingsgegevens, bosbranden,...
You use Maps to find your way, Earth to get lost.
de navigatie. Op earth kan je nu wel de middelste muisknop gebruiken :-)
Er zijn een hele hoop features geschrapt, dat is in essentie het verschil.
Qua 3d rendering zit er in ieder geval geen merkbaar verschil in.
Dat zit ik me dus ook al maanden af te vragen.
Ben benieuwd hoe de 3D-modellen momenteel worden gemaakt. Ze lijken tegenwoordig algoritmisch gegenereerd. Rond 2007 heb ik nog met een groep mensen (ook wat Tweakers) diverse gebouwen in Groningen ontworpen, die te zien waren in de Google Earth Layer (dus bij iedereen wereldwijd zichtbaar als je 3D-weergave aanzette in Earth), maar inmiddels zijn al deze gebouwen ook vervangen door de algoritmische varianten van Google zelf.
In een guest-lecture die, als ik het me goed herinner, werd uitgelegd dat Google het op deze manier deed: Er worden een hoop foto's van users verzamelt van een gebouw (op basis van locatie gegevens), en door deze foto's met elkaar te vergelijken en samen te voegen kan je een gebouw 3D reconstrueren. Het idee is dat al deze foto's samen ongeveer hetzelfde zijn als 1 camera die je rond een gebouw laat gaan om een 3D model te maken. Maar quote me hier niet op, het is een beetje een vage herinnering.
Wel jammer dat niet heel Europa in 3D beschikbaar is. Enkel een paar grote steden blijkbaar...
Beetje zoals streetview. In de grote steden komen ze bijna jaarlijks, op andere plaatsen is het al 10 jaar geleden...
Precies. Ten eerste waren bepaalde plekken al 3d, en ten tweede zijn bepaalde plekken nog steeds 2d. Leeuwarden is bijvoorbeeld (nog steeds) 2d; Groningen is (nog steeds) 3d.

Ik begrijp dan ook niet wat er nu anders is.
Ik vernam onlangs dat er een bestand met bomen in Nederland is, inclusief hun hoogte.
Wij als netbeheerder zijn daar ge´nteresseerd in omdat de wortelgroei kan betekenen dat bepaalde (gas)leidingen eerder aan vervanging toe zijn.
Dit bestand zou middels een algoritme tot stand gekomen zijn met hoogtegegevens van oppervlakte-foto's en/of satteliet-data (weet niet zeker) als bronnen.

Het zou me niet verbazen dat zo'n bestand ook in Frankrijk bestaat, als ÚÚn van de bronbestanden voor de gedetailleerde 3D weergave van Google Earth anno 2017.
Erg tof!
https://www.cyclomedia.com/nl verzamelt volgens mij ook zulke data.
Steden worden met een vliegtuig ingescand. Dingen zoals bergen zullen wel gewoon met hoogtedata gedaan worden.
Niet allemaal nog. En mijn 100+ gebouwen (Jakarta, Den Haag Toronto en Amsterdam) staan er ook nog allemaal in. Mooie hobby was dat. Zelfs nog paar betaalde modellen gemaakt.

GE blijft leuk speelgoed. Misschien niet meer zo functioneel door de "komst" van Maps, maar ik laat het erop staan. :D
Er worden van verschillende hoeken foto's gemaakt met een vliegtuig en daarmee wordt een 3d object gemaakt met een algoritme. Je kunt dit ook zien door naar de straten te kijken, je ziet bijna geen auto's rijden, dit omdat die foto's natuurlijk niet op hetzelfde tijdstip kunnen worden gemaakt. Bruggen zijn bijvoorbeeld helemaal dicht aan de onderkant omdat die alleen maar van de zijkant open lijkt, en van de voorkant helemaal dicht.
Hier wordt er redelijk uitgebreid op ingegaan (maar technisch uiteraard niet heel diepgaand): https://youtu.be/suo_aUTUpps
Hoe vet zou het zijn om in de stijl van GTA 1 & 2 te kunnen spelen in de 3D weergave van Google Earth :+ Lekker rondscheuren in Parijs, Berlijn of Londen, met een 1 op 1 weergave van de steden.
Ja of gewoon GTA3+. Er was al een keer iemand die VR op de fiets door heel Groot BrittaniŰ is gefietst met behulp van streetview en 3d algoritmes: geek: Brit wil heel Groot-BrittanniŰ in vr op hometrainer doorkruisen
Ik heb Google Earth VR op mijn HTC Vive. Hierdoor kan ik je vertellen dat de 3D waargave op hoge afstand ongelovelijk prachtig is!!!
Maar sta je op de grond midden in een stad, dan lijkt het net alsof de 3e wereld oorlog is begonnen. De lage resulutie en zeer gebrekkige 3D vormen laten alles op puin lijken. Een
3e wereld oorlog klinkt niet echt als een typische GTA setting xD

Streetview heeft een hogere resolutie, is alleen niet in 3D gemaakt. Die brit heeft heel veel moeite gedaan om 360 graden fotos om te zetten naar een 3D model, maar streetview heeft veel te weinig fotos waardoor de meeste diepte details verloren gaan. Vergeleken dat project vind ik Google Eart VR zelfs voorlopen.

Stel ze combineren de hogere resolutie van streetview met de diepte details van Google Earth, dan zal het er iets beter uitzien, maar nog steeds veel te slecht om een game van te maken. Tot nu toe zie ik niet de mogelijkheden voor 3D games met een camera positie op de grond. Het kan hooguit als een hulpmiddel voor de positie van gebouwen dienen, maar ik denk dat de gebouw moellen toch echt op een andere manier gemaakt moeten worden.
Pac-man op Google Maps werkt pas een paar jaar. GTA zal dus nog een jaar of 20 moeten wachten.
een eenvoudige flightsimulator zou ook al leuk zijn
Dat zit al in de Google Earth desktop applicatie, onder Ctrl + Alt + a
voor mij zou hij nog eenvoudiger mogen :p Ik slaag er toch niet in deftig te vliegen met enkel toetsenbord :p
Waarom op Chrome eerder? Zijn er specifieke API's die hij gebruikt en de overige browsers niet hebben of is het kunstmatig om mensen te overhalen toch maar weer eens Chrome te gebruiken?

[Reactie gewijzigd door RalphM. op 18 april 2017 15:27]

Gebruikt Google Native Client (de active-x van Google). Er is ook een discutie over op Hackernews.

[Reactie gewijzigd door Thijs5 op 18 april 2017 14:46]

Chrome = google, Google = google earth, Dus ja... Logisch dat ze het het eerst op hun eigen platform willen lanceren om mensen te lokken Google Chrome te gaan gebruiken, eerst misschien voor G.E. maar als mensen merken hoe fijn Chrome eigenlijk is, dan is alle Dagelijkse Browser doeleinden.

Ik ben iig een fan van Chrome. Boven Firefox, Edge en al helemaal boven Safari.
Vooral omdat de sync functie met mijn gmail, Android toestel, Linux Werk comp, en mijn Windows thuis Comp lekker allemaal gelijk met 1 account werkt.
In tegenstelling tot Firefox waar het opzetten van de sync wat lastiger is En minder goed met Android geintegreerd is.
Chrome = google, Google = google earth, Dus ja... Logisch dat ze het het eerst op hun eigen platform willen lanceren om mensen te lokken Google Chrome te gaan gebruiken, eerst misschien voor G.E. maar als mensen merken hoe fijn Chrome eigenlijk is, dan is alle Dagelijkse Browser doeleinden.

Ik ben iig een fan van Chrome. Boven Firefox, Edge en al helemaal boven Safari.
Vooral omdat de sync functie met mijn gmail, Android toestel, Linux Werk comp, en mijn Windows thuis Comp lekker allemaal gelijk met 1 account werkt.
In tegenstelling tot Firefox waar het opzetten van de sync wat lastiger is En minder goed met Android geintegreerd is.
Dat is fijn voor je maar totaal niet relevant voor het punt dat hier wordt aangedragen. Lijkt erop dat Google zijn positie steeds meer misbruikt om zijn eigen producten te pushen. Straks kun je Youtube alleen nog bekijken via Chrome, of Gmail alleen nog maar koppelen aan een Android toestel. Lekker dan.

Google's motto was ooit "Don't be evil" maar dat hebben ze volgens mij jaren geleden al aan de wilgen gehangen.
Google pushed gelijk al hun software naar alle platformen. Als ze nu enkel op Chrome een release maken omdat ze nog bezig zijn de rest te verbeteren is dat op zich zeker geen Evil. Er zijn andere grote zaken *hum*apple*hum* die veel ergere dingen doen...
Gelukkig heb ik gmail al een tijd geleden gedag gezegd, ook chrome, en google maps en andere google zaken.
Alleen soms nog een youtube als ik vast zit in een spelletje, als niet meer gaat zoek ik het wel weer zelf uit ofzo.
En een update voor de Vive
En een update voor de Rift!:

> And today we're bringing Earth VR to Oculus Rift with support for Oculus Touch controllers.
Werkt het nu alleen nog vanuit de browser?

Edit: "oudere versies" wordt ook nog steeds gewoon gepromoot vanaf de site: https://www.google.com/intl/nl/earth/desktop/

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 18 april 2017 14:49]

Je kan nu gewoon gratis Pro Google Earth op je computer zetten.
Ja heel fijn dat het alleen maar werkt via de browser.
Unfortunately your computer does not support WebGL graphics acceleration; Google Earth cannot be loaded. Please try another device.
Het is ook maar een zBook met I7, en tot dus ver werken alle WebGL stuff in Firefox gewoon.

Die oudere versie zijn trouwens niet met deze nieuwe features.
Nee, het werkt nu alleen nog vanuit Chrome.
Jammer dat er geen desktop applicatie is gemaakt. Het laden en renderen van 3D-modellen gaat toch niet zo snel in de browser als op een native applicatie.

Daarentegen, voor het feit dat het een webapplicatie is is hij wel erg responsive. Hij reageert zeer snel op zoomen / pannen maar haalt daarbij niet de vlotte 60fps die je in de desktop applicatie wel ziet.

[Reactie gewijzigd door Balance op 18 april 2017 15:17]

Klinkt als een hele mooie toevoeging. Ben benieuwd....
Wat met Chromium en Vivaldi?
De Oculus Rift versie is erg mooi. Alleen jammer dat het inzoomen niet kan door met beide Touch controllers iets vast te pakken. Ook het ronddraaien gaat wat apart. Alleen het deel waar je naar kijkt is dan nog scherp en de rest dus wazig. Zal wel zo gedaan zijn om het vloeiend te laten werken. Er zijn namelijk minimaal 90 frames/sec nodig zodat je niet misselijk wordt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*