Google voorziet Street View-auto's van betere camera's

Google heeft sommige van zijn Street View-auto's voorzien van nieuwe camera's, met een hogere resolutie. De nieuwe hardware gebruikt zeven 20-megapixelsensoren. Dat moet niet alleen scherper beeld opleveren, maar ook beeld dat beter naadloos in elkaar overloopt.

De nieuwe hardware die Google gebruikt op zijn Street View-auto's is kleiner en gebruikt minder camera's. Voorheen gebruikte de zoekgigant een grote bol met daarin vijftien camera's verwerkt. Die hardware is al acht jaar ongewijzigd. Het nieuwe model beschikt over zeven camera's. Uitgebreide technische details heeft Google nog niet gegeven, maar in een interview met Wired zegt de topman van de Google Maps-afdeling dat de vernieuwde camera's voor scherper beeld zorgen met een hoger contrast en betere kleurweergave. Ook moet de nieuwe hardware zorgen voor minder stitch-fouten en dus betere naadloze overgangen tussen gemaakte foto's.

Op de nieuwe hardwaremodule voor Street View-auto's zitten twee laserradars die de positie van de auto bepalen en afstand meten. Deze informatie kan gebruikt worden voor de Google Maps-dienst. Ook zitten er hd-camera's die naar de zijkant kijken om tekst waar te nemen, zoals bedrijfsnamen en straatnamen. Alle informatie van deze camera's wordt volgens Google met behulp van kunstmatige intelligentie verwerkt.

In de stad Santa Cruz in de Amerikaanse staat Californië, rijden Street View-auto's rond met de nieuwe camera's. De huidige Street View-beelden van die stad die online staan, zijn nog met de oude hardware gemaakt. Dat is onder andere te zien aan de schaduw van de opnameauto, die nog over de bolvormige camera beschikt. Wired heeft een aantal vergelijkingen geplaatst van de hardware in de oude en nieuwe auto's.

Street View-vergelijking met oude en nieuwe hardwareStreet View-vergelijking met oude en nieuwe hardware

Vergelijking van beeldkwaliteit met de oude hardware (links) en de nieuwe camera's.

Nieuwe Street View-hardware

De nieuwe Street View-camera's, afbeelding afkomstig uit een video van Wired.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-09-2017 • 11:58

72

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (72)

72
69
48
8
0
8
Wijzig sortering
Mooi staaltje techniek Google Streetview. Maar ik vraag me af hoeveel kost het Google nou werkelijk om de hele wereld in kaart te brengen qua geld en energie. Niet alles is met auto bereikbaar en hoe doen ze dit dan?

Dan heb je nog dat kaarten up to date gehouden moeten worden i.v.m. veranderde infrastructuur.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 juli 2024 05:31]

Zo zijn er ook nog varianten op een fiets
Even rekenen:

Nederland heeft ca 136000 km openbare wegen. Stel dat je gemiddeld 40km/uur rijdt, dan kost het in kaart brengen van heel Nederland 3400 uur, zeg 2 manjaar. Qua loonkosten zal je dan op zo'n 120...150.000 Euro zitten. Daar komt dan nog een auto plus apparatuur bij. Dat zal pak m beet 40.000...50.000 Euro kosten. Dus voor 2 ton breng je Nederland in kaart (met de aanname dat de software om de boel te processen er al is). Valt eigenlijk best wel mee eerlijk gezegd.
Toevallig doet mijn werkgever heel Nederland fotograferen (en nog andere sensors) met luchtfoto's recht & schuin, vaf straatniveau en vanaf het water), elk jaar weer. Sommige delen zelfs nog vaker, zoals snelwegen die zeker vier keer per jaar opgenomen worden. Dat kost echt wel wat meer dan dat bedragje hoor. :o Zo'n systeem moet je ontwikkelen, chauffeurs moet je opleiden, de data uit de voertuigen moet je verwerken, de foto's moet je ergens opslaan etc. etc.

Plus, Google brengt niet Nederland in kaart. Ze fotograferen alleen alles. Accuratesse is niet belangrijk voor ze. Hun data is niet metrisch correct en je kan er dus niet mee cartograferen. Maar die accuratesse hebben ze helemaal niet nodig, als ze bij benadering (enige meters) weten waar iets is, is het goed genoeg voor hun toepassingen.

[Reactie gewijzigd door AtleX op 23 juli 2024 05:31]

hmm, je moet je toch nog eens verdiepen in wat Google gebruikt. Je onderschat denk ik de accuratesse van Google. Ze gebruiken al jaren Lidar. http://google-street-view.com/about-google-street-view/

De wijze waarop zij hun foto's kunnen parsen is iets waar jou werkgever ook graag gebruik van zou maken. De combinatie zou wel eens krachtiger kunnen zijn dan je denkt.
De wijze waarop zij hun foto's kunnen parsen is iets waar jou werkgever ook graag gebruik van zou maken.
Kan je dat eens uitleggen?
Google parsed vol automatisch alle streetview foto's door zijn AI om huisnummers, bedrijfsnamen etc. te vinden. In een land als Nederland is dat wel te dupliceren door een dumpje van de KvK (waar zij ook gebruik van maken) Maar in minder georganiseerde landen heb je daar een groot voordeel mee.

Het doel van Google is om straks vragen te kunnen beantwoorden als "Welk bedrijf zit in het groene huis naast de kerk". Dat verwerken ze niet allemaal met het handje.
Ja, dat doen wij ook. Wil je weten waar de lantaarnpalen staan, de putdeksels liggen of welke bomen er in een plaats staan en waar ze zijn? Die informatie hebben wij. Nieuwsgierig naar de grootte van je slaapkamerraam en de breedte van het kozijn? Kan je bij ons meten. Stiekem je asbestdak verwijderd? Die boete krijg je omdat de overheid weet dat er zo'n dak was en wij ze verteld hebben dat het dak veranderd is. Die zonnecelboer die je verteld wat de verwachte opbrengst op jouw dak is? Weten ze via onze data en onze software. Je gemeente die toch weet dat je vergunningsvrij een mooie dakkapel achterop je huis hebt gezet? Nou, vul dat zelf maar in. :)

[Reactie gewijzigd door AtleX op 23 juli 2024 05:31]

Ja, ik zeg niet dat Cyclomedia niet een ongelooflijk stoer bedrijf is. En jullie oplossingen waarbij je kunt meten zijn echt heel goed. Maar denk niet dat Google het niet kan. Ze doen het neit, omdat hun business anders is. :-)
Ik zeg ook niet dat ze het niet kunnen. ;) Ik zeg dat enorme accuratesse voor hun niet relevant is:
Maar die accuratesse hebben ze helemaal niet nodig, als ze bij benadering (enige meters) weten waar iets is, is het goed genoeg voor hun toepassingen.
Daarmee reageerde ik specifiek op de opmerking over "in kaart brengen" van Nederland.
Het staat gewoon in ons marketingmateriaal hoor. En snitchen? Omdat je gemeente nu weet dat je een dakkapel geplaatst hebt? Een gemeente moet in Nederland gewoon een aantal zaken over gebouwen weten, wettelijk gezien, en dat er tegenwoordig veel vergunningsvrij mag maakt dat lastig voor ze. Eerst lieten ze daarvoor wat mensen de boel inventariseren, fysiek, en nu vertellen wij ze dat. Er is niks veranderd, wij 'snitchen' niet, er wordt zo gewoon voor gezorgd dat gemeentes voor minder geld beter weten wat er gebeurd. Lagere kosten voor de overheid, wie kan daar op tegen zijn?

[Reactie gewijzigd door AtleX op 23 juli 2024 05:31]

Offtopic, hoewel ik de techniek en mogelijkheden echt wel geniaal vind, krijg ik toch wel enorm het bigbrother gevoel. wat weet de overheid straks niet van je? als ik met mijn drone lucht fotos maak van de buren krijg ik een bekeuring.. als ik een camera op de openbare weg richt komt de privacy van de buren in het geding. doet de overheid dit is het ineens wel geoorloofd?! waar trek je de grens?
Dat valt wel mee. Vroeger had je een vergunning nodig om een dakkapel op je huid te zetten. Nu niet meer. Maar de wettelijke taak van gemeenten is niet veranderd. Die moeten nog steeds weten hoe de gebouwen in hun gebied eruit zien.

Vroeger werd dat opgelost door mensen met camera's woonwijken in te sturen en de foto's te vergelijken met die van het jaar ervoor. Dat hoeft dus niet meer, want nu kan een gemeente dat zien op onze foto's. Of de dienst bij ons afnemen dat wij ze dat vertellen.

Qua privacy veranderd er dus niets. Het is alleen voor iedereen makkelijker geworden. Jij hoeft geen vergunning meer aan te vragen en de gemeente hoeft geen enorme hoeveelheid geld uit te geven om hun BAG bij te houden.

Luchtfoto's, die zijn totaal niet vergelijkbaar met je voorbeeld van een drone. Als jij boven de tuin van je buren gaat vliegen is dat gericht en op elk door jou gewenst tijdstip. Luchtfoto's worden gemaakt op een willekeurig tijdstip vanaf grote hoogte. Details kleiner dan een paar centimeter of wat er in een gebouw gebeurt kan je daarmee echt niet zijn. Het is meer vergelijkbaar met over je woonplaats vliegen onderweg naar je vakantie dan met je drone de buren bespioneren.
Er wordt dus op grote schaal een dataset met gegevens en foto's aangelegd die nu voor dakkapelletjes en asbest gebruikt wordt.
zo werden er vroeger sterren uit gedeeld om mensen te identificeren... daar bedoelde ze ook niks verkeerds mee :X

het zou zomaar een afglijdende schaal kunnen zijn als we er altijd maar van uit gaan dat het allemaal wel mee zal vallen

[Reactie gewijzigd door Proxx op 23 juli 2024 05:31]

He, Godwin komt ook nog langs!

Je weet dat de overheid al zeker 80 jaar (delen) van Nederland op de foto zet? Je weet dat je al tientallen jaren een PPL kunt halen en over Nederland kunt vliegen? Je weet dat je al honderden jaren buiten over straat mag lopen en alles mag bekijken wat je vanaf de openbare ruimte kunt zien?
daarom vroeg ik in mijn eerste reactie oprecht "waar trek je de grens?"

ik vind de techniek en alles er om heen fantastisch, alleen als het op grotenschaal gekoppeld en geanalyseerd wordt voor een legio aan toepassing vind ik het toch een beetje eng worden. waar trek je de grens? ook zijn luchtfoto van 1990 niet zo gedetailleerd als foto's met camera's van nu...
Tja, het is slechts een moment opname en gezichten en kentekens worden geblurd.
een flitspaal maakt ook moment opnames, maar wel met vervelende consequenties.
Toevallig Cyclomedia?
Ben ik net aan het gebruiken :)
Ik denk dat je je er zwaar in vergist hoeveel mensen hier toch nog wel mee bezig zijn. Puur het autootje een rondje laten rijden maakt geen streetview, dat gaat echt niet allemaal vanzelf...
Nog even en dan kun je dat autootje wel vanzelf rond laten rijden :)
...en de RD niet meerekent.

Ik gebruik het iig veelvuldig; ook bijvoorbeeld mbt. laadpalen.
Nou, dan doen ze dat gewoon niet :p. Neem als voorbeeld het overgrote deel van Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Vaak is het daar te gevaarlijk om rond te rijden, of hebben ze daar de techniek zoals dit soort auto's niet tot hun beschikking.

Andere plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn worden door voetgangers, fietsers etc gedaan: https://www.google.com/streetview/publish/

Je kan ook een StreetView camera lenen van Google om opnames te maken voor Google StreetView: https://www.google.com/streetview/loan/

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 23 juli 2024 05:31]

Of een 360° foto maken en deze op de map plaatsen. Zoals deze nette foto in Noord-Korea: https://www.google.nl/map...-ro-0-fo100!7i8704!8i4352 .

edit: 3D -> 360°, thanks @gjmi

[Reactie gewijzigd door biglia op 23 juli 2024 05:31]

Inderdaad, maar je maakt een klein foutje. Dit een 360 graden foto en geen 3D foto :)
Het was waarschijnlijk spitsuur daar toen die foto genomen werd... en aan die graffiti op de muren mogen ze ook wel eens wat doen.
Voor de woestijn hebben ze kamelen.
Dan moet je ook nog steeds aan een paar criteria voldoen:

https://www.google.com/streetview/earn/

Paar jaar geleden heeft een vriend van mij een tijdje indoor street view voor bedrijven gedaan. Zijn materiaal moest toen ook al aan x aantal criteria voldoen en hoe heeft ook een examen van Google moeten doen en moest minimaal 2 submissions per maand doen om zijn "trusted" rank niet kwijt te spelen. Al hoef je dit nu allemaal niet meer te doen denk ik als je aan de criteria voldoet.
Fiets, lopend. Zijn foto's te vinden hoe de Efteling al lopend voor streetview op de foto gezet wordt.
StreetView is natuurljik niet gelijk aan Google maps. Zie het meer aan een extraatje. In Nederland zijn er al zat wegen die niet meer overeenkomen met de werkelijkheid als je StreetView aan zet, maar de wegen zelf kloppen natuurlijk nog.
Vorige maand liep er zo'n rugzak over een boulevard.
Grote stok op zijn rug, en een bal ( camera's ) boven zijn hoofd

https://tadpolerider2.fil...s-street-view-trekker.jpg

https://goo.gl/fHZaX9

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 23 juli 2024 05:31]

er is ook een versie voor fietsers en voetgangers in de vorm van een rugzak met camera's, GPS ontvangers...
Via deze link kan je o.a. zien waar ze allemaal geweest zijn en welke apparatuur en vervoersmiddelen ze gebruiken voor Streetview:
https://www.google.com/streetview/understand/
Toffe link!. Nooit geweten.
Een van de redenen waarom ik alle Tweakers comments lees, juist voor dit soort dingen. Top!
Hier is een mooie video over streetview van de grootste model railway van de wereld : https://youtu.be/J_dmlaWgjJw
Daar komen ook de camera's aan bod.
Vond het zelf erg interessant.

[Reactie gewijzigd door Calamor op 23 juli 2024 05:31]

Jammer dat er bij Google geen terugkijk-functie zit zoals bij Globespotter.
Lijkt me supergaaf als je straks gewoon digitaal door de straat kan rijden waar je bent opgegroeid 50 jaar geleden :D
Die functie zit er wel! Linksboven staat "Street View - datum" en daar kan je op klikken om een andere periode te selecteren.
Inderdaad, dat werkt meestal alleen in grotere steden of populaire locaties.
In de meeste dorpen en kleine steden is de auto "slechts" 1x geweest waardoor je geen keuze hebt vwb de datum.

[Reactie gewijzigd door RensvN op 23 juli 2024 05:31]

Als er geen history is dan word het lastig die te tonen. Niet bepaald een verrassing.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 05:31]

Zit er gewoon in hoor. Linksboven kan ik mijn huis van verschillende jaren bekijken. Zelfs met een slidertje.
Alleen in standalone Earth heb ik het nog niet ontdekt. Daar zit wel een slider voor de Maps historie, die weer ontbreekt in de online versie. Dus online heb je wel streetview met slider, maar niet maps en standalone weer andersom. :S
Er zit een beperkte mate in verwerkt. Zo vond ik onlangs een hotel terug waar ik met de jeugdvakantie in 2011 ben geweest. Wat een verschil is me dat geworden. Echt leuk om terug te zien :)
Dit, en in combinatie met alle filmpjes en foto's die er gewoon door particulieren worden gemaakt kan er voor zorgen dat we uiteindelijk toch een soort van tijdmachine hebben. Je kunt weliswaar niet echt terug in de tijd, maar je kunt op een gegeven moment (als er maar genoeg content is) terug naar een willekeurig moment in het verleden. Stel dat we ooit een device hebben dat alles opneemt en wat centraal wordt opgeslagen. Dan kan met wat slimme software al die beelden combineren zodat je door een omgeving in het verleden kunt lopen. We hoeven alleen maar even wat geduld te hebben om zo'n database te vullen :-)
Die is er wel degelijk. Je kunt linksboven in streetview op de datum klikken en dan verschijnt er een tijdlijn.
Ik dacht altijd dat de foto's achteraf aan elkaar gelijmd werden met een algoritme. Maar dit doen de camera's dus. Vandaar dat het nooit verbeterd is in de geschiedenis van streetview.
Dit doen de camera's ook, maar dat wordt dus op basis van een softwarematig algoritme gedaan, niet hardwarematig :P. Neem als voorbeeld een panoramafoto die je kan maken met je smartphone. Je beweegt je telefoon, en softwarematig lijmt hij het dan ook aan elkaar (ook op basis van een algoritme). Alleen hoef je in dit geval natuurlijk niet de camera te bewegen, omdat hij gebruikt maakt van 7 camera's.
De vergelijkingsfoto's van de oude vs. nieuwe camera's vind ik niet geweldig; heel andere lichtsituatie, dus hoe kun je dat goed vergelijken? Nu vind ik het verschil ogenschijnlijk niet zo groot, kijkende naar de verkeerslichten, bomen en winkelnaam..
Inderdaad verschil in helderheid lijkt voornamelijk het verschil tussen een dag in de winter/zomer of midden op de dag of tegen de avond.
Met hogere resolutie per camera kun je met minder camera's af om effectief (ongeveer)dezelfde resolutie te hebben in je 360 graden beeld.
Minder stitch fouten lijkt me ook nogal wiedes met half zoveel camera's en dus het aantal overgangen ook gehalveerd is...
Wat interessant is aan deze compactere hardware is dat het nu ook makkelijker op rugzakken, fietsen, boten en andere gekke dingen te monteren is.
Zouden deze nieuwe camera's ook al gebruikt zijn bij de streetview update van België dit jaar? Anders moeten we weer 7 jaar wachten.
Gebruiken ze in het filmpje over de nieuwe 3D camera's nou de Pixel 2 of is dit een telefoon die ik simpelweg niet herken?

https://www.wired.com/story/googles-new-street-view-cameras-will-help-algorithms-index-the-real-world/
Slaan ze nog steeds de wifi access points op die ze tegenkomen?
Best leuk maar waarom zijn de satellietbeelden van Google Maps zo ontzettend oud?
Eigenlijk onbruikbaar want hier in mijn woonwijk zijn de beelden zeker 10 jaar oud omdat huizen die hier al lang staan niet zichtbaar zijn op de beelden alleen de oude bouwlocatie.
Binnenkort combineren ze het met autonoom rijdende auto's, en dan zijn het plots streetview-auto's die van een cliff af donderen in plaats van Pokemon Go-spelers... :+ "GPS signal lost" *plons*

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.