Hoofdcategorieën
Device Settings

Solar Team Twente onthult nieuwe zuinige zonneauto

Door Dimitri Reijerman, zaterdag 5 maart 2011 15:11, views: 25.957

Het Solar Team Twente heeft vrijdag het schaalontwerp van zijn nieuwe zonneauto gepresenteerd. Volgens het team van de Universiteit Twente zou het voertuig lichter zijn dan zijn voorganger en minder verbruiken door een lagere luchtweerstand.

De nog naamloze zonneauto zal in oktober meedoen aan de World Solar Challenge 2011, een race voor op zonne-energie aangedreven voertuigen in Australië. Het Solar Team Twente heeft de nodige aanpassingen moeten doorvoeren ten opzichte van de vorige creatie, de 21Revolution, omdat het wedstrijdreglement is aangepast.

Volgens de nieuwe regels van de World Solar Challenge zal de opbrengst uit de zonnecellen op de auto's lager liggen dan bij vorige edities. Hierdoor zijn de teams genoodzaakt om zuiniger te rijden. Door een aerodynamischer ontwerp te maken en nieuwe materialen te gebruiken om het gewicht van de zonneauto te beperken, hoopt het Solar Team Twente een gooi te doen naar de titel.

Ondanks de aanpassingen in het ontwerp van de zonneauto, hebben de achttien studenten van het Solar Team Twente vastgehouden aan het toepassen van drie wielen: één voor en twee achterwielen. Het team stelt dat het ontwerp zelfs stabieler is dan dat van de 21Revolution.

Solar Team Twente Solar Team Twente
Volgende 16:19 Uitgelekte Xtreamer-catalogus toont nieuwe nas en pvr
Vorige 12:59 'Cloudopslag van Googles muziekdienst al te gebruiken op Android'
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Ligt het aan mij of lijkt het alsof het schaalmodel een klein beetje scheef staat? Het lijkt alsof de voorkant een klein beetje naar boven staat.

Wat denk je nu zelf?

IK denk dat het niet logisch zou zijn om hem scheef op de steel te zetten, maar op de foto lijkt het er wel op alsof hij er scheef op staat- en als hij wel recht staat dan snap ik niet helemaal waarom het lijkt alsof ze zoveel lucht als mogenlijk onder de auto proberen te krijgen.

Zou misschien zijn om luchtweerdtand te verlagen, maar is erg tegenovergesteld van wat ik gewend ben. Plus naar wat ik me herriner gaan deze auto's toch best hard- dat + licht gewicht en een design waar veel lucht onder de auto komt lijkt mij dat het zou leiden tot stuiteren op de weg.

Dus aangezien voor mij voor bijde, wel en niet schuin op de foto een redelijk argument kan worden gemaakt- heb ik geen idee of het nou wel of niet zo is.

scheef richting de zon gericht, zodat hij meer zon op kan vangen.

Dat argument zou toch alleen werken in een rechte lijn? volgens mij is dat hier niet het geval.

logisch dat hij scheef staat, het gaat erom om op 1 foto zoveel mogelijk details te laten zien van de wagen ;)

In dat geval zou het logischer zijn om de foto vanaf een andere hoek te nemen dan dat het zou zijn om de auto scheef op de steel te zetten.

Ik bedoel hiermee niet te zeggen dat hij recht staat- maar dat ik geen goede reden kan bedenken om hem er scheef op te zetten.

[Reactie gewijzigd door WimBarelds op zaterdag 5 maart 2011 16:19]


Offtopic:
Een goede reden die ik kan bedenken is dat deze manier van presenteren het publiek een beter beeld geeft over de auto in zijn geheel, tov alleen een zij-aanzicht..

Ontopic:
De Twente One (2007) kon ook zijn vleugel scheef zetten om zo de zonnecellen loodrechter op de zonnestralen te zetten. Een scheve vleugel zou dan ook eerder met de opbrengst te maken hebben dan met aerodynamica (waar het niet uitmaakt hoe de vleugel om die as georiënteerd is, behalve natuurlijk voor het rij-gedrag).

@ WimBarelds-mode

Door de auto op een hoogte van ongeveer 1,50 M onder een hoek van 20 graden te plaatsen zal de auto voor toeschouwers van 1,75M, die vanaf 1 meter toekijken, vanaf één kant van de pilaar juist loodrecht op de zijkant worden bekeken.

De logica ontgaat mij ook :)

Ik was bij de presentatie. De zonneauto heeft geen bewegende vleugel meer maar een volledig vernieuwd ontwerp waarbij ook heel veel focus gelegd is op de onderkant en aerodynamica (heeft mn broer ontworpen namelijk ;) )
Het model stond inderdaad scheef op de pilaar, waarschijnlijk zodat je de onderkant ook makkelijker kan zien, maar dat weet ik verder niet.

Deze is niet bedoeld hard te gaan, maar zuinig, door lucht ook ónder de auto te laten gaan, kan je lift krijgen, is de auto dus 'lichter' en verbruikt 'ie minder energie

Dat klopt niet helemaal...

Trek het maar eens door tot het extreme. Dan laat je er zo veel lucht onderdoorgaan (om het simpel te zeggen) dat de auto helemaal niets meer weegt... Dan heb je een vliegtuig... En echt zuinig kun je die niet noemen.

In het ideale geval heb je 'nul' lift en 'nul' downforce. Een neutraal profiel dus. En om nou niet direct in een vliegtuig te veranderen als de wind verandert, zal de auto in praktijk iets downforce hebben.

Dat klopt niet helemaal...

Trek het maar eens door tot het extreme. Dan laat je er zo veel lucht onderdoorgaan (om het simpel te zeggen) dat de auto helemaal niets meer weegt... Dan heb je een vliegtuig... En echt zuinig kun je die niet noemen.
Die vergelijking gaat een beetje scheef. Als een 747 van Nederland naar China vliegt en dan bijtankt en terug taxiet, zal hij op de terugweg veel meer energie verbruiken. Maar sowieso: dit ding vliegt niet, dus die vergelijking slaat nergens op ;)

Wat wel waar is is dat een vleugelprofiel om lift te creëren ook voor weerstand zorgt. Dus wat je wint aan vermindering van rolweerstand, verlies je dubbel aan weerstand. Dan kun je beter de banden wat harder oppompen ;)

Dat denk ik niet, waren er geen problemen de vorige keer met hevige winden ofzo? Als je te weinig downforce hebt...slecht plan :P

De auto's zullen alsnog waarschijnlijk een gemiddelde snelheid hebben boven de 80 kilometer per uur- op die snelheid en met een beetje wind erbij hou je die auto nooit op de weg als die inderdaad zou zijn ontworpen met zo'n hoge "lift" (zoals mbr01 zegt).

De wagen is erg licht en om zo veel mogelijk zonlicht op te kunnen vangen dient de bovenkant van de wagen een zo groot mogelijk oppervlak te hebben. Om de weerstand laag te houden dient de wagen in zijn geheel zo aerodynamisch mogelijk te worden gemaakt. Dat doe je door de luch zoveel mogelijk over, langs, maar ook onder de wagen door te laten stromen. Onder de wagen door geeft het risico dat de wagen, zeker met tegenwind, van de grond komt en zal omslaan. Dat risico was er met de vorige modellen echter ook al. Door de buiging van het gehele zonnepaneel loopt de lucht normaal gesproken sneller bovenlangs dan onderlangs, waardoor je een nog groter liftend effect krijgt. Als ik aan de onderkant van dit model kijk zie ik een aantal sleuven. Ik verwacht dat die er zitten om de weerstand voldoende te kunnen verhogen en daarmee de wagen beter aan de grond te houden. De zijkanten zijn ietwat naar beneden gebogen net als dat de wielen verder naar buiten staan dan de vorigen modellen. Eerder is al gebleken dat de wagens meer last hebben van zijwinden. Dit ontwerp is beter tegen zijwind bestand. De licht naar boven gebogen achterzijde (vleugel) zorgt voor neerwaatse druk welke de aandrijving ten goede komt. Daarnaast zorgt het minder vlakke ontwerp voor minder spiegeling van de zon in de ogen van de bestuurder en voor meer profijt indien de wind van achter komt.

Bij veel wind van voren of een periode van minder/weing zon, wat tijdens de race gelukkig niet vaak voorkomt, heb ik het idee dat dit model minder snel is dan het vorige.

Door iedereen gebruik te laten maken van minder krachtige zonnecellen wordt aangemoedigd de nadruk te verleggen naar aerodynamica en gebruikte materialen. Verbeteringen in aerodynamica en (nieuwe) materialen kunnen eenvoudiger in verbeteringen in alledaagse vervoersmiddelen worden toegepast dan verbeteringen in zonnecellen.

Ik vraag me af of rubber gordijnen, zoals Lotus deze ooit voor hun F1 bolides heeft ontwikkeld, geen oplossing kunnen zijn.
Zodoende krijg je een vacuum onder de auto en een enorme neerwaardse druk.
De auto kan dus ook erg laag blijven en je kunt de wielen ook onder de auto verstoppen zodat deze geen onnodige luchtweerstand veroorzaken.

Ik weet alleen niet of dit extra vermogen vereist. Ik weet alleen dat de Lotus destijds iedereen zoek reed.

Lotus had het probleem hoe 1000 pk op het asfalt over te brengen. Vermogen zat dus, alleen wilden ze dat vermogen als snelheid in plaats van rook hebben. Dit ding heeft met veel geluk 10 pk. De kans op een burnout lijkt me te verwaarlozen. :)

De race in Australië is voornamelijk recht door rijden. Je wil dus juist zo min mogelijk downforce/lift hebben. Dit zorgt ervoor dat het grootse gedeelte van je vermogen wordt omgezet in snelheid :)

Ik was er bij en ik kan melden dat hij scheef staat. De wagen zelf is niet scheef.

Kijk eens naar van die vliegtuigmodellen op een stokje. Die staan ook allemaal scheef. Als ze recht zouden staan dan ziet het er star uit.

Volgens de nieuwe regels van de World Solar Challenge zal de opbrengst uit de zonnecellen op de auto's lager liggen dan bij vorige edities
Vreemde regel bij een challenge waarvan ik juist dacht dat het achterliggende doel was om zo effectief/krachtig mogelijke zonnecellen te fabriceren. Of interpreteer ik het verkeerd?

Net als bij de Formule 1, moet de organisatie beperkingen stellen. Op die manier staat niet van te voren vast wie er gaat winnen.
Zeker in de F1 won het team met het meeste geld. Doordat ze beperkingen hebben toegepast, wordt het allemaal een stuk spannender.

Deze race zou toch ook moeten zijn om innovatie te stimuleren, daar is nu eenmaal (veel) geld voor nodig.

Ik vind het ook vreemd, hoe meer die efficiënte gebruikt/ontwikkeld worden hoe beter ze worden.

Denk dat als je veel geld hebt, je gewoon de aller beste, kostbaarste, milieuvriendelijkste zonnepanelen gebruikt en iedereen verslaat.

Als ik het me goed herriner worden deze zonnecellen niet zelf ontwikkeld maar wordt 2e hands of afgedankt materiaal van de ruimtevaart gebruikt- deze hebben veel hogere efficientie dan commerciele producten en het gebruik ervan help verder niet echt bij innovatie.

Verder zou het doel zijn om uiteindelijk door middel van dit soort wedstrijden de technologie zo te stimuleren dat het in commerciele/consumenten producten kan worden verwerkt. Van een normaal consumenten product is her waarschijnlijk niet redelijk om te verwachtten dat zo'n hoge energie opbrengst zou worden gerealiseerd en is het waarschijnlijk nuttiger om in plaats darvan te focussen op hoe een gelimiteerde hoeveelhijd energie het best kan worden gebruikt.

Je stimuleert juist innovatie door deze zwakkere zonnecellen te gebruiken. Dat dwingt de makers van de voertuigen om efficiënter met de beperktere energieinvoer om te gaan.

Er zijn twee kanten aan deze regel. Jouw argument is inderdaad een argument om een dergelijke regel in te stellen. Aan de andere kant wordt nu juist de innovatie van zonnecellen (die nog niet bijzonder efficient zijn) niet gestimuleerd. Zonder deze regel zouden beiden gestimuleerd worden (waarbij een combinatie van een efficiente verwerking en zonnecellen het waarschijnlijk beter zou doen dan enkel efficiente zonnecellen of verwerking).

Ik denk dat er voor de consument veel meer te halen is op het gebied van efficiëntie van zonnecellen (energietoevoer) dan op het gebied van energieverbruik.
De gebouwde wagen zijn immers al superaerodynamisch; dit is voor consumentenauto's helemaal niet haalbaar.

Waar het om gaat is dat in het verleden de auto's er uit zagen (nog steeds wel eigenlijk) als rijdende zonnepanelen.

Het doel van deze race is om uiteindelijk tot technologie te komen die echt praktisch toepasbaar is. Door de hoeveelheid energie uit zon te limiteren kunnen de panelen kleiner worden (of minder krachtige panelen) waardoor dit steed meer richting praktisch toepasbaar gaat.

Ik geloof dat men ook overweegt om zaken als verlichting, richtingaanwijzers e.d. te gaan verplichten zodat je uiteindelijk een voertuig krijgt waar je ook echt de weg mee op mag. Zo ver is het echter nog lang niet.

Inderdaad en daardoor is het de laatste jaren weer een sport geworden om van te genieten.

Ik kan me herinneren dat TU Delft een tijd lang de beschikking had over de beste zonnecellen die verkrijgbaar waren. Andere teams hadden dit voordeel niet. 1 van de redenen dat ze zo vaak hebben gewonnen volgens mij.

Ze willen nu denk ik een eerlijke strijd waarbij ieder team vergelijkbare zonnecellen tot hun beschikking heeft.

Vreemd zou je denken, dat dacht ik ook. Maar het maakt de wedstrijd leuker denk ik. Ook gaat onderzoek naar betere zonnecellen gewoon onverminderd door zonder dat deze teams het zullen gebruiken.

Ik heb tijdens een hoorcollege van Wubbo Ockels (aan de RuG) inderdaad gehoord dat het team van Delft vanaf de vierde keer (2007) dat ze meededen niet zo hard meer gingen.

Op de site van de Solar Challenge is te lezen waarom:
2007 Event (NB lower average speeds due to 25% smaller solar panels)
Het maakte uiteindelijk niet veel uit want iedereen zit daarmee. Nu de maximumopbrengst in zonnecellen anders is, zal daar waarschijnlijk wel verandering in komen.

Overigens heeft Delft 2009 niet gewonnen omdat de auto kort voor aanvang van de wedstrijd (2 weken geloof ik) crashte en ze de heleboel opnieuw in elkaar mochten zetten. De cellen waren toen te veel beschadigd om nog eerste te kunnen worden. Ze werden tweede

Het doel van dit soort races is natuurlijk om de technologie uiteindelijk toe te kunnen passen op de weg. De organisatie stelt elke keer strengere eisen en hoopt zo dat de teams uiteindelijk in de buurt komen van een voertuig dat bruikbaar is als gewone auto.

In dat geval stellen ze toch de verkeerde restrictie? Het grote verschil tussen deze racewagens en normale auto's is niet het beschikbare vermogen, maar eerder dat de vormfactor van deze auto's in de verste verte niet lijkt op een normale auto. En nu worden die dingen nog aerodynamischer gemaakt en gaan ze nog minder lijken op wat wij een bruikbare auto zouden vinden.

Van de site zelf:
"Het aantal oppervlakte zonnecellen dat is toegestaan verschilt per type cel. De keus moet gemaakt worden tussen 3m2 ruimtevaartzonnecellen (duur en met een hoog rendement) of 6m2 siliciumzonnecellen (goedkoper en met lager rendement). "

Het is eigenlijk wel logisch, de auto's winnen dan niet alleen door een technologische voorsprong op het gebied van zonnecellen. En dit is juist het gebied waar deze teams weinig invloed op hebben. Maar juist aspecten als aerodynamica en rolweerstand gaan dan ook een rol spelen, waardoor er juist sprake is van onderlinge concurrentie en innovatie.

De regel zegt dat de opbrengst uit de zonnecellen lager moet zijn. De regel zegt niet hoe klein die zonnecel mag zijn. De zonnecel is nog 1 van de zwaarste onderdelen van die auto. Dus dwing je op deze manier alsnog de ontwikkeling van zonnecellen af. Nl kleiner en krachtiger.

De cellen wegen slechts een paar kg dankzij speciale dunne laminaten. Ze worden niet met een dikke glasplaat afgedekt zoals de panelen op een huis ;) Ze hoeven immers ook geen 30 jaar mee te gaan.

Tijdens de vorige races reden sommige auto's al regelmatig de maximum toegestane snelheid. Het is dus logisch om de normen aan te passen om betere ontwerpen naar voren te laten komen.

Het doel van de race is inderdaad om de technologie achter zonnewagens te ontwikkelen, met als doel om tot betaalbare productieauto's te komen. De Gallium-Arsenide triple junction cellen die in de ruimtevaart worden gebruikt zijn te duur om ooit op gewone auto's te kunnen leggen (zijn veel te weinig grondstoffen voor). Vandaar dat het gebruik van de veel meer voorkomende Silicium zonnecel wordt gestimuleerd. De reden dat dit juist nu wordt ingevoerd, is terug te leiden op de race van vorig jaar. De gereden snelheden werden zo hoog dat de organisatie besloot voor de veiligheid de snelheid volgende race weer wat omlaag te brengen.

Betekent dit ook dat de auto sneller gaat of is dit alleen om het verlies van extra energie te compenseren. Er staat namelijk dat er minder zonnecellen op de auto mogen zitten vanwege het nieuwe wedstrijd regelement en dat ze hem daardoor zuiniger maken en aerodynamischer maken. Maar betekent dat dus ook dat ie sneller gaat?

Dat hangt van veel factoren af...

Minder opbrengst kan wijzen naar een minder krachtige electromotor om het verlies op te vangen. Daardoor wordt ook gewicht bespaard. Indien het gewicht en de aerodynamica het verschil in snelheid opvangen kan je misschien over een even vlugge of vluggere wagen spreken.

Je zal het pas weten, wanneer ze de specs vrijgeven of tot aan de race. De bestuurders mogen al gerust op dieet gaan... :p

Het gewicht van de bestuurders word trouwens aangevuld tot als ik het mij goed herinner 80kg, dus ze hoeven niet op dieet :)

jha en de linkerkant omhoog..... gho zou dat niet een mooie manier van presenteren zijn ;)

En het grote zwarte gedeelte op het model moeten de zonnepanelen voorstellen? Ik ben benieuwd hoe ver ze het schoppen bij de race.

en nu hopelijk dat ze in de wedstrijden 1e plaats halen

Een aantal belangrijke regels die bepalend zijn voor het ontwerp worden hieronder genoemd:

1 Als energiebron voor de zonneauto mag alleen gebruik gemaakt worden van zonne-energie.

2 Het voertuig moet binnen bepaalde afmetingen passen . Hij mag niet langer zijn dan 5.00m, niet breder dan 1,80m en niet hoger dan 1,60m. Sinds 2007 mag er maximaal 6m2 aan zonneceloppervlak gebruikt worden en is het noodzakelijk dat de bestuurder rechtop zit.

3 Er wordt elke dag gereden van 8.00 tot 17.00 uur. Waar men zich op dat moment in de outback bevindt zal overnacht moeten worden.

4 Het aantal oppervlakte zonnecellen dat is toegestaan verschilt per type cel. De keus moet gemaakt worden tussen 3m2 ruimtevaartzonnecellen (duur en met een hoog rendement) of 6m2 siliciumzonnecellen (goedkoper en met lager rendement).
Het is wel mooi om te zien dat ze geen accu's mogen gebruiken en dat de energie direct uit de zonnecellen moet komen. Prachtige ontwikkeling. Zou dit ook mogelijk zijn (in de toekomst) bij "gewone" zonne autos?

Natuurlijk is dat mogelijk. Het probleem is dan wel dat je alleen overdag kunt rijden en afhankelijk bent van hoe sterk de zon is (en energie die je opvangt bij het stoplicht gaat verloren) - erg onpraktisch dus. Ik zie trouwens nergens staan dat er geen accu's gebruikt mogen worden? Zonne-energie die je opslaat blijft zonne-energie, zou ik zeggen.

Off-topic: Leuk voor Twente, maar als Delftenaar ben ik natuurlijk voor Delft O-)

Volgens mij mogen ze wel accu's gebruiken (eerdere edities in ieder geval wel). Wel zijn daar regels aan verbonden.

Ja, er worden accu's gebruikt om energie op te slaan. Per accu type (Li-ion, LiPo, lood etc) zijn er veschillende gewichten dat je mag meenemen. De meeste top teams gebruiken natuurlijk LiPo of Li-Ion. Voor Li-ion mag je maximaal 21Kg meenemen, en van LiPo 22Kg.

Voor de start van de race zijn deze ook volledig opgeladen. Eventuele grote condensatoren moeten wel leeg zijn.

Er mogen wel degelijk accu's gebruikt worden als energiebuffer. Alle energie die in de accu wordt gestopt moet echter vanuit het zonnepaneel komen. Je mag dus niet savonds opladen aan netstroom.

Daar zijn ze dan, de langstudeerders.

En deze langstudeerders gaan een veel betere baan krijgen dan de mensen die puur hun vakken hebben gevolgd en die op tijd gehaald hebben. Iets met ervaring, gedrevenheid enzo ;)

En omdat deze mensen in de toekomst misschien een betere baan kunnen krijgen worden ze nu alvast genaaid met een langstudeerboete én vervolgens, wanneer ze zo'n baan hebben ook nog via de inkomstenbelasting. Beetje dubbelop lijkt me.

En dat terwijl langstuderen het land nauwelijks extra geld kost. :)

De meesten lopen hier inderdaad vertraging aan op. Maar je hebt zóoo veel meer aan ervaring dan aan zo'n stom papiertje. De combinatie is helemaal top natuurlijk!

Uiteindelijk kunnen ze dit best een jaar of wat "erbij doen", en een jaar "vol" er voor gaan. Dan heb je een jaar uitloop, wat dus geen enkel probleem is.

Extra-curriculaire activiteiten worden telkens weer aangegrepen als oorzaak van studie-uitloop. Waarom kunnen vele studenten wél tot pakweg 20 uur per week werken naast hun fulltime studie, en daarnaast gewoon nog sporten en andere hobby's doen, en zou je iets als dit niet lange tijd erbij kunnen doen? Het jaar dat je er "vol" voor gaat en je dus lange tijd het land uit bent e.d. is dat natuurlijk anders, dat is moeilijk te combineren op de meeste opleidingen.

Deze wedstrijd strekt de Univ. Twente tot voordeel (naamsbekendheid e.d.) en er zullen zeker commerciële partners aan verbonden zijn. Lijkt mij dat die zelf wel een regeling kunnen treffen voor iemand die eventueel een extra jaar uitloop heeft met zijn studie door naast zichzelf ook hen te helpen en dat niet de rest van Nederland hoeft te betalen voor de hobby en het opbouwen van een leuk cv voor een paar studenten...

het is gewoon een rechtstreekse kopie van de NUNA1, 2, enz van de universiteit van delft, maar dan met 1 wiel voor en 2 achter ipv andersom. niet echt creatief ofzo...

Net zoals elke touchsceen telefoon een groot scherm en weinig knoppen heeft? Binnen de gestelde eisen en randvoorwaarden kom je al snel tot een dergelijk ontwerp.

Tom, Aylin en de rest, van harte gefeliciteerd met de onthulling! Veel succes alvast Down Under!
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:19 Uitgelekte Xtreamer-catalogus toont nieuwe nas en pvr
Vorige 12:59 'Cloudopslag van Googles muziekdienst al te gebruiken op Android'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011