Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 251 reacties

Apple heeft in het afgelopen kwartaal 61,2 miljoen iPhones verkocht; 40 procent meer dan een jaar eerder. Ook het aantal verkochte Macs steeg, hetzij lichter. Er is echter niet alleen goed nieuws: het aantal verkochte iPads daalde flink.

Naast de 61,2 miljoen verkochte iPhones verkocht Apple 12,6 miljoen iPads, maakte Apple bekend bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers over het eerste kwartaal van dit jaar. In het gebroken boekjaar van het bedrijf is dat het tweede kwartaal. Vergeleken met een jaar eerder steeg de verkoop van iPhones met 40 procent. De verkoop van iPhones lag iets lager in het vierde kwartaal, maar dat is gebruikelijk, dankzij de feestdagen; het is betrouwbaarder om verkoopcijfers met een jaar eerder te vergelijken.

In tegenstelling tot het aantal verkochte iPhones daalde het aantal iPads dat Apple verkocht. Waar Apple een jaar geleden 16,4 miljoen iPads wist te slijten, waren dat er in het afgelopen kwartaal maar 12,6 miljoen; een afname van 23 procent. Het aantal verkochte Macs steeg wel: van 4,1 miljoen 4,6 miljoen, een toename van 10 procent.

Apple verdiende vorig jaar verreweg het meest met de verkoop van iPhones: 40,2 miljard dollar, omgerekend 37 miljard euro. De omzet uit iPads kwam neer op 5,4 miljard dollar; die uit Macs op 5,6 miljard dollar, waarmee Apple voor het eerst sinds lange tijd weer meer verdient met Macs dan met iPads. De winst uit Apples diensten, zoals iCloud en de App Store, kwam neer op 4,9 miljard dollar.

In totaal zette Apple in het eerste kwartaal 58 miljard dollar om, met een winst van 13,6 miljard dollar.  Een jaar geleden was dat nog respectievelijk 45,6 miljard dollar omzet en 10,2 miljard dollar winst.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (251)

Markt Ipads misschien verzadigd?
Apple's Planned Obsolessence maakt dat onmogelijk.

Oudere iPads worden nagenoeg onklaar gemaakt doordat iOS versies uitgebracht worden voor die apparaten terwijl ze ze eigenlijk niet meer kunnen draaien. iOS5 was de doodsteek voor de eerste iPad, iOS8 voor de tweede en derde. Daarnaast worden apps goedgekeurd voor oudere iPads die ze eigenlijk niet kunnen draaien. De iPad2 en iPad Mini kunnen, bijvoorbeeld, wel XCOM kopen maar hem niet stabiel draaien.

De markt voor iPads kan dus nooit verzadigt raken omdat mensen hun oude iPads simpelweg niet meer (fatsoenlijk) kunnen gebruiken. De markt voor tablets is een ander verhaal; daar zijn alternatieven voor de iPad beschikbaar. Je zou daarvoor het grotere plaatje moeten zien maar het zou zomaar kunnen zijn dat iPads aandeel aan het verliezen zijn aan Androïd of mischien zelfs aan goedkopere draagbare computers (of dat nu Chromebooks zijn of WindowsBing apparaten).

Al met al vindt ik het persoonlijk een rare trend. De iPad Air 2 is één van de beste die Apple tot nu toe uitgebracht heeft; eindelijk een echter performance vooruitgang, écht een lichter apparaat. Waarschijnlijk is dat ook die bult vlak voor de stevige daling. En wellicht ziet de markt het toch niet als vernieuwend genoeg om die bult in stand te kunnen houden.

[Reactie gewijzigd door Croga op 28 april 2015 08:19]

Het probleem is dat je 'planned obselence' juist bij de iPads niet van toepassing is. De reden dat de iPad verkopen niet groeien, is o.a omdat deze niet zo vaak ge-update worden als telefoons. Ze zitten eerder op een PC-cyclus. Veel mensen hebben bv nog een iPad 2 doe het prima doet. De iPad 3 van m'n ouders kan ook nog wel 2 jaar mee vermoed ik met iOS 8. Het enige probleem is de beperkte hoeveelheid RAM in safari, maar voor mijn ouders een non-issue.
Een ander cijfer dat Tim Cook noemde en dit vermoeden bevestigd is dat 70% van de verkochte iPads First-time Buyers zijn.

Dus nee, planned obselence is zeker een bestaand iets (en imo bij Android een groter probleem wegens een gebrek aan updates), maar op iPads zeker niet van toepassing.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 28 april 2015 07:52]

Dat is dan jouw ervaring, mijn moeder heeft een ipad 2, en die is wel klaar voor vernieuwing. Zo traag geworden dat het vervelend wordt, vooral inderdaad bij het surfen op het internet, maar dat is wel de grootste usecase
Dat is geen Planned Obsolessence. Planned Obsolessence wil zeggen dat je je apparaat zo ontwerpt dat het rond een bepaalde tijd de geest geeft of vervangen moet worden. Dat is niet het geval bij de iPad. Moest je die iPad 2 nooit hebben upgedate dan loopt die nog even vlot als de eerste keer toen je hem gebruikte.

Dat de iPad 2 na al de updates veel trager begint te lopen is typisch voor computer producten. Moesten ze de iPad 2 geen updates meer geven zou die even goed vervangen moeten worden.

De iPad 2 is 4 jaar oud. en dus een sterk verouderd product in zijn genre. Dat veel mensen nog steeds met een iPad 2 werken zegt genoeg over dat apparaat. Dat jij verwacht dat een iPad 2 na 4 jaar nog steeds vlot de laatste nieuwe software kan draaien als dat het jaren geleden deed is gewoon een fout verwachtingspatroon.

Dat is net het probleem met de iPad verkopen, mensen vervangen die minder snel dan een telefoon. Ik heb zelf ook een iPad 2 met iOS 8 maar zie nog geen nood om deze te vervangen.
De iPad 2 is wel al vier jaar oud. Knappe jongen als je een vergelijkbare tablet van een concurrent kan vinden die nog werkbaar is en op de meest recente versie van het OS draait.
De iPad 2 is wel al vier jaar oud. Knappe jongen als je een vergelijkbare tablet van een concurrent kan vinden die nog werkbaar is en op de meest recente versie van het OS draait.
De eerste Surface Pro zal W10 waarschijnlijk vrij goed draaien, dus het is wel mogelijk.
De Surface Pro is twee jaar jonger dan de iPad 2 was en was bovendien ook tweemaal zo duur. Bedankt dat je mijn punt bewijst :) .
De Surface Pro is qua hardware meer te vergelijken met een laptop en een stuk jonger dan de iPad 2, rare vergelijking dus. Laten we dan een goede vergelijking maken: de Surface RT / 2 krijgen niet eens een volwaardige update naar Windows 10.

[Reactie gewijzigd door n-evo op 28 april 2015 21:14]

Mits en maar...bij MS SurfacePro moet het nog maar blijken, bij iPad is het blijkbaar wel een feit....

Hoe goed werkt de eerste MS Surface RT nog??
Alleen wordt een apple product trager. Bij een WIndows tablet wordt ie eerder sneller. Net als Windows phone.
Heb jij dan je RT ge-update naar 8.1???
@Isheara Uiteraard.
Datzelfde valt te zeggen over producten van Apple. Maar na vier jaar aan upgrades ervaart zo'n beetje iedereen het wel anders.
Dat kan alleen wanneer de eerdere versies van Windows bugs bevatten, of niet optimaal werkte, zodat de boel toen trager was. Hetgeen uiteindelijk toch een slecht verhaal is.
@MarcoC

Ik heb een 4 jaar oude tablet met Android 5.1.1 die werkbaar is.

De Asus Transformer TF101. Met Android 5.1.1 (Katkiss) draait hij als een zonnetje en zelfs nog veel sneller dan 4 jaar geleden.
Ook alle nieuwe apps draaien goed.
De enige beperking is dat hij geen NEON extensions heeft en dus geen GPU ondersteuning heeft voor moderne video containers. Maar dat is een beperking van de Tegra 2.

Dus misschien ben ik een knappe jongen..... :+

[Reactie gewijzigd door BushWhacker op 28 april 2015 17:20]

Reactie van Tim Cook over de iPads is wel mooi om mee te nemen:
When you look at the underlying data, it makes you feel a lot better than the sales do. Things like first-time buyer rates, the latest numbers from the U.S. are like around 40 percent, and when you look at China they’re almost 70 percent. These numbers are not numbers you would get if the market were saturated, so I continue to believe — even though I’ve seen different people write that — I think that theory is not correct. We also see usage numbers that are off the charts, so far above competition, it’s not even in the same planet. And we see customer satisfaction at or near 100 percent. So these kind of numbers, along with intent-to-buy numbers, everything looks fantastic. So my belief is that as the inventory plays out, as we make some continued investments in our product pipeline which we’re doing, that we’ve already had planned and have had planned for some time… I think still, I believe the iPad is an extremely good business over the long term. When precisely it begins to grow again I wouldn’t want to predict, but I strongly believe that it will.
Samengevat: veel mensen (40% in US/70% in China) kopen nog steeds hun eerste iPad én ze zijn uitzonderlijk tevreden. Daarnaast vervangen mensen niet elke 2/3 jaar. Groei gaat weer komen!

[Reactie gewijzigd door Jelv op 28 april 2015 09:37]

Dat is maar de vraag wanneer. Iedere 4 tot 8 jaar? Dat schiet dan niet op natuurlijk. De tevredenheid ook trouwens. Ken al menigeen die 'm weer weggedaan hebben. Mede doordat smartphones groter geworden zijn.
Dat is maar de vraag wanneer. Iedere 4 tot 8 jaar? Dat schiet dan niet op natuurlijk. De tevredenheid ook trouwens. Ken al menigeen die 'm weer weggedaan hebben. Mede doordat smartphones groter geworden zijn.
Als iemand pas na 4 tot 8 jaar het ding vervangt, kan de conclusie niet anders zijn dat hij al die lange tijd zeer tevreden was met het apparaat en een nieuwe wil. Waarom "schiet dat niet op"?

Dat tablets minder verkocht worden vanwege de komst van grotere smartphones gaat op voor de gehele markt. Niet alleen voor iPads. Het verhaal met de iPads is juist dat zij het in deze dalende markt nog het beste doen van alle producenten. Daarnaast boert Apple vrij aardig met het vervangende product: de grotere (en meer winstgevende) iPhone.
Schiet niet op voor Apple natuurlijk. In vevangingsverkopen.
Enne, de Surface Pro 3 is 44% meer verkocht.
De iPad is een bijproduct voor Apple. Zolang ze elk jaar meer iPhones verkopen is elke verkochte iPad extra winst. Apple is namelijk niet zo bang voor kannibalisatie binnen hun productline, zolang dat overall maar meer oplevert. Werp eens een blik op de kwartaalcijfers van de laatste jaren en je zult zien dat ze daar uitstekend in slagen en dat beter doen dan alle concurrenten Dus: tevreden klanten die heel lang hun aankopen gebruiken en extra winst voor Apple. Hoezo schiet dat niet op?

Surface 3 doet het prima tov van de voorgangers. Kon ook bijna niet minder, want Surface 1 en 2 waren gewoon geflopt. Surface is over het geheel genomen nog steeds een niche en speelt nog niet mee met de toppers in de markt. Gaat wel beter. Dat wel.

[Reactie gewijzigd door reeboot op 29 april 2015 22:16]

(lap tekst weggehaald)
Door de mindere verkopen en de lage vervangingsverkopen van de ipad per jaar, blijft Apple 'zwak' omdat ze nog altijd op maar 1 stevige poot staan. Dat laten kwartaalcijfers zien. En de 'absurde' marge op iphones natuurlijk. Dit is heel vervelend voor Apple mocht een volgende iphone floppen. En macs verkopen zijn ook nog altijd marginaal na al die jaren. Dus die zouden een geflopte iphone ook niet op kunnen vangen. Apple zou heel graag een gebalanceerd aanbod willen hebben. De ipad was de grootste hoop, maar dat lukt blijkbaar niet.

De Surface IS een bijprodukt. Microsoft heeft vele poten om op te staan. En Azure is daar recent bijgekomen. Zie de recente kwartaalcijfers van Microsoft. Apple zou dat ook heel graag willen. En Microsoft graag een produkt/dienst met een 'absurde' marge.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 1 mei 2015 09:59]

'Zwak' = kwetsbaar. Wat snap je daar niet aan? :+
Lumia 920 met windows preview 10 draait sneller dan ervoor op veel vlakken
HP touchpad draait nog perfect op WebOS en sneller op de laatste CM, ach ja je zette er "van de fabrikant" bij om dat te omzeilen .

Het is simpelweg een schande hoe traag ios apparaten worden bij updates. Maakt niet uit hoe oud ze zijn .
Lumia 920 met windows preview 10 draait sneller dan ervoor op veel vlakken
Ok Hardware blijft hetzelfde. Alleen de software is anders. De conclusie kan hier alleen maar zijn dat de eerdere versies van het Windows Phone OS al jaren performanceproblemen hebben, die Windows 10 pas weg gaat nemen. Dat kun je toch nauwelijks als een pre voor het platform verkopen.

Daarnaast is het geen typisch iOS probleem. Ook op andere platformen komt het voor dat sommige devices trager worden na een update. Updates van een OS, maar na ook updates van apps.

[Reactie gewijzigd door reeboot op 28 april 2015 20:55]

Die WP draait heel snel, even snel als android of iOS . Heb je zelf al eens geprobeerd?

En als je ziet is de algehele consensus en tests dat het iets sneller draait, in tegenstelling tot pakweg ios 8 op ipad 2 of iphone 4s waar het door tests duidelijk trager draait en d consensus is dat het ook allemaal veel trager aanvoel.
Onmogelijk om dat te goed vergelijken. Je kunt iOS niet op een WP toestel draaien en omgekeerd. Het is vooral een gevoel. Heeft ook met het toestel te maken. WP is echt stukken trager op een low budget toestel in vergelijking met iOS. Dat is niet zo raar natuurlijk, maar het geeft aan dat het gewoon niet goed te vergelijken valt.

Ik gebruik WP zakelijk vanaf het begin, dus weet aardig waar ik het over heb. En die algehele consensus? Waar zie jij die? Behalve onder fanboys?

En de vergelijking die je maakt tussen WP van 2 1/2 jaar oud en een iOS devices van ruim 4 jaar oud gaat natuurlijk mank op alle vlakken.

[Reactie gewijzigd door reeboot op 29 april 2015 12:53]

Onzin, je kan perfect zien hoe snel die een website inlaad, of een gelijke app start.

Ik heb juist het tegenovergestelde gezien bij WP, draaide goed op de lumia 535 die ik voor mijn schoonmoeder instaleerde . Het enige is de echt zware spelletjes ed die draaien idd niet of traag maar al de rest gaat even snel bijna.

Ik vergelijk toestellen di op gelijke tijdstip verkocht worden. iphone 3gs werd verkocht tot eind 2012, 4 tot eind 2013 zelfs 4s tot enkele maanden gleden. En sorry zelfs al zijn die toestellen dan soms maar 1/2 jaar oud, sinds ios 7/8 zijn die heel traag geworden. Iets wat ik met WP8->8.1->10 of Android CM10->11->12 / 4.4.x->5.x niet heb meegemaakt .
Tuurlijk kun je zien hoe snel een website inlaad. Die laadt bijvoorbeeld op een iPhone 6 altijd een stuk sneller dan op een WP Lumia 530. En dat is niet gek. En dat maakt de iPhone op zich niet beter dan de 530, want we hebben het hier over compleet andere toestellen voor een ander soort publiek. Daarom is het onvergelijkbaar.

Jouw opmerkingen over de iOS toestellen van een 1/2 jaar oud die heel traag zijn, neem ik niet serieus, totdat je dat aan kunt tonen. Want dat ervaart werkelijk niemand. Succes daarmee...

[Reactie gewijzigd door reeboot op 29 april 2015 22:07]

Sneller of trager ging dan vooral tussen de nieuwe releases van ios , wp en android.

https://www.google.be/sea...chrome&es_sm=122&ie=UTF-8

eerste filmpje :

https://www.youtube.com/watch?v=BtZKt9YUiFk

Net hetzelfde wat ik ervaar op de 4s die we hier hebben. Die is verkocht tot eind vorig jaar nog geen half jaar geleden.Zelfde is voor 4 op ios 7 . Idd niemand dus.
Om een goede vergelijking te maken moet je dan hetzelfde doen als je nu doet met iOS: de nieuwste software installeren op een 4 jaar oud device. Dat gaat om te beginnen met WP simpelweg niet lukken en met Android is het zeer de vraag. Waarschijnlijk niet mogelijk.

Toen iOS 8 uitkwam waren er inderdaad performance issues op oudere devices. Dat laat het filmpje en de link inderdaad zien. Apple kwam daarna vrij snel met updates die daar flinke verbetering in aan hebben gebracht, zodat deze devices performen zoals je mag verwachten van een ouder apparaat met de nieuwste software. De wereld heeft dus niet stil gestaan na jouw linkjes.

Je beklag over de 4s is spijkers op laag water. Je besluit vrijwillig om een ouder, langzamer device te kopen en gaat vervolgens klagen dat het zich gedraagt als een ouder, langzamer device. Zo lust ik er nog wel een paar ;-)
Hierboven is gewoon een goede vergelijking en toont perfect aan wat ik bedoelde en wat jij beweerde niet te bestaan.

daarbij
IOS 8.2 vs 8.3 weinig verschil
https://www.youtube.com/watch?v=mohUsbFTGqI

IOS 6 vs IOS8.1 enorm verschil
https://www.youtube.com/watch?v=r-FAhgjakLY


Geloof gerust wat je wil de bewijzen zijn er. Google is nu nogmaals bezig met een betere compiler om alles nog sneller te maken. WP10 draait momenteel beter (afwachten de complete versie) hopelijk kan apple eindelijk eens iets doen aan hun cyclus van steeds tragere toestellen per IOS update .
Performaceissue was in ios 8.2 opgelost. Dus zie je weinig verschil met de opvolgende versie waarin de oplossingen al verwerkt zijn. Vrij logisch, dus. Daarmee maak je je punt niet.

Ook vrij logisch dat er een heel groot verschil waarneembaar is in iOS 6 (waarin ook minder features zaten) en het meer uitgebreide (en dus zwaardere) iOS 8. Ook niet zo gek.

Je bewijst hiermee open deuren. Niets meer, niets minder.

War het om gaat is dat Apple nog steeds een 4 jaar oud device ondersteund met de laatste updates en features. Dat je dan een performance krijgt die bij de ouderdom van de technologie hoort ontken ik nergens. Want dat is volkomen logisch.

Je zoekt spijkers op laag water. Dit zijn gewoon wetmatigheden in de ICT. Al jaren. Dat is niet iets specifieks voor Apple. De laatste GTA draait ook minder goed op een 4 jaar oude Windows bak, bijvoorbeeld. Maar het werkt wel.

[Reactie gewijzigd door reeboot op 1 mei 2015 18:41]

Maar waarom moeten ze dan perse upgraden? Als het de overall performance naar onder haalt, voor enkele nieuwe features die toch vooral goed werken op de nieuwe iPad edities, moet er dan geupgrade worden? Of laat de mensen dan de keuze, en de mogelijkheid om terug te draaien.
Dunno, stuur Tim Cook een mailtje.
Klopt, in ons gezin draait de iPad 1 (!) nog prima mee, voor onder andere mail, internet en live tv kijken, maar is niet meer de snelste.

Hij hangt normaliter in de keuken aan de muur als tweede tv en recepten-bibliotheek. Zo is er voor elk oud device nog een prima doel te vinden, voor voor regulier gebruik wordt het op een gegeven moment te traag. Maar ja, hij komt uit 2010.
kan ik alleen maar beamen, heb zo ook 2 ipads liggen op IOS8. gaan van geen meter meer vooruit. 1 ding is zeker, ze zullen zeker niet meer vervangen worden door een apple device. Ipads waren veel beter vroeger dan menig ander tablet, nu al lang niet meer.
Inderdaad, iPads zijn de enige tablets die trager worden naarmate ze ouder worden. |:(
iOS produkten zijn inmiddels wel eens schoolvoorbeeld van produkten die trager worden met updates.
Elk stuk hardware wordt trager naarmate de software zwaarder wordt. Anders hadden we nu allemaal nog een PS1.
Dat komt omdat er daar veel van zijn. Maar bijzonder is het niet
Euhmm je bent in de war met de smartphonemarkt.

IPads zijn nog steeds heer en meester in de tablet markt.

Zelfs de grootste Apple criticus geeft dat toe.
Het punt dat jij illustreert is niet zozeer dat er bij ipads geen planned obsolescence is, maar meer dat Apple en Google in de afgelopen jaren niet in staat waren om tablets een voldoende unieke selling point te geven om die enorme prijzen te rechtvaardigen (zeker bij ipads). Bottomline is dat er itt tot de iPhone, het overgrote deel van de gebruikers niet bereid is te upgraden. Android fabrikant wisten dat probleem deels te omzeilen door veel goedkopere tablets te maken en Apple lukte dat ook eventjes met de ipad mini. En daarom krimp de tablet markt in z'n geheel.

Het probleem van tablets is dat ze van alles iets kunnen maar net niks goed: Ze kunnen webbrowsen, maar zijn net te klein en te zwak om het echt fijn te maken, je kan er op lezen, maar ereaders zijn toch beter, ze zijn redelijk licht & draagbaar kwa formaat maar smartphones zijn toch mobieler, ze kunnen een beetje office werk doen maar als je meer dan 100 woorden gebruikt is een ultrabook toch fijner, de spelletjes zijn grappig maar op dat scherm formaat wil je eigenlijk al iets mooiers en beter inputmethoden en ga zo maar door. Uiteindelijk hadden we vantevoren een tweetal devices die tezamen alles beter deden dan tablets en voor echte lezers is de ereader daar als derde device aan toegevoegd. Dat is ook de reden dat laptops weer groeien (die waren immers hard geraakt door de tablet groei) en tablets dalen. Het was gewoon meer een mode fad dan een nuttige toevoeging. Iedereen wilde er een hebben om de gimmick factor. Maar uiteindelijk voegen die dingen weinig toe. En tenzij er iets drastisch verandert, zijn smartwatches denk ik een vergelijkbaar lot bescheiden.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 28 april 2015 09:16]

Heeft niets met bereidheid tot upgraden te maken, maar noodzaak. Ik ben al een paar jaar heel tevreden met de iPad die ik heb. Voldoet nog steeds prima. Op mijn telefoon vind ik vertraging vervelend, is het unlocken met mn vingerafdruk handig en is de betere camera een paar van de redenen om een nieuwe te kopen. Op de iPad maakt het niet uit dat ik een code moet invoeren, en dat ie iets langzamer aan het worden is merk ik nauwelijks omdat ik op de iPad meer langere teksten/websites lees, en op de telefoon juist veel korte dingetjes lees en bekijk.

Maar mijn vrouw is juist overgestapt naar de grote iPhone 6, en heeft haar iPad verkocht. Telefoon is groot genoeg voor het lezen en spelletjes spelen en filmpjes kijken waardoor voor haar de iPad juist totaal overbodig werd.
Tabletverkoop is niet ingezakt doordat het een gimmick zou zijn.

Tabletverkoop zakt in omdat iedereen tegenwoordig een smartphone heeft met internet.

Niemand heeft meer de behoefte om thuis op te staan en de tablet te zoeken als je je smartphone op zak hebt.

En tablets gaan heel lang mee dus mensen zijn ook niet zo geneigd die te vervangen en men vervangt het ook niet als ze eenmaal helemaal de geest geven omdat men smartphones heeft.
Het aantal mensen dat eerst een tablet en daarna pas een smartphone had is echt zwaar beperkt. Heel veel mensen kochten een tablet omdat ze dachten dat het net zoveel zou toevoegen als een smartphone. Dat bleek duidelijk niet het geval en nu de meeste mensen erachter zijn, kopen steeds minder mensen tablets. En tablets gaan niet echt langer mee dat smartphones. Na 2 (hooguit 3) jaar zit je bij android zonder updates en bij iOS met een tablet die dermate langzaam is dat als je hem echt regelmatig zou gebruiken deze aan vervanging toe was.
Waar haal je dat "feit" vandaan? Ze zijn jarenlang parallel gegroeid en smartphone waren 3 jaar eerder op de markt dan tablets. De meeste mensen hadden eerst een smartphone.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 28 april 2015 15:16]

Euhh omdat het een feit is?

En ik heb het over smartphones met internet, de grote massa is pas de afgelopen 5 jaar langzaam een smartphone met internet beginnen te gebruiken.

De tablet heeft sinds de introductie even een opleving gehad maar de laatste jaren precies met de opkomst van de smartphone met internet gaat de verkoop omlaag.

Jij komt met een vaag verhaal over dat 'mensen een smartphone kochten en dachten bij zichzelf hey ik koop er een tablet bij want dat is ook cool en toen waren ze uitgekeken op hun tablet en dachten de tablet is niet cool en kochten geen nieuwe tablet meer'

Jij geeft dat verhaal aan als oorzaak terwijl dat gewoon een aanname is over hoe mensen zouden hebben beredeneerd, alsof iedereen dezelfde beredenering heeft gebruikt en dat zie jij dan als de ultieme verklaring voor het teruglopen van de verkoop.

Vager kan het niet.
Ok, je moet echt je tijdlijn even checken. De eerst iPhone (gewoon met internet) dateren uit 2007 (http://en.wikipedia.org/wiki/IPhone). De eerste Androids en de eerste iPhone met 3G uit 2008 (http://en.wikipedia.org/wiki/Android_%28operating_system%29) De eerste iPad kwam uit in 2010. Toe de iPad uitkwam verkocht Apple jaarlijks al ongeveer 50 miljoen iPhones (http://www.quirksmode.org...1/02/smartphone_sale.html). Om maar niet te beginnen over de 250 miljoen internet-capabele smartphones die andere fabrikanten op dat moment jaarlijks verkochten.

Het is zeker waar dat grotere smartphones tablet sales afpakken, maar dat is ook gewoon een gevolg van het feit dat tablets momenteel niets unieks bieden en gewoon tussen alles in zitten.
Ik heb het niet over de volgorde, sowieso kan je geen conclusies verbinden aan de volgorde waarop die producten zijn uitgekomen.

Bovendien heb ik al aangegeven dat de opkomst van mobiel internet ervoor heeft gezorgd dat mensen een smartphone als hun alles in 1 apparaat zijn gaan zien waardoor de tablet overbodig wordt.

Er zijn bovendien in de hele wereld zelfs in 3e wereld landen later pas goed mobiel internet gekomen waardoor dit dus een vlucht heeft genomen.

Anders had het wel eerder gebeurd want smartphones met 3G bestaan al langer dan 5 jaar.
Jij bent echt zielig. Je kan je eigen beweringen niet meer onderbouwen en dan kom je met dingen van die je zelf weet dat ze niet waar zijn. Maar mooie troll, had eigenlijk je eerste inhoudloze reactie al moeten negeren.
Euhh kan je ook inhoudelijk reageren in plaats van op de man te spelen?

Ik geef jou gewoon een feitelijk onderbouwde reactie en jij reageert vreemd genoeg alsof je op je pik bent getrapt.

Dan moet je denk ik Tweakers maar niet meer bezoeken.
Niet akkoord met je laatste punt. Het niet krijgen van updates binnen android zorgt er niet voor dat je toestel disfunctioneel wordt. Er ontbreken enkel een paar features en optimalisaties maar het is niet zo dat je geen apps meer kan installeren omdat je softwareversie te oud is.
Bij Oudere IOS versies kun je ook nog Apps installeren maar het is een keus van de APP ontwikkelaar of deze de oudere versies beschikbaar maakt.

Overigens hebben wij hier nog 2 stuks iPad 2 in gebruik, 4 jaar oud, nog voorzien van de laatste versie van IOS en draaien prima.

Het is wel zaak geen incrementele updates te draaien maar in één keer de nieuwste versie te installeren, dat scheelt een heel eind.
Wat ook de reden is dat het android-landschap voor ontwikkelaars een hel is, veel te veel variabelen die het efficient uitrollen van een app lastig maken.

Los van het feit dat, op welk platform dan ook, niet updaten betekent dat je uiteindelijk vatbaar bent voor meer en meer exploits.
Vandaar dat er meer apps voor android ontwiklled worden dan voor ios of WP?
Heb je daar cijfers van?

Ik ontwikkel zelf voor iOS en Android, kan je uit eigen ervaring zeggen dat het gewoon eenvoudiger is om een iOS-app te testen voor gangbare telefoons, en OS-versies.

Je hebt 4 scherm-groottes (4, 5, 6, 6+) en 2 major iOS versies (7 en 8 ) te ondersteunen als je het leeuwendeel van de gebruikers blij wil houden, tegenover android die in 2013 al meer dan 12000 verschillende devices had (los van OS-versies nog). Die keuze is geweldig voor de eindgebruiker, maar niet voor de bouwers.

[Reactie gewijzigd door Shunt9 op 28 april 2015 14:57]

Je vergelijkt appelen en peren natuurlijk. Android SDK gaat anders om met die verschillen dan ios SDK. Ik geloof je als he zegt dat het ene eenvoudiger is dan het ander (zelf geen ervaring mee)


Echter is het wel zo dat er meer apps gemaakt worden voor android. :
http://www.zdnet.com/arti...t-battle-in-the-app-wars/

momenteel 1.2 miljoen voor ios app store, 1.4 million voor android .

[Reactie gewijzigd door k995 op 28 april 2015 14:06]

Ook deze cijfers zijn altijd lastige vergelijken, het aantal apps is wat anders dan 'kwalitatief goede' apps die live gaan op één platform. Denk aan Square Enix met de Hitman-games of Rockstar met GTA-games.

Apple's "walled garden" weigert al jaren allerlei apps (zoals fart-apps, e.d.), er zit dus meer nuance in dan enkel harde cijfers.

Een quote uit het artikel waar je naar verwijst:
Daniel Rosewarne is CTO at Journl, a personal organisation tool, and said his company's decision to build an iOS app first and then build for Android was mostly down to customer demand.

But he said that building for iOS is also easier. "We found the early stages of getting up and running with iOS was just that little bit simpler. The common criticism of Android, which is the fragmentation of the platform, was a contributing factor in our decision. For iOS we knew the subset of half a dozen devices we'd be building for as opposed to the very wide range of different screen sizes and device types and so on."
Edit: waarom -1? Ik geef gewoon een inhoudelijke reactie...

[Reactie gewijzigd door Shunt9 op 28 april 2015 14:55]

Sorry als ik fart zoek op itunes komen er honderden apps naar boven google play 30 . Weinig representatief maar het toont toch aan dat beide app stores vol rommel staan.

Ik ben onlangs overgeschakeld van iphone naar android en ik mis niks. Eens snel gezocht en hitman en GTA zitten op android.

Ik zie dus weinig verschil tussen de app stores buiten dat google een stuk sneller aan het groeien is dan apple .
Ik heb in maart een iPad 1 gekocht en 3 maanden later kwam de update naar iOS 5 en heb daarna weinig plezier meer beleefd aan de iPad. Traag, instabiel (apps stoppen er vanzelf mee) en een boel apps kan ik niet eens uit de store halen omdat minimaal iOS 6 vereist is. Helaas was de iPad 1 voor mij een flinke miskoop.
Dat was dan zeker een 2e handse?

iOS 5 kwam namelijk lange tijd nadat de verkoop van de iPad 1 stopte.
iPad2 uit 2011 wordt hier nog vlot gebruikt, met iOS 8.3. Het is geen snelheidsmonster maar het apparaat doet nog steeds wat het moet doen. Dus ik begrijp je punt niet, over planned obsolescence, noch over onbruikbare iPad2.

Een van de redenen voor de lagere verkopen van iPad is dat mensen hem niet snel vervangen, je zit op vervangingsrates van een portable computer ipv een telefoon.
Een andere reden is volgens mij dat er veel alternatieven zijn, ook niet-tablet overigens.
iPad2 uit 2011 wordt hier nog vlot gebruikt, met iOS 8.3. Het is geen snelheidsmonster maar het apparaat doet nog steeds wat het moet doen. Dus ik begrijp je punt niet, over planned obsolescence, noch over onbruikbare iPad2.
Je geeft zelf al aan dat de snelheid te wensen over laat. Daarnaast zijn er veel apps die gewoon niet meer werken op de 2 terwijl ze er nog wel voor verkocht worden. Ook de stabiliteit is sterk afgenomen door het hogere geheugengebruik van iOS en alle standaard apps.

In alles is duidelijk dat Apple zich niets aan trekt van oudere apparaten. Nieuwere software zorgt er voor dat oudere apparaten niet meer werken of instabiel worden.

Dan heb je liever de werkwijze van Android: Niet meer upgraden wanneer duidelijk is dat het apparaat het niet meer trekt.
"Veel apps die gewoon niet meer werken op de 2"

Serieus ik ben er nog niet 1 tegen gekomen. Ik weet dat er (nieuwe) games zijn die niet draaien op de 2, maar bestaande apps die ooit wel op de 2 draaiden maar nu niet meer? Welke?
Hij bedoeld denk als je nog op een iOS zit iOS 5 bijvoorbeeld. Veel apps eisen nu iOS 7/iOS 8.
De iPad 2 ondersteund iOS 8.
Dat wel, erg netjes van Apple dat ze een device al zolang ondersteunen. Heb zelf de iPad 3, aan het begin was het prut onder iOS 8, na wat deltaupdates gaat ie vrij goed voor zo'n relatief oud apparaat.
Je hebt de keus om up te graden of niet. Ik heb gekozen om up te graden en dan weet je dat het wellicht aan snelheid zal inboeten, maar ik vind het verbazend dat dit 2-de generatie apparaat uit begin 2011 nog gewoon de laatste software kan draaien.

Als ik mensen zie met een Android apparaat, dan zie je inderdaad dat ze gewoon de originele software blijven draaien, meestal omdat er gewoon geen upgrade is of het niet duidelijk is hoe je de upgrade toepast. Ik zie trouwens zelden of nooit oudere Android tablets om me heen: hoe zou dat komen.
Goh, een tablet uit 2011 die niet meer evensnel is als de huidige tablets? Mijn laptop uit 2011 is dat ook niet meer, draait ook geen GTA 5... Dat is normaal, en de hoofdoorzaak zijn echt de apps en games. Dat is bij Android ook zo.
Je hebt zelf de keuze om te gaan upgraden, bij Android bepaald de fabrikant dat voor je en dat betekend dat de kans op een upgrade nihil is. Sony wilt zijn toptoestellen die vorig jaar verkocht werden, bijvoorbeeld geen lollipop geven.
Dat Apple nog steeds de iPad 2 ondersteund zegt genoeg over hoe hard ze hun best doen om oudere apparaten te ondersteunen.

Bij Android is het niet zo dat ze een apparaat niet meer ondersteunen om het te oud is. De meeste Android fabrikanten ondersteunen gewoon amper nog verkochte toestellen. Dus of het apparaat het nog kan trekken doet er voor die fabrikanten niet toe. Het is verkocht dus trek je plan, geen ondersteuning meer.
iPad 1 komt niet hoger dan 5.1.x...nooit 6 gekregen zelfs
De iPad 1 is eigenlijk het enige goede voorbeeld. Dit apparaat werd al veel te snel niet meer ondersteund. Met de iPad 2 hebben ze dat meer dan goedgemaakt. Beetje jammer voor iedereen die met een iPad 1 zit opgescheept, maar de iPad 2 uit 2011 werkt nog prima, zelfs met IOS8. Het is niet meer de snelste, maar apps en websites zijn gewoon zwaarder geworden. Een laptop uit 2011 werkt ook niet meer soepel. Het zal nu wel afgelopen zijn, de iPad 2 zal wel geen IOS9 meer krijgen, maar dat ding is dan wel bijna 5 jaar ondersteund gebleven. Probeer dat eens met een Android apparaat. Hoeveel ken je daarvan die bijna 5 jaar na het uitbrengen nog steeds een actuele versie van het OS kunnen draaien? Volgens mij zijn dat er precies nul.

Ander argument. De iPad 2, die nu dus ruim 4 jaar te koop is, brengt in goede staat op Marktplaats nog 150 tot 200 euro op. Hoeveel android apparaten ken je die ruim 4 jaar na aankoop nog voor 40% van de nieuwprijs verkocht kunnen worden? Volgens mij zijn dat er ook precies nul. Trouwens, hoeveel Android apparaten van >4 jaar oud heb je gezien die er nog als nieuw uitzien, met dat goedkope plastic...

En dan moeten we het nu nog maar es over planned obsolence hebben...
Precies, de iPad 1 was na 2 jaar 'onbruikbaar' met de komst van iOS 6. Zowat alle nuttige apps waaronder Netflix werken niet. Bovendien crashed de browser à la minuut.
Je kan Netflix wel nog installeren via een omweg.
Installeer eerst Netflix op een nieuwer apparaat met dezelfde Apple account. Als je daarna via je iPad Netflix probeert te downloaden (uit de cloud) krijg je een mededeling om de laatste beschikbare versie voor dit apparaat te downloaden.

Een omweg, maar werkt perfect.
Deze 'truk' kan je trouwens ook gebruiken voor YouTube en dergelijke.
Hierdoor heb ik nog steeds een tevreden dochter met een iPad 1. ;-)
Thanks! ik zal het is proberen ;)
Uhm, mijn iPad 2 doet het eigenlijk nog prima met iOS 8. Dus er zal vast enige nuance in zitten. Zal er mischien ook mee te maken hebben wat je ermee doet. Want niet alleen het OS wordt vernieuwd maar de applicaties die je erop draait worden door de tijd heen ook zwaarden. Rond een nieuwe IOS krijg je ook een enorme hoeveelheid releases van software die gebruik maken van de nieuwe features in iOS waardoor die ook zwaarder worden.
Hoewel je enigszins gelijk heb met 'planned obsolessence', valt dat reuze mee met de iPads. Ik heb mijn iPad #1 pas vervangen met een iPad Air en verwacht die pas met 5 jaar te vervangen. Iemand anders gebruikt nu de oude iPad #1 voor ligt gebruik (af en toe een filmpje kijken en een boek lezen).

Nee, ik denk eerder dat de iPad Air een niveau heeft bereikt waarbij het simpelweg niet nodig is bij de meeste om vaak de iPad te vervangen (upgrade van een iPad Air naar een iPad Air 2 is voor de meeste gewoon niet nodig of financieel haalbaar). Daar komt bij dat je zelf de volle mep er meestal voor moet neerleggen en bij je iPhone krijg je een berg korting en het maximale contract wat je kan aangaan is meestal 2 jaar. M'n iPhone 4 was na ruim 4 jaar wel aan vervanging nodig en is bij mijn contract verlenging vervangen door een 128GB iPhone 6 met ¤600+ korting. Toevallig twee jaar geleden een hele goeie deal voor een contract kunnen krijgen en kreeg daar een Samsung s5 bij, daar iemand anders blij mee gemaakt. Ik hoef over twee jaar waarschijnlijk ook geen nieuwe iPhone...
Ik vind onklaargemaakt nogal een overtrokken woord.
Apple ondersteund oudere apparaten nog prima. En op een gegeven moment houdt het wel op! Je kunt je device dan prima gebruiken met de apps die dan draaien.
Dat obsolessence verhaal is onzin.
Iedereen wil steeds meer kunnen met, en dat gaat gewoon niet met oude hardware.
En ik ben benieuwd hoeveel concurrenten een 4jaar oude hardware met de nieuwste OS ondersteunen.
Ik vind dat te kort door de bocht: Ik heb een iPad Air, maar ook een iPad 2 die uitstekend draait op iOS8, en ook mijn oude iPad 1 bromt nog tevreden op iOS5. Niks mis mee. Met name het wat paranoïde 'Planned' herken ik niet. Hardware wordt beter, software wordt beter en dus is het niet onlogisch dat oudere apparaten minder goed meekunnen met de nieuwe ontwikkelingen. Wat de verkoop van iPads nog op gang houdt (zie mijn inventaris) is de wens om steeds het nieuwste apparaat te hebben, maar er is wel degelijk sprake van een zekere verzadiging in de markt, ook vanwege de prima Android-tablets (ja, een Nexus 7 hiero).
Iedereen die een tablet wou heeft er al lang een gekocht of gekregen. Zijn ook vaak manieren om deze goedkoop te scoren (acties provider, krant abo, via werkgever, ...). De markt is inderdaad verzadigd maar eens je een iPad gewoon bent is het quasi onmogelijk om nog terug te keren naar een inferieure Android tablet. Zelfs de Tab Pro met pennetje kon mij niet bekoren (slechte apps). Op mijn telefoon verkies ik wel Android, al was het maar om AdAway te kunnen installeren.
Heb nu sinds 2 weken mijn eerste android tabletje. Als ik kijk hoe stabiel het werkt en wat ik er allemaal mee kan doen , voor een 70 euro dat die koste kan ik me echt niet inbeelden waarom ik ooit het 10 voudige zou betalen voor een ipad waar ik net hetzelfde mee doe.
En dan wel te verstaan dat ik al heel vaak met ipad heb gewerkt, maar zie echt niet de meerwaarde om hiervoor het 10 voudige te betalen.
Heb nu sinds 2 weken mijn eerste android tabletje. Als ik kijk hoe stabiel het werkt en wat ik er allemaal mee kan doen , voor een 70 euro dat die koste kan ik me echt niet inbeelden waarom ik ooit het 10 voudige zou betalen voor een ipad waar ik net hetzelfde mee doe.
En dan wel te verstaan dat ik al heel vaak met ipad heb gewerkt, maar zie echt niet de meerwaarde om hiervoor het 10 voudige te betalen.
Ik begrijp eigenlijk niet hoe je op het tienvoudige uitkomt, je vergelijkt het goedkoopste Android model met één van de duurste IPads. Je hebt al een iPad vanaf ¤228,- maar dan heb je wel gelijk een aluminium behuizing in plaats van plastic.

http://tweakers.net/categ...pSlaGBgY6IJ3Jqb6ZeUpWBrUA
Je hebt gelijk. De mini's zijn idd een stuk goedkoper . Echter heb je dan wel erg weinig opslag. Dus een vergelijkbare is dan geen 10x duurder maar 5 x.
Met een Android van 70 euro heb je ook maar 8GB opslag.
Klopt , maar ook een sd slot .
Ja en met langzamer geheugen dan in een iPad bovenop een al langzame Tablet.

Dus je zit appels met peren te vergelijken.
Knap dat jij weet welke tablet ik heb en dat deze langzaam is.
Doe mij ook maar zo'n glazen bol.
Een tablet van 70 euro heeft altijd budget componenten en zijn altijd trager dan de duurdere tablets.

Hoef je geen glazen bol voor te hebben, we zitten hier op Tweakers.

Misschien kan je mensen op Nu.nl wijsmaken dat je tablet snel is maar op Tweakers niet.
Goed hij zal een webpagina 0.1sec trager laden dan een duurdere tablet. Geloof best dat de duurdere sneller zijn , maar traag is deze niet aangezien je niet veel sneller kan zijn als iets maar bvb 1 sec duurt. Het is niet dat ik er cad tekeningen op maak of aan video bewerking doe. Het is maar een tablet , geen pc.

Al bij al is hij behoorlijk snel voor wat ik er mee doe. Een browser openen is +-1 sec, navigatie(here+,flitsmeister) een 5 al sec.
Misschien is dat voor jou traag, 5 sec geduld heb ik nog wel.
Tjah dat jij genoegen neemt met een langzaam product ook al is het voor jou snel genoeg wilt niet zeggen dat je het alsnog kan vergelijken met een duurder product.

Je gaat daarnaast voorbij aan het feit dat je ook een mindere accu en touchscreen hebt en een scherm dat kwalitatief minder is dan die van een duurdere tablet.

Dat is alsnog jouw voorkeur, en ik koop ook vaak goedkopere producten als ik de duurdere versies het geld niet waard vind.

Maar bij tablets is er echt nog eeen groot verschil tussen de verschillende prijsklasses.

Bij een SSD zou ik bijvoorbeeld nooit een duurdere versie kopen omdat het verschil in snelheid niet op te merken is.
Zoals ik al zei wat is langzaam. Een browser openen duurt 1 sec , hoeveel sneller gaat een duurdere dit doen. Accu zou minder kunnen zijn , dit kan ik niet zo testen.
Scherm is uitstekend, deze heeft 216 ppi en is een ips scherm waar bvb een ipad mini ook een ips scherm heeft met 163ppi.

Ik wil best geloven dat er een groot verschil is tussen de tablets, maar ik denk dat dit vooral waarneembaar is wanneer je er zwaardere spelletjes gaat op spelen.
Voor wat multimedia,navigatie,browser, afstandbediening,messaging,enz maakt dit weinig uit.

En er zullen ook gewoon ronduit slechte goedkope tablets zijn , en betere goedkope tablets daarentegen zal je minder snel slechte dure tablets zal vinden.
Thanks dat wist ik niet.
Dat het is hetzelfde wat Microsoft doene met Windows. Vaak wordt de nieuwste versie goedgekeurd met advisor tool van Microsoft terwijl dat eigenlijk niet zo is.
Daarnaast als een bepaalde app te zwaar voor iPad x is, dan is dat aan de ontwikkelaar te wijten, niet aan Apple.
Apple bekijkt alleen of er geen verboden regels inzitten, meer niet.
Is er nu werkelijk niemand die "planned obsolescence" correct kan schrijven?
Kleine correctie; IOS 8 draait uitstekend op de iPad3.
Ze hebben gewoon last van "phablets", het is simpelweg niet noodzakelijk meer om naast je "phablet" nog een "tablet" te hebben omdat dit weinig tot geen toegevoegde waarde meer heeft.
Ik vind dat je heel erg overdrijft. iPads van 3 generaties terug hebben meestal niet meer de hardware (vooral RAM en ook deels CPU) om de moderne apps, de runtime en het OS te draaien. Daar hoeft niet altijd een complot achter gezocht te worden.

iPads hebben in deze industrie juist een lange levensduur.
Misschien is het manco wel gewoon dat een iPad geen flash wil draaien en de gebruiker dat wel wilt. Ik heb geen zicht op het geheel, maar ik had pas een flashblocker geinstalleerd en Youtube nog niet aan de uitzonderingen toegevoed. Mooi dat je dat dus geen filmpje draait.
YouTube draait anders prima in de browser van een iPad, daar is toch echt geen flash voor nodig...
Ik denk dat dezelfde trend te zien is op andere Tablets : de smartphone met grotere schermen maakt een tablet overbodig.

Het feit dat een tablet geen toegevoegde waarde meer heeft omdat de smartphone net zo makkelijk is in gebruik en de verzadigde markt zullen de verkoop van iPads onder druk zetten.
Toch vind ik het een geweldige prestatie van apple om zo veel iphones te verkopen. Want laten we heel eerlijk zijn, de vingerafdrukscanner werkt goed, en de camera is top, voor de rest is het een matig apparaat.
16gb opslag, en 100 euro erbij tellen voor 64gb, is smerig.
De speakers zijn ruk vergeleken met telefoons die stereo speakers bieden.
De telefoon is extreem groot. Net 65% screen to body ratio is lachwekkend.
Het design is 1 op 1 gekopieerd van de htc one. Maar dan zo dun dat het eigenlijk niet fijn vasthoud, en snel uit de vingers glijdt.
Ding is niet (spat)waterdicht.
Apple heeft zelf bezuinigd op de optische beeld stabilisatie, wat wel erg zielig is voor een telefoon in de hoogste prijsklasse.
750p scherm is een beetje mwoa. 1080p is al sinds 2013 de norm op dure telefoons, en met een reden.
IOS loopt achter op android, dit is mijn mening, maar de 2 maanden dat ik een iphone 6 heb gebruikt ergerde ik me kapot aan het feit dat ik zo weinig kon personaliseren, widgets enkel in het notificatiescherm beschikbaar zijn, apps die ik niet gebruikte kon ik niet van het scherm verwijderen, moest ik maar in een mapje gooien.

Ik denk dat als apple een echt echt goede telefoon maakt, ze niet te stoppen zijn, terwijl ze dat nu al bijna niet zijn. Maar goed, er is nu genoeg ruimte voor verbetering, dus genoeg reden om het volgende model te kopen. En dat is misschien ook wel de reden dat ze zo gruwelijk veel winst maken.
Ik beschouw Apple als de Opel Kadett onder de smartphones. Qua specs geen hoogvlieger, maar het werkt betrouwbaar voor veel (ook niet-technische) mensen. Daar is niks mis mee. Apple moet alleen oppassen dat ze niet achterover gaan leunen, zoals Opel deed.
De specs, en vooral prestaties van iPhones zijn meer dan prima, ook bij tweakers scoren ze makkelijk in de top van het high-end segment bij tests. Een Opel Kadet is geen high-end auto.
Apple onderscheidt zich niet echt in de scores, of je moet uitsluitend naar de single-core scores kijken. Het onderscheid met andere merken telefoons is dat "alles klopt". Je pakt het ding en het werkt. Je weet alles te zitten, want de interface is eenvoudig gehouden.
Single core, grafische prestaties, browser score. Multicore is inderdaad minder, omdat ze nu eenmaal minder cores gebruiken. Hoeveel apps zullen echter effectief meerdere cores gebruiken op een smartphone? Een paar games die dan in korte tijd de batterij leegtrekken?

Maar je mist m'n punt. Zeker op dit moment in de lifecycle zijn er apparaten met betere specs op meerdere punten - denk aan de S6. Dat neemt echter niet weg dat het vergelijk met een Kadett klopt. Je weet zelf ook wel dat de iPhone 7 weer zeer hoog, en op een aantal punten bovenaan van de benchmarks zal staan. Dat is niet de definitie van een middenklasser.
Het is net hoe je het bekijkt hè.

Hier kun je de specs nog even vergelijken met als voorbeeld een Galaxy S6 en zelf een oordeel vormen.

http://www.phonearena.com...hone-6/phones/8997%2C8346
Zeker op dit moment in de lifecycle zijn er apparaten met betere specs op meerdere punten - denk aan de S6.
En over een paar maand is de iPhone 6s weer beter dan de S6 duh... En weer een paar maanden later is de S7 sneller ... Moeten we hier nu over blijven zeuren?
Neuh, behalve dat de Samsung Galaxy S5 al betere specs had dan de iPhone 6.

http://www.phonearena.com...alaxy-S5/phones/8346,8202


Edit:
De Samsung Galaxy S4 had overigens ook al beter specs dan de iPhone S6.

http://www.phonearena.com...axy-S4/phones/8346%2C7597

Maar nu houd ik op met zeuren! :)

[Reactie gewijzigd door andreetje op 28 april 2015 17:15]

"Betere" specs maar niet sneller!
Dan heb je vast en zeker de Galaxy S6 nog niet in je hand gehad.
Prijzen zijn nooit duurder, hoogstens hoger.

Is het verbazingwekkend dat een telefoon die duurdere onderdelen gebruikt, ook daadwerkelijk duurder in de winkel is?

Kijk, dat vind ik weer verbazingwekkend. ;)

http://recode.net/2015/04...nsive-phone-yet-to-build/
Samsung’s latest flagship smartphone, the Galaxy S6 Edge, is the most costly yet to build and assemble, according to a teardown analysis of the device by the research firm IHS.

According to a report due out later today, the 64 gigabyte version of the phone built for use on Verizon Wireless’ network cost about $290 to build, including parts and assembly. That’s about $34 per unit higher than the costs of the Galaxy S5 released last year, and even higher than the most costly versions of Apple’s iPhone 6 and iPhone 6 Plus. IHS estimated the top end of the materials cost on those phones at $247 and $263.
wat doe een hoogvliegende-spec-phone dan beter ?
Ik zeg: qua specs geen hoogvlieger. Wel goed lezen hè.
Geen hoogvlieger? Die iPhones horen bij de snelste toestellen met beste camera en de beste schermen. Welke specs bekijk je dan? Waarschijnlijk die niet echt belangrijk zijn. Maar volgens mij is dat een oneindige discussie.
http://www.phonearena.com...hone-6/phones/8997%2C8346

Of de verschillen belangrijk zijn, dat laat ik graag aan jou eigen beoordelingsvermogen over. Ik constateer alleen dat er verschillen zijn.

En dan doe ik nog graag even een voorspelling: de specs van de iPhone zullen in de toekomst beter worden, maar tegen die tijd zijn de specs van de concurrenten ook weer beter. :)
Het is vrij normaal dat de Galaxy uitpakt enkele maanden na de iPhone launch. Zo gaat dat ieder jaar. Maar steeds meer is het een spec feestje.
Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat de Samsung Galaxy S6 een compleet nieuw design heeft gekregen t.o.v. de S5.
Tja, die voorspelling kennen we allemaal, maar daar ging het niet over, je noemde Apple geen hoogvlieger.
Ja, er zijn verschillen, maar je kijkt puur alleen naar getallen. Een kenner weet bijvoorbeeld ook dat een 20mp 1/2.3 inch sensor slechtere foto's maakt dan een 10mp full size sensor. De getallen in jou link op zich zeggen niet in alle gevallen iets:
- Android heeft gewoon meer geheugen nodig om dezelfde apps te draaien, daarom zit er meer geheugen in Android toestellen.
- Een Apple processor core is per kloktik sneller dan sneller dan de concurrenten. Daarom kan die op een lagere klok net zo snel zijn.
- een beeldscherm kan wel 2000dpi zijn, maar er is geen enkele smartphone die dat nodig heeft (tenzij deze gebruikt word voor een VR bril)
En zo verder.....
Goed lezen: ik noemde Apple qua specs geen hoogvlieger. :)
Zucht, serieus? Ik probeer duidelijk te maken dat deze specs niets zeggen zonder nog meer specs die niet in dit rijtje staan, zoals performance per kloktik.
En losstaande specs zeggen niets als ze samengevoegd tot een geheel nauwelijks beter presteren als een apparaat met minder van jou specs. Wat heb je aan 2x betere specs als het apparaat meestal hetzelfde presteerd en in enkele gevallen maar 1.1x beter presteerd.

Maar nu trap ik er zelf in. Ik zei al dat het een eindeloze discussie zou worden.
Maar nu trap ik er zelf in. Ik zei al dat het een eindeloze discussie zou worden.
Dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt er ook gewoon mee instemmen dat de iPhone qua specs geen hoogvlieger is. Je weet dat het waar is. ;)
Hou me niet langer in spanning! :X
de tests spreken voor zichzelf:

http://www.phonearena.com...ch-is-the-fastest_id68480

oh, en voordat er iemand het argument groter scherm gebruikt:

'All modern smartphones use a hardware upscaler on the SoC (System on Chip), which means that since most games will render at 720p or 1080p, and use the hardware upscaler, there is negligible performance degredation (outside of battery usage) to running a FHD display vs a QHD display.

iPhone games will all render natively at 720p/1080p (and then be upscaled for iPad/iPhone 6+).

Since both devices are rendering either 720p or 1080p, the fact that one device has a higher resolution doesn't matter because of the hardware upscaler on the SoC'

[Reactie gewijzigd door Isheara op 28 april 2015 14:21]

De beste hoeft niet de snelste te zijn. Features zijn net zo belangrijk. Zoals een Lumia 930 onlangs in een blind test de beste camera blijkt te hebben. Of het hele praktische draadloos laden.
De telefoon is ook erg populair onder mensen die er wel verstand van hebben. Ik heb er ook wel verstand van, ik kan een telefoon rooten, ik kan een custom ROM flashen, ik weet wat een launcher is, maar wil ik dat? Nee.

Conclusie: iPhone is populair onder mensen in het algemeen. Niet specifiek "mensen die er geen verstand van hebben".
De erg populaire telefoons zijn Android phones. Niet iPhones. En wees eerlijk: natuurlijk zijn er menig gebruikers bij met veel verstand van zaken, maar het gross dat een iphone koopt (en (te) veel wil betalen) zijn de 'leken'. Die er een kopen voor andere als technische redenen.
De meeste kopers van smartphones zijn leken. Die willen niets van techniek weten. Dat gaat op voor alle merken, dus ook voor Android telefoons. Dat gaat trouwens ook op voor alle andere producten. Je hebt maar een hele kleine groep die er verstand van denkt te hebben en een nog kleinere die er ook daadwerkelijk verstand van heeft. Ga nu niet net doen alsof je verstand van telefoons hebt als je een android koopt en een domme leek bent die teveel geld uitgeeft als je een iPhone koopt. Honderdenmiljoenen iPhonebezitters bewijzen je ongelijk.
De erg populaire telefoons zijn Android phones. Niet iPhones.
Je veegt nu de hele Android markt op 1 hoop en zet daar 1 type telefoon tegenover. Dat is een behoorlijk scheve vergelijking.

Er is bijna geen telefoon te vinden die als type beter verkoopt dan de iPhone. De meeste producenten hebben natte dromen van dat soort verkoopaantallen, maar die gaan ze nooit bereiken. Android als platform is wel groter. Maar Android als platform bedient in hoge mate een compleet andere markt dan iOS. iOS vind je niet in het low-end segment, daar waar Android heel groot is.

[Reactie gewijzigd door reeboot op 28 april 2015 21:54]

Welke telefoon verkoopt beter dan de iPhone dan?
Ik heb zelf Android gehad en omdat hij direct al vastliep hem binne. 7 dagen de deur uitgedaan en weer een iPhone genomen.
Was echt ontevreden erover en heb daarna vaak in de gaten gehouden of hij een upgrade ontving... nooit gebeurd en zo oud toestel was dat niet.
De vooroordelen en veralgemeningen zijn sterk in jouw post.
Ik kan perfect lezen dank je en jawel, zijn post is het prototype van een vooroordeel en een veralgemening.
Als we dan toch gaan generaliseren:

Android domineert met een marktaandeel van > 80%. Meer dan de helft van Android gebruikers gebruikt echter nooit een app, en zelfs niet eens de web browser.

Dus wat zegt dat dan over de vermeende intelligentie, van Android gebruikers? Het zegt dat de helft van die enorme markt bestaat uit mensen die het als dumb phone gebruiken. Of men is te arm voor een internet abbo.

De ander helft heeft dat geld blijkbaar wel. Die kunnen dus profiteren van de enorme vrijheden van Android, en helemaal losgaan op het tweaken. Men is immers intelligent.

Maar ook dat doet men niet. Iedereen koopt zo ongeveer hetzelfde toestel en alles centreert zich rondom Samsung.

Dus: Android gebruikers zijn dom, arm en schapen?

Ik heb overigens nog nooit een Android gebruiker ontmoet die verstand heeft van smartphones. Wat is dat dan? Instructies op internet opzoeken en dan een ROM installeren? Ben je dan de man?
Dus die honderden miljoenen Android telefoons die worden verkocht worden grotendeels gekocht door de mense die er wel verstand van hebben?

Sorry hoor maar je kan hier echt geen eigen mening op loslaten omdat je het nooit kan weten, er zijn geen statiestieken en exacte cijfers over welke type mense welke OS koopt.
Altijd grappig om te zien hoe mensen de beste smartphone ter wereld ontleden tot het zieligste gedrocht ter wereld.

Kijk er alle reviews op na, vergelijk het toestel met alle toestellen die rond die tijd op de markt waren en je hebt de beste smartphone ter wereld met de beste prestaties op alle vlakken.

Maar nee in plaats daarvan gaan we even op zoek naar wat features die niet alle andere telefoons hebben maar die 1 of 2 andere telefoons wel hebben. Maar leg je die andere telefoons in hun totaliteit naast de iPhone dan is de iPhone toch weer het betere toestel.

En sorry maar die vergelijking met de HTC One?! WTF?! De HTC One is een 1 op 1 kopie van de iPhone 5, geen wonder dat de iPhone 6 op een HTC One trekt in jouw ogen. Het is namelijk een Apple design.

Ik denk dat als jij een iPhone zou kopen je zou beseffen waarom het de beste en meest verkochte high end smartphone ter wereld is
" De beste " is een beetje onzin. Het hangt er maar vanaf wat je eisen en wensen zijn .
Voor mij kan een iphone gewoon nooit " de beste" zijn omdat het niet past bij mijn eisen en wensen
Wanneer je eisen en wensen zijn gebaseerd op wat de rest doet , en de rest vind de iphone de beste , dan is deze de beste voor jou.
Opel Kadett zielig? Het was ooit een ongehoord populaire auto. Opel stond op positie 1 in de verkoopstatistieken. Betrouwbare, degelijke techniek met een N-motor die verschrikkelijk mooi liep en bijkans onverslijtbaar was.
Dat jij daar negatieve associaties mee hebt, ligt toch echt aan jou.
Ieder zijn ding. Veel mensen vinden iOS een stuk overzichtelijker dan Android, willen een smartphone gewoon gebruiken, ipv te personaliseren, in te stellen enzovoort.

En als je er zo ongeveer gelijk welke review op naleest zal niemand ontkennen dat een iPhone6 een toptelefoon is. Scherm was het beste op de markt toen het uitkwam eind 2014 - wat heb je te klagen. Als je een pixel kan zien op het scherm van een iPhone, dan lieg je. Je ziet alleen het andere cijfertje op de specsheet, denk ik.
Ik vind iOS een draak van een OS, maar ik ben dan ook Android gewend. En dat is het punt: het is net wat je gewend bent. Het een is zeker niet "beter" dan het ander, maar hoogstens anders.
Wel, je hebt veel minder hassle met upgrades bijvoorbeeld, dat is gewoon beter.
Wat mij persoonlijk stoort bij Apple is dat ik instellingen niet kan vinden of ze zijn er niet, de return knop op de verkeerde plaats zit en de interface lelijk is. Ik houd er ook niet van dat een scrollscherm gecontroleerd langzaam op komt.
Maar dat is allemaal heel subjectief.

In testen lees ik vaak dat er geen echte voorkeur uitgesproken wordt voor een interface. Ieder zijn ding, blijkbaar.
De meeste dingen die jij matig vindt, is voor mensen niet zo belangrijk. Het belangrijkste is dat je een mooie telefoon hebt die goed en snel werkt en geen steken laat vallen. En dat doen iPhones al jaren. Goede schermen, goede camera, snel, betrouwbaar. Dat is het belangrijkste. Of een scherm 326 ppi is of 441 ppi is niet zo heel relevant.
De iPhone gebruikt MLC nand flash. SD kaarten met vergelijkbare snelheden zijn een stuk duurder.
Ik denk dat als apple een echt echt goede telefoon maakt, ze niet te stoppen zijn, terwijl ze dat nu al bijna niet zijn.
Nieuwsflash: de iPhone 6 een echt goede telefoon. Je zal nergens maar dan ook nergens een review vinden die iets anders zegt. Enkel Android fanboys beweren dit.
Eigenlijk probeer je nu voor te doen komen alsof mensen die een iPhone gebruiken geen verstand hebben van telefoons omdat andere telefoons zwaardere specificaties hebben.

Daarme laat je zien dat je niet precies weet waar het om gaat, het gaat niet om de ruwe specificaties, het gaat erom wat je er mee kunt en of het toestel voldoet aan het doel waarvoor het is aangeschaft.

Vroeger waren er ook mensen die riepen dat ze een snellere computer hebben omdat die meer MegaHerz heeft maar iedereen die weet waar het om gaat kan je vertellen dat het bij de snelheid van een computer gaat om het totaal plaatje van processor, databus, geheugen, I/O besturingssysteem etcetera...

Zelf heb ik Android en IOS lang naast elkaar gebruikt maar tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar IOS, dat is een keuze die ik gemaakt heb waar ik geen spijt van heb.
Apple heeft voor velen nog een gigantische aantrekkingskracht.
Ze verkopen nu meer in China dan in Amerika.

Onlangs is een vriend overgestapt van 2 generaties iPhone naar Android en zegt waarom heb ik dit niet eerder gedaan? Het werkt net zo goed zoniet beter en je betaalt een stuk minder voor.

Wat ook opvalt is hun geldberg van 194mld dollar!
Mede dankzij de zeer lage belastingen die ze ontwijken en de lage loonkosten bij de chinezen.
Ik raad je de documentaire te kijken waar je binnen de fabrieken de chinezen midden op de dag in slaap ziet vallen omdat ze van sochtends vroeg tot savonds laat moeten werken.

Blijft bij dat ze het natuurlijk goed doen maar alles heeft een kant.
Heb je het nu over die fabrieken waar gewoon al onze spulletjes vandaan komen ?
Beetje te makkelijk dit.

Daarnaast vind de een Android prettig, de ander iOS. Moet ieder voor zich weten right ?
waarom te makkelijk? Gezien de kwartaalwinst van 13!! miljard dollar heeft dit bedrijf automatisch een grote verantwoordelijkheid. Dat is dan ook meteen de reden dat deze documentaire is gemaakt. Ik vind het misselijkmakend dat mensen daar tegen hongerloontjes 60 uur per week moeten werken, geen sociaal leven hebben etc. voor een product dat tegen woekerprijzen wordt verkocht (ja woekerprijzen gezien de kwartaalwinst).

Ik zag een moeder die eens per half jaar haar kind even kon opzoeken bij haar oma. omdat ze de rest van de tijd werkte in de fabriek.
Ja ik vind dat wij zelf maar ook Apple ons zouden moeten schamen voor deze vertoning. Ik vind Apple het toonbeeld van doorgeslagen kapitalisme.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 28 april 2015 09:02]

Je kunt Apple's winsten zeker te hoog vinden, het zijn belachelijke, astronomische bedragen. Dat zal ik niet betwisten. Om Apple daarom echter het toonbeeld van doorgeslagen kapitalisme te noemen ben ik het niet mee eens.

Het is makkelijk om bedrijven te vinden die echt vele malen schandaliger te werk gaan; denk aan banken, olie-maatschappijen, een bedrijf als Monsanto, en dan heb ik het nog niet over vage conglomeraten zoals Blackwater enzo.
Ook binnen de ICT heb ik toch echt meer problemen met bv Samsung wiens corruptie sterk verwoven is met de overheid in Zuid-Korea. Verder, wat denk je hoe de goedkope Chinese merken die zo populair zijn hier met hun personeel omgaan, hoe ze met die flinterdunne marges kunnen werken. Minstens net zo erg als Apple.

Verder heeft Apple o.a. vanwege het vergrootglas waar ze onder liggen de laatste jaren zeer veel goede initiatieven ontplooit op het gebied van milieu en arbeidsomstandigheden. Dat zijn controleerbare feiten. Het kan zeker beter, en de druk moet ook op de bedrijven (niet alleen Apple) blijven liggen om hier tegen op te treden maar Apple is zeker niet het toonbeeld van doorgeslagen kapitalisme dat jij er van maakt.
Als de relatie tussen de winst die gemaakt wordt en de arbeidsomstandigheden van de medewerkers volledig zoek is, zoals bij bijvoorbeeld Apple, vind ik "doorgeslagen kapitalisme" toch een juiste term.

In het oosten van ons land is een machinefabriek die op een hele bijzondere manier wordt gerund. Het personeel heeft er heel veel inbreng, er is zorg voor de werknemers en er is loyaliteit van de werknemers naar het bedrijf en de managers.
Ja, het bedrijf maakt winst, de directeur verdient er meer dan het personeel en het bedrijf moet concurreren op de vrije markt. Maar dit is kapitalisme hoe het bedoeld is.
En waarin verschilt apple dan?? of rijden ze bij dat bedrijf nog allemaal in een opel Kadett?
Je haalt hier van alles door elkaar hoor. De arbeidsomstandheden van Apple medewerkers is niet ideaal maar ze worden er wel goed voor betaald. Ja je leest het goed: ik zeg dat ze goed betaald worden. Maar ik heb het dan ook over de Apple medewerkers.

Er werken geen Apple medewerkers in de fabrieken waar jij over spreekt. Dat zijn medewerkers van Foxconn en andere onderaannemers. Apple geeft een zak geld aan een onderaannemer en vraagt om voor dat bedrag toestellen te maken. Kan zo'n onderaannemer dit met 1 medewerker en steekt de baas 99% van dat geld in zijn zak dan is het zo. Het is het eindresultaat dat telt. Eigenlijk heeft Apple niets te zien met de arbeidsomstandigheden van die onderaannemers.

Maar in tegenstelling tot andere bedrijven zoals Samsung, HTC, Microsoft, Acer, Google, ...doet Apple wel moeite om de arbeidsomstandigheden van de medewerkers van die onderaannemers te verbeteren. Doen ze voldoende? Waarschijnlijk niet maar ze doen tenminste moeite.
We weten allemaal dat multinationals maatregelen nemen voor de bühne. Apple is daar geen uitzondering op. Je kunt als hoofdaannemer eisen stellen aan je onderaannemer. Alleen, dat kost geld.
Zeker omdat er veel aandacht voor de arbeidsomstandigheden is, had dat al lang moeten gebeuren.

Er is ook veel aandacht voor Belastingparadijs Nederland. Daar zien we helaas eveneens weinig vorderingen.
Net zoals jij op de bühne mooie ethische woorden kan verkopen maar als het er op aankomt je je geen zier aantrekt van de arbeidsomstandigheden in China. Iedereen op Tweakers die een grote mond opzet over ethische waarden en arbeidsomstandheden in China is een dikke hypocriet want mensen die Tweakers frequenteren hebben een passie voor technologie en achter alle technologie schuilen er namelijk erbarmelijke arbeidsomstandheden in China.

Moest je echt achter je woorden staan zou je tweeakers en het internet vaarwel zeggen. Je computer, smartphone en al je gadgets van de hand doen en een bio boerderij starten. Maar oh nee we zitten liever op onze door kinderhanden gemaakte laptop te zeuren over laptops of smartphones van een ander merk.

Schaam je!
Nee dat doet het niet. Apple is het enige grote technologie bedrijf dat zich inzet om de omstandigheden in de fabrieken van zijn onderaannemers te verbeteren. Dat is ook één van de redenen waarom ik Apple spul koop. Apple is een bedrijf dat wel ethiek nastreeft. Dat in tegenstelling tot jij die enkel maar wat praat maar geen actie onderneemt? Heb jij bvb al een mail gestuurd naar de CEO's van de bedrijven waar jij je electronica koopt? Ik stuur regelmatig mails naar Tim Cook bvb over de omstandigheden in China, de oorsprong van hun zeldzame metalen, de impact van hun producten op het milieu. Allemaal punten waar Apple achteraf aandacht heeft aan besteed. Komt het door mijn mails? Tuurlijk niet. Wel door het feit dat veel Apple klanten dit doen.

Als er één groot technologie bedrijf is waar andere fabrikanten een voorbeeld mogen aan nemen als het op ethiek aankomt dan is het wel Apple. Maar ja Apple is zowat het voorbeeld in alles voor de rest van de technologie industrie.

Maar zijn mijn handen daardoor zuiver? Nee zeker niet want het kan allemaal nog veel beter.

[Reactie gewijzigd door monojack op 28 april 2015 20:26]

Een bedrijf dat geen sturing van zijn klanten gebruikt kan nooit een ethisch bedrijf.
Mocht dit waar zijn, dan nog is Apple geen ethisch bedrijf.
Toch een pak ethischer dan de concurrentie.
Je hoort mij niet beweren dat Samsung of andere fabrikanten heilig zijn. Dit bericht gaat echter over Apple. Nu beginnen over vermeende corruptie, wat maar uit de lucht gegrepen is door je, en nimmer aangetoond, om hiermee de aandacht af te leiden van een doorgeslagen kapitalist met bijna 200 miljard op de bank. woekerwinsten, erbarmelijke omstandigheden van werknemers die hun producten in elkaar zetten, vind ik opmerkelijk.
Door Apple het toonbeeld van doorgeslagen kapitalisme te noemen haal je zelf de andere bedrijven erbij.

Wat betreft Samsung; de CEO is ooit veroordeeld voor corruptie in Zuid Korea, maar heeft amnestie gekregen om voor Zuid Korea de zomerspelen binnen te halen (correctie) in de IOC te kunnen blijven. Toch echt aangetoond.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lee_Kun-hee
On January 14, 2008, Korean police raided Lee's home and office in an ongoing probe into accusations that Samsung was responsible for a slush fund used to bribe influential prosecutors, judges, and political figures in South Korea.[21] On April 4, 2008, Lee denied allegations against him in the scandal.[22] After a second round of questioning by the South Korean prosecutors, on April 11, 2008, Lee was quoted by reporters as saying, "I am responsible for everything. I will assume full moral and legal responsibility.” On July 16, 2008, The New York Times reported the Seoul Central District Court had found Lee guilty on charges of financial wrongdoing and tax evasion. Prosecutors requested Lee be sentenced to seven years in prison and fined 350 billion won (approx $312 million USD). The court fined him just 110 billion won (approx $98 million USD) and sentenced him to three years' suspended jail time. Lee has not responded to the verdict.[23] Months later, South Korean president Lee Myung-bak pardoned Lee so he could remain on the International Olympic Committee.
De werknemers waar je het over hebt zijn niet van Apple. Daar zit nog een laagje kapitalistische communisten uit China tussen. Als Apple of een andere partij meer betaald, gaat die 'winst' echt niet naar betere omstandigheden.
Waar je voor het gemak even overheen stapt is dat ik het met je eens ben dat de druk op Apple (en de rest) moet blijven om die omstandigheden te verbeteren. Wat ook gebeurt.

[Reactie gewijzigd door curumir op 28 april 2015 15:34]

En al die anderen niet? Selectieve verontwaardiging dus.
Nee, zoals ik aangaf heeft enkel Apple een miljardenwinst. De overigen lijden veelal verlies op hun telefoons. Dit maakt automatisch dat je verantwoordelijkheid anders ligt.
Nee, zoals ik aangaf heeft enkel Apple een miljardenwinst. De overigen lijden veelal verlies op hun telefoons. Dit maakt automatisch dat je verantwoordelijkheid anders ligt.
Dat maakt helemaal geen verschil. Anderen buiten die werknemers even hard uit, het enige verschil is dat ze geen winst maken. Zeggen dat je werknemers mag uitbuiten zolang je maar geen winst maakt is wel heel krom.
dat laatste heb ik nooit beweerd.

Maar natuurlijk richt je je op bedrijven met veel geld en invloed als je iets verandert wilt hebben. In dit gevel rechten en werkomstomstandigheden van werknemers. Dan richt je je niet op een fabrikant die daar 10 stekkerdozen in elkaar laat zetten.
Samsung, Microsoft, Google en vast nog meer IT bedrijven maken miljarden winst en produceren ook mobiele devices in o.a. China. Daar gaat je 'argument' al de boot in.

Verder zijn het juist de bedrijven die extreem concurreren op prijs die misbruik/gebruik maken van de loge lonen en slechte omstandigheden van de arbeiders. Bekend met de term race to the bottom?
Dus als je geen winst maakt doet het er niet toe of je arbeiders in erbarmelijke toestanden moeten werken?

Jij bent blijkbaar echt wel uberkapitalist
Nee dat zei ik niet. Lezen graag. Ik zei dat je grote winstgevende bedrijven makkelijker aan kunt spreken dan kleine bedrijven.

Ik geloof dat ik juist de werkomstandigheden van werknemers hier aan bod stel en dat prevaleer boven winstgevendheid.
Ik heb je reactie goed gelezen en dat is niet wat je zei. Je zei het volgende
Nee, zoals ik aangaf heeft enkel Apple een miljardenwinst. De overigen lijden veelal verlies op hun telefoons. Dit maakt automatisch dat je verantwoordelijkheid anders ligt.
Je sprak over al die andere grote bedrijven die verlies maken op hun telefoons.
Apple maakt grote kwartaal winsten maar dat hebben ze zelf voor elkaar gekregen deels door een homogeen productreeks neer te zetten waardoor de componenten in grote hoeveelheden kunnen inkopen en daarom een lage prijs krijgen.

Apple gebruikt namelijk dezelfde schermen meerdere jaren op rij waardoor ze hele grote hoeveelheden kunnen bestellen.

Daarnaast gebruikt de iPhone 6 en iPad dezelfde SOC en camera sensors.

En doordat Apple maar 1 of 2 producten in een categorie heeft hebben ze veel minder overhead.

Als Samsung en de rest van de fabrikanten ook gewoon 1 of 2 producten zouden voeren zouden ze ook veel efficiënter kunnen werken en hogere winsten maken.
Je hebt de verantwoordelijkheid of je hebt die niet. Ofwel zijn we voor mensenrechten of niet. Je kunt daar niet per bedrijf naar gaan kijken op basis van hun winst.

Het uitbuiten van mens en milieu is HET business model van China. Er is geen enkele reden voor bedrijven wereldwijd om hun ganse produktie te verplaatsen als dat niet spectaculair goedkoper was. Nou, dat goedkoper, wordt op deze manier bereikt, en die is algemeen bekend.

Dat praat niets goed, maar dan dien je te protesteren tegen het totale model, en niet een enkele speler daarin. En voor de goed orde, die speler is nog altijd Foxconn zelf. De werknemers zijn daar in dienst.
Makkelijk? Hoezo?
Zijn mensonterende omstandigheden. Kijk maar eens voordat je een oordeel vormt.
Ik zeg ook dat Apple het erg goed doet maar mag gezien hun positie een beter rol nemen inzake dit soort situaties.

Dat ieder zijn keuze bepaalt iOS of Android is tuurlijk persoonlijk.
Ik gaf ook aan dat Apple een zeer groot aantrekkingskracht heeft en klanten daar
voorbereid zijn flink voor te betalen.
Ik weet niet of je het goed heb bekeken maar in dat filmpje heb ik geen Apple produkt langs zien komen, wel HP.
maw: Apple word onder de vergrootglas gelegd, terwijl werkelijk iedere fabrikant zich er schuldig aan maakt.
Foxconn en kornuiten zijn toch niet van Apple of wel ? Ze besteden de boel uit.
Eerst zeg je dat je geen Apple product hebt zien langskomen. Nu ben je van mening dat Apple geen verantwoordelijkheid heeft indien ze zaken doen met een bedrijf dat het niet zo nauw neemt met de werkomstandigheden?
Het mooie is dat Apple er wel wat aan doet maar dat zal in jullie ogen nooit voldoende zijn vanwege de klepjes die er aan vast zitten.
Zolang er maar een tussenpersoon tussen zit is het goed zeker?
Ja want die zit er bij alle fabrikanten.

Wil je het probleem oplossen moet je het vanuit de wortel aanpakken.

Het heeft geen enkele logica om Apple hierop aan te vallen, en dan de andere fabrikanten te lafen profiteren van de 'verbeterde' arbeidsomstandigheden.
Ik oordeel hier helemaal niet over Apple of andere bedrijven dus ik val niemand aan behalve de logica die z1conium toepast :)

Alsof verantwoordelijkheid alleen bij de uitvoerder ligt, als dat zo is, hadden huurmoordenaars het ook wel wat drukken gok ik...
Ja en het ligt ook niet alleen bij Apple.

En de vergelijking met een huurmoordenaar gaat wel erg mank.
Echt schandalig hoe jij het aandurft om te kappen op Apple over de omstandigheden waarin Chinese arbeiders moeten werken en tegelijkertijd al de andere fabrikanten buiten schout houdt!

Kijk eens naar jouw smartphone. Denk jij dat die niet gebouwd is in mensonterende omstandigheden? De kans is bijna 99,9% groot dat jouw telefoon in nog erbarmelijkere toestanden is gemaakt omdat die niet van Apple is.

Ondanks de erbarmelijke toestanden mag zo'n arbeider nog blij zijn dat die aan een band van Apple staat, bij elke andere fabrikant zijn de werkomstandigheden veel erger omdat iedereen zich focust op Apple. In de fabrieken van dezelfde baas maar waar de onderdelen voor andere fabrikanten worden gemaakt komt niemand kijken hoe de omstandigheden zijn en dan ga jij wat zeuren over hoe erg Apple wel niet is.

Ik hoop voor jouw dat het gewoon onwetendheid is anders moest je je diep lopen schamen dat je die arbeiders misbruikt tegen de enige fabrikant die wel wat doet voor Chinese arbeiders.
Ik zeg niet dat ik er akkoord mee ben maar als het aan de Apple band 16u is kun je er van uitgaan dat het aan een andere band 20 uur is want daar is toch geen controle.

Ik keur dit niet goed maar als jij een reactie kan plaatsen op tweeakters dan betekend dat dat jij dat doet met een apparaat die uit net dezelfde fabrieken komt. Wat jou dus een dikke hypocriet maakt

Wat ik als westerling wel weet is dat mijn Apple producten in betere omstandigheden worden gemaakt dan de jouwe. Ik weet dat Apple als enige fabrikant wel richtlijnen heeft voor onderaannemers en zijn uiterste best doet om de werkomstandigheden te verbeteren. Het is door mensen zoals jij die zich enkel focussen op Apple dat het voor andere fabrikanten nog steeds mogelijk is producten te maken in nog erbarmelijkere toestanden.

Dus nee ik keur het niet goed maar ik keur het nog meer af dat jij andere fabrikanten vrij spel geeft om het nog erger te doen.

Een beetje hoog van de toren blazen over ethiek maar je zelf wel geen barst aantrekken over de omstandigheden waar jouw apparaten in zijn gemaakt. Zum kotsen!
alteclansing.

De hoeveelheid tijd dat ze aan de band werken is ergens hun 'eigen' keuze.
Vorig jaar was er op één (belgische tv zender) een verdoken reportage over de wantoestanden in die fabrieken.

Er is geen verplichting om meer dan 8u te werken.
Daarvoor worden ze per uur betaald aan een hongerloon.
Als ze beslissen om overuren te maken, worden ze hoger betaald en verdienen ze zo meer.
Ook kinderarbeid is dubbel.
Het is niet dat kinderen echt 'verplicht' worden te werken in die fabrieken.
het is eerder dat er geen deftig alternatief is om die kinderen op te vangen.
Schoolinfrastructuur is slecht, sociale ondersteuning kennen ze er nauwelijks.

Het is ofwel op straat in de criminaliteit duiken of meehelpen en je ouders zien in de fabrieken.

Ik snap je punt wel dat het onfair is dat mensen tot 16u moeten werken per dag.
Maar als je denkt dat Europa/Amerika veel beter is, dan moet je toch eens goed rondkijken. Er zijn ook genoeg mensen die hier 2 jobs moeten combineren om rond te komen.

Het is trouwens bizar hoe je van kwartaalcijfers naar dwangarbeid in fabrieken kan gaan.

[Reactie gewijzigd door nagasy op 28 april 2015 10:58]

Ik heb de documentaire gezien en buiten het aantal uren dat de werknemers moeten werken zijn de omstandigheden zo slecht nog niet.

Als ik vergelijk met de documentaires over kledingfabrieken in india en bangladesh (waar onze kleding wordt gemaakt) die ik heb gezien, zou ik haast zeggen dat de omstandigheden prima zijn. De mensen hoeven niet onbeschermd tot hun knieen in levensgevaarlijke chemicalien te staan. Om maar een voorbeeld te noemen. (https://youtu.be/aUFfjWvPOXk?t=42m29s)

Niet dat ik het goedkeur, sterker nog, ik ben groot tegenstander van dit soort praktijken. Daarom stoort het me zo dat de focus hier op ligt en niet op kledingfabrieken waar de werkomstandigheden hele vele malen erger zijn. En maar niet te spreken over de slaven die ze daar nog veel gebruiken die helemaal niets verdienen. (Zie hier, qua slaven is china echt niet het ergste land: http://d3mj66ag90b5fy.clo...dex_2014_final_lowres.pdf. China staat qua percentage van de bevolking die slaaf zijn slechts op de 109e plek in de wereld)

(overigens heb ik in nederland met chinezen gewerkt die 7 uur per dag moesten werken en ook 's middags lagen te slapen, maar dat terzijde)

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 28 april 2015 13:19]

Niet spatwaterdicht? Vandaar dat ik heb best in de regen kan gebruiken.
Als het gekopieerd is, hoezo heeft htc dan geen zaak gestart tegen Apple?
Dit stukje van jouw is dus bashen zonder geldige argumenten.
Bij mij is hij nooit uit mijn vingers gegleden... dus misschien moet jij aan de grip denken.
Hoezo is 1080p de norm?
Op TVs is dat de norm ja, maar mijn telefoon hoeft echt geen full HD te zijn.
Zie de reden daarvoor ook totaal niet.
Ook dat de ruimte zo duur is snap ik best omdat het om een chip gaat.
Zelfs Samsung is deze richting opgegaan met de s6.
Verklaar dan eens hoezo Samsung Apple nadoet ;-)
Opzich best merkwaardig als je ziet hoe goed de ipad air 2 is op alle vlakken. Echt een boost voor de ipad. Performance, battery, scherm, eindelijk 2GB ram, ben echt tevreden met mn ipad air 2. Heerlijk snel apparaat met alle taken; gaming, browsen, enz.
Ik zou er best één kopen, maar mijn iPad2 uit eind 2011 doet het nog steeds, dus zo lang die het niet begeeft...
Jammer dat de iPad mini 3 hetzelfde is als de 2 en niet de air 2, daarom heb ik pas geleden een mini 2 gehaald. Had ook liever een met 2 gb ram maar ik moet zeggen hij is wel erg vlot, vlotter dan de Asus tablet van m'n vriendin met 1 gb ram.
Hetzelfde zou je ook kunnen zeggen van de iPhone 6 plus, dus als je toch een hoop geld moet uitgeven is dat een slimmere keuze want daarmee kun je tenminste ook nog bellen en die steek je makkelijker bij je voor onderweg.
Uhm nee. De iPhone 6 plus heeft namelijk niet de UBER soc die de Air 2 heeft, namelijk de A8X met triple core @ 1.5Ghz en 8-core PowerVR gpu, ook nog eens het dubbele RAM; 2GB i.p.v. 1GB. Hierdoor is de Air 2 met afstand het snelste iOS apparaat. Veel sneller ook dan de veel duurdere iPhone 6 Plus.

Ik heb de Air 2 64GB, gekocht voor ¤579 in januari, en destijds was er geen betere tablet vind ik. Als smartphone prive heb ik een Xperia Z2, die ik een stuk fijner vind werken met browsen (combo groter scherm, resolutie en 3GB ram) dan de iPhone 5s die ik van werk heb. Exchange werkt dan wel weer fijner op de iPhone.
Nog een leuk overzicht in grafieken. Apple doet het vooral in China erg goed.
Inderdaad, maar ook in alle andere markten is er een stijging. En dat is ook bijzonder knap.
wat een verschil met 15 jaar geleden:

http://www.volkskrant.nl/...kochte-computers~a552618/

had ik toen maar aandelen gekocht voor $14,18..........

met de huidige koers op rond de $ 130 en al een aantal keren het aandeel gesplitst te hebben....

[Reactie gewijzigd door Isheara op 28 april 2015 13:58]

Toen stonden Dell aandelen goed-omdat het fantastisch ging met Dell, die zijn nu in vergelijking met toen niks meer waard. Zo kan je blijven doordromen natuurlijk ;)
Je had je ook tussendoor in kunnen kopen. Of je gaat nu instappen.
Heb je überhaupt aandelen?
Yep ¤10k gekocht op $79,21 en jij?
Als ik naar mezelf kijk heb ik sinds de aanschaf van een iphone 6 plus ook geen ipad meer nodig. Heb deze dan ook verkocht. Wellicht dat meer mensen dit denken.

En waarschijnlijk is de markt ook verzadigd, bij ons in de winkel worden in het algemeen minder tablets verkocht.
Vervangingsduur bij iPads is ook langer. Veel mensen willen elk jaar of in ieder geval om het jaar een nieuwe phone (ook wb abonnementsduur), met een iPad kun je makkelijk 3 of 4 jaar doen.
12 miljoen iPads. Elk ander bedrijf zou een gat in de lucht springen bij deze verkoopaantallen.
Ik hoorde onlangs op de radio dat ze 10 iPhones per seconde verkopen. Dat geeft misschien wel een leuk perpectief.

(In de tijd dat ik dit tikte hebben ze er al dus weer 10 verkocht)
Jij tikte die hele reactie in 1 seconde? Doe mij die typecursus ook :-)
en jij hebt het wereldrecord typen verbroken.
Heeft misschien ook wel iets met de verkoop van telefoons te maken, er zou vast wel een deel van de markt zijn die nu een iPhone 6 + heeft om het grote scherm en daarom niet meer perce een ipad nodig is om te lezen oid, of mensen die de mini toch nog iets to groot vonden om snachts in bed vast te houden of zo. Dat een gedeelte is overgestapt.

Ook lijkt mij gewoon de levenscyclus van een telefoon korter dan een tablet. Een telefoon word vaak met een abbonement gekocht die in het geval van de iPhone vaak 2 jaar is. De meeste mensen doen toch net wat langer met een iPad.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True