Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 175 reacties

Google biedt in een nieuwe versie van zijn Maps-applicatie de mogelijkheid om de locatie van een geparkeerde auto op te slaan. Hierbij is het mogelijk om notities op te slaan en foto's te nemen, en om een herinnering te krijgen als de parkeertijd is verstreken.

De vernieuwingen zitten in versie 9.49 van Maps voor Android, die door Android Police is ontleed. Vooralsnog lijkt de nieuwe versie nog niet binnen downloadwinkel Google Play te zijn verschenen, maar het is aannemelijk dat dit op korte termijn gebeurt.

In de nieuwe versie van Maps lijkt een mogelijkheid voor het handmatig invoeren van een parkeerlocatie de belangrijkste nieuwe feature te zijn. Daarbij is het mogelijk om foto's aan de locatie te hangen, zodat het gemakkelijker is om de auto weer te vinden. Ook is het mogelijk om een tijdslimiet aan de parkeerlocatie te hangen, om zo te helpen voorkomen dat de parkeerlimiet wordt overschreden. Het is overigens niet mogelijk om meer dan een parkeerlocatie tegelijkertijd in te voeren. Er was al een mogelijkheid om de parkeerlocatie automatisch door Google te laten detecteren, maar deze werkte vaak niet goed.

Verder laat Google het weer zien bij het plannen van een reis via openbaar vervoer. Ook is het mogelijk om notificaties te krijgen van trein- of busstations, al ontbreken de details hierover. Tenslotte merkte Android Police aanpassingen in de interface van Android Auto op.

Google Maps 9.49Google Maps 9.49Google Maps 9.49

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (175)

laat ze eerst maar eens die stomme navigatiebalk die altijd naar boven komt maar weer eens weghalen. ik wil niet constant naar mijn huis of werk navigeren, die weg weet ik wel inmiddels...
Jij weet de weg, maar google weet ook of er file staat.
Ik heb bijvoorbeeld 3 mogelijke routes naar mijn werk. En google vertelt me telkens voor vertrek welke het snelst is. Eenmaal voorbij de point of no return zet ik de navigatie gewoon uit.
als google zo slim is zou hij wel moeten snappen dat als ik op zaterdag in de stad loop dat ik dan niet naar mijn werk wil navigeren...
Mijn ervaring is dat google dat ook helemaal niet doet. Sterker nog: ik werk op verschillende locaties, en vaak niet op vaste dagen op vaste locaties. En toch weet Google redelijk goed in te schatten waar ik naar toe moet op een werkdag.
Google weet meer dan je denkt. Hij heeft waarschijnlijk je werk gevolgd en vond dat je dit op zaterdag nog wat in te halen had... :P
Haha
Moest er hardop om lachen
Hahaha haha geweldig :) :) :) :)
ik werk in 5 ploegen tegenwoordig en daar heeft hij nog niet zoveel ervaring mee.

toen ik nog in 3 ploegen werkte wist google precies hoe laat ik waar moest zijn.
en noemde dit ook werk. (toen ik 3x bij een kameraad was in een week werd dit ook als werk gezien)

dus het komt er gewoon op neer dat als je meerdere keren per week naar dezelfde plek gaat rond een bepaalde tijd dat dit als werk gezien wordt.

verder is de functie parkeerplek terug vinden niet nieuw dit zit er al 2 jaar in.
de toevoegingen van fotos enz zijn dan misschien nieuw. maar krijg icm mijn zenwatch 2 al tijden meldingen van uw auto staat hier geparkeerd. gewoon op basis van snelheid en overstappen op een lagere snelheid (lopen)

het is nu al zo ver dat ik meldingen krijg of ik de plaats wil toevoegen aan mijn geschiedenis. (bijv even naar de supermarkt) vanaf google maps kan ik zo ook mijn hele historie + tijdsduur terug vinden van waar ik geweest ben de laatste paar maand.

kan handig zijn maar vind het wel ernstig om te zien hoeveel ze van je weten.
Inderdaad is mij dit ook nog nooit gebeurd.... Google weet redelijk feilloos wanneer ik wellicht naar mijn werk of naar huis moet. En in dat geval zet ik die navigatie ook 9 van de 10 keer aan. Inderdaad i.v.m. de eventuele files onderweg. Niet omdat ik de weg niet ken ;)
Google is net zo slim als de data die het krijgt en maakt. Kans is groot dat als jij elke werkdag in je Google Calendar zet, dat zaterdag probleem zo is opgelost ;)
Ik krijg op zaterdag inderdaad een andere route aangeboden. Ook op vrijdag uit mijn werk komt hij met een voorstel om naar de supermarkt te gaan en niet direct naar huis. Waar ik mij overigens wel heel erg aan stoor is de manier waarop de route wordt toegelicht onder het rijden. Elke afslag wordt volledig beschreven ook op wegen waar je dagelijks rijd. Ik zou hier wel een optie voor willen hebben om alleen de onbekende routes toegelicht te krijgen en de cruciale afslagen en splitsingen.
Bij mij snapt Google dat. Doordeweeks wil Google me naar mijn werk begeleiden, maar in het weekend niet.
Op vrijdag doe ik vaak boodschappen en krijg ik in Google Now de actuele reistijd naar het winkelcentrum te zien. En op woensdag krijg ik die melding over de vereniging waar ik lid van ben. Beiden staan niet in mijn agenda, maar toch leert Google dat ik daar vaak naartoe ga.
"Als je dat soort intelligentie wilt in je device zou ik overstappen"
Als je dat soort intelligentie wilt, zou ik hier opstappen :P
Volgensmij is dat een instelling in Google Now welke je kunt uitschakelen.
ik kan hem nog nergens vinden...

waarom zou een instelling voor Maps in Now zitten?

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 19 maart 2017 10:15]

Volgens mij die drie liggende streepjes rechtsbovenin Google Now, dan "Aanpassen" --> "Alle overige" (helemaal onderaan) en dan "Wil je updates over de reistijd blijven ontvangen?": Nee.

Maar goed, ik stoor me er niet zo aan, dus heb het nog niet uitgeschakeld :) Hij trilt niet, piept niet en laat mijn notificatieled uit als hij met zo'n melding komt.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 19 maart 2017 10:31]

De naam van de drie streepjes de is 'hamburger menu'

Edit: sorry dat dat iets uitleg. Ik zal dit voortaan niet meer doen.

[Reactie gewijzigd door Dacuuu op 19 maart 2017 23:27]

Grappig. Dat wist ik niet, maar nu ik er op Google zie ik dat je gelijk hebt :-)
ik snap de downvote niet helemaal, want je hebt wel degelijk gelijk
je kunt google now in zn geheel uitschakelen als het goed is, misschien meot je daarvoor wel geroot zijn
Gewoon de google app uninstalleren en disablen niks rooten.
is dat geen systeem app die je alleen kunt uninstallen als je root hebt?
je kan ook zulke apps disablen (ook al staan ze pre-installed vast op je telefoon
maar dus niet uninstallen?
nee dan moet ie wel echt geroot zijn... :/
toch echt een van de meest idiote dingen aan android. het is open source, je kunt rooten, alles aanpassen, maar standaard mag je sommige dingen die je niet wilt hebben niet verwijderen. gaat compleet in tegen de android ideologie, voor mijn gevoel. maarja, google wil natuurlijk wel de controle houden, data kunnen minen, wat waarschijnlijk ook een van de redenen is dat elke fabrikant zijn troep systeem apps maakt. natuurlijk is er ook de reden dat sommige mensen dom genoeg zijn om dan systeemapps die ze nodig hebben te verwijderen en dan te gaan klagen dat iets niet werkt, maar daarvoor is android toch android?
Niet alles aan de Android waar jij het over hebt, is open source. Android != Google-Android. En de ideologie, daar kun je over discussiëren. Google wil een Google-ervaring bieden, dus krijg je sommige dingen door de strot geduwd. Wil je dat niet, dan kun je een toestel nemen zonder Googlediensten.
je kunt ook een toestel met google diesnten nemen, een custom rom installeren zonder deze diensten, en dan alleen de gapps flashen die je wilt hebben, of als ze in de rom zitten ze met root verwijderen. google kan niemand dwingen iets te doen op een computer wat ze niet willen. ik snap dus niet waarom ze het zo hard proberen.

of je met een toestel dat niet door google is goedgekeurd nog in de market kan komen met die methode weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 19 maart 2017 15:33]

google kan niemand dwingen iets te doen op een computer wat ze niet willen. ik snap dus niet waarom ze het zo hard proberen.
Het is hún eco-systeem, daar maak jij vrijwillig gebruik van op het moment dat jij een toestel koopt waarop hun systeem draait. Daar ga jij mee akkoord. Wil je dat niet, dan moet je geen toestel aanschaffen waarop hun eco-systeem aanwezig is. Google dwingt jou helemaal niet om hun systeem te gebruiken, jij maakt die keuze. Zo simpel is het en niet de andere kant op zoals jij hier beweert.

Daarnaast is het zo dat zo'n beetje alles wat je zegt kant nog wal raakt:
- rooten van Android heeft absoluut niks met Google te maken. Dit is een methode die werkt op een toestel om bepaalde mogelijkheden te verkrijgen. Dit heeft niks met het "open" karakter van Android te maken zoals jij aangeeft
- de Android "ideologie" heeft niks te maken met "vrijheid-blijheid" zoals jij het interpreteert. Van Android, als in AOSP, is de broncode publiek beschikbaar en deze mag je (binnen de grenzen van de licentie die eraan vasthangt) gebruiken. Google (en met hen nog anderen) hebben een eigen versie van Android waarin zij hun diensten verwerken
het toestel is een stuk hardware, ik kan dat kopen en gebruiken zonder ooit ook maar het meegeleverde os op te starten, laat staan de voorwaarden te lezen.

dat je bij de hardware per se de software moet aanvaarden, is volgens mij koppelverkoop.
Dit is een aanname die wij beiden niet kunnen staven kijkend naar de juridische aspecten. Wat wél zo is is dat het een product is en verkocht wordt, inclusief support, licenties, juridische basis, voorwaarden e.d. Het is dus niet alleen maar "een stuk hardware" zoals jij schrijft. Het is een product. Als jij je daar niet kunt vinden, dan moet je het product niet kopen. Zo simpel is het. En alle argumenten die je tot nog toe hebt gegeven zijn argumenten met geen enkele basis (laat staan dat er ook non-argumenten tussen zitten).

Van een technisch oogpunt gezien ben ik het met je eens dat ik ook graag op een makkelijke (!) manier meer vrijheid over het toestel zou willen hebben. De eenvoud en gemak waarmee je bijv. een Linux distro installeert op een PC waar eerder Windows op stond.
hoeo is er geen basis? ik kan het toestel en de software als verschillende producten zien die gekoppeld verkocht worden. heeft net zoveel basis als de aanname dat het 1 product is

als je van meerdere dingen kan claimen dat het samen 1 product is, dan kan toch nooit koppelverkoop worden aangetoond? :?

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 21 maart 2017 11:21]

Het gaat mij helemaal niet om de discussie of iets koppelverkoop is of niet. Mij gaat het erom dat wat jij wil en de argumenten die je aandroeg/aandraagt niet steekhoudend (of i.i.g. voor mij juridisch lastig te staven zijn omdat ik die kennis niet heb) zijn omdat een toestel van (pak-en-beet een) Sony verkocht wordt als een product met alles wat daar bij hoort: licenties, software, juridische aspecten, support, voorwaarden etc. Dat jij wat anders wil is prima, maar dan moet je niet een dergelijk product kopen. Dat is waar ik het over heb. Misschien moet je even mijn posts teruglezen, volgens mij was het wel duidelijk waar ik op argumenteer.

Als techneut begrijp ik je overigens wel.

[Reactie gewijzigd door Primal op 21 maart 2017 12:01]

hoezo moet ik het dan per se niet kopen? ik kan toch gewoon het toestel kopen en dan de geleverde software niet gebruiken.
Technisch gezien ja, juridisch gezien is dat lang niet altijd duidelijk. Maar met alle respect, maar je haalt echt van alles door elkaar. Misschien komt het door het "geschreven woord", maar ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten. Ik quote even wat van jouw eerdere statements van hierboven:
je kunt ook een toestel met google diesnten nemen, een custom rom installeren zonder deze diensten, en dan alleen de gapps flashen die je wilt hebben, of als ze in de rom zitten ze met root verwijderen. google kan niemand dwingen iets te doen op een computer wat ze niet willen. ik snap dus niet waarom ze het zo hard proberen.
Dat kunnen ze dus wél, want je koopt immers een product met (nogmaals: voorwaarden, juridische aspecten, support, licenties etc.) alles wat daarbij hoort. Dat is dus inclusief hun diensten. Op dit soort uitspraken zijn mijn argumenten gericht.

Oh ja en deze:
toch echt een van de meest idiote dingen aan android. het is open source, je kunt rooten, alles aanpassen, maar standaard mag je sommige dingen die je niet wilt hebben niet verwijderen. gaat compleet in tegen de android ideologie
Ik ga mijn argumenten niet nog eens herhalen, maar ik zou je willen vragen nog eens goed en out-of-the-box te kijken naar wat ik eerder schreef.

[Reactie gewijzigd door Primal op 21 maart 2017 19:59]

ik heb gekeken naar wat je schreef en inderdaad we praten langs elkaar heen, maar jij kunt ook niet onderbouwen waarom ik na het kopen van een product verplicht ben alle delen van het product te gebruiken.

al koop ik een telefoon en gooi ik hem meteen in de vuilnisbak, dan hoef ik toch ook de voorwaarden niet te accepteren? die krijg je pas te zien als je de software opstart.

zolang ik de voorwaarden van hun os modificaties apps en diensten niet accepteer, kan google niets doen met mijn hardware, tenzij ze de klant bij aanschaf van een toestel voor betaling een contract willen laten tekenen. daarmee blijf ik dus eigenaar van mijn telefoon tenzij ik google diensten wil.

als ik een pc koop in de winkel en daar meteen linux opzet, hoef ik ook de voorwaarden van windos niet te accepteren. ik heb er alleen maar voor betaald. dat verplicht mij niet tot gebruik.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 21 maart 2017 20:02]

:*) Onderbouwen kan soms lastig zijn. Waar het mij om ging was het volgende:
toch echt een van de meest idiote dingen aan android. het is open source, je kunt rooten, alles aanpassen, maar standaard mag je sommige dingen die je niet wilt hebben niet verwijderen. gaat compleet in tegen de android ideologie
Het is geen ideologie. Als je een product (toestel, software, licenties e.d.) koopt waarop Google Android draait, dan ga je al akkoord met de voorwaarden die bij het product horen (en daar valt ook onder dat bepaalde software niet te verwijderen valt). Vervolgens ga je akkoord gaat met de voorwaarden die Google stelt (zie je tijdens first-boot). Je kunt nu simpelweg niet meer klagen over het dat Google mensen "dwingt" hun diensten te gebruiken en dat je er van baalt geen apps te kunnen verwijderen (wat volgens jou "tegen de ideologie van Android in gaat") etc. Je bent immers vrijwillig akkoord gegaan met alle voorwaarden die bij het product horen. Dat is wat ik bedoel. Wil je dat niet dan had je óf het product niet moeten kopen óf je gaat eromheen werken (wat vaak alleen voor techneuten mogelijk is) maar je juridisch gezien in onrustig vaarwater gaat bevinden, omdat een fabrikant in zijn voorwaarden kan opnemen dat er geen modificaties aan het product gedaan mogen worden. En ik weet van de onduidelijkheden die er zijn in hoeverre de wijze waarop de voorwaarden gekoppeld zijn aan een product (je ziet ze pas nadat je het hebt gekocht). In Nederland heb je het recht het product te retourneren als je je er niet kunt vinden, niet om de voorwaarden opzij te schuiven en zelf je voorwaarden op te stellen.

[Reactie gewijzigd door Primal op 21 maart 2017 21:33]

je kunt het compleet ontkennen, maar als je gewoon probeert naar de situatie te kijken zonder je oordeel klaar te hebben zit er zeker een verschillende filosofie achter (iig de eerste paar versies van) android en bijv ios of microsoft phone.

Ook bij de mensen die deze os'en gebruiken zie je een verschil.

mensen beperken in deze keuze, het creeren van eenheidsworst, kost google klanten. als je toch geen andere keuze hebt, kun je net zo goed een iphone kopen.

als dont be evil nog steeds hun motto was, zouden meer mensen android kopen.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 22 maart 2017 08:52]

Maar op welke niveau steekt die filosofie waar jij het over hebt dan in? Het feit dat Android (AOSP) open source is zegt helemaal niets over het feit dat Google componenten heeft geïntrodduceerd in hun fork van Android die 1) niet open source zijn en 2) verplichte onderdelen zijn van hun eco systeem. Dat geld ook voor het feit dat zij (en andere fabrikanten) er voor kiezen om bepaalde software toe te voegen, dan wel zo te configureren dat deze niet uit te schakelen zijn.

AOSP is niet gelijk aan "Google" Android of die van een fabrikant als bijvoorbeeld Sony of HTC. Het al dan niet kunnen rooten van je apparaat heeft ook niets te maken met het feit dat Android AOSP open source is. Open source staat niet voor: vrijheid blijheid, doe maar wat je niet laten kunt. En zeker niet op het moment dat een fabrikant een aangepaste implementatie maakt voor zijn apparaten waar hij een product van maakt mét voorwaarden. Jij bekijkt het veel te veel vanuit een technische hoek (daarvoor zitten we natuurlijk op Tweakers), maar juist jij verliest je objectiviteit maar dan op verschillende niveaus.
mijn punt is dat niemand een ander kan verplichten het ecosysteem te gebruiken als hij een product koopt. de koop verplicht je tot betaling, niet tot het gebruik van het ecosysteem.

als er een aangepaste versie van android staat op een toestel dat ik koop, ik flash een andere android versie zonder die van de fabrikant te starten, dan hoef ik nooit deel te nemen aan het ecosysteem.

gebruik van het ecosysteem is niet verplicht. als ik het ecosysteem wil gebruiken, moet ik de voorwaarden accepteren, maar het is niet automatisch zo dat je door een telefoon te kopen akkoord bent met de voorwaarden van het ecosysteem. daarom moet je de voorwaarden accepteren de eerste keer dat je de meegeleverde android versie start of de market opent ofzo.

als een implementatie van een fabrikant niet open source is, kunnen daar voorwaarden aan verbonden zijn. maar het toestel kopen en de voorwaarden accepteren zijn 2 verschillende dingen. jij lijkt te denken dat het een het ander impliceert.

daarom vind ik dat de hardware en de software 2 verschillende producten zijn.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 22 maart 2017 13:55]

Ik begrijp wat je bedoelt. En inderdaad hier in Nederland is dat ook zo, vanwege het feit dat we hier de voorwaarden pas kunnen accepteren op het moment dat we het toestel in gebruik nemen. Dat geeft je het recht tot ontbinding van de koop als je niet akkoord gaat met de voorwaarden. Of dit ook het recht geeft het product (dat is dus niet alleen het toestel) anders te gebruiken dan bedoeld weet ik niet, dat is een juridisch doolhof. Maar ik heb het sterke vermoeden dat dit niet in alle gevallen op gaat. In andere landen, waaronder de VS, is het echter zo dat je impliciet akkoord gaat met de voorwaarden op het moment dat je het product koopt. Het is dus niet overal hetzelfde.
Nope het is een google play store app
Omdat Google Now denkt dat je naar huis/werk wilt en daarvoor een suggestie geeft. Maar het kan zijn dat jij een andere bedoeld dan Elazz
ik bedoel de balk die omhoog komt met navigatieonzin als je maps start elke keer
Omdat dit eigenlijk functionaliteit is die bij Now hoort, maar Maps als enabler gebruikt.
Het gaat niet alleen om de route.... Ook of er iets gebeurd is op die route of niet en of een andere route dan wellicht handiger is.

Ik heb het allemaal uitgezet hoor :) Maar goed
het gaat niet om routeinfo maar om die balk die elke keer als je maps aanzet de onderkant bedekt van e scherm met navigatieonzin.
En ik wil dat wel.... Met name naar huis. Ideale optie.
niet als het niet uit te zetten is.
Ja, kan erg nuttig zijn, maar dan vooral voor erg vergeetachtige mensen o.i.d. Het lijkt mij dat het mij meer tijd kost om mijn telefoon te pakken en in te voeren waar ik geparkeerd sta dan dat ik even om mij heen kijken en aan de hand van een straatnaam o.i.d. onthoud waar ik geparkeerd heb.

Over het algemeen parkeer je vaak ook niet heel erg ver bij je bestemming vandaan.

Natuurlijk zullen er ook wel gevallen zijn waarin het handig kan zijn, maar het is gewoon weer een van de vele extra functies waarbij je als mens niet meer echt hoeft na te denken. Ergens geloof ik dan ook dat we onze hersenen steeds minder uitdagen wat een negatief effect zou kunnen hebben. Maar goed ik ben geen expert.
Ik vind het toch wel makkelijk dat als ik in een onbekende stad in het buitenland ben (Berlijn, München, Parijs, Brussel) op een makkelijke manier mijn auto terug kan vinden als ik mijzelf richting het centrum begeef.

Gaat dan niet dat ik niet weet waar m'n auto staat, straatnaam is makkelijk onthouden, maar dat ik de weg terug weet. Heb de functionaliteit niet getest, maar lan me voorstellen dat je wilt navigeren naar 'auto' en je vervolgens de route in Maps ziet.
Het probleem is dan weer dat je in het buitenland meestal geen data hebt... geen idee of dat noodzakelijk is voor deze functie.
Argument binnen de EU vanaf 1 juli niet meer van toepassing. En nu kost het al dermate weinig dat als ik niet voor meer dan twee dagen over de grens ga, ik niet eens een roaming datapakket meer aanschaf.

het enige wat ik moet laten is streaming. Maar ach met een leuke muziekcollectie op de telefoon zelf is dat best te doen en ik ga niet naar het buitenland om filmpjes te bekijken.
Roaming voor gesprekken verdwijnt volgens mij... voor data blijft er nog steeds een meerkost dacht ik ?
Google hoeft natuurlijk geen rekening te houden met goedkope abonnementjes die nog her en der worden verkocht. ALs je dat gaat doen, dan is de helft van wat ze bieden zinloos. Maar voor de mensen die wel een normaal abonnement hebben is dit natuurlijk handige functionaliteit.
Goed punt. Ik heb een tijdje een app gebruikt die puur op GPS locatie werke, en mij middels een soort kompas in de richting stuurde. Nadeel was wel dat als ik mijn auto parkeerde, ik niet moest vergeten op "save location" te drukken.

Als je toch data hebt, en google maps kunt gebruiken (desnoods map opslaan als je nog wifi hebt) is deze geïntegreerde oplossing wel dat je al van tevoren kunt zien of er geen kanaal, snelweg of wat dan ook tussen jou en je auto zit.
Lokaal simmetje is snel gekocht als je ver van huis bent. Binnen Europa breekt roaming de bank niet meer voor de meesten.
Precies dit...laatst in Italië zaten we foto's te maken van de parkeer plek.
En als je een paar uur weg ben dan kan het wel makkelijk zijn bij drukke parkeerplaatsen.
Even een past fotootjes maken met straatnaam en vd omgeving en Ik heb de auto zo gevonden...als deze er nog Staat Dan
En hoe vaak doe je dat?
Dat idee heb ik dus ook je kan nu zoveel dingen voor je laten doen, je eigen hersenpan hoeft bijna niks meer te doen.
Het lijkt mij ook helemaal niet gezond dat je niet meer hoeft te denken.

Net als vervelen beetje dan is best wel eens goed voor je, dan ga je fantasie gebruiken/ nadenken etc(Of te wel je hersenpan gebruiken).
Het was tijdje geleden op nieuws rtl dacht ik, gingen ze vragen of ze tijdje telefoon wouden weg doen.
Het leuke was 9/10 zijden o nee dat kan echt niet hoor, ik kan niet zonder me telefoon.
nou dat vind ik toch opmerkelijk. mensen van 18 ofzo daarvan kune je dat verwachten, die krgen als kind een mobiel ipv een fopspeen, maar er zijn genoeg mensen, zelfs nog jongeren zoals ik, die zonder smartphone zijn opgegroeid. dan kun je best zonder. je hebt jaren zonder gedaan.
Jongeren bedoel ik niet mensen van boven de 30 he als jou profiel informatie klopt ;), maar ook genoeg mensen rond die leeftijd die nu ook al niet meer zonder kunnen.

Wij zijn inderdaad zonder mobiel opgegroeid en ben er eerlijk gezegd blij mee, dan kan je tenminste nog zonder dat ding.
nee die klopt niet, ik heet ook geen pietje puk
Je kunt je eigen hersenpan nu gebruiken voor dingen die er toe doen, en het domme werk laat je aan Google en het device over. Als onthouden waar jouw auto geparkeerd staat essentieel is voor het gebruik van je hersens lijkt me dat een groter probleem. Dan zou ik toch wat extra uitdagingen gaan zoeken.
Ik zeg niet dat het een grote uitdaging is maar wellicht dit een kleine, maar hoop kleine dingen bij elkaar is toch ook veel.
Het hoeft niet altijd grote uitdaging te zijn je moet het daar boven bezig houden, soms met kleine dingen soms met grotere dingen.

Dit is alleen nog maar begin wat nu allemaal automatisch kan, het gaat alleen maar meer worden.
Het gaat erom dat je hersenen op een bepaalde manier werken en dat handelingen in het deel van de hersenen juist van toegevoegde waarde kunnen zijn voor een ander deel. Hoe simpel deze handeling ook is.

Zo kan ik zeggen dat het er in de toekomst niet toe doet of ik kan schrijven want ik kan toch alles inspreken of typen. Echter draagt leren schrijven op jonge leeftijd o.a. heel erg bij aan de motorische ontwikkeling van een kind, wat weer invloed heeft op andere zaken in het brein...
Je hoeft niet vergeetachtig te zijn om je parkeerplek te 'missen'.

Ik was zelf aanwezig op het debuutgevecht van Rico & Badr. In het centrum van waar het georganiseerd werd stonden 3 parkeergarages die domweg enorm veel op elkaar leken. Na de wedstrijd heb ik serieus een anderhalf uur door het centrum gelopen om m'n eigen auto te zoeken, die ik echt per toeval ontdekte waar de kont van m'n auto ergens uitstak 8)7

Het enige dat ik wist was dat ik uit een winkelcentrum kwam rechtstreeks het centrum in, maar achter het winkelcentrum 3 overdekte garages stonden die enorm op elkaar leken 8)7.

Dus ja, handige functie, want ook al weet je het en ook al heb je foto's of een fotografisch geheugen, zelfs de beste raakt wel eens verdwaald :P
Het lijkt mij dat elke parkeergarage een naam heeft en dat de verschillende lagen ook een aanduiding hadden.

Eigenlijk een beetje precies mijn punt... We denken zelf steeds minder na over simpele dingen.
Mja het probleem is natuurlijk dat je ACHTERAF even op de naam had moeten letten. Je verwacht natuurlijk niet dat er 3 parkeergarages zijn die er hetzelfde uit zien. Dan is het toch wel handig dat Google dit voor je doet.
Als je verwacht de auto makkelijk terug te kunnen vinden ga je deze functie dan wel gebruiken? Als je denkt het niet terug te kunnen vinden zijn er parkeergarage namen enkleur of letter aanduidingen waar je op gaat letten.
Volgens mij klopt dit nieuwsbericht niet, volgens mij geeft Google het al automatisch aan namelijk, kan me herinneren dat ik een keer een melding kreeg van Google Now.
En omdat dat niet altijd goed werkt (volgens veel andere hier) kan het nu handmatig. Door de handmatige handeling komt mijn punt ter sprake
Ja, kan erg nuttig zijn, maar dan vooral voor erg vergeetachtige mensen o.i.d. Het lijkt mij dat het mij meer tijd kost om mijn telefoon te pakken en in te voeren waar ik geparkeerd sta dan dat ik even om mij heen kijken en aan de hand van een straatnaam o.i.d. onthoud waar ik geparkeerd heb.
Ik parkeer regelmatig op plekken waar ik niet eerder ben geweest (voor m'n werk). Hoewel ik zonder die functie m'n auto ook vast wel kon terugvinden, is het al een paar keer retenhandig gebleken. En zo vergeetachtig ben ik nu ook weer niet. ;)
Ik wil niet vervelend doen maar deed Google maps dat niet al? Als ik ergens me wagen zette staat er een notificatie met de locatie na enkele minuten
En precies om die reden had Here Maps op Windows Phone 8 dit automatisch ingebouwd. Dat wil zeggen: op basis van o.a. het snelheidsverschil ziet Here Maps dat je overgaat van autorijden naar wandelen en slaat hij automatisch dat punt op. Zonder dat je je telefoon hebt moeten pakken, kun je dus toch altijd je auto terugvinden. Ik heb het regelmatig gebruikt en vond het prima werken. Misschien zit dit ook in de Here-versie op Android?
Ja, Android heeft dat ook met Google Now. Maar het werkt niet altijd, als je bv. Parkeert en dan de trein pakt wil hij nogal eens denken dat je op het CS geparkeerd staat. Of als je gaat tanken en dan parkeert heeft hij de locatie van het tankstation.

Nu valt me wel in: veel auto's hebben tegenwoordig een bluetooth. Als hij gewoon kijkt waar hij die verliest zou het veel beter werken dan het intelligente gedoe van nu.
Graag per land offline downloadbaar en ik ben over. Eerder niet en blijf ik wel lekker bij here maps en ovi voor waypoints. Reden dat ik nog steeds een oud symbian toestel heb. Geen ene applicatie die zo simpel routes met waypoints kan creeeren of beheren. Daar staat Ovi Maps echt op eenzame hoogte, zelfs Garmin werkt niet zo soepel. Here maps support t niet eens.

En Ovi op Symbian heeft in januari 2016 nog kaart updates gehad 8-) , dit jaar nog niet gechecked.

[Reactie gewijzigd door sugarlee89 op 19 maart 2017 10:06]

Je kan offline gebieden downloaden om offline te navigeren. Zo heb ik heel Nederland, heel Curaçao en een heel groot stuk van Florida gewoon op me telefoon staan.
Maar je kunt niet uit een mooi lijstje een paar landen selecteren en dan de kaarten op de sdkaart laten opslaan. Die dan ook gewoon weer ingelezen worden na een hard reset, of het kopiëren naar een andere telefoon/sdkaart. De google functie om een stukje kaart op te slaan is heel schattig en kan soms handig zijn, maar het staat in schril contrast tot het downloaden van volledige landkaarten. Windows en Here zijn volledig offline te gebruiken, je mist zo goed als niets. Google maps daarentegen kan wel iets met offline maps, maar routes en andere functionaliteiten zijn dan al snel heel wat beperkter.
Nee landen selecteren kun je inderdaad niet, je krijgt de optie om een regio te downloaden van een paar mb tot 1 gigabyte die je op je sd kaart kan opslaan en mits je op de andere telefoon met dezelfde google account ingelogd ben je ze weer kan inzien.

Deze google kaarten zijn net zoals here ook gewoon offline te gebruiken en dat voor voetgangers, fietser & autosnelweg gebruikers.

Overigens heb ik gewoon offline search en kan ik niet alleen adressen maar ook bedrijven opzoeken. Tevens kan ik ook op mijn route selecteren welke pompstations, Of supermarkten ik wil bezoeken.

Dat is een feature die niet in here maps zit wat de trip aanzienlijk heel erg kan beïnvloeden.
Apart dat jij die functionaliteit niet in Here maps hebt, en ik wel. Bedrijven en andere POIs zijn gewoon onderdeel van de maps die je kunt downloaden. Ik kan via Here offline ook bedrijven zoeken, tankstations zoeken en supermarktjes vinden.
Voor Google is er ook weinig incentive om maps (volledig) offline beschikbaar te maken. Offline gebruik levert namelijk geen gebruikers-data op en offline werken de aanvullende functionaliteiten van maps niet. Maps is meer dan louter een kaart-app.
Here maps is ook meer dan gewoon een kaart, maar dat neemt niet weg dat sommige gebruikers een offline versie ook handig kunnen vinden. Ga ik naar duitsland download ik gewoon heel duitsland in nederland waardoor ik geen data verbruik heb in het buitenland
Here maps is gewoon gratis beschikbaar op Android hoor :)
zeg ik dan ergens dat t niet gratis is? Gebruik een android toestel voor here maps. Windows Phone de deur uit gedaan toen Here Maps verkocht werd en het niet meer doorontwikkeld werd onder Windows Phone, maar wel onder Android.
Het grappige is nu juist dat Windows maps voorloopt op Here. Ze gebruiken de uitstekende Here maps maar hebben nu veel van de ontbrekende features die je ooit in Here had, toegevoegd aan Windows maps. De laatste insider versie van Maps bevat dus ook de (te lang) ontbrekende waypoint/tussenpunten functie. Maps bevat ook lange tijd al deze autoterugzoekfeature waar Google nu mee komt.

Ondanks dat ik het met je eens ben dat Ovi maps de beste navigatie tot dusver is/was, lijkt het alsof Microsoft met Windows map goed heeft gekeken naar wat er dan zo goed was aan Ovi en dit introduceert bij Windows maps.
Mee eens , alleen jammer dat ze niet zo iets als drive mode weten te implementeren :(
Here maps support t niet eens.
:) dan maakt het ook niet zoveel uit of het gratis is.
Je kan in de google maps app een offline gebied toevoegen. Hierbij kan je zelf het gebied aangeven, dus ook bijv heel Nederland.
laatste keer dat ik dat probeerde werkte het belabberd. het gebied kon niet ter grootte van heel nederland, het nam erg veel ruimte in beslag op de telefoon, download mislukte vaak, etc. dit is al wel een paar jaar geleden.
Nederland is onder Google Maps 1500 mb en onder HERE we go 350. Tevens laat HERE nog snelheid zien.

Voor navigeren lijkt HERE toch echt we de betere.
Ik vind Here Maps voor navigatie veel beter, ook fijnere stemmen met betere intonatie, voor net het juiste huisnummer / huis in de laatste paar honderd meter is Google Maps weer net wat beter.
Klopt, het is inderdaad vrij groot. Ik vermoed omdat er ook winkels, restaurants, fietsroutes, looproutes en andere data opgeslagen wordt.
Maps ondersteunt gewoon offline gebieden. Kan gewoon zoeken op Nederland en kiezen voor downloaden als je de witte balk met Nederland er in omhoog sleept. Je kan dan ook in- en uitzoomen om je gebied te bepalen.
Je zegt t al correct, offline gebieden. Dat zijn geen landen.
Je leest het al verkeerd. Ik zeg net dat je Nederland als 'gebied' kan kiezen.
Je bent wel goedkoop hoor.
nee hij heeft gewoon de oplossing die het best werkt voor zijn use case gevonden en er is nog niets beters op de markt gekomen
Precies, als ik 5000km op vakantie rij door 10 verschillende landen wil ik geen internet verbinding en de landen los kunnen downloaden. Verder wil ik eenvoudig op mijn toestel een route kunnen uitstippelen. En dat gaat probleemloos met Ovi Maps. Voor daily navigatie naar een simpele eindbestemming gebruik ik Here Maps, gewoon omdat ik geen 2 telefoons bij me wil hebben constant.
erg jammer dat nokia zo op zn bek gegaan is. als ze niet exclusief voor ms gegaan waren en hun (3rd party) apps en toestellen hadden gemigreerd naar android hadden ze best groot kunnen blijven. sommige dingen deden ze veel beter dan andere fabrikanten, en ze leken ook niet zo datageil te zijn als google, die natuurlijk geen uitgebreide offline functies aan maps toe willen voegen omdat ze je dan niet 24/7 kunnen tracken.
Nokia is gefaald dankzij Nokia. MS heeft hen gewoon een kans geboden.
ja op voorwaarde dat ze alleen maar ms toestellen gingen maken.
Je begrijpt het niet, MS was voor hen een lot uit de loterij. Ze hebben het gewoon verspeeld met saaie telefoons. Een ander OS is geen garantie voor succes.
ik ben het daar niet helemaal mee eens. ms was hun laatste strohalm
Nou, daar ben ik het mee eens. :)
Saaie telefoons? Volgens mij waren het zo'n beetje de enige WM/WP telefoons die verkocht werden. Het probleem was alleen dat WM/WP geen noemenswaardig aandeel in het mobiele segment heeft/had, waardoor ze dus te weinig toestellen af kunnen zetten.
wat? het gaat helemaal niet over mensenrechten. autocorrect of verkeerde convo?
ik weet niet hoor maar a) hier op het internet bepaal ik lekker zelf wanneer ik wel of geen hoofdletter wil gebruiken en b) volgens mij geef je meer privacy op door online google maps te gebruiken op android dan offline maps van een ander bedrijf op een oud symbian toestel.
Graag per land offline downloadbaar en ik ben over. Eerder niet en blijf ik wel lekker bij here maps en ovi voor waypoints. Reden dat ik nog steeds een oud symbian toestel heb. Geen ene applicatie die zo simpel routes met waypoints kan creeeren of beheren. Daar staat Ovi Maps echt op eenzame hoogte, zelfs Garmin werkt niet zo soepel. Here maps support t niet eens.
Niemand verplicht je om Google Maps te gebruiken.
of een knol op symbian.
Vraag me af waarom je dan niet hetzelfde voor een fiets zou aanbieden. Of zijn fietsers minder vergeetachtig?
Waarom zou je dit niet voor het parkeren van je fiets kunnen gebruiken?
Ah inderdaad. Het de screens niet bekeken alleen de tekst gelezen. Maar ik denk dat het ook wel zal worden/zijn ingebouwd in de autonavigatie
Heel simpel: Er zijn maar extreem weinig landen waar je zoveel fietsen hebt als in Nederland. In de VS hoor je meestal het advies dat je je fiets nooit uit het oog moet laten... dus ja, verbaast me dan niks dat er niet is gedacht aan dit.
Waarom zou je dit niet kunnen gebruiken voor je fiets? Google spreekt enkel over 'parking location'. Je kan dit gebruiken om eender welke locatie tijdelijk op te slaan, of er nou een auto, fiets of helemaal niets staat boeit toch niet.
Dit kun je daar natuurlijk ook gewoon voor gebruiken hè.

Ben blij dat Google hier eindelijk mee komt, sinds de overstap naar Android mis ik deze feature, die al vele jaren in verschillende vormen via Here/Windows Maps/Gadgets beschikbaar is, toch best wel. Ik kom vaak in nieuwe steden en dan is dit altijd toch wat omslachtig via Google maps. Ik hoop dat je hier ook een foto en comment aan toe kunt voegen zoals bij Windows Maps, want dat hielp toch ook aanzienlijk.
Staat gewoon in de tekst dat het mogelijk is om een foto te maken:
In de nieuwe versie van Maps lijkt een mogelijkheid voor het handmatig invoeren van een parkeerlocatie de belangrijkste nieuwe feature te zijn. Daarbij is het mogelijk om foto's aan de locatie te hangen, zodat het gemakkelijker is om de auto weer te vinden.
Al moet ik zeggen dat ik deze feature wat overdreven vind. Hierdoor worden mensen alleen maar luier (hoe moeilijk is het nou om te onthouden waar jouw fiets staat?) en weten de bedrijven ook waar je zoal bent, iets wat ik liever niet met ze deel.
Wellicht kom je nooit buiten je woonplaats, maar als je (geregeld) naar een onbekende (zeker in het geval van een buitenlandse) stad gaat dan is het onthouden waar je auto gebleven is nogal lastig voor velen, waaronder mij.
Juist als ik ergens kom waar ik onbekend ben, neem ik altijd de omgeving goed in me op en onthou ik des te beter wáár ik mijn fiets en/of auto heb neergezet.

Voor auto's in een parkeergarage is dat écht zo moeilijk niet, om even te kijken op welke verdieping je staat in de parkeergarage, bijvoorbeeld. En als de parkeergarage ook in secties is ingedeeld, om dan ook te onthouden in welke sectie hij dan staat.

Dus nee, ik ken het probleem écht niet, omdat er vaak al genoeg methoden zijn om de auto en/of fiets terug te vinden.
Ik deed dit tien jaar geleden met navigatie door gewoon een punt in te stellen en markeren. Als ik mijn stadsbezoek had gedaan, kon ik al dan niet als voetganger naar dat punt terug navigeren.

Dat er nu pas een geïntegreerde functie is/komt in Google Maps en dat het ook nog nieuws is, vind ik voor mij meer een reden om Google Maps niet te gebruiken. Ik gebruik Maps sowieso niet/nauwelijks, door de data en privacyhonger en de slechte mogelijkheid dit in het buitenland/vakantie te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 19 maart 2017 15:13]

Precies. Ik ben ook weleens op zoek naar mijn fiets. Voor IOS is er Find My Bike. Niks voor android.
Kan soms handig zijn. Hopelijk komt de functie ook naar iOS.

Apple maps slaat automatisch de locatie op als de telefoon merkt dat je geparkeerd staat en voelt dat je loopt. Dus je hoeft verder niets te doen.

Je kunt daar ook al notities en fotos aan toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Frustus Maximus op 19 maart 2017 10:31]

IOS lijkt het automatisch te doen. Gisteren kreeg ik namelijk een melding na het parkeren dat ios maps automatisch een punt heeft aangemaakt waar ik geparkeerd heb.

Ah, hier:

https://support.apple.com/en-us/HT207227

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 19 maart 2017 10:25]

Klopt. Maar dit werkt naar mijn weten alleen als je een BT verbinding met de auto hebt. Ik ben nu met de corsa weg (geen carkit verbinding) en dan krijg ik geen pin op de kaart. Het zit em er echt in dat de verbinding dan weg is.
Staat ook in de text en heeft helemaal niks met lopen te maken.

With iOS 10, Maps marks the location of your car with a pin when you disconnect your iPhone from Bluetooth or CarPlay in your car—so you can easily find where you parked.

Hoewel dat best wel een slimme functie kan zijn.

[Reactie gewijzigd door raro007 op 19 maart 2017 10:53]

Ik zal eens kijken of dat ook werkt met losse carkits. Die dingen zijn vaak als headset verbonden en ik weet dus niet of dat ook als "auto" wordt gezien.
Gebruik een vergelijkbare functie al sinds Windows Phone 8, is erg handig. Ben blij dat iOS dat nu ook heeft. Wat ik bij iOS weer heel jammer vind is dat het bij Windows voor alle apparaten geld, dus niet alleen auto's en dat dat bij Apple niet zo is.
Dit is niet waar. Ik heb geen carkit of bluetooth of wat dan ook in mijn auto, maar de telefoon voelt aan de beweging dat je uitstapt en begint met lopen. (Vanaf de iPhone 6 en hoger dacht ik)
Nou ik heb het niet gemerkt nog. Heb de 7+ dus die zou dat prima moeten kunnen dan.

Misschien komt dat doordat ik de ene keer wel een auto met BT heb en de andere keer niet.
Dit kan ik beamen, ik heb ook geen BT in de auto, maar IOS op mij iPhone 7 laat keurig zien waar ik mijn auto geparkeerd heb.
Op Android gebeurd dit ook al (een jaar?) met Google. Ik krijg altijd in beeld te zien waar ik geparkeerd heb terwijl ik zelf niks heb gedaan.
Op IOS gebeurd dit ook.
In het derde screenshot staat een vis afgebeeld.
Is dat ook nieuw of heb ik iets gemist?
Dat zijn device controls. Waterdichtheidstoggle ;)
Ik mis het volgende:
1. maximale snelheid tonen
2. stem aanwijzigingen aanpassen, ik hoef geen straatnamen te weten.
3. maps offline voor voetgangers
Volgens mij zijn punt 1 en 2 in HERE maps verwerkt.
Ik denk dat de maps optie ideaal is voor een google glass achtige AR app. Een simpele pijl waar je heen moet. De afstand totaan je auto of bestemming. Vragen waar een pin automaat is en die dan op scherm zien.

Maar het grootste minpunt van google maps in mijn ogen is de ZEER MATIGE compasfunctie waardoor je in het centrum van een stad regelmatig niet echt de juiste richting in loopt. (Samsung S6).
Ligt dat aan google of samsung? Veel kompassen zijn bar slecht in de toestellen.
natuurlijk de combinatie, maar hoe leuk maps ook is. De basis functionaliteit moet soepel zijn. Ik zou heel graag meer informatie snel beschikbaar hebben bij navigatie in een onbekende stad.

Ach misschien verwacht ik te veel of is een sensor van waarschijnlijk 1 mm groot :)
Kompas in een telefoon zijn meestal niet zo accuraat. Ik heb daar wel eens testen van gelezen. Overigens deed Samsung het in die testen veel beter dan de Iphone dus qua kompas zou je met een samsung beter af moeten zijn. Samsung was iets van 5 graden afwijking average terwijl de iphone wel average tot 15 graden afweek met een max van ruim 30 graden.