Door Jelle Stuip

Redacteur

Microsoft Surface Pro X Review

Nieuw concept is niet voor iedereen

25-01-2020 • 06:00

190

Multipage-opmaak

Uiterlijk en aansluitingen

Samengevat

De Surface Pro X is Microsofts eerste tablet met een eigen soc; de SQ1. Die arm-soc zorgt ervoor dat niet alle software op de tablet draait. x64-applicaties werken niet en 32bits-software kan geëmuleerd worden, wat meestal goed gaat. Het is echter raadzaam om te controleren of de software die je wilt draaien werkt voor je een Pro X aanschaft. Doe je dat, dan krijg je een stevige tablet met een erg goed scherm, zoals we dat van Microsoft gewend zijn. Uniek is dat je de ssd eenvoudig kunt vervangen. De accuduur is met 9,5 uur tijdens browsen niet slecht, maar we hadden meer verwacht van de zuinige soc. Accessoires, waaronder het bijna verplichte toetsenbordje, zijn duur.

In het najaar van 2019 bracht Microsoft een reeks nieuwe hardware uit, waaronder twee nieuwe Surface Laptop-modellen en de Surface Pro 7-tablet. Daar bleef het niet bij, want het bedrijf had nog een tablet gebouwd, die er anders uitziet dan de bekende Surface Pro-tablets. De schermranden zijn smaller, de hoeken zijn meer afgerond en hij is een stuk dunner. Het opvallendste kenmerk is misschien wel onder de motorkap te vinden, want de Surface Pro X heeft geen x86-processor, maar een Microsoft SQ1-cpu, gebaseerd op de arm-architectuur.

Microsoft Surface Pro X

Aan de buitenkant zie je in een oogopslag dat de Surface Pro X een nieuwe tablet is. Microsoft heeft het ontwerp van de Surface Pro-tablets sinds de Surface Pro 4 vrijwel niet meer veranderd, maar daar komt met de Pro X verandering in, hoewel sommige zaken gelijk zijn gebleven. De tablet is nog steeds van metaal gemaakt en hij is net als elke Surface-tablet voorzien van een kickstand waarop het Microsoft-logo prijkt.

Maar er is dus ook het een en ander veranderd. De tablet is bijvoorbeeld dunner geworden, wat betekent dat de scharnieren opnieuw moesten worden ontworpen. Tweakers sprak bij de introductie van de Surface Pro X met Daniël Dhondt, principal designer bij het Microsoft Surface Design Team. Hij werkte onder andere aan het scharnier en vertelde dat er behoorlijk wat werk in is gestoken. Het scharnier moest zo worden gemaakt dat het de druk kan weerstaan die ontstaat als je op het scherm tekent, terwijl er tegelijkertijd niet te veel 'bounce' in zit en het scharnier ook nog genoeg weerstand biedt zodat het traploos is te verstellen.

Daarnaast vertelde Dhondt dat er hard is gewerkt om ervoor te zorgen dat de Surface Pro X open kan zodat je bij de hardware kunt. Dat is iets dat bij de Surface Pro 7 een lastig karwei is waarbij je de lijm tussen het paneel en de behuizing moet verhitten om de beide delen van elkaar te scheiden. Er zijn veel verschillende modellen van de schermbevestiging gebouwd. Dhondt legde bijvoorbeeld uit dat er versies zijn geweest waarbij schroeven werden gebruikt om het scherm in de behuizing te monteren. Uiteindelijk was hij blij met het eindresultaat, waarbij het scherm aan de behuizing is geplakt, maar beide delen makkelijk van elkaar zijn te scheiden met een daarvoor bestemd gereedschap. Daar is bovendien geen warmte bij nodig.

Microsoft Surface Pro XMicrosoft Surface Pro XMicrosoft Surface Pro XMicrosoft Surface Pro XMicrosoft Surface Pro XMicrosoft Surface Pro X

Als we met dat verhaal in het achterhoofd nog eens naar de behuizing van de Pro X kijken, zien we een minieme naad tussen de glasplaat en het metaal van de behuizing, waartussen een spudger is te prikken. Daarnaast veert de kickstand mee als hij in de uiterste positie staat en je op het scherm drukt, maar hij 'knalt' niet terug. De kickstand geeft bovendien in bijna iedere positie waarin je hem zet evenveel weerstand. Als we niet beter hadden geweten, waren we er waarschijnlijk vanuit gegaan dat hetzelfde scharnier uit de gewone Surface Pro ook in de Pro X terecht was gekomen. De behuizing is, kortom, zoals we van Microsoft gewend zijn: stevig en netjes afgewerkt.

Wat we helaas ook van Microsoft gewend zijn is de weerstand tegen Thunderbolt-aansluitingen. De Surface Pro X heeft twee usb-c-aansluitingen die gebruikt kunnen worden om de tablet op te laden en externe schermen aan te sluiten, maar ze hebben geen Thunderbolt-ondersteuning. Voor een dock zul je dus gewoon usb-c, of Microsofts eigen dock-connector aan de rechterkant moeten gebruiken. Die connector werkt alleen met Microsofts eigen dock en dat is wel een prijzige optie van ongeveer 230 euro. Opvallend is dat ook een minijack-aansluiting ontbreekt en je daarvoor dus ook op een usb-c-adapter bent aangewezen. Hoewel de jack-aansluiting op smartphones steeds vaker wordt weggelaten, zijn veruit de meeste laptops en tablets er nog gewoon van voorzien.

Microsoft Surface Pro XMicrosoft Surface Pro XMicrosoft Surface Pro X

Onze Surface Pro X werd geleverd met een toetsenbordje met daarin een vakje om de stylus draadloos in op te laden. Het toetsenbordje kan magnetisch tegen de tablet aan 'plakken' zodat het onder een hoek komt te staan, zoals bij eerdere Surface-tablets ook het geval was. Hoewel de Surface Pro X een nieuwe connector heeft die dus niet compatibel is met eerdere Surface TypeCovers lijkt er aan de toetsen niet veel te zijn veranderd. Ze zijn vlak en hebben redelijk veel travel gezien de dunne cover waarin ze zijn verwerkt. De toetsen geven een duidelijke feedback en zijn voorzien van achtergrondverlichting.

De stylus is in het toetsenbord terug te vinden en wordt daarin opgeladen. Hij heeft dus geen aaaa-batterij meer. De vorm is ook veranderd; het pennetje is nu 'platgeslagen' en iets korter. In plaats van een rubberen puntje, zoals dat bij de gewone Surface Pro-stylus wordt geleverd, heeft deze stylus een plastic puntje. We vinden dit minder prettig werken omdat het iets minder grip op het scherm heeft. Het puntje is eventueel wel te vervangen.

Specificaties en benchmarks

De Surface Pro X is in verschillende uitvoeringen te krijgen en daarbij verschillen alleen de ssd en de hoeveelheid werkgeheugen. De goedkoopste uitvoering heeft 8GB werkgeheugen en een ssd van 128GB en kost ongeveer 1100 euro. Er is ook een versie met een grotere ssd van 256GB beschikbaar en die kost meteen 1360 euro. Wil je het werkgeheugen verdubbelen naar 16GB, dan betaal je 1550 euro. De upgrade naar 512GB opslag kost vervolgens nog eens een euro of vierhonderd.

Met de aanschaf van de tablet heb je nog niet het complete pakket, want het toetsenbord zit er niet bij. Je kunt erover discussiëren of de Surface Pro X een op zichzelf staand product is zonder dat toetsenbord. Wat ons betreft is hij dat niet. Met alleen een touchscreen beperk je je tot apps die zijn gemaakt voor touchscreens. Het voordeel van Windows boven bijvoorbeeld iOS of Android is echter dat er ook andere software op draait die is te gebruiken met toetsenbord en muis. Je kunt een toetsenbord via usb of bluetooth aansluiten, maar Microsofts eigen toetsenbord werkt eigenlijk wel het beste op de Pro X, omdat het ook als bescherming van het touchscreen fungeert als je het dichtklapt. Dat toetsenbordje kost ongeveer 120 euro en vanwege de aangepaste magnetische aansluiting is het niet compatibel met TypeCovers van de eerdere Surface Pro-tablets. Je hebt dus een nieuw toetsenbordje nodig als je overstapt van een Surface Pro naar de Surface Pro X. Wil je ook gebruikmaken van de stylus, dan kun je die samen met een toetsenbord aanschaffen. Je krijgt dan een andere versie van het toetsenbord, met een vakje waarin de pen wordt bewaard en draadloos wordt opgeladen. Die set kost bijna driehonderd euro. Als je de Surface Pro X van alle toeters en bellen voorziet, loopt de prijs dus flink op.

Microsoft Surface Pro X
Processor Microsoft SQ1
Cores/threads 8/8
Klokfrequentie 3,0GHz
Gpu Microsoft SQ1 Adreno 685
Werkgeheugen 16GB lpddr4x
Ssd Hynix BC501 256GB (m.2-30)
Netwerkverbinding Qualcomm B/G/N/AC (2x2) Svc
Qualcomm X24 LTE
Scherm 2880x1920 pixels, ips, touchscreen
Schermpaneel LG LP129WT112684
Gewicht Tablet: 776g, stylus: 14g, TypeCover: 279g
Accu 38,2Wh
Besturingssysteem Windows 10 Home arm

De Surface Pro X die wij hebben getest heeft de bovenstaande specificaties. Wil je achteraf de ssd nog upgraden, dan kan dat, want net als bij de Surface Laptop 3 heeft Microsoft de ssd van de Surface Pro X makkelijk vervangbaar gemaakt. Hij is zelfs nog wat makkelijker bereikbaar dan bij de Surface Laptop 3, want onder de kickstand zit een klepje dat je met een simprikker open kunt maken. De ssd die daaronder zit heeft een m.2-connector en is 30mm lang. Dat is niet de meest voorkomende maat, maar ssd's tot 512GB groot zijn gewoon in de Pricewatch te vinden, voor niet al te gekke prijzen. Een ssd van 512GB heb je bijvoorbeeld al voor een euro of 100, en een ssd van 1TB kost ongeveer 175 euro.

Surface Pro X ifixit

Surface Pro X teardown, beeld: iFixit

Wil je toegang krijgen tot de andere onderdelen, dan is dat relatief gemakkelijk. Microsoft heeft zich de kritiek op de nauwelijks repareerbare Surface Pro blijkbaar aangetrokken en het makkelijker gemaakt om de Surface Pro X uit elkaar te halen. Het scherm zit weliswaar in de behuizing gelijmd, maar dat is met een soort lijm gedaan die niet hoeft te worden verwarmd. Daardoor kun je het scherm eruit halen met behulp van bijvoorbeeld een gitaarplectrum of vergelijkbaar gereedschap. De accu zit helaas nog wel vastgelijmd, dus als je die wil vervangen zul je hem alsnog voorzichtig moeten verwarmen om de cellen los te krijgen. Aan de hardware valt op de ssd na niets te upgraden, maar als je aan de hardware kunt komen, kun je bijvoorbeeld het scherm of de camera-module apart vervangen.

Windows 10 op arm en benchmarks

De Surface Pro X is voorzien van Microsofts eigen processor, de SQ1. Dit is een 8-core-procesor die het bedrijf samen met Qualcomm heeft ontwikkeld en is afgeleid van de Snapdragon 8cx-soc. De 8cx wordt op 7nm gemaakt en heeft vier snelle Kryo 495 Gold-cores en vier langzamere Kryo 495 Silver-cores. De snelste cores zijn op 3GHz geklokt. Dat is iets sneller dan bij de gewone 8cx, waarbij de snelste cores een maximale kloksnelheid van 2,84GHz hebben.

Arm-processors zitten sinds jaar en dag in smartphones en hebben ten opzichte van de x86-processors die je vooral in laptops, desktops en servers tegenkomt, over het algemeen het voordeel zuinig te zijn. Als je de gebruikelijke x86-processor zomaar voor een arm-cpu vervangt, loop je echter tegen softwarecompatibiliteit aan. Vrijwel alle software op Windows is voor de x86-architectuur geschreven en werkt dus niet op arm-processors. Dat betekent dat Windows, inclusief de drivers, geschikt moet worden gemaakt voor arm, en dat geldt ook voor alle software van derden. De Surface Pro X is niet het eerste apparaat waarbij Microsoft die stap maakt. In 2012 was er al de Microsoft Surface RT, waarop Windows RT draait en je in principe alleen apps uit de Microsoft Store kunt installeren als er een arm-versie van beschikbaar is.

In tegenstelling tot bij de Surface RT heeft Microsoft voor de Surface Pro X emulatie van x86-code ingebouwd. Je kunt dus 32bits-applicaties draaien, maar x64-applicaties werken niet. De 64bits-applicaties die je wel kunt draaien moeten speciaal voor de arm-architectuur zijn ontwikkeld. Voor huis-tuin-en-keukengebruik zul je met de Surface Pro X wel uit de voeten kunnen, omdat van veel software wel een 32bits- of webversie is te krijgen.

Microsoft Surface Pro X waarschuwingenMicrosoft Surface Pro X waarschuwingenMicrosoft Surface Pro X waarschuwingen

Bij software die wat zwaarder is, wordt het een moeilijker verhaal. Adobe Creative Cloud kun je bijvoorbeeld wel installeren, maar de nieuwste versie van Photoshop die je kunt installeren is CC 2018, de laatste 32-bitsversie van de fotobewerkingssoftware. Lightroom (Classic) is überhaupt geen optie; je wordt via de launcher doorverwezen naar de webversie van de software. Adobe heeft overigens aangekondigd arm-versies van Creative cloud-software voor de arm-architectuur te bouwen en daarbij aangegeven dat het om Adobe Fresco gaat, maar het heeft geen andere titels gespecificeerd. Het is dus aan te raden om te kijken of er een 32bits- of arm-versie van de software die je wil gaan draaien beschikbaar is, mocht je een Surface Pro X overwegen. Dat geldt overigens ook voor games, want er is geen OpenGL-ondersteuning boven versie 1.1, uit 1997. We wilden graag onze throttling-test draaien waarbij we gebruikmaken van Blender, en hoewel daar een 32bits-versie van beschikbaar is, wordt de hele interface met behulp van OpenGL getekend en kunnen we die applicatie dus ook niet draaien. Het aantal benchmarks dat wel draait is daardoor beperkt tot Geekbench en 3DMark Night Raid.

  • Geekbench 4.1 - Multi
  • Geekbench 4.1 - Single
  • Geekbench 4.1 - Memory
Geekbench 4.1 - Multi
Laptop Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Microsoft Surface Laptop 3 13,5" Ci5-1035G7
17.157
Microsoft Surface Pro 7 Ci5-1035G4
17.084
Lenovo Yoga C930-13IKB Ci7-8550U
15.086
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
14.128
Microsoft Surface Pro 6 Ci5-8250U
13.605
Lenovo ThinkBook 13s-IWL Ci5-8265U
12.649
Asus ZenBook Flip 13 UX362FA Ci5-8265U
11.841
Microsoft Surface Pro X (arm) SQ1
10.970
Lenovo ThinkPad E490 Ci3-8145U
7.881
Microsoft Surface Pro X (x86) SQ1
6.569
Microsoft Surface Go P 4415Y
4.109
Geekbench 4.1 - Single
Laptop Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Microsoft Surface Laptop 3 13,5" Ci5-1035G7
5.382
Microsoft Surface Pro 7 Ci5-1035G4
5.234
Lenovo Yoga C930-13IKB Ci7-8550U
4.742
Lenovo ThinkBook 13s-IWL Ci5-8265U
4.403
Lenovo ThinkPad E490 Ci3-8145U
4.310
Asus ZenBook Flip 13 UX362FA Ci5-8265U
4.275
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
4.149
Microsoft Surface Pro 6 Ci5-8250U
4.040
Microsoft Surface Pro X (arm) SQ1
3.466
Microsoft Surface Pro X (x86) SQ1
2.182
Microsoft Surface Go P 4415Y
1.779
Geekbench 4.1 - CPU Benchmark - Memory Multi
Laptop Geheugen Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Microsoft Surface Laptop 3 13,5" 8GB lpddr4x-3733
6.597
Microsoft Surface Pro 7 8GB lpddr4x-3733
6.013
Microsoft Surface Pro X (arm) 8GB lpddr4x
4.870
Asus ZenBook Flip 13 UX362FA 8GB lpddr3-2133 dc
4.832
Lenovo Yoga C930-13IKB 16GB ddr4-2400 dc
4.667
Microsoft Surface Pro X (x86) 16GB lpddr4x
4.380
Dell XPS 13 9370 8GB lpddr3-1866 dc
4.156
Microsoft Surface Pro 6 8GB ddr3-1866
3.900
Microsoft Surface Go 8GB lpddr3-1866
3.853
Lenovo ThinkBook 13s-IWL 8GB ddr4-2400 sc
3.378
Lenovo ThinkPad E490 4GB ddr4-2400
3.021

Het mooie van Geekbench is dat je de keuze hebt om de x86-versie of de armv8-versie van de benchmark te draaien. We hebben ze beide gedraaid en daaruit blijkt uiteraard dat de native arm-versie sneller is. Het emuleren van de x86-code slokt ruim een derde op van de prestaties in de singlecore- en de multicoretest. In de multicore-test van Geekbench kan de SQ1-processor zich meten met een quadcore i5-processor van de Kaby Lake R-generatie.

  • 3DMark Night Raid
  • 3DMark Night Raid graphics
  • 3DMark Night Raid Cpu
3DMark Night Raid
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
19.154
Microsoft Surface Pro X SQ1
7.059
Acer Swift 3 SF314-58-59KV Ci5-10210U
5.317
Asus VivoBook 15 A512FA Ci5-8265U
5.223
HP 14s-dq1615nd Ci3-1005G1
4.922
Acer Aspire 3 A315-42-R9BB Ryzen 3 3200U
4.076
HP Pavilion x360 14-dh1739nd Ci3-10110U
3.832
3DMark Night Raid - Graphics
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
24.763
Microsoft Surface Pro X SQ1
7.973
Acer Swift 3 SF314-58-59KV Ci5-10210U
5.434
Asus VivoBook 15 A512FA Ci5-8265U
5.423
HP 14s-dq1615nd Ci3-1005G1
4.925
Acer Aspire 3 A315-42-R9BB Ryzen 3 3200U
4.709
HP Pavilion x360 14-dh1739nd Ci3-10110U
3.952
3DMark Night Raid - CPU
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
8.388
HP 14s-dq1615nd Ci3-1005G1
4.906
Acer Swift 3 SF314-58-59KV Ci5-10210U
4.743
Asus VivoBook 15 A512FA Ci5-8265U
4.324
Microsoft Surface Pro X SQ1
4.281
HP Pavilion x360 14-dh1739nd Ci3-10110U
3.271
Acer Aspire 3 A315-42-R9BB Ryzen 3 3200U
2.315

De andere benchmark die arm en x86 ondersteunt is 3DMark Night Raid. Die benchmark is bedoeld voor laptops zonder aparte videokaart en maakt gebruik van DirectX 12. We zullen de benchmark binnenkort opnemen in het standaardtestprotocol, als vervanger van Cloud Gate, dat niet meer door de ontwikkelaar wordt ondersteund. In Night Raid worden de cpu en gpu op de proef gesteld. Het cpu-gedeelte van de SQ1-processor is ongeveer even snel als een quadcore Whiskey Lake-processor, maar de gpu doet het in deze benchmark erg goed, en beter dan de bekende Intel-igp's.

Op basis van de twee benchmarks is het moeilijk om een oordeel over de SQ1-processor te vellen, maar ze geven wel een indicatie. Volgens Qualcomm kan de 8cx, en dus ook de SQ1, zich met een i5-processor meten. In onze benchmarks waarbij de arm-processor native wordt aangesproken is dat ook wel zo, maar zodra x86 moet worden geëmuleerd lever je ongeveer een derde van de prestaties in. De gpu is wat vlotter dan de Intel uhd-gpu's, maar de software moet hem wel kunnen benutten.

In de praktijk zal dan ook niet de snelheid van de gpu of cpu beperkend werken, maar vooral de compatibiliteit. De gpu was bijvoorbeeld niet bruikbaar in Photoshop en zorgde ervoor dat Blender niet wilde starten. Lightroom is al jaren alleen in 64bits-smaak te krijgen en draait dus helemaal niet op de Surface Pro X. Dat wil niet zeggen dat je niks aan de Pro X hebt, want iedereen gebruikt andere software op zijn systeem en voor iemand die juist veel gebruikmaakt van Office-software is er geen vuiltje aan de lucht. Ook games zoals Minecraft kun je prima draaien op de Pro X. Sterker nog, er is een native arm-uitvoering van beschikbaar. Denk je erover om een Surface Pro X aan te schaffen, dan is het echter raadzaam om te controleren of de software die je wil draaien compatibel is met de tablet.

Scherm en accuduur

De Surface Pro X heeft, zoals we van Microsoft Surface-apparaten gewend zijn, een schermverhouding van 3:2. De verhoudingen zijn dus ongewijzigd, maar het scherm is wel groter geworden en heeft een diagonaal van 13", ten opzichte van 12,3" bij de Surface Pro. De resolutie is ook verhoogd, naar 2880x1920 pixels, waardoor de pixeldichtheid op 266ppi uitkomt, even hoog als bij de Surface Pro. Het paneel wordt door Microsoft ingekocht bij LG en is netjes verlijmd met het touchscreen.

  • Helderheid
  • Contrast
Helderheid wit
Laptop Schermdiagonaal Resolutie Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Dell XPS 13 9370 13,3" 1920x1080
464
Microsoft Surface Pro X 13" 2880x1920
454
Microsoft Surface Go 10" 1800x1200
431
Microsoft Surface Pro 7 12,3" 2736x1824
398
Microsoft Surface Laptop 3 13,5" 13,5" 2256x1504
392
Lenovo Yoga C930-13IKB 13,9" 3840x2160
360
Lenovo ThinkBook 13s-IWL 13,3" 1920x1080
306
Asus ZenBook Flip 13 UX362FA 13,3" 1920x1080
269
Lenovo ThinkPad E490 14" 1920x1080
222
Contrast
Laptop Schermdiagonaal Resolutie Gemiddelde contrast in verhouding (hoger is beter)
Asus ZenBook Flip 13 UX362FA 13,3" 1920x1080
2069:1
Lenovo ThinkBook 13s-IWL 13,3" 1920x1080
2038:1
Dell XPS 13 9370 13,3" 1920x1080
1545:1
Microsoft Surface Pro X 13" 2880x1920
1465:1
Microsoft Surface Laptop 3 13,5" 13,5" 2256x1504
1390:1
Lenovo Yoga C930-13IKB 13,9" 3840x2160
1333:1
Microsoft Surface Go 10" 1800x1200
1298:1
Microsoft Surface Pro 7 12,3" 2736x1824
1207:1
Lenovo ThinkPad E490 14" 1920x1080
1169:1

Als we vervolgens met behulp van onze colorimeter en CalMAN-software schermmetingen uitvoeren, blijkt het scherm een relatief hoge helderheid en behoorlijk goed contrast te hebben. Van de panelen die Microsoft in zijn Surface-apparaten toepast zijn we een goede kwaliteit gewend en de Pro X stelt niet teleur, maar we kijken natuurlijk ook naar de kalibratie. Microsoft kalibreert het scherm op twee standen: srgb en enhanced. Op enhanced lijken de kleuren iets contrastrijker te worden weergegeven dan op de srgb-stand.

Microsoft Surface Pro X enhancedMicrosoft Surface Pro X enhancedMicrosoft Surface Pro X srgbMicrosoft Surface Pro X srgb

We hebben ze allebei gemeten en opvallend genoeg heeft de enhanced-modus in onze tests de kleinste afwijking. De srgb-stand verschilt weinig qua afwijking, maar doet het net iets minder goed.

Accuduur

Een van de grote voordelen van de arm-soc in de Surface Pro X moet zijn dat hij erg zuinig is. Bij eerdere Windows 10-apparaten met een arm-soc beloofden fabrikanten een accuduur van 20 en 22 uur. Microsoft is wat bescheidener en belooft 'tot dertien uur bij normaal gebruik van het apparaat'. In dat testscenario worden verschillende websites in browsertabs geopend en worden Word, PowerPoint, Excel en Outlook gebruikt. Tijdens Microsofts accutest wordt echter ook gebruikgemaakt van de moderne stand-byfunctionaliteit en er wordt niet bij vermeld hoe lang het systeem in stand-by staat. Microsofts aanpak moet een werkdag simuleren en de geclaimde dertien uur is ongetwijfeld haalbaar, maar houdt dus niet dertien uur continu gebruik in.

Onze accutests houden de Pro X wel continu aan het werk, totdat de accu leeg is. Normaal gesproken draaien we op laptops en tablets drie accutests: een webbrowsetest, een videotest en een zwaardere accutest met behulp van PCMark. Die laatste accutest maakt echter gebruik van x64-software en die draait niet op de Surface Pro X, waardoor we het met twee accutests moeten doen.

  • Browsen
  • Video
  • Laadtijd
Accutest browsen 2013 (180cd/m²)
Laptop Resolutie Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Dell XPS 13 9370 1920x1080 52Wh
12u25m
Lenovo ThinkPad E490 1920x1080 45Wh
9u58m
Microsoft Surface Pro X (wifi) 2880x1920 38,2Wh
9u38m
Lenovo ThinkBook 13s-IWL 1920x1080 45Wh
9u34m
Microsoft Surface Laptop 3 13,5" 2256x1504 45,8Wh
9u23m
Asus ZenBook Flip 13 UX362FA 1920x1080 50Wh
8u58m
Microsoft Surface Pro 6 2736x1824 45Wh
8u42m
Microsoft Surface Pro X (4g) 2880x1920 38,2Wh
8u40m
Microsoft Surface Pro 7 2736x1824 43,2Wh
8u15m
Lenovo Yoga C930-13IKB 3840x2160 60Wh
7u37m
Microsoft Surface Go 1800x1200 28,16Wh
7u20m
Accutest video 2013 (180cd/m²)
Laptop Resolutie Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Microsoft Surface Laptop 3 13,5" 2256x1504 45,8Wh
14u34m
Dell XPS 13 9370 1920x1080 52Wh
12u25m
Microsoft Surface Pro X 2880x1920 38,2Wh
10u46m
Lenovo Yoga C930-13IKB 3840x2160 60Wh
10u37m
Microsoft Surface Pro 7 2736x1824 43,2Wh
10u25m
Microsoft Surface Pro 6 2736x1824 45Wh
9u55m
Asus ZenBook Flip 13 UX362FA 1920x1080 50Wh
9u43m
Microsoft Surface Go 1800x1200 28,16Wh
9u27m
Laadtijd
Laptop Resolutie Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (lager is beter)
Lenovo Yoga C930-13IKB 3840x2160 60Wh
1u58m
Microsoft Surface Go 1800x1200 28,16Wh
2u16m
Microsoft Surface Laptop 3 13,5" 2256x1504 45,8Wh
2u21m
Microsoft Surface Pro X 2880x1920 38,2Wh
2u27m
Asus ZenBook Flip 13 UX362FA 1920x1080 50Wh
2u30m
Dell XPS 13 9370 1920x1080 52Wh
2u43m
Microsoft Surface Pro 6 2736x1824 45Wh
2u50m

Browsen kan via wifi, maar natuurlijk ook met behulp van de geïntegreerde 4g-modem. We hebben beide scenario's getest, en over 4g konden we een uurtje minder lang browsen dan over wifi. De accuduur van de Pro X is op zich niet slecht, maar gezien de zuinige arm-hardware hadden we beter verwacht. De Pro X komt tijdens browsen bijvoorbeeld maar net boven de Surface Laptop 3 uit en scoort in de videotest aanmerkelijk lager. We vermoeden dat de hoge resolutie een aandeel in de kortere accuduur heeft, want meer pixels aansturen kost meer energie. Daarnaast is de accu in de Pro X kleiner, waardoor het voordeel van de zuinige arm-hardware ten opzichte van de x86-Surfaces niet groot is.

Conclusie

In 2015 introduceerde Microsoft de Surface Pro 4, met een nieuw design. Daar was het bedrijf blijkbaar zo tevreden mee dat het design aan de buitenkant sindsdien vrijwel niet meer is veranderd, ook niet bij de in 2019 geïntroduceerde Surface Pro 7. Toch wilde Microsoft ook een andere kant op met zijn Surface-tablet. Het resultaat van die wens is de Surface Pro X, een tablet die zowel van buiten als van binnen flinke veranderingen kent ten opzichte van de Surface Pro-tablets waar we in de loop der jaren aan gewend zijn geraakt.

Om te beginnen met de buitenkant: hier is wat ons betreft een stap vooruit gezet. Microsoft gaat met zijn tijd mee en heeft de schermranden flink smaller gemaakt terwijl de tablet zelf niet veel breder is geworden. Het scherm werd wel groter en heeft door een iets hogere resolutie nog dezelfde pixeldichtheid die voor een scherp beeld zorgt. Het scherm heeft bovendien een relatief hoge maximale helderheid en een goed contrast, en het is ook nog eens goed gekalibreerd. Die hogere resolutie zorgt vermoedelijk wel voor een hoge energiebehoefte, want de accuduur is met negenenhalf uur tijdens browsen niet slecht, maar gezien de zuinige arm-hardware hadden we beter verwacht. De behuizing voelt stevig aan. Hij is netjes afgewerkt en wat dunner dan die van de Surface Pro 7, terwijl het gewicht met ongeveer 780 gram gelijk is gebleven.

Daarnaast heeft de Pro X als eerste Microsoft-tablet een vervangbare ssd gekregen. Dat is überhaupt een zeldzaamheid bij tablets, en het heeft als voordeel dat je als koper niet bijna duizend euro extra hoeft te betalen voor de Pro X met 512GB-ssd, maar gewoon de goedkoopste uitvoering aan kunt schaffen en zelf de ssd kunt upgraden.

Toch zal de aankoop van een Pro X in eerste instantie niet moeten afhangen van dunne schermrandjes of een vervangbare ssd, maar van de software die je erop wil draaien. De arm-processor, die op zich niet langzaam is, beperkt je namelijk in de software die je kunt draaien. Die beperking is minder groot dan in het Windows RT-tijdperk, want 32 bits x86-applicaties kunnen gewoon geëmuleerd worden, maar dat geldt niet voor x64-software. Wij konden bijvoorbeeld geen Adobe Lightroom draaien en van Photoshop werkte alleen een oudere versie. Blender ging helemaal niet en dat kwam weer doordat OpenGL-versies van na 1997 niet worden ondersteund.

Maar er zijn natuurlijk genoeg scenario's waarin de Pro X wel prima werkt. Microsofts eigen Office-software is weliswaar niet 'native arm', maar draait prima en is goed geïntegreerd met het besturingssysteem. Maak je gebruik van die software, of vooral van webapps, dan zul je het verschil met een x86-tablet niet merken. Weet dus waar je aan begint als je een Pro X aanschaft. Als je rekening houdt met de softwarematige beperkingen heb je aan de Pro X een mooie afgewerkte tablet, zoals we die van Microsoft gewend zijn. Helaas zijn we ook gewend aan de prijzige accessoires van Microsoft, want een toetsenbord en stylus zul je los moeten aanschaffen. Alleen voor de ssd-upgrade geldt dat je niet meer enorm hoeft bij te betalen.

  • 8GB, 128GB
  • 8GB, 256GB
  • 16GB, 256GB
  • 16GB, 512GB

Reacties (190)

190
190
132
10
0
47
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Tijdens Microsofts accutest wordt echter ook gebruikgemaakt van de moderne stand-byfunctionaliteit en er wordt niet bij vermeld hoe lang het systeem in stand-by staat. [...] Onze accutests houden de Pro X wel continu aan het werk, totdat de accu leeg is. [...] De accuduur van de Pro X is op zich niet slecht, maar gezien de zuinige arm-hardware hadden we beter verwacht.
Ik snap niet waarom iemand verbaasd moet zijn dat een ARM Soc met circa i5 CPU en geheugen prestaties, en tot 50% hogere GPU prestaties tegenover de Intel UHD620 IGP's, blijkbaar net zo veel stroom verbruikt. Een andere ISA is geen magic bullet en zodra de CPU aan het werk moet zit je gewoon tegen ruwweg vergelijkbare performance-per-watt aan te kijken.

Waar de ARM SoC's echter wel in (horen te) uitblinken vergeleken met hun x86-tegenhangers (die hierin vast tegen worden gehouden door alle lagacy meuk): de ultra-low-power states tijdens idle momenten en connected-standby in Windows, is vervolgens niet getest. Bij de Pro/3/Go gaan ze daar rap (binnen een dag) door hun batterij heen, niet te vergelijken met ARM tablets die je makkelijk een week (of langer) kan gebruiken met tussendoor connected-standby.

Sowieso zou een meer "typisch" batterij-duur scenario welkom morgen zijn. Ook AMD notebooks (op Ryzen 2xxx tech) laten veelal IRL (vergeleken met Intel tegenhangers) een heel ander beeld zien dan de grafieken door hun hoog stroomverbruik in lage powerstates.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 22 juli 2024 14:05]

ik vind dat de upgrades wel heel erg duur daarbij komt kijken omdat microsoft nu voor arm processor gekozen heeft niet ten goede komt voor de compatebalitet.Bovendien geheugen upgrade veel te duur en harde schijf upgrade ook veel te duur.Het scherm is ok het is best een hoge resolutie wat ze laten zien.
Maar een vraagje wie o wie gaat dit kopen?
Jij niet in ieder geval. Ik denk de windows gebruiker die onderweg wil werken met office en een paar andere apps en bereid is te betalen voor een mooi apparaat
Dit is niet voor de doorsnee consument. Dat betekend niet dat er geen zijn die het niet zullen kopen, maar het is daar niet op gericht. Denk aan zakelijke gebruikers. Maar dan nog steeds, een Surface Pro 7 met een x86 CPU zou nog steeds een veel betere oplossing zijn. De 'voordelen' die in deze test naar voren komen zijn miniem. Het enige waar je nog over zou over kunnen vallen is het gewicht, de dikte en het schermformaat, maar imho zijn die verschillen ook relatief miniem te noemen.

Ik zou bv. zoiets alleen maar aan iemand adviseren als ze het als 'speeltje' erbij willen hebben en kosten geen issue zijn. Zakelijk zou je zoiets wel willen testen (voornamelijk voor in de toekomst te gebruiken) en dan tijdelijk een aantal mensen ermee laten werken, met de optie dat ze een ander device krijgen als het niet werkbaar blijkt.
Volgens mij bevestig je volledig wat ik zeg
Volgens mij spreekt ie je volledig tegen.

Jij hebt het over "de Windows gebruiker" (ik zal daar even moeten gaan raden wat je precies bedoeltz maar goed) en hij heeft het over een "speeltje" erbij of "een kleine groep testers" en dan eigenlijk voornamelijk om voor de toekomst te testen en dus als mogelijk apparaat ernaast.

Lijkt me dus volledig haaks staan op "de Windows gebruiker".

Als je kijkt naar stroom verbruik en in je achterhoofd houdt dat veel dingen niet werken en traag kunnen zijn als ze wel werken...over welke Windows gebruikers heb je het dan precies?

Ik ben het eens met het gros van de meningen; het lijkt _weer_ een niet goed uitgevoerd "net niet" oplossing. Wellicht een stap naar de toekomst, maar daar zijn we nog niet....dus dat betekent dat er weer een groep first adopters nodig zijn en als blijkt dat het het toch niet gaat worden en ze weer de stekker eruit trekken, dat je dan weer een grote slag op je imago en toekomstige probeersels hebt opgelopen....
Maar dan nog steeds, een Surface Pro 7 met een x86 CPU zou nog steeds een veel betere oplossing zijn. De 'voordelen' die in deze test naar voren komen zijn miniem.

Hét voordeel is dat als de klep dicht gaat deze laptop verbonden bijft met het 4G netwerk, en email etc allemaal blijft binnenkomen, daar waar die i7 in na korte tijd slaapstand gaat zonder enige netwerkverbinding.

Heb je dat niet nodig is dit waarschijnlijk geen zinnige optie inderdaad.
Dat mail binnen blijft komen, daar heb je ook nog je smartphone voor, zodra die tablet uit slaapstand is is de email echt zo binnen. Daarom geef ik aan dat de voordelen miniem zijn tov. de nadelen. Als je specifiek op zoek bent naar die voordelen is het mogelijk een ander verhaal, mits je kan leven met de nadelen. Dat is een hele kleine doelgroep imho. En daarmee zou ik bij grotere organisaties adviseren om (beperkt) te testen met dit soort devices voor het moment dat de nadelen wegvallen.
Dat mail binnen blijft komen, daar heb je ook nog je smartphone voor, zodra die tablet uit slaapstand is is de email echt zo binnen

Dat jij enkel aan email denkt, geeft het probleem al aan O-)

Er zijn talloze toepassingen denkbaar waar het wel relevant is. En met 7 miljard mensen op deze aarde is er al snel een leuke commerciele doelgroep. Sommige notificaties zijn wel relevant.

Dit is inmiddels de 3e generatie Windows on ARM laptops. En nu maakt Microsoft er dus zelf eentje. Misschien zien zij een doelgroep die jij niet ziet? ;)

En ook Lenovo komt tegelijk met 2e generatie uit. Kennelijk waren de verkoopcijfers van de vorige goed genoeg.
Ik snap je standpunt wel, maar ik denk niet dat je als ITer de management wilt gaan troubleshooten met hun probleem, om vervolgens tot de conclusie te komen dat de surface een bepaalde programma niet ondersteund. Dat is een risico dat je als aankoop verantwoordelijke niet zou willen nemen...
Datzelfde issue heb je al decennia met smartphones en ook aankoopverantwoordelijken hebben die keuzes gemaakt, vaak in overleg met IT/management. Hetzelfde zou moeten gelden voor hard/software, die koop je ook niet op eigen houtje.
Maar voor dat doeleinde koop je volgens mij nog steeds beter een iPad pro. Stuk goedkoper, bruikbaar zonder Extern toetsenbord en veeeeeeeel groter ecosysteem.
Maar geen volledige Office en al diens gekoppelde bedrijfs pakketten.

[Reactie gewijzigd door Armin op 22 juli 2024 14:05]

Tsja. Dat heb je op dit apparaat ook niet. Is slechts een mobiele app variant. In principe gewoon dezelfde versie als op de iPad. X64 draait hier niet op namelijk.
Nee, dit is de volledige Office 365 of click-to-run stand alone. Alleen dan 32 bit.

Veel grote bedrijven draaien namelijk nog steeds 32bit ivm plugins en 3rd party tools.
Mja alleen heb je dan dus een performance hit van heb ik jou daar door de emulatie. Lijkt mij niet dat je dat dagelijks wil gebruiken. Zeker niet als je meerdere plugins wil gebruiken. Dan is een apparaat als dit ineens niet interessant meer.
Mja alleen heb je dan dus een performance hit van heb ik jou daar door de emulatie.

Behalve dan dat Office 32 bit hybrid / CHPE is. Ofwel enkel deels geemuleerd, en deels ARM64 native. O-)

En ik begrijp dat jij dit bagger vindt, maar er is een markt voor zoals ik elders aangaf als je connected standby relevant vindt.

Als je wat apps en email genoeg vindt is een goedkoop tablet beter. Vind je het OK als je laptop in slaap valt in je tas, is dit ook geen goede optie, want kun je beter een Intel/AMD nemen. Maar dat is dan ook niet de doelgroep van deze laptop.

Heb je wel connected standby nodig en wil je een volledige Office, is er weinig tot niets qua alternatief en is enkel het hoge prijskaartje wellicht een domper.
Heb je wel connected standby nodig
Sorry, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Niemand heeft het "nodig". het is een handige toevoeging, mara noodzakelijk is het absoluut niet.
Behalve dan dat Office 32 bit hybrid / CHPE is. Ofwel enkel deels geemuleerd, en deels ARM64 native.
En dus heb je een performance hit. Zeker als je nog plugins gebruikt (die vaak echt enorm traag kunnen zijn). De enige goede reden voor MS om CHPE apps te maken is om de x86 compatibiliteitslayer te kunnen aanbieden aan die plugins. Het zal er namelijk nooit beter op draaien.

Maar goed. Leuk allemaal dit en ik snap de overstap naar ARM wel, maar de use case voor deze feature wordt dus op andere platformen al jaren gebruikt. Kost misschien iets meer stroom om dan de de boel op te starten vanuit sleep, maar funcitoneel betekent het nog steeds dat ik al mijn mail heb als ik de computer openklap. En dat push notificaties binnen zijn gehengeld (dat doet macOS push services namelijk wel goed).
Vraagje: hebben de meeste bestaande Windows virussen/spyware/ransomware misschien geen grip op ARM-Windows? Dan zou dat nog een overweging kunnen zijn.
Ik weet de kopers wel: mensen zonder verstand van computers die denken een volwaardige Surface hebben gekocht en een paar weken later bij je komen vragen of je ze kunt helpen bij het installeren van een (x64) applicatie.
Ik weet de kopers wel: mensen zonder verstand van computers die denken een volwaardige Surface hebben gekocht en een paar weken later bij je komen vragen of je ze kunt helpen bij het installeren van een (x64) applicatie.
Voor dit geld mag je wat mij betreft ook wel een volledige Windows Surface verwachten. Blijkbaar wil Microsoft graag het Intel monopolie doorbreken. Daar is iets voor te zeggen, maar deze uitwerking is het nu net weer niet. Vooral dat er geen winst op accuduur gerealiseerd wordt is een groot issue.

Ik durf wel te stellen dat het de Surface pro naam zelfs kan gaan schaden onder het onwetende publiek.
Hier 2x Pro1 in huis, de allereerste, maar waar mijn moderne Z-book na dichtklappen zo in een paar uur niks doen volledig leegloopt, is de SFP1 na op het knopje duwen na een week niet veel batterij kwijt, ook niet na 6 jaar gebruik.
De Pro/3/Go gaan na een uur of 4 uit connected standby, om vervolgens naar hibernate (suspend-to-disk) over te schakelen. Ik heb het wel eens uitgezet, maar met een paar procent per uur zit je de volgende dag vaak al met een zo goed als lege tablet die gelijk aan de lader kan.
Dit!

Dit is wat Tweakers en vele anderen volledig missen. Op zich ook logisch want veel thuisgebruikers gebruiken connected standby ook niet.

Maar als je het wél gebruikt, is het een wereld van verschil.

En die compatibiliteit waar iedereen over zeurt mis je in het bedrijfsleven toch niet, Daar draai je browser, Office en een set van specifieke bedrijfsapplicaties. Je systeem-admin koopt deze serie gewoon niet als die specifieke applicatie niet draait.

Ik vraag me af wat voor browser- en videotest Tweakers trouwens gedaan heeft. Ik begreep dat het de ingebouwde browser is, cq het dus Edge zou zijn. Maar anders is het natuurlijk een onzin-test aangezien Edge (zowel de oude als nieuwe Chromium gebaseerde) en Firefox als ARM64 beschikbaar zijn. Idem bij video.

Teveel mensen bekijken dit apparaat vanuit hun consumenten-view. Dat is net zoiets als een bestelwagen op Zandfoort testen en mopperen dat het toch wel wat overhangt in de bochten, maar totaal negeren dat je wel een enorme laadbak hebt die je favouriete sportieve hatchback niet heeft. 8-)
Maar blijkbaar is dat de perceptie die bij mensen overheerst die van een "volwaardige Windows ervaring" in plaats van iedere taak of verzameling taken uit te voeren op het apparaat dat daar het meest voor geschikt is. Het gaat zelfs zover dat de hele terugwaartse compatibiliteit ervoor zorgt dat Microsoft geen kant op kan met deze producten buiten de groep van early adopters en zakelijke gebruikers.

Iedereen verwacht dat alle toepassingen en spellen van 25 jaar geleden tot nu op ieder apparaat kunnen draaien. Dat is een onrealistische verwachting, maar Microsoft weet ook heel goed dat dat een van de grootste redenen is om Windows te gebruiken. Als dat voordeel wegvalt, kun je net so goed naar Apple of Linux migreren, omdat daar wel een heel ecosysteem van native ARM64 applicaties bestaat.

Op mijn ARM Linuxmachine heb ik in er vrede mee dat sommige software niet native beschikbaar is en dat wellicht ook nooit zal zijn. Dan rest er altijd nog de mogelijkheid om het via QEMU user emulatie te gebruiken, maar daar heb ik tot nu toe nog geen behoefte aan gehad.

Wat dat betreft loopt Windows nog mijlen achter qua ondersteuning en dan hebben we het nog niet eens over RISC-V en POWER, die beide ook steeds populairder worden.
Volgens mij zijn er genoeg laptops die lang kunnen uithouden. Ik zie dan ook nóg geen reden om laptop met ARM soc te nemen, maar goed dat ben ik.
Huh? “ ARM tablets die je makkelijk een week (of langer) kan gebruiken met tussendoor connected-standby.”?

Ik maak regelmatig 2 iPads per dag grotendeels leeg. Toegegeven, de iPad Pro 9,7 doet het nog maar 4 uur, maar mijn nieuwe iPad Air 2019 doet het meestal maar 8 uur. Ik wissel dus om de dag eens per dag, want mijn schermtijd is 7-8 uur per dag.
Inmiddels een paar dagen ervaring.Batterij verbruik is vergelijkbaar met mij pro 5 i5 4 gb ram. Prestaties ook vergelijkbaar Baterij winst is idd connected stdby. nachtje pruttelen kost 1% drain. Als je niet continu door werkt, maar vaak even wegloopt (ik geef cursus) gaat ie een lange tijd mee. Das voor mij de winst. Continuverbruik is 8,5 uur ( powercfg /batteryreport /output c:\battery_report.htm)
win32 apps vind ik trouwens verassend goed draaien. Pro 5 gaat er uit. Voor spannende dingen draai ik een azure bakkie voor 10ct/uur.
Welke browser wordt gebruikt bij de accutest? Arm of een x86/32 browser. Schijnt nogal impact te hebben..

Sowieso interessant om verschil tussen beide te zien.

[Reactie gewijzigd door hsb85 op 22 juli 2024 14:05]

Tweakers kennende is die test gedraait op Chrome, wat natuurlijk voor slechte resultaten zorgt aangezien dat ook betekend dat je ARM kunt vergeten. En dat terwijl Edge (zowel Spartan als Anaheim) gewoon ARM versies hebben.
Daar twijfel ik dus over door de videotest, aangezien het resultaat bijna gelijk is. Maar kan ook dat ze de videotest in een x86/32 applicatie hebben gedraaid..
In eerder reviews gaf men aan dat men de native browser gebruikte, en specifiek Edge. Zo niet, is het evident inderdaad een onzinnige test.

Bij video is het vooral relevant of men de hardware acceleratie gebruikte of niet.
Ja verwacht dat ook, maar zou verwachten dat ze het hier ook expliciet zouden vermelden, aangezien het een echte impact schijnt te hebben..
Ik heb deze surface (16gb / 256ssd) vanaf de release. Ik ben alleen 2x tegen de lamp gelopen dat ik een bepaalde Powershell add on niet kon installeren. Maar voor de rest kunnen wij hier volledig mee uit de voeten. Hij is snel. Accu gaat lang mee. Het scherm is echt een stuk helderder en groter voor je gevoel met die kleinere bezels

Vanaf de pro 4 heb ik ze allemaal nog gehad. En nog steeds over de hele lijn zeer tevreden!

Echter is er 1 ding. En meer mensen melden dit. Wij gebruiken in onze vergaderruimte draadloos streamen naar een TV met miracast. En de pro X ziet de tv wel. Maar koppelen... onmogelijk. Dus hoop dat ze dat nog fixen!
Altijd fijn, iemand die niet alleen een mening heeft, maar ook een onderbouwde mening met gebruikerservaring. Te veel mensen roepen hier dat het een onzinapparaat is en het niets is.
Top
Onzin is hij zeker niet.
Het is gewoon een apparaat die niet bij elke user past.
We zien uiteraard dat steeds meer applicaties via de browser gaan werken of als “app” gepubliceerd worden. En daar past deze perfect bij.

Als je kijkt naar wat de hardware releases en software van microsoft allemaal gaat brengen kan ik maar 1 ding zeggen.
Microsoft gaat voor totale dominantie ;)
En ik zit als ondernemer en Surface partner op de 1e rij 🤪😏
Grappig wat Guy Kawasaki verteld in zijn TED talk over Windows en het verbinden met beamers klopt vandaag de dag nog steeds https://m.youtube.com/watch?v=Mtjatz9r-Vc :9
Wat me opvalt is dat in de review, maar ook in de reacties, het aspect LTE niet wat nadrukkelijker belicht raakt. De Qualcomm implementatie van LTE zou op het vlak van bereik en stabiliteit wat meer hout snijden dan wat haar Intel tegenhangers er van maken. Nu doet Tweakers geen bereikbaarheidstests met hun mobiele apparaten, maar wil je voor dit apparaat een lans breken dan zou met bereikbaarheidstests gekeken moeten worden hoe haar LTE performance zich verhoudt ten op zichte van haar Intel tegenhangers.

Doe je dit niet dan komt dit apparaat niet uit de verf. Softwarematig wordt maar een subset van de x86 software omdersteund, en dan alleen nog 32bits en geemuleerd. Native processor is netjes, maar wat heb je daar aan in een realistische emulatie use-case? Behuizing is een nette doorontwikkeling, maar geen unique sellingpoint om dit ding te kopen.

Omdat ik zelf met vraag achterbleef waarom we dit apparaat dan moeten willen ben ik op andere sites gaan rondkijken. En daar kwam dus de kwailteit van die LTE verbinding naar voren. Neem je die LTE kwaliteit mee, dan lijken (voor mij tenminste) dingen wat meer op hun plek te vallen en kan ik mij een extreem mobiele gebruiker voorstellen die in het slot van deze Pro-X valt. Deze gebruiker stelt connectiviteit voorop en specificeert alleen dat gangbare office software (Wat doe je onderweg? Foto editing in een schuddende trein?) vlot genoeg moet werken. Bij deze Pro-X lijkt het naar mijn idee te gaan om connectiviteit, connectiviteit en nog eens connectiviteit. Met dit in het achterhoofd ademt de Pro-X voor mij logica uit.
Geen x86/64 maar wel Windows.
Hmm... ik kijk het huiverig aan.... met oude WindowsRT trauma. :S
Juist dat, hun track record is niet zo goed. De review is bovendien veeel te rooskleurig voor wat de nadelen betreft in de praktijk. 7,5/10, lijkt wel een aanrader en dat is het niet. Dit terwijl deze laptop toch wel redelijk wat kritiek krijgt. Photoshop op 32bit werkt in theorie maar in de praktijk slorpt de emulatie zoveel resources op dat het onwerkbaar is. Daar spreken ze hier niet over. Misschien is het opgelost of simpelweg niet uitvoerig genoeg getest?

Ook de 32bit Dropbox app zou niet werken en die van de App store heeft minder features. Ook lees ik dat er mensen zijn die klagen over een traag gevoel de eerste minuten als je uit standby komt en dat battery drain niet beter is slechter is dan premium laptops/tablets op intel cpu's.

In deze review spreken ze ook van 'Maak je gebruik van die software (Office), of vooral van webapps, dan zul je het verschil met een x86-tablet niet merken.' Wel een rare conclusie omdat ik in andere reviews lees dat door het ontbreken van een Native ARM browsers (Volgens The Verge nov 2019) de geemuleerde versie niet zo stabiel zijn.

En dan nog de hele semantische verwarring rond 'professionals gebruik' en 'zakelijk gebruik'. Wie is dat juist? Een sofware developper, project manager of een baliemedewerker? Ik blijf deze laptop/tablet een lastige zaak vinden om iemand aan te bevelen met al die beperkingen voor pro's en zelfs voor mensen die nooit verder komen dan office voor volgende reden:

In de review spreken ze ook heel de tijd van een tablet maar is het dan niet beter om een Ipad pro tablet aan te bevelen als je Microsoft Office wil draaien (Ja Microsoft maakt full blown apps voor IpadOS, incl alle cloud services) , Webapps wil gebruiken en graag een pennetje gebruikt? Dan kan je tenminste nog rekenen op Photoshop dat vlot draait, een app store vol kwalitatieve native apps, een 120hz scherm met een pennetje dat beter werkt, batterij die 2x langer meegaat, betere speakers etc.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 22 juli 2024 14:05]

https://mspoweruser.com/a...-microsoft-surface-pro-x/
https://www.windowscentral.com/surface-pro-x
Rubino heeft lijstje met wat wel werkt en voor welke doelgroep dit een prima apparaat zou kunnen zijn.
photoshop op een tablet van welke soort dan ook lijkt mij een onzinnige vraag.
Photoshop op een tablet is best handig. Zeker icm een stylus.

Das ook de reden dat de concurrent Affinity een iPad versie heeft van hun ‘Photoshop’.
Zelfs icm sidecar is er genoeg meerwaarde voor een aparte app.

‘Direct’ op een foto bewerken is een hele fijne ervaring :)
De bijgeleverde stylus lijkt me dan weer verre van ideal om mee te tekenen

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 22 juli 2024 14:05]

Mij ook. Ik denk niet dat de gereviewde tablet geschikt is voor foto bewerking

Maar tablets in het algemeen, zoals een iPad (pro) wel
Wat ik helemaal niet snap is waarom er überhaupt browsers in emulatie moeten draaien, terwijl er gewoon Firefox en Chromium Edge in native ARM64 versies beschikbaar zijn. Daarnaast klopt er ook helemaal niets van dat Microsoft zijn eigen producten niet allemaal naar ARM64 heeft geport. Als Microsoft het al niet voor elkaar krijgt, wat verwacht het bedrijf dan van zijn klanten?

Die hoge rating geven ze uiteraard, omdat de bedoeling is dat er meer exemplaren van dit apparaat verkocht moeten worden. Wat dat betreft zou ik zeggen dat er nog 1-2 jaar aan ontwikkeling moet volgen om het een serieus alternatief te maken voor de "gemiddelde" gebruiker, die uiteraard niet bestaat. Dat ligt niet aan de hardware die krachtig genoeg is, maar vooral aan de software. Ik heb er veel meer vertrouwen in dat Apple dit voor elkaar krijgt dan Microsoft.

Linux draait inmiddels ook uitstekend op ARM hardware met vrijwel alle applicaties voorhanden.

[Reactie gewijzigd door psychicist op 22 juli 2024 14:05]

Wat ik helemaal niet snap is waarom er überhaupt browsers in emulatie moeten draaien, terwijl er gewoon Firefox en Chromium Edge in native ARM64 versies beschikbaar zijn.

Dat moet je aan Tweakers vragen O-)

Daarnaast klopt er ook helemaal niets van dat Microsoft zijn eigen producten niet allemaal naar ARM64 heeft geport. Als Microsoft het al niet voor elkaar krijgt, wat verwacht het bedrijf dan van zijn klanten?

Als je naar Office verwijst, is dat bewust ivm de plugins. Immers Office wordt in de zakelijke wereld vrijwel nooit alleen gebruikt maar altijd in combinatie met custom plugins of allerlei andere pakketten die integreren. Die zijn meestal x86 plugins van 3rd party en niet ARM64.

Wat Tweakers niet meldt is dat Microsoft veel werk verricht heeft aan het optimaliseren van x86 Office of ARM64 via zogenaamde hybrid DLL's genaamd CPHE. Office is dus deels ARM64 en deels x86.
In deze review spreken ze ook van 'Maak je gebruik van die software (Office), of vooral van webapps, dan zul je het verschil met een x86-tablet niet merken.' Wel een rare conclusie omdat ik in andere reviews lees dat door het ontbreken van een Native ARM browsers (Volgens The Verge nov 2019) de geemuleerde versie niet zo stabiel zijn.
...dan heb je dus niet goed gelezen want Windows 10 op ARM heeft al sinds dag 1 een native ARM browser: Edge (en de nieuwe Edge heeft ook een ARM-versie in beta). Dat Chrome indertijd geen ARM versie had is niet Microsoft's schuld noch een tekort aan dit toestel.
Microsoft is een van de weinige bedrijven die nog wat nieuws probeert op hardware gebied en wat risico durft te nemen. Helaas wordt dat vaak niet gewaardeerd door de consument. Komt ook vaak doordat de implementatie het net niet is. Jammer...

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 22 juli 2024 14:05]

Vergeet niet dat de Surface RT wel op consumenten was gericht en de Surface Pro X is gericht op de zakelijke markt. Adoptie zal afhangen van ondersteuning van zakelijke toepassingen, maar de x86 emulatie vangt daar een hoop van op, daarnaast hoe goed zijn de beheer mogelijkheden (Intune, SCCM, etc.).

Gezien de 'matige' performance verbeteringen (accu duur) verwacht ik dat de adoptie bij zakelijke gebruikers miniem zal zijn. Hoogstens dat beheerders die al Surface devices ondersteunen er eentje of een handjevol afnemen om te gaan testen. Anders is het nog een 'OS' erbij wat ondersteund en getest moet worden zonder significante voordelen. Echter zou het voor in de toekomst wel interessant zijn als er meer native ARM ondersteuning is en de voorsprong op x86 CPUs groter wordt...

Persoonlijk verwacht is dat de ondersteuning van Windows 10 on ARM een heel stuk beter zal zijn dan Windows RT ooit is geweest.
Echter zou het voor in de toekomst wel interessant zijn als er meer native ARM ondersteuning is en de voorsprong op x86 CPUs groter wordt...
Ze zullen eerst nog een flinke achterstand moeten inlopen, voordat je over een eventuele voorsprong kan spreken.

Kijkende naar de Geekbench zijn de native ARM scores zo'n 7% lager dan die van een i5 uit 2018. Scores tijdens x86 emulatie liggen 45% lager dan de i5. En dat is tegenover een cpu van 1,5 jaar oud. De huidige Intel topmodellen doen daar nog een flinke scherp bovenop en AMD's Ryzen 4000 serie zal dat ook doen. Al met al nog niet direct een erg sterke showing. Zeker niet gezien het feit dat die Intel cpu te krijgen is in laptops vanaf zo'n €450, terwijl je voor dit apparaat een slordige €1600 euro kwijt bent incl toetsenbord en pen. De kwaliteit zal bij dit product natuurlijk beter zijn, maar het is nogal een verschil.

Dit samen met het feit dat je qua batterijduur ook eigenlijk niets wint en je eigenlijk een proefkonijn bent qua applicatie compatibiliteit zie ik dit verder inderdaad nog niet direct een succes worden. Ik mis eigenlijk heel erg een unique sellingpoint. Wat maakt dit apparaat nu echt beter dan een Surface Pro 7 (als je een tablet wil) of beter dan een (zakelijke) Surface Laptop 3 als je een laptop wil.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 14:05]

Performance per watt dan? Want daar gaat t uiteindelijk om bij een tablet.

[Reactie gewijzigd door B00m3rang op 22 juli 2024 14:05]

Zonder de daadwerkelijke verbruikscijfers valt daar weinig over te zeggen. Echter kijkende naar de batterij test lijkt de performance per watt iets beter, echter wordt dat teniet gedaan door een veel kleine accu te plaatsen waardoor de batterijduur van deze tablet en de surface Laptop 3 in de accuduur test vrijwel gelijk is.

Hier trouwens not een leuke rant van Linus over de relevantie van "Performance per Watt" https://www.realworldtech...d=188880&curpostid=188946
Dat artikel gaat volgens mij over een bestaande chip terugklocken voor betere verbruikscijfers en dat is idd een beetje onzinnig. Waar het wel zinnig bij is is de vergelijking tussen ARM en x86. De een is een "zware" architectuur die geknepen word maar ARM is ontwormen voor energiezuinigheid.

Helaas is het volgens mij sowieso niet heel zinnig want de schermen zijn de grootste verbruikers van stroom in zo'n apparaat volgens mij. Maar misschien praat ik ook wel onzin. Ik heb ff gegoogeld maar kon niks zo snel vinden over verbruik van schermen t.o.v. Soc's.
Performance per watt dan? Want daar gaat t uiteindelijk om bij een tablet.
Das ook geen goede maatstaaf, want dan ga je ervanuit dat alle andere omstandigheden gelijk zijn. Efficiëntie van de accu, Efficientie van alle andere componenten hebben een flinke impact. Je kan een hoge performance per watt hebben en nog steeds veel korter mee gaan op dezelfde batterij.
Het enigst dat ik eigenlijk zie is een statement van Microsoft dat men tegen intel zegt er is een x86 alternatief dat er aan gaat komen. Met de nadruk op gaat komen want het zal nog vele jaren duren voordat het gaat gebeuren.
Als ik al lees over windows 7 gebruikers of software die niet geschikt is voor windows 10 dan is er dus nog heel veel te doen om software te hercomplieren voor arm. De grote partijen zullen het zeker in de toekomst doen maar denk dat we nog heel lang aan x86 voor windows vast blijven zitten.

Neem niet weg leuk geprobeerd door Microsoft, maar meer dan het statement zal het niet zijn.
Je prijsverschil is wel heel erg extreem als je ziet dat er net onder het artikel staat dat deze tablet al verkrijgbaar is voor minder dan €1000.

Je hoeft geen toetsenbord en pen bij te kopen aangezien je eender welk bluetooth toetsenbord kan gebruiken.

Verder geef ik je wel 100% gelijk, je bent een proefkonijn. Is dat niet bijna de essentie van een Tweaker?

Je kan evengoed de Surface Pro 3/4 kopen aangezien die ook lekker werkt voor de meeste gebruikers.
Er zijn enkele belangrijke verschillen met Windows RT. Vooreerst zit je niet vast in de moderne interface die je met RT had. Je kan volwaardig gebruik maken van het OS en daarnaast apps buiten de app store om installeren. Daarnaast heb je ook x86 emulatie. Niet perfect, maar het maakt een pak meer software beschikbaar. Al verbaasd het mij wel dat MS blijkbaar geen native ARM versie van Office meer heeft.
Die verschillen zijn wat mij betreft niet groot genoeg. Het punt is dat dit ding er net als een Windows RT device op het eerste gezicht als een normaal en volwaardig device uit ziet, terwijl het dat niet is. Er gaan straks weer allemaal mensen zijn die puur op het uiterlijk af gaan, dit ding kopen en er vervolgens thuis achter komen dat ze een miskoop hebben gedaan omdat het ding niet is en niet kan wat ze er van hadden verwacht.

Maar ik zit met een vraag.

In de samenvatting wordt het volgende gezegd:
Het is echter raadzaam om te controleren of de software die je wilt draaien werkt voor je een Pro X aanschaft.
Hoe kun je dat controleren als je nog niet zo'n ding hebt?

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 22 juli 2024 14:05]

Dat valt wel mee, op RT was je tot de store verplicht. Hier kun je (bijvoorbeeld) gewoon de firefox arm64 .exe installeren. Dat is wel even wat anders, vooral onderhouden opensourcesoftware is vaak geport te vinden, grote bedrijven duurt helaas wat langzamer denk ik (zoals adobe wordt aangehaald).
Niet helemaal: op RT kon ik ook gewoon buiten de store om apps draaien. Installeren niet inderdaad, maar uitvoeren dus wel.
Dat was niet echt supported toch, ik meen me te herinneren dat je daarvoor moest ‘jailbreaken’.
Ik hoefde niet te jailbreaken. En het gaat er niet om of het ondersteund was, het gaat er om dat je niet helemaal tot de store verplicht was zoals jij stelde.
Op een iPad ben je in dat geval ook niet "tot de store verplicht". Nee, de Surface RT was gelimiteerd tot de Store, hoe je het ook draait of keert, de Pro X is dat niet.
Ik hoefde de Surface RT niet te jailbreaken i.t.t. een iPad, dus dat kun je niet vergelijken met elkaar.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 14:05]

Hoef je met de iPad ook niet te doen. Er zijn custom stores die de code op je apparaat sideloaden met dev profiel.
Ik snap sowieso niet waarom ms na een paar geweldige devices surface pro 6 en 5 nu opeens met een "pro" komt. Die alles behalve pro is en waarbij alles geemuleerd wordt met een arm cpu'tje.. wat is dasr precies pro aan? Ze waren echt een heel goed eind op weg... heb zelf nog steeds met volle tevredenheid een surface pro 5 met volwaardige win10 pro. Je gaat toch niet een stap terug naar een nieuwe pro met arm... Dit is voor een doelgroep die niet bestaat.
Connected Standy.

Batterij-levensduur van een ARM vs Intel is niet zo verschillend, zeker omdat deze SoC anders dan ARM telefoon SoC's niet zo heel zuinig is. Maar wat ARM wel kan en Intel en AMD niet is verbonden met een 4G netwerk blijven in een soort standby stand van een paar honderd mW.

Nu is naar mijn smaak Microsoft's marketing hier niet zo duidelijk in, maar daar zit een enorm verschil. Laat je deze laptop met de klep dicht in je tas zitten en haalt hem er na 8 uur uit je tas en open de klep is die meteen klaar, ververbonden met het netwerk geweest en heeft nauwelijks batterij verbruikt. Een Intel of AMD laptop is in die tijd in een veel diepere slaapstand geweest en alle notificaties heb je gemist.

De Pro klopt dus ook, maar Pro is dus echt zakelijke markt en niet Tweakers-consumenten markt die een dikkere laptop wil.
Maar moderne devices booten in een paar seconden, dus dat is nauwelijks een "echt" voordeel.
Always connected ben ik gewoon via mijn telefoon.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 22 juli 2024 14:05]

Bij de ontwikkeling die nu gaande is kan je de gevolgtrekking maken dat de smartphone als enige communicatiehub zijn langste tijd gehad heeft, maar op zich beschrijf je dus correct de situatie zoals die nu nog bestaat.

Wat we nu alleen zien is dat er allerlei alternatieve communicators ontstaan die je niet meer per se ook nog voor telefonie moet kunnen gebruiken.

Die alternatieven zullen niet direct allemaal door gebruikers worden geadopteerd. Maar laten we de boel eens omdraaien. Hoeveel procent van de activiteit op een smartphone bestaat nog uit bellen? We lopen nu dus allemaal met een apparaat rond dat in afmetingen wordt beperkt omdat je geen tablet tegen je oor wilt houden bij het bellen. Met bluetooth kan dat criterium van de grootte sowieso opzij geschoven worden, kan de communicator helemaal in je rugzak blijven als je daarmee ook wilt kunnen bellen.

Als we dan de grootte toch al loslaten, integreer die functionaliteit dan maar meteen in een ultra mobiele laptop of tablet. Wel zo fijn voor het typen van teksten, wat 90% van de tijd met het apparaat wordt gedaan. Zitten we niet meer met onze dikke vingers op zo'n klein schermpje te stuntelen.

Deze ontwikkeling doet mij nog wel een andere vraag stellen, die ik mij eigenlijk altijd al heb gesteld: "Is het wel zo'n verstandige keuze om smartphone in de verificatielus van een meer factoren authenticatie te trekken, waarin wordt vertrokken vanuit de veronderstelling dat die smartphone eenduidig je identiteit representeerd?" Deze vraag wordt meer prominent wanner we straks meer dan een device voor smartphone gelijkende communicatie gaan gebruiken.
De "soort standby" van telefoons is op deze (Intel Atom Z3580 op Zenfone 2) niet echt anders dan arm. Die heeft iets wat ze Intel Smart Idle Technology noemen, wat de CPU uitschakelt terwijl de SoC nog steeds aanstaat.

(Beetje muggenziften over Intel kan vs. Intel doet zus en zo op cpu x en y. :) )

Overigens, hoe zit het met iets als UEFI? Zit je m.a.w. veel harder vast aan het standaard-OS? (Misschien een minder zakelijke vraag… maar ik ben iig nieuwsgierig.)
Nee, de Atom kan geen connected standby. Het is namelijk niet een kwestie van de CPU uitschakelen. Dat is niet moeilijk en kan die i7 met LTE Surface pro ook. Bij moderne telefoonchips echter blijft de hoofd-processor zelf ook nog actief op laag niveau. Intel kan dat maar niet op een laag genoeg mW niveau. De techniek van Qualcomm is verreweg superieur op dit specifieke gebied.

Verder is een Atom natuurlijk niet vergelijkbaar qua performance met deze chip.

Let wel, dat jij als consument het wlelicht niet bijzonder genoeg vindt kan en is volledig legitiem, maar het is wel degelijk iets wat geen enkele andere Intel/AMD laptop heeft. Anders zou men niet ook al een 3e generatie uitgebracht hebben van Windows op ARM, en zouden hardware partners als Lenovo en HP al lang vertrokken zijn. Het is een niche markt, maar kennelijk wel een genoeg goed lopende.

Overigens, hoe zit het met iets als UEFI? Zit je m.a.w. veel harder vast aan het standaard-OS? (Misschien een minder zakelijke vraag… maar ik ben iig nieuwsgierig.)

Qualcomm heeft een eigen custom closed source UEFI gemaakt. Dus inderdaad wissen en Linux erop zal vrijwel zeker niet kunnen, tenzij Qualcomm ook een Linux port gaat maken. Maar dan nog zul je hulp van Microsoft, Lenovo, etc nodig hebben voor de andere hardware
Nee, de Atom kan geen connected standby. Het is namelijk niet een kwestie van de CPU uitschakelen. Dat is niet moeilijk en kan die i7 met LTE Surface pro ook.
Ik schreef "terwijl de SoC nog steeds aanstaat". Zodat je x86-telefoon werkt zoals een telefoon behoort te werken. En dat houdt niet in dat je onbereikbaar bent, en evenmin dat je telefoon na zo'n 8 uur doodgaat omdat de CPU de hele tijd aanstond. Die ondersteuning bestaat iirc sinds de Z27x0 (~2012) en zit voor zover ik weet in principe in alle nieuwere Intel CPU's vanaf Haswell of Broadwell, maar ik kan me vergissen. Als de i7 met LTE Surface Pro dat ook kan dan heb je dus precies hetzelfde effect. Ik zie niet in hoe de technische details van de ARM-implementatie terzake doen als je dezelfde uitkomst hebt. Als je niet dezelfde uitkomst hebt dan kan die specifieke i7 dat dus niet.

https://software.intel.co...e-intel-mobile-processors
In addition, Saltwell has separate power planes and clock inputs for the core and the rest of the SoC, which makes power and clock gating easily configurable through Intel® Smart Idle Technology (Intel SIT). This technology enables the CPU to be switched off completely while the SoC is still in the ON state (S0 state).
Zie ook:
https://docs.microsoft.co...design-for-modern-standby
Een paar quotes:
The second largest engineering investment for modern standby is to enable low-power communications (Wi-Fi, mobile broadband, and Ethernet). Each communications device includes a significant amount of autonomous processing capability and firmware to allow the platform's SoC or core silicon to power off while maintaining connectivity.
For modern standby systems, networking devices that are expected to be able to remain connected must be compatible with NDIS 6.3 (specifically WoL patterns, protocol offloads, and D0 packet coalescing).
Ik schreef "terwijl de SoC nog steeds aanstaat". Zodat je x86-telefoon werkt zoals een telefoon behoort te werken

Maar dat is niet zoals connected standby werkt.

Bij connected standby blijft niet alleen andere delen van de SoC aan, maar ook de main cores zelf. Dat is vereist voor notifciaties ontvangen en afhandelen.

Intel kan dit uiterarad ook, echter gebruikt factoren meer stroom dan Qualcomm.

Dat is alles wat ik schreef en ook een feit.
Bij connected standby blijft niet alleen andere delen van de SoC aan, maar ook de main cores zelf. Dat is vereist voor notifciaties ontvangen en afhandelen.
Die vereiste kan ik niet terugvinden.

https://docs.microsoft.co...xperiences/modern-standby
Windows and the SoC hardware are always listening for interesting events (such as a network packet or user input at a keyboard) and will wake up instantly when needed. The system will wake when there is real time action required, such as OS maintenance or a user wakes the system.
https://docs.microsoft.co...rdware-for-modern-standby
Next, network and radio devices are placed in a low-power mode for modern standby. During modern standby, these devices often still have power applied to maintain connectivity and are required to wake the SoC if necessary.
Ik zou zeggen, test het zelf en zet je Intel laptop in

a) sleep en wacht een uur.
b) hibernate

En stuur een bericht.

Komt in beide gevallen niet aan bij Intel/AMD. Echter bij de default instellingen gaat zo'n Surface Pro wel degelijk in zo'n diepere slaapstand en na enige tijd zelfs in hibernate. De reden is dat Intel en AMD veel te veel stroom gebruiken en je in iets van 2 a 4 uur in sleep geen batterij meer hebt, als je het in zo'n hoge slaapstand houdt.

Als je echt wil, kun je het inderdaad uitzetten en blijft Intel/AMD inderdaad in een hogere stand waarin ze wel zaken ontvangen. Maar dan zoals je ook kunt testen houdt je het geen paar uur vol in slaapstand.

Dit alles is redelijk ononstreden leek mij zo. Alleen voor de tweakende thuisgebruiker wellicht niet relevant, en dus daarom onbekend bij velen. Maar dat is ook precies waarom deze laptop niet gericht is op thuisgebruikers en ook als zodanig niet geadverteerd werd. Als Tweakers geen review had gehad, zou denk ik menige Tweaker niet eens van het bestaan van Windows on ARM weten, net zoals de meeste Tweakers ook niet thuis zijn in server-rack hardware, Azure VM smaken en andere non-consumenten apparatuur. Echter er is een hele wereld buiten Tweakers en consumenten.

En laat Microsoft de laatste 3 jaar zich steeds meer actief herschikt richting de bedrijvenmarkt en je weet waarom er waarschijnlijk nog wel meer van dit soort producten gaan uitkomen.

Maar als jij graag wilt volhouden dat deze chip helemaal niet zuiniger is in connected standby slaapstand, en al die multinationals Gekke Henkie zijn dat ze nu weer voor de 3e keer zo'n high end laptop reeks uitbrengen terwijl er geen enkele markt voor is, mag je dat ook blijven geloven 8)7 Maar misschien weten zij iets wat jij niet wist/weet O-)
Verwar je me met iemand anders? "Beetje muggenziften over Intel kan vs. Intel doet zus en zo op cpu x en y." Mijn Intel telefoon doet dat, dus Intel kan het. Muggenziften. Voor de gein.

Waar je de rest vandaan haalt is me echt een raadsel. Geen enkele markt, wtf gast... :?
Mijn Intel telefoon doet dat, dus Intel kan het. Muggenziften. Voor de gein.

Deze discussie gaat over laptops en dus desktop CPU's, niet telefoons. Intel is bovendien bij mijn weten uit de telefoon markt gestapt. Dus wie muggenzift is jij, door chips uit een verleden op te noemen die het wel zouden kunnen. Dit gaat over desktop CPU's zoals gebruikt in laptops. Igv Intel bijvoorbeeld U en Y types.

Het punt is en blijft dat er geen Intel/AMD laptops zijn met connected standby waarbij de batterij langer dan een uurtje of 3 a 4 mee gaat. En dus staat de connected standby standaard uit op Intel/AMD machines. Wil je connected standby, op een laptop zul je dus deze laptop moeten nemen.

Dat is wat ik beweerde en wat jij tegensprak.

Mocht je het hier onverhoopt wél mee eens zijn, welnu dan zijn we het dus eens en begreep je mij niet goed toen je mij tegensprak O-)
lol, totaal verkeerd begrepen, helemaal eens dan. :P O-) _/-\o_
Dus wie muggenzift is jij, door chips uit een verleden op te noemen die het wel zouden kunnen.
Dat zeg ik! ;)
Grappig. Ik heb dit echt al jaren op mijn macbook. Powernap heet dat. Overigens gaan macbooks al jaren heel anders om met exact hetzelfde probleem en hebben doe ook een accuduur van 8-12 uur.

Ik vind hier om eerlijk te zijn ook niks pro’s aan. Leuk dat ie mijn mail een fractie van een seconde eerder heeft, overall moet ik ontzettend veel power inleveren om daadwerkelijk mee te werken. Qua performance is een geekbench score van krap 11K natuurlijk om te huilen. Laat staan dat je die nog moet gaan “halveren” naar 6 en een beetje. Daar is niks pro’s aan.

Mijn iPhone Lacht zich de ballen uit de broek met 14K punten.

Nee met deze prestaties ben ik bang dat je over een jaar met een apparaat van €1500 zit dat zo traag is als een oude celeron met hdd en waar je de helft niet mee kunt doen want x64
Powernap is geen connected standby.

Intel chips kunnen het niet, of het nu op Windows, Linux of MacOS draait. De chip zelf heeft gewoon een te hoge standby power drain, gaat dus in een veel diepere slaapstand dan deze Qualcomm.

Het gaat dus ook niet om een seconde eerder, maar dat de notificatie van het netwerk uberhaupt binnen komt.
Maar welke notificaties heb je het dan over? Want een notificatie is natuurlijk leuk maar op zichzelf natuurlijk kompleet nutteloos. Daarnaast als ik 8 uur mijn laptop niet open heb gehad is de kans aanwezig dat er een kleine 50 mails klaarstaan, heel leuk dat ik daar dan 50 notificaties bij heb maar daar heb ik dus niks aan als het bericht zelf nog niet gedownload is.

Dat ie functioneel notificaties binnen kan harken is leuk, maar of je dat moet willen is nog maar een tweede vraag.
Dit wil ik verder niet als argument gebruiken want dat is voor een ieder persoonlijk. Het gaat meer om het “en dan?” Heeft ie dan ook daadwerkelijk de inhoud al binnen? En gaat het ook om webbased notificaties zoals die van tweakers.net?

Edit: even ergens anders gekeken:
Microsoft's documentation says that only Windows Store apps can take full advantage of Modern Standby, so we were surprised that Outlook, which is not technically a Store app, worked. Unfortunately, none of the major browsers is a store app.
Nee dus. Fijn dat outlook wel werkt, maar raar dat het werkt dus.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 22 juli 2024 14:05]

Maar welke notificaties heb je het dan over?

Elke denkbare.

Een Intel laptop gata inslaapstand en ontvangt nul komma nul meer. Je kunt eventueel nog spelen met speiale wake up paketten, maar los daarvan ontvangt de laptop niets meer, wordt niet wakker, en kan dus ook niets doen als reactie op wat voor netwerk bericht voor wat voor reden dan ook.

Elke moderne telefoon heeft conencted standby, maar geen enkele PC - behalve dus deze lijn.

Dat ie functioneel notificaties binnen kan harken is leuk, maar of je dat moet willen is nog maar een tweede vraag. Dit wil ik verder niet als argument gebruiken want dat is voor een ieder persoonlijk.

Wat jij wil is niet zo relevant. De vraag is of er een markt voor is. En die is er schjnbaar, gezien dat nu al de 3e generatie van deze producten uit komt O-)

Het gaat meer om het “en dan?” Heeft ie dan ook daadwerkelijk de inhoud al binnen? En gaat het ook om webbased notificaties zoals die van tweakers.net?

Dat hangt van de applicatie af. Edge inmiddels ook (jouw quote is inmiddels outdated) en het merendeel van Office plus de talloze gekoppelde enterprise/bedrijfs tools (toevalig ook de doelgroep ;) ).
Maar punt is zonder deze feature komt niet eens de notificatie binnen. De laptop weet niet eens dat er Iets™ voor de laptop is. En daar is evident een potentiele markt voor.

Is dat nu daadwerkelijk zo moeilijk om desnoods knarsentandend toe te geven? Dat er een feature was die jij oprecht gewoonweg niet kende? En dat wellicht deze laptop gericht wordt op een markt die jij niet kent, maar kennelijk wel bestaat aangezien er nu al een 3e generatie van dit product uitgebracht wordt door diverse fabrikanten? :+
Voor de duidelijkheid, de modem (en die kan van Qualcomm zijn, ook i.c.m. een Intel CPU!) klopt bij de CPU aan de deur om hem wakker te maken als er iets aan de hand is. Dat kunnen Intel chips best, want ik heb er zoals hierboven gezegd al bijna vijf jaar eentje die dat doet. En dat werkt op Windows volgens de Microsoft-documentatie hetzelfde als op Android, enkel zal het bij ARM min of meer standaard zijn en bij Intel wat meer maatwerk van de fabrikant:
https://docs.microsoft.co...xperiences/modern-standby
In Windows 10, the low-power and constant connectivity is achieved by only waking from the lowest power state when absolutely necessary and only allowing software to execute in short, controlled bursts of activity, dramatically reducing the opportunities for software components to execute. Windows and the SoC hardware are always listening for interesting events (such as a network packet or user input at a keyboard) and will wake up instantly when needed. The system will wake when there is real time action required, such as OS maintenance or a user wakes the system.
https://docs.microsoft.co...dern-standby-wake-sources
Wake source operation and scenarios are the same for all Modern Standby PCs, regardless of whether they are based on the x86 or ARM processor architecture.
Op ARM is het kennelijk de CPU zelf die met één oog open slaapt, wat wellicht een tikje eenvoudiger is en dus ook goedkoper of efficiënter, maar je gaat me niet wijsmaken dat die in z'n ultra-low power state blijft om de boel binnen te hengelen. Die gaat heus ook gewoon naar een hogere power state, en of de CPU technisch helemaal uitstond of niet is vanuit de gebruiker gezien niet relevant.

Power nap zou je accurater kunnen omschrijven scheduled wakeup o.i.d., maar vanuit de gebruiker gezien klinkt het juist wel zo dat je die notificatie een tiental minuten later krijgt i.p.v. direct. In tegenstelling tot Intel SIT/Modern Standby levert dat natuurlijk wel een andere ervaring op, en dan kun je niet worden gebeld op Skype o.i.d. Maar voor "notificaties" in het algemeen begrijp ik niet zo goed wat je probeert te zeggen. :)
Dat kunnen Intel chips best, want ik heb er zoals hierboven gezegd al bijna vijf jaar eentje die dat doet.

Niemand ontkent dat. Echter als je dat met een desktop Intel SoC doet is de batterij erug snel leeg. Zo snel leeg dat het geen zinnige feature is op die systemen. Dat is het verschil.
Het probleem is dat je nog niet weet wat je wilt draaien in de toekomst.
Dit ding is wachten op een teleurstelling.
[...]
Hoe kun je dat controleren als je nog niet zo'n ding hebt?
Waarschijnlijk door te controleren of het 32 of 64 bit is.
Euhm... Systeemvereisten van de developer even naslaan?
Euhm... Systeemvereisten van de developer even naslaan?
Zelfs Microsoft vermeld dat niet op hun product pagina's.....
Die is dan ook niet de developer van de third party software. Of verwacht je van Microsoft bij iedereen op de wereld die software levert gaan aankloppen om te vragen of ze wel netjes compatibele software schrijven of dat ze rommel leveren?
Nee, maar bij een office pakket toch wel handig om de minimum vereisten te hebben staan. De link op de office pagina werkt namelijk niet:
https://products.office.c...-contentrichblock-ll4l8p3

Edit: en nu weer wel, handig zo’n website. Maar daar kan je dus de requirements vinden, maar heel veel zijn dat er dus niet. Onder windows-OS: een random dual core van 1.6GHz en iets van 2Gb ram.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 22 juli 2024 14:05]

x86 emulatie toch? Kost wel 1/3e vd. cpu resources, RT deed x86 sowieso niet. Maar... deel je huiverigheid.
Welk Windows RT trauma is dat?

Ik gebruik al bijna 8 jaar mijn Surface RT als primaire (en vaak enige) tablet, terwijl andere tablets met veel pijn en moeite hooguit een jaar of drie mee gaan.

Is Windows RT een volwaardige Windowsversie waar je alle op kon draaien? Nee. Maar dat is ook nooit gezegd.
Is Windows RT even veelzijdig als iOS of Android? Ik durf te beweren dat het OS op zich veelzijdiger is dan iOS of Android, maar dat het lage aantal apps die veelzijdigheid niet ten volle heeft weten te benutten. Vraag is of dat gebrek je beperkt in het dagelijks gebruik? (Daadwerkelijk dagelijks gebruik. Dat enen toffe grafische spel dat je een keer download, een keertje speelt om de graphics te bewonderen en daarna nauwelijks geopend wordt telt niet mee.) Bij mij beperkt het me niet in het gebruik.
Zou ik meer of andere dingen op een tablet doen wanneer ik een nieuwe iPad of Android tablet zou hebben? Waarschijnlijk wel, maar het zal geen gemis invullen.
Wil wel nog zeggen dat de repareerbaarheid van de surface pro serie nihil is. Als je hem laat vallen, is de enige mogelijkheid hem bij microsoft aan te melden voor reparatie en een vervangende surface terug te krijgen. (€500 +/-)
Nihil zou ik niet zeggen, ifixit geeft dit een 6 op 10 in zijn teardown: https://www.ifixit.com/Te...ace+Pro+X+Teardown/127703

Nog steeds niet perfect, maar positief om te zien dat ze al de SSD user replaceable gemaakt hebben.
Alle recente Surface's slagen volgens iFixit (5+/10), wat beter is dan verreweg de meeste concurrenten. Waar heb je het hier over?
Alle? Surface Pro 7 en de Surface Go zijn nog steeds 1/10. Ja oud design, maar het zijn apparaten uit 2019 en 2018.
Kennen we de RT nog? Wat een enorme flop. Ik kocht voor vrij veel geld een tablet en Microsoft besloot een half jaar later dat het toch niet zo'n goed idee was. Tablet nooit normaal kunnen gebruiken door gebrek aan arm compatible apps. Ze hebben er kennelijk niet van geleerd.
Ja, de RT was voor die tijd de beste tablet. Commercieel was het een flop, maar technnisch was de tablet geslaagd om een heel belangrijke reden: In die tijd was Intel nog fulltime bezig met performance maar helemaal niet naar energieverbruik. Microsoft ging naar andere architecturen kijken en kwam bij ARM. Intel werd daardoor bang en verlegde de focus. De Surface Pro 3 was de eerste tablet met een Intel x86 processor die wel zuinig was. De ommezwaai van Intel hebben wij te danken aan de Surface RT.

Ik kan de RT nog echt heel goed herinneren. Het was de enige tablet of kleine laptop met PowerShell en de full Office suite, en je kon er ook echt een hele werkdag mee PowerShellen. Prachtig apparaat. Helaas was Intune in die tijd nog echt heel basic en bestonden veel zaken zoals OneDrive KFM nog niet.
Flop. Software met een gui ongeschikt voor tablet. Office perfecte voorbeeld. Priegelknopjes. En dat ding had geen beheermogelijkheden en werd vrij snel door MS gedumpt in onderwijs... iPad had en heeft de juiste insteek: speciaal voor tablet gemaakte en geoptimaliseerde apps en OS en vrijwel geen beheer. Wel jammer is het gebrek aan multiuser.
Inderdaad. Office 2013 was echt een verbetering ten opzichte van Office 2010. Office 2010 was op touch echt totaal ongeschikt, Office 2013 werkte op touch prima. Bovendien was Office 2013 native ARM, wat de performance ook ten goede kwam. Later kwam ook ADAL naar Office 2013, dus in zekere zin was de RT de start van het moderne werken.
Ik kocht voor vrij veel geld een tablet
Sorry, maar jou definitie van 'veel geld' en de mijne liggen erg ver van elkaar!
pricewatch: Microsoft Surface RT 32GB Zwart
Zeker toen waren dat redelijk normaal geprijsde tablets, niet de goedkope Archos troep, maar ook niet super duur zoals de huidige highend tablets. Ik betaalde een dergelijke prijs voor m'n iPad uit 2010 (goedkoopste model).
Dat ding was toch echt een euro of 500 toen hij net op de markt was. Voor dat geld had ik ook een actuele iPad kunnen hebben. Dus ja, vrij veel geld.
Een halfjaar later is nogal overdreven, de surface rt heeft tot 2023 support.

Windows 10 arm heeft geenszins de limitaties van RT, alleen wel de incompatibiliteit. Je kunt bijvoorbeeld gewoon firefox installeren, en je bent niet gebonden aan de windows store. Je bent wel afhankelijk van developers die een ARM executable maken, of x86 emulatie met enkele beperkingen. Dat is wel echt een groot verschil met windows 8 rt.
Buiten een ARM executable bestaat er nog zoiets als Java en .NET Core.
Deze applicaties zouden in principe zonder emulatie moeten kunnen draaien.
Iemand ervaring mee?
.NET Core draait native ARM64.

Voor de oude .NET is geen native besschikbaar en dus gebruikt het de x86 variant van .NET bibliotheken.
Moest er ook direct aan denken. Heb er nog eentje liggen, alleen geschikt voor Netflix. Voor zolang het mag duren.
Het valt me op dat aansluitingen zo'n issue zijn; er was altijd veel kritiek (in mijn beleving van de nieuwsberichten) op dat er geen USB C oplaadmogelijkheid was en dat dit via een proprietary aansluiting ging. Nu hebben ze twee USB C aansluitingen en klagen we ineens over missende Thunderbolts? :D

Voor mij is dit niet mijn laptop. Het is een mooi ding (uiterlijk) maar ik wil geen gezeik met software (anders stap ik wel over naar Linux :P ). Daarnaast mist een 3.5mm jack (waarom echt), en is hij veel te DUUR! Omg 1300 euro (inclusief toetsenbord en pen) voor een instapmodel?? Nee dat gaat echt veel te ver.

Ik heb nu een Pro 4 waar ik praktisch dagelijks gebruik van maak waar ik gek op ben, maar hij begint langzaam te voelen. Ben dus opzoek naar vervanger maar de pro x wordt dat dus niet..
Dus klopt het dat de surface echt maar 2 ingangangen heeft? Voor een apparaat van 1300 euro?! Vreesde dat al te lezen ja.

Gaat onmogelijk worden. Schermen aansluiten, laden, je oortjes/koptelefoon aansluiten (wie haalt er nou uberhaupt die ingang weg? Zwaar irritant). Lekker snel slijtende poorten (zeer slecht voor de levensduur) en overal dongles voor moeten kopen (volgens mij willen ze daar gwn op verdienen). Mij niet gezien.

Snap niet dat daar niet meer puntaftrek voor is geweest. 2 aansluitingen totaal op een laptop is echt veel te weinig.
Een ipad pro heeft ook geen 3.5mm en heeft slechts 1 usb-c poort, ook zonder thunderbolt.

Had mooi geweest als MS dit wel had aangeboden, maar meer punteaftrek dan gewoon het als minpunt noemen lijkt me nogal overdreven.
Dat zijn ook grote nadelen van de iPad Pro ...
Audio poort kost qua ruimte op dergelijke devices helemaal niets en ook qua kosten niet.
Immers op iedere MacBook die er te koop is zit hij wel ! En op de gewone meest recente iPad zit die poort ook gewoon.

1x UsbC hetzelfde verhaal. Moeten er gewoon 2 zijn, aan beiden kanten zodat je nooit loopt te kloten met het oplaadsnoer in landscape.

En ja, ik heb zelf ook iPad Pro 11 inch dus ik weet waarover ik praat.
Of zodat je hem in staande positie aan de bovenkant hebt. Vind het hier onwijs irritant dat dat snoertje nogal in je been prikt als je dat ding op je schoot hebt.

Je hebt voor de pro overigens ook een extra stukje met oa een headphone jack tegenwoordig, en daat zitten ook nog andere aansluitingen aan, mocht je dat nodig hebben. Is wel ff een investering van 100 euro weer.

Hier een tab S5e, ook last van beperkte aansluitingen. 1 (voor echt een tablet) of 2 (laptop of laptopachtige) is gewoon erg karig, en dwingt de consument extra dongles aan te schaffen bovenop de nu al hoge aansxhafprijs.
Heb een hub voor de pro van 23 euro !
Zit alles op, spacegray, past perfect en is de beste van allemaal (geluid wordt gedempt via speakers als audio jack wordt gebruikt en andersom).
Vele varianten tot wel 100 euro doen het een stuk minder en/of hebben niet alle poorten (HDMI, 3.5mm, msdcard, Sdcard, usbA, USB C)
Ah, welke heb jij dan precies? Zag er alleen 1 voor 99 euro. Ben wel benieuwd. Denk dat meelezers er misschien wat aan hebben.

Zelf ga ik ook maar eens kijken of ze dat voor de s5e hebben.

En lees je ook mee microsoft? Graag ook zoiets ter compensatie. Of zijn ze er al voor surfacemodellen? Voor een normale prijs
Zoek op Ali naar de:

Mosible Usb C Hub Hdmi Adapter

En dan degene pakken van de official Mosible Store.
Kost nu iets van 19 euro !
Die van Hyperdrive is ook prima maar gewoon 5x zo duur.

Werkt ook prima op mijn Asus Android phone en de overdrachtssnelheid is bizar !

Kortom, deze moet ook voor de Tab 5Se werken want hij doet het ook prima op mijn Android phone.

Belachelijk dat de tablet geen poort heeft, slaat nergens op .. zeker niet voor een Android tablet.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 22 juli 2024 14:05]

IPad pro is ook niet specifiek bedoeld als een laptop, een surface wel. Alhoewel de iPad inderdaad regelmatig als vervanger wordt gebruikt inderdaad. Is ook wel karig tegenwooridg, die ingangen. Alles om maar 0.1 mm dunner te maken en dongles te kunnen verkopen

En sowieso zijn apparaten met maar 1 ingang om te huilen, kan ik je uit eigen ervaring zeggen.
wie haalt er nou uberhaupt die ingang weg?
Dit drama valt wel mee. Ik sluit mn laptop op kantoor met 1 usb-c kabel aan op een beeldscherm. Netwerk, keyboard, muis zijn op dat scherm aangesloten. Neem een draadloze hoofdtelefoon. Ik gebruik dus maar 1 usb poort van mijn laptop met 2 usb-c aansluitingen en nog 2 oudere usb aansluitingen.
Tijdens het gamen gebruik ik liever mijn goede oortjes, waarvan ik erop kan vertrouwen dat ze nooit lag hebben of zomaar wegvallen. Daarnaast nog een lader en een muis (aangesloten op usb a, op usb c bestaat vast ook wel), kom je uit op 3. En op school vaak de hdmi-poort om op het grote scherm aan te sluiten. En ik moet hierin vast niet de enige zijn.

Ik snap wel dat voor sommige mensen het genoeg is, maar voor de meerderheid tovh echt niet. Hoor van mensen met een macbook ook al vaak dat ze er gek van worden continu overal dongles mee moeten slepen. Betwijfel of deze laptop dan ook goed verkocht gaat worden. Zie wel opvallend veel mensen met een surface op mn studie . zijn ook wel chille dingen, lekker licht en klein
Tijdens het gamen gebruik ik liever mijn goede oortjes, waarvan ik erop kan vertrouwen dat ze nooit lag hebben of zomaar wegvallen.
Als je goed wilt gamen dan doe je dat niet op dit toestel.

De Logitech G903 is draadloos, en snel genoeg voor gamen.
Ik snap wel dat voor sommige mensen het genoeg is, maar voor de meerderheid tovh echt niet. Hoor van mensen met een macbook ook al vaak dat ze er gek van worden continu overal dongles mee moeten slepen.
Klopt, maar de oudere hebben maar 1 connector. Nieuwere 2.

Ik gebruik zelf eentje met 2x USB-A, MagSafe, 2x TB2, 3.5 mm, en SD. Ik zou ook prima uit de voeten kunnen met slechts 2 USB-A/USB-C zolang ik ook maar op kan laden.

..maar dit alles (Macs) in 1 adem noemen met gamen? Nee bedankt.
Ach, je kan op alles gamen tegenwoordig he. Ligt eraan wat voor spellen je speelt. Ik speel zelf op een hp zbook, draait tot nu toe alles soepel maar nog geen echt zware spellen geprobeerd.

En die logitech is een muis van boven de 100 euro, dus logisch dat die snel is en geen lag heeft. Heb daar zelf het geld niet voor over. En je hebt ook een ontvanger nodig toch om hem te laten werken? Daar gaat je usb-ingang.

Ik bedoelde niet per se dat ik hierop wilde gaan gamen, maar meer een usecase. Maar lichte spellen moet dit ding toch wel kunnen trekken neem ik aan.

Ik gebruik zelf mijn laadpoort maar eens in de 3 dagen gemiddeld, maar die dingen zijn altijd op het verkeerde moment leeg (dus als je meerdere dingen op een beperkt aantal poorten moet aansluiten). Zelf nog de keuze uit een aparte laadpoort, 2× usb a, 2× usb c, hdmi, een headphone jack, en een sd-kaartslot. Heb alleen de usb-c-poorten nog nooit gebruikt, de rest wel met enige regelmaat. Thank god dat ik geen losse stukjes nodig heb, laat zw overal slingeren mijzelf kennende
Die muis is net aan boven de 100. Er zijn ook goedkopere. Je hebt inderdaad een receiver nodig (bij mij zit deze in het muismatje), maar er zijn er ook die Bluetooth mode hebben. Voor de receiver is een handig doosje. Daar zit ook een adapter bij.

HDMI heeft de mijne trouwens ook. Toch kun je op Macs met zo'n Intel GPU niet fatsoenlijk gamen (tenzij het low graphics spellen zijn daar zijn we het wel over eens -- en daar zijn er ook zat goeie van). Als je een goede grafische kaart wilt, dan wordt de machine al stukken duurder. Een Hackintosh om op te gamen, prima. Maar verder? Nee. Zo'n MBP koop je dan ook niet om op te gamen. Hoogstens als een bijzaak.
Het valt me op dat aansluitingen zo'n issue zijn; er was altijd veel kritiek (in mijn beleving van de nieuwsberichten) op dat er geen USB C oplaadmogelijkheid was en dat dit via een proprietary aansluiting ging. Nu hebben ze twee USB C aansluitingen en klagen we ineens over missende Thunderbolts? :D
An sich ist USB C een best fijne connector, maar dit stuk review beschrijft wel een tekortkomingen van USB C.

'Vroeger' had een protocol een eigen eigen stekker. Had een apparaat een stekker, ondersteunde het apparaat het bijbehorende protocol.

Nu koop je een dock met USB C en denkt veilig te zijn, blijkt het dat veel docs via thunderbold werken en deze ineens niet compatibel is (of in ieder geval niet op maximale performance).
Uit "plug and play" is een soort "trial and error" geworden...
Ik heb nu een Pro 4 waar ik praktisch dagelijks gebruik van maak waar ik gek op ben, maar hij begint langzaam te voelen. Ben dus opzoek naar vervanger maar de pro x wordt dat dus niet..
Dat zal hem dan ook niet worden voor velen, het zou wellicht een leuk speeltje zijn om ernaast te gebruiken, maar dat is voor velen niet weggelegd. Welke Pro 4 (CPU model) gebruik je? Ik had toen al issues met het i5 model, waarbij het regelmatig begon te throttelen en ik dus mooi maar weer een kopje thee kon gaan halen. Het is daarmee, voor mij, geen desktop vervanger. Maar wellicht dat een Pro 7 met een i7 dat tegenwoordig beter doet. Als mobiele werkplek imho een uitermate mooi ding, maar voor mij geen vervanger voor een stevig werkstation.
Microsoft had beter deze tablet met een verplichte appstore op de markt kunnen zetten. Dat is een veel prettige ervaring en dwingt ontwikkelaars om arm te ondersteunen.
Inderdaad, we hebben bij Windows Mobile gezien dat dat héél goed werkte :)

Ik ben bang dat door het gemis aan x64 emulatie maar ook driver gedoe (printers bv) dit wederom geen succes zal zijn, net als RT. Fabrikanten hebben toch helemaal geen zin een hoop resources te stoppen om drivers te ontwikkelen voor zo'n kleine markt. Als er nou iets van een consortium was met meerdere leveranciers zag ik het wel zitten. ARM biedt zeker voordelen maar Windows is nou eenmaal x86 / x64. Dat gooi je niet zomaar om.

We hebben ooit als test een RT gehad, compleet onbruikbaar gebleken na een paar jaar. Mstsc en putty waren de enige bruikbare apps :|

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 22 juli 2024 14:05]

Serieuze vraag: zijn de meeste printers anno 2020 niet allemaal netwerk of universal drivers?

Het idee van een >300MB reclame-voor-inkt-cartridges MSI installer downloaden van HP/Epson/etc met daarin verstopt een printer driver is iets wat mij toch al niet aan staat. :)
Zeker netwerk printers, maar dan heb je nog steeds een driver nodig op je lokale Windows bak. Er zijn maar weinig arm drivers. Maar bv ook voor je USB --> serieel kabel om bv switches oid te configureren, gewoon geen driver te vinden.
Nee, RT was volledig onbruikbaar voor ons door gemis van drivers.
Eens betreft RT, maar met universal drivers heb je juist geen lokale driver nodig. Het protocol is gestandaardiseerd.

Zo kon ik bijvoorbeeld 'vroeger' al met Windows 10 Mobile printen op diverse HP printers. En evident kon ik daar ook niet die reclame-voor-inkt-cardrigde MSI installer installeren :9

Maar ik heb nooit uitgezocht hoe breed die support was.

Maar met Windows 10X gaat Microsoft toch al die kant op, dus er is wel enige hoop dat die MSI's gaan verdwijnen. (Wens is de vader van de gedachte.)
Dan nóg moet die universal driver wel voor arm gecompileerd worden. En vaak mis je functionaliteit voor copiers zoals duplex of finishers, of bv het meer pagina's op een pahina kunnen printen (verkleinen).
Wij hebben er weinig succes mee gehad. Batterijduur viel overigens ook wel mee. Eerlijk gezegd kan ik op het moment nog niet één voordeel meer opnoemen :X Misschien dat er heel weinig virussen en ransomware voor Windows ARM gemaakt worden?
Dan nóg moet die universal driver wel voor arm gecompileerd worden

Nee, juist niet. Het zit ingebakken in Windows en werkt zeg maar net zoals postscript drivers. Net zoals bij Windows 10 Mobile geen installatie van enig iets. Het werkt via javasscript en XML.

Maar je hebt waarschijnlijk wel een punt dat allerlei speciale features dan mogelijk niet werken inderdaad. Nu ben ik zelf iemand die vrijwel geen eisen stelt aan printen, maar dan is evident persoonlijk.

Maar er over nadenkend, in het grotere bedrijfsleven heeft men volgens mij altijd netwerk postscript drivers, dus zal printen geen probleem zijn vanaf deze laptop. Met je thuis-inktjet zal het echter inderdaad best wel eens een drama kunnen worden ... :(
We hebben gezien hoe dat idee met de Surface RT gelopen is...
MS is nu al bezig bepaalde appstores uit te faseren en jij wil er juist weer meer bij?
nieuws: Gerucht: Microsoft wil Microsoft Store voor Business en Education uit...

Adoptie van een Windows ARM tablet zal momenteel al uitermate problematisch worden nu blijkt dat de voordelen niet zo groot zijn als verwacht/geadverteerd. Apps alleen installeren via een appstore zou het alleen maar nog erger maken.
Ik vind een 7,5 wel erg hoog nog voor de minpunten. Waarmee ik voornamelijk doel of de softwarecompibaliteit, aansluitingen en prijs. Terwijl Microsofts x86 gebaseerde laptops wel erg goed werken en qua design, accuduur, aansluitingen en bloatwareloze oplevering goed concureren op het gebied van de "default" zakelijke laptop. Zonde om deze lijn "achteruit" te zien gaan.
Is dit niet een "fork". I7 kun je toch ook nog kopen?
Ik vind het wel jammer dat het ontwerp steeds verder afdwaalt van design eerste generatie, die waren toch wel lekker "Knightrider". Dikte hoef ik niet naar terug, maar verder is design alleen maar afgegleden. Ik snap het wel, Panos heeft er ook geen zin meer in nadat WM de nek om is gedraaid (viel enorm op bij laatste keynote), en volgens mij zijn hij en Nadela niet zo door een deur. Follow the Ive sir. Die heeft Apple ook hardware-gewijs inspiratieloos achtergelaten. Nieuwe MBP16, MacPro en iPhone 11Pro zijn ook draken van een ontwerp.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 14:05]

Wat is dan volgens jou het verschil in ontwerp tussen de Surface Pro 1 en Surface Pro 7? Zoals ik het zie is de 'taal' van het ontwerp nog steeds hetzelfde.

De Surface Pro X daarentegen is inderdaad wel anders, ik vind hem veel mooier en moderner.

Dat Panos er geen zin meer in heeft zie ik niet zo, ik zie nog bij iedere presentatie dezelfde passie voor het maken van mooie apparaten terugkomen. En met de Surface Duo en Neo erbij heeft ie vorig jaar gewoon 3 strakke nieuwe devices afgeleverd. En dat is denk ik ook de reden dat de Surface Pro 7 qua design niet is veranderd; teveel verandering ineens is gevaarlijk en het design-team bij MS is ook weer niet zo groot. En Panos en Nadela niet door één deur? Waar is je bron?
Die drie minpunten zie ik ook in bijvoorbeeld een MacBook Pro 16, en die krijgt een 8...
Koop een macbook en je software library is toch echt wel een heel stuk groter dus dat halve punt is toch wel correct lijkt me
Ik zou zo graag eens een review zien waar niemand gaat klagen over die eindscore. Elke score is subjectief. Er is geen mogelijkheid om die objectief weer te geven. Het feit dat jij het er niet mee eens bent toont dat al aan. Waarom dan er moeilijk over doen? De dingen die jij belangrijk vindt kunnen dat voor een ander niet zijn.
Zoals je zegt elke score is subjectief. Niet iedereen vind hetzelfde mooi en hetzelfde belangrijk. Maar als niemand erover "klaagt" dan lijkt het alsof iedereen het er mee eens is wat dus eigenlijk dus ook weer een vertekend beeld geeft. En persoonlijk als ik zoek naar een vervanging voor een apparaat dan lees ik ook graag de negatieve berichten zodat je weet waar je tegenaan kan lopen. Mits dit natuurlijk wel netjes onderbouwt is. Want een test is leuk maar in de praktijk kom je toch vaak genoeg dingen tegen wat je toch kan missen in een korte test.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.