Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 334 reacties

De groei in de leveringen van Macs is op zijn laagste punt in twee jaar. Terwijl de afzet van Apples laptops en desktops afgelopen jaren telkens sterk toenam, was de groei met 6,8 procent afgelopen maanden een stuk minder sterk.

Dat de groei stokt valt op, omdat het afgelopen maanden begon met de verkoop van de nieuwe Macbook, terwijl het zijn 13" Macbook Pro Retina van een update voorzag. Apple leverde 4,7 miljoen Macs afgelopen kwartaal, tegenover 4,4 miljoen in hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

De leveringen van de iPhone kwamen uit op 47,5 miljoen, een stijging van 35 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat komt uiteraard vooral door de verkopen van de iPhone 6 en 6 Plus, die als eerste 'grotere' iPhones wereldwijd goed blijven verkopen. In Nederland bleef de iPhone 6 de concurrentie ook voor.

De iPad kende een minder succesvol kwartaal, waarbij de leveringen uitkwamen op 10,9 miljoen, een daling van 18 procent ten opzichte van vorig jaar. De leveringen van de iPad dalen al enige tijd en die trend lijkt voorlopig nog niet te eindigen.

Apple maakte geen afzetcijfers bekend van zijn Watch. Het schuift de omzet van zijn horloge in de Other-categorie met onder meer Apple TV, iPods en Beats-accessoires. Die omzet ligt ongeveer een miljard dollar hoger dan vorig jaar en dan vorig kwartaal. Schattingen lopen uiteen van twee tot drie miljoen geleverde exemplaren.

Apple boekte een omzet van 49,6 miljard dollar, dat is omgerekend momenteel rond 45,3 miljard euro. De winst kwam daarbij uit op 10,7 miljard dollar, een record voor het voorjaarskwartaal.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (334)

De Macs zijn 15% of zo van Apple's omzet. Ze verkopen er meer van YoY bekeken, ze hebben een record omzet voor dit kwartaal (+39% YoY), ze hebben een record verkoop iPhones (+35% YoT), een record winst (+31% YoY). En dan maakt Tweakers er dergelijke titel van. Zeer bizar.
En dan maakt Tweakers er dergelijke titel van. Zeer bizar.
Want?

We berichten elk kwartaal over deze cijfers, en steevast maken we een kop die te maken heeft met een product. Dit zijn de koppen van afgelopen tijd
nieuws: Apple verkoopt meer iPhones maar minder iPads
nieuws: Apple verkoopt meer iPhones en minder iPads
nieuws: Apple ziet leveringen iPhones stijgen en die van iPads dalen
nieuws: Apple verkoopt minder iPads - update
nieuws: Apple verkocht 51 miljoen iPhones in afgelopen maanden
nieuws: Apple verkoopt minder iPads
nieuws: Apple verkoopt meer iPhones en iPads
nieuws: Apple verkoopt recordaantal iPhones
nieuws: Apple verkoopt 27 miljoen iPhones en 14 miljoen iPads
nieuws: Apple verkoopt recordaantal iPads
nieuws: Apple verkoopt 35 miljoen iPhones en 12 miljoen iPads
nieuws: Apple verkoopt recordaantal iPhones

Zie jij een trend? Ik wel. We hebben het al zo vaak over iPads en iPhones. Nu is daar wat voor te zeggen: je merkt terecht op dat het maar een relatief klein aandeel levert in de omzet van Apple. Maar voor veel tweakers is het wel een belangrijk Apple-product.

De omzet en de winst interesseert ons maar matig. We zijn tweakers, het gaat om technologie; daarbij gaat het om het effect dat technologie heeft op ons leven - en als zijdelingse factor daarvan hoeveel producten een fabrikant afzet, omdat het bepaalde trends weergeeft. In het verleden hebben we ongetwijfeld wel eens geschreven over winst- en verliescijfers, maar we hebben er enige tijd geleden voor gekozen om daar nooit een kop van te maken. Als het aan mij ligt, verdwijnen ze zelfs helemaal uit artikelen (maar het ligt niet aan mij - ik ben niet degene die dat bepaalt).

Nieuws is datgene wat opvalt, de trend die ingaat tegen wat we verwachten of denken te weten, datgene wat verrast, in positieve of negatieve zin. Deze cijfers verrasten mij. Want laten we eerlijk zijn: al zolang ik bij Tweakers werk - toch al zeven jaar - breekt Apple vrijwel elk kwartaal records. Dat kun je soms belichten, maar het verrast niemand meer. Maar dat de groei van Macs stokt ondanks de grootse release van een spectaculair nieuw model - tja, dat is nieuws dat denk ik veel minder tweakers zagen aankomen.

We proberen ons te onderscheiden van andere nieuwsmedia, niet alleen door ons te richten op technologie, maar ook door technologienieuws dat je elders leest op een andere manier te brengen, met een andere kop en een andere insteek. Je kunt bij onze goede collega's van NRC - een economisch gerichte krant - lezen over winst en omzet, of je slaat er Nu.nl op na. Ik vind dat iCulture een interessant bericht heeft met veel grafieken en cijfers.

Voor de duidelijkheid: daar is allemaal niets mis mee. Maar als je op elke site hetzelfde leest, wordt de wereld ook een beetje saai, nietwaar :)?

Of zoals ze bij Apple zouden zeggen: think different ;)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 22 juli 2015 00:07]

Arnoud,
Je hebt ergens een punt wat nieuwswaarde betreft, echter zitten er een paar slordigheid fouten in.
Afzet in aantallen is niet relevant, afzet in procenten van de totale markt is waar het om draait.

De PC markt heeft de afgelopen een slechte tijd meegemaakt (1), dat er dan bij alle fabrikanten een daling in afzet te zien is is niet meer dan normaal. Wat echter opmerkelijk is is dat Mac producten ondanks de slechte markt conjunctuur nog steeds een verkoop stijging doormaken van 6,8%.

Als je de groei van apple vergelijkt met de groei van andere fabrikanten, doet apple het daar in tegen zeker niet slecht. (2) Terwijl het Tweakers artikel wel verkondigd dat de cijfers slecht zouden zijn.

(1) nieuws: IDC: pc-markt gaat dit jaar harder krimpen dan verwacht
(2) http://www.patentlyapple....70c01b7c7ac5a55970b-800wi

[Reactie gewijzigd door Ornias op 22 juli 2015 08:24]

Je hebt ergens een punt wat nieuwswaarde betreft, echter zitten er een paar slordigheid fouten in.
Afzet in aantallen is niet relevant, afzet in procenten van de totale markt is waar het om draait.
Zoals altijd kun je op veel manieren naar cijfers kijken. Als jij het wilt bekijken als deel van de gehele pc-markt, be my guest. Here we go:
Grafiekje van Mac vs pc, in groei yoy

Wat kunnen we daaraan zien?

1. Na een dipje in 2013 Q3 heeft de Mac het fantastisch gedaan, met groeicijfers tegen de trend in
2. Er is een duidelijke trendbreuk zichtbaar in dit kwartaal in afzet van Macs, waarbij de groei bijna halveert.
3. Maar de pc-afzet daalt even hard zo niet harder.

Veel mensen in deze thread redeneren daarom: de Mac heeft last van dezelfde conjunctuur als pc's, maar dat is om twee WIndows-specifieke redenen totaal onjuist.

1. Er was een spike in pc-verkopen in Q2 2014, vanwege het stoppen van ondersteuning voor Windows XP in april 2014, waardoor er ineens meer pc's werden afgezet. Met die cijfers vergelijken we nu.
2. Windows 10, de versie waarop fabrikanten en vermoedelijk consumenten al gewacht hebben sinds ... nu ja, sinds Windows 7 eigenlijk, was aangekondigd voor later deze maand. Dat geeft altijd een dip in de verkopen.

De redenen dat de pc-markt als geheel krimpt kunnen dus onmogelijk dezelfde redenen zijn als waar Apple last van heeft. Immers, Apple bracht een imho bijzondere geheel nieuwe laptop op de markt en gaf een van zijn belangrijkste modellen een update - normaal genoeg om de afzet te doen stijgen tot grote hoogtes.

Hoe je het ook wendt of keert of welke cijfers je erbij pakt, dit is een trendbreuk en dus nieuwswaardig.
Terwijl het Tweakers artikel wel verkondigd dat de cijfers slecht zouden zijn.
Dat staat nergens. Uit het artikel wat opmerkingen over de cijfers
Dat komt uiteraard vooral door de verkopen van de iPhone 6 en 6 Plus, die als eerste 'grotere' iPhones wereldwijd goed blijven verkopen. In Nederland bleef de iPhone 6 de concurrentie ook voor.
Apple boekte een omzet van 49,6 miljard dollar, dat is omgerekend momenteel rond 45,3 miljard euro. De winst kwam daarbij uit op 10,7 miljard dollar, een record voor het voorjaarskwartaal.
Dan heb je het over positieve cijfers, die als zodanig worden belicht: positief. Apple had weer en recordkwartaal en de positieve punten staan uitgebreid belicht in het artikel - en natuurlijk in de grafiekjes.

Het is tekenend dat sommige mensen in de veronderstelling zijn dat het een negatief artikel is. Dit artikel lijkt een beetje een Rorschachtest: iedereen haalt er zelf iets uit en dat zegt uiteindelijk meer over de visie en mening van degene die er iets uithaalt dan over het artikel op zich :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 22 juli 2015 13:23]

De redenen dat de pc-markt als geheel krimpt kunnen dus onmogelijk dezelfde redenen zijn als waar Apple last van heeft.
Maar natuurlijk wel:
-Nieuwe OS'en en hardware voor PC's kunnen niemand bekoren, zowel bij Windows als Mac OS. O.a. de reden dat er volgens IDC in tegenstelling tot wat u beweert geen dip in de verkopen is doordat Windows 10 in Juli komt. --> http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS25647315 - de krimp gaat gewoon door ondanks nieuwe Windows 10.
-Zoals in het artikel staat kopen mensen smartfoons en tablets, daar heeft Mac OS X natuurlijk ook gewoon last van.
Een andere gemeenschappelijkheid is de afwezigheid van nieuwe toepassingen die een nieuw OS of nieuwe hardware rechtvaardigen ( tenzij je gamed natuurlijk ;) ).

De huidige hardware performed al heel sterk. Net noemde ik de gameindustrie, maar ook daar wordt naar 4K displays en multi monitor setups gegrepen om gamers reden tot kopen te geven. Allemaal heel mooi natuurlijk maar toch wat anders dan het wel of niet kunnen spelen van een game, wat tot enkele jaren terug de reden voor een upgrade was. Niet voor niets omarmt Microsoft VR. De hoge resoluties nodig voor goede VR brillen maakt nieuwe hardware noodzakelijk.

Kijkende naar de Apple doelgroep, daaronder zijn wel gamers, maar of dat fanatiekelingen zijn die achter VR brillen aan gaan hollen betwijfel ik. Dus met welke behoefte kan een trouwe Apple klant de aankoop van nieuwe hardware voor zichzelf verantwoorden? Ik zie geen nieuwe toepassingen die niet ook met de bestaande (degelijke) Apple hardware kan worden uitgevoerd. Apple zal dus op zoek moeten naar nieuwe toepassingen, of mee gaan in het hardware geweld die de gamende doelgroep van haar vraagt. Dus ja, Apple is ook deelgenoot van het probleem dat de hardwarecapaciteit vooruit is gesneld en de mogelijkheden van software/toepassingen/IT haar niet kunnen bijhouden. Deze ontwikkeling staat daarom wat los van Apple maar slaat terug op de hele performance hardwaremarkt. De dip die we in grafiek 2 zien kan duiden op een correctie in die markt.
Ahh, die had ik nog niet gevonden...
Als je het zo laat zien lijkt het bijna wel een vorm van "apple bubble" die zichzelf nu aan het herstellen is.

" Immers, Apple bracht een imho bijzondere geheel nieuwe laptop op de markt en gaf een van zijn belangrijkste modellen een update - normaal genoeg om de afzet te doen stijgen tot grote hoogtes."

Laten we wel eerlijk zijn, die updates en de nieuwe macbook waren gewoon slecht ge-pr'ed naar apple norm en niet echt noemenswaardig vernieuwend...
"paar gram er af, paar procent sneller" verkoopt nou eenmaal minder goed dan een product dat grootschalig gelanceerd wordt tijdens een keynote samen met de nieuwe OS versies.

Wat dat betreft snap ik overigens soieso niet helemaal waarom ze deze launch date hebben gekozen, althans snap het wel: want anders snoept het marktaandeel weg van de mogelijk in september vernieuwde macbook pro's en air's.

"Het is tekenend dat sommige mensen in de veronderstelling zijn dat het een negatief artikel is."
Het artikel ansich is ook zo slecht nog niet hoor Arnoud...
maar kom op, die titel...
Als jij een stokkende groei in leveringen een positive titel noemt, dan heb je de term "Positief" toch echt herontdekt.
Grafiekje van Mac vs pc, in groei yoy

Wat kunnen we daaraan zien?

1. Na een dipje in 2013 Q3 heeft de Mac het fantastisch gedaan, met groeicijfers tegen de trend in
2. Er is een duidelijke trendbreuk zichtbaar in dit kwartaal in afzet van Macs, waarbij de groei bijna halveert.
3. Maar de pc-afzet daalt even hard zo niet harder.
Met die laatste zin maak je dezelfde interpretatiefout als de lezers die volgens jou te negatief zijn.
De pc afzet daalt inderdaad, maar niet 'even hard' als de Mac afzet. Nee, de Mac afzet daalt niet, die is nog steeds stijgende!

Dus: de Mac afzet stijgt nog steeds, alhoewel minder hard dan eerst, en de pc-afzet daalt nog steeds, en zelfs harder dan voorheen.
Arnoudwokke schreef: "Het is tekenend dat sommige mensen in de veronderstelling zijn dat het een negatief artikel is."

Misschien komt dit door de opening van dit artikel?

Koptitel:Groei in leveringen Macs stokt

gevolgd door: "De groei in de leveringen van Macs is op zijn laagste punt in twee jaar. Terwijl de afzet van Apples laptops en desktops afgelopen jaren telkens sterk toenam, was de groei met 6,8 procent afgelopen maanden een stuk minder sterk."

Niet bepaald positief. Typisch gevalletje glas is halfvol of halfleeg. Het bedrijf boekt extreem veel winst maar omdat het minder winst betreft dan sommige analisten hadden verwacht wordt vooral het halflege glas benadrukt.

Mag natuurlijk, maar het betreft niet bepaald Vulcan logic om te begrijpen dat mensen c.q lezertjes dit als "negatief" ervaren.

[Reactie gewijzigd door Dragje op 22 juli 2015 16:03]

Het bedrijf boekt extreem veel winst maar omdat het minder winst betreft dan sommige analisten hadden verwacht wordt vooral het halflege glas benadrukt.
Waar in het artikel haal ik analisten aan?
Retorische vraag, waar schrijf ik dat u analisten aanhaalt?

Waar het om gaat is de afweging, u benadrukt de negatieve kant van het verhaal door hier een vergelijking met twee jaar uit te vergroten, ik citeer: "De groei in de leveringen van Macs is op zijn laagste punt in twee jaar." en benadrukt dat, ik citeer: "de groei met 6,8 procent afgelopen maanden een stuk minder sterk" is... Opening artikel.

Ik mis de nuance want feit is óók, zie http://images.apple.com/pr/pdf/q3fy15datasum_2.pdf dat Apple op vrijwel alle fronten flink winst heeft geboekt.
Wanneer ik naar deze cijfers kijk kan ik maar één logische conclusie trekken: Apple heeft enorme winsten geboekt.

Nogmaals, u benadrukt de halflege glas, maar wanneer ik droog naar de cijfers kijk, zie link, kan ik moeilijk die negatieve opening rijmen met de cijfers die Apple zelf vrij heeft gegeven. Heeft u deze wel bekeken?

[Reactie gewijzigd door Dragje op 22 juli 2015 16:26]

Nogmaals, u benadrukt de halflege glas, maar wanneer ik droog naar de cijfers kijk, zie link, kan ik moeilijk die negatieve opening rijmen met de cijfers die Apple zelf vrij heeft gegeven. Heeft u deze wel bekeken?
Oh jazeker. Maar waar staat dat de opening van het artikel overeen moet komen met de strekking van de cijfers? Zoals ik elders in een reactie schreef: nieuws is datgene wat afwijkt, wat verrast.

Dat is de reden dat het Journaal kan openen met bijvoorbeeld recordhitte, maar niet opent met het weer als de temperatuur volstrekt normaal is, zoals nu. Dat is de reden waarom media vol staan met berichten over bloedige aanslagen, terwijl we het niet melden als er geen aanslagen zijn in brandhaarden van de wereld.

Je kunt een filosofische discussie voeren over of je met nieuws een vertekend wereldbeeld schept. In dit geval kun je de achterliggende cijfers checken en zie je dat de kop en de inleiding een element eruit lichten van een bepaald nieuwsonderwerp, maar kun je dat ook met een item over IS of over Israel? Kun je dat ook met een item over politiek?

Het antwoord is meestal 'nee' - helaas. Het is goed dat veel lezers een keer zien dat de insteek van een nieuwsbericht geen volledige weergave is en hoeft te zijn.

Het is makkelijk om nu onder dit bericht kritiek te uiten op mijn manier van werken. Dat mag allemaal. Maar het is ook kritiek uiten op de manier waarop nieuws werkt.

En hoe nieuws werkt, is geen voortvloeisel van de fantasie van journalisten. Het is hoe mensen willen dat journalistiek werkt. Het is wat mensen willen lezen of zien. Het is, kortom, de methode die in de journalistiek succesvol is gebleken.

Let wel: wat ik hier omschrijf is niet de clickbait-methode. Als ik die zou hanteren - het is een veel nieuwere, maar ook succesvolle methode van werken - dan zou het artikel er iets uit zien als
- Zeven redenen waarom de kwartaalcijfers van Apple tegenvallen
- Apple Heeft Misschien een Recordkwartaal, Maar Hebben Toch Een Groot Probleem; Lees Hier Waarom
etc.

Dat is een heel andere methode van werken, en eentje die we hier niet hanteren. Deze methode hanteren we echter elke dag. Een recent voorbeeld van de verslaggeving van kwartaalcijfers met een totaal andere insteek

nieuws: Tele2: 4g-netwerk is begin 2016 'landelijk dekkend'

Hier speelt hetzelfde: ik licht een element uit de rapportage van kwartaalcijfers en breng dat prominent over het voetlicht in het artikel, net als hier :)
Lijkt mij ook wel logisch, in het algemeen zijn MAC gebruikers erg trouw en zullen niet snel switchen van merk. Bij PC's is dat anders, waar iedereen gewoon vrij switcht van en naar merken. Daar is de zelfbouw markt ook vele malen groter, die er bij MAC niet is.
Er wordt door Tweakers nergens gesteld dat de cijfers slecht zijn, dat is een kleuring die er door de lezers aan gegeven wordt. Een begrijpelijke kleuring, maar hij staat niet in de tekst.
Tweakers zegt simpelweg dat de groei minder is, maar noemt geen oorzaak. Daarnaast kan je aan de tweede grafiek zien dat een nieuw model Macbook niet per se voor een uitzonderlijke verkoopgroei zorgt, dat wordt niet belicht.
Je zou kunnen stellen dat de tekst onvolledig is waardoor de kans op een verkeerde kleuring door de lezer groter wordt, maar niet dat deze verkeerde kleuring aangebracht is door Tweakers.
Als je naar de markt kijkt stokt de groei dus niet.

Verkoop cijfers meet je niet in absolute getallen, dat is gewoon niet relevant net als groeicijfers die je niet met de markt corrigeert. Tweakers doet dit nu wel en komt daardoor op een niet kloppende conclusie.

Nieuws vergaring is niet objectief als je maar de helft van het verhaal zonder enige markt correctie verteld. Dat er niet letterlijk staat "de groei is slecht", maakt daarbij niet uit. Zowel de cijfers die door Tweakers gepubliceerd zijn als de onderbouwing is beneden de kwaliteitsstandaard die je mag verwachten.

Maar zelfs als je zou zeggen dat het artikel objectief is (wat het dus niet is als je maar 1 van de vele cijfers publiceert), dan nog neemt de groei in verhouding met andere fabrikanten TOE en niet af!

Daarnaast vergelijk je normaal q2 met q2 en niet q2 met q1.
Als je Q2 met Q2 vergelijkt (zoals het hoort) is Apple de enige grote fabrikant die groei ziet dit kwartaal, dat zal naar vermoeden mede komen door de nieuwe Macbook. Als alle andere fabrikanten afzetsdalingen van 6-26% te verwerken krijgen (met een markt gemiddelde van 11% daling) en apple heeft een groei van 16% is dat zeer uitstekend resultaat.
Tweakers belicht bepaalde cijfers op een bepaalde manier en komt daarmee met een conclusie die bij die manier klopt. En mogelijk zijn er betere manieren, maar die zijn in dit artikel niet toegepast.

Berichtgeving is nooit objectief, als je objectieve berichtgeving wil, dan moet je de harde cijfers in de financiële rapportage bekijken, niet een nieuwsbericht.
Een nieuwsbericht is altijd een bepaalde interpretatie en iedere publicatie doet dat op zijn eigen manier, waarbij er aan objectiviteit ingeleverd moet worden, anders kan je er geen eigen draai aan geven.
Ieder bericht, van iedere publicatie zal dus informatie weglaten of benadrukken in dienst van het artikel dat men wil schrijven, daar is Tweakers niet alleen in.
"Tweakers belicht bepaalde cijfers op een bepaalde manier en komt daarmee met een conclusie die bij die manier klopt."
Dat is een beetje een excuus in de vorm van:
Lies, Damned Lies and Statistics.

Als je maar een deel van de cijfers in een nieuwsbericht op gaat nemen, ben je statistiek aan het falsificeren.

Van een nieuwsmedium mag je er vanuit gaan dat ze statistieken voor hun artikelen analyseren, zodat de lezer dat niet meer hoeft te doen.
Dat zal inderdaad nooit 100% objectief zijn, maar it should get close enough.

Zoals Arnoud al enigzins liet blijken hadden ze geen zin om weer een artikel over goede cijfers te schrijven, wat ik heel erg begrijp.
Maar je kunt niet dan maar halve waarheden gaan verkopen omdat je de waarheid niet wilt verkopen.

Interprenteren kan Tweakers best doen, ze kunnen kijken of het aan de macbook ligt, of de markt veel invloed heeft etc.

Wat ze niet kunnen doen is gewoon maar halve statistieken posten omdat de rest hen niet aanstaat, dat is geen interpretatie maar falsifivcatie.
Vind je zelf ook niet dat je met 'falsificeren' wel erg overdrijft?

"Lies, damned lies, and statistics" is geen excuus, het is realiteit; iedereen kan van statistieken maken wat hij wil.

Dat de groei van de verkopen van Macbooks stokt klopt gewoon met de cijfers die gepubliceerd zijn, daar is geen stok tussen te krijgen. Dat heeft niets met halve waarheden te maken, of het falsificeren van de statistieken, de cijfers veranderen er niet door...

Dat het benoemen daarvan niet klopt met het beeld dat jij krijgt bij het lezen van dezelfde cijfers, wil alleen maar zeggen dat je de cijfers anders interpreteerd. Niets meer, niets minder.
Mee eens.

Vooral treffend is het volgende dat u schrijft, ik citeer: "Als je Q2 met Q2 vergelijkt (zoals het hoort) is Apple de enige grote fabrikant die groei ziet dit kwartaal, "

Daarom bevreemd de ietwat sensationele koptitel van dit artikel mij ook. Maar het trekt wel meer de aandacht dan een positieve koptitel....
Ik vind het nogal een lang en onsamenhangend verhaal. Je kunt er op 10 manieren een draai aangeven, maar het blijven gewoon jaarcijfers. iOS apparaten zijn de melkkoe van Apple, het domineert hun omzet en ook hun winst. Dit niet in de titel laten terugkomen betekent dat de titel de lading niet dekt. Niet alleen dat, de titel zet zelfs mensen op het verkeerde been. Het woord "stokt" in combinatie met "groei" zullen veel mensen misinterpreteren. Ik snap ook niet wat de noodzaak is tot origineel zijn bij jaarcijfers.

Apple heeft in zijn normaal slechtste kwartaal (Q2) een recordomzet gedraaid, een record winst gemaakt, meer iPhones dan ooit verkocht, en ook meer Macs verkocht. De huidige titel staat zeer ver af van die droge feiten.

Je hebt gelijk dat dat "anders" rapporteren is, maar blijf wel accuraat.
Je bedoelt iPhones zijn de melkkoe. iPads is letterlijk een aflopende markt.
Als die iPhone markt klapt, klapt Apple en daar zijn analisten bang voor. de a watch wordt het zo te lezen ook niet. En dus zakte het APPL aandeel >4% op 1 dag!
Ik vind het echt een absurde titel. Als ik het artikel lee staat er ondanks het negatieve gespin nog steeds iets totaal anders dan in de kop. De kop doet uitschijnen dat Apple slechte kwartaalcijfers heeft neergezet. Als ik dan het artikel lees dan blijkt dat ze gewoon weer records breken en dat ze zelfs wederom meer Macs verkopen.

Het is duidelijk dat er een negatief verhaal moest gesponnen worden rond de spectaculaire kwartaal op kwartaal steeds hogere cijfers. Anders kan je deze kop echt gewoon niet verklaren. Als je gewoon deze cijfers zet tegenover de gehele PC markt zijn dit verbazend goede cijfers.

"Ondanks dalende PC verkopen blijft Apple stijgende Mac verkopen noteren" is wat er had moeten staan.
Ja, maar volgens Arnoud is dit minder saai. Het is origineel, en verrassend. Het hoeft niet te kloppen, en dat maakt het zo spannend 8)7
By comparison the Mac's $6.03 billion of revenue (12.16 percent of the company) seems small, but selling 4.8 million units (an 8.84 percent increase over last year) is no small feat in a wider PC market that continues to contract.

Bron: Ars technica

Dan kop (door velen ten onrechte titel genoemd) boven Tweakersstuk: Groei in leveringen Macs stokt.

Ik weet het niet hoor, maar als eindredacteur van Het Parool, iets wat ik tot voor kort was, zou ik een dergelijke kop linea recta in de prullenbak hebben gegooid.
Als je de grafieken bekijkt zie je toch duidelijk dat zowieso de verkoop van Macs maar zeer betrekkelijk is vergeleken met name de iPhone. Als je vervolgens de groei cijfers bekijkt zie je zelfs regelmatig contractie dus teruggang in aantallen.

Ik vind juist de titel van Ars Technica beetje clickbait. Als je kijkt over de afgelopen 20 jaar komt Apple behalve in 1996 1 keer voor in de top 5 computerbouwers, zelfs in een teruglopende markt. Het mag dan toch wel duidelijk zijn dat enerzijds in de computerwereld Apple een "kleintje" is, daarnaast als je dan deze posting ziet dat het sowieso niet zo goed gaat met Apple in de computer markt.
Niet zo goed gaat in de computermarkt? Ze hebben een zeer groot marktaandeel in de markt van computers boven de $1000. Ze zijn de enige die fatsoenlijke marges hebben en maken zo'n 60% van de totale winst in de computermarkt. Ik werk ook liever minder en verdien meer.
Als ik lees "levering Macs stokt" dan verwacht ik dat er in deze periode in absolute cijfers minder is verscheept. De tweede grafiek "Groei leveringen Macs, iPhones en iPads" laat voor Mac's nog steeds een groei zien. De conclusie dat de groei van de vroegere 25% een jaar geleden is gezakt naar (het is wat lastig af te lezen uit de grafiek vanwege de enorme schaal van 150%) nu ongeveer 8% is correct maar er is nog wel steeds een groei. In absolute cijfers worden er nu meer Macs verkocht dan vorig jaar maar dat is natuurlijk niet interessant om te melden. Menig andere computerfabrikant zou een gat in de lucht springen bij een groei van 8%.
Zij het dat dit groeicijfer wel een dalende trend laat zien over het laatste jaar. Op zich zegt dit niet zoveel. Als we de (tweede) grafiek over de jaren heen bekijken is ze zo onregelmatig dat er weinig zinnige conclusie aan zijn te verbinden.

Misschien is de titel wat hard aangezet, maar op zich is de dalende trend in de groei wel opmerkelijk te noemen. Het laatste jaar zijn we door een economische opleving heengegaan die zo eenduidig was dat dit toch in de verkoopcijfers terug te zien zou moeten zijn. Door het eigen OS zou Apple ongevoelig moeten zijn voor uitsteleffecten van het nog moeten verschijnen van een Windows 10. Dit wordt momenteel dankbaar als verklaring gebruikt voor de klad in de pc markt..

Circa 7% groei is groei, maar ze heeft een jaartje terug gepiekt met 27%, bijna een all times high. In de huidige conjunctuur zou ik als Apple alert worden bij een dergelijke trend.

Edit: Typo's

[Reactie gewijzigd door teacup op 22 juli 2015 17:21]

Een licht dalende groei maar er is nog steeds een aanzienlijke groei te zien. Daar waar de rest van de markt reeds enige tijd geleden zwaar is ingestort. Langgedienden als Sony Vaio en Samsung zijn al uit de PC / laptopmarkt gestapt omdat ze niet in staat bleken zwarte cijfers te schrijven.

Het is niet mogelijk om altijd maar tot in het oneindige door te blijven groeien. Misschien treed er wel een bepaalde verzadiging op in de markt voor personal computers / desktop / laptop. Die afname treft iedereen maar Apple lijkt er naar verhouding op dit moment het minste last van te hebben omdat ze immers nog steeds een ver bovengemiddelde groei laten zien.
Is het gewoon niet zo dat koppen en welk soort nieuws men plaatst ook veel heeft te maken met wat de achterban wil lezen? Met de insteek van "groei stokt voor Apple" scoor je makkelijker bij het Tweakers publiek dan dat ze met hun macs een record aan omzet hebben gehaald.

Althans als Vlaming ben ik opgegroeid met Persgroep en tweakers.net is op dat vlak niet anders dan de rest van hun portfolio. Het is vooral een mediabedrijf die het moet hebben van het grote publiek en het populisme die er bij komt kijken dan dat ze to the point en tot op de komma juist het nieuws willen brengen.

Het is nooit geen bedrijf geweest dat het - want daar is ook niets mis mee - ook ontkent. Ze richten zich op een breed publiek en wat de vox populi wil lezen. "Serieuze" nieuwsbedrijven - zoals de financiële economische tijd - die men in handen krijgt brengt men steevast uit onder een andere paraplu dan de persgroep.

Dat merk je de laatste jaren bij tweakers wel vaker. Trouwens met die reclames (hier toch in Vlaanderen op Qmusic ) richt men zich ook niet specifiek op de geeks/techneuten lijkt mij.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 22 juli 2015 01:03]

Zekers, de titel is voor vele bepalend om het artikel te openen en te lezen, daar zegt rcoranje ook niks over. De titel moet wel kloppen, en niet onjuist zijn om clicks te krijgen.
Ik zeg niks over de titel (het artikel doet mij zeer weinig, vond leuk om even te lezen), maar ik probeer een beetje duidelijk te maken wat rcoranje bedoelt
Het is niet de eerste keer dat een titel 'controversieel' is gemaakt door Tweakers.net (aka. clickbait). Hoewel de titel niet inaccuraat is, is deze de meest negatieve spin die je er op kan geven. Als die informatie zo belangrijk was, had je dat als eerste besproken in het artikel en niet als eerste het plaatje van de verkoop aantallen gebruikt. Daarnaast vind ik het gebruikt van groei stokt heel erg on-Tweakers.net, daarmee bedoel ik dat het niet is de gebruikelijke stijl van Tweakers.net valt.

Natuurlijk loopt de groei ook bij Apple terug, de hele PC markt heeft het moeilijk. Maar dat er nog steeds groei in zit is best positief. Zeker gezien ik steeds meer first time OSX users tegenkom die er spijt van hebben (zich mee hebben laten slepen door de hype) en niet iedereen heeft het budget om een Windows laptop aan te schaffen ter vervanging (of willen zich op die manier laten kennen).

Daar komt bij dat Apple zelf ook aan de weg timmert, waarbij we een aantal releases geleden klanten nieuwe hardware moesten laten kopen omdat het niet meer compatible was met nieuwere OSX releases is dit nu een stuk minder erg OSX 10.10 werkt nog met machines van 6-8 jaar oud. Dat zorgt er voor dat mensen minder snel geneigd zijn om te upgraden, tenzij de machine erg traag wordt en zelfs dan plaatsen we regelmatig nog SSDs en extra geheugen in de oudere Macs (waar dat nog kan).
iMac (Mid 2007 or newer)
MacBook (Late 2008 Aluminum, or Early 2009 or newer)
MacBook Pro (Mid 2007 or newer)
MacBook Air (Late 2008 or newer)
Mac Mini (Early 2009 or newer)
Mac Pro (Early 2008 or newer)
Xserve (Early 2009)
Ik verwacht dat we weer een spike in Mac sales gaan zien als bovenstaande lijst komt te vervallen bij een nieuwe OSX release.
The Tame Apple Press is gearing up to spin tomorrow's financial results, even though there are some suggestions that they will not be that great.

Going through all the pre-result articles we have detected a common theme – the results will be great. If they are not great the magazines and newspapers will:

1. Say that it is a slow period anyway because Apple has not got any product out.
2. Blame the slowing Chinese economy rather than the failure of Apple to interest the Chinese.
3. Use the phrase "blockbuster iPhone" even if sales start to fall.
4. Fail to mention the failure of the iPad or the iWatch.
5. Quote figures for the year rather than the quarter.
6. Compare everything to Samsung (which had a shitty year).
Bron: http://fudzilla.com/news/...ears-up-for-shock-results

Tweakers.net loopt in ieder geval niet met de rest van de wereld mee ;)
Ik zou zeggen: Léés die krant. Dan kun je meteen met iets meer recht wat over de kwaliteit van die krant zeggen.
Afgezet tegen de krimp van de gehele pc markt zagen de meeste Tweakers dat toch wel aankomen? Pc daalt 10% per jaar nu, afgezet tegen de markt stokt de Mac groei minder dan de markt. Marktaandeel van Mac op pc markt stijgt dus door nieuwe model - ook een valide conclusie.
In de Call zegt Tim Cook: "Record quarter for Mac, unit growth of 9% vs market contraction of 12%. Highest ever PC market share in the segment, Mac sales up 33% over last year."

Zo kun je het ook zien inderdaad. Kan me best voorstellen dat Apple erg tevreden is met deze kwartaalcijfers voor de Mac.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 21 juli 2015 23:36]

"afgezet tegen de markt stokt de Mac groei minder dan de markt."

Een beetje verwarrende zin, aangezien de "groei" van de PC markt negatief is. Wanneer Macs dus nog steeds groeien in aantal (ook al is de groei lager) betekent dit in feite 21% tegen de markt in groeien, waardoor de Tweakers titel nog dubieuzer wordt.
Met de introductie van de nieuwe MacBook zou je ook kunnen verwachten dat tijdelijk meer MacBooks verkocht worden dan verwacht.

Maar in dezelfde periode hebben ze ook de prijzen flink verhoogd, wat natuurlijk een negatief effect hierop kan hebben.
Maar je vergelijkt groei in een algemeen krimpende pc-markt en de analisten verwachten niet dat Windows 10 veel teweeg gaat brengen. Voor de komende tijd, blijft de pc-markt dalen. Om in zulke omstandigheden te groeien en als enige betekenisvolle winst te maken, is al een prestatie op zich.

Inderdaad een rare titel gekozen, vooral als je vergelijkt met de andere (buitenlandse) media.
"Maar je vergelijkt groei in een algemeen krimpende pc-markt en de analisten verwachten niet dat Windows 10 veel teweeg gaat brengen."


Logisch als Windows 8.1 goed draait op je pc zal Windows 10 er nog beter op draaien. De verplichting om met een nieuwe Windows versie een nieuwe pc te moeten kopen is niet meer aanwezig. Relatief oude pc's kunnen Windows 10 nog goed draaien.

Komt nog bij dat veel mensen hun pc, die ze voornamelijk voor het surfen e.d. gebruikten hebben vervangen voor een laptop of tablet.
zowieso moet ik zeggen dat bias nooit volledig te voorkomen is maar dat zo goed mogelijk zeker een doel is en imho doet Tweakers dat prima.

verder de cijfers van winst en dergelijke interesseren mij als een tweaker maar weinig,
ik geef veel meer om de technologie welke zich in de apparaten bevindt. ik geef ergends wel om hoe het verkoopt omdat ik benieuwd ben naar wat verkoopt en waarom, en technisch kan men zeggen dat dit bericht ook gaat over getallen en niet de technologie zelf, maargoed trends zijn voor mij iig interessant, zeker als ze veranderen.

Ik heb verder de macbook pro's altijd erg mooi gevonden, eindelijk een goede balans van stijl, stevigheid, power, portability en accuduur, kunnen veel PC fabrikanten nog wat van leren. ja ze zijn prijzig, en ik ben geen fan van OSX maar het zijn mooie apparaten.
dus wel enigzinds verassend dat deze na introductie niet beter verkopen.

vraag me een beetje af waarom dit indicatie zou zijn van bias tegen Apple.
Ben het niet helemaal eens met deze insteek. Maar goed meningen verschillen :)

iPhones en iPads zijn minstens zo "Tweakers" als Desktops als de iMacs en Macbooks. Gadgets zijn misschien wel een van de belangrijkste dingen in het dagelijkse nieuws voor Tweaker bezoekers.

Omzetcijfers horen daar wat mij betreft ook bij. Het gaat goed met Apple (grote speler in de Tweaker wereld), dat is het belangrijkste nieuws, terwijl ze maar een klein marktaandeel hebben. Dat is het echte nieuws en discussiewaardig.
Wees eens eerlijk tegen jezelf: jullie weten dat Tweakers vooral bezocht word door mensen die nou niet echt de hoge pet ophebben van Apple. Jullie passen jullie titels en teksten aan om dit publiek te cateren. Meer is het niet, en het zijn slechte praktijken.
Thanks sww89! Nette review idd. Bedankt.

Gelukkig heeft apple niet langer gewacht, want ik hield het niet meer ;)
Titel klopt op zich wel. Apple groeit nog steeds maar idd Apple heeft (op de iPad na) op elk vlak een goede groei waar de meeste concurrenten alleen maar van kunnen dromen. Apple verkoopt meer Macbooks maar de groei neemt alleen maar af in ten stelling tot de concurrenten die daadwerkelijk minder zijn gaan verkopen. Hier was zeker een betere titel voor te verzinnen.
Ttiel klopt niet, dit is een nieuwsbericht over de kwartaalcijfers van Apple, niet specifiek over de groei in verkoop van macs. De titel dekt de lading helemaal niet.
En wat nu als de periode waarmee je YoY vergelijkt een slechte periode was? Voorbeeld: ik zet in 2013 voor ¤500 om, in 2014 voor ¤250 en in 2015 is mijn omzet ¤300. YoY met 2014 is 2015 een goed jaar met recordbrekende winsten. Toch zet je ¤200 minder om dan in 2013. Dat staat in het artikel: minder sterke groei.
In elk geval denkt de markt er anders over. Het aandeel Apple is vandaag bijna 8% onderuit gegaan (bron).

Ik krijg al wat langer de indruk dat Apple niet meer op de goede weg is met het Mac ecosysteem. OSX Yosemite is eerder een achteruitgang dan een vooruitgang. Nauwelijks nuttige nieuwe features, veel bugs (zeker in het begin), en visueel niet ieders smaak. Ik krijg steeds meer de indruk dat Apple er niet langer in slaagt om echt goede nieuwe features te bedenken, en bij gebrek aan iets beters dan maar met 'vernieuwingen' komt waar niemand echt op zit te wachten. In OSX is dat zo, en de iWatch is er natuurlijk ook een voorbeeld van.

Wat daar nog eens bijkomt is dat de kwaliteit de laatste jaren teleur lijkt te stellen. In elk geval wekt mijn laatste aankoop (Retina Macbook Pro) die indruk. Had direct na aankoop al last van random freezes (duurde maanden voordat Apple dat middels een software update oploste). Het Retina scherm is kwalitatief ook niet wat ik er van verwacht had, de coating is niet slijtvast en begint op allerlei plaatsen af te takelen.

Tot enkele jaren geleden zou ik de aanschaf van een product als de nieuwe Macbook zeker hebben overwogen (hij ziet er namelijk prachtig uit). Ik weet nog goed dat ik mijn eerste Unibody MBP met SSD-drive kocht. Enorme vooruitgang op alle fronten (design, touchpad, elk programma binnen 1 seconde opgestart). Een verbijsterend apparaat dat andere gebruikers jaloers maakte. Nu is niet langer vanzelfsprekend dat je na de aankoop van een Apple product kunt genieten van een geweldig apparaat dat alle verwachtingen meer dan waar maakt. Tegenwoordig wek je met een Mac eerder medelijden op, omdat je 1500-2000 euro hebt betaald voor een systeem dat met allerlei deficiënties te maken heeft. Dan wacht ik liever met vervanging tot het technisch echt noodzakelijk is. Afgaand op de verkoopcijfers ben ik daarin niet de enige.
Tja, ik ben niet verbaasd dat het aandeel daalt. De verwachtingen waren weer eens astronomisch hoog. Het enige negatieve nieuws dat uit deze kwartaalcijfers blijkt is dat de tabletmarkt het erg moeilijk heeft. Voor de rest is het niks anders dan goed nieuws. Ondanks de tendentieuze kop boven dit bericht zit ook de verkoop van Macs (gewoon, zou ik bijna zeggen) in de lift.

De omzet is gegroeid met ruim 32% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar en de winst is gestegen met bijna 39%. Dat zijn belachelijk goede cijfers en nog vindt "de markt" het niet voldoende. De markt meet met 2 maten.
Google melde nog niet zo lang geleden hele mooie kwartaalcijfers en het aandeel schoot een whopping 15% omhoog. Toegegeven, Google had een goed kwartaal gedraaid, maar de omzet- en winstgroei vielen in het niets bij wat Apple heeft gedaan het laatste kwartaal. Google steeg in waarde puur en alleen omdat niemand had verwacht dat ze het zo goed zouden doen. Apple daalt in waarde puur en alleen omdat de analisten elkaar weer hebben lopen opstoken.

Jij zoekt de reden van het dalende aandeel in jouw (negatieve) persoonlijke ervaring met je MacBook (en lader), maar de cijfers ondersteunen dat absoluut niet. Men had een onrealistische verwachting en die is simpelweg niet uitgekomen.
Tjoekie schreef: "Jij zoekt de reden van het dalende aandeel in jouw (negatieve) persoonlijke ervaring met je MacBook (en lader), maar de cijfers ondersteunen dat absoluut niet. Men had een onrealistische verwachting en die is simpelweg niet uitgekomen."

Daar sluit ik me graag bij aan. Zo lees ik de cijfers ook, ergo, hoe anders? Wat u terecht stelt, ik citeer: De omzet is gegroeid met ruim 32% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar en de winst is gestegen met bijna 39%" dat is vrij vertaald: extreem goed voor een Tech bedrijf, zeker in deze tijden.

Maar een negatieve twist eraan geven met een "pakkende en suggestieve negatieve titel" betreft natuurlijk scorebordjournalistiek. Dat mag allemaal, maar kom daar dan ook gewoon eerlijk voor uit. Het is nu net alsof de Telegraaf met een koptitel op de proppen komt op de voorpagina "Gordon heeft een nieuw gebit" om voorts te claimen dat het net zoveel importantie kent als Spinoza's ethica.

Ik begrijp dan ook zelden die defensieve drang van vermeende journalisten om hun mening te moeten verdedigen alsof het zou gaan om objectieve meningsuiting. Dit artikel betreft gewoon een persoonlijke opvatting, niets mis mee, maar maak het dan ook niet groter dan het is. Dat is mijn mening althans.
Vreemd, ik herken met op geen enkel vlak met jouw ervaringen met de Macbook retina! Geen problemen, zeker niet met de hardware/kwaliteit. Bugjes hebben wel in de vorige OSX versie gezeten maar zijn inmiddels opgelost.

De aandelen reageren altijd "raar" op apple events en cijfers. Hoe goed ze ook zijn. Altijd eerst omlaag, daarna weer constant omhoog.
Nou moet je voorstellen hoe slecht de concurrentie wel niet is als jij de kwaliteit van Apple al niet goed vind.

Ik neem aan dat je random freezes en ander soort bugs niet ziet als een "kwaliteit" issue.

Dat soort dingen kunnen in software altijd voorkomen en het zou raar zijn om een fabrikant die notabene bekend staat om de robuustheid van hun software daarop af te rekenen omdat een bug altijd kan voorkomen.
Dus .. een fabrikant die bekend staat om de robuustheid van de software mag je niet kwalijk nemen dat de software niet zo robuust is, omdat een bug altijd kan voorkomen?

Juist ja ...
Je weet precies wat ik bedoel, dus in plaats van zo te reageren kan je ook er inhoudelijk op ingaan?
Ik snap heel goed wat hij bedoeld. Jij zegt, kan gebeuren maar in dit geval niet zo erg want ze staan bekend om goede software. Ik zou zeggen, voor 1500 euro mag je best wat hogere eisen hebben dan voor 600 euro. Ik zou het Apple ook aanrekenen.
Ik ook, alleen heb ik er nooit last van gehad op een van mijn macs.

Voor de grote bugs komt Apple altijd vrij snel met updaten, zeker in vergelijking met de concurrentie. Mij hoor je niet klagen, ik weet nog hoe het met Windows gaat..
Ik heb anders nooit meer problemen gehad sinds ik Windows 8 heb. Daarbij zijn er genoeg bugs is iOs geweest die Apple niet snel heeft opgelost (wifi, lockscreen, iOs 7 op de 4s) waar ik erg veel last van gehad heeft. Je bent wel heel erg zwart wit. Apple goed en de rest slecht.
Oh nee hoor, ik gebruik genoeg producten die niet van Apple zijn en de meesten daarvan werken prima.

Maar iOS is weer heel wat anders dan OSX. Op zo'n beetje alle mobiele platformen zie je bedrijven het moeilijk hebben. Kijk naar de bugs in Android bijvoorbeeld, dat zijn er ook nogal wat (of ben ik de enige die daar last van heeft?). Zeker op iOS komt Apple snel met updaten in vergelijking met de concurrentie.
2015 correctie: Mij hoor je niet klagen, ik wistweet nog hoe het met Windows gaat ging.
Sinds Windows 8.1 is er veel veranderd. Kan updaten en bijwerken als ware het een smartphone. Eigenlijk te simpel.
Wacht maar op El Capitan. Ik draai nu de publieke beta, en zelfs tweakers zullen hier van onder de indruk zijn.
Echt. Elke keer na de Apple cijfers gaat de koers omlaag. Iets met put en Call opties.
De omzet, winst en gemiddelde prijs per iPhone ($670 gemiddeld nu! Microsoft / Nokia doen $21 per toestel) is al 8 jaar hoger. 8 jaar (!)
Maar nee, Apple is losing it. Sinds 2007 al. Wat een pokke bedrijf.
En het aantal Android switchers is weer omhoog.
En @arnoudwokke in welk universum zijn stijgende verkopen PER KWARTAAL VOOR 14 KWARTELEN ACHTER ELKAAR gelijk aan dalende verkopen?! Echt. Waar. Zo. Moe . Van . De . Negatieve. Tweakers.

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 22 juli 2015 09:07]

Ondanks dat ik de titel ook misleidend vind in de gedachtengang staat er niet dat de verkopen zijn gedaald. Een daling van de groei van de verkopen is iets heel anders (namelijk nog steeds een positief effect op de aantallen tenzij de groei daardoor negatief wordt, maar dat is hier niet zo).

[Reactie gewijzigd door Totalmind op 22 juli 2015 10:32]

Volgens mij is Apple over aan het stappen op een ander ontwikkel process. Waar eerste een "perfecte" nieuwe software release eerst uit de lucht kwam vallen zijn er nu public beta's. Waar je eerst alleen mayor releases had en security updates voor oude versies zie je nu bijvoorbeeld 8.4 en 9 tegelijk beschikbaar gesteld worden. En je ziet bijvoorbeeld geheel nieuwe features in een 8.1/2/3 release. Ik zou er ook niet van staan te kijken als ze apple-music en andere apps die nu in het OS zitten los gaan trekken, en dat die een eigen update-cyclus krijgen.

Dus de vraag is: laat Apple echt steken vallen? Of zijn onze verwachtingen steeds hoger? Zijn het niet de gebruikers die alles sneller willen en dus een bug hier/daar voor lief nemen? Zeker in combinatie met een perfecte support lijkt me dat geen probleem. En ik heb het gevoel dat de meeste bugs voorkomen bij de (ook mondigere) power users, en dat de gewone gebruiker tegen de meeste bugs nooit aanloopt.

Klanttevredenheid is namelijk ook nog steeds belachelijk hoog bij Apple. Soms denk ik dat 1 van de dingen waar Apple echt goed in is: is weten waar ze wel of niet energie in moeten steken. Ze laten zich niet gek maken door powerusers, of wie er dan ook het hardst schreeuwt.
Werkt waarschijnlijk alleen als je Mac nét een paar maanden jonger is dan het model dat jij toevallig hebt. ;(
En dan maakt Tweakers er dergelijke titel van. Zeer bizar.
Niks mis met de titel, het is gewoon waar. Snap ook niet waarom mensen zo belachelijk veel geld besteden aan een mac, gezien er vrijwel altijd een vergelijkbaar product is die lang niet zo duur is omdat het geen Apple als logo heeft.


*Edit*

Serieus? een -1 omdat ik iets negatiefs zeg over Apple? De Apple lovers zijn weer eens aan het huilen.

[Reactie gewijzigd door mugen4u op 22 juli 2015 09:11]

Dat komt omdat je aan het trollen bent ;) en het is niet dat je iets negatiefs over Apple of hun gebruikers zegt, je komt met een stelling die zo copy-paste onder elk artikel geplaatst wordt waar het woord Apple in voorkomt. Mensen zijn dat beu.
En dan is het ook nog aantoonbaar onwaar en anders wel zeer, zeer subjectief. Vervang in je bericht Apple door BMW, G-Star of Koga Miyata, lees het opnieuw en je ziet wat ik bedoel. Dus stop er gewoon mee :)
Misschien dat je dan ook even een aantal vergelijkbare producten naast Apple producten moet zetten zodat wij, Apple lover, zien wat je bedoelt.

Ik koop graag voor minder geld een betere laptop dan de Macbook die ik nu heb. Laat maar zien hoor.

Meestal komt het erop neer dat de specificaties vergelijkbaar zijn, maar in praktijk scheelt het nogal veel.
Kan dit liggen aan de recente prijsverhoging die Apple op de macbooks heeft doorgevoerd??

[Reactie gewijzigd door Li1quid op 21 juli 2015 22:50]

Was dat geen koerscorrectie?
Dat zou best de aanleiding geweest kunnen zijn. Feit is dat de meeste dingen nog altijd even duur zijn, maar een Apple computer echt honderden euro's duurder is. Het is echt wel een pittige prijsstijging geweest hoor.
Volgens mij is die prijsstijging juist ontzettend overdreven. Op de lange termijn is de prijs iig flink omlaag gegaan. Bij introductie van de 15" rMBP in 2012 heb ik ¤2825 betaald voor het topmodel met onderwijskorting, het actuele vergelijkbare model is met diezelfde onderwijskorting ¤2520. En in 2012 zat er nog maar 19% BTW op. Ook stond toen de Euro sterker. Reken je het om naar Dollars op dat moment krijg je het volgende plaatje:
Topmodel in 2012: $3474
Topmodel in 2015: $2770
Ik wil niet zeggen dat we Apple op onze blote knietjes moeten bedanken, maar een enorme prijsstijging zie ik niet. Misschien vergelijken mensen de retina MBP met de oude dikke MBP van 2011?

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 21 juli 2015 23:17]

Aan de andere kant betaalde je voordat die retina macbook op de markt kwam ¤1.599,- voor een 15" macbook pro met i7 en dedicated videokaart. Wil je nu een 15" met dedicated videokaart? Tel dan maar even ¤2.799,- neer. Dat is dus een verschil van ¤1.200,- voor wat? Een beeldscherm.
Ja klopt, maar als je al 2200 euro betaalt voor een machine hoef je niet zo slim te zijn om te bedenken dat je binnenkort érgens een keer het limiet van wat mensen willen betalen bereikt. Laat staan dus nog verder verhogen, alsof ze met 2200 euro tegen de huidige koers niet genoeg verdienden :D

[Reactie gewijzigd door Saven op 21 juli 2015 22:54]

Ze zijn inderdaad erg duur geworden, ja voor 999 euro heb je de Air maar 128gb ssd is krap, dan heb je de Air met 256gb ssd en dat is beter, maar dan kom je in de buurt van de rMBP die beter is...echter voor die 1449 euro heb je maar een 128gb ssd...

EN ga zo door, maar je moet echt diep in de buidel gaan als je iets anders dan een Intel GPU wilt, dan is een Macbook zomaar 2500+ euro.

En upgraden gaat niet lukken, als dat kon dan was de Air of rMBP met 128gb ssd niet zo slecht, 256gb ssd zou je rond 120 euro kosten en de bijgeleverde SSD zou ook wat geld terug verdienen, maar nee helaas dat kan niet.

Tenzij je voor de oude MBP gaat, RAM en HDD wissel je zo, maar voor 1249 euro verwacht ik meer dan 4gb ram, oude generatie Intel cpu en 500gb schijf.
Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp omdat de zinsopbouw een beetje gek is, maar voor 120 euro een 256gb ssd upgrade uitvoeren gaat dat niet lukken hoor. Hieronder een linkje naar een ssd in de pricewatch die net wat slechter presteerd dan apple's ssd.

pricewatch: Kingston HyperX Predator SSD M.2 240GB


Apple maakt enkel gebruik van pci ssd's. De nieuwe macbook beschikt ook nog eens over een ssd met hun zelf ontwikkelde nvme controller. Deze maakt gehakt van de sata ssd waar jij het over hebt (een aanname van mij gezien de prijs)

http://www.anandtech.com/show/9136/the-2015-macbook-review/8


edit: typfoutjes

[Reactie gewijzigd door waktak op 22 juli 2015 02:25]

Dat Apple in hun huidige macbooks pci ssd gebruikt is mij bekend, het gaat echter om een algemeen voorbeeld betreffende het zelf kunnen upgraden, aangezien je in de meeste laptops van andere merken, wel zelf je schijf en geheugen kunt vervangen.
Ja dat klopt, maar die zijn over het algemeen niet zo dun en licht als de macbook. De macbook heeft onder andere als doel om zo dun en licht mogelijk te zijn met een lange accuduur.

Vastsolderen op het mobo scheelt nou eenmaal gewicht en ruimte. Zelfde kan gezegd worden over het lcd scherm van de air, voor die prijs verwacht iedereen een ips scherm, maar er is bewust voor een lcd gekozen omdat het doel van de air is om een zo lang mogelijke accuduur te geven.

Dit zijn allemaal bewuste keuzes die apple gemaakt heeft met een bepaald doel. Als je je hier niet in kan vinden en andere aspecten belangrijker zijn voor jou dan is dat te begrijpen, maar het is of of, niet en en.
Precies ook mijn probleem met de huidige serie Macbooks. Ik blijf hopen dat ze hun basis Macbook gaan upgraden met retina-scherm, maar ik verwacht eerder dat ze dat ding eruit gaan gooien. Wat ik wil is een Macbook waarin ikzelf de SSD kan wisselen, geheugen kan bijplaatsen, en zelf de accu kan vervangen. Dat ie dan dikker is, maakt me niet uit. En ik denk dat er zeker een markt is voor zo'n apparaat, eentje die qua techniek cutting edge is, maar qua dikte misschien niet. De prijs hoort uiteraard wel lager te zijn.
Dan ben je het beste af met het meest recente model MBP, van vóór de Retina's, die processor (i7) is qua rekenkracht absoluut niet langzaam te noemen en met een goede RAM en SSD upgrade draait ie nog prima mee.
Mee eens. Da's precies de reden dat ik wacht om een nieuwe iMac te kopen.
Det vind ik onzin, mensen kopen ook steeds duurdere telefoons tot aan de ¤1000,- grens aan toe.

Wellicht kan het ook te maken hebben dat de macs van apple gewoon een erg lange gebruikersduur hebben, heb mn imac al 5 jaar en werkt nog steeds meer dan prima, dat had ik daarvoor met mn pc's nooit, die moest ik om de 2 jaar wel een upgrade geven om bij te blijven.
Kopen mensen echt veel van zulke telefoons? Ik betwijfel het eigenlijk een beetje, en voor zover ze die kopen, kopen ze die kennelijk inplaats van iets anders van Apple (zie de grafiek bij het artikel).

Van de 1543 telefoons in de pricewatch zijn er 27 boven de 800 euro, waarvan er maar 5, geen van alle populaire modellen, boven de 1000 euro zitten.

Ik vermoed dat de 22 telefoons tussen 800 en 1000 euro, meest topmodellen van Samsung en (daar is ie weer) Apple, vooral gekocht worden door rijke gadgetfreaks en/of mensen die een telefoon inplaats van een tablet of laptop kopen en alsnog het grootste productieaantal in de huurkoop en subsidiekoop bij abonnement wordt weggezet en zelfs dat zullen er in verhouding tot de 1516 andere toestellen niet al te veel zijn.

P.S. Als je je PC om de twee jaar een upgrade moest geven denk ik eerder aan verkeerde zuinigheid bij de aanschaf. Ik doe gemiddeld 5 tot 10 jaar met een PC en die krijgt in die periode ongeveer 1 midlife-upgrade. Nou is het natuurlijk wel een feit dat na Vista de Windowsversies juist weer lichter zijn geworden inplaats van zwaarder, zodat je langer met je hardware doet (vuistregel: als je er Vista enigszins werkbaar op kunt draaien zal het met 8.1 ook wel lukken, met een beetje geluk een merkbare vooruitgang).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 juli 2015 00:03]

Nee hoor, d-russo projecteert zijn eigen ervaringen / het van tweakers die over het algemeen wat meer besteden, op de rest van de wereld :P juist de goedkoopste modellen worden het meest verkocht.
ik koop zeker geen telefoon van 1000,- (heb al ruim 3 jaar een 4S die nog prima werkt) maar er zijn wel mensen die dat doen blijkaar, anders zullen die telefoons niet gemaakt worden lijkt me.

heb ook niet gezegd dat de meerderheid dat doet, zal zeker zo zijn dat de meeste voor smartphones gaan die een stuk minder kosten.
Dat is niet alleen mac related ik heb dit met mijn laatste PC ook die heb ik al 7 jaar nu. Heb alleen 4GB extra ram en een nieuwe GPU(HD4850->HD7850) toegevoegd in die tijd, en dat was pas na 4 jaar gebruik. En heb pas aan het begin van dit jaar een vervangende notebook aangeschaft, die echt veel beter is dan mijn desktop.
Ik hoef niet alles op het allerbeste te kunnen spelen of doen. Win7 en win8 zijn zo stabiel dat een reinstall van windows veel minder noodzakelijk is geworden dan voorheen. Dat is ook het punt waar de mac books zo goed op draaien een stabiel OS, windows is dit nu eindelijk ook voornamelijk aan het doen.
Ik heb 7 jaar met m'n vorige laptop gedaan zonder upgrades. Dus dat is onzin wat je zegt. De specs die je bij een apple krijgt zijn niet bijzonder. Je betaalt veelste veel voor apple producten voor wat je er voor terug krijgt.
ben ik het niet mee eens, ik betaal voor apple (wat NC83 zegt) voor de stabiliteit en toen nog vanwege final cut 7 voor mijn werk (tegenwoordig is premiere een stuk beter en werkt vast net zo goed op windows)

dus te veel betaal je nooit voor iets als je het er zelf voor over hebt.

daarnaast sprak ik over mijn eigen ervaring met pc's (en dan praat ik ook over 5 jaar terug). Windows zal tegenwoordig zeker wel stabieler zijn dan op XP waar ik toen mee werkte. En het zal vast zo zijn dat er pc systemen zijn waarmee je erg lang kan doen. Enige is wel dat ik mn mac nog nooit heb hoeven formatteren of heb moeten herinstalleren in al die 4 jaar dat ik m gebruik, dat was mij met windows (TOEN) nooit gelukt :)
Dat telt tegenwoordig voor PC toch ook. Mijn desktop is ook 5 jaar oud en heb ondertussen eens een grafische kaart vervangen.
Doet het nog steeds perfect voor een schijntje van de prijs dat een imac kostte :).
Same here. Ik heb nog steeds mijn q6660 cpu draaien , wel geOC'ed naar 3.2 met ssd en nieuwe videokaart en doet het nog steeds prima na 6-7 jaar ondertussen. PC koste toen 800 en nu in totaal nog onder de 1000 euro.
Dan nog is de PC goedkoper (incl upgrade videokaart). Het scherm had ik overigens reeds, dat is een aankoop dat je kan afschrijven over meerdere PC's.

Goedkoper, sneller en makkelijker te upgraden dan een mac, voor mij zal een windows pc altijd winnen.

Heb vorig jaar een 2014 macbook pro gekocht gehad (met retina display en ssd) en heb hem na een week verkocht omdat hij zo traag was. De in de plaats gekomen asus N550 heeft een snellere CPU, SSD van 512Gb heb ik zelf vervangen, scherm is ook IPS (mat) en had wel een deftige GPU (gtx 860) voor 100¤ minder :). Algemeen voelt die veel sneller aan op windows 8 dan de macbook.
Nu neem ik je al helemaal niet meer serieus.

De Macbook Pro was nog het enige laptop op de markt met een NVME SSD, daarnaast is de SSD sowieso al sneller dan welke SSD in welke laptop dan ook.

Je loopt gewoon dingen te verzinnen hiero, of je weet niet waar je het over hebt of allebei.

Maar om een 2014 Macbook Pro traag te noemen laat je al zien dat je niet weet waar je het over hebt.

En nog beweren dat je een eventueel snelheidsverschil op gevoel kan merken, als je nou met benchmarks het verschil zou laten zien zou je nog enigzins geloofwaardig overkomen.

Maar je gaat toch niet serieus beweren dat je een snelheidsverschil merkt tussen apparatuur wat of gelijkwaardig is of het alleen te meten is.

Wel handig dat jij denkt dat je dat kan, maar je zal het ook alleen maar kunnen blijven denken dat je het kan en meer niet.
Zeg nergens dat ik windows 8 op een macbook gezet heb. Maak de vergelijking met windows 8. Waarom zou dat overigens niet kunnen als een Macbook zo goede specs heeft (niet dus).

Mijn Macbook:
2.4GHz dual-core Intel Core i5 (Turbo Boost up to 2.9GHz )
8GB 1600MHz memory
256GB PCIe-based flash storage1
Intel Iris Graphics
Built-in battery (9 hours)2
Nieuwprijs is 1529¤

ASUS (N550JK-CN087H-BE):
15" IPS 1920*1080 mat scherm
2.4GHz quad-core i7 (Turbo tot 3.4GHz)
512Gb SSD (zelf ingezet)
12GB RAM 1600MHz
intel 5000 + GTX 850m

Nieuwprijs
1099 + 232¤ = 1331¤ (dus 198¤ goedkoper).


De Asus voelt in algemene taken veel sneller aan, benchmarks heb ik niet, ben niet zo gefocused op specs. Wil gewoon een zeer vlotte ervaring. (zo heb ik wel een iphone 6 die ik naar alle tevredenheid gebruik).
Het scherm is wat minder dan de mac, maar nog steeds prima op 15".

En begin nu niet over de Macbook i7, want daarvan was het prijskaartje gewoon buitensporig hoog en bevind zich voor mij daarom in een andere prijsklasse.
Oke... dus je koopt een dualcore macbook i5 en komt er daarna achter dat een quadcore i7 sneller is? dat had je toch eerder kunnen bedenken.


Als je niet zo op specs bent gefocust, ik heb deze laptop, ik heb er 599 voor betaald.

128GB SSD had ik nog liggen uit oude laptop, heeft ook fullhd scherm, kan 16GB ram aan als je wilt, heeft een "R7 M260 2GB" dedicated videokaart.

Voelt super snel aan met Windows 10.. en kost minder als jouw "1099" laptop, want het ging je niet om specs maar puur om dat het snel aanvoelde.


Mijn aanstaande macbook is de macbook pro met quadcore i7, 16gb ram en 256gb ssd.. niet omdat ik die snelheid nodig heb maar omdat ik hem mooi vind, en ik kan wel gaan janken dat hij "niet snel" aanvoelt maar ligt toch echt aan je eigen beleving.

Ik heb ze in de Apple shop zitten testen en dit was prima in orde.


Maar vertel eens.. als jij je Asus verkoopt over 3 jaar, hoeveel krijg je nog terug van die 1099 euro? tegenover de Macbook.

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 22 juli 2015 09:14]

Tuurlijk weet ik dat een i7 sneller is dan een i5, maar ik shop nu eenmaal in een bepaald budget (dat was rond de 1500¤). Iedereen verkondigde trouwens dat OSX zo geoptimaliseerd is dat een i5 zeker genoeg was :).

Lenovo lijkt wel goed, maar heeft de filter core i7 en prijs 1000-1500¤ niet overleefd. Verder is lenovo niet zo goed te krijgen in België. Maar daar ging de vergelijking niet om.
Het gaat erom dat een duurdere MAC niet perse beter/sneller is dan een gelijkgeprijsde windows laptop/PC. Ook op gevoel merk je dat.

Wat ik terugkrijg na 3 jaar zal niet al te veel zijn, maar dan is die ook nog niet afgeschreven qua snelheid. Die gaat langer mee dan 3 jaar.
Wat kost je na 2 jaar een latje RAM/SSD vervangen/upgraden met je Mac? Alles heeft voor-en nadelen.

Vind het straf dat je een macbook met i7 mooier vind dan eentje met i5 CPU. Voor mij zagen die er gelijk uit :).
Oh nee mooi ging niet om de MBP vs MB, de reden voor MBP is 15 inch, 13 is te klein.

Kwa uiterlijk zijn ze uiteraard even mooi, Ik zei quadcore i7 en deze zit alleen in de 15 inch versie.

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 22 juli 2015 10:26]

Het maakt niet uit waarom dat gebeurde, feit is dat het gebeurde. Nu kan ik voor een top of the line 13" r Macbook Pro niet ¤1829 maar ¤1999 betalen. Goed naar $ omgerekend klopt de prijs wel, maar onze koopkracht is er niet echt op vooruit gegaan. Dus we kunnen nu minder Macbooks kopen dan, zeg vorig jaar. Ik denk dat het inderdaad een verklaring kan zijn. De Media Markt sluit de Macs sinds 2014 ook uit van de BTW actie. Mijn Macs waren: 2009 MBP, 2011 MBP, 2013 rMBP. De volgende is dus niet 2015 maar misschien 2016 of 2017. Dat is Apples eigen schuld, kon ik eerst de goedkoopste Macbook Pro kopen voor ¤1200 (of eigenlijk ¤991 als ik wachtte op de BTW actie van de Media Markt) en zelf een 500 GB SSD erin zetten, nu moet ik ¤1999 betalen voor een rMBP als ik 500 GB aan opslag wil. De ietsje snellere CPU interesseert met niet zo, het RAM geheugen is bij alle rMPB modellen nu 8 GB (waardoor je dus ook nog eens minder upgrade krijgt voor je geld, want eerst werd het instapmodel met 4 GB geleverd. Dus betaal ik in feite ¤550 bij voor 400GB extra opslag.

[Reactie gewijzigd door klonic op 21 juli 2015 23:25]

Voor mij wel.

Laat ik het zo zeggen, ik ben enorm/ik was enorm Apple minded.
Ik had een paar maanden geleden m'n iMac verkocht en wilde een nieuwe kopen.
Waar de 27" 4 jaar geleden nog een basismodel had van 1700 euro, is dat nu 2100 euro!

Koers dit, kosten dat het zal me allemaal wel, maar ik vind het nu echt te duur geworden.
Ik verdien goed, maar ben gek als ik 2100 euro betaal voor iets waar niet eens een SSD in zit.
Daar moet toch minimaal een SSD en een 1TB HDD of een fusiondrive in zitten.
Nee de meerprijs is dan 240 euro.

Tuurlijk, ze hebben altijd al premiumprijzen maar ergens is er een grens.

Dus van Apple naar Microsoft waar de prijzen een stuk schappelijker zijn zodat ik zo nu en dan een plakje kaas op m'n brood kan doen.
4 jaar geleden was de dollar tussen de 1,40 en1,60 nu nog maar 1,08.

Prijscorrecties worden gewoon gemaakt door de extreem zwakke euro.

Een liter benzine was 4 jaar geleden ook goedkoper.....
Eigenlijk zijn de prijzen die Apple hanteert normaal of je het nou kan betalen of niet.

Je ziet hoeveel moeite HP, Acer, Sony en Dell hebben want deze fabrikanten hebben of hun divisie al verkocht of ze overwegen het of ze maken verlies of in het beste geval een beetje winst.

Er valt geen droog brood te verdienen als je een PC verkoopt voor 300 of 400 euro zoals veel fabrikanten dat doen.
MAC is voornamelijk groot in Amerika en in sommige branches, zoals design/prepress e.d. In Europa is dat vele malen minder. Je ziet ook geen 400 euro modellen bij Apple.

Het verlies van pc's wordt overigens een beetje opgevangen door de verkoop van laptops en tablets!

De twee voornaamste punten waarom de pc markt krimpt zijn:

stijgende verkoop laptops, tablets en smart phones die een pc vervangen

De noodzaak bij een nieuwe Windows versie om je pc te moeten vernieuwen is er niet meer. Windows 10 zal ook prima draaien op de huidige Windows 7 en Windows 8.1 machines.

Je zag bij elke nieuwe Windows versie een flinke boost van pc verkopen. Die noodzaak is er gewoon niet meer!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 22 juli 2015 11:31]

Dit zijn wereldwijde cijfers, en de prijzen zijn alleen in een aantal landen van de EU opgekrikt om te compenseren voor de Dollar-Euro koers, dus het lijkt me sterk dat dat ermee te maken heeft.
Ik denk eerder dat de innovatie niet meer hoog genoeg ligt om voor een nieuwe Apple computer te kiezen.
Gebruikers zijn gewent dat er ieder jaar een "spectaculaire" vernieuwing komt, en als die niet spectaculair genoeg is zien de gebruikers de noodzaak tot vervangen niet meer, hun "oude" Mac doet het nog prima.

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 21 juli 2015 22:57]

Ook voor de prijsverhoging denk ik.

2400 euro voor een basis 15" laptop. :') the fuck. Heb nu een 15" Macbook Pro uit 2012, de prijs zorgt er inderdaad voor dat ik geen nieuwe macbook haal volgend jaar :) ga me maar eens wat breder orienteren!
Wat als je verzot bent op het OS? Ik wil koste wat kost (ja dat is dus letterlijk nu) geen Windows of Linux, ondanks dat ik de Surface Pro echt een geweldig apparaat vind.
Tja sorry dat ik het zeg maar dat is dan een beetje aanstellen. Als je bijvoorbeeld écht een audi wil rijden omdat een seat je niet bevalt, moet gewoon niet zeuren en accepteren dat het duurder is :P

Als je moeite hebt met het betalen van een audi is het helemaal niet verkeerd om toch eens verder te kijken naar andere auto's als je oude audi aan vervanging toe is ;)
Je hebt helemaal gelijk (al zou ik het niet aanstellen noemen), maar mijn Audi kan best nog een jaartje mee (misschien 2). Daarna zal er toch een nieuwe 500 gb rMBP komen. Maar bij mij betekent dat wel, dat de frequentie waarmee ik Mac's koop dus van 0,5/jaar naar 0,33/jaar of 0,25/jaar gaat. Ik kan me goed voorstellen dat er meer mensen zijn die ook zo een verandering doorvoeren en minder snel upgraden.

[Reactie gewijzigd door klonic op 22 juli 2015 00:15]

Dan zou ik toch eens Windows 10 op een Surface Pro proberen...
Bij Windows Vista ben ik naar OSX geswitcht. Dat was een verademing wat betreft stabiliteit. Pas moest ik voor mijn werk met een Windows 8 en Windows 7 systeem werken. Het voelde of ik terug in de tijd ging, toegegeven, zo slecht als Vista waren ze niet, maar nog steeds had ik misschien 3 vastlopers per week waarvan ik er bij 1 niets anders kon doen dan de PC gewoon uit zetten (dus ook task manager werkte niet). Ik vind dat gewoon onacceptabel. De Surface Pro zou ik graag willen proberen, maar ik ga niet 5 keer een 8 uur durende testsessie in een winkel doen om te kijken of dat ding niet vastloopt ;)
We gaan off-topic, maar als je PC 3x per week vastloopt is er iets mis. Of het nou Windows of OSX is.

Dat het na de switch van platform niet meer voorkomt heeft waarschijnlijk weinig met de beide platformen zelf te maken, maar meer met jezelf: Een nieuw platform betekent nieuwe gewoontes, nieuwe tooltjes etc, en daarmee is de oorzaak van je vastlopers "toevallig" ook weggevallen.

En als je de Surface Pro zo geweldig vindt, koop hem dan ergens met niet-goed-geld- terug garantie?
Ja er zal vast was mis zijn geweest, maar ik heb er nog een filmpje van en dat gebeurde altijd in MS Office. Het toeval wil, dat de vastlopers op mijn Mac ook in Word gebeuren. De IT afdeling dacht uiteindelijk dat het door een kleine storing van het netwerk zou komen waardoor outlook crashte. Mijn probleem daarmee is dat, en dit heb ik gefilmd, de hele computer meteen vast zat dus ook ctrl+alt+del werkte niet. Waarom niet? Zoals ik al zei Word op mijn mac loopt ook weleens vast en dan werkt alt+cmd+esc wel gewoon. Als ik een PC zie ga ik hem niet eerst helemaal optimaliseren, dat doe ik ook niet met een Mac. Als zon ding vastloopt dan turf ik dat en thats it. Nu ben ik dus overgestapt op mn werk van Word naar LaTeX en dat was een goede keus want opeens waren er veel minder vastlopers.
Office op mac is altijd al een draak van een softwarepakket geweest. Nu met de nieuwe beta's van 2015 lijkt er al een hele verbetering in te zitten, maar in het verleden was het altijd drama, traag, instabiel en belangrijker nog: toetsencombinaties etc. weken allemaal af van de windows variant waardoor werken op meerdere systemen vaak enorm veel irritaties met zich mee bracht.
Ik draai mijn Windows 8.1 pc al 2.5 jaar zonder vastlopers of blue screens!

Dat Windows pc's slechter zijn dan MAC is klinklare onzin, de grootste importeur van MAC's heeft ooit eens gezegd dat hij meer problemen had met MAC's dan met Windows pc's. Er kwamen meer MAC's terug dan Windows pc's.

Er zijn ook dingen gewoon beter in Windows 10 dan MAC os! Andersom zijn er ook dingen beter dan Windows 10, dat houd je toch!

Ik heb voor mijn stage elke dag op een MAC pro moeten werken, dat was pas een ramp, die liep juist 3 x per dag vast!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 22 juli 2015 10:14]

Dit lijkt me iets voor de garantie van Apple. Met een Mac Pro met vastlopers kan je gewoon naar de winkel om het op te (laten) lossen. Verwijzen naar het OS of de hardware doen ze niet, want dan is het dus nog steeds hun product. Overigens wordt de softwaregarantie na elke update 1 maanden verlengd, ook al is je Mac 8 jaar oud, als je een nieuw OS download, dan heb je 1 maand recht op support op de Software.
de grootste importeur van MAC's heeft ooit eens gezegd dat hij meer problemen had met MAC's dan met Windows pc's. Er kwamen meer MAC's terug dan Windows pc's.
Kan je de bron hierbij vermelden?
Sja, en sinds dat ik werk met een MBPr mid 2014 (top model), heb ik op sommige dagen meer strandballen gezien dan Windows zandlopers in een heel jaar... |:( Je mening wordt dus niet door iedereen gedeeld.
Dan zou ik heel snel terug gaan naar de winkel want dan is er iets niet goed met je Mac, ik heb zelf het topmodel rMBP 15 van late 2013 en na anderhalf jaar pas 3 keer een strandballetje gezien maar nooit vastgelopen. Dat gezegd hebbende word ie dagelijks 10 - 12 uur gebruikt. Maar ja overdrijven is voor sommigen ook een kunst.
Ik zou de smart status maar checken van mn SSD als ik jou was.

Haha ik snap wel dat mijn mening niet door iedereen gedeeld wordt. Dat is is eigenlijk altijd wel zo.

Helaas is er, ook op Tweakers een aversie tegen Apple, kijk bijvoorbeeld naar het bericht van "Dark_man
22 juli 2015 09:21" dat hier boven staat. Hij krijgt een -1 score (6 x -1, 2 x 0) zijn bericht is off-topic, maar geen flaimbait, troll, belediging. Dit is typerend voor hoe er met Apple omgegaan wordt, heel polair. Daardoor twijfel ik ook of jij echt zoveel strandballen ziet. Het kan wel hoor, maar dat is niet normaal.

[Reactie gewijzigd door klonic op 22 juli 2015 11:38]

Ik weet ook hoe stabiel windows kan zijn en hoe instabiel osx kan zijn.
Ja bij windows zal het vaker optreden omdat ze zowat alle hardware configuraties ondersteunen itt de heel beperkte hardware van apple.
Dat is een keuze die je moet maken. Maar windows is niet per definitie instabiel net zoals OSX niet heilig is.
En windows heeft grote stappen gemaakt tov vroeger qua stabiliteit wat best heel knap is , zeker aangezien ze nog steeds zowat alle hardware ondersteunen.
Linux is misschien nog het knapste , aangezien dit ook rete stabiel is en heel veel hardware ondersteund.
Wanneer je 90% van de markt bedient en zowat de hele business wereld afhankelijk is van jou( laat even buitenbeschouwing of dit goed of slecht is ) dan is backwards compatibility wel zo belangrijk.

Ik zeg wel dat playstation beter games draait om hun systemen waarop ze geoptimaliseerd zijn dan op mijn pc waar dit niet geoptimaliseerd is en hierbij mijn pc en een playstation niet te vergelijken zijn.

Maar goed doet er verder niet toe. Het komt er gewoon op neer dat windows al lang niet zo instabiel meer is als vroeger. Er is zeker nog steeds ruimte voor verbetering , maar dat is bij elk OS zo.
Wat loop je steeds te blaten over 32- en 64-bits? Sorry hoor, maar dat was de discussie 10 jaar geleden. Welkom in 2015. Het 64-bits Windows platform is sinds Windows 7/ Server 2008 volwassen en stabiel. Drivers en apps zijn hier ook in overvloed voor te vinden. Het feit dat Microsoft een 32-bit variant blijft ontwikkelen valt hun alleen maar te prijzen; oudere hardware en legacy apps blijven op die manier ondersteund. Voor ieder wat wils. Heel de discussie over wel/ niet 32-bit is BS imho, ten eerste omdat het anno 2015 een niche markt is en ten tweede; als je het niet wilt, dan gebruik je het toch lekker niet en kies je gewoon voor de standaard; oftewel 64-bit? Al jaren zijn verreweg het grootste gedeelte van de apps én drivers hiervoor geoptimaliseerd.
Wat zullen we nou krijgen?

Mijn hele punt is juist dat we in 2015 leven en Microsoft is blijven hangen in 2001, dus ik zou juist tegen jou willen zeggen welkom in 2015 waarin Microsoft nog steeds is blijven hangen in legacy ondersteuning.

Welke markt wilt Microsoft nou tegemoet komen met die 32 bits ondersteuning? En wie gebruikt nou een 32 bits CPU met Windows 10?

Je hebt sowieso 4GB nodig om fatsoenlijk te kunnen werken dus wat is dan het nut van een 32 bits CPU?

Jij vind het dus goed dat Microsoft oude meuk blijft ondersteunen voor die kleine markt terwijl fabrikanten daardoor gezamenlijk honderden miljoenen blijven uitgeven om voor zo een kleine markt drivers te ontwikkelen?

Wat voor logica zit daarachter?

En ik reageer om de hypocrisie van de mensen die beweren dat een Windows PC evengoed zou werken als een Mac, terwijl dat dus per definitie niet kan omdat je bij een Mac dus alles geoptimaliseerd hebt voor 64 bits.
Leer eens lezen. Microsoft is niet blijven hangen in 2001. Ze hebben al tijden 64-bit ondersteuning en dit is inmiddels al jaaaaren de standaard. Microsoft komt enkel een niche markt tegemoet die VRAAGT om een 32-bit variant, why the hell zou dat een probleem moeten zijn?! Ooit gehoord van vraag en aanbod? Wij en velen fabrikanten hoeven hier verder niets mee te doen als wij dat niet willen; de vraag naar een 32-bit variant zal vanzelf gaan verdwijnen.

Daarnaast slaat je opmerking over dat een Windows PC minderwaardig is t.o.v. een Mac vanwege de optimalisatie voor 64-bit ook helemaal nergens op. De 64-bit Windows variant wordt namelijk al verreweg het meest gebruikt. Dit geldt eveneens voor alle bekende applicaties. Daarnaast zegt het feit of iets 32-bit of 64-bit is, niets over het "goed werken" van een PC of Mac. Dat is namelijk afhankelijk van veel meer factoren.
Jij wilt het gewoon niet begrijpen he?

Het gaat erom dat die zogenaamde niche markt de vooruitgang tegenhoudt, waarom zou je voor een kleine markt een heel ecosysteem draaiende houden?

Waarvan ik niet eens zou weten waarom en hoe die blijven vasthouden aan de combinatie 32bits CPU en nieuw OS?

Fabrikanten van apparatuur moeten daardoor drivers voor 32 bits blijven ontwikkelen wat ten koste gaat van R&D.

Je reageert bovendien nog steeds niet op mijn stelling dat het zonde is om 32 bits drivers te blijven ontwikkelen, waarom ga je daar niet op in?

Fabrikanten kunnen hun resources toch veel beter stoppen in het maken van betere GPU's, Geluidschips, netwerk chips enz dan die resources stoppen in 32 bits driver ontwikkeling omdat er een paar mensen zijn die graag nog een nieuw OS met 2GB RAM willen gebruiken?

En mijn punt over de 64 bit van OSX geeft juist aan dat 32 bit loslaten de juiste beslissing is, Apple apparatuur heeft onder andere minder problemen en werkt beter omdat alles is ingesteld op 64 bit, het OS, de drivers, de applicaties draaien allemaal op 64 bits waardoor er altijd het maximale potentieel gehaald wordt uit de hardware wat je bij een Windows systeem dus niet kan zeggen.

En dat een goedwerkend systeem van meer dingen afhankelijk is doet niets af aan het feit dat optimaliseren voor 1 configuratie efficienter is en beter werkt. Dat er andere factoren mee kunnen spelen is niet van belang.

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 22 juli 2015 22:26]

Een iMac is een prachtig apparaat met een goed OS, maar... zodra de schijf (Harde schijf.) het begeeft kan je schudden met een iMac.
Omdat de iMac met onderdelen aan elkaar vast gelijmd zijn, kan je een nieuwe aanschaffen.


Excuses het kan wel gewoon, volgens Bosmonster.

[Reactie gewijzigd door AvensisLineaSol op 21 juli 2015 23:03]

Je kunt hem ook gewoon laten vervangen...

Als een onderdeel van je telefoon of tablet (of praktisch ieder ander device) het begeeft, heb je hetzelfde issue. Alleen PC's zijn in losse onderdelen te vervangen.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 21 juli 2015 22:54]

"Je kunt hem ook gewoon laten vervangen..."

Non argument.. hij heeft het erover om hem te laten repareren. Bij de meeste pc's en laptops kun je zelf zonder al te veel problemen een heel aantal onderdelen zelf vervangen. Bij de iMac kan dit ook, maar met een veel grotere kans dat je hem niet meer goed in elkaar krijgt of functioneert.

Dat de prijzen voor hun onderdelen daarnaast schreeuwend veel duurder zijn helpt ook niet echt mee. Al teveel mensen voorbij zien komen met een defecte iMac die de prijzen wat door een officiele reparateur worden gevraagd ronduit schandalig vonden in verhouding tot hun andere systemen.
Onderdelen zijn duur? harde schijf en geheugen zijn standaard onderdelen die je niet bij Apple hoeft te kopen. Ik heb zelf meerdere malen harde schijf en geheugen geüpgraded op Macs. Gewoon met onderdelen van de goedkoopste webwinkel. Absoluut geen probleem.
Ja de onderdelen zijn duur. Ik koop voor 35 tot 70 euro een lcd en vervang het zonder problemen bij all in ones, laptops.. succes bij je iMac daarmee.

En zelfs de HDD's kun je niet zomaar vervangen voor elke andere omdat dan hun thermal sensor fouten aangeeft.
Geheugen geef ik je gelijk in dat het gewoon uit te wisselen is. Al moeten ze wel stoppen op bij RMA aanvragen enkel een niet fabrieksmatig geleverde geheugen lat te verwijderen en te zeggen dat elk probleem daardoor komt |:(
Maar hoor toch vaak dat bijvoorbeeld een M2 ssd van een macbook niet compatible is met andere hardware. Is dat dan een leugen, of worden er in een macbook andere onderdelen gebruikt dan in een iMac? Het verhaal gaat wel vaak dat apple onderdelen duurder zijn dan dezelfde onderdelen die niet apple specifiek zijn.
M2 SSD weet ik niet.
Ik wet wel dat Apple de SSD chips tegenwoordig vast soldeert op het moederbord bij sommige modellen. Dan kun je er helemaal niets mee.
Non argument.. hij heeft het erover om hem te laten repareren. Bij de meeste pc's en laptops kun je zelf zonder al te veel problemen een heel aantal onderdelen zelf vervangen.
Is dat zo? Kan ik een enkele geheugenchip een latje RAM zelf vervangen? Kan ik een memory controller op een cpu zelf vervangen? Kan ik een condensator of een weerstand zelf op een moederbord vervangen? Ik dacht het niet. Waarom klaag je daar niet over? Omdat het niet Apple is dus niet interessant?
wat is dat nu weer voor een bullshit. hij heeft het over harddisk vervangen, en jij kom met de vergelijking met chips en condensatoren?

en dan als lachertje van de dag
Omdat het niet Apple is dus niet interessant?
kom op zeg, we zitten hier op tweakers, niet in de kleuterklas.
Het is helemaal niet erg om het op te nemen voor een bepaald merk maar ga daar aub niet in doorslaan :Y)
Oh grappige reactie aval0ne

Wanneer wil jij graag een enkele geheugenchip vervangen als je voor minder geld OF je geheugen OF je moederbord kunt vervangen met het onboard geheugen erop. Owja wacht.. dat moederbord uitbouwen lukt ook met een simpele tool als een schroevendraaier en waar nodig een oude bankpas bij de andere merken. Veel geluk met alleen je schroevendraaier en bankpas bij je iMac. Condensators vervangen doe ik nogal veel.. vreemd genoeg ook nooit bij een iMac. Omsolderen van weerstanden begint moeilijker te worden tegenwoordig maar gebeurt ook nog steeds bij andere merken. Het is zelfs vaak een officiele reparatie dankzij fabricafoutjes of slechte batches. Succes bij je iMac ermee. En zelfs al mislukt het solderen.. voor ¤100 a ¤200 heb ik een moederbord, en raar genoeg vind je die niet voor je iMac.

Ik repareer aan de lopende band laptops, pc's all in ones etc en je gaat niet beweren dat een Apple product makkelijker en goedkoper te herstellen is dan andere merken. Daarnaast is bij veel Apple producten een aantal onderdelen ook nog een flinke slag moeilijker te vervangen dan bij concurrerende producten.
Het kan wel, maar lastiger en vaak vanwege de onderdeel prijzen ook niet lonend.

En de discussie ging enkel over alleen de iMacs dus beperk je daar ook aub toe. Geen zin om de discussie groter te maken dan hij is. :>
Als je de kennis hebt kan dit allemaal. We hebben hier een google search server die stuk was en zelf alle bolle condensatoren vervangen en deze loopt nu weer als een zonnetje.
Maar dit vergt wel een beetje ervaring waar je bij een hdd vervangen geen ervaring nodig hebt. Het is niet veel moeilijk dan een cd uit en in een doosje steken.
Ja joh, doen ze na 2 a 3 jaar nog niet moeilijk om je hele iMac te vervangen als de hdd het heeft begeven? :z
Binnen de garantieperiode sowieso niet nee. Dan wordt ie kostenloos vervangen. Daarbuiten kun je het laten doen uiteraard, maar betaal je zelf voor de operatie.
Dat was dus zijn hele punt :Y)
Je kan het toch ook zelf doen als je wilt, de guides op iFixit kunnen je dan begeleiden en zij verkopen ook alle tools. Het wordt een lastige operatie, toegegeven, want je moet het (verlijmde scherm) er geloof ik uit halen. Bij Apple is een reparatie dan weer vreselijk duur. Wellicht het best om het aan een thuisbeun over te laten die dit regelmatig doet (hoef je niet voor een keer de tools aan te schaffen en de ervaring speelt een enorme rolbij iets als lijm).
Veel telefoons en tabletten zitten toch nog geschroefd inplaats van gelijmd; bij zulke toestellen zelf vervangen of laten vervangen door een onafhankelijke monteur is net iets makkelijker.
40 miljard winst per jaar, zulke winsten maken ze al een hele tijd. Die producten kunnen dus een stuk goedkoper, dan kunnen meer mensen genieten van een Apple.
Je vergeet dat een heleboel mensen helemaal geen apple willen (of liever gezegd, Mac OS). Ik ken er meer die Android of Windows willen gebruiken, veel meer dan apple in ieder geval.
Heb altijd windows gehad en nu ook een android telefoon maar zou best een een product van Apple willen proberen. De prijzen zijn mij te hoog. Daarnaast hebben zulke winsten niets meer met een gezonde c.q. normale bedrijfsvoering te maken. Als een Mac of IPhone betaalbaarder zouden zijn dan zouden die producten voor meer mensen bereikbaar zijn. Uiteindelijk is dat beter voor de economie (als je sneller nieuwe apparatuur in huis kan halen waardoor je productiever bent).
De prijzen voor de Macs zijn juist hartstikke normaal.

Je ziet dat andere fabrikanten gewoon niet meer normaal kunnen functioneren door de extreem lage marges in de PC markt.

Daarnaast zijn een groot deel van de marges van Apple te danken aan het feit dat ze een uniform product aanbod hebben waardoor ze een lagere inkoopprijs kunnen bedingen.

De hoge winstmarges zijn dus eigenlijk een soort gok voor Apple die toevallig goed uitpakt dus zou het dom zijn om willens en wetens lagere winst te maken, bovendien kan Apple de vraag altijd met moeite bijhouden dus waarom zouden ze dan hun prijzen verlagen? Dan zouden ze de vraag helemaal niet kunnen bijhouden en worden ze weer ervan beschuldigd dat personeel in het Foxconn fabriek lange uren draait.

Samsung daarentegen gooit zoveel producten op de markt dat ze geen gebruik kunnen maken van schaalvoordeel om zo hun winstmarges te verhogen, dat is hun eigen schuld dus kan je toch niet van Apple vragen om hun prijzen te verlagen als ze al zo een klein productaanbod hebben?
Verschillende fabrikanten hebben verschillene strategieen. Ik vraag niet om een groter of kleiner aanbod van producten. Pleit alleen voor lagere prijzen zodat meer mensen van een Apple kunnen genieten. Zulke megawinsten zijn niet nodig, remmen eerder de economie dan dat ze de wereld vooruit helpen. Apple zou dus meer mensen een baan kunnen geven en meer blije klanten kunnen hebben. Wat is daar op tegen?
In principe ben ik het met je eens dat geld moet rollen.

Maar in het geval van Apple doet Apple het juist om hun eigen bestwil omdat wat ik hierboven al heb geschreven, ze anders de vraag niet kunnen bijhouden.

Hoe kan je vragen aan een fabrikant om hun prijzen te verlagen als ze vervolgens nog meer te maken krijgen met problemen in de Foxconn fabrieken?
De productie verhogen kan door automatiseren en door nieuwe fabrieken te openen. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat een bedrijf met zoveel ervaring, kennis en geld dat niet kan managen.
Ja en dan vervolgens wanneer de vraag weer afzwakt met een leegstaande fabriek in je maag zitten? Waar je honderden miljoenen in hebt geinvesteerd, zullen je aandeelhouders ook leuk vinden.

Sorry hoor maar je wringt je wel in bochten om een punt te maken, waarom zou een fabrikant al die moeite doen als ze door de prijste verhogen met minder moeite hetzelfde geld kunnen verdienen?
Tja zijn toch zware tijden voor de meeste mensen. Ook de nodige prijsverhogingen helpen niet mee. De nieuwe MacBook is naar mijn idee 200 euro te duur.
Uiteraard zijn de meeste mensen/bedrijven jaloers bij zulke winst cijfers dus echt zorgen zullen zich wel niet maken.
Meh, zeg maar gerust 20% of meer te duur. Nog niet zo lang geleden betaalde je 'slechts' 1700 euro voor een 15" macbook pro. Zit dan nu wel een SSD en een "retina" display in, maar daar hoef je heus geen prijsstijging van 700 euro te realiseren :P
700 meer? Bij de goedkoopste 13" Macbook Pros betaalde je een paar jaar geleden (2009) ¤1150, dat was in 2011 volgens mij al ¤1200, nu betaal je voor de goedkoopste rMBP ¤1450 (2015). De prijsstijging is dan ¤300 over 6 jaar, waarvan minimaal ¤50 gewoon door inflatie komt.
Een Macbook Pro 15" kostte in 2010 nog 1650 euro oid (basismodel), nu 2250 euro (basismodel).. Ok, 600 euro dan ;)

[Reactie gewijzigd door Saven op 21 juli 2015 23:40]

In 2010 was de euro $1,50 en nu nog maar $1,08
Screw 'retina'. Als je nu een krachtige laptop koopt ben je niet echt slim en/of futureproof als je geen correct 4k touchscreen koopt met een gpu die dat aan kan sturen.
Waarom zou ik 4K op een 15" laptop willen? Noem mij 1 valide reden die voor het gros vd doelgroep van de MacBook Pro geldt om er een 4K scherm in ze zetten...
Of überhaupt voor een 15" laptop.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 21 juli 2015 23:47]

Programeren of fotografie. Zelfs 3d werk heeft er benefiet van.
Want iedereen MOET touchscreen hebben bedoel je? Moet er niet aan denken die vette vingers op mn macbook scherm.
Idd. Leuk voor een tablet maar niet op mijn MacBook.

Of mijn werk laptop. 1 jaar een Dell met touch gehad, dat is toch geen normaal werken? Snel weer vervangen door een normale Dell ultrabook.
Je kan ook gewoon je scherm niet aanraken. Is goedkoper dan een nieuwe laptop kopen.
Dat dacht ik ook, maar het is mij opgevallen dat ik er nu van uit ga; ik merk gewoonweg op dat ik voor bepaalde handelingen telkens met m'n vinger naar dat scherm ga, en baal dat ik dan af en toe niet op een touchscreen laptop werk.

Als een handeling zo natuurlijk in je workflow wordt opgenomen en je het ontbreken mist, nou dat betekent wel iets.
Vind ik niet zo gek, ios is prima os voor de ipad en iphones.
Als pc heb ik ook een windows systeem, ook al zijn alle andere devices Apple. De pc is veel toegangkelijker en betaalbaarder, een intel systeem met af en toe een nieuwe gpu kan jaren mee.
Mooi om te zien dat Android een groot deel van de markt overneemt. Mogelijk gaat Apple zijn prijzen nog eens laten zakken als de verkopen meer en meer terugvallen.
Mjah, daar verschillen de meningen over natuurlijk. ;) Ik vind OSX juist erg toegankelijk, vooral voor beginnende gebruikers. Sinds ik mijn ouwe schoonoudertjes van Windows naar Mac migreerde krijg ik nooit meer telefoontjes met vragen. Maar ik zelf ben ook erg gecharmeerd van OSX, terwijl ik al 15 jaar een Windows engineer ben. ;) Maar goed, tis maar een mening. :)

Verder ben ik het natuurlijk wel met je eens dat de marktwerking ervoor zorgt dat andere merken dit over nemen. iPads zijn bijvoorbeeld ook erg duur en als je die na een paar jaar moet vervangen omdat de nieuwste iOS er niet op draait (of heel traag) dan snap ik dat mensen voor een goedkoper tablet kiezen.
iPads zijn bijvoorbeeld ook erg duur en als je die na een paar jaar moet vervangen omdat de nieuwste iOS er niet op draait (of heel traag) dan snap ik dat mensen voor een goedkoper tablet kiezen.
Dat is tot op heden nog maar 1 keer voorgekomen (de originele ipad is niet meer te upgraden) en inmiddels is de 6e generatie ipad uit.
Dat is waar. Maar toch is mijn iPad 3th generartion niet meer vooruit te trappen met iOS 8.x. Dan is deze wel beschikbaar, maar met iOS 7 was deze gewoon nog snel. Idem dito met iOS 7 op mijn oude iPhone 4, was ook onwerkbaar traag geworden.
iPads duur?

Dat je iPhones en Macs duur vind kan ik nog enigzins begrijpen (ook al klopt dat niet aangezien de concurrentie hetzelfde prijs hanteert).

Maar iPads zijn juist een van de producten van Apple die juist niet duur is, je trekt gewoon je mening over de prijs van iPhones en Macs door naar de iPad en neemt voor het gemak aan dat het wel zo zal zijn.
Vind ipad's nog best prijzig voor wat je er voor terug krijgt.
Ik heb nu een lenovo tabje met quadcore cpu,ips scherm, wel maar 8gb opslag , maar uitbreidbaar met 32 gb sdkaart. voor 80-90 euro incl sdkaartje.
Goed de camera zal op een ipad mini beter zijn , maar dat is me geen 180 euro meer waard.
Het gaat mij er niet om welke prijzen de concurrent hanteert, ik vind 800 euro (wat ik destijds betaalde) voor een tablet (met 64 GB en 3G) gewoon veel geld.
Mooi om te zien dat Android een groot deel van de markt overneemt. Mogelijk gaat Apple zijn prijzen nog eens laten zakken als de verkopen meer en meer terugvallen.
Waar staat de Android een groot deel van de markt overneemt? Dat is helemaal niet zo. Waarom zou Apple zijn prijzen laten zakken? De winst is weer gegroeid dus is er geen reden om dat te doen.
Boeien, Apple gaat als een raket:

Apple boekt ruim 10 miljard dollar winst in tweede kwartaal
http://nu.nl/internet/409...t-in-tweede-kwartaal.html

Echt niet normaal dit soort cijfers, mijn god
Inderdaad, met dat soort winsten is dit een wat raar gepositioneerd slecht-nieuws-bericht.

Ik koop zelf nog geen nieuwe macbook pro omdat de nieuwe 15" geen processor upgrade heeft gekregen. Pas als de skylake er in zit ga ik het overwegen - mijn huidige 2010 MBP doet het nog prima, op een GPU panic af en toe na. En dan is er ook nog het gerucht dat er dan een volkomen nieuw ontwerp komt van de macbook pro.

Wel opmerkelijk is dat dit jaar (nog?) geen back-to-school actie is gestart. Maar er schijnt volgende week iets aangekondigd te worden. Ben benieuwd.
Gemiddelde USA internetcafé stond vol met macs. Daar zijn er ook steeds minder van. Misschien dat dat er wat mee te maken heeft? Gemiddelde internetcafés in andere landen zijn vooral voorzien van goedkope Windows machines.
Nouja je moet er ook rekening mee houden dat niet iedereen ieder jaar een nieuwe laptop koopt. Zo doe ik 1,5 jaar met 1 macbook en doe ik m de deur weer uit en koop ik een nieuwe.
aar niet iedereen doet dat.
Dit is geen verassing.. Ik denk dat steeds meer mensen onderhand beginnen in te zien dat je voor hetzelfde geld (of minder) bij de concurrent veel meer waar voor je geld krijgt, ondanks dat het design soms iets minder is (ook niet altijd, en of iets er goed uit ziet of niet is altijd een persoonlijke voorkeur).
Ik moet toegeven. Ik gebruik sinds 2001 Macs / OSX en de laatste jaren zitten er erg veel rotte Apples tussen de releases, zoals Yosemite, Lion, Mountain Lion waardoor het plezier in mijn Mac wel een beetje af begint te nemen, want een Macbook Pro is geen goedkoop apparaat. Mijn instap HP met Windows 8 is gevoelsmatig veel stabieler, en werkt vlot zat met slechts een Celeron CPU.

Verder hebben de Macbook sinds enige tijd een aantal serieuze concurrenten erbij gekregen zoals de Dell XPS13 en de Microsoft Surface Pro 3. Machines die ik op dit moment eerder zou aanschaffen dan een nieuwe Macbook als ik op dit moment toe zou zijn aan een nieuwe laptop.
Ik snap het wel een beetje. Mijn 2011 iMac zou ik ook graag willen vervangen, maar die nieuwe zijn zo duur geworden. Daarbij, mijn iMac kon ik nog upgraden met een extra SSD en meer geheugen en zelfs de wifi/bluetooth module kan met een paar trucjes vervangen worden. De nieuwe iMacs zijn dichtgelijmd en daar kan je hoogstens het geheugen upgraden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True