Windows 10X bevat 'moderne verkenner'

Een intern document van Microsoft toont schermafbeeldingen van Windows 10X, het OS waar de Surface Neo met twee schermen mee uitgerust is. De Windows-variant komt ook naar laptops en bevat een gemoderniseerde verkenner.

Het Windows 10X-document, dat door Walking Cat werd ontdekt maar inmiddels offline is gehaald, spreekt van de aanwezigheid van een 'Modern File Explorer'. Dat verwijst naar een Universal Windows App-versie van de verkenner. UWP's zijn moderne Windows-applicaties in het appx-bestandsformaat die op alle moderne Windows-varianten draaien en onder andere verbeteringen bevatten wat updaten en beveiliging betreft. Niet bekend is welke verbeteringen de nieuwe verkenner precies bevat, maar waarschijnlijk is deze geoptimaliseerd voor bediening via touch, verwacht The Verge.

Het document toont ook het nieuwe Start Menu, dat bij de aankondiging van de Windows Neo al zichtbaar was. Microsoft noemt dit menu de 'Launcher' en legt bij de functie de nadruk op zoeken en het dynamisch weergeven van veelgebruikte apps, bestanden en sites.

Microsoft heeft bij Windows 10X verder de gezichtsherkenning met Windows Hello gestroomlijnd; gebruikers kunnen na de authenticatie meteen de desktopomgeving gebruiken. Daarnaast heeft de ontwikkelaar het Action Center en de quick settings vereenvoudigd om sneller toegang tot de belangrijkste instellingen mogelijk te maken.

Het document maakt ten slotte duidelijk dat Windows 10X niet alleen bedoeld is voor apparaten met twee schermen, zoals de Surface Neo, maar ook voor reguliere laptops.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

28-10-2019 • 09:17

205 Linkedin

Reacties (205)

205
199
116
9
0
49
Wijzig sortering
En weer een "dynamisch weergeven van veelgebruikte apps".... Iedere keer dat ik zoiets voorbij zie komen ervaar ik weer dat iemand voor mij probeert te beslissen wat ik wil horen/gebruiken/openen/kopen en iedere keer weer zit die "iemand anders" er volledig naast.

Ik weet nogsteeds zelf het beste wat ik wil gebruiken. Probeer daar nou geen intelligentie achter te zetten tenzij die écht intelligent is. Maar helaas is dat nog nooit iemand gelukt. Keer op keer komen daar suggesties voorbij die niet passen bij mijn gebruik. Lijstjes die te kort zijn (waardoor dat ding wat ik nú nodig heb net van de lijst af gegooid is), of suggesties op basis van "Andere mensen die *bla* gebruikt/geluisterd/gekocht hebben, hebben ook *blabla* gebruikt/geluisterd/gekocht" waarbij men dus niet snapt dat wat de massa doet over het algemeen iets compleet anders is dan wat ik doe....

Zo lang ik het uit kan zetten geen probleem. Maar als dat niet mogelijk is dan laat ik deze aan me voorbij gaan.
Ik voel me eindelijk eens gehoord na tien jaar roepende in de woestijn. Ik ervaar - en verkondig al jaren op tweakers - dat die zogenaamde intelligentie voor mij knetter frustrerend werkt. Dat begint voor mij al met het weglaten van de Quick Launch werkbalk met vaste plekken voor iconen ten faveure van de pinnen taskbar items, die elke keer opschuiven als andere items daarvoor geopend zijn. Een groot deel van mijn werk snelheid haal ik uit vastigheid, niet uit dynamische content die per gelegenheid op een andere plek of vorm worst weergegeven en ik per gebruik moet beoordelen.

Een van mijn grootste pijnpunten bij overgang van Windows Phone naar iPhone waren ook de dynamische menu's die onthouden waar ik het laatste ben gebleven. Dat is fijn voor binnen een paar minuten schakelen maar niet als ik na enige tijd blind een app opstart..

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 28 oktober 2019 09:32]

Inderdaad, je bent niet de enige hoor. Overal wordt het opgedrongen.

Outlook probeert zelf je mailtjes te rangschikken ("Focused Inbox") waardoor je je rot loopt te zoeken naar dat ene belangrijke mailtje dat uiteindelijk verkeerd ingeschat bleek. Ondertussen krijg je zeurmailtjes van Office Insights dat je teveel loopt te mailen tijdens een Skype vergadering (waar je alleen maar voor uitgenodigd bent omdat diegene zich belangrijk voelt) en die staan natuurlijk wel bovenaan.

Het probleem dat die 'intelligentie' helemaal niet zo intelligent is maar alleen kijkt naar zeer basis dingetjes zoals 'wat heb je het laatst geopend' en 'met wie mail je vaak'. Waardoor het vaak de plank misslaat en ongrijpbaar aanvoelt. Wat ik bijvoorbeeld met die "office insights" zo stoort is dat het totaal geen rekening houdt met wat je baan is. Voor een internationale projectleider is het normaal om 80% van zijn tijd in Skype meetings te zitten. Voor mij leiden die af van mijn echte werk. Toch worden dezelfde metrics gebruikt om dit te beoordelen.

Gelukkig kan het bij Microsoft bijna altijd wel uit. Is alleen wel even zoeken soms.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 oktober 2019 10:19]

krijg je zeurmailtjes van Office Insights dat je teveel loopt te mailen tijdens een Skype vergadering
_/-\o_

Die kende ik nog niet. Hoe kan ik die bij collega's aanzetten?

Is wel arbitraire keuze, mijn 'insight' zou zijn dat je teveel 'Skype meetings' hebt tijdens je werkzaamheden.

Echt intelligent wordt het om degene die de meetings organiseert te gaan rangschikken. Degenen waarbij de meeste mensen mailen en op FB en LinkedIn zitten, scoren het hoogst op 'nutteloze meetings'. Daarom krijgen zij een Skype-meeting budget, met een maximaal aantal mens-minuten dat ze mogen uitnodigen per week. Dus of minder minuten, of minder mensen van hun werk houden.

Dat graag ook gekoppeld met een e-mail budget: Een maximaal aantal mailtjes dat je per week mag sturen. Zodat mensen weer nadenken voordat ze 100 man in CC zetten en van hun werk afhouden. Hoe sneller je mail wordt weggegooid, hoe lager je budget.

En aan het einde van iedere mail (of Skype meeting) mag je beoordelen hoe nuttig deze was. Op een schaal van 'levens bepalend' tot 'mijn buur-collega moest me wakker maken'. En dat wordt verdisconteerd op het budget.

Voor degenen die op 0 budget uitkomen gelijk goed voor de lichaamsbeweging en sociale aan-het-bureau contacten. Wie het meest budget in een maand verliest krijgt de schand-trofee, die moet een speen aan een touwtje dragen of zo, en mag je van je bureau wegsturen.

Kijk, dan wordt Windows 10X productiviteits verhogend!

[Reactie gewijzigd door kidde op 28 oktober 2019 11:27]

Een van de oplossingen was al om de reply to all button te verwijderen uit outlook, en ook de andere geadresseerde niet te laten zien (om te voorkomen dat je die in de "to" kopieert. Dan moet je zelf ga nadenken voor wie die mail interessant is en dan heb je geen excuus meer als je naar iemand weer onzinnige mail loopt te versturen.
Veel van dat soort discussies lenen zich ook veel beter voor wat anders. Slack, MS Teams enz. Iemand die er later bij komt kan de hele historie zien, attachments enz.
Kijk, dit vind ik nu een goed idee!!! :Y

Sowieso kijkt Office Insights inderdaad alleen maar naar het individu, in plaats naar het functioneren als een team. En het geeft een aantal algemene richtlijnen maar verder niet. Het vraagt je ook niet hoe je je voelt, of je gestressd bent enz. Ik vond het zelf alleen maar afleiden, en ik ben sowieso erg multitaskerig. Liever iets gelijk doen dan het in mijn achterhoofd te hebben zitten dat ik het later moet doen. Dat geeft me rust.

Je O365 admin moet het aan kunnen zetten trouwens: https://docs.microsoft.co...et-up-workplace-analytics

Maar vooralsnog vind ik het nut dus erg beperkt.
Het ergste is nog wel de zoekfunctie van het Windows 10 start menu. De resultaten die daarin verschijnen lijken wel random van de computer, documenten, Bing, mijn inbox en weet ik niet wat te komen. Zelfs met dezelfde zoekopdracht komen soms resultaten uit de ene categorie bovenaan, soms uit de andere. En soms gewoon helemaal niet. De 'best match' lijkt door een of ander 'intelligent' algoritme bepaald te worden wat af en toe ineens van mening verandert. Substring search werkt voor sommige dingen wel en voor andere niet.

Ik snap echt niet waarom een bedrijf als Microsoft hier zoveel problemen mee heeft, er is letterlijk nog nooit een Windows versie geweest die gewoon fatsoenlijke system-wide search had, terwijl Linux en macOS het al 10 jaar geleden voor elkaar hadden.
als ik al search in windows nodig heb, dan gebruik ik Everything van https://www.voidtools.com/

kneiterlicht en snel, het is idd schandelijk dat MS nog nooit filesearch op orde heeft gehad...
Everything is echt fantastisch, gebruik deze al jaren. Voornamelijk om bestanden te zoeken.
Deze vindt meteen alles dat ik nodig heb.
In mijn geval gaat het meestal om een .psd of .iso bestand waarvan ik de titel ben vergeten. Gewoon *.psd intikken, en sorteren op datum of grootte, en daarvan kun je wel afleiden welk bestand je zoekt. Kost mij nooit veel langer dan 5 seconden om iets te vinden.

Voor het starten van programma's gebruik ik, als ik de naam van de executables ken: run (windowstoets + R). Als ik de executablenaam niet ken, dan gebruik ik dat MS search geval (notepad++, putty, skype, battlenet, steam).
Klik op vergrootglas en typ de naam in en klik op het programma, ik zie dat MS search scherm nauwelijks.
Als je me nou zou vragen hoe dat MS search scherm er uit ziet voordat ik iets heb ingetypt? Ik zou het niet weten, kijk er nooit naar.
Druk op de windows toets in plaats van op het vergrootglas icoon en je ben niet alleen sneller, je taakbalk kan ook toe met een icoon minder.
+1 voor everything, wat een fantastische zoektool!
Nou die van de Mac is de laatste tijd nogal achteruit gegaan in mijn ervaring.

Toen Spotlight net uit was, werkte het prima. Snelle zoekresultaten en relevant. Maar nu verschijnen eerst de juiste zoekresultaten, maar binnen iets van een seconde komt er enorm veel onzin bij waardoor ik moet gaan zoeken naar de echte resultaten. Heel vervelend. Hierdoor gebruik ik het steeds minder vaak (ik gebruik elk OS door elkaar overigens :) )
Apart, was me nog niet opgevallen. Ik heb wel een paar search providers zoals Wikipedia uitgezet in spotlight, misschien maakt dat het verschil.
En vervolgens komen lokale bestanden opgeslagen in mijn Documenten niet naar voren in de search, omdat de index compleet overspoeld is door je browsegeschiedenis die kennelijk hogere prioriteit heeft. Werkt echt super inderdaad 8)7
Bijvoorbeeld als je programma's wilt deinstalleren, typ eens in "Progra", en dan doorzetten naar "programma". WAAROM!?
Ondanks dat ik het roerend met alle bovenstaande opmerkingen, is de search wel een van de makkelijkst op te lossen problemen: Settings > Search > Classic Search + excluded folders + de onderstaande vinkjes (search account/mail/work/school/etc.)
Ik werk nu op een windows laptop waar win key + typen vaak niet werkt. Het startmenu klapt dan weer doodleuk in bij de eerste toetsaanslag.
Ik gebruik nu wox zodat ik een soort van spotlight heb (alt+space) die wel werkt en de juiste resultaten geeft.
Als die Insights echt slim was dan wist die al dat het eigenlijk de vuilbak in gaat dus niet nodig om nog naar mij iets te sturen.
Inderdaad, je bent niet de enige hoor. Overal wordt het opgedrongen.
Inderdaad... zelfs m'n dure IPhone wil me constant apps opdringen.

Open ik de Health app dan staat daar ook meteen reclame voor een aantal andere apps :(
Niet zo raar. Providers van besturingssystemen verdienen het meest aan de verkoop van apps.
Ik heb op m'n Windows Mobile nooit adware gezien... bizar dat ik dit op een iPhone van meer dan 1000 euro wel tegenkom 8)7
Tjahhh daarom bestaat Windows Mobile ook niet meer :+

+ dat er geen apps voor het besturingssysteem werden gemaakt.
Apart. Bij mij is het overzicht vrij leeg. Sterker nog. Alleen bij ontdek kan ik reclame vinden. Maar dat is ook wel logisch aangezien het daar ook voor bedoeld is.
Onderaan de Health app heb ik een "sectie" met de naam "Apps" waar reclame staat voor 5 apps.

Bij "Ontdek" is het een ganse lijst (minder storend maar ook dit is wat mij betreft totaal not-done !).
Hmm apart. Die sectie heb ik niet. Ik zit op 13.1.1. Ik heb alleen overzicht en ontdek.
Met sectie bedoel ik niet wat jij denkt... maar eerder een onderverdeling van de "Overzicht" sectie.

Hierop staan "Favorieten", "Haal meer uit Gezondheid" en "Apps".
Is ontdek niet wat saai zonder apps die je niet kent?
Dit staat niet onder "Ontdek" maar gewoon onder "Overzicht" (gans onderaan).
De quicklunch is onder andere weggelaten omdat het onder de motorkap een gruwelijke hack was die waarschijnlijk nog ergens een nawee van de 'active desktop' was; integeratie van Internet Explorer in het OS.

Er moest dus dringend een vervanger voor komen, en die werkt helaas anders. Er zijn vrijwel zeker wel 3rd party toolbars die wel doen wat je wilt.
De quicklunch is onder andere weggelaten omdat het onder de motorkap een gruwelijke hack was die waarschijnlijk nog ergens een nawee van de 'active desktop' was; integeratie van Internet Explorer in het OS.
Een "gruwelijke hack" zie ik er niet in. Active Desktop was misschien wel een oorspronkelijke vader van de functie maar in het hedendaagse post-active desktop tijdperk werkt het ook. Ik kan de Quick Launch eenvoudig terugzetten op Windows 7 t/m 10 door een map toe te voegen aan de taakbalk. Een functie die overigens ook werkt met andere mappen. Daar is geen derden software voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 28 oktober 2019 14:34]

De gruwelijke hack was dat het via IE liep. Het kan best zijn dat het na de nodige updates geen code van IE meer hoefde uit te voeren, maar dat was wel de oorspronkelijke insteek. Je geeft nu aan dat het doodsimpel is om onder nieuwere Windowsversies eenzelfde functionaliteit te krijgen (op een technisch nettere manier). Dan snap ik denk ik je klacht niet helemaal.
De native quicklaunch-functionaliteit kan je gewoon weer krijgen met een eigengemaakte werkbalk. Meer dan dat was Quicklaunch van nature ook niet. Dat was gewoon een werkbalk zonder titel. Ik heb het in Windows 10 ook weer op die manier ingesteld, en in Windows 7 ook al. Dat gecombineer van actieve vensters tussen icoontjes door (als je dus dingen zou pinnen, zoals Microsoft het graag ziet) vind ik heel onoverzichtelijk.
Dat weglaten van Quick Launch vind ik niet zo erg, applicaties die ik gepind heb blijven altijd op dezelfde plek, en dan heb je na het openen van een gepinde applicatie niet 2 keer hetzelfde icoontje staan.
Tsja, ik stel het juist expres zo in dat Windows niets stackt. Ik vind dat verschrikkelijk. En zo heeft iedereen een andere voorkeur. Ik vind quick launch nog steeds een van de meest krachtige functies van het OS.
Dat is precies wat ik doe, alleen als de taakbalk vol is. Ik vind het veel prettiger als ik de naam van de applicatie kan zien als die openstaat. De gepinde applicaties verschuiven dan wel natuurlijk, maar de volgorde blijft. Ik heb nu zelfs niks meer gepind, omdat ik alles gewoon in het startmenu pin. Alles wat daar niet in gepind is type ik gewoon in.
Ik ben dus helemaal van quick launch/gepinde applicaties afgestapt.
dit korte artikeltje verwoord heel sterk mijn (en waarschijnlijk ook jullie) punt
https://sivers.org/autom
Dat heeft wel weer een heel hoog "get of my lawn" of "de jeugd van tegenwoordig" gehalte. Je kunt ook gewoon zoals deze man zelfbouw *nix gebruiken en stoppen met zeuren. Niemand heeft tijd om te luisteren naar de man zijn "problemen".
Je kunt op je taskbar een nieuwe toolbar maken, met daarin snelkoppelingen. Hierbij kun je ook de tekst en title weglaten, zodat je alleen de icons ziet. Als je deze vooraan plaatst, heb je dezelfde functionaliteit als die je met Quick Launch had.

@mjz2cool Dat is wel als je "Always combine, hide labels" aan hebt staan. Als je dat niet hebt, wordt je snelkoppeling opeens groter als het actief is waardoor alles erachter opeens opschuift. Dat is met name heel irritant als je meerdere applicaties tegelijk wil starten. Van achter naar voren starten gaat prima, maar van voor naar achter ga je misklikken en verkeerde apps starten.

[Reactie gewijzigd door Wafeltje op 28 oktober 2019 10:20]

Dat is wel zo, ik gebruik ook altijd "When taskbar is full". Maar dat vind ik juist prettig werken, kleine icoontjes als ik het niet gebruik, en als de applicatie openstaat staat de titel erachter wat het duidelijker maakt. Maar tegenwoordig heb ik sowieso geen gepinde applicaties, maar open ik alles vanuit het start menu.
"Always combine, hide labels" is leven. Taskbar labels zijn zooo Windows XP.
ten faveure van de pinnen taskbar items, die elke keer opschuiven als andere items daarvoor geopend zijn.
Mag ik vragen wat je daarmee bedoelt? Want ik maak ook volop gebruik van pinnen van iconen maar heb nog nooit iets zien opschuiven tenzij ik er zelf mee sleep. Of bedoel je dat je de programma titels laat weergeven naast het icoon wanneer een programma gestart is? En zo ja, wat is daar de meerwaarde van als je voornamelijk op gewoonte werkt en je iconen dus op een statische plaats wenst?
Of bedoel je dat je de programma titels laat weergeven naast het icoon wanneer een programma gestart is?
Je vermoeden is juist. Ik gebruik de knoppen met titels ("Taakbalkknoppen combineren" > "nooit".). Dit doe ik omdat ik sinds Windows 7 het helemaal niet prettig vind dat ik altijd twee keer moet klikken om tussen vensters van een applicatie te wisselen én niet in één oogopslag kan zien welke venster ik open heb staan.

Ben daar overigens niet de enige in.
The single most visible change in Windows 7 is the new “dock style” taskbar, which shows icons instead of buttons, with all application windows combined within a single button. I’m quite certain that the very first question many people will have is “How do I turn it off?”, and this article will show you how.
https://www.howtogeek.com...like-windows-xp-or-vista/

Ik besef me dat dit een oud artikel is en velen gewoon met de tijd mee zijn gegaan.

En ik begrijp op zich wel dat dit twee werelden zijn die ik daarmee combineer (pinned van Windows 7 met grouping van pre-Windows 7) en dat ik wat dit betreft het probleem zelf deels instand houd. Neemt niet weg dat ook bij de gecombineerde knoppen dikwijls 'recent' en filteringopties zijn toegevoegd.

:)

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 28 oktober 2019 15:14]

Ik gebruik de knoppen met titels ("Taakbalkknoppen combineren" > "nooit".). Dit doe ik omdat ik sinds Windows 7 het helemaal niet prettig vind dat ik altijd twee keer moet klikken om tussen vensters van een applicatie te wisselen én niet in één oogopslag kan zien welke venster ik open heb staan.
Precies deze redenen. Ik ben begin dit jaar overgegaan van XP naar 10, en dit was het eerste wat ik uit heb gezet. Echt gek dat mensen zoiets willen.
Ik herken je probleem met het pinnen op de taskbar totaal niet. Ik kan ze zelf sorteren zoals ik wil en dan blijven ze ook in die volgorde staan en komt er ook niets tussen in. Als ik iets nieuws open dan van de zelfde applicatie dan worden die ook mooi gestacked onder die pin in plaats van er naast.

Misschien heb je de combine taskbar buttons optie uit staan?
Maar die QuickLaunch kun je toch heel makkelijk zelf maken? Gewoon een nieuwe toolbar definiëren en verwijzen naar een folder die shortcuts bevat naar je meest gebruikte applicaties.
Ik riep al moord en brand toen ze muisacceleratie standaard aanzetten in Windows... moet je nagaan. ;)

(ik wil mijn muis gewoon kunnen bedienen. Ik onthoud wel hoeveel afstand gelijk staat aan hoeveel afstand.. dat is namelijk vrij makkelijk aan te leren... elke keer naar mijn cursor moeten kijken omdat ik toevallig net wat sneller/langzamer mijn muis beweeg is TOTAAL niet productief)
lol dat en enhance pointer precision staan altijd uit want ze hebben alleen zin als je een 5 euro muis van de action gebruikt.
Helemaal mee eens. Zo is google maps ook altijd perfect in staat om te voorspellen waar ik niet naartoe wil als ik met android auto ga rijden en maakt het lastiger om de juiste bestemming te vinden. Die slimme suggesties staan veel vaker in de weg dan dat ze iets toevoegen. En als het al werkt kun je er ook niet echt op vertrouwen omdat het altijd anders is.
En voor je het weet zitten er ook nog allerlei "suggesties" tussen die eigenlijk advertenties zijn....
Maar wellicht dat het hier beter werkt. We moeten het toch een eerlijke kans geven ;)

[Reactie gewijzigd door rajackar op 28 oktober 2019 09:31]

Wat ik zie, is gecombineerd zoeken op het web en lokale documenten zoeken.

Zo hoopt Microsoft meer internet-zoek-data in handen te krijgen, want dat is geld waard.

En wie zoekt op 'Dads finance' om dat als lokaal document te vinden, als in het plaatje, krijgt gelijk een link naar een 'Leen-van-Frisia' website voor krediet, waarvoor Microsoft geld krijgt als iemand erop klikt.
gelukkig zijn er genoeg alternatieven op de markt die niet voor je proberen te denken. Neem bijvoorbeeld Total Commander. Works like a charm.
... en is verschrikkelijk lelijk en ouderwets. Next!
Dit is voor mij een groter probleem dan ik het liefst toegeef. Hoe graag ik ook exclusief om functionaliteit zou geven, een mooi design is behoorlijk belangrijk voor hoe prettig een tool aanvoelt in gebruik.
Ik begrijp je. Het is ook de reden dat ik bijvoorbeeld 7-zip heb ingewisseld voor peazip. (ookal kan je 7zip inderdaad wat themen).

Functionaliteit is uiteraard belangrijk en heeft veto, maar een mooie vlotte gui die niet teveel afwijkt van de rest van het systeem zorgt toch voor een betere ervaring.
En wanneer gebruik je nou echt de interface van 7zip of iets, het is of rechte muisknop uitpakken of inpakken.
En met inpakken krijg je even schermje hoe je het wil uitpakken, maar dubbelen klikken of een zip file ofzo zou niet weten waarom ik dat zou doen.
Ik bekijk en vergelijk vrijwel continue de inhoud van een archief (vooral jars) waardoor ik vaak in de effectieve GUI zit te werken. Daar heb je de ouderwetse icoontjes, maar bijvoorbeeld ook geen backward/forward van mijn muis werkt daar niet mee. Tevens worden de icoontjes in file explorer ook vervangen door de ouderwetse 7-zip icoontjes.

Respect voor het project, maar als ik dan met peazip een andere gratis archiver met uitstekende GUI ter beschikking heb is mijn keuze snel gemaakt.
Juist want een file manager moet vooral goed uitzien en niet ouderwets UI hebben.

Total Commander > Internet explorer.

En kan veel andere apps vervangen, o.a FTP client, verschillende archice formaten en meer.
Ja, voor mij weegt het uiterlijk best wel mee in mijn keuze voor een filemanager. Normaal gebruik ik Windows Explorer, en voor de geavanceerdere functies gebruik ik WinSCP of Total Commander. Waarom zou geavanceerde functionaliteit verschuild moeten zitten achter een lelijke en in bepaalde gevallen een onhandige interface?
lelijk maakt me niet uit, maar super fucnrtioneel. Ik kan niet zonder
Total Commander is niet ouderwets. Dit verteld mij dat je het niet gebruikt en ook nooit een kans hebt gegeven. En lelijk... het is functie boven design.
Nou, dat is wél een ding inderdaad. Ik ben een fanatieke TC'er, maar de interface mag echt wel eens een keer wat aan gebeuren, vooral het instellingenmenu en de manier waarop je plugins moet configureren vind ik nou niet echt intuïtief werken.

Maar goed, daar kom ik zelden. De overige 99% van de tijd werkt TC gewoon als een tierelier en vormt het het centrale punt van waaruit ik heel veel acties opstart. Vanwege de handige functionaliteit is het een vast onderdeel van mijn programmeertools geworden; zoeken in files, selectief een set bestanden met behoud van folderstructuur kopieren, file/folder diff, snel bestanden bekijken/wijzigen en nog veel meer. TC FTW
Dat is inderdaad spijtig van veel leuke tools, gelukkig zijn er ook veel developers die de nieuwe toolkits en frameworks van windows gebruiken waardoor alles er haast vanzelf mooi en passend uitziet (uwp, xaml islands ed)
Function over form...
Directory Opus?

Ziet er uit als een normale applicatie (met de meegeleverde basis-instellingen), maar de layout kan je zelf in redelijke mate aanpassen naar eigen behoefte. Is erg krachtig, want er zit zelfs een eigen script taal in en een heleboel tools zijn ook al ingebouwd.

De meest uitgebreide verie is best duur, maar is het geld echt wel waard.
Ik zweer ook bij Total Commander! Heb een versie op USB, als ik aan een vreemde PC zit ik wel Total Commander beschikbaar heb. En al dark mode sinds de 90s ;)


Bovendien ooit één keer gekocht en nooit meer bij hoeven nadenken met rare gebruiksrechten enzo.
Als je er goed over na denkt is het eigenlijk van de zotte dat je naar een third party app moet uitwijken, omdat een kernfunctie van een besturingssysteem (bestandsbeheer/verkenner) tekort schiet.
Een besturingssysteem behoort dienend te zijn en de gebruiker niet in de weg te zitten.
De meeste power user features zouden een normale gebruiker in de weg zitten. Daarnaast is de markt voor TC zo klein dat het voor MS moeilijk te verantwoorden valt om een soort van advanced mode in te bouwen in win explorer terwijl er al een hele goed third party tool is voor wie daar behoefte aan heeft.

Als ik ms was zou ik me ook concentreren op de meeste gebruikers.
En ik wil m'n applicaties op een vaste plek, zodat ik niet steeds een hele lijst hoef af te gaan...
Ik druk op de Windows toets en begin de naam van de app te zoeken die ik starten wil, veel sneller dan elke keer naar bureaublad moeten om het icoon aan te klikken. Of ik zorg dat de app gepind is aan mijn taakbalk, wanneer ik de app heel veel gebruik.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 28 oktober 2019 10:24]

ja, dat dacht ik eerst ook. totdat ik DiskImager wilde starten en die .exe Win32DiskImager.exe heette en ik m niet kon vinden op DiskImager. Aangezien ik die app niet elke dag gebruik....

Classic Start geinstalleerd onder Windows 8 en bij iedere nwe Windows 10 installatie standaard procedure: alle meuk apps deinstalleren en Classic Start erop.

Het enige wat dat nwe startmenu toevoegt is meuk die synct met Internet (Stock / Weer / Nieuws / Sportuitslagen etc) weg ermee. Het is tijd dat Windows weer een puur O.S. wordt ipv de kermis die het nu is Waarom wordt bij een Win PRO standaard Candy Crush Saga en XBOX meuk geinstalleerd? Geef dan iig een optie om een minmale installatie te doen, maar nee... lekker volpropen met bloatware die allemaal met widgets in je startmenu zitten.
Dat komt omdat er gezocht wordt vanaf het eerste karakter. Dat is aan de ene kant prettiger, omdat dit het zoeken wat sneller maakt, maar een nadeel is dan inderdaad dat je de applicatie dan niet vind als je niet vanaf het eerste karakter intypt. Ik heb het net geprobeerd, en als ik win3 zoek dan vind ik het al, en dat is zo goed als instant. Als je niet precies weet hoe een applicatie werkt blijf je dit toch houden.
Als je wel alle matches wilt zoeken en tonen kost dit wat meer tijd (door indexatie maar een aantal seconden meer), en dan krijg je veel meer resultaten.

Voor de veel gebruikte applicaties werkt het wel heel snel, want die weet je ook op deze manier te vinden. En dat is waar het ook om ging, het snel starten van veel gebruikte applicaties. Win32diskimager zou jij bijvoorbeeld niet in die quicklaunch bar zetten, als ik dat goed lees.
ik maak al sinds ik me kan heugen folders en subfolders aan in het startmenu. bv games, utilities, plugins (voor audio) etc.

vervolgens zet ik daar de shortcut in en wis ik de menu folder van de app waar shortcuts in staan naar readme, uninstall etc. op die manier heb ik clean gegroepeerd en kan ik altijd alles vinden in 1 of 2 muisklikken.

hoe handig is dat ;-)
Dat heb ik inderdaad ook altijd gedaan, maar sinds Windows 10 eigenlijk niet meer, en privé op mijn macbook gebruik ik vrijwel alleen de dock en spotlight.
Helaas werkt die zoekfunctie voor geen meter, het control panel openen bijvoorbeeld door Winkey in te drukken en dan 'Control Panel' in de typen geeft je op mijn laptop de Control Panel (yay) maar op mijn desktop de Settings app, als ik dan probeer Remote Desktop te openen door 'remote' te typen opent de desktop Remote Desktop en de laptop meestal ook, soms opent die echter Edge om te 'Bingen' naar 'remote' en zo wel vaker willekeurig gedrag van die zoekfunctie die totaal onlogisch is helaas...
Misschien dat het in Nederlandse Windows edities wel werkt, in de Engelse iig nauwelijks...
Als je control panel wilt, klik ik altijd met rechtermuisknop op Start, volgens mij zit Control Panel daar nog gewoon tussen. :) Ook kun je gewoon zoeken op de executable namen. Remote desktop is dan mstsc bijvoorbeeld. :)
Daar staat ook al een poosje instellingen, en geen configuratiescherm. Die shortcut werkt trouwens ook met ctrl + x, dan worden de letters die je kunt gebruiken onderstreept, zoals r voor apparaatbeheer, s voor schijfbeheer, etc (met Nederlands als weergavetaal).
Bij mij laat die alleen configuratiescherm zien (Nederlandse weergavetaal), en bij de engelse Windows 10 machines waar ik mee heb gewerkt kwam ook alleen control panel in beeld. Voor remote desktop gebruik ik meestal mstsc, omdat ik meerdere remote desktop applicaties heb, die allemaal in de resultaten komen.

Waar ik meer last van heb is dat af en toe met een deel van een zoekterm de juiste zoekresultaten worden getoond, en dat met 1 letter meer ineens ongerelateerde resultaten worden getoond.
Helemaal gelijk heb je, zoals het al jaren gaat is gewoon de snelste manier. Ik snap dat microsoft desktop ervaringen wilt blijven verbeteren maar sommige dingen zijn goed zoals ze zijn.
Als ik op start druk krijg ik alleen de 10-15 programmas die ik gebruik te zien (nieuwe weergave met tegels, zo kan je dingen mooi op categorie sorteren en makkelijk te vinden/openen).. of als iets er niet bij staat dan tik ik de naam/enter.

Op mij bureaublad staat niks, enkel soms iets waar ik mee bezig ben (weet je nog waar het is).

Ik heb wel 3-4 dingen gepint op mijn taskbar, als dat teveel word is het vaak snel onoverzichtelijk.. Het is maar net wat je zelf handig vind.. Maar je kan het wel aanpassen en zo maken als je wil in windows 10.. het zoeken vanuit start kan nog wel beter natuurlijk, verder weinig klachten hier.
Waarom pin je ze dan niet?
Omdat dat niet op een vaste plek is. Gepinde applicaties kunnen verschuiven als je bijvoorbeeld de titel ook toont voor geopende applicaties. De volgorde blijft wel, maar het verschuift wel. Zelf heb ik hier geen probleem mee, maar ik snap wel dat sommigen er last van hebben dat het niet op een vaste plek kan.
Even aanvullen dat dit al tijdje in iOS zit en ik tegenwoordig vaker naar beneden swipe voor de aanbevolen apps dan zelf op zoek ga naar het juiste icoontje - heel vaak staat in die lijst welke app ik nodig heb (om niet te zeggen "quasi altijd").

Siri app suggestions weet in elk geval waar ik welke apps gebruik en zal thuis de Plex app aanbevelen en op kantoor de Mikrotik/Unifi apps. 's avonds staat daar netjes de TuneIn app in het lijstje die ik altijd aanzet om naar huis te gaan.

Als ik dan toch wat anders wil heb ik uiteraard de keuze om dat voor mezelf te bepalen uit de "normale" lijst van apps, maar een shortlist vind ik verder helemaal prima - net zoals dat moderne browsers ook je top visited sites tonen.

Je moet het niet gebruiken, maar het is er, en als het een klein beetje intelligent is dan is het mega handig.
Niet om hier een hele ios vs android wat dan ook te beginnen, maar gewoon zelf een rijtje apps voor je klaarzetten is dan toch ook prima? Zelf heb ik iets van 10 apps op mijn homescreen staan wat naar mijn inziens exact hetzelfde gebruiksgemak oplevert als een perfect werkende voorspelling. Zelfde verhaal voor windows, paar programma's op de werkbalk en wat gepinde mappen in de verkenner. Alles wat daarbij gegooid wordt onder een voorspelling ben ik vaak hooguit een klik van verwijdert via een hoger liggende map.
Dat kan, maar dan heb ik een mapje nodig voor 's ochtends, op werk, 's avonds, en thuis. En bepaalde apps hebben overlap.

Dat het automatisch gebeurt is mooier dan handmatig. Je moet het niet gebruiken, maar het zit erin en kan het gebruiken. Da's mooi.

Zelfde verhaal met veel zaken, bvb dingetjes als Airdrop, zit erop, werkt prima, stuur je toch liever bestanden via een derde partij (online cloud storage of email) dan kan dat, maar het is mooi dat er alternatieven zijn die je kan gebruiken.

Ik ga akkoord dat het niet door je strot geramd moet worden, maar als het subtiel wordt geïntegreerd en het kan meerwaarde bieden, waarom niet?
klopt netflix slaagt er ook maar niet in om mijn volgorde van continue watching goed te krijgen.
hatelijk.
hoop dat we de classic explorer ook nog apart kunnen oproepen/gebruiken.
Helaas voor de mensen die dat zullen/zouden doen is net ook de groep mensen die alle gebruiks telemetrie afzet (zoals mezelf) en de mensen die de nieuwe brol gebruiken zullen ook de groep zijn waar er meer telemetrie van doorgestuurd wordt, waardoor MS zal concluderen dat de oude explorer nauwelijks nog gebruikt wordt en dus afgeschaft kan worden.
De telemetrie afzet groep is totaal niet relevant voor MS...

Als 0,001% van de mensen de telemetrie uitschakelt dan zal dat veel zijn...
die 0.001% is totaal fictief en verkeerd.
op 1 utility site alleen al kom ik aan 500K tools die gedownload zijn waarmee je de telemetrie kan uitzetten en waarvan dat die component een van de belangrijkste functies is.
en dat is dan nog maar 1 download site, zo zijn er tientallen zoniet honderden.
daarbij komt dan nog de rechtstreekse downloads en mensen die het manueel doen.
de groep is dus zeker in de volle % ipv 0.001% dus minstens een factor 1000 belangrijker dan jij laat uitschijnen.

Maar je hebt gelijk en het is natuurlijk het gevolg dat MS er geen rekening mee houdt.
Misschien is het dan eens verstandig om niet alle telemetry er maar uit te slopen.

Vaker hoor ik mensen klagen over hoe Windows uit de doos komt en waar Microsoft aan werkt, en zoals je al zegt. Vrijwel al die mensen schakelen de telemetry uit. Maar die mensen gebruiken de feedback app dan ook niet. Toch verwacht men dat MS rekening houdt met hun wensen.

Zo werkt het niet, Microsoft gaat niet hier op Tweakers door al het geklaag heen scrollen.
Punt is dat helemaal niemand op al die updates of mechanismes zit te wachten. Een desktop hoeft helemaal niet zo dynamisch te zijn voor veel mensen.

Er is geen enkele Windows feature die ik kan bedenken die nuttig is, die ook al niet in Windows XP of zo zat. Wat mij betreft mag Microsoft overal met zijn tengels afblijven, het is goed zo.
Dus als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat je gaat inleveren op je privacy en alles wat je doet en nalaat gaat delen met Microsoft. En dat alleen om een besturingssysteem te krijgen dat doet zoals de gebruiker dat wenst? Hoezo: dienstbaar besturingssysteem?
Als je dat pikt, dan moet je wel een enorme fan zijn van het bedrijf dat een dergelijk besturingssysteem aanbiedt.
Zie optie 2, gebruik de feedback app. Het kan ook zonder telemetry als je MS er niet mee vertrouwt, want daar komt het op neer. Vertouw je MS er mee of niet. Ik vertrouw MS wel met de meeste telemetry (ik heb ook niet alles aan staan), maar het is aan iedereen om de keuze hier voor wel of niet te maken.

Zolang het gebruikt wordt waar het voor bedoelt is en ze met de data om gaan zoals MS beweert, zie ik het probleem niet echt. Maar ik begrijp wel dat niet iedereen of elke situatie hier even veel van gediend is. Dus er is -gelukkig- een keuze.

Maar geef je op geen enkele wijze feedback, vind ik wel dat je niet echt mag klagen over de keuzes die gemaakt worden door MS. Want hoe kan MS luisteren als ze niets kunnen horen.
Ja mooie tag, maar ik werk niet voor MS. Is meer door werk/hobbyervaring en uit interesse.
To be fair: zo intelligent hoeft dat menu niet te zijn.

Het kan letterlijk zo simpel zijn als een counter voor elke app bijhouden terwijl windows draait, de resulterende (counter, app) tuples sorteren op de counter van elke tuple en de X aantal apps pakken waar de counter het hoogste is.

In het bovenstaande zit geen intelligentie want dit simpele algoritme leert niets van de omgeving.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 28 oktober 2019 09:35]

En wanneer ik dat hoor dan denk ik: dit gaat het voor vele mensen net weer wat eenvoudiger maken. Dat het niet bij jouw profiel hoort betekend nog niet dat het een zinloze toevoeging is of dat men het dan maar niet moet doen. Het lijkt me ook vreemd dat als het gebeurd op basis van wat veel gebruikt wordt dat er suggesties uit gaan komen die niet passen. En als wat jij doet anders is dan wat de massa doet dan moet je ook leren aanvaarden dat jij net iets meer hinder zult hebben van de standaard instellingen.
Precies, je hebt er alleen maar een hoop werk mee uiteindelijk. Als ik dan een verse Win10 installatie doe ben ik eerst eens een half uur bezig met al die rommel uit te zetten en alles weer strak en simpel te maken.
Zal vast wel een tool komen om de weergave "ouderwets" te zetten zoals we ook vele tools kennen voor een classic startmenu. En anders even zoeken naar een alternatief zoals de fans van het oude Norton commander nog steeds hun heil kunnen vinden in Wincomander.
En weer een "dynamisch weergeven van veelgebruikte apps".... Iedere keer dat ik zoiets voorbij zie komen ervaar ik weer dat iemand voor mij probeert te beslissen wat ik wil horen/gebruiken/openen/kopen en iedere keer weer zit die "iemand anders" er volledig naast.
Afaik gaat het niet om "aanbevolen" apps, maar de apps die je zelf veel gebruikt. Windows 10 doet dat nu ook al.
Afaik gaat het niet om "aanbevolen" apps, maar de apps die je zelf veel gebruikt. Windows 10 doet dat nu ook al.
Niet die van mij... Die heeft gewoon een nette alfabetische lijst. En met reden; zelfs een lijst met "meest gebruikte apps" is nooit wat ik nú nodig heb. Zo'n lijst maakt het niet makkelijker om te vinden wat je veel gebruikt, hij maakt het vooral enorm omslachtig om dat te vinden wat je net iets minder veel gebruikt.....
Windows 10 doet het wel degelijk, begin maar met het intikken van een zoekterm en je zult zien dat je meest gebruikte applicaties hoger verschijnen.
Ah, dus Windows 10 doet het niet, jij doet het door een zoekterm in te typen.... Dat is heel wat anders dan dat het systeem het uit zichzelf al doet.....
Windows past de zoekresultaten aan naar je gedrag...
Ook krijg je de Top Apps te zien als je op de zoekbalk naast de start-knop klikt

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 28 oktober 2019 13:59]

Valt mee. In de documenten die er achter hangen is te lezen:
Launcher helps users start and resume tasks quickly. Search is seamlessly integrated with web results, available apps, and specific files on your device. Next up in the hierarchy of content is your default app grid, which can be customized and re-arranged to meet individual needs and preferences.
Beroerd te lezen, maar hier te vinden (screenshot)
Helemaal niet mee eens, in mijn situatie heb ik, 99% van de tijd voldoende aan de meest gebruikte apps/documenten. Geen tijdverslies door te zoeken of door iets in de zoekbalk te typen.
Wat ik denk:

Het gross van de mensen gebruikt wat wordt voorgesteld. AI bepaald op basis van gebruik wat veel voorkomende sugesties zijn. AI wordt op zo'n manier self fullfilling.
Tenzij het slimmer is en in staat is gebruikers te kunnen categoriseren op basis van voorkeur/persoonlijkheid/interesses. Dit laatste wordt echter lastig wanneer wij tweakers zo min mogelijk privacy willen afstaan en daardoor weer vervallen in de standaard groep.

Maw: wij tweakers zullen altijd last van waardeloze sugesties blijven houden.
Het telt gewoon het aantal starts over een bepaalde tijd, hooguit nog een stukje tijd van de dag en dat is het wel. Voor de gemiddelde persoon die hooguit 10 applicaties door de dag heen gebruikt werkt dat fantastisch natuurlijk.
Ja gebruik Enterprise LTSC waar al die nieuwerwetse onzin uitgesloopt is. Kan me nog herinneren dat als je iets zocht in reguliere windows opeens zoekresultaten kreeg van Bing.
Wat direct bij mij gaat knagen is wat er aan metadata wordt doorgestuurd naar Microsoft als dit soort indexering wordt toegepast.
Ik wil helemaal niet dat een app bouwer meekijkt met mijn voorkeuren. Het gaat ze helemaal niets aan en eerlijk gezegd vind ik het behoorlijk pervers als een bedrijf dergelijke methodes als business model misbruikt.
Over die lijstjes die te kort zijn, toevallig zijn dat vaak directe concurrenten van Microsoft.
Quick launch miste ik sinds W7 ook enorm. Hier een handige guide hoe je het zelfde kunt instellen.
Zo lang ik het uit kan zetten geen probleem. Maar als dat niet mogelijk is dan laat ik deze aan me voorbij gaan.
Precies dit. Waarom word dit soort functionaliteit altijd opgedrongen, en niet als opt-in/out? Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die het wel fijn vinden werken, maar er zijn ook legio (ook te zien aan de comments hier) die dat niet vinden.
Wat grappig iemand die niet in AI en ML geloofd :) denk dat ai en ML meer kunnen voorspellen dan wat dan ook. Jij neemt dus iedere dag ook ren andere route naar je werk :)
Ik ben zelf gevertificeerd data scientist. Mijn eerste poging op MNIST zet op 98%.
Ik begrijp echter ook de normaal verdeling. En daarmee dat voorspellingen van ML maar voor een beperkt deel van de bevolking nuttig zijn. Daarnaast is ML slechts zo effectief als de data die je er in stopt. In dit soort gevallen is het algoritme er achter bedoelt om voor de gemiddelde gebruiker zinnig te zijn wat vanzelf er voor zorgt dat het voor de niet-gemiddelde gebruiker abominabel slecht zal zijn. Het algoritme is zonder enige twijfel zwaar underfitted. Daarmee voorkom je false positives voor de massa maar genereer je een hele berg false positives voor de outliers.

Dus nee, het gaat niet over niet geloven in ML (AI is een heel ander verhaal en bestaat nog helemaal niet; de term wordt zwaar misbruikt voor geavanceerde ML die nogsteeds niets met AI te maken heeft).

Ik heb ook geen idee wat de route naar m'n werk daarmee te maken heeft. routes worden nogsteeds niet met behulp van ML bepaald maar met veel eenvoudigere routing algoritmes. Nog sterker; als het wel met ML bepaald zou worden zouden we met z'n allen alleen nog maar in de file staan.....
Er zit ook al een tijdje een nieuwe UWP File Explorer in de Windows 10 builds (vanaf 1809, dacht ik). Deze kan je benaderen door op bijv. je bureaublad een shortcut aan te maken met als doel:
C:\Windows\explorer.exe shell:AppsFolder\c5e2524a-ea46-4f67-841f-6a9465d9d515_cw5n1h2txyewy!App

Dan kun je alvast rond-kijken wat het idee is. Natuurlijk is deze nog niet standaard in Windows 10 en lijkt het daardoor ook nog niet volledig te gebruiken. Er missen ook nog wel wat functies voor nu.
Ik mag hopen dat dat niet de standaard wordt. Niet direct een netwerkschijf kunnen kiezen maar altijd via deze computer. Context menu ziet er ook niet uit of die alle extra optie gaat kunnen laten zien. (alles is nl te groot qua lettertype). En nog veel meer zaken die er alleen maar (weer) omslachtiger worden net zoals bij de Settings ipv controlpanel...
Mee eens, maar deze lijkt me dan ook nog helemaal niet "af". Elke grote feature update van Windows zie ik er net wat meer functionaliteit bij in komen, maar voor nu zou ik hiermee niet kunnen werken als vervanger van de huidige Windows 10 File Explorer.

Ik weet natuurlijk niet hoe ver Microsoft er achter de schermen mee is. Misschien hebben ze al wel ergens een versie staan welke een stuk verder is qua ontwikkeling. Dat mag ik wel hopen, gezien dit nieuws artikel :)
Dit is de file explorer van windows 10 mobile en op de xbox. Die is dus ontwikkeld met het idee van een telefoon en heel simpele file management. Het zal zeker de basis worden van een nieuwe explorer, maar zoals het er nu uit ziet, en qua functionaliteit bestond dit ook al 5 jaar geleden toen windows 10 net uit kwam.

Settings is juist sneller en overzichtelijker dan control panel vind ik, met een goede en snelle zoekfunctie.

Dat de tekst nog niet scaled zoals veel andere moderne apps zal er mee te maken hebben dat deze app alleen voor touch was bedoeld, en er nog geen tijd in muis+tb optimalisatie is gestopt
Dank voor de link. Werkt! Was even bang dat er een filmpje gestart zou worden.

Jammer dat in de nieuwe designs zo weinig functie's zitten; grote knoppen, weinig power.

:edit, rechtmuistoets doet ook weinig niets.

[Reactie gewijzigd door Blasterxp op 28 oktober 2019 10:08]

Ik zou dan als snelkoppeling het volgende doen; dan werkt het altijd en hoeft Windows niet per se als C:\Windows te staan;

explorer.exe shell:AppsFolder\c5e2524a-ea46-4f67-841f-6a9465d9d515_cw5n1h2txyewy!App

Windows "kent" explorer.exe doordat het in een van de mappen uit de PATH-variabele staat. ;)
Een moderne verkenner... ik hou mijn hart vast. Je wordt nu al ernstig gehinderd door de verkenner als je de standaardinstellingen gebruikt.
Een moderne verkenner... ik hou mijn hart vast. Je wordt nu al ernstig gehinderd door de verkenner als je de standaardinstellingen gebruikt.
Omdat... ? Iets roepen en niet onderbouwen werkt hier niet.
Omdat:
  • Bestandsextensies verborgen worden.
  • Zoeken wel een lijst met resultaten oplevert, maar je vervolgens niet kan zien waar dat gevonden bestand staat en er ook niet makkelijk heen kan.
  • Zoeken zoekt naar patronen die je niet ingetypt hebt.
  • De knoppenbalk standaard verborgen staat
  • Bestandslocaties een puinzooi van allerlei aliases zijn en vaak lastig te zien zijn

[Reactie gewijzigd door ATS op 28 oktober 2019 10:54]

Die aliassen irriteren mij ook altijd zo. Als ik explorer start zie ik er precies 15(!) tussen staan waarvan ik er welgeteld twee gebruik.

EDIT: fix gevonden om ze te verwijderen: https://www.techspot.com/...ut-windows-file-explorer/

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 28 oktober 2019 11:00]

Wat te denken van "My documents". Als het "MY" documents is, waarom meent dan dat ieder programma er eindeloos zijn shit in kan dumpen?
Das een goed punt. Het staat bij mij ook vol met zooi. Oftewel, mijn documenten heb ik er niet neergezet.

Ik snap zowiezo niet waarom Microsoft van die extreem lange directories maakt. Hou het eenvoudig. Gebruik directories zoals ze bedoelt zijn. Maak c:\docs aan en backup dat. Of als je met meer mensen achter de pc zit, c:\naampersoon\docs, c:\naampersoon2\docs. Is dat nou zo moeilijk? Iedereen kan het vinden, backuppen, kopiëren, verwijderen. Dat is nu allemaal lastig.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 28 oktober 2019 13:44]

Er zit nu maar 1 extra directoryniveau in, dat logisch is omdat de C-schijf nou eenmaal voor het OS is. Beter zou zijn als Windows standaard een aparte driveletter zou mounten voor de profielen, dan kon in elk geval dat directoryniveau weggelaten worden.
Je bedoelt Microsoft slechts een map 'users' erbij doet?

Dat is niet het enige probleem. Als ik in c:\users\mijnnaam\ kijk zie 47 directories. Kijk ik in c:\users\mijnnaam\Documents dan zie ik 77 directories van programma's. In die twee mappen kan ik dus helemaal niets terugvinden.

Windows moet gewoon c:\users\mijnnaam\ met maximaal 5 standaard mappen vullen zoals documents, music, video, downloads, etc. Die mappen moeten ze vervolgens leeg houden. Op downloads na dan.
Ik weet niet wat jij allemaal met je computer doet, maar ik heb hier op een dagelijks gebruikte 10 jaar oude WIndows 7 installatie in de \users\mijnnaam slechts 33 items waarvan 10 snelkoppelingen, 16 registergerelateerde items en de rest mappen.

In de Mijn Documenten tel ik iets van 4 of 5 mappen die ik niet met de hand aangeemaakt heb en ik geloof geen enkele door Windows aangemaakt. Vooral de wildgroei van 77 mappen bij jou verbaast me hogelijk. Daar zit applicatiesoftware achter, maar kan me slecht voorstellen dat jij daar zoveel meer of andere van hebt die dat allemaal doen.

In de praktijk komt een kale Windows vrij dicht in de buurt van jouw wensen in de laatste alinea.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 29 oktober 2019 13:38]

Dat is een gebrek aan interesse en veiligheidsgevoel. Zonder datum aanmaak en bestand extensies en datum laatste aanpassing kan je simpelweg niet helemaal veilig werken op een pc laat staan troubleshooten als het kwaad al geschied is.
Voordat ik een bestand open waar ik niet zeker van ben wil ik dit allemaal weten. Dat kost je met een simpele interface dus meer clicks zoals bijna alles in windows 10.
Gelukkig heb ik het meeste weer terug gekregen naar een windows 7 interface maar MS heeft er nogal een handje van om dit proberen onmogelijk te maken.

Edit: geen idee waarom het hier komt te staan maar dit was geel ergens anders in de tijdlijn bedoeld... Typ je een keer wat op je telefoon...

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 28 oktober 2019 13:27]

Gelukkig is allemaal aan te passen naar jouw persoonlijke voorkeur.

Wil je niet dat het patronen zoekt "zoekopdracht".
De klacht was dan ook:
Je wordt nu al ernstig gehinderd door de verkenner als je de standaardinstellingen gebruikt.
Dat Explorer vrijwel onbruikbaar is out of the box, en nog minder bruikbaar lijkt te gaan worden.
Voor jou. Voor de meeste mensen zijn bestandsextenties e.d. echt niet nodig, geeft alleen extra verwarring. Alsof het voor hun uitmaakt of het document een doc of docx is. Die kijken enkel naar de icoontjes.
Wismijnheleharddisk.exe met een jpg icoontje of Wismijnheleharddisk.jpg.
Het is me nogal een verschil.

Het aanzetten van extenties is het eerste wat ik doe als ik een nieuwe windows installeer. Dat en het tonen van hidden files en system files en nog tig zaken. Gelukkig kun je dat allemaal wel wijzigen. In plaats van explorer gebruik ik trouwens directory opus.
Voor jou. Voor de meeste mensen zijn bestandsextenties e.d. echt niet nodig, geeft alleen extra verwarring. Alsof het voor hun uitmaakt of het document een doc of docx is. Die kijken enkel naar de icoontjes.
Nou.je bent wel een zéér eenvoudige van geest. Ik werk b.v. veel met .txt bestandjes, maar bijna alle editors zijn tekst editors voor bv .cpp of .c of .hex. Extensies zijn dan zéér belangrijk.
Die "meeste mensen" van jou doen inderdaad simpele dingen. Maar voor serieuzere zaken op een PC of een laptop moeten zij niet de norm zijn. Wil je soms een RTL4 volks- Windows? Dan koop ik daar geen echte computer voor, maar kan ik net zo goed met een telefoon toe.
Factuur.pdf.exe met een PDF plaatje, succes met je virus.
Als je bestandsextenties uit hebt staan, zie je ineens .pdf erachter staan. Zou ook al vraagtekens moeten geven. Zo niet, dan maakt het voor die gebruiker ook niet uit als er ineens wel een .exe achter staat.

@Bruin Poeper Het RTL4 volk is waar Windows zich op richt, want dat is de gemiddelde gebruiker, vandaar juist dat het standaard allemaal uit staat. De Tweakers, guru's en whatever. Weten de opties te vinden om dit aan te passen :)
Windows 10 Home voor het RTL-volk, waar alles standaard uit staat. Dat zou voor u dus de optie zijn, zo te zien.
Windows 10 Pro, voor de power user of de user die weet wat hij doet/wil weten waar hij mee bezig is. Hierin staat alles aan en kan @ Bruin Poeper zich naar hartelust uitleven.

Iedereen happy. Het leven hoeft soms echt niet zo ingewikkeld te zijn :)
Een beter optie is om dit te vragen tijdens account creatie met goeie uitleg niet een hele aparte versie voor windows maken. Home is ook prima te gebruiken als thuis poweruser je hebt veel van die PRO dingen niet nodig thuis het enige dat ik mis uit de PRO versie is hard disk encryptie wat ook in een Home variant thuis hoort tegenwoordig.
Je zegt dat alsof dat ook maar enig verschil maakt voor de target audience. Het feit dat en "Toepassing" bij staat had nog veel meer geholpen.
Dat is alleen maar omdat mensen dat zo gewend zijn omdat Windows dat al jaren zo doet.
Eh..die tweede klopt trouwens niet. Je kunt rechts-klikken op een zoekresultaat en dan op 'Open bestandslocatie' klikken en dan zit je in de map waar het bestand staat.
Dus moet je per resultaat de locatie openen voor je de juiste hebt gevonden? Lekker handig! :+
Dan moet je een extra handeling verrichten om het te zien. Je kan beter die view aanpassen zodat het als kolom er achter/voor komt te staan. Ook dat is een extra handeling, maar een eenmalige. Het kan dus wel maar niet Out-0f_th3_box en niet zonder extra handeling.

[Reactie gewijzigd door Core2016 op 28 oktober 2019 16:57]

Dus dit. Ik heb ook een meuk GPO's ingesteld en reg waardes om Windows in het algemeen weer te fixen/bruikbaar te maken. Daarnaast actief een domein gaan gebruiken om dit uit te rollen over alle clients, met alle leuke extras die daar bij komen kijken.

Om eerlijk te zijn heb ik vanaf Windows 8 "het onthouden waar knoppen staan" opgegeven. Alles met de cli zowat. En om eerlijk te zijn. Beste beslissing ooit. Het werkt sneller en de flippages omdat iets weer is veranderd zijn bijna verdwenen. Nog niet helemaal helaas dat zal aan mij liggen ;-)
de insteek zou eens power users moeten worden ... ipv iPad simpelheid.
Ja maar niet de standaard dit is niet fijn voor de gewone thuis gebruiker, maar een mogelijkheid tot wisselen naar deze optie inderdaad.
zou er een dopus of ncommander zijn voor winx ?
Het document maakt tenslotte duidelijk dat Windows 10X niet alleen bedoeld is voor apparaten met twee schermen, zoals de Surface Neo, maar ook voor reguliere laptops.
Mijn vraag daarop is, komt Windows 10X dan ook beschikbaar voor reguliere Desktops en zo ja, werkt alle bestaande x86 software daar dan ook goed op?
Indien dit het geval is, dan heb ik het idee dat Windows 10 langzaam overgaat naar Windows 10X, gezien Microsoft deze laatste van de grond af opnieuw heeft gebouwd. Iets wat hopelijk een grote performance winst gaat opleveren gezien alle legacy code dan verdwenen is...?
"waarschijnlijk is deze geoptimaliseerd voor bediening via touch"
En dat hebben de meeste "reguliere desktops" niet.
Eens, maar dat zegt natuurlijk nog niets over de bediening via Muis en Toetsenbord.
Inderdaad, vragen stellen over iets dat de toekomst zal moeten uitwijzen is vrij zinloos.
In de tekst is aangegeven dat Windows 10X ook naar laptops komt, dus lijkt mij een kwestie van tijd voordat Windows 10X overal beschikbaar komt.
Ze hebben gezegd dat windows 10X alleen op nieuwe apparaten komt, het is niet zelf te installeren. Zodoende zal het niet zomaar op desktops komen, betere batterijduur en touchsupport voor (bijvoorbeeld) vaak kleinere schermen is ook nuttiger op laptops en tablets dan op desktops vaak.
Ziet er goed uit. Ik hoop alleen dat ze de configuratiescherm ook een keer fixen. De helft ontbreekt, of zit verborgen achter meerdere knoppen en ze verwijzen note bene naar de legacy configuratiescherm. En dan vraag je je af waarom die verandering nodig was.
Dat is inderdaad één van de meest hinderlijke zaken in Windows 10. Ze moeten het oude Configuratiescherm en het nieuwe Instellingen volledig samenvoegen.
Veel drivers en dergelijke integreren in het control panel, bij voorbeeld mouse drivers die 3rd party tabs toevoegen aan het mouse setting window. Als ze die items weghalen breken ze die oude drivers en levert ze dat meer klachten op.

Een ander deel zijn legacy items zoals "phone and modem" of "infrared", Het enige wat ze daar nog mee gaan doen is ooit uitfaseren.
Fasoenlijk vpn instellen gaat ook allen via control panel, dus niet alleen 3th pary en legency. Zo zijn er nog veel meer instellingen niet te poorten omdat de layout mooi moet zijn maar niet praktisch is met veel content. Alleen basics zitten in het nieuwe gedeelte waardoor je heen en weer moet. Daarbij kun je 3th party niet eens in het nieuwe gebruiken. Ergo die nieuwe omgeving is totaal overbodig en onhandig. De oude moet dan ook niet weg (wat je al zei kan (nog) niet), die nieuwe moet gewoon of af gemaakt worden of verwijderd worden. Maar helaas is het weer half werk en zijn ze in mijn smaak te veel bezig met niet os-gerelateerde zaken (paint 3d, xbox etc)
Het zou mooi zijn wanneer ze inderdaad bijna alles overzetten, en control panel hernoemen naar legacy settings oid, en daar alleen maar oude software van anderen integreert.
Dergelijke integraties kunnen ook in het nieuwe menu worden geplaatst. Desnoods maak je daar een knop 'Legacy options', maar daarin een panel in oude stijl. Of je creëert een systeem dat automatisch knoppen genereert in de nieuwe stijl als een applicatie iets probeert te doen in oude stijl. Maar je kunt niet tot het einde der tijden deze tweedeling aanhouden/
Dat kan zeker werken maar hoeveel jaar zijn ze er al mee bezig? Hoeveel is al gedaan?
Was niet de enige dus. Ik wou soms dat ik gewoon de schil van 98/XP had. Allemaal die live tiles enzo niet echt nodig op desktop. Verder neemt de klassieke schil minder performance in beslag.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 28 oktober 2019 10:38]

Was niet de enige dus. Ik wou soms dat ik gewoon de schil van 98/XP had. Allemaal die oive tiles enzo niet echt nodig op desktop.
Zeker nog nooit de tiles met de rechtermuisknop geprobeerd aan te klikken? ;) Ik verwijderd ze ook altijd, het menu is nu tenminste lekker klein en totaal niet voorzien van bloatware.
Tuurlijk wel ook genoeg aangepast hoor, inclusief decrapifier en zn tools.

Maar dat ik bij installatie de vraag niet krijg, om het uit te zetten :)
Tja, en dan nemen ze een keer iets ter hand en dan moet je door 1000 printers bladeren (Active Directory) voor dat je er één kan installeren.
Ik moet zeggen dit nieuwe 'tablet' initiatief ziet er een stuk beter uit dan die afvalbak die Windows 8 was :) Dit ziet er strak uit en niet van die extreem grote icoontjes met enorm contrast.
Maar Windows 10 zn startmenu is net zo een metro gehalte als in windows 8.1 maar het heeft de vorm van de oude start knop. In win 8 kun je tenminste metro uitzetten en volledig pictogrammen van al je applicaties pagina groot..

https://images.techhive.c...l-apps-100025293-orig.png

Nooit dat gezeik begrepen op 8.1
Ja maar juist dat pagina grote vind ik vreselijk. Het haalt je helemaal uit je context als je een programma op wil starten. "Launchpad" op de Mac heeft precies hetzelfde probleem.

Dat is juist het mooie van het startmenu. Het neemt niet je hele scherm over alleen maar omdat je 1 programma er bij wil starten.

In Windows 10 gooi ik al die grote informatieblokken er altijd uit trouwens, dan is het wel te doen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 oktober 2019 11:09]

Yes eindelijk!
Dit is precies wat ik al jaren wil. Ben heel erg benieuwd naar de ontwikkelingen!
voor mij een cominatie van windows 10 en windows phone 10.

Het zal vallen of staan in zitten hoe goed dit overgebracht kan worden.

Windows phone 10, zijn tijd ver vooruit.
Windows 8 rt, zijn tijd nog verder vooruit dan wat windows 10 was.

Office 365 online , zijn tijd ver vooruit.
Azure, juwt Wow!

Te tijd van de traditionele bureaubladen is geweest.
Ik vind het zo jammer dat ze met Windows phone gestopt zijn heh. Veruit de prettigeste telefoonervaring dat ik meegemaakt heb.
Ik geef je helemaal gelijk.
Ik mis mijn lumia 925 met windows 10 en project andromeda. Draaide super. Sybchronisatie met mijn surface via onedrive was ook vlekkeloos

Het is deels de schuld van microsoft zelf en deels de schuld van app ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd door winos op 28 oktober 2019 12:21]

Windows 10 Mobile was goed maar het maakte ook wel weer duidelijk hoeveel werk eraan zit om een mobiel OS goed gestroomlijnd te krijgen, er werkte duidelijk maar een relatief klein team aan. Je kon duidelijk zien dat de basis heel solide was maar de dagelijkse workflow werd verpest door talloze kleine ongerelateerde bugjes die allemaal (te langzaam) gefixed werden.

De app developers kan je moeilijk de schuld geven - het marktaandeel was te klein, je zag datzelfde ook gebeuren met Chrome apps, Blackberry OS, Symbian, Bada, Tizen, etc. Het is al werk genoeg om client apps voor iOS, Android, Windows en macOS draaiend te houden, laat staan voor alle kleinere OSsen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 oktober 2019 13:19]

Voor hetgeen ik wou werkte windows mobile destijds vele malen fijner dan android of ios. Tegels zijn nog steeds superieur.

Ik geef weldegelijk app ontwikkelaars gedeeltelijk de schuld. Het is vergelijkbaar met het kip en ei verhaal.

Geen app ontwikkeling, geen marketshare en vice versa. Ik had graag nog een extra concurrent gezien. Het is niet zo dat microsoft het nirt probeerder.

In die tijd waren vele apps niet meer dan verpakte mobiele webpagina's met een shitload aan reclame ingebakken. (Android)

Personen in mijn kennisenkring welke windows phone een kans hebben gegeven waren enthousiast
Tjah als MS niet 3 keer van ontwikkeltaal veranderd was, waren er wellicht apps geweest.
ze zijn overgestapt naar uwp. 1 code, alle apparaten. (Althans zo presenteerden ze het in de markt)

Ik hoorde destijds veel geklaag wat het allemal niet kon, maar wat het wel kon deed het goed. Ze vroegen toch echt actief om feedback en deden er wel degelijk wat mee.

Als developers het platform een kans hadden gegeven door zich heel goed in te lezen ipv alles maar bij het oude willen houden. Tja, dan zag de wereld er nu anders uit.
Ik weet niet meer wat de eerste was, maar de 2e dev-omgeving was silverlight en de 3e inderdaad uwp.
Dat is natuurlijk killing als je een kleine speler bent.
Devs gaan hun applicaties niet 2 keer compleet herschrijven.
"waarschijnlijk is deze geoptimaliseerd voor bediening via touch"

Hallelujah. Voorheen zag ik nooit het voordeel in een laptop met touchscreen, nu ben ik van de macbook afgestapt omdat ik een aanraakscherm per se wou hebben. Ik kan nu ook gewoon niet meer zonder, en mijn tablet zit stof te happen.. Alleen was het altijd weer hetzelfde probleem als je wou zoeken in verkenner. Die knopjes zijn nét te klein.
Ik ben benieuwd wanneer Windows die schizofrene scheiding tussen "app" (afkorting, van application, dus: programma) en "programma's") gaat opheffen. De ontwikkelingen gaan gestaag, maar ik blijf toch de hele tijd verschillende soorten interfaces van Windows zien, wat m.i. erg knullig is. De agile-werkvorm lijkt bij Microsoft nog heel nieuw te zijn.
Ah nice eindelijk tabbladen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee