Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google maakt app-updates 65 procent kleiner dan originele apk

Door , 53 reacties, submitter: funxiun

Google heeft een nieuwe techniek in de Play Store ge´mplementeerd die app-updates gemiddeld tot 65 procent kleiner maakt dan de originele apk. Bij sommige apps zijn de updates 90 procent kleiner. Wel duurt het uitvoeren van een update langer.

Het verkleinen van de app-updates zorgt ervoor dat gebruikers sneller de nieuwste versie van een app binnenkrijgen en daarbij minder data verbruiken. Volgens Google resulteert dat in een afname van dataverkeer van zes petabyte per dag.

De nieuwe besparing werkt door middel van file-by-file patching, waarbij Google een patch stuurt naar het apparaat van de gebruiker die het verschil tussen de oude en de nieuwe versie van de app omschrijft. Vervolgens wordt de app op het apparaat van de gebruiker uitgepakt en wordt het verschil toegepast. Daarna wordt het nieuwe bestand vergeleken met de originele app in de Play Store.

Hoewel de nieuwe methode zorgt voor kleinere downloads, vergt het updaten meer rekenkracht omdat de app weer ingepakt moet worden na het uitvoeren van de update. Volgens Google duurt het opnieuw inpakken iets meer dan een seconde per megabyte, bij gebruik van moderne toestellen vanaf 2015.

Als een update in omvang is gehalveerd, duurt het toepassen ervan gemiddeld twee keer zo lang. Daarom past Google de techniek voorlopig alleen toe bij automatische updates, die volgens de Android-maker met name op momenten worden uitgevoerd wanneer gebruikers hun apparaat niet gebruiken.

In juli kwam Google al met een manier om de updategrootte van apps flink terug te dringen. Destijds werd gebruikgemaakt van het bsdiff-algoritme, waarmee updates gemiddeld de helft zo groot werden als de originele apk. De nieuwe file-by-file-methode is een aanvulling op die techniek.

App

Originele grootte

Voorgaande updategrootte (BSDiff)

Updategrootte File-by-File Patch

Farm Heroes Super Saga

71.1 MB

13.4 MB (-81%)

8.0 MB (-89%)

Google Maps

32.7 MB

17.5 MB (-46%)

9.6 MB (-71%)

Gmail

17.8 MB

7.6 MB (-57%)

7.3 MB (-59%)

Google TTS

18.9 MB

17.2 MB (-9%)

13.1 MB (-31%)

Kindle

52.4 MB

19.1 MB (-64%)

8.4 MB (-84%)

Netflix

16.2 MB

7.7 MB (-52%)

1.2 MB (-92%)

Percentages ten opzichte van originele apk-grootte

Reacties (53)

Wijzig sortering
Denk niet dat app grootte veel uitmaakt gezien app updates op wifi gebeuren.
Het gaat ook niet om end-user experience ... een vermindering van zes petabyte per dag! De originele aantal petabytes wordt niet genoemd... maar dat scheelt een behoorlijk belasting van de servers (en mogelijk ook geld). Daar gaat het om. Dat de eindgebruiker 5 mb meer of minder download zal echt niet de beslissende factor zijn voor Google.
BSdiff gemiddelde: 47% kleiner
File-by-file gemiddelde: 65% kleiner
Dus: 18% = 6 petabytes

Petabytes per dag:
  • Zonder diffs: 33,3 PB
  • BSdiff: 17,7 PB
  • File-by-file: 11,7 PB
Ik vraag me alleen wel af of Google die 65% kleiner per app wel gewogen heeft naar de grootte van de app en naar hoe vaak die gedownload wordt. Idem voor die 47%. Als juist grotere apps die vaak worden gedownload veel minder hiervan profiteren, zal e uiteindelijke besparing veel kleiner zijn.
Google wil meer bereiken in onderontwikkelde landen. Dit kunnen ze alleen doen als kosten van apparaten naar beneden gaan (Android One, gratis OS, etc.), er minder data verbruikt wordt (data saver functionaliteit, kleinere updates, etc.) en mensen Řberhaupt verbonden zijn (project loon, etc.). De ervaring van de eindgebruiker doet er voor Google dus wel degelijk toe. Als mensen in die armere landen Android-telefoons kopen, heeft Google ook hun data, en dat is uiteindelijk Google's doel (net als dat dat Facebooks doel is, waardoor internet.org e.d. zijn opgezet).
Bij jou misschien genoeg mensen die over 3g/4g doen, die lopen ergens buiten en updaten ook gerust even de apps(Die gene met hele grote databundel).
Je riep me?

Ik doe alles op 4g, omdat ik van mening ben dat mijn smartphone ook 'smart' moet zijn als ik buitenhuis ben. Als ik dat niet wilde kocht ik wel een ipod touch of een tablet.

Dat is verder natuurlijk 100% een persoonlijke mening en verder hoef je niets met deze informatie te doen ;-)
Dit gebeurt zeker, maar dit zijn dan geen automatische updates. Daarom worden deze ook niet met deze nieuwe methode geupdate.
Niet iedereen heeft wifi op deze wereld, en ook dataverkeer is niet overal zo ruim aanwezig alsdat we het hier hebben. Even iets verder kijken dan je eigen situatie
Niet iedereen heeft wifi op deze wereld
Dit systeem kost meer van je systeem en dus je batterij. Ik denk dat wanneer je updates doet, je dit vooral thuis doet, en daar heb je wel USB power, maar ook WiFi. Bovendien heeft dit een grotere aanslag op je batterij. Alhoewel het feit dat je minder moet downloaden ook wel lief is voor je flash (en je 4G data, en dus ook power want 4G gebruiken kost power). Maar ik denk dat dat toch niet opweegt. Iets meer dan 1 seconde per MB per update bij een modern toestel van 2015 vind ik veel.

Misschien is het vooral interessant voor landen waar 100 MB veel data is, zelfs via WiFi. Misschien ontwikkelingslanden? Iemand met ervaring hierover?
Probeer ook te bedenken hoeveel geld het google scheelt als ze 60-90% datatraffic kunnen besparen. Dat zijn nogal wat Mb'tjes over die miljard+ gebruikers
Nu hebben wij in de westerse wereld niks te klagen over internetsnelheden, maar in derdewereldlanden kan dat nog wel eens een probleem zijn.
In de westerse wereld niks te klagen en de derde wereldlanden wel? Amerika is dan dus ook een derde wereldland? Internet daar is over het algemeen vreselijk. Australie is ook bekend om het gebrek aan fatsoenlijk internet. Maar ook hier in Nederland is het niet overal zonneschijn. Zwolle kent gebieden (zoals bij het station) waar je aan de ~14 ß 22mbit/s vast zit tenzij je glasvezel laat aanleggen. Tetheren via 4g is sneller.
Hoeft niet, als je die instelling uitschakelt dat de apps alleen via Wi-Fi worden geŘpdatet (volgens mij standaard instelling bij de play store). Of dat je op data zit, even kijkt of er updates zijn voor je apps en klikt op updaten (handmatig).

[Reactie gewijzigd door ToFast op 7 december 2016 10:04]

Denk niet dat app grootte veel uitmaakt gezien app updates op wifi gebeuren.
lang niet overal en altijd is wifi, en ik merk dat het downloaden van veel app data mijn toestel regelmatig vertraagt... of bijv zorg dat whatsapp berichten ineens met flinke vertraging binnenkomen... daarnaast... als je zoiets als wifi+ aanzet ... waarbij je telefoon 4g en wifi combineerd als je wifi verbinding brak is... dan kost updaten je ongemerkt alsnog veel van je maandelijkse bundel...

bovendien, smarphones zijn tegenwordig ruimschoots snel genoeg om dit soort technieken toe te passen, als het toestel toch idle is.... zelfs als je alleen de little core (in je biglittle setup), voor dergelijke taken inzet...
En waarom denk je dat app updates over wifi gebeuren? Omdat we geleerd hebben dat app updates wel eens groot kunnen zijn... Als de updates kleiner worden, gaan er misschien meer updates over wifi gebeuren. Je kan er weinig op tegen hebben, denk ik.
In Afrika kun je nog wel wifi hebben maar daar hebben ze wifi dongles met 3g/4g en dat werkt via een databundel. Dus die landen die het op zon manier moeten oplossen hebben baat bij kleine updates.
Hoewel de nieuwe methode zorgt voor kleinere downloads, vergt het updaten meer rekenkracht omdat de app weer ingepakt moet worden na het uitvoeren van de update.
Als een update in omvang is gehalveerd, duurt het uitvoeren ervan gemiddeld twee keer zo lang. Daarom past Google de techniek voorlopig alleen toe bij automatische updates, die volgens de Android-maker met name op momenten worden uitgevoerd wanneer gebruikers hun apparaat niet gebruiken.
Dus apparaten gaan idle meer accucapaciteit gebruiken. Of dat significant en merkbaar is moet nog blijken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 december 2016 09:58]

Nee, normaal gesproken niet, aldus Google:
For now, we are limiting the use of this new patching technology to auto-updates only, i.e. the updates that take place in the background, usually at night when your phone is plugged into power and you're not likely to be using it. This ensures that users won't have to wait any longer than usual for an update to finish when manually updating an app.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 7 december 2016 10:00]

Dan gebruiken ze nog steeds meer accucapaciteit. Het wordt wel weer aangevuld, dat wel. En als jij laad via USB-A dan moet je dus nog langer wachten. Dat laden tijdens slaap is voor mensen die ~8 uur slapen geen probleem. Maar dat je accu minder lang meegaat is wmb altijd jammer. Terwijl die paar MB via WiFi er niet toe doen. (In het buitenland over 4G uiteraard wel.)
Dat is maar de vraag. Een langere Wi-Fi of data verbinding die actief relatief hard bezig is kost ook extra energie ten opzichte van de idle-verbinding. Dat wordt verkort straks. Ik denk dat het verschil uiteindelijk nihil is. Het hangt er ook vanaf hoe energiezuinig je soc, dan wel je Wi-Fi-chip is.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 7 december 2016 10:02]

tel al die miljoenen apparaten bij elkaar op, ik denk dat het totale energieverbruik stuk lager zal zijn. ook servers van google zullen minder hoeven te draaien..
[...]


[...]
Dus apparaten gaan idle meer accucapaciteit gebruiken. Of dat significant en merkbaar is moet nog blijken.
waarschijnlijk wel, maar aangezien stroom goedkoper is dan data lijkt me dat niet zo erg... bovendien de cpu in een smartphone is bij actieviteit niet de stroomvreter, die eer ligt bij je scherm, en laat nu juist het scherm niet nodig zijn voor updates... dit maakt dat je stanbbytijd dus niet heel dramatisch zal verslechtereren...
Daar zat ik dus ook aan te denken meer rekenkracht, en dus ook meer batterij nodig daar door.
Maar de vraag is inderdaad nog hoeveel, maar dat zal de tijd leren.
Het gaat vooralsnog om auto updates. Die starten over het algemeen pas nadat je de telefoon aan de oplader hebt gehangen.
Ja of met de hand start dat doe ik altijd, aangezien ik wil weten wat voor updates er zijn.
Als je ze met de hand start zijn het geen auto-updates meer, he? ;)

Dan krijg je dus gewoon de oude updates zonder deze nieuwe 'innovatie'.
Veel apps updaten bij mij s'nachts als mn toestel aan de lader ligt, dus daar maakt het niets uit.
Jij en ik hebben dan ook de luxe dat we geen data-limieten hebben op ons thuis-internet.

Dat is in heel veel landen anders.
En daarom heeft google de apps verkleind! Wat is precies je probleem?

[Reactie gewijzigd door lukjah op 7 december 2016 10:54]

Volgens Google resulteert dat in een afname van dataverkeer van zes petabyte per dag.
Daarom heeft google de apps verkleint, hun infrastructuur moet plots vÚÚl minder data versturen
die volgens de Android-maker met name op momenten worden uitgevoerd wanneer gebruikers hun apparaat niet gebruiken
Juist, daarom worden die zoals ik het zie meestal uitgevoerd direct als ik m'n telefoon 's nachts aan de lader leg om nog eventjes te bladeren voor het slapen, en omdat die niet direct te annuleren zijn wordt de telefoon echt vre-se-lijk sloom tijdens het updaten (laat staan als een app die ik dan toevallig gebruik geŘpdatet wordt, dan wordt-ie lukraak gesloten voor m'n neus), en dan moet dit om 'kosten te besparen' voor Google ook nog eens nog zwaarder worden voor het apparaat?

[Reactie gewijzigd door NTAuthority op 7 december 2016 10:21]

om eerlijk te zijn, als apps updaten dan heb je daar toch geen last van? die paar MB ram wat word gebruikt en paar % cpu maakt de telefoon niet echt slomer. 9/10 telefoons na 2013 kunnen updaten zonder dat je er iets van merkt.
ik vind het handig dat google dit doet, ik weet natuurlijk niet welke telefoon je hebt maar sinds mijn LG G3 en nu mijn LG v10 heb ik nooi problemen bij het updaten :o
paar % cpu
Citation needed. Mijn ervaring is dezelfde als die van NTAuthority. Ik denk wel dat het afhangt van of je de ART draait (die AOT compilatie on update en install doet).
zoals ik dus zei. ik weet niet welke telefoons iedereen heeft. maar een telefoon op de dag van vandaag heeft geen moeite met achtergrond processen want daar heeft hij nu zijn eigen CPU voor. de 'minder krachtige simpele' dualcore processor die deze dingen doet. en de Quadcore voor het algemeen
Het spijt me, maar je roept maar wat.
Phones 'op de dag van vandaag' hebben zeker niet allemaal een quadcore en een dualcore CPU 'voor achtergrondprocessen'. Dat is een onzinnig generieke uitspraak die triviaal onwaar is.

Je kunt niet je eigen ervaringen extrapoleren naar iedereen, al helemaal niet als je inhoudelijk ook nog eens weinig kennis van zaken hebt.
Het zou inderdaad mooi zijn als ze vlak voor de download bepalen of het toestel idle is en aan de stroom hangt ('s nachts) of dat het toestel in gebruik is en dan de oude manier gebruiken. Ik heb dezelfde ervaring, zeker wanneer je eMMC opslag al wat ouder is.

[Reactie gewijzigd door Arnout op 7 december 2016 10:46]

Dat ze wachten tot de telefoon 10 minuten idle is na het inpluggen op de stroom. Doorgaans wil het zeggen dat je er dan niet meer naar zal kijken...
Juist, daarom worden die zoals ik het zie meestal uitgevoerd direct als ik m'n telefoon 's nachts aan de lader leg om nog eventjes te bladeren voor het slapen
Die paar MB meer of minder via WiFi zal dan ook niet uitmaken. Het is dus een oplossing die de gebruiker de mogelijkheid geeft om minder data via bijvoorbeeld 3G of 4G te verbruiken terwijl men onderweg is, maar dat wel meer batterij kracht kost. Geef mij dan maar batterij kracht. En al kan ik die opladen, dan nog wil je gewoon liever niet je batterij teveel opladen. Want dan gaat hij ook minder lang mee. Doe mij dus maar de grotere updates die minder CPU kosten (de aanslag op het flash geheugen neem ik zelf voor lief maar apparaten met kleinere flash zullen de kleinere updates waarderen alhoewel de aanslag op de CPU voor hen wel weer nadelig uit zal pakken).

Bottomline, deze ontwikkeling is vooral goed voor Google want het scheelt hen dataverkeer en dus geld. Voor de gebruiker is het geen win/win situatie. M.i. een marginaal verlies (<3 your batteries) maar het hangt af van de situatie.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 7 december 2016 11:36]

Dan druk je op de melding dat er een app aan het updaten is om Google Play te openen, en dan druk je op 'stop'... En wat denk je? Na de huidige bewerking stopt de auto-update.

Ben je klaar met bladeren, dan open je Google Play weer, en druk je op Update All om weer verder te gaan.
Dat is wel fijn, nu met xamarin apk's zitten die makkelijk aan de 20MB+. Uiteindelijk zijn 't ook maar gewoon zipjes dus je zou alles er al uit kunnen strippen wat niet veranderd (bitmap resources, etc.).
Waarom moeten de bestanden opnieuw ingepakt worden eigenlijk?
Artikel bevat een tegenstrijdige boodschap: minder data zou gebruikers meer mobiel moeten laten updaten, maar wel 's nachts, aan het stopcontact?
Minder datagebruik is ook gewoon minder kosten voor Google. Hun data is uiteindelijk ook niet gratis. Dat is ook de reden dat ze inzetten op dingen als SPDY.

[Reactie gewijzigd door ATS op 7 december 2016 10:48]

Ook voor hun belangrijk natuurlijk, al die downloads van de Store zullen wel xxxx-bytes verstoken, allemaal niet gratis. Geen idee hoeveel dit ongeveer zou zijn eigenlijk, maar dat zal wel aardig oplopen naarmate er meer apps en meer updates blijven komen.
Een nieuwe techniek? Een oude techniek terug uit de doos gehaald.
Vroeger werd een patch toch op deze manier uitgevoerd?
Later pas werden er volledige bestanden vervangen (dacht ik).
Qua dataverbruik is dit natuurlijk een goede besparing, maar qua telefoongebruik is dit niet fijn.
Low-end telefoons, die sowieso al niet veel ruimte en cpu power hebben worden bijna onbruikbaar. Mijn S4 mini (8GB) installeert geen updates als er minder dan 550MB vrije ruimte is, want die heeft Google Play nu al minimaal nodig om lokaal de nieuwe APK te bakken. Verder wordt er veel in de Cache van Google Play opgeslagen, zodat de vrije ruimte nog meer verminderd. Nu moet ik wekelijks de cache wissen om updates te kunnen installeren en die duren ook nog eens heel lang, terwijl de telefoon ook nauwelijks reageert als de updates ge´nstalleerd worden.
Ja, mijn S4 mini is 3 jaar oud, maar zonder dit soort nieuwe update methodes had ik hem nog makkelijk lang kunnen gebruiken.
File-by-file patching is ook eigenlijk veel leuker voor menig tweaker :) Je genereert lijsten met checksums en compared ze met degene op de server. Elk bestand dat niet overeenkomt haal je binnen of verwijder je.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*