De firma Better Place heeft in Israël servicestations geopend waar bestuurders van elektrische auto's een lege accu kunnen laten verwisselen voor een opgeladen exemplaar. Hierdoor wordt de beperkte actieradius van vaste accu's omzeild.
De startup Better Place ziet Israël als een proeftuin voor elektrische voertuigen, zo schrijft AP. Het bedrijf heeft inmiddels vier servicestations geopend waar elektrische auto's een lege accu via een geheel geautomatiseerd systeem kunnen laten verwisselen voor een volle accu. Het verwisselen van de accu zou minder dan vijf minuten in beslag nemen waarna het lege exemplaar weer opnieuw wordt opgeladen voor een volgende klant.
De accu's, die eigendom blijven van Better Place, zouden een actieradius van circa 160km geven. Doordat deze verwisselbaar zijn, moet worden afgerekend met het probleem dat elektrische voertuigen met een vaste accu een beperkte actieradius hebben.
Met het huidige netwerk van servicestations in Israël zou een geschikt voertuig van het uiterste noorden tot de zuidpunt kunnen rijden, een afstand van 500km. De komende maanden wil Better Place het aantal servicestations naar veertig opschroeven, waarbij een in de auto geïntegreerd gps-systeem de weg naar het dichtstbijzijnde servicestation kan wijzen. Ook blijft het mogelijk om een elektrische auto thuis op te laden of bij oplaadpalen.
Volgens Better Place kan zijn systeem van het verwisselen van accu's niet alleen een einde maken aan de beperkte actieradius van elektrische voertuigen, en daarmee ook de huiverige houding van de consumenten verminderen, maar kan het ook de prijzen van dergelijke auto's flink laten dalen doordat het duurste onderdeel in feite wordt verhuurd. Een servicecontract zou circa 230 dollar per maand kosten voor een maximum van 10.000km, terwijl een onbeperkt abonnement het dubbele zou kosten.
Het accuverwisselsysteem van Better Place werkt momenteel alleen samen met de Fluence, een elektrisch aangedreven sedan van Renault. De startup wil in de toekomst zijn diensten echter compatibel maken met elektrische auto's van andere fabrikanten. Ook heeft Better Place plannen om onder andere in Denemarken en Australië zijn diensten te gaan aanbieden, terwijl het deze zomer in Nederland een proefstation op Schiphol wil openen. Ondertussen hebben al enkele bedrijven die momenteel vooral actief zijn in de winning van fossiele brandstoffen al geïnvesteerd in de startup.

[Reactie gewijzigd door Vinand op maandag 21 mei 2012 13:22]
Heb je daar een bron voor? Bij mijn weten duurt het nog steeds een aantal uur om een wagen volledig op te laden, en heb je vervolgens in het beste geval een actieradius van een 150 tot 200 kilometer. Tripje Zuid-Frankrijk wordt zo wel heel apart "onthaasten"Met de nieuwe laadmethodes kan men al binnen 20 minuten een auto volladen
Dat klopt niet, binnen 30 min is je accu met een 44KW snellader al 80% vol:[...]
Bij mijn weten duurt het nog steeds een aantal uur om een wagen volledig op te laden
Een gewoon laadpunt van e-laad doet er langer over, maar heeft slechts een capaciteit van 11KW.Nissan is gestart met het plaatsen van vierhonderd snelladers op strategisch uitgekozen locaties in Europa. Met de zogenoemde Direct Current (DC) Quick Charger kunnen berijders van een Nissan LEAF en andere elektrisch aangedreven voertuigen de accu in slechts 30 minuten voor 80 procent opladen.
http://www.groen7.nl/in-heel-europa-tot-80-opladen-in-slechts-30-minuten/
(direct onder het filmpje)De accu's, die eigendom blijven van Better Place
Die zijn er al, zo heeft Toyota sinds kort een hybride 7-persoons Prius Wagon.Ik snap alleen niet waarom ze geen stationwagens volbouwen met accu's.
[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op maandag 21 mei 2012 22:27]
Op welke manier spreekt "30 minuten voor 80% laden" tegen wat ik zeg?Dat klopt niet, binnen 30 min is je accu met een 44KW snellader al 80% vol:
20 min voor volladen klopt niet, maar een paar uur (met een snellader) ook niet. Als een accu binnen 30 min 80% vol is, zal het hooguit een uur duren om hem volledig op te laden.[...]
Op welke manier spreekt "30 minuten voor 80% laden" tegen wat ik zeg?
SuperDre stelt: 20 minuten voor volladen.
Ik stel: een paar uur voor volladen.
En daarom vroeg ik dus naar een bron, die jij me ook bij deze niet geeft. Alle cijfers die ik al gevonden heb, hebben het nog steeds over enkele uren (7 uur voor een Leaf op 220V vind ik overal, maar dat is natuurlijk niet met een snellader).20 min voor volladen klopt niet, maar een paar uur (met een snellader) ook niet. Als een accu binnen 30 min 80% vol is, zal het hooguit een uur duren om hem volledig op te laden.
Dat klopt inderdaad, dat begrijp ik wel.Het is niet efficiënt om op doorreis ('haast') langer dan dat te wachten, want die laatste 20% gaat veel langzamer.
[Reactie gewijzigd door Beesje op dinsdag 22 mei 2012 14:24]
Dat levert nu niet de extra kosten op die er dan gemaakt worden en is ook niet echt milieuvriendelijk.Nu nog een zonnepaneeltje op het dak van de E-auto!
Waar haal jij een rij van 100 autos vandaan? Heb je die wel eens bij een tankstation gezien? Niet echt heh? Hoe komt dat? Omdat het niet voor komt.Je kunt dit niet serieus nemen. Een rij van 100 auto's voor dat ene verwisselstation?
Hoppa je moet dan dus 500 minuten wachten om je 250 kilo batterij (hij is exact 250 kilo in de renault fluence) te verwisselen.
niet op gaat. Het gaat er juist enorm zachtzinnig aan toe, daarom duur het ook meer dan een minuut.Dan na een jaar kun je al die batterijen wegggooien en is je auto compleet gesloopt door die 250 kilogram wisselacties. Dat in 5 minuten wisselen zal er niet zachtzinnig de zaak aan toe laten gaan.
Vooral grappig i.c.m. met de rest van je post.Je kunt dit niet serieus nemen.
[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op maandag 21 mei 2012 15:37]
Overdrijven is ook een vak, dit dacht ik eerst ook van de Prius accu, maar er zijn Priussen van 8 jaar oud die nog in prima staat zijn (ook de accu).dus minimaal de kostprijs van 1 batterij per jaar rekenen
Bekijk het filmpje even dan zie je direct hoe duidelijk het is dat je volledig ongeïnformeerd uit je nek kletst.Die 5 minuten zal overigens het wereldrecord zijn.
Waar heb je dit bedrag op gebaseerd?zeg ongeveer een 3 miljoen euro voor een verwisselstation met maar 1 verwisselplek?
150k klinkt wel duur maar de waarde per kilo is veel te laag om een accu opslag een interessant doelwit voor inbrekers te maken.(tegen de inbrekers die zulke lucratief dure batterijen van elk 15k euro wel even willen komen afhalen) etc.
Die accu's gaan echt wel wat langer mee dan dat.want na een jaar gaan die batterijen het begeven.. ...en moeten ze nieuwe kopen.
Dit is helemaal niet noodzakelijk, nu misschien nog wel. Accu opladen kost met nieuwste techniek 10minuten. Schatten in dat het over 2 a 3 jaar 5minuten of minder kost.Vind ik eerlijk gezegd een erg onnodige opmerking. Jammer dat ik al een tijdje niet meer kan modden, mis het alleen als ik dit soort reacties lees
On topic: het streven van 5 minuten vind ik wel erg sterk.. Als je dan toch direct door moet rijden en je hebt absoluut geen tijd om op te laden dan is dit toch wel een noodzakelijk oplossing.
[Reactie gewijzigd door mad_max234 op maandag 21 mei 2012 16:13]
succes daarmee. het snelst wat je nu hebt is ongeveer 30 minuten met een 44 Kw lader. Dan zit je echter nog op 80% en die laatste 20 kost juist veel meer tijd. dat duurt nog minimaal 2 uur langer. Bovendien slijt je accu veel sneller met een snellader dan met een normale lader wat de levensduur niet ten goede komt.Accu opladen kost met nieuwste techniek 10minuten. Schatten in dat het over 2 a 3 jaar 5minuten of minder kost.
[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op maandag 21 mei 2012 14:33]
[Reactie gewijzigd door Egrimm op maandag 21 mei 2012 15:31]
[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op maandag 21 mei 2012 15:13]
[Reactie gewijzigd door AHBdV op dinsdag 22 mei 2012 11:12]
Electromotoren zijn daarintegen veel lichter dan verbrandingsmotoren.het extra gewicht van zo'n accu komt het rijgedrag niet ten goede
Nee natuurlijk niet. Een deugdelijk ontworpen en uitgevoerde vergrendeling is hier gewoon tegen bestand.Als er een paar honderd kilo 'eventjes' verwisseld wordt dan gaat alles slijten en kapot natuurlijk
[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op maandag 21 mei 2012 13:36]
[Reactie gewijzigd door RielN op maandag 21 mei 2012 13:53]
[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op maandag 21 mei 2012 14:05]
[Reactie gewijzigd door patrickvb op maandag 21 mei 2012 14:51]
Betrouwbaar hoor, een windmolenfabrikant die gasgestookte centrales afzeikt... wij van wc-eend...Bij de verbranding van het gas gaat fiks wat verloren. Een filmpje op TV claimt zelfs 60% verlies voor de stroomopwekking. Op RTL7 regelmatig te zien van een windmolenfabrikant...
Met diesel kun je inderdaad max. 50% efficiëntie halen, met benzine top je rond de 35%. Ter vervanging van benzinemotoren is elektrisch rijden dus zonder twijfel een verbetering. In het geval van diesel zal het er om hangen, mits je de uitstoot buiten beschouwing laat. Gas geeft een 'schonere' verbranding dan diesel.Hoe is dat efficienter dan zelf verbranden?
Diesel verbrandt 50% efficient om een voorbeeld te geven.
Elektrische auto's zijn nu nog een nicheproduct, waardoor de productie op minder grote schaal plaatsvindt. Daardoor zijn elektrische auto's duurder dan auto's met een verbrandingsmotor.26000 euro is catalogusprijs nog altijd voor goedkoopste model 2012. En dat is een verwachting.
(25995 euro inclusief BTW).
Dat is aantoonbaar onzin.[..]
Maar dan nog is dat dus efficienter dan je electrische auto.
De meeste elektrische auto's hebben een bereik van 150-220 km.Een effectief bereik van 100 kilometer met die auto is natuurlijk lachwekkend. Voor je naar huis gaat moet je altijd opladen en zo niet dan had je ook met de fiets of brommer gekund...
[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op maandag 21 mei 2012 19:04]
Dat is die stuk.Als de motor van een elektrische auto 80% efficiënt is
Ik heb het idee dat de meesten (ik in ieder geval) het hebben over de hoeveelheid potentiële energie in de brandstof (benzine, diesel, gas tbv elektra) versus de hoeveelheid bruikbare energie die de motor daarmee kan produceren.Iemand die beweert met e.o.a. linkje dat een benzine auto 25-30% rendabel is, kletst uit zijn nek.
[Reactie gewijzigd door real[B]art op maandag 21 mei 2012 22:15]
Dat zou betekenen dat het onderzoek dat bedrijven zoals IBM doen nutteloos is.de batterijen zijn al zo goed als uitgewikkeld na 100 jaar ontwikkeling.
Gemiddeld over het hele jaar hebben we 21,75 werkbare dagen per maand.10k kilometer / 220 dagen per jaar = 45 kilometer.
Hangt ervan af of je optimaal gebruik maakt van de 10000km die tot je beschikking komen. Indien je dit zou doen zou je met een huidige zuinige middenklassewagen op brandstof kom je rond de ¤ 800 per maand uit.Poeh, een servicecontract van $230 per maand is wel erg veel.
[Reactie gewijzigd door johncheese002 op maandag 21 mei 2012 16:57]
[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op maandag 21 mei 2012 13:52]
Hier klopt natuurlijk geen hout van.verbrandingsmotor (diesel) = 50%
gascentrale liggen de claims uit elkaar van, van 40% door de windmolenfabrikanten tot 60% van de energiemaatschappij zelf. Dan nog eens 15% kwijt aan transport van de stroom over de hoogspaningskabels. Dan 60% kwijt aan opladen (nog niet eens snelladen). Dan nog eens 20% kwijt aan de electramotor.
Bij elkaar DIESEL = 50%
Electro-auto ZONDER airco = 0.4 * 0.85 * 0.4 * 0.8 = 0.1088 = 10%
Dus DIESEL = 5x EFFICIENTER dan electro-auto op dit moment as we speak.
Dat verandert komende 20 jaar echt niet, want die gascentrales hier, daar staat er niet 1 van op de nominatie om afgebroken te worden...
Ten eerste neem je wel alle transport en productieverliezen van de brandstof (electriciteit) mee bij de electrische auto, maar doe je het niet bij diesel. Ga er maar vanuit dat de productie en transportketen van diesel inefficienter is dan het op opwekken van electriciteit. Daarbij zijn de verliezen die je noemt enorm overdreven en onrealistisch. Transport: <10% Opladen: <10% en Electromotor: <10%gascentrale liggen de claims uit elkaar van, van 40% door de windmolenfabrikanten tot 60% van de energiemaatschappij zelf. Dan nog eens 15% kwijt aan transport van de stroom over de hoogspaningskabels. Dan 60% kwijt aan opladen (nog niet eens snelladen). Dan nog eens 20% kwijt aan de electramotor.
En vervolgens....verbrandingsmotor (diesel) = 50%
Zo werkt het natuurlijk niet (zoals ik hierboven ook al zei). Als je alleen de efficientie van de motor meeneemt komt de elektrische motor met 86% (zie artikel hierboven) alsnog veel beter uit de bus.Bij elkaar DIESEL = 50%
Complete onzin dus...Dus DIESEL = 5x EFFICIENTER dan electro-auto op dit moment as we speak.
[Reactie gewijzigd door hooibergje op maandag 21 mei 2012 13:20]
[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op maandag 21 mei 2012 13:56]
Dat komt dus neer op ongeveer 10 dollar per werkdag, waarbij een retourtje woning - werk zelfs 500 kilometer mag zijn. (Grof gerekend, en zonder prive gebruik.)Een servicecontract zou circa 230 dollar per maand kosten voor een maximum van 10.000km (...)
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Laptops Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True