Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

De pc-markt gaat in 2015 nog harder krimpen dan verwacht. Dat stelt marktvorser IDC. Aanvankelijk werd gerekend op een daling van 3,3 procent, maar nu wordt dat 4,9 procent, vreest IDC. In 2016 krimpt de pc-markt wel iets minder hard, verwacht IDC.

Vorig jaar daalde het aantal geleverde pc's met 0,8 procent, wat een bescheiden krimp was vergeleken met de grotere dalingen van de afgelopen jaren. Dit jaar ziet er echter minder rooskleurig uit, voorspelt IDC. Een daling van 3,3 procent was al voorspeld, maar IDC heeft die verwachting nu bijgesteld naar een grotere daling van maar liefst 4,9 procent. Het gaat daarbij om 6,2 procent minder desktops en 3,9 procent minder laptops. De marktvorser verwacht niet dat Windows 10 de pc-markt dit jaar aan een opleving zal helpen.

De daling wordt onder meer veroorzaakt door opkomende markten, die kampen met een groeiende instabiliteit en economische omstandigheden waardoor consumenten minder uitgeven. Ook concurrentie van andere apparaten zoals smartphones en tablets vormen nog steeds een probleem, hoewel de groei van tabletverkopen is afgenomen, stelt IDC.  Volgend jaar moet het aantal verscheepte pc's wel minder hard dalen: IDC verwacht dan een daling van slechts honderdduizend exemplaren.

In totaal werden volgens IDC vorig jaar 308,1 miljoen pc's verscheept, waarvan 133,8 miljoen desktops en 174,3 miljoen laptops. Dit jaar komt het aantal geleverde pc's volgens IDC neer op 293,1 miljoen pc's, waarvan 125,5 miljoen desktops en 167,5 miljoen laptops. De komende jaren zullen laptops nog populairder worden, denkt de marktvorser: IDC verwacht dat het aantal geleverde notebooks in 2019 licht is gestegen, terwijl het aantal verkochte desktops dan nog verder zou zijn afgenomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

En wat is eigenlijk de fout-marge van de voorspelling? 1%? 5%? Juist, daar wordt nooit met een woord over gerept. Ook niet over de behaalde nauwkeurigheid van voorspellingen in het verleden.

Wanneer iemand daar eens serieus naar kijkt, dan zie je dat je dit soort voorspellingen gewoon moet negeren. Interssant het boek: "The signal and the noise" waar de auteur bijvoorbeeld eens heeft bekeken hoe goed de economische voorspellingen waren over een tijd van 10 jaar. Conclusie was dat de foutmarge van de voorspellingen overeen kwam met de variatie in de economie. M.a.w. de voorspellingen waren geen knip voor de neus waard. Dit soort pc verkoop voorspelling zijn op dezelfde leest geschoeid. Ze kunnen hooguit een trend voorspellen, maar de hier geclaimde nauwkeurigheid is een wassen neus.
Wat ik altijd afvraag bij dit soort cijfers, waarom worden zelfbouw computers niet meegerekend? Gezien zelfbouw computers steeds meer worden verkocht (mycom bv.) kan dit betekenen dat het misschien niet zo hard krimpt als men denkt?

[Reactie gewijzigd door vali op 13 maart 2015 10:17]

Zelfbouw is maar een heel klein gedeelte van de markt. In Nederland is het zeer populair, maar in het buitenland totaal niet.
Zeer populair? Wellicht hier op tweakers. 10-15 jaar geleden zag ik het overal in mijn omgeving. Nu ken ik vrijwel niemand meer die geen standaard PC gewoon in de winkel haalt.
Sterker nog, ik ken bijna niemand die een computer haalt. Sommigen hebben nog zo'n ouwe bak ergens op een kamertje staan maar ik zou zeggen dat het merendeel een laptop heeft. Een steeds grotere groep heeft daarnaast een tablet en smartphone die ook steeds meer worden gebruikt t.o.v. de laptop.
Het wordt wel steeds onaantrekkelijker voor de gemiddelde gebruiker om een bureau in te richten met een door kabels verstrengelde blazende kast die niet makkelijk van z'n plek komt als de alternatieven zo veel makkelijker en net zo potent zijn.

Waar nog desktops gebouwd worden (en dat zie je vaak aan de styling en marketing) is in de groep PC gamers. De gebruikers vasthouden aan peperdure 60FPS ultra graphics en daarvoor wil inleveren op de gemakken en sociale voordelen van een console. Echter mochten consoles in de nabije toekomst betere prestaties bieden, hangt de pc-bouw wereld aan een zijden draadje van liefhebbers en uitzonderlijke workstations.
Consoles gaan in de nabije toekomst geen betere prestaties bieden. Ze moeten nu al alle zeilen bijzetten om de nieuwste games op 1080p 30fps te draaien (de One haalt het vaak al niet).

In tegenstelling tot de vorige generatie(s) consoles zit er nu geen exotische hardware in, maar vrij normale PC componenten.
Misschien moet ik verklaren dat ik met betere uiteraard niet bedoel dat ze op rekenkracht de desktop zullen verslaan. Wat ik bedoel is dat ze verbeteren t.o.v. de huidige generatie en een vloeiende spelervaring gaan bieden op de dan meest ingeburgerde TV resolutie.
De komende meest ingeburgerde TV resolutie wordt 4K. Dat gaat deze generatie consoles dus nooit halen, op een indie game na misschien.

Op dit moment is 1080p de meest ingeburgerde resolutie en nu al halen de consoles dit vaak niet.
De komende games worden alleen maar zwaarder, groter en gedetailleerder.
Het lijkt mij sterk dat er nog enorme prestatie optimalisaties komen die de meeste nieuwe games op 1080p 60fps laten draaien; daar is de hardware simpelweg te langzaam voor.
En met VR om de hoek gaan de consoles toch nog wel even het onderspit moeten delven.
Je maakt hier een terecht onderscheid tussen desktops en laptops, maar besef wel dat beiden worden gezien als PC in dit soort onderzoeken. Mensen kopen dus naast minder desktops ook minder laptops.
Vasthouden aan de graphics? Peperduur? Ik game onder andere op de pc voor een deel van de duizenden games die de consoles niet eens KUNNEN spelen. Rts, moba , mmorpg en nog vele andere. Tuurlijk spelen graphics mee, maar dat is omdat ik 1080p60fps gewoon de minimale kwaliteit vindt. Achja geniet van je '' cinematic'' 900p30fps met een inferieure controller en je 3 of 4 goede exclusives(zakken met geld naar game developers gooien en smeken om de game niet bij de concurrentie te verkopen is een selling point blijkbaar)

[Reactie gewijzigd door FerdiFCT op 13 maart 2015 11:24]

Ik vind jouw reactie uiterst onvriendelijk en niet bijdragen aan het onderwerp. Het was niet mijn bedoeling om een PC vs Console discussie op gang te brengen maar schijnbaar is het voor sommigen een erg gevoelig onderwerp.

Om e.e.a. in perspectief te zetten, je hebt hier van doen met een PC gamer. Jawel :), je beledigingen kloppen van geen kant. Maar ik heb wel begrip voor consumenten die kiezen voor een console. Ik zal de discussie niet verder oplaaien maar de wereld wordt -ook voor jou- een stukje prettiger met een gezonde dosis inlevingsvermogen. ;)
Ik vind jouw reactie uiterst onvriendelijk en niet bijdragen aan het onderwerp. Het was niet mijn bedoeling om een PC vs Console discussie op gang te brengen maar schijnbaar is het voor sommigen een erg gevoelig onderwerp.
Wie de bal kaatst...

Anyway, ik denk dat je iets verkeerd doet als je een pc als onhandig en sociaal ongemakkelijker vind.
Ja de enige mensen die echt een PC van 1000¤ nodig hebben zijn gamers en wat professionals (video, designers, IT).
De gebruikers vasthouden aan peperdure 60FPS ultra graphics en daarvoor wil inleveren op de gemakken en sociale voordelen van een console.

Dat is maar een klein deel, als je de steam hardware survey bekijkt zie je dat het gros van de gebruikers gewoon mid/lowrange pc's heeft. En welke gemakken van consoles? Draait het league of legends? Kan ik er mijn oude games op blijven spelen als ik nieuwe hardware koop? Kan ik er gewoon mods op downloaden zodat het Skyrim als een nieuwe game doet lijken? Wat gemakken zijn voor jou zijn dat niet persé voor anderen.

Echter mochten consoles in de nabije toekomst betere prestaties bieden,

Consoles betere prestaties bieden? Er zit gewoon standaard x86 hardware in, dus die optimalisatie van vorige generatie gaat niet meer op. Ze zitten nu al aan de max.

En PC bouw wereld aan een zijden draadje? Serieus?

http://www.androidheadlin...-support-nvidia-gpus.html

due to a struggling PC market. In spite of this, Nvidia is reported to have posted another strong quarter in sales thanks to the graphics chips being bought up, posting a profit of $193.1 million up from $146.9 million at the same time in 2013.

Sorry, maar je weet blijkbaar niet waar je het over hebt.
Kan een low/mid PC fatsoenlijk Witcher 3 gaan draaien? Of spelen deze mensen the Sims?
Sorry, snap niet waar je op doelt?
Voor oudere pc gamers is een console niks ben een fanatieke pc gamer
Wat raar, ik heb met veel plezier een wii gehad en al sinds wat jaren een xbox360. Pcgaming doe ik nog steeds en al sinds de c64 (homecomputer), xt, er cetera. Sommige spellen zoals anno 1404, sins, galciv en civ5 hoef ik echt niet op een console te spelen. Vecht spellen, dans en platform games juist wel. Racers en fps hangt van het spel af.

Maar misschien ben ik gewoon een rare afwijkende gamer? Of niet oud genoeg? :+
Ik speel dan alleen schooters nog.
Jaren terug speelde ik wel crash en larra croft maar shooter op een xbox of playstation dat gaat me niet meer goed genoeg af zodoende
Gemakken en sociale voordelen van een console? Mijn pc die aan de tv gelinkt is is toch van heel wat meer gemakken voorzien dan zon stof vangende console....Films kijken in elk mogelijke bestandsvorm, gamen,streamen , fb, steam alles in principe....Geen enkele console of zgn. smart tv die daar tegenop kan. Als je slim bent ga je juist weer een pc bouwen, tegenwoordig kan je hem zo stil en op/onopvallend maken als je zelf wil voor in de living room.
Wellicht omdat je het studenten tijdperk ontgroeit bent, en je nu nu niet meer ieder dubbeltje omdraait, en niet zit te geilen op de nieuwste hardware? :+
Tuurlijk, dat is een factor. Maar er is meer aan de hand. Vroeger zag je ook overal PC winkeltjes en mensen die vanuit een garage opereren om PCs te bouwen. Die zie je nu bijna nergens meer. Als voorbeeld: mijn vriendin werkt inmiddels al 4 jaar op een aldi PC van 500 euro. Waarom zou je in godsnaam nog rommelen met componenten, het is niet echt goedkoper en service is een probleem.
Voor 500 euro krijg je dan wel teveel ram, nog steeds een klassieke HDD van 1TB en een heleboel meegeleverde rommel-software.

Voor 500 euro bouw je voor veel mensen een systeem met een Celeron/Pentium CPU, basic moederbord, 4GB ram en een SSD erin. Meer heb je niet nodig voor wat te browsen en mails te checken. Vooral die SSD is belangrijk, die zorgt voor een enorme boost. Dit alles heb je toch voor iets meer dan de helft dan je Aldi-PC.

Zelf bouwen is nog steeds beter dan 'n merk-PC, enkel en alleen maar omdat ze er geen SSD in stoppen.
Niet helemaal mee eens, ik heb slechte ervaringen met zelfbouw PCs maar dat is een andere discussie. Of het nu wel of niet beter is maakt niet zo heel veel uit voor het onderzoek, feit is en blijft dat steeds minder mensen het doen.
Sorry, merk pc's zijn in mijn ervaring (vergelijkingen die ik maak met zelfbouw alternatieven) in kwaliteit altijd minder. Onduidelijk moederbord, techniek van gisteren (dit kan op zich heel prijseffectief zijn, alleen is deze winst voor de merk pc bouwer, en niet voor de klant), een te hete kast, voeding is niet gespecificeerd (moet ik nog meer zeggen?) en de configuratie is niet goed uitgebalanceerd, simpelweg omdat ze er geen verstand van lijken te hebben of omdat ze sturen op de specificatie gerichtheid van de klanten door een vette processor aan te bieden en er een harde schijf en traag geklokt geheugen naast te zetten.

Zelf bouwen heeft zo zijn risico's, je kan een fout maken, die je dan zelf betaalt. Maar met verstand van zaken is de prestatie/prijs verhouding eigenlijk altijd hoger en het resultaat is met een koele kast nog duurzamer ook.

edit: typefoutjes

[Reactie gewijzigd door teacup op 13 maart 2015 23:37]

Jawel, want zelfbouw PC wordt niet meegenomen.
Een verschil tussen stijging en daling.

En ja minder, want mensen zijn lui. Betalen liever geld of privacy dan de kleine moeite te doen van een zelfbouw PC.

De vraag is eerder hoeveel meer/minder. En dat zien we hier niet terug.
Wellicht komt dat omdat nu PC hardware bedrijven een stuk groter zijn en mensen gewoon simpelweg online bestellen?

En in vergelijking met heel veel zogenaamde "game" PC's zijn componenten juist wel goedkoper en presteren een stuk beter. En service is niet persé een probleem, je kan bij zat webshops je PC voor een paar tientjes laten bouwen en je hebt gewoon garantie over de hele PC. Als ik bij Alternate losse componenten koop kan ik gewoon daar naartoe gaan om te kijken wat er mis mee is binnen ik geloof twee jaar.

Plus dat het voldoening geeft om te doen, zie het als technisch lego.
Waarom? Ik doe het omdat ik een PC gamer (Battlefield) ben en ik liever zelf iets optimaals in elkaar schroef dan iets kant-en-klaars koop.

Maar ik weet dat ik daarmee een uitzondering ben; mensen zitten tegenwoordig liever op de bank te bankieren dan boven op zolder, dus ze kopen liever een laptop en nog liever een tablet.

*typo

[Reactie gewijzigd door ejay79 op 13 maart 2015 11:54]

dat zal vast komen omdat de meeste mensen totaal geen intresse hebben voor het 'bouwen' van een computer.. je moet ook bekijken dat de maatschappij over het algemeen 'vergrijst' dus die mensen die 40-60 zijn die zullen echt niet naar een mycom wandelen of bij een alternate/4launch/afuture even voor 700 euro onderdelen bestellen om die vervolgens ook nog eens zelf die onderdelen in elkaar te moeten puzzelen.. daar hebben ze namelijk al een winkel voor.. IKEA
Natuurlijk hebben mensen geen interesse in het bouwen van een computer. Ze hebben ook geen interesse in het bouwen van hun eigen auto of wasmachine.
In het algemeen is er genoeg keuze, dat het niet nodig is om zelf te gaan bouwen. Dat is vooral nuttig voor mensen die geld willen beparen, of heeeel specifieke wensen hebben. Voor de gemiddelde consument is het niet erg om 10% meer uit te geven, en dan geen geklooi te hebben. En ze hoeven niet perse die ene videokaart te hebben die 15% sneller is dan die andere.
Ik heb ook altijd mijn eigen pc gebouwd, maar ik snap absoluut waarom dat voor velen helemaal geen interessant optie is. En qua stabiliteit is zelfbouw niet altijd zo'n slim idee.
dat hangt af van wat je met je pc gaat doen... ga je gewoon zelfbouw nemen omdat je dan precies weet WAT er in je pc zit.. of ga je zelfbouw nemen omdat je COD 3201021 op 120 FPS wil spelen.. no matter what.. waardoor je een core i7 4970K overclocked naar 6 ghz (allemaal enigzins overdreven gezegt) dan moet je idd zelfbouw spullen nemen..

omdat de 'standaard' pc is berekend op prut.. en daarom ook dat soort hardware sport..
Zelf werk ik als klantenservice medewerker bij Alternate Belgie en ik zie dagelijks Tientallen systemen buiten gaan.
Ik heb het dan over BTO (build to order) systemen, klanten bestellen ook dagelijks zelf onderdelen hier bij ons om deze dan zelf te assembleren.

Mijn ondervindingen zijn dus dat de markt in losse componenten steeds meer en meer stijgt.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat Shopsystemen (Pre-assembled) ook nog steeds in trek zijn.
Er moet natuurlijk rekening gehouden worden, met de verdeling tussen een Leek, IT hobbyist of een ervaren computer freak.
Meer en meer zijn mensen van alle leeftijden bezig met IT of technologische snufjes, zelfs oudjes van 70 jaar kunnen me versteld laten staan met de kennis die ook zei hebben opgedaan en dit alles op eigen houtje.

Assemblage is dus ook heel erg gekend in belgie, vermoedelijk over gans de wereld wel.
Hiervoor zou ik eens opzoeken hoe ver sommige mensen gaan met Modde van systemen en of andere zaken.

Ik denk dus dat deze markt het nog steeds goed doet en m'n inderdaad meer naar alle factoren moet gaan kijken.
Ook assemblage systemen als consument aangekocht is een computer systeem, dan vindt ik ook dat deze systeem moeten worden meegerekend.
'Gezien zelfbouw computers steeds meer worden verkocht (mycom bv.)'

dan zullen dat vast computer ONDERDELEN zijn die jij bedoelt.. want er worden bij mycom (in alkmaar iig) geen computers meer 'gebouwd' door de winkel zelf.. en ALS er iets gebouwd word dan zijn het monsters van 2.5k+ waar ze er HOOGSTENS 3 per jaar van hebben..

ik denk dat dit meer te maken heeft met de 'huis/tuin en keuken' sigmenten van de pc markt..
niemand koopt meer een 'computer' iedereen koopt tegenwoordig een 'mac' zoals de verkopers dat soms aanduiden.. (mediamarkt en consorte)

ja dat zijn ook computers.. maar vaak genoeg word de laptop in combi gekocht met de Ipad/smart watch etc. en word de Ipad uiteindelijk meer gebruikt als de 1300 euro laptop die ergens in een hoekje stof ligt te happen.

lang verhaal kort: er worden alleen cijfers gebruikt van de 'algemene' gang van zaken.. zelfbouwers horen *en zullen dat waarschijnlijk ook nooit* niet bij.
Dat heb je goed gezien, Ik doel inderdaad op computer onderdelen. Gezien ze complete computers samenstellen heb ik gebruik gemaakt van het woord zelfbouw computers.

Als ze dat soort verkoop cijfers niet meenemen, dan zorg je (in mijn ogen) voor een vertekend beeld van de computer markt.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 maart 2015 10:21]

Ik denk dat dit wel meevalt.

Ik heb ook de indruk dat zelfbouw populair is maar de grote aantallen verkoop komen toch van de bedrijven die met upgradetrajecten honderden zo niet duizenden pc's bestellen.

Daarnaast blijft zelfbouw iets van de meer kundige gebruikers. De gemiddelde consument gaat nog steeds naar een mediamarkt, dixons, mycom, etc. Plus de al tijden geleden ingezette populariteit van mobiele devies.

Ik heb er geen cijfers van maar denk dat zelfbouw een heel klein marktpercentage is.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 13 maart 2015 10:40]

Tja zonder verkoopcijfers weten we ook niet of dit meevalt. Gezien er genoeg bedrijven (gaf mycom als voorbeeld, maar er zijn er genoeg andere die het ook doen) zijn die op maat computers verkopen, hoeft de gemiddelde consument niet kundig te zijn

[Reactie gewijzigd door vali op 13 maart 2015 10:44]

Precies mijn vraag.
De vraag naar standaard desktops die men in de winkels koopt zal wellicht dalen, maar zorgt dit wel voor een krimp in de pc-markt?
Hoeveel desktops worden er wel niet zelf geassembleerd?

En hoe zit dat met de verkoop van losse componenten?
Waar ik me steeds meer aan erger bij niet-zelfbouw pc's is de ongelofelijke hoeveelheid software die pre-installed komt.
Als je zo'n machine uit de doos haalt, ben je 1-2 uur bezig deze troep te verwijderen.
Ik kan in die tijd een zelfbouw pc uitpakken, monteren, Windows + drivers installeren én de standaard nuttige software installeren.
Klopt helemaal. Ook een van de redenen waarom ik, bij familieleden die een nieuwe laptop/desktop gekocht hebben, de voorkeur geef aan een schone installatie, dan het opschonen van de software. Vaak is dat nog sneller ook :)
Yep, krijg ik ook zo vaak: "Ik heb een nieuwe computer gekocht, kun je hem even schoonmaken?".
Ja hoor, gewoon formatteren en gewoon een clean install, hoppa!
Even naar ninite.com voor alle software, wordt alles in 1 mep geïnstalleerd, en dan toch een beetje opscheppen van hoe snel je dat dan allemaal hebt gedaan. :)
Gebruik die website ook altijd. Erg handig inderdaad ;)
ze weten toch hoeveel PC en hoeveel Laptop processoren en moederbords er verkocht worden.
Ondanks dat de krimp bij pc's groter is dan verwacht, blijven de trends wel gelijk. We gaan allemaal naar kleinere en mobielere computers.
daar ben ik het niet zozeer mee eens.

aangezien ik nu zelf een computer aan het in elkaar zetten ben en ik hem graag wat groter wil zodat er meer ruimte overblijf in de kast en zodat ik beter de kabels kan weg werken.

mensen die graag high end pc's bouwen willen nog steeds hun computer graag ietsjes groter zodat alles er gewoon iets netter uit ziet aan de binnenkant imho
Dus je bent het niet eens met cijfers over een wereldmarkt omdat jij wel nog graag met PCs rommelt? Waar het om gaat in dit onderzoek is dat de PC markt in ontwikkelde landen al lange tijd tot stilstand en zelfs achteruitgang zijn gekomen, terwijl in plekken waar nog wel veel groei mogelijk is, men ook geen PCs koopt maar mobiele apparaten.
nee ik was het niet eens met dat iedereen naar kleinere mobielere pc's gaat
Dat veranderd nog steeds niet de strekking van het artikel. Het is geen kwestie van eens zijn of oneens zijn, het is een waargenomen trend.
De werkelijkheid is dat we (mensen die hun eigen PC bouwen) maar een heel klein procentje zijn en niet veel invloed hebben op het totaal.
precies voor internet, facebooken voldoet een tablet/ipad ruimschoots voor de meeste mensen.
ken veel mensen waar de pc een soort printer geworden is, als ze die echt nodig hebben gaan ze wel naar iemand die een pc heeft.
Nou nee, want cijfers geven aan dat 98% naast een tablet/ipad een desktop of laptop heeft.
We gaan allemaal naar kleinere en mobielere computers.
Gezellig. WE gaan met zijn allen. Leuk.

(Tweaker1234 denkt dat wat nuancering een post veel meer waarde geeft)
Om eerlijk te zeggen, vind ik een smartphone of een tablet nog steeds geen vervanging voor een fatsoenlijke PC met een normale monitor.. Maarja, dat zal wel aan mij liggen...
Waarom ook vervangen? Ik heb zowel een smartphone als een PC en kan ze beide niet missen ;)
Nee hoor. Ligt niet aan jou. Ben het 100% met je eens. Van tablets is uit de cijfers gebleken dat 98% er een deskstop of laptop naast heeft. Zie ik in mijn eigen omgeving ook.
Smartphones vervangen uiteraard PC en Laptop niet.
Ik vindt hier niks vreemds aan als je ziet dat de jaarlijkse CPU prestaties marginale stijgen |:( bij Intel en deze zit daarbij gewoon op zijn luie gat, omdat AMD het niet kan bij benen (op dit moment). Dat gezegd, vraag ik mij af wat er in 2016 gaat gebeuren als de nieuwe ZEN architectuur van uitkomt, gaat deze aan de verwachtingen voldoen en het vuur leggen aan het scheenbeen van Intel. De laptopmarkt vindt ik al helemaal om te janken qua prestatie prijs verhoudingen en wat je ermee kan, anders dan alleen kantoor werkzaamheden. Qua grafische kaarten zit er meer prestatie vooruitgang in _/-\o_ , wat ook logisch is omdat er meer afhangt van de GPU dan de CPU in onze PC.
Dat de CPU prestaties de laatste jaren niet zo hard zijn toegenomen kan ik beamen. Het echter niet zo dat Intel het (met de minimale concurrentie van AMD) rustig aan kan doen. De concurrentie komt momenteel van ARM.

Het energieverbruik is met al onze mobiele apparaten steeds belangrijker geworden. Daar zit de innovatie in. Wil Intel op de lange termijn bestaansrecht behouden dan zal het ook wat energieverbruik betreft een serieuze concurrent van ARM moeten worden. En zoals je ziet heeft Intel het nog steeds moeilijk op de mobiele markt.
Ja, de snelste CPUs hebben sinds 2006 slechts iedere 38 maanden een 'single core' snelheid verdubbeling. Zie: http://imgur.com/a/jbu7I

Zo kunnen we tot het einde van Moore's law nog maximaal een 64x 'single core' versnelling verwachten.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 13 maart 2015 12:03]

Men verwacht dat het minder is dan verwacht???
Dan is de verwachting toch anders en wordt het niet minder dan verwacht?
er is ook niets nieuws op het processor front, beetje verbeteren/verkleinen van de bestaande chip range. maar niet iets fundamenteel nieuws . In de CPU on board is er momenteel wel een verkleinings slag die geslagen wordt en die niet ten koste gaat van de prestaties/funktionaliteit.

zoals rasberry, Arduino, Intel galileo, Intel NUC, voor embedded/industriele toepassingen.
voroger waren dit PC boards en processoren.

[Reactie gewijzigd door Jermak op 13 maart 2015 10:58]

Je begrijpt het verkeerd. Ze verwachten dat het minder wordt dan verwacht. Hiervoor wordt de verwachting naar beneden bijgesteld, maar ze verwachten nog steeds minder dan verwacht. We kunnen dus elke keer dat ze bijstellen verwachten dat ze de verwachting naar beneden bij zullen stellen (dat moet wel als je minder verwacht dan je verwacht). Uiteindelijk verwachten ze dus dat er geen pc's meer verkocht worden (mits ze vaak genoeg hun nieuwe verwachting bijstellen dan).
Ik bouw graag zelf aan mijn PC en het valt me al een paar jaar op dat er sinds enorme vooruitgang in de periode 2005 - 2010 een wat saaie periode is aangebroken. Mijn PC is al twee en een half jaar niet geupgrade en ik kan nog steeds gamen op de hoogste settings. Ik denk dat de trend voor kleine simpele indy games ook bijdraagt aan het domweg niet nodig hebben van een beest van een PC en dat dat voor de echt diehards ook een beetje het enthousiasme heeft getemperd.
Dat komt puur door de consoles. Omdat die vaak de leidraad zijn van de quality van de games en het nu 8 jaar duurt voor een nieuwere versie blijft de qualiteit ver achter van games.
Nou niet door mij hoor! Ik zit nog altijd het liefst achter een volwaardige PC, desktop of laptop.
ik ook. Thuis gewoon een mooie zelfbouwpc met grote schermen. En voor op school, onderweg of op de bank een mooie Chromebook. Werkt perfect.
Dit is een trend die zich al jaren geleden heeft ingezet. De gemiddelde consument heeft te weinig eisen en te weinig kennis om een goed gebalanceerde pc te kopen. Laptops zijn voor een hoop mensen gemakkelijker en soms ook goedkoper. Daar tegenover staat dat laptops toch echt minder lang meegaan dan een goede en gebalanceerde pc.
Groot voordeel van een laptop blijft toch dat ie mobiel is en dus ook zo voor reparatie mee naar de winkel genomen kan worden.
Heb me pa ook een all in one of een slim form factor pc voorgesteld. Groot en veel beter scherm, mogelijk nog te upgraden. Goed (mechanisch) toetsenbord en muis, etc.
Maar heeft toch liever een laptop. Bij problemen zo in de winkel. Mensen typen liever op een karig laptop bore blijkbaar.

In princiepe heeft de consument geen eisen meer. Een pc met core i5 van 4 jaar oud icm met ssd is nog snel zat voor standaard gebruik.
Mensen zullen dus alleen pcs kopen omdat de oude kapot is en te duur om te repareren is. Omdat ze een nieuwe willen omdat de oude al 8 jaar oud is. Snelheid is niet meer belangrijk.

Toch verwacht ik wel een terugkomst met all in one en NUC achtige micro pcs. Zelf ben ik zon systeem aan het overwegen als 2de pc. Mooi scherm goed toetsenbord etc.
Zelf kan ik wel een goed scherm gebruiken omdat ik scheel ben. :P
Alhoewel laptop schermen steeds beter worden. Me laptop ips scherm is aanzienlijk beter dan desktop tn scherm. Maar die is ook oud. Tijd voor een nieuwe.

[Reactie gewijzigd door dreee op 14 maart 2015 20:10]

Ik verwacht eigenlijk dat de verkoopcijfers beter gaan uitvallen dan verwacht zodra Windows 10 beschikbaar komt en dit OS positieve reviews krijgt. De bussiness-pc's zullen dan volgend jaar wel volgen want het professionele circuit gaat liever niet over een nacht ijs en wil bijvoorbeeld garanties over software compatibiliteit voor het nieuwe OS.
De bedrijven die die garanties willen zijn net 1-2 jaar over op Windows 7. Het duurt nog wel een paar jaar voor die overgaan.

[Reactie gewijzigd door Somoghi op 13 maart 2015 13:07]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True