Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Slimme' voederbak van Xiaomi kon door lek in api worden overgenomen

Een beveiligingsonderzoeker heeft door een kwetsbaarheid in een api alle met internet verbonden dierenvoerbakken van Xiaomi online kunnen vinden. Die waren bovendien van een afstand te besturen.

Het gaat om de Xiaomi FurryTail. Dat is een met internet verbonden voederbak voor katten en honden. Gebruikers kunnen die programmeren om op bepaalde tijden een hoeveelheid eten in de bak te laten komen of dat op afstand doen als ze het huis uit zijn. De Russische beveiligingsonderzoeker Anna Prosvetova ontdekte dat er een kwetsbaarheid in de api van de voederbak zat. Ze postte daarover op haar Telegram-kanaal.

Door de kwetsbaarheid was het mogelijk alle FurryTail-bakken ter wereld te vinden. Het zou gaan om 10.950 apparaten. Daarvan kon ze de status inzien. Bovendien maakten de apparaten gebruik van de ESP8266-chip. Daarin werd onlangs een lek ontdekt waarmee een buffer overflow kan worden uitgevoerd waardoor het apparaat kan crashen. Ook zou het mogelijk zijn om eigen firmware op het apparaat te installeren. Met zulke firmware zou een aanvaller in theorie kunnen bepalen wanneer de bak eten uitgeeft.

Het is niet bekend of de bakken ook in Nederland werden gebruikt. Ze zijn hier niet officieel te koop, maar wel via Chinese webwinkels. De onderzoeker zegt het lek te hebben doorgegeven aan Xiaomi. Het bedrijf erkent het lek en zegt dat er een patch komt, al wordt er geen tijdlijn voor gegeven. Xiaomi heeft geen responsible disclosure-beleid of een bugbountyprogramma. De onderzoeker heeft ondertussen nog geen details over het lek zelf naar buiten gebracht, omdat ze wacht tot Xiaomi met een reparatie komt.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

28-10-2019 • 10:40

299 Linkedin Google+

Reacties (299)

Wijzig sortering
Het overnemen van dit apparaat is geen wereldramp, vervelend voor de eigenaar en de kat maar dat is het ook.

Kan iemand me uitleggen of een indringer nadat het apparaat is gecompromitteerd deze voederbak als een "tool" kan gebruiken om verder rond te neuzen in je netwerk?

Ik gebruik zelf altijd een gast netwerk voor dit soort slimme apparaten uit angst voor bovenstaande, maar vraag me af of het eigenlijk echt zo werkt?
Kan iemand me uitleggen of een indringer nadat het apparaat is gecompromitteerd deze voederbak als een "tool" kan gebruiken om verder rond te neuzen in je netwerk?
Yep. Vanuit het artikel merk ik op dat er een ESP8266 in zit, wat een microcontroller is die op WiFi aangesloten kan worden. Neem even de volgende passage uit het artikel:
Daarin werd onlangs een lek ontdekt waarmee een buffer overflow kan worden uitgevoerd waardoor het apparaat kan crashen. Ook zou het mogelijk zijn om eigen firmware op het apparaat te installeren. Met zulke firmware zou een aanvaller in theorie kunnen bepalen wanneer de bak eten uitgeeft.
De theoretische situatie die ze hier schetsen is een vrij simpel voorbeeld, de ESP kun je voor veeeeeel meer dan dat inzetten. Mocht iemand eigen firmware kunnen laden door een kwetsbaarheid, dan is hier een voorbeeld van de soorten firmware die je kunt laden: https://hackernoon.com/de...p8266-module-14f9142b063d

Ook kun je er MicroPython op flashen, wat je in staat brengt om 1 keer de firmware er op te flashen en dan de payload zelf (de Python scripts) apart over te hevelen via WiFi.
Je moet al op het netwerk geraken vooraleer je iets kan met zo een device dus als een buitenstaander op je netwerk geraakt heb je wel een groter probleem als een kat die te veel eet.
Je moet al op het netwerk geraken vooraleer je iets kan met zo een device dus als een buitenstaander op je netwerk geraakt heb je wel een groter probleem als een kat die te veel eet.
Ik weet niet hoe het in dit geval is, maar in het algemeen is het niet zo dat je eerst op het netwerk moet inbreken. Als je bijv. één kwetsbaar internet-enabled of cloud-enabled IOT apparaat hebt in huis, dan kan dat hackers vrije toegang geven tot dat ene apparaat, en van daaruit in principe tot je hele netwerk, en tot alle andere kwetsbare apparaten die niet internet-enabled zijn. Met een beetje pech kunnen ze dan ook je router herconfigureren zodat ze er in de toekomst makkelijker in raken.

Als je het vergelijkt met de 'echte' wereld: Om in iemands slaapkamer te komen is het ook niet nodig via de voordeur te komen, of via de trap. Je kunt ook een ladder tegen het raam zetten, en direkt de slaapkamer in. En van daaruit is het hele huis kwetsbaar.

Een internet-enabled IOT apparaat is in feite als een extra raam in je huis.
Het enige wat de onderzoeker meld is dat ze de naam van de wifi van anderen kan zien en dat ze de voerderschemas van apparaten van anderen kan controleren. Meer niet. Ze meld niet zoiets als controle van het gehele apparaat, alleen om de authenticatie van het apparaat te omzeilen.

@FlaffTweakr .. Oh ja.. eigen firmware installeren. Nou is het wel vervelend dat zo'n ding weinig ram en rom heeft.

[Reactie gewijzigd door leuk_he op 29 oktober 2019 11:42]

"Ook zou het mogelijk zijn om eigen firmware op het apparaat te installeren."

Wetende dat er enorm veel open source projecten bestaan voor deze chip, is het net een heel universele attackvector met bluetooth en wifi support.

@leuk_he, je kijkt best eens naar presentaties van hacker conferences om een idee te krijgen hoe potent zoiets is. Het is geen desktop en heeft geen GUI nodig, dus je kan het gebruiken als latente bot tot je er een zeroday mee verspreidt. Het zijn hoofdzakelijk ongerichte aanvallen, dus geduld speelt geen rol zolang je het maar op 1000+ clients tegelijk kan uitvoeren.

[Reactie gewijzigd door FlaffTweakr op 29 oktober 2019 11:52]

In theorie is dat inderdaad mogelijk. De chip er in is kwetsbaar voor een buffer overflow die het potentieel mogelijk maakt om eigen code uit te voeren.

Maar gezien het ook mogelijk is om een andere firmware te flashen is dat ook een mooie attack vector. Dus je zou een eigen firmware kunnen bouwen en flashen, maar dat hangt er weer van af of dat deel goed beveiligd is.

Allemaal theorie tot iemand het probeert, maar het zou wel kunnen.

Maar dit is inderdaad ook een probleem met veel apparaten, ze staan in jou netwerk dus als iemand ze over neemt is hij binnen en kan hij kijken waar hij verder bij kan.
'met internet verbonden', well there's your problem.

Een kat gaat niet dood als jij 1x te laat bent met voeren, daar heb je geen 'slimme' toren voor nodig met een 'smart' app verbonden met het internet.. maarja, het is 2019 dus alles moet natuurlijk 'smart' op het internet.
De bedoeling van dergelijk apparaat is dan ook eerder dat je je kat gedoseerd kan voederen terwijl je bijvoorbeeld een week op vakantie bent. Alleen heb je dan nog een slimme kattenbak nodig die je vanop afstand kan verversen, bestaat dat ook al :)? Tenzij je kat buiten haar boodschap doet en de voederbak ook buiten staat natuurlijk, maar dan heb je weer geen controle of er andere katten mee-eten...
Ik zie nog echt geen enkel nut van de remote functionaliteit. Waarom kan je niet op voorhand programmeren dat je je kat gedoseerd gaat voederen? Waarom zou je dat remote moeten instellen vanaf je vakantieverblijf ? Als je dat vergeten bent in te stellen, dan veronderstel ik dat je ook wel kattevoer bent vergeten in de toren te kieperen ... En als je weet dat je bv de kat 1x per dag eten geeft, weet je ook perfect wanneer de toren leeg zal zijn, dus monitoren wanneer er geen eten meer is lijkt me ook nutteloos...
Het zou geruststellend zijn als ik op afstand kon checken of ie nog goed werkt, zodat ik zo nodig iemand kan vragen om even te gaan kijken. Als er een storing is en ze krijgen een week geen eten dan loopt het niet echt goed af.

Natuurlijk gebruik ik überhaupt niet zo’n apparaat en laat ik gewoon iemand oppassen, maar ik kan begrijpen dat het een oplossing is. Ik ben echter bang voor storingen. Overigens is mijn kat goed in zelf doseren dus ik kan ook gewoon een berg brokjes in de bak doen, voor een dag of twee is dat prima :).

[Reactie gewijzigd door Grauw op 28 oktober 2019 11:34]

Dit is ook het grote verschil tussen een hond of een kat indd.

Een hond "vreet" de hoeveelheid op wat hij/zij voorgeschoteld krijgt en kat stopt met eten als hij/zij vol zit.
Een hond "vreet" de hoeveelheid op wat hij/zij voorgeschoteld krijgt en kat stopt met eten als hij/zij vol zit.
Hoe kom je daar bij, ieder dier is anders. Er is een goede reden waarom gigantisch veel katten te dik zijn.

Het is zelfs zo erg dat het algemene beeld van een kat te dik is, mijn familie en vrienden klaagde iedere keer dat mijn kat zo mager was, terwijl ze juist perfect op gewicht is.

Ik woog eerder precies het aantal gram voer voor haar leeftijd en grootte af en heb nu een offline automatische voederbak die haar ’s morgens 24 gram geeft, ‘s middags 12 en ‘s avonds weer 24 gram geeft. Ideaal wanneer ik een weekendje bij mijn vriendin ben.
Zou je misschien kunnen vertellen welke voederbak dat is die je nu gebruikt? Klinkt vreselijk handig.
Wij hebben een Cat Mate C3000 voor de brokjes, werkt prima en precies te doseren. Ze maken het ook voor natvoer, indien je dat wilt.

Enige nadeel is dat je niet echt een indicatie hebt wanneer de batterijen op zijn. onze werkt al 1,5 jaar op de eerste set batterijen en zou binnenkort wel eens leeg zijn.
Die heb ik ook, fijn ding! Goed om te weten van de batterijen, ik heb hem nu plusminus een jaar en begon al af en toe op de display te kijken of er iets van een batterij indicator was.

Heb jij ook de deksel vast moeten maken? Mijn kat had die in 2 minuten open dus heb er gewoon wat ductape overheen gedaan.
Zo een heb ik ook. Bijvoorbeeld de "PetSafe Eatwell". Kun je 5 (eigenlijk 4, want 1 zijde is altijd open) porties instellen om je kat mee te voeren.

Werkt op batterijen, heeft een interne klok. Zelf geef je aan op welke tijden de schijf moet draaien, zodat het volgende vak tevoorschijn komt. Ik gebruik het dagelijks voor mijn katten terwijl ik werk, omdat ze niet tegen de vrijheid kunnen van onbeperkt eten tot je beschikbaarheid hebben.

Enige nadeel is dat hij niet aangeeft of je batterijen bijna op zijn. Al merk je dat wel, want hij begint tegen die tijd langzamer te draaien :)

Nadeel met die grotere "voertorens" is dat katten het ding om kunnen stoten als ze door hebben dat er eten in zit. Bij deze variant is dat wat moeilijker.

[Reactie gewijzigd door ixrobin op 28 oktober 2019 14:26]

Een CatMate 3000, draait ondertussen al een jaar helemaal prima, nog nooit een enkel probleem gehad. Je kunt niet echt precies per gram laten voeren, hij werkt met porties. Hoe groot een portie is hangt dan af van welke brokken je geeft. Ik gebruik de brokken van de Lidl en met die komt er ongeveer 12 gram uit per portie. Dus 2 porties in de morgen, 1 in de middag en 2 ‘s avonds.
Inderdaad en de "dikke katten" filmpjes op YouTube helpen ook niet echt natuurlijk.
Absoluut niet waar. Katten zijn minder gulzig dan honden maar lijken erg op mensen: ze eten fors meer dan nodig is. Heel erg veel kattenbezitters geven katten bijna onbeperkt eten: een grote bak waar ze de hele dag kunnen eten.

Dat is absoluut niet de bedoeling. Je zult schrikken hoe weinig je een kat mag voeren als je je echt aan de aanbeveling houd. Dat is in veel gevallen hooguit de helft van wat gegeven wordt.

[Reactie gewijzigd door Knippr op 28 oktober 2019 12:51]

Ook dat is weer geen absolute waarheid. Mijn kat heeft haar hele leven al onbeperkt brokjes staan maar ik moet haar eerder nog een beetje nat voer er bij geven omdat ze anders wat te dun wordt.

Ook heb ik een hele tijd een rescue in huis gehad die uit een situatie kwam met veel te veel katten (tientallen) waar ze moest vechten voor haar eten. Die schrokte in het begin alles naar binnen, kotste het weer uit en begon dan weer opnieuw. Juist omdat er altijd eten stond kwam ze met de tijd tot rust, leerde er weer op te vertrouwen dat er genoeg eten was en is in haar tijd bij mij flink afgevallen ondanks dat ze zoveel brokjes kon eten als ze wilde.
Zeker waar dat ieder dier zijn eigen persoonlijkheid heeft, maar over het algemeen blijft de aanbevolen hoeveelheid gelijk. Die hangt niet echt af van karakter, meer van leeftijd, gewicht en activiteit.

Veel mensen verdiepen zich te weinig in de verhouding van gewicht. Wij mensen vinden 100 gram eten vrijwel niets en zetten gerust een veelvoud er van neer, voor een dier van 3KG is dat gewoon een flinke hoeveelheid eten.

Maar goed, om aan te tonen hoe complex het kan worden:
https://www.catmoneo.nl/hoeveel-eten-geven-aan-je-kat/

De ene valkuil na de andere. De grootste opsteker van dat artikel is dat met name juist de droge brokjes foute boel zijn: die zijn zeer calorie-rijk en voer je al snel veel te veel.
Dat is in veel gevallen hooguit de helft van wat gegeven wordt.
Is ook logisch aangezien in de natuur slechts 1 op 9 jacht pogingen slagen. Voor een huiskat is dat 1 op 1
Niet elke kat hoor!
Idd, heb er 4 thuis. 3 konden perfect leven met een grote voederton die goed was voor enkele dagen. Maar de kitten van een halfjaar oud die stopt niet met eten. Dus nu moeten we gedoseerd werken met 2 aparte schoteltjes zelfs want het eerste schrokt ie meteen leeg :P
Je brengt het als een feit, maar het is absoluut nergens op gebaseerd. Ieder dier is, net als mensen, een individu met een eigen karakter, persoonlijkheid, geschiedenis, emotionele belevingswereld en leerervaringen. Dat sommige honden veel eten kan diverse redenen of motivaties hebben. Zo is van de Labrador bekend dat deze een gen defect hebben dat eet behoefte reguleert. Verder kan een hond ook blijven eten als gevolg van (teveel) stress. Ook een onvoorspelbare of onveilige omgeving (vanuit oogpunt van de hond) kan een reden zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een eigenaar die op willekeurige momenten het eten weghaalt (=afpakken) bij de hond. Deze leert dan dat als hij eten heeft het "zo maar" weggehaald kan worden. Hij kan daarop op verschillende manieren op reageren, bijv. agressie of alles snel opeten.

.edit: typo

[Reactie gewijzigd door Primal op 28 oktober 2019 15:40]

Lijkt me heel moeilijk om zoiets te monitorren en ik zou ook bang zijn voor storingen. Als er iets de uitgang blokkeert, dan zal volgens de api het voedersysteem nog steeds goed werken, want de opening van de voederbak naar waar het voer ligt kan nog wel open, en het voer zal nooit opgeraken.

Dan lijkt me een webcam nog efficienter :-)
Er zijn er die een foto nemen bij elke 'flap' , zie je gelijk of het werkt
Je kan ook aan de buren vragen om de kat te voeren. Kunnen ze ook gelijk de kattenbak legen. Een kat vind af en toe een aai over de bol helemaal niet verkeerd...

als je dan toch wilt automatiseren neem dan een iCat…

https://en.wikipedia.org/wiki/IDog#iCat

[Reactie gewijzigd door dabronsg op 28 oktober 2019 13:49]

Een camera er in lijkt mij handiger. Is een dier ziek dan 1 van de eerste dingen die hij vaak niet meer doet is eten. Ben jij weg dan kun je dat dus ook zien. Maar ja alles valt te hacken.
Dan hoeft die nog niet slim te zijn.
Je komt ver genoeg met een progamma met een klokje die automatisch om 7 uur in de avond 100 gram(of wat dan ook voor hoeveelheid) in het bakje laat vallen.

Daar heb je geen internet of connectie voor nodig.
Er is helemaal niks slims aan apparaten met het internet verbinden, want dat zorgt altijd voor beveilings problemen, want alles dat op het internet verbonden zit kan gehackt worden.

Zou toch erg jammer zijn dat je zo'n mooie slimme voederbak hebt en dan 3 weken op vakantie gaat en je kat half dood op de bank ligt, omdat een hacker de voederbak heeft laten crashen....
Er bestaan al een tijd katteluikjes die alleen open gaan als jouw kat, met bijbehorende halsband, voor de klep staat :)
Beetje Tweaker maakt die zelf met een Raspberry pi

https://www.google.com/se...iz.......0i71.nGuAOYN6urc

[Reactie gewijzigd door OxWax op 28 oktober 2019 11:49]

Even syncen met de chip die meestal toch al in de kat zit, heb je ook geen halsband meer nodig.
Die hebben wij ook inderdaad. Werkt vreselijk handig. Geen vreemde katten meer binnen,
De bedoeling van dergelijk apparaat is dan ook eerder dat je je kat gedoseerd kan voederen terwijl je bijvoorbeeld een week op vakantie bent. Alleen heb je dan nog een slimme kattenbak nodig die je vanop afstand kan verversen, bestaat dat ook al :)? Tenzij je kat buiten haar boodschap doet en de voederbak ook buiten staat natuurlijk, maar dan heb je weer geen controle of er andere katten mee-eten...
kattenluikje ;)
Die gaat hier dicht tijdens vakantie, anders loop ik de halve buurt te voederen.
Gewoon een nemen die op een chip werkt super simpel even programmeren en opgelost. Geen andere katten binnen dan de jouwe.
Ja dat dacht ik ook.
Maar mijn kat ging bij de deur liggen pitten en dan had ik alsnog 3 buurkatten in en uit lopen.
Makkie voor een Tweaker met de "Raspberry pi cat flap" 8-)
En voor een week wil je erop vertrouwen dat dit zonder haperingen of vastlopers blijft werken? Kijk dat ik mijn mediaservers opnieuw moet opstarten omdat er wat is vastgelopen vind ik prima, dat mijn kat tijdens vakantie word buitengesloten omdat de techniek het laat afweten vind ik wat minder. Ik heb zo'n ding gehad waarbij je synced met de chip van de kat, tot je dat ding opnieuw moet inlezen om wat voor reden dan ook en de kat dat luidkeels laat weten midden in de nacht.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 28 oktober 2019 11:58]

Nee, dat is meer een slimme kattenbak die de uitwerpselen automatisch verplaatst naar de kruidentuin van de buurman. (Ik spreek uit ervaring als buurman.)
Natuurlijke bemesting!
Helaas is de mest van carnivoren behoorlijk ongeschikt om je tuin mee te bemesten.
I concur. Mijn grasveldje is zo'n beetje het openbare toilet voor alle katten in de buurt, eenmaal een lading gedropt en er groeit niks meer.

Alle peper, koffiepeut en katteschrik ten spijt. Ik ben schrikdraad op hoogspanning en bereklemmen aan het overwegen al betwijfel ik of de buren het ermee eens zullen zijn.
weideklokje doet wonderen: bijv gallagher m50, m100, m120

https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr
Ik zou eerder voor een reigerverjager gaan: https://haxo.nl/nature-reiger-verjager/

Je moet een aardig net weven van schrikdraad om katten uit je tuin te houden...
Hmmm bummer. Dan het kattenluikje toch maar dicht tapen
Neem je een CatGenie opgelost alles gaat gewoon keurig het riool in. Geen om kijken naar. 1 keer per maand een schoonmaak ronde (ook vol automatisch). Dus je kan dan gewoon op vakantie. zonder problemen alleen de kat heeft wel af en toe aandacht nodig.
Wat een omweg. Met beetje oefenen leer je je kat rechtstreeks gaan

https://www.youtube.com/watch?v=V0vBE3U0r1g
Al geprobeerd was een erg leuk experiment maar weinig succesvol.
+1Anoniem: 167912
@MeZZiN28 oktober 2019 19:53
Hier lukt het ongetwijfeld mee
Lol dat was geen succes...
0Anoniem: 167912
@MeZZiN29 oktober 2019 07:46
Echt? Werkt hier fantastisch!
Buren? Ik mis het sociaal kader dat een van de fundamenten is van onze maatschappij. "Dag buur, ik ben 1 week weg, kan jij op onze kat zorgen? Kom erna nog es op de koffie bij ons".
Ik heb dat een aantal keer gedaan maar eerlijk gezegd voel ik me enigszins bezwaard aangezien ze aan beide kanten zelf geen huisdieren hebben.

Nou heb ik daarnaast ook te maken met een wat ouder beestje dat wat schuchter is naar anderen toe en dan gaat pissen op plekken waar dat niet hoort, dus tegenwoordig breng ik 'm altijd naar een pension en daar heeft ie het altijd naar zijn zin (voor zover ik dat kan beoordelen natuurlijk).
bestaan wel al "slimme" kattenbakken, beetje prijzig alleen.
https://www.youtube.com/watch?v=YhysZu9jOt0
Haha, heerlijk gewoon :D. Maar inderdaad wel een beetje prijzig (500€).
Jep, slimme kattenbak bestaat:
https://www.litter-robot....pen-air-with-connect.html

Wij hebben deze 'cementmolen' zoals we het noemen staan, en maakt het houden van binnenkatten een stuk aangenamer voor zowel het baasje als de katten. Baasje hoeft niet meer elke dag te scheppen, en kat nummer 2 staat nooit meer tussen de uitwerpselen van zijn of haar voorganger. Kost wel een centje, maar dan heb je ook wat.

Een connected voerbak is een leuk iets, zou het eens moeten proberen. Heb sowieso al andere producten van Xiaomi. Controle zou je m.i. prima kunnen uitvoeren met een ip camera. Maar je blijft wel houden dat een kat altijd vers water moet hebben. Ik heb dan wel een aantal waterfonteinen, maar die zijn om de dag leeg, dus er zal toch denk ik altijd wel iemand langs moeten komen om alles te checken en verversen.
Waar heb je deze gekocht? Ik zoek namelijk de variant met de wifi module maar vind die niet meteen ergens :)
Zelf hebben we een CatGenie gekocht die werkt super geen enkel werk aan behalve af en toe een schoonmaak ronde doen. (met een schoonmaak flacon) Geen omkijken naar plus geen wifi voor nodig het werkt gewoon. En bij deze hoef je helemaal niets op te ruimen alles gaat zo het riool in.
Ik heb de versie zonder wifi module, de connected komt eind november in NL. Sta al ik weet niet hoe lang in de preorder...
Voor de voerbak heb ik er een met klokje ingebakken (niet connected dus, dus geen hackers). Voor het drinken: probeer eens een water dispenser. Wij hebben er een met 1,5 liter watertank. Dat is voldoende voor een week.
Ja ik ben alleen niet zo'n fan van water in een container stoppen (in de zomer bijvoorbeeld) dat stil staat. Heb al eens gehad dat er muggenlarven in zaten. Heb daarom ook waterfonteinen die gefilterd worden.
Hoe lang stond die buiten? Paar weken?
In elk geval makkelijk op te lossen met paar druppels (olijf)olie. Die beesten kunnen er dan niet door ademen
Kattemluikje reageert op rifd in nekbandje ...
Overigens vangt poes muizen en vogeltjes

Gekkigheid ten top. Kat kan zich goed handhaven zonder mensen. Een "baasje“ is een optie.
De bedoeling van dergelijk apparaat is dan ook eerder dat je je kat gedoseerd kan voederen terwijl je bijvoorbeeld een week op vakantie bent. Alleen heb je dan nog een slimme kattenbak nodig die je vanop afstand kan verversen, bestaat dat ook al :)? Tenzij je kat buiten haar boodschap doet en de voederbak ook buiten staat natuurlijk, maar dan heb je weer geen controle of er andere katten mee-eten...
https://robotdiscounter.c...ot-iii-open-air-connected

Zoiets? Mag hopen dat die wel een weekje mee kan.
Jazeker de litter robot :) deze kattenbak weet wanneer er een kat in/uit de kattenbak gaat en zal vervolgens het grind filteren om het vervolgens in de afvalbak te deponeren.
Slimme kattenbak? Yep. En ook iftt ondersteund. https://youtu.be/7mCsaiWugeQ
Voederbak kan prima binnen staan als de kat naar buiten gaat. Sensor in het kattenluik en gaan.
Allemaal leuk zo'n kattenluik maar uit ervaring al geleerd dat je dat ook moet controleren. Katten brengen nogal graag (levende) dieren mee naar binnen om mee te spelen. Niet echt aangenaam als je dan terugkomt van vakantie en een bebloede zetel aantreft met een dood konijn in.
Allemaal leuk zo'n kattenluik maar uit ervaring al geleerd dat je dat ook moet controleren. Katten brengen nogal graag (levende) dieren mee naar binnen om mee te spelen. Niet echt aangenaam als je dan terugkomt van vakantie en een bebloede zetel aantreft met een dood konijn in.
Mooi vb van reden waarom HUISkatten binnen moeten blijven, net als als honden. Die mogen ook niet vrij buiten lopen en die jagen niet eens
Katten jagen wel maar maken geen deel uit van de natuurlijke kringloop. Ze slapen lekker binnen en krijgen hun vreten. Miljoenen vogels leggen het loodje jaarlijks
Alleen heb je dan nog een slimme kattenbak nodig die je vanop afstand kan verversen, bestaat dat ook al :)?
Uiteraard!

https://www.litter-robot.com/
De bedoeling van dergelijk apparaat is dan ook eerder dat je je kat gedoseerd kan voederen terwijl je bijvoorbeeld een week op vakantie bent.
Heb je ook een internet-kattebak dan? Want die moet ook schoon..
Ik heb ook een slimme voerbak met instelbare tijden en hoeveelheden voor ochtend, middag en avond. Zonder internet! Om de dag komt iemand langs als ik op vakantie ben.
Als zo'n ding als deze zwaar genoeg is zal dat omgooien wel meevallen. Maar toch is het beter om oppas te regelen, vooral als je 1 kat hebt, die heeft ook aandacht nodig.
Als ze zo uit hun stekker gaan, dan hebben ze gewoon teveel energie. Als het een binnenkat is, dan heb je echt meer speeltjes nodig of moet je meer met ze spelen.

Een buitenkat vertoont dit gedrag veel minder. Ja, na een paar dagen regen.

Ik heb ook een autofeeder, maar niet online.

Mijn kat is erg ziek geweest toen hij klein was en hij maakt zich druk over eten. Als ik een uurtje later thuis was, dan was de kat over zijn nek gegaan van de stress. En hij reageerde op iedere scheet: tv uit, gaan verzitten op de bank, opstaan.

Met de feeder gaat het voeren vanzelf en hoeft hij niet meer op ons te letten. Alleen rond avondeten komt hij voor zijn natvoer.
Top apparaat: https://www.zooplus.nl/sh...erautomaten/andere/633845
Ik heb 2 nieuwe katten, heb ze nog niet lang genoeg om ze al naar buiten te laten. (En ze zijn nog jong, doe er een stel volwassen katten en roofvogels bij en de vossen lopen soms door de tuin hier en die beesten schieten mij ik weet niet waarheen (en zij met wat pech ook niet), ik wacht nog wel even.
Denken dat je katten zoiets kunt afleren....

Jij hebt geen duidelijk geen katten.
plantenspuit, werking 99% gegarandeerd
Een kat gaat niet dood als jij 1x te laat bent met voeren
wel als je een maand te laat bent. Het kan zijn dat je op zakenreis bent en het beestje op afstand in de gaten houdt met ernaast een zelfreinigende kattenbak
Mensen die een kat een maand alleen laten zouden sowieso geen kat moeten (of mogen) hebben.
Zullen vast dezelfde soort mensen zijn die hondenuitlaters inhuren.
Mee eens, wij hebben aardige buren en zij zorgden voor onze katten als wij op vakantie waren en als zij op vakantie waren zorgden wij voor hun kippen en planten bijvoorbeeld.
En anders heb je ook nog 'familie' voor hoeveel dit nog waard is voor de meeste mensen... Zucht.

Niks tegen technologie, maar dit is gewoon een dom idee.
Je kan net zo goed, als je dan geen zin hebt om andere mensen je huis in te laten het offline met een progamma maken, daar is geen internet voor nodig. Automatisch koffie zetten om 7 uur in de ochtend iedere dag is ook geen internet nodig of wel soms :)
Je kat een maand alleen laten... Hoe kan je dat in hemelsnaam doen? Neem dan gewoon geen huisdier.
Als ik een weekendje weg ben geweest heeft m'n kat me al als een gek gemist.
Ik vraag me alleen af of alle communicatie dan ook via de cloud van Xiaomi gaat. Want anders los je het probleem op door de firewall dicht te gooien.
Als je een weekend weg gaat is het wel handig dat je kat op de "standaard" tijd gewoon z'n eten krijgt zonder dat je een oppas hoeft te regelen.

Maar inderdaad, dat kan ook zonder internet, gewoon via Bluetooth programmeren.
Alleen als er ook een sensor in zit of de bak leeg gegeten is, en eventueel een camera/microfoon/speaker in zit, is het nuttig dat die connected is.
dit weekend reclame ivm een smart blender, heel geniaal ding. Je snijt je fruit doet het er in, en vervolgens kan je in de zetel zitten en op je phone de blender starten... om vervolgens je sapje te halen #efficientie
Totaal van de pot gerukt hahahaha. Misschien leuk om de deksel er niet op te doen en als je vriendin/vriend in de keuken aan te zetten en kijken welke reactie uit de keuken komt.
Mijn bluetooth enabled koffieapparaat laten weten wanneer mijn koffiecups op zijn.
Dat ze er los naast staan en ik het ook gewoon kan zien ......
in de winkel, net voor verlengd weekend kan je dat niet zien
Ook niet met een Bluetooth enabled koffieautomaat.
Reikwijdte van bluetooth is afhankelijk van de standaard 10 of 100 meter.
De afstand tussen de winkel en mijn koffieautomaat is een tikkeltje groter :-)
kan je niet de laatste meting raadplegen?
Om heel eerlijk te zijn heb ik die App er direct af geknikkerd.
Was meer een veredelde reclameapp dan iets waar je wat aan hebt.
Daar snap ik het nut niet echt van in.
Als je toch in de keuken bent is het toch vervelender om een knopje op je mobiel in te drukken dan op het apperaat? En het lijkt me niet fris om fruit in de ochten te snijden in het apperaat te gooien om pas 7 uur later er een smootie van te maken?
ik was dan ook 100% sarcastisch :)
"Connect to phone via Bluetooth. Create personal blending programs, track history."
Slechts 449euries, koopje 8)7
https://getmillo.com/
?
Zie het nog steeds niet, 'personal blending programs' Iedere keer dat ik een smootie maak door fruit in een blender te douwen en op de aanknop te douwen heb ik een 'personal blend' daar heb ik geen app voor nodig.
je kan zetel en stuur van wagen ook handmatig instellen. Ik heb daar een preset voor
Ik ook, stel het handmatig in en daarna blijft hij op zijn plek? 8)7

[Reactie gewijzigd door Micahve op 28 oktober 2019 14:09]

Ik stel echt vragen of u wel helemaal wijs bent...
Maar dat terzijde
Ik ben echt nog geen auto tegen gekomen waar de stoel uit zichzelf en elektronisch van hoogte en afstand veranderd.

En ook nog nooit een auto waar iedere keer dat je uitstapt de stoel en stuur naar de standaard positie veranderen.

Dus u heeft een apart wereld beeld, maar praat echt over dingen waar u niks vanaf weet.
Ik raad een bezoekje aan de bieb aan

[Reactie gewijzigd door Micahve op 28 oktober 2019 14:30]

Een auto kan bestuurd worden door verschillende mensen (leden familie)
Een preset brengt op die manier alle instellingen naar de juiste setting.

Alles kan manueel, alles kan met presets en nu kan alles ook vanop afstand "smart".
Lang leve de vooruitgang. 8-)
Is de afstand dan via het internet of bluetooth, als het via het internet gaat hoop ik toch echt dat er ook geen lek in zit, want dan zit je rustig te rijden en hackt een rusische grapjas je auto en gaat je stoel heen en weer!
Sorry, ik heb dyslexie, ik kan er niet veel aan doen dat spelling soms wat lastiger is voor mij :)
Fijn dat je zo veel begrip hebt ;)
Doe even fris zeg... :/
Ik denk echt dat iedereen in de deuk ligt op deze verrotte humor. :| :/
Die van ons is pas slim, is een toren. Beesten kunnen altijd vreten en daar zwaartekracht blijft t bakje gevuld. Komt geen AI, wifi of wat dan ook bij kijken.
Niet elke kat houd zich in bij het zien van een volle bak. Je hebt genoeg katten die zich net als de meeste honden helemaal vol vreten als ze de kans hebben. Voor die katten is dit apparaat een optie. Al moet ik zeggen dat dat ding aan het internet hangen dan weer overkill is, maar oke.
Het idee is dan ook van zo'n toren dat je er niet meer eten in gooit dan de katten/honden hoeven te eten. Daarnaast vormt een voedertoren een drempel voor het compleet vol eten, omdat de dieren moeite moeten doen om hun eten te krijgen, bijvoorbeeld door de brokken door gaatjes naar lagere niveau's en uiteindelijk de eetbak te brengen.
Onze katten vinden het in ieder geval geweldig, die toren. Compleet gefascineerd zijn ze door hoe de brokjes vanuit de verschillende niveau's uiteindelijk in het bakje belanden en ze eten nooit te veel in 1x op deze manier.

Werkt niet als je geen tijd hebt om iedere dag netjes de juiste hoeveelheid eten aan je huisdier te geven. Maar als je geen tijd hebt voor je huisdier, vraag ik me oprecht af of je wel een huisdier zou moeten hebben...
Ik heb ook zo een toren gehad… Op dag 1 lag die ondersteboven op de grond en heel mijn keuken vol met broken.

op je laatste stukje...
Heel soms gebeurt er iets waardoor je toch niet thuis kan komen vanavond. Of mensen werken onregelmatig en willen dat de katten wel regelmatig te eten krijgt. etc etc.

Mijn katten hebben nu gewoon meerdere bakken droog voer staan en eten wanneer ze willen. Houden zich netjes in. NAtvoer krijgen ze 1x per dag, en dat gaat dan gelijk op.

[Reactie gewijzigd door BennyV op 28 oktober 2019 11:07]

Maar dan mis je wel de automatisering, die juist zo'n voederbak van Xiaomi aanbied.

Met Xiaomi voederbak zou je dagen niet thuis kunnen zijn, maar toch eten kunnen geven aan je katten.
Met de 'toren' kan dat ook ,maar kunnen ze er continue van eten. Voor sommige katten/honden geen issue. maar er zijn er genoeg die zich volvreten wanneer ze de kans krijgen, ondanks dat ze daar moeite voor moeten doelen.

Reactie voor onderstaande reacties:
Helemaal gelijk, maar dat is weer een hele andere discussie..
Er word nu een simpele voeder toren vergeleken met een automatische voederbak, dat is niet echt een kloppende vergelijking.

Laten we het zo zeggen, je bent van sochtends vroeg tot savonds laat weg. Je wilt ze 3x laten eten perdag (Ik zeg maar wat). Dan heeft een toren geen nut, en zo'n automtische voederbak weer wel.

[Reactie gewijzigd door chriistiix op 28 oktober 2019 12:03]

dagen niet thuis zijn is voor zo'n sociaal beest (zeker honden en katten) ook wel echt heel onaardig. Als je langer dan een of twee dagen weg bent kun je ze ook naar een huisdierenpension brengen. Als wij zelf 1-3 dagen weg zijn vragen we familie of buren om de katjes eten te geven en als het langer dan dat is zorgen we voor een opvangadres, zodat ze wel de aandacht krijgen die ze ook gewoon nodig hebben. Het zijn wat dat betreft net kinderen, maar dan zonder de vieze luiers.
Maar als je dagen van huis bent moet je zorgen voor iemand die even langs gaat. Arme beest wil vast wat aandacht.
Je kan ook iets automatiseren zonder een internet connectie.
Ik kan mijn wekker namelijk de opdracht geven om iedere dag om 7 uur af te gaan.
Nou stop je een wekker in de voerbak en iedere dag om 7 zit er voer in de bak.

Daar is toch echt geen internet voor nodig! :o :+
Heb ook nooit ergens aangegeven dat internet nodig is voor een automatische voederbak.
Het ging om de vergelijking van een 'voedsel toren' & een automatische voeder.
Niet wat wel goed is voor je huisdier of dat het wel of geen internet zou moeten hebben.

Nu is het een voederbank met functie om het van buiten af ook te bedienen. Als je dat zo graag wilt, moet het het toch aan het internet hangen.
Klopt, maar jij zegt dat je met de Xiaomi bak dieren dagenlang eten kan geven zonder thuis te zijn, dat klopt, maar dat is geen argument want zoals andere zeggen zelfs met een zwaartekracht torentje kan je dat doen :) Of een toren zonder internet :)

[Reactie gewijzigd door Micahve op 29 oktober 2019 09:15]

Maar zo'n toren geeft continue eten, terwijl de Xiaomi bak dat over de dag kan verdelen.
Met zo'n toren kan dus het voedsel binnen 1 dag opgevreten zijn, terwijl je met zo'n voederbak dit netjes kan verdelen en dus kan voorkomen dat ze te veel eten.
Toch wel een groot verschil..
Met Xiaomi voederbak zou je dagen niet thuis kunnen zijn, maar toch eten kunnen geven aan je katten.
Met de 'toren' kan dat ook ,maar kunnen ze er continue van eten.
Dat klopt, maar een offline en dus veiligere bak kan ook iedere dag het eten verdelen.
Moet ik wel zeggen dat ik vraagtekens zet bij de mentale gezondheid van mensen die voerbakken gaan hacken maar je weet het nooit ;)
Dat klopt maar zoals ik al tegen je zei in mijn eerste reactie is dat ik het woord online/internet niet eens laten vallen.

er word een vergelijking gemaakt dat een bak zonder automatisering een goed alternatief is voor deze Xiaomi voederbak, terwijl er gigantisch grootte verschillen tussen zitten.
Dat is inderdaad een probleem.

Ik heb het probleem dat er 1 heel weinig en langzaam eet, en de ander alles opvreet wat los en vast zit. :+
Dat is lastig, maar ja dat los je nooit echt makelijk op en ik weet percies wat je bedoelt haha :D
Onze kat moet elke dag een tablet krijgen. Dat werkt niet met een voedertoren.

Wij gebruiken nu een automatische voerschijf:
https://www.zooplus.nl/sh...erautomaten/andere/540683
zitten 6 compartimenten in die je in 2 of 6 dagen kunt aanbieden.
"en een extra toetsafdekking voorkomt, dat uw dier per ongeluk de programmering verandert. :Y)
Helaas zijn er ook dieren die zich op die manier doodeten. Voor een Beagle bijvoorbeeld moet je het eten echt in een afsluitbare bak bewaren, als zo'n beest een zak voer vind dat eet ie zich zo dood.

Maargoed, ik denk dat je een dier niet zo lang alleen moet laten.
Mijn kat is intelligent, die eet wanneer die honger heeft en blijft niet heel de dag vreten. Is zo een beest wel bedoeld voor op deze aarde als die alleen maar blijft eten. Is er dan niet iets mis gegaan in het fok proces?

Zelfs een koala beer kan heel de dag eten.
Mijn kat heeft een trauma en zou zich dood eten helaas.
Herkenbaar. Mijn kat heeft voor hij bij mij kwam een tijd op straat geleefd, in de steek gelaten door mensen die al niet erg vaak naar hem omkeken en uiteindelijk gewoon zonder hem naar een ander dorp zijn verhuisd. Zijn houding van pakken wat je pakken kan is aangeleerd en zelfs na een paar jaar regelmaat en goede voeding niet weer afgeleerd.
De situatie (die wij als mensheid gecreëerd hebben) waarin een schier oneindige hoeveelheid eten beschikbaar is zonder daar iets voor te hoeven doen is niet een situatie waar veel dieren (en mensen) goed mee om kunnen gaan. Niet elk dier zal zich daadwerkelijk dood-eten maar je kan moeilijk de dieren/evolutie/het fokproces daar de schuld van geven. (Los van wat er allemaal meer mis is met ras-honden).

[Reactie gewijzigd door martijnve op 28 oktober 2019 11:01]

Dan ligt het bij een Koala ook wel een beetje anders. Een Koala eet over het algemeen alleen Eucalyptus. En Eucalyptus is een plant die laag is aan voedingsstoffen. Als een Koala dus aan zijn dagelijkse portie voeding wilt voldoen moet deze dan dus ook blijven eten.
Er zijn ook mensen die de hele dag door (vr)eten. Wegen soms meer dan 200 kilo.
Mijn kat is intelligent, die eet wanneer die honger heeft en blijft niet heel de dag vreten.
Zo intelligent is het merendeel van de mensheid niet eens. De meeste mensen in westerse landen hebben wel wat kilootjes te veel.

Is geen kwestie van intelligentie. In de natuur is voedsel schaars, dus je moet pakken wat je pakken kunt.
De natuur reguleert dat, doordat er meer konijntjes komen als er veel te eten is. Dan komen er weer meer roofdieren omdat ze veel konijntjes kunnen eten.

Dat heet belans. Er is helaas helaas een groep die die balans verstoort: de mens.
Sommige beesten eten nou eenmaal als er eten beschikbaar is, voor het geval dat het een paar dagen duurt voordat ze weer eten "vinden". Heeft niks met fokken te maken, maar met dierlijk instinct. Daarom is regulieren niet zo'n gek idee, heeft niks met een gretige poes of hond te maken. :)
Wij eten ons ook helemaal klem, zo niet gek zijn voor ons zelf denk ik.
ketogeen dieet = onzin
Enige bron die die boute bewering onderbouwt? O-)
Meestal is mijn antwoord daar op "he who claims carries the burden of proof" maar deze is een makkie omdat ik de discussie al lang geleden reeds had met goede kennis.
"There is no good evidence that low-carbohydrate dieting confers any particular health benefits, apart for weight loss where loss low-carbohydrate diets achieve similar outcomes to other diets as weight loss is mainly determined by calorie restriction and adherence.[3]

Interessant is wel
"An extreme form of low-carbohydrate diet – the ketogenic diet – is established as a medical diet for treating epilepsy.[4] Through celebrity endorsement it has become a popular weight-loss fad diet, but there is no evidence of any distinctive benefit for this purpose, and it may have a number of initial side effects.[4] The British Dietetic Association named it one of the "top 5 worst celeb diets to avoid in 2018".

[Reactie gewijzigd door OxWax op 29 oktober 2019 09:04]

Dank je.
Even kort een paar opmerkingen voor ik er uitgebreider op terug kom.

'adherence' is juist één van de sterke punten van het ketogeen diëet.
Door de afwezigheid van koolhydraten wordt het insulineniveau in het bloed laag gehouden wat o.a. tot gevolg heeft dat het hongergevoel praktisch geheel verdwijnt en vooral de zucht naar koolhydraatrijk voedsel.

epilepsy, was me bekend.

initial side effects, ja, je voelt je de eerste week een paar dagen niet echt lekker, maar daarna deste beter (eigen ervaring).

'The British Dietetic Association', ik wed dat die, net als de Diabetesvereniging in Nederland zwaar door de suiker- en korenindustrie wordt gesponsord.
Als je érgens niet naar moet luisteren is het wel een 'vereniging voor diabetici', met hun adviezen om vooral zogenaamd onmisbare koolhydraten in je dagelijkse voeding op te nemen.
Iedereen met een greintje verstand kan eenvoudig uitvogelen dat je als diabeet vooral géén koolhydraten moet eten. In diabetes 2 houdt het alleen maar je insuline-resistentie in stand en laat de pancreas nog steeds grote hoeveelheden insuline produceren met obesiteit en metabool syndroom als gevolg. In diabetes 1 verhoogt het de afhankelijkheid van ingespoten insuline, met dezelfde gevolgen en zelfs het ontstáán van insuline-resistentie, m.a.w. naast diabetes 1 krijg je er ook nog eens type 2 bovenop.
Vraag je kennis-expert maar eens naar hoe het metabolisch werkt.
De hele dag door koffie met suiker drinken, 5x per dag koolhydraten eten, je insuline-niveau kent alleen maar pieken en daardoor een hoog gemiddelde, leidend tot insuline-resistentie, pre-diabetes, diabetes 2, metformin voor jaren, kapotte nieren, insuline spuiten, nog meer resistentie, nog meer insuline etc. etc.
Het ketogeen diëet, en trouwens volgens mij ook het veganistisch diëet, doorbreekt dit, verlaagt het gemiddelde insuline-niveau, lost de resistentie, het metabool syndroom en obesitas op. Kortom, geneest diabetes 2.
Als er één macronutriënt is die je níet nodig hebt is het wel de koolhydraat. Ieder ander, vet, proteine, heb je echt nodig.

Onzin? Ik denk het niet. Lees er maar eens wat meer over als je tijd hebt. Of luister naar een paar voordrachten van ene dr. Lustig. Ja, op youtube, daar zit best kwaliteit tussen de troep.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 29 oktober 2019 12:28]

"'The British Dietetic Association', ik wed dat die, net als de Diabetesvereniging in Nederland zwaar door de suiker- en korenindustrie wordt gesponsord."
Aantonen of inslikken

"De hele dag door koffie met suiker drinken, 5x per dag koolhydraten eten, je insuline-niveau kent alleen maar pieken en daardoor een hoog gemiddelde, "
Tja, je vergat nog de obligatoire fris of 'power'drankjes en de zetmeel/suiker snacks.
Eet ik al jaren niet meer, eet ik nu keto?
Neen, niks mis met koolhydraten, het is simpelweg de gulden regel : TE veel = te veel. Minder (voor)bewerkt voedsel/bewerkt vlees, minder nep vanalles(suiker/vet/...), minder suiker (ook de gezonde)
Méér volle granen, onbewerkt voedsel, ...
Ik ken Foodwatch net als Foodlog maar ik lees er niets over The British DA.
Toch een beetje opletten in de les }>

Ik heb het dan maar zelf gedaan
https://www.bda.uk.com/ev...s_events/bdalive/sponsors
Mijn bewering bevatte twee delen, de nederlandse en de britse vereniging. Ik ben begonnen met de Nederlandse en was op zoek naar de Britse, je was me voor. Hulde hoor.
Overigens klopte de bewering dus wel.
Uw "ik wed dat die " sloeg op de Britse ... :X
Ja, maar van beide gaf ik aan dat ze nauwe banden onderhielden. Van de eerste wist ik het omdat ik er net pas geleden wat over had gelezen, van die tweede wedde ik dat dus.
Dat kon jij niet weten, en je gaf niet aan welke van de twee beweringen je graag aangetoond zou zien.
Ik begon dus met de eerste, jij met de tweede.
Nou, dat is beter dan dat we beiden met dezelfde link zouden zijn aangekomen, toch? O-)
Jij weet niet wat ik al weet / niet weet.

In andere reactie eis je "harde wetenschappelijke data" en hier "wedde je"

Kanker "remmen" met keto dieet, daar heb je vast ook "tonnen harde wetenschapp data " van? :X
Begin me om te beginnen dan maar eerst vertellen welke soorten kanker allemaal (en het zijn er veel...)

[Reactie gewijzigd door OxWax op 29 oktober 2019 17:37]

Over tegenspreken gesproken. De ene keer is het bullshit, de andere keer wil je er weer meer over weten.
Wat is het nu? Nieuw onderwerp? Wil je bronnen? Je kunt ze krijgen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4215472/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3941741/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3873478/

[Reactie gewijzigd door ajolla op 29 oktober 2019 17:43]

en uw conclusie uit al die artikels is dus "ketose dieet geneest kanker"
Weedolie deed ook dat al dus ...

Schoenmaker blijf bij uw leest en een met gezond verstand, je bent geen Hypocrates
U verdraait mijn woorden, ik zei niet 'geneest' en dat weet u heel goed.
U bent aan het extremiseren en aan het trollen.
Ik wens u dus nog veel geluk.
En dit is dus echt einde discussie.
Einde discussie, ga maar iemand anders zitten trollen.
100% zoals ik zeg dus ...

Kwaliteit van koolhydraten belangrijker dan hoeveelheid
Uit onderzoek blijkt dat voor het voorkomen van diabetes type 2 of de behandeling van diabetes type 2 de kwaliteit van koolhydraten belangrijker is dan de hoeveelheid koolhydraten. Denk hierbij aan een voedingspatroon met veel volkorenproducten, fruit, groenten, peulvruchten en noten en weinig geraffineerde graanproducten, rood of bewerkt vlees en suikerrijke dranken.


dit komt van het diabetes fonds, ook suikergesponsord?
https://www.diabetesfonds...met-diabetes/koolhydraten
Ja.
Gepraat van een belangengroepering heb ik weinig aan.
Als ze kunnen komen aanzetten met wetenschappelijk onderzoek (van hoge kwaliteit) dat deze stelling onderbouwt laten ze het dan tonen, vooralsnog wijst ons begrip van het metabolisme een heel andere kant op.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 29 oktober 2019 13:33]

Sorry, ik doe niet aan authoriteitsargumenten en citaten van je vrienden vind ik geen wetenschappelijk werk van hoge kwaliteit. Ook niet als een 'specialist' z'n mening, zelfs al is het een expert opinion, geeft zonder data te presenteren die z'n uitspraken ondersteunt. "Je moet vooral koolhydraten eten van goede kwaliteit." is bijvoorbeeld zo'n uitspraak.
Ja, de glycemische index kan wat lager zijn maar bij effectief dezelfde hoeveelheid koolhydraten is de hoeveelheid insuline die je nodig hebt ongeveer hetzelfde als bij 'snelle' koolhydraten, alleen wat langer over de tijd uitgespreid. Het gemiddelde niveau blijft dus ongeveer hetzelfde en de insulineresistentie pak je er dus ook niet mee aan.

'ons' is mensen die een beetje een idee hebben van hoe het werkt en weten dat diabetici koolhydraten moeten vermijden.

Trouwens, met een ketogeen dieet worden ook goede resultaten behaalt bij het in toom houden van kanker.
Sorry, ik doe niet aan authoriteitsargumenten en citaten van je vrienden vind ik geen wetenschappelijk werk van hoge kwaliteit.
en
'ons' is mensen die een beetje een idee hebben van hoe het werkt en weten dat diabetici koolhydraten moeten vermijden.
Knap staaltje van jezelf tegen te spreken.
Trouwens, met een ketogeen dieet worden ook goede resultaten behaalt bij het in toom houden van kanker.
Keep the bullshit coming (hier eindigt ons gesprek ) |:(

[Reactie gewijzigd door OxWax op 29 oktober 2019 17:34]

Je had ons gesprek reeds beëindigd, dank daarvoor.
Rare vraag voor iemand die zijn kat niet laat werken voor zijn eten zoals natuur het bedoelt op de aarde.
Welk huisdier moet 'werken' voor zijn eten?
Scharrelkippen. Los daarvan kwam ik niet met het rare argument van zoals bedoeld op de aarde.
Ze mogen dan wel scharrelen, hun voer wordt hun toch echt dagelijks toegeworpen
een koala is geen beer maar een marsupial :)
En die moet wel de hele dag eten want die gum leaves hebben bijna geen nutritional value..
Ook mensen hebben steeds meer last van zwaar overgewicht en diabetes.
Dat overgewicht en (type 2) diabetes komt door de vele koolhydraten in ons 'moderne' diëet en is eenvoudig te verhelpen met een ketogeen diëet (geen koolhydraten, wel bacon & eieren).
Diëten is onzin of je moet een gestoord eetpatroon hebben om te beginnen
Dat is een heel mooie definitie van ons 'moderne' diëet die je daar geeft. :Y)
Bedenk dat je in wezen nu al op een specifiek diëet bent. De vraag is alleen hoe gezond het is.
Verder had ik het nou precies over het ketogeen diëet als remedie voor de gevolgen van een gestoord 'eetpatroon' (diëet dus) met overgewicht en/of diabetes (type 2) als gevolg, dus ik heb geen idee tegen welke boom je aan het blaffen bent.
Of bedoel je soms dat je wetenschappelijke peer reviewed literatuur hebt gelezen dat je tot de conclusie heeft gebracht dat het 'onzin' is te beweren dat een ketogeen diëet daar een remedie voor is? In dat geval ben ik zeer benieuwd naar je bronnen want dat zou nogal spectaculair nieuws zijn.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 29 oktober 2019 03:09]

Dat is een heel mooie definitie van ons 'moderne' diëet die je daar geeft. :Y)
Bedenk dat je in wezen nu al op een specifiek diëet bent. De vraag is alleen hoe gezond het is.
Beetje bewust zijn wat je vreet, geen prefab en alles zelf koken kan helpen. Het is een leerproces.

oh en, het is dieet want "Schrijf bij drie of meer klinkertekens geen trema op de letter die volgt op een -i-.
Bedankt voor de taalles, dat waardeer ik zeer!
uw spellingscorrector aanzetten werkt ook ;)
Ja, maar nu weet ik ook O-) het 'waarom'.
Zie je nu hoe het niet afgaan op authoriteit op de lange duur beter werkt?
Zijn spellingsregels geen autoriteit dan?
Ben je nu aan het trollen, werkloos, of beide?
D'r zit achter spellingsregels vaak een zekere logica die je spelchecker je niet meedeelt maar die je, als je 'm eenmaal begrijpt, laat voorkomen dat je het in voorkomende gevallen nog eens fout doet.
En kunnen we nu erover ophouden graag?
SPELLINGsregels zijn afgesproken dus die detecteert je SPELLINGchecker.
Je verwart waarschijnlijk met grammatica maar goed, ik verwacht niet dat een oncoloog het verschil kent
Als je die ene regel kent dat 3 klinkers geen trema krijgen, dan doe je het in alle voorkomende gevallen goed. Een spellingchecker legt je dat niet uit.
Was Hypocrates een officiële (kijk, en nu begrijp ik waarom nú wel) medicus?
Mijn kat is intelligent, die eet wanneer die honger heeft en blijft niet heel de dag vreten. Is zo een beest wel bedoeld voor op deze aarde als die alleen maar blijft eten. Is er dan niet iets mis gegaan in het fok proces?

Zelfs een koala beer kan heel de dag eten.
Is een koala een huisdier? (is trouwens geen beer)
is er dan iets mis met het 'fok proces' (sic) van dikke mensen?
Wij hebben 2 katten 1 ja die eet alleen als hij honger heeft die andere rooie vannons die vreet maar door en door tot er niks meer is

Hij kan bijna niet door het kattenluik heen dikke Garfield.
Katten kunnen zichzelf ook dood eten, de meeste katten zijn gewoon te dik.
Of je ze nou gelimiteerd 1 keer per dag eten geeft of ze zelf de keuzen laat nemen.
De meeste katten gaan naar buiten om daar in de bosjes te slapen, vangen één muis, laten ze die los in je gang en dan gaan ze op de bank slapen.

Hoewel katten alsnog slimmer zijn dan honden.
Veel dieren blijven door gaan met eten, omdat dat in hun instinct zit ingebouwd.
Kijk in het wild is het voor veel roofdieren heel normaal om eens per week te eten, je moet dus in een keer zo veel als mogenlijk eten en die dieren grijpen iedere kans om dan ook te eten.

Dieren zijn niet gewend dat er 24/7 eten voor ze klaar staan.
Hoe graag je ook wilt dat je kat een getemd dier is, katten zijn in de realiteit niet getemd, het is eerder anders som haha.

Het DNA van huis katten(geen ras katten, die zijn natuurlijk gefokt) en wilde katten verschilt vrijwel niet als je honden vergelijkt met wolven.
Katten hebben een erg sterk instinct om te overleven, dit zie je ook met wolf-honden(Malmutes Ect.) omdat ze nog dicht bij hun voor ouder staan.
"Is zo een beest wel bedoeld voor op deze aarde als die alleen maar blijft eten."

Een hond is niet echt aan te merken als een natuurlijk dier. Een hond is een kweek/fok experiment van tienduizenden jaren met als uitkomst een mensaanbiddend zoogdier. Van solitaire rover tot de Page toilet papier puppy, dat heeft heel wat tijd gekost. Het betekent iedere aggressieve wolf/hond kapotslaan en iedere keer de "aardige" en ongevaarlijke doorlaten. En dat vele duizenden jaren lang.

Het resultaat is een hond. Een slaafs, dom en enorm goedaardig beest. Precies wat we willen, maar het heeft niets meer met natuur te maken.
En daarom is er iets mis gegaan, zijn eetgedrag hebben ze helaas niet goed meegenomen. Een wolf zie ik namelijk niet de hele dag als een malle vreten.
Misschien omdat zijn prooien niet ergens gevild liggen wachten op een schoteltje?
En daarom is er iets mis gegaan, zijn eetgedrag hebben ze helaas niet goed meegenomen. Een wolf zie ik namelijk niet de hele dag als een malle vreten.
Ziet u nu echt niet het verschil tussen een HUISdier en een WILD dier?

[Reactie gewijzigd door OxWax op 28 oktober 2019 21:02]

Wat een raar verhaal, baknijd is meestal aangeleerd gedrag, heb nog nooit gehoord van een hond of kat die zich heeft doodgegeten, heb je ook bewijs voor je uitspraken?

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 29 oktober 2019 20:29]

Nee geen bewijs, alleen het woord van de dierenarts die dit vertelde. Ik kan eventueel de gegevens van de DA doorgeven, dan kan je daar langs om het er eens over te hebben. Ik heb het overigens niet over doodgebeten, maar doodgegeten. Is wel een belangrijk verschil.
Volgens mij is het idee dan ook dat je kunt voorkomen dat je kat/hond zich de hele dag vol zit te eten. Mijn hond krijgt een vaste hoeveelheid zo dat die niet te dik word, dus als ik jou toren daar neer zet is dat niet het geval.

Ik doe het trouwens met de hand en een weegschaal, ook geen internet voor nodig.
de bedoeling is net dat het bakje niet gevuld blijft...
Oei, dit zou mijn Beagle erg leuk vinden!
Tot dat je katten 30kg wegen 8)7
Ik heb het eens geprobeerd om de hele dag een bak brokjes te laten staan.
Dus een zak met light voer gehaald, en een grote ovenschaal gevuld met 3kg van dat spul.
Een paar katten eten inderdaad als ze zin hebben een beetje. De anderen eten gewoon door totdat de schaal leeg is, want stel je voor dat ze tekort komen.

Dus de conclusie is dat we gewoon 2x daags een portie voeren, in plaats van de katten het zelf laten uitzoeken. (Scheelt ook weer kots opruimen van de schrokkers :+)
Die toren is hartstikke handig, maar niet in alle gevallen.

Wij hebben een kat die eet wat er voor hem staat. Is het 40 gram, eet hij 40 gram. Is het 500 gram, dan weet hij dat ook weg te werken. Daar wij 3 katten hebben waarvan 1 dit gedrag vertoont kun je je voorstellen dat alle bakjes direct leeggevreten worden (door die ene kat).

Wij hebben daarom bakjes die op RFID reageren en alleen de kat laat eten van wie het bakje is.
Niet internet enabled, dus die hebben niet bovenstaand probleem van hacken.

Maar technologie heeft hier wel degelijk nut.
Wij hebben een kat die eet wat er voor hem staat. Is het 40 gram, eet hij 40 gram. Is het 500 gram, dan weet hij dat ook weg te werken. Daar wij 3 katten hebben waarvan 1 dit gedrag vertoont kun je je voorstellen dat alle bakjes direct leeggevreten worden (door die ene kat).

Wij hebben daarom bakjes die op RFID reageren en alleen de kat laat eten van wie het bakje is.
Niet internet enabled, dus die hebben niet bovenstaand probleem van hacken.
Linkje aub?
Wij hebben ook bakjes die via RFID werken, wat een (technologische) uitvinding is dat, zeg. Onze hond vindt kattenbrokken namelijk erg lekker en dit was de oplossing voor alles. :Y)
mdo8: 1
Technologie: 0

Mooie overwinning, ik zou 'm op facebook posten. _/-\o_

Xiaomi kennende zal de update niet lang op zich laten wachten vermoed ik.
Haha de volgende firmware is gewoon leeg en heb je een dom apparaat daarna. Allemaal dankzij mij.
Hehehe, onze katten zullen zich dan echt totaal vol vreten, onze katten krijgen op bepaalde tijdstippen eten, niet de hele dag. Ook beter voor hun gezondheid.
Meerdere kleine porties schijnt sowieso beter te zijn dan de hele dag een bak, zelfs als de katten zich er niet kapot op eten.
Ken je de NoBowl set? Zijn plastic muisjes waar je brokken in kan doen, en vervolgens kan je die verstoppen. Ik stond er echt van te kijken hoe goed de neus van een kat blijkt te zijn als hij moet werken voor z'n eten. Super grappig om te zien hoe hij telkens snuffelend het hele huis door gaat, en veel actiever. Die van mij pakt die muisjes op en draagt ze vervolgens naar een kleedje om daar te gaan zitten eten.
(alsnog verstoppen wij ze gedurende dag, als we alles tegelijk zouden neerleggen gaat hij alsnog door tot alles gevonden is, is nogal een vreetzak als ie de kans krijgt).

[Reactie gewijzigd door Heedless op 28 oktober 2019 11:45]

Haha dat van het eten verstoppen heb ik geprobeerd, maar sommige katten bij mij zijn daar echt te dom voor :+
Ik ben dierenarts assistent: diabetes is ziekte nr. 1 bij katten. Vooral als ze ouder worden
Mijn kat vind ik (voor een kat) nog best snugger, maar de kans dat hij andere firmware op een voerbak kan laden acht ik heel klein. ;)
Scheelt dat ze nog geen duimen hebben..
En kat heeft aan zijn voorpoten wel degelijk 'duimen'; en daar zijn ze ook nog eens verrekte handig mee.

V.w.b. dit apparaat is het wellicht handig om de kat te laten denken dat zijn voerbak vol is; veel katten hebben de neiging om bij een bak waar de bodem zichtbaar is te denken dat deze helemaal leeg is.

Overigens is het volgens mij geen normaal gedrag van een kat als deze alles eet wat ie voor zich krijgt; een 'normale' kat die altijd gewoon brokken krijgt zou alleen maar moeten eten als ie honger heeft. Het 'eten wat je eten kan' is meer een ding van honden, die in tegenstelling tot katten van oorsprong in een groep leven, en dus binnen de groep moeten zien te overleven.
een kat 'denkt' dat helemaal niet. Die hebben een krachtige reukzin en whiskers om het stukje dat ze blind zijn te compenseren

[Reactie gewijzigd door OxWax op 28 oktober 2019 15:00]

Xiaomi heeft wel een responsible disclosure programma: https://hackerone.com/xiaomi
Familie van mij heeft zo'n bak. Ideaal. Met deze bak kunnen ze een hele week of 2 op vakantie zonder dat er iemand bij wijze naar hoeft om te kijken. (Ook al komt er elke dag of om de dag iemand kijken en hangen er camera's in huis).
Al deze apparaten zijn leuk, maar ze werken vaak allemaal met een api met een connectie naar een portaal van de fabrikant, die alles weer aan een website of App met jou persoonlijke login koppelt. Als je dit soort apparaten gebruikt zorg dan dat je ze zelf goed beveiligd en zelf kan benaderen zonder tussenkomst van portals. Dus gewoon IP en poort open naar het interne adres en dan het liefst nog een beveiliging met een certificaat en/of MAC filtering. Zo ben je in ieder geval niet de dupe met dit soort massale lekken en moeten hackers meer doen, om alleen jou kattenvoedertoren te besturen.

Dit is natuurlijk lastig in deze tijd dat alles met twee simpele handelingen meteen goed moet werken.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 28 oktober 2019 11:32]

Kat is op dat punt toch een simpel beestje. Bak met droogvoer neer zetten, voldoende voor de dagen dat je weg bent. kraan beetje open laten staan.

Is niet als een hond, die alles in eens opvreet.

En anders is je buur, nog beter te vertrouwen, dat de techniek.

[Reactie gewijzigd door wica op 28 oktober 2019 11:42]

Ik heb nog wel een paar katten die het tegendeel willen bewijzen :+
Kraan open laten staan is gemeen... Mijn katten mogen niet op het aanrecht komen.
En ze gehoorzamen, door niet op je aanrecht te springen als je er niet bent?
Daar helpen trainingsmatten bij...
Je zet je dieren onder stroom? Sorry, dat is ziek.
Tuurlijk... Ik schop ook puppies.
Hoe werkt die mat dan?
Ik ken alleen versies, waarbij het dier een band om heeft, en als die er boven komt een schok krijgt.
Dit is een pvc mat met 2 ingelegde draden. Op het moment dat hiertussen contact wordt gemaakt piept 'ie een paar keer, en dan geeft hij een paar stroomstootjes (zeg maar schrikdraad effect, maar dan een stuk zwakker. Genoeg om in een reflex je hand weg te trekken als je het voelt, maar niet genoeg om zeer te doen (dus niet van het niveau electrische vliegenmepper)).

Katten leren heel snel. De eerste keer springen ze erop, horen de piepjes, en kijgen vervolgens een schok.
De tweede keer springen ze erop, horen de piepjes, en weten niet hoe snel ze er weer af moeten springen.
De derde keer zien ze de mat liggen, en denken 'dan maar niet' :D

Deze matten worden aangedreven door 3 AA batterijen trouwens. Je hebt ze ook op 9 volt batterijen.
Zoiets kan nuttig zijn als je lange dagen werkt (gedoseerd eten) maar als je op vakantie bent vind ik een oppas beter. Een huisdier heeft niet alleen eten en drinken nodig maar ook een beetje aandacht.

Offtopic: Toevallig komende 3 weken de zorg over de kat van een maatje. Ga ik heen, geef hem eten, pak een biertje uit de koelkast en geef haar wat aandacht. Baasje blij, kat blij en ik vind het ook geen straf om even met kat op schoot te zitten.
Gelukkig dat we mensen zoals u hebben, anders speelde ik nooit met m'n katten en of die van buren of vrienden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True