Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties
Submitter: Netsrek

De grote computerfabrikanten Lenovo, HP, Dell, Acer en Apple hebben hun wereldwijde marktaandeel in het vierde kwartaal van 2014 zien toenemen, terwijl overige fabrikanten gezamenlijk in totaal een vijfde minder systemen leverden, claimt IDC.

De marktonderzoeker claimt op basis van zijn Worldwide Quarterly PC Tracker dat er in het vierde kwartaal van 2014 80,8 miljoen computers geleverd zijn. Dat is een daling van 2,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. In geheel 2014 leverden de fabrikanten volgens het onderzoek 308,6 miljoen systemen, een daling van 2,1 procent.

In de VS groeide de computermarkt wel en ook in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika was sprake van groei, al was die minder dan in de VS. Volgens IDC daalt de vraag vanuit de zakelijke markt en trekt de consumentenmarkt wereldwijd juist weer wat aan. Het gaat dan echter om vraag naar goedkope systemen, zoals Chromebooks en Windows with Bing-systemen.

De vijf leiders op de computermarkt wisten daar vooral van te profiteren, aldus het onderzoek. Met name HP wist zijn marktaandeel te vergroten en het concern zou nu Lenovo's nummer 1-positie weer in zicht hebben. Het gaat bij de Worldwide Quarterly PC Tracker om voorlopige cijfers die in het verleden niet altijd correct bleken en het overzicht moet dan ook als een grove indicatie van de markt gezien worden. 

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Een echte tweaker koopt zijn desktop van de kleinst mogelijke fabrikant,namelijk zichzelf. Met zelf samenstellen & zelf bouwen heb je vrijwel altijd de meeste bang4bucks en kun je een pc precies zo inrichten dat die optimaal is voor je eigen gebruik.
Het licht er maar net aan wat je er mee doet ook, de laatste keer had ik geen zin meer om zelf te bouwen.
Ik kreeg van mijn werk 500 euro aan mediamarkt bonnen en daarvan een pc gekocht, later een ssd erbij gezet en hoppa wat gaat die snel.

Wat ik thuis doe is een beetje internet afneuzen en downloaden/mailen, gamen doe ik op mijn PS3/PS4 dus heb geen zware machine nodig.
Ja hij moet een vmware kunnen draaien maar dat kan standaard pc ook wel, gewon zorgen dat er genoeg geheugen in zit.
Ik kreeg van mijn werk 500 euro aan mediamarkt bonnen en daarvan een pc gekocht, later een ssd erbij gezet en hoppa wat gaat die snel.
Dat maakt het al een ander verhaal, had je dat ook gedaan zonder die bonnen?
Waarschijnlijk wel als ik leuk pctje zag voor een leuk prijsje, Ik hoef geen i7 erin met 16Gb ram en een dikke videokaart.
Ik heb nu ook i5 en 8gb ram vind ik wel prima zo, videokaartje erin en klaar.

zwaarste spel wat ik op mijn pc speel is red alert 3 :+ , dus om nou te zeggen ik heb een zware machine nodig nee.
Ik had voor wat ik er mee doe geen zin meer om het zelf te bouwen.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 januari 2015 10:45]

Ik hoef geen i7 erin met 16Gb ram en een dikke videokaart.
dat zijn juist de pc's (exclusief de dikke videokaart) die je vind bij mediamarkt
i7 en veel ram klinkt lekker in de oor voor de onwetende daar spelen dit soort winkels juist op in

nu ga je meer geld uit geven om op een wat zwakkere console met duurdere games te spelen... dat is je goed recht maar hier tuinen dus veel mensen in!
terwijl je met een game videokaart van 150+/- al klaar bent met dat systeem.

en dan heb je nog abonnement kosten voor consoles en alle gratis games die op de pc beschikbaar zijn
Zwakkere console maakt mij niet uit het ziet er prima uit op de ps3 en nu ps4, ik hoef niet het allernieuwste te hebben.
Alle games gratis die paar games die ik speel koop ik liever dan dat ik ze download, ik support liever dan de makers nog een beetje.

Abbo op ps plus hoef ik niet aangezien ik niet eens online speel, ik speel spellen als Tomb Raider/Uncharted enzo voor verhaallijn het hele online gamen boeit mij niet.
je hoeft ook niet elk spel direct te kopen kan ook even wachten tot wat af gepreist is, of je koopt 2de hands ook al wel eens gedaan.
Alhoewel 16GB veel RAM is kan ik al niet meer overweg met 8GB. Speel je bijvoorbeeld Planetary Annihilation zul je merken dat 8GB minder is dan dat je denkt.

Maar een i7 met een middenklasse videokaart is wel echt een stereotype dat helaas te veel nageleefd word.
mwoah het is iets genuanceerder tegenwoordig krijg je als ik mij niet vergis ook een boel spellen voor niks als je 'premium' member bent zo was dat bij de 360 tenminste volgens mij heeft ps3/4 ook een libary die je kunt spelen met een abbonomentje en xbone durf ik niet te zeggen.

en ja die games voor consoles kosten grof geld als je ze in de winkel haalt vaak genoeg zie ik hier in de pricewatch een wat minder verschil soms wat meer bij de nieuwere games, maar over het algemeen zit er zo'n 10/20 euro in voeg hierbij de lagere prijs etc. En veelal meestal minder koppijn omdat de console het spel wel afspeelt en de pc mischien net weer wat meer moeite heeft wat weer een upgrade teweeg brengt.

Tuurlijk je kunt 'gratis' gamen op de pc maar dan werk je anderen weer de drm in de hand.
Tja, ik zou er ook niet blij van worden als ik componenten moest kopen bij de MM, tegen MM prijzen.. Maar goed, je keuze heeft, lijkt me, er meer mee te maken dat je baas ervoor kiest je te dwingen bij de MM te kopen, dan met iets anders.
Ik zat er anders ook al over na te denken om het te doen, ik heb geen zware machine nodig anders had ik hem wel zelf gebouwd.
Een Vmware of als zwaarste spel red alert 3 heb je nou niet echt dikke machine nodig.
dus dan ga je teveel betalen voor een mediamarkt pc die meestal over slechtere onderdelen beschikt?

je bent vrijwel altijd goedkoper uit als je zelf bouwt en samenstelt en je kan je eigen hardware uitkiezen dus ben je niet "gebonden" aan een i7 cpu.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 13 januari 2015 12:43]

Tegenwoordig is het echt niet veel goedkoper meer om een pc zelf te bouwen, of je moet echt aan specifieke onderdelen willen hebben.
Ik ga akkoord ja met wellicht wat slechtere onderdelen, ik hoef niet het nieuwste en snelste met wat ik doe.

De vmware heb ik alleen maar om eens nieuwe windows te testen zoals nu 10(even er mee spelen leren er mee om gaan), daar heb ik echt geen super snel geheugen voor nodig nodig of iets.
Ik bouw nog steeds wel pc's maar als ik kijk wat ik zelf doe erop, dan heb ik echt geen speciale snelle onderdelen nodig.

Mijn mediamarkt pctje heeft ook gewoon een i5, er staan niet alleen maar i7's ;)

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 januari 2015 13:06]

Er zijn ook mensen die gehecht zijn aan bijvoorbeeld een stille machine.
Als je dat wilt ben je ook beter uit met zelfbouw, of een stil systeem van een partij die weet wat ze aan het doen zijn.
Uiteraard, echter is dat misschien 1% van de markt en heeft dus eigenlijk geen invloed op deze statistieken...

Moet er zelf niet aan denken een kant en klare PC te kopen, te duur, en totaal niet leuk, en je kan losse onderdelen niet 2dehands kopen. Heb voor mn vriendin ook een goedkope PC in elkaar gezet waar ze nu alle games op kan spelen :) Zonder OC op mijn PC is haar PC nog sneller ook :S

Echter heeft ze ook een laptop, die gaat een tweaker dan ook niet echt zelf maken...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 januari 2015 09:52]

Uiteraard, echter is dat misschien 1% van de markt en heeft dus eigenlijk geen invloed op deze statistieken...
Er wordt maar een klein gedeelte van de pc's zelf gebouwd, en zijn dat bijna alleen maar desktops.
Je moet er een beetje lol in hebben je eigen pc te bouwen.
Maar de prestaties van het systeem dat je krijgt, is vrijwel altijd beter dan als je een geassembleerde desktop koopt.

Dus ook al behoor je statistisch tot een kleine groep, kun je alsnog de meeste waar krijgen voor je geld.
Maar niet iedereen is een tweaker, zeg maar gerust 99% is dat niet, en die kopen bij betrouwbare grote leverancier :)
Want een 'echte' tweaker heeft geen behoefte aan een laptop?
Volgens IDC daalt de vraag vanuit de zakelijke markt en trekt de consumentenmarkt wereldwijd juist weer wat aan. Het gaat dan echter om vraag naar goedkope systemen, zoals Chromebooks en Windows with Bing-systemen.
De nadruk ligt hier dus op laptops.
Dan nog wil ik dat je het geheugen en harde schijf kunnen verwisselen. Je ziet dat steeds meer leveranciers er voor kiezen om alles op het moederbord vast te maken.
Een echte Tweaker ja, maar dit gaat over een meer 'normalere mensen'.

[Reactie gewijzigd door Tommienator op 13 januari 2015 09:52]

lol, want een tweaker moet per definitie hardware van pc's kenner zijn ? Wat een oud en compleet achterhaald beeld... er kan veel meer getweakt worden in software en andere dev. tools dat een prefab laptop/pc best wel oké is voor de tweaker.
De zakelijke markt, waar bedrijven 1000den machines per jaar vervangen, gaat echter niet zelf al die systemen in elkaar steken, en wil gewoon hardware die gedurende de jaren heen ietwat driver compatibel blijft zodat install images vlot werken.

Gewoon leveren aan kantoor X, waar een receptioniste de doos kan uitpakken, aan het netwerk hangen, en PC is klaar.
Ik neem toch aan dat je hier een grap maakt. Het gaat hier om laptops (en niet desktops zoals je suggereert), wat bijna niet zelf in elkaar te zetten is. Desktops gaat natuurlijk prima, maar dan koop je nog steeds maar van een paar grotere fabrikanten en niet van de kleine.

Het gaat ook om desktops, voordat het artikel werd aangepast (de grafiek klopte niet) stond de informatie simpelweg verkeerd weergegeven in het artikel.

[Reactie gewijzigd door Galeton op 13 januari 2015 10:10]

Het gaat helemaal niet over laptops hier. Hoe kom je daar bij? Andere website reporteert zelfde cijfers en noemt duidelijk PC systems:

http://www.macrumors.com/...y-quarter-2014-mac-sales/
Uit het bronartikel:
PCs include Desktops, Portables, Ultraslim Notebooks, Chromebooks, and Workstations and do not include handhelds, x86 Servers and Tablets (i.e. iPad, or Tablets with detachable keyboards running either Windows or Android). Data for all vendors are reported for calendar periods.
Tweakers heeft zijn grafiek dus de verkeerde titel gegeven.

edit: grafiektitel is reeds aangepast.

[Reactie gewijzigd door SteroiD op 13 januari 2015 10:06]

I was wrong. Klopt. Slecht gelezen. Reden daarvoor is dat kant en klare desktops alleen nog worden gekocht door organisaties, en zelfs die stappen steeds meer over op laptops. Dit artikel mag van mij dan ook even wat beter gespecificeerd worden, want laten we eerlijk zijn: overgrote deel van de samenleving heeft geen desktop meer in huis. Heck, ik denk dat er een groeiend deel is die desktops als ouderwets ziet.
Nergens in het artikel staat dat het om laptops gaat. Dus mogen we aannemen dat het over het geheel van computers en laptops gaat.
"Optimaal" is een computer kant-en-klaar kopen, aanzetten, en vanaf seconde 1 produktief zijn. Verder, wanneer je een computer in elkaar zet, ben je nog geen fabrikant.
Wat een dooddoener op een tweaker site. Voor een tweaker is 'optimaal' een som van hardware+software+persoonlijke wensen. En dan zal bij weinig tweakers een kant en klaar systeem (kunnen) zijn. Voor een bedrijf of de grijze masse kan je stelling wel opgaan.
Of voor luie mensen die daar geen energie in willen steken. Of denken dat een fabrikant het bij voorbaat beter weet dan hunzelf. Ik noem geen merk.
Eerder dan voor de halve tweaker die alleen tweaker op het gebied van software wil zijn. En ja, daar valt tegenwoordig ook niet veel te tweaken of je moet developer zijn oid.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 13 januari 2015 17:00]

Ik zou dat toch even nuanceren, er zijn vele soorten tweakers, sommige hebben het liefst een kant en klaar systeem en hobbyen op een ander niveau. Dan heb je nog de wat ouder wordende tweakers welke vroeger inderdaad de pc in elkaar knutselen en dat intussen wel gehad hebben. Ik ben die laatste groep.... Voor mij moet dat kreng onmiddelijk werken. En voor dat hoef je niet lui te zijn.

Het zijn steeds meer gebruiksvoorwerpen geworden en mensen willen meer en meer een kant en klaar systeem en niet een op maat of zelfgebouwde pc.
Als je wilt dat hij onmiddelijk werkt zou ik juist niet kant en klaar kopen.

Alle troep die er bij zit. Alle drivers moet je toch nog een keer updaten. Hij is trager, bloatware, pop-ups, tijdelijke office, tijdelijke antivirus en what-not.

Nee, geef mij maar een 2e hands desktop van een tweaker met ongeveer de onderdelen die ik zoek - en dan installeer/upgrade ik hem zelf verder ;)
Dat is voor Apple dan niet van toepassing voor een aantal PC fabrikanten wel.

Ik ben met je eens wat betreft de rommel , maar daar ergeren wij tweakers ons aan. Een tweaker zal er dus snel een installatie overgooien maar heeft voor het overige een kant en klaar systeem zonder nog met Hardware te prutsen.

Een standaard gebruiker zal het over het algemeen een zorg zijn, met al dat spul erop werkt het nog steeds kant en klaar uit de doos
Is dat niet van toepassing op Apple?
http://www.apple.com/macbook-pro/built-in-apps-retina/

Gewoon omdat het apps van Apple zijn (en dat ze handig zijn en vaak zelfs een unique selling point) maakt het niet minder bloatware.

Wat moet ik met Facetime als ik Skype gebruik?
Daarbij komt nog Messages, Mail, Maps... allemaal vendor lock-ins.

Ik gebruik Google maps, Facebook en check email online.
Sorry hoor, nu ben je aan het overdrijven. Bloatware op pc's is vaak de rommel van support tools van de fabrikanten en allemaal trial software. Bij Apple wordt gewoon een compleet pakket geleverd en sommige functionaliteit zit gewoon in OSX ingebakken. (zoals FaceTime) Voor de rest is het allemaal volledig functionerende software geen trials.

Volgens jou is Windows dan ook bloatware want daar krijg je ook paint en dergelijke apps mee geďnstalleerd.
Als je een Windows pc komt waar direct een Office licentie bij meekomt dan is dat ook bloatware?

Pak een gemiddelde HP consumer PC en een Apple PC en je ziet direct het verschil tussen die bloatware van jou.
Ah sarcasme :)
Haha, vandaar dat Synology en andere NAS systemen hier razend populair zijn zeker? }>
niet elke tweaker heeft de plaats voor een desktop, andere tweaker hebben mischien ook een laptop nodig uit praktische overwegingen
Ik ben wel een echte tweaker maar ik koop mijn computer gewoon bij Apple :P
daar gaat je theorie het raam uit heheh |:(
hierdoor heb ik meer tijd over voor echte projecten en minder bezig met pc's knutselen
En een echte tweaker heeft weleens een exotische gizmo. Weinig kans dat je usb remotecontrolled helikopter uit china standaard werkt met Apple
"De PC is dood" schrijft de media maar al te graag, maar een krimp van nog geen 3% is nog geen reden voor een post mortem.

Het zou beter zijn naar de jaarlijkse aantallen geproduceerde desktop en laptop CPU's te kijken.

Voor de bewering "PC Gaming is dead" moet men eens kijken naar de totale inkomsten van gaming. Niet alleen de verkoop in de winkelstraat, maar ook de downloads en de abonnementen.
De kleine spelers zijn ook minder betrokken in programma's als Windows with Bing en ze bouwen ook minder Chromebooks. Op die manier mag het niet verwonderen dat er een concentratie plaatsvindt.
Aangezien daar typisch ook een cloudstorage achter zit van de 'sponsor' (Google of MS) kan een kleine speler ook niet zo maar op eigen houtje beginnen met het produceren van dergelijke toestellen.

Ben persoonlijk nooit gecharmeerd geweest door Acer vanwegen hun gebrek aan kwaliteit, de vele problemen met hun hardware en de spartaanse manier van herstellen (altijd HD formateren, zelfs als bijvoorbeeld de touchpad niet meer werkt). Maar blijkbaar is dat geen rem voor de gemiddelde computergebruiker. Nu computers gemeengoed geworden zijn lijkt goedkoop de nieuwe norm te zijn, behalve voor Apple natuurlijk.

Langs de andere kant zie je dat er een overaanbod is aan goedkope rommel (bijvoorbeeld tablets) en die hebben typisch veelal hun mindere kantjes waardoor de consument toch weer naar de vertrouwde grotere namen vlucht in de hoop daar iets meer stabiliteit en kwaliteit te vinden.
Apart dat Acer een groei meemaakt, hoor vaak dat zij een slechte(re) kwaliteit leveren dan andere merken. Of is dit vooral bij hun laptopdivisie het geval?
De vraag is of die slechte kwaliteit echt ervaren wordt. Ik heb nu een Alienware, maar daarvoor een Acer game PC. Zeer krachtig ding, jaren plezier van gehad, maar wel duidelijk goedkoop afgewerkt. Maar hij was dan ook goedkoop.
Het kan/zal waarschijnlijk zijn dat het gros van de consumenten de pc ergens wegstopt, en als hij draait dat er niks aan de hand is. Maar bij laptops is dat toch vaak lastiger, lijkt me.
De duurdere modellen kunnen prima in orde zijn. Bijvoorbeeld tablets.

De goedkope modellen werden (ik weet niet of het nog zo is) bij Foxconn gemaakt en de duurdere modellen die kwamen bij Quanta vandaan.

Daar zit een redelijk kwaliteitsverschil tussen.
Ik mis Raspberry Pi in het overzicht :9
Jammer voor ze,want ik bouw mijn desktop pc altijd zelf in elkaar. :9
Jammer voor ze,want ik bouw mijn desktop pc altijd zelf in elkaar. :9
Ik vraag me altijd af waar die zelf-bouwers hun onderdelen voor hun laptops halen - en hoe ze weten of het allemaal past :?
Vreemd, ik dacht dat ASUS het ook wel goed deed
Ja inderdaad, ik als ik om me heen kijk zie ik voornamelijk, Asus, Dell of Apple.

Ik had zelf Apple hoger verwacht omdat vooral bij bedrijven die dingen overal te vinden zijn.
Als ze goedkopere laptops zouden maken waren ze waarschijnlijk in de top 3 gekomen.
Een Lenovo of Dell zetten natuurlijk veel meer weg bij bedrijven. Apple zie in je bedrijven vooral bij specifieke groepen. Wat dat betreft zijn ze veelal te duur voor iemand op een administratieve afdeling bij een groot bedrijf. Daar worden massa Dell, HP etc weggezet. Wat dat betreft is het aandeel van Apple behoorlijk.
Apple heeft wel de grootste groei gehad van al deze fabrikanten, deze was t.o.v vorig jaar 18,9%.
Apple vooral bij bedrijven? iPads misschien, desktops echt niet hoor.

Hoe bedoel je eigenlijk Apple hoger verwacht? Ik zie ze niet apart benoemd in de cijfers.
Ik denk dat hij vooral macbooks bedoelt. Als ik naar zijn profiel kijk dan is hij web developer en in die wereld kom je inderdaad veel macbooks tegen, vooral in de frontend.
Correct, hoewel ik bij klanten die vaak totaal niet technisch zijn ook vaak een macbook tegen kom.
terwijl overige fabrikanten gezamenlijk in totaal 20 procent marktaandeel verloren
Nee, ze hebben 20% minder systemen geleverd. Ze hebben 7,4% marktaandeel verloren (van 39,6% naar 32,2%).

[Reactie gewijzigd door croxz op 13 januari 2015 09:51]

Aparte lijst, als ik door de lijst loop zie ik toch een paar spelers waar ik zelf geen Laptop van zou kopen.

1.) HP -> voor gewerkt, met de manier waarop dat daar ging, afkeer voor gekregen
2.) Acer -> Tsja, nadat je 3 laptops hebt gezien waarvan ze of de HDD waren vergeten e.d.
5.) Apple -> Sluit niet aan bij de wensen die ik heb in mijn hardware (aansluitmogelijkheden, gaming, etc)

ben zelf wat meer van de Asus en de Dell. En ja qua desktops bouw ik het zelf wel.
Hier andersom weer ervaring.

Dell is hier meerdere keren geweest altijd wel wat na de reparatie. Het kost veel moeite voor dat die is komen. Bij HP zeg je dit en dit is aan de hand en het word meteen fatsoenlijk gemaakt.

Evaring met DELL
Laptop moederbord vervangen, vervolgens geen geluid meer.
Laptop moederbord vervangen, wireless werkt niet meer en valt plots uit (koelpasta weg),deel van schroefjes weg en dol
Laptop frame vervangen, deel van schroefjes weg en dol

PC 3x moederbord vervangen wil het echt opgelost zijn.

Laat staan bestellen bij dell. Na 2 weken niets te hebben gehad maar is bellen. 'oh ja hij was niet op voorraad order is geannulleerd'. Lekker dat ook wij info ervoor krijgen.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 13 januari 2015 15:39]

Dell is de laatste tijd veel beter geworden, en Lenovo's zijn nu goed (en op voorraad).
Samsung is voor mij altijd wel een goed merk geweest, ook omdat minimaal 70% uit eigen fabriek komt.

Toshiba is voor mij achteruit gegaan. HP heeft ook weer andere onderdelen, zoals Compaq die ik meer op prijs stel. Ik vind de series van HP vrij eentonig.

Ik ben op zich wel fan van MSI. Hoewel ze meestal niet de beste bouw kwaliteit hebben is het wel vaak goede bang/buck
Die nullen achter de komma in de graph zijn overbodig en met name verwarrend (zeker als je veel met Amerikaanse cijfers werkt).