Microsoft toont prototype van Surface Duo-telefoon met Android

Microsoft heeft een prototype getoond van zijn Surface Duo-telefoon. Het is een Android-toestel met twee schermen. Het bedrijf wil de smartphone met dubbele display voor het einde van volgend jaar uitbrengen.

De smartphone heeft twee 4:3-schermen van rond 115x85mm, met een oppervlak van rond 97 vierkante centimeter en een diagonaal van 5,6". Die vouwen uit tot een scherm van rond 115x170mm met een oppervlakte van 194 vierkante centimeter en een diagonaal van 8,3", zegt Microsoft. De randen zijn voor een mobiel apparaat anno nu groot. De soc is een Qualcomm Snapdragon 855, claimt Wired. Die zou bij release volgend jaar aan de oude kant zijn.

De telefoon draait op Android en heeft Google-apps aan boord, zo toonde de fabrikant. Momenteel gaat het om een aangepaste versie van Android 9 Pie, maar vermoedelijk komt er een nieuwe versie op het toestel te staan. Er zijn prototypes met een witte en een zwarte behuizing. De afmetingen zijn nog niet bekend, maar hij lijkt ongeveer even hoog als een reguliere smartphone, maar dan een stuk breder. Gezien de breedte van het scherm gaat om een behuizing van minimaal 9cm breed, terwijl veel smartphones het houden op 7 tot 7,5cm.

Het is de eerste smartphone van Microsoft sinds de release van de Lumia 650 in 2016. Ten tijde van de overname van Nokia's telefoontak bracht de Finse fabrikant onder de naam Nokia X al Android-telefoons uit, maar zonder Google-diensten. Het is de eerste keer dat er een mobiel apparaat verschijnt in de Surface-lijn van Microsoft.

Microsoft heeft op zijn eigen Surface-evenement meer aankondigingen gedaan.
- Microsoft onthult Windows 10X en Surface Neo met twee 9"-schermen
- Microsoft introduceert 5,3mm dunne Surface Pro X met ARM-chip en Surface Pro 7
- Microsoft presenteert Surface Laptop 3 met aangepaste AMD Ryzen-processor
- AMD-processor in Surface Laptop is Ryzen 7 3780U met Zen+-cores en Vega 11-gpu
- Microsoft presenteert draadloze oortjes met Office 365-integratie

Door Arnoud Wokke

Redacteur

02-10-2019 • 18:10

169 Linkedin

Lees meer

Reacties (169)

169
167
107
13
0
43
Wijzig sortering
Dichtgeklapt geen scherm aan de buitenkant... Dit is niet handig, en de reden waarom ik mijn Gemini PDA weg heb gedaan. Elke keer open moeten klappen alleen maar om te zien wat voor een notificatie binnenkomt is gewoon ongelofelijk onhandig op een telefoon.
Je kan m ook andersom klappen.
Dan heb je altijd een scherm naar je toe.
Ah okee, dit was niet duidelijk op de foto's in het artikel. Dat is wel een oplossing dan ja.
Ware het niet dat ze inderdaad een schermpje, al was het maar E-INK aan de buitenkant hadden kunnen doen (of desnoods een ledje)
Dat 360 graden scharnier is wat mij betreft één van de primaire dingen die die dit apparaat interessant maakt, beetje een gemis dat het artikel hier geen woord over rept.
Kun je gezellig met z'n tweeen op dezelfde smartphone. Wat lijkt me dat romantisch in de trein. Samen gamen...
In combinatie met een smart watch lijkt me dit wel ideaal eigenlijk. Ik ben benieuwd. :)
Had die Gemini niet juist een schermpje aan de buitenkant?
Anoniem: 567735
@mjz2cool2 oktober 2019 20:25
Nee, de Gemini heeft een rijtje van 5 multi-colour LEDs (kun je morse code of zo aan toewijzen), maar de Cosmo Communicator (duurt niet meer zo lang meer voor die binnen komt, ze zijn al in productie) heeft een echt scherm aan de buitenkant. Daardoor is-ie waarschijnlijk een stuk praktischer, zeker ook als de camera nog redelijk mee komen kan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 567735 op 2 oktober 2019 20:26]

Ik zie wel weer dat de markt groter is dan alleen de standaard kanalen.
Zelf de FxTec pro 1 gekocht maar dit lijkt me ook wel een mooi alternatief.
De eerste versie (een PDA) niet.

Ben benieuwd wat de verkopen van de Gemini gaan doen na de bekendmaking van deze.
Klopt, ik had trouwens wel de 4G versie dus het was wel echt een telefoon. Je kon er ook gewoon mee bellen.
Ga dan over op de Cosmo Communicator :)
Ik vond het ding op andere punten ook tegenvallen dus ik had niet zo'n zin om weer honderden euro's uit te geven. Zeker omdat de Gemini al redelijk snel verouderd bleek.

Een van de nadelen was het scheef gaan van de toetsen die dan vastliepen, en ze wisten nog niet of dat verbeterd ging worden. De keycaps waren wel hetzelfde als de Psion 5 en hij typt een stuk lichter (goed want de Psion was te zwaar) maar de stabiliteit was flink minder.

Uiteindelijk heb ik toen gekozen voor een Samsung S8 met DeX dock, dan heb ik toch een hele computer tot mijn beschikking indien nodig en een volledig toetsenbord en scherm, terwijl hij toch heel portable is. Dit bevalt nog steeds goed. Onderweg heb ik eigenlijk juist geen toetsenbord nodig.
of niet elke keer kijken? }>
De opvolger, Cosmo Communicator, heeft een N95 achtig status schermpje :)
Klopt dit? Ik las zojuist dat dit apparaat draait op Windows X. Of is dat nog een aankondiging?

Microsoft is wel weer extreem op dreef en heeft weer een innovatorsrol en dat bevalt me wel.
Helaas draait het vaak op teleurstelling uit omdat ze hun keutel weer intrekken na een paar jaar.
W10 phone recent nog... :'(
Windows phone faalde omdat geen enkele appmaker er geld in wilde stoppen.

Windows phone of mobile zat in een cirkel. Te weinig apps dus te weinig gebruikers en te weinig gebruikers dus te weinig apps om geld mee te verdienen.

App markt word qua winsten volledig gedomineerd door iOS. De winsten uit de iOS AppStore was vanaf launch tot 2018 over 120 miljard USD wat totaal verdiend is door developers.

Op tweede plek is Google met geen ide3 hoeveel maar minder dan iOS. Waar meeste apps op iOS betaald zijn, moeten veel Android developers t hebben van ads. Is niet erg maar wel een verschil.

En er is hier gewoon geen plek voor een derde. Vooral geen derde waar niemand mee samen wilde werken en in dit geval was dat MS.

Daarom had t voor MS ook geen zin om nog een keer een nieuw Windows toestel aan te bieden.
Geen enkele developer zal er mee aan de slag gaan.

Daar kan je MS de schuld niet van geven.

[Reactie gewijzigd door RomeSDS op 2 oktober 2019 18:40]

Windows Phone & Windows 10 Mobile faalden omdat MS het wiel opnieuw wilde uitvinden elke twee jaar. Veranderingen in app design & ontwikkeling tussen WP7 en WP8, vervolgens heel de succesvolle interface van WP8(.1) op de schop want er moest W10M komen. Die vervolgens praktisch als beta op je nieuwe devices zetten en verkopen nadat je nagenoeg alle positieve punten van WP8.1 hebt verwijderd...

Ja, daar zou ik als ontwikkelaar ook niet op willen inzetten. Geen consistentie. Ik kan nog steeds treurig worden over hoe MS de fantastische touch interface van Windows 8.1 om zeep heeft geholpen in Windows 10. Windows 8 en 8.1 was niet fantastisch voor de desktop vanwege de push voor het full screen Start Menu, maar op Surface tablets was het echt een fantastische touch ervaring. En vervolgens begon men weer van nul met Windows 10 en is het nooit meer goed gekomen.

Het gebrek aan consistentie was gewoon een enorm zwak punt van Microsoft in de afgelopen jaren. Daar is nu verbetering in gekomen en ik hoop dat dat doorzet. Als gadget fan zou de Surface Duo phone een nagenoeg gegarandeerde aankoop zijn hier, als was het maar om even wat mee te spelen en dan weer te verkopen.
Inderdaad, hele slechte long-term support en visie, dat was de reden waarom Windows Phone lijn keihard faalde.

Windows Phone 7 was een top OS, had al de belangrijkste apps zoals Twitter, Whatsapp, Facebook, 9292 enz, had zeker potentie. Maar ja, toen kwam WP8 en daar op kwamen WP8 exclusieve apps op. Mensen met WP7 konden niet upgraden naar WP8. En WP8 kon ook geen Windows 8 apps draaien en vice versa, strategisch gezien was WP8 een aanval op WP7 gebruikers. Ondertussen kreeg WP8 nieuwste features terwijl WP7 gebruikers het moesten doen met WP7.8 wat gewoon een skin was van WP8.

Kocht je toch een WP8? Ha... Microsoft liet na 1 jaar de WP8 gebruikers in de steek met WP10 of te wel W10M. Gewoon het zelfde rotstreek uitvoeren. Maar ja, W10M was zo een failure, als ik me nog kon herinneren gingen ze van 5% marktaandeel naar 1%.

Microsoft had helemaal geen sterke visie met Windows Phone, ze deden maar wat. Elke 2 jaar een nieuwe WP OS.
Excuseer? Ik denk dat als er 1 bedrijf is dat goed is in long term support, dat het wel Microsoft is. Lumia telefoons krijgen vandaag nog altijd security updates. Hoeveel Samsung telefoons krijgen dat nog na 4 a 5 jaar?

WP8 was een strategische beslissing. Microsoft wilde naar 1 enkele codebase voor al zijn producten. Iets wat ze met Windows 10 gerealiseerd hebben. Windows Phone, Xbox OS, Windows 10, Server 2016, ... allemaal van 1 enkele codebase te builden. Dat heeft een enorme meerwaarde voor Microsoft. Je zou eerder kunnen stellen dat WP7 te vroeg is gekomen in dat opzicht.

En met de komst van W10M werden WP8 gebruikers niet in de steek gelaten. Een deel van de toestellen heeft een upgrade gehad, andere toestellen konden niet over vanwege hardwarebeperkingen. Microsoft hoopte initieel dat 512MB RAM geheugen voldoende was, maar moest na een lange testperiode concluderen dat het toch net te weinig was ondanks dat vele gebruikers uit het testprogramma geen enkel probleem ondervonden.

En wanneer enkele populaire platformen, zoals Google, je dan ook nog eens actief gaan tegenwerken. Dan is het natuurlijk helemaal gedaan. Als mensen geen YouTube kunnen kijken, als Maps niet goed werkt. Als je moeite hebt met Gmail. Maar ook bijv. Snapchat wat pertinent weigerde een app te maken, zelfs niet als Microsoft ervoor betaalde.
Lumia telefoons krijgen vandaag nog altijd security updates.
Als dat zo is en MS zet dat voort bij deze telefoon qua Android updates, dan zou dat wel eens een hele goede tegenhanger kunnen zijn voor iPhone users die zich niet kunnen vinden in het huidige iPhone aanbod. Een grote reden waarom velen iPhones kopen is ook om de lange support, welke bij Android phones relatief kort is/was. Echter verwacht ik dat de prijs van deze smartphone ook €1000+ zal zijn en ik weet niet hoe populair dat de telefoon zal maken in deze situatie. Daarnaast is het een formaatje ijskast, na mijn HTC Advantage X7500 wilde ik eigenlijk wel af van dat formaat ijskast...

Ik ben benieuwd naar volgend jaar en wat de previews/reviews zullen gaan brengen...
Support ja. En dat is dan ook erg netjes.

Al doe ik inmiddels ook ruim 4 jaar met mijn iphone 6s, wp7 werd geintroduceerd in 2010 en support eindigde in 2014. Is ook zo'n 4 jaar, meer dan Android doorgaans, maar het hele OS is dan ook echt ge discontinued. Dat is toch echt wel een stuk minder netjes.

Ze kunnen echt niet vooruit kijken. Je zegt het zelf al, Wp8 was op zich niet slecht, maar het viel allemaal ongelukkig omdat het wp7 obsolete maakte en vervolgens met w10 het zelfde verhaal.

Zal technisch allemaal hartstikke mooi zijn, maar consumenten (en dus als gevolg ook app-bouwers) zitten er gewoon niet op te wachten.
Aan de andere kant van het spectrum heb je iOS zitten, die gewoon makkelijk jaren wacht met het toevoegen van basis functionaliteiten, maar daar is dan ook goed (over het algemeen) overna gedacht. Iedere zoveel jaar je OS overhoop gooien is in ieder geval niet slim (2010 wp7, 2012 wp8, 2015 w10m en eol in 2019).

Microsoft had de smartphone/pda markt vrijwel volledig in handen met Windows Mobile. Het stond toen nog in de kinderschoenen, maar telefoons met touch-interface waren vrijwel allemaal WM. Vervolgens hebben ze te lang op hun gat gezeten en toe zitten kijken hoe Apple en Google hun markt volledig onder hun vandaan trok.

Ze moesten de markt opnieuw betreden, terwijl ze eigenlijk de oudste speler van het stel zijn.
Echt totaal gebrek aan toekomstvisie.
Zoek die Steve Ballmer filmpjes maar eens, waar hij de iPhone zit af te zeiken en WM de hemel in zit te prijzen. Natuurlijk mag je enthousiast over je eigen product zijn, maar in die filmpjes zie je goed waarom Microsoft zo hard gefaald heeft in deze markt.

Erg zonde, want Microsoft heeft wel vaker prachtige ideeën.
En nu zitten ze dus een Android telefoon te maken...
Ik heb een Lumia 800 en Lumia 920, ze krijgen echt geen update meer hoor.
Je hebt gelijk. Maar toch was het ergste dat ze het niet volhielden. Ze richtten zich te veel op de Amerikaanse markt, terwijl er hier in Europa landen waren waar Windows Phone het behoorlijk goed deed. De 520 was een bestseller. Ik ben na mijn Lumia 950 al aan mijn tweede Android telefoon bezig, maar ik mis nog steeds simpele zaken in het besturingssysteem die zo intuïtief waren dat ik nog steeds niet gewend bent aan bepaalde handelingen in Android. Het aantal apps en dergelijke compenseert dat ruimschoots, maar toch denk ik zeer positief terug aan mijn Lumia's (620, 735 en 950XL).
Twitter gebruik ik niet, maar Whatsapp, Facebook, 9292, bankenapps heb ik gewoon ook gebruikt door de lifespan van w8/8.1/10m gewoon gebruikt. voor Youtube was een alternatieve app zo gevonden. Toen de map apps kwamen te vervallen installeerde de telefoon zelf alternatieven.

Officieel konden zelfs de goedkoopste toestellen van 2013 en later gewoon over, en als je ging rommelen kwamen hier ook nog unsupported toestellen als de 620, 720 en 820 bij.

De enige reden waarom ik gestopt ben met het dagelijks gebruik van Lumia telefoons is het verplicht gebruik van het zakelijke toestel en ik geen zin heb om met twee telefoons rond te lopen.
Ik blijf dat eerste een aparte redenering vinden.

Destijds mocht je bij Android al mega blij zijn als je uberhaupt na uitbrengen ooit nog updates kreeg, security updates na een jaar was al helemaal ongehoord. iPhones kwamen ook niet veel verder dan 2-3 jaar aan (zinvolle) updates.

Maar Microsoft werden er voor afgebrand dat ze hun OS maar 2-3 jaar ondersteunde (~5 jaar voor security updates) en ... in dat opzicht gewoon voorloper waren.

De consistentie van de UI was vanaf Windows Phone 7 tot Windows Mobile 10 nou niet zo denderend verschillend. Het zijn altijd vierkante vakjes geweest. Het grootste verschil is de introductie van het (door ons consumenten gekozen) hamburger menu.Voor de rest zijn het toevoegingen geweest en tussen WP8.1 en W10M is het verschil nauwelijks te vinden.
Binnen de apps en het OS is MS ook vrij consistent geweest. Windows Phone/Mobile had juist de meeste consistentie binnen apps dankzij hun thema en standaard opbouw van menu structuren. Android is wat dat betreft nu nog steeds een enorme puinhoop met elke app zijn eigen menu structuur op eigen gekozen plekken, eigen kleuren die nergens rekening mee houden.

Plus de eerste met een dark thema waar Google en Apple al jaren mee lopen aan te kloten.

[Reactie gewijzigd door batjes op 2 oktober 2019 22:14]

Als het allemaal zo goed was, beter dan de concurrentie zelfs, ben ik oprecht benieuwd waarom het volgens jou dan zo compleet mis ging qua verkoop/populariteit?

En hoezo loopt Apple ‘al jaren te kloten’ met de donkere modus? Het zit pas sinds vorige week in de stable versie van iOS 13.
- Slechte marketing (je mag zelfs zeer slecht zeggen)
- Te grote focus op de VS zonder te kijken naar/leren van markten waar er wel een doorbraak was
- Ontbreken van apps (the App-Gap)
- Actieve tegenwerking van bepaalde concurenten (Google)

Maar het OS zelf? Dat was wat mij betreft zeer goed. Ik mis ook vandaag nog altijd mijn Lumia telefoon.
Gebrek aan apps.
Partijen als Google die platformen als YouTube zwaar misbruikt hebben.
Nokia en MS die niet in elkaars vaarwater probeerde te komen, MS die EU links liet liggen ten behoeve van Nokia. Nokia die niet veel moeite gestopt heeft in de VS vanwege MS.

Windows Phone had 5+ jaar geleden al een donkere modus. Apple sinds vorige week. Inderdaad, jaren. Eeuwen in de IT wereld.
Gebrek aan apps -> Toen de iPhone op de markt kwam bestond WMobile toch al jaren? Waarom zijn daar dan wel zo snel zoveel apps voor beschikbaar gekomen? Een gebrek aan apps is geen verklaring op zich. Alsof Microsoft niet net zo veel middelen tot haar beschikking heeft om dat voor elkaar te krijgen.

Dat WPhone al een donkere modus had, maakt nog niet dat Apple ‘loopt te kloten’. Het is een keuze of ze dat er op een bepaald moment in stoppen of niet.
MS zorgde voor backward compatibiliteit. Mijn oude WP8.0 app draaide nog prima in W10M, tot het allerlaatste moment.

Ja, er was steeds een rewrite. Nee, je hoefde niet steeds je app te updaten.

Dus dit heb ik altijd een non-argument gevonden.
Tussen WP7 en WP8 was die backward compatibiliteit van apps er niet - tussen W6M en WP7 overigens ook niet. Dus om het nou een non-argument te noemen...

Daarbij komt dat WP8 nou niet echt reuze stabiel was, kinderziektes die er in WP8.1 pas uitgehaald werden waarna je in W10M aanvankelijk wederom met een niet heel erg stabiel OS zat opgescheept dat ook nog eens een heleboel leuke WP8(.1) features miste... Je mag het wegwuiven omdat jou app het bleef doen maar feit is dat het gebrek aan continuiteit voor gebruikers ze aardig dwars heeft gezeten.

Daarbij komt nog dat de ontwikkeling van de belangrijkste apps (m.n. banken, sociale media) ver achterliep bij andere platforms waardoor die apps op WP veel minder mogelijkheden boden dan op Android en iOS.
Bij Android en iOS moet je steeds mee met het OS.. anders vallen er onderdelen om. In het gunstigste geval krijg je als gebruiker een waarschuwing, als de app te oud is.
Ik zie dat ook als een verkapt rewrite. Maar dat is blijkbaar geen issue.
Op Android en iOS is de user experience echter al jaren nagenoeg identiek. Navigation bar, app drawer, app. Dock, homescreens met apps, task switcher etc. Geen grote veranderingen hier. Je gaat mee met technologische ontwikkelingen en UI trends, niet met een OS ontwikkelaar die van het ene idee naar het ander gaat.
En je begint over W6M.. toen moest Android en iOS nog uitgevonden worden. Dat was toen een hele andere wereld. Smartphones bestonden nog maar amper. Bovendien is er aan de UI/UX van WP7 t/m WP8.1 in feite niets veranderd. Pas met W10M hebben ze het over een andere boeg gegooid, maar pivots e.d. werden gewoon nog steeds ondersteund.
Er is dan ook geen enkele overeenkomst tussen wat er voor WP7 kwam en WP7. Dus waarom hadden die apps wel moeten werken? En Microsoft had al heel snel duidelijk gemaakt dat WP8 een ander concept ging krijgen waarbij metn het telefoon OS in lijn wilde brengen met het desktop OS. Iets wat ze pas met Windows 10 volledig hebben gedaan, maar waar ze met 8 al mee begonnen waren.

Ik heb zelf nooit veel problemen gehad met Windows 10 op een telefoon. Je vond zelfs heel veel mensen die er net zeer enthousiast over waren op toestellen die nooit een stabiele versie hebben gekregen omdat MS het niet goed genoeg vond.

Het grootste probleem voor het succes is dan uiteindelijk ook simpelweg de pertinente weigering geweest van enkele app makers om hun apps naar Windows Mobile te brengen alsook de actieve blokkering vanuit Google van het platform. Dat ging verder dan het niet uitbrengen of het niet toestaan van alternatieve apps, Google ging doelbewust zijn eigen websites saboteren zodat deze niet werkten op Windows 10 Mobile. Het aanpassen van de user agent string was toen voldoende om te tonen dat de sites zelf geen problemen hadden.
Er is dan ook geen enkele overeenkomst tussen wat er voor WP7 kwam en WP7. Dus waarom hadden die apps wel moeten werken?
Omdat het nodig om is om marktaandeel terug te krijgen. Wat er voor Wp7 zat is compleet afgestorven

Mooi dat je het technisch kan uitleggen, maar hebben de gebruikers echt schijt aan.
Kan je appmakers de schuld geven. Maar is toch echt Microsoft zijn eigen schuld. Die lopen hun OS iedere 2 a 3 jaar volledig op de schop te gooien. Dat terwijl al die tijd marktaandeel flink achterblijft. Ik zou er als appbouwer ook niet in geïnvesteerd hebben hoor.
Daarnaast als je marktaandeel probeer te (her)veroveren, dienen dat soort zaken ruim voor release in orde te zijn. Ipv lanceren ze een vrij kaal en leeg eco systeem waar niemand in wilt stappen waardoor het kaal en leeg blijft. Compleet gebrek aan toekomstvisie bij Microsoft, erg zonde.

Wat Google dan flikt is wel wat naar, maar daar zal ongetwijfeld meer gespeeld hebben dan alleen pesterijen van Google. Apple had / heeft genoeg deals lopen met Google betreffende dit soort zaken, ik zie niet waarom Microsoft dat niet zou kunnen. Product niet op markt zetten voordat dit soort dingen daadwerkelijk in orde zijn.
Welke dingen werden precies eruit gehaald met W10 mobile?
Ja, en hoe geweldig zag jou app er uit op W10M aan het einde, waar transparency effecten en hamburger menu's de dag uitmaakten i.p.v. pivots en touch vriendelijke menu's onderin... Het werkte wel maar viel dan hoogstwaarschijnlijk compleet uit de toon bij de rest van het OS.

Maar goed, dat was niet eens mijn grootste punt. MS had gewoon consistentie nodig. Een stabiel platform om marktaandeel te krijgen en zo ontwikkelaars aan boord te krijgen. Wat we kregen was marketing en diensten puur en alleen op de VS gericht terwijl het marktaandeel in verschillende EU landen voor het oprapen lag, ontwikkeling die geen duidelijke richting had en constante verandering in de user experience voor de eindgebruikers. Die daarna ook nog even vrolijk gedumpt werden want W10M ging toch maar niet naar alle devices zoals eerst praktisch beloofd was.

We zijn nu echter wat over het verleden aan het janken natuurlijk... Wat ik positief vind is dat ze nu dus wel een vrij duidelijke richting hebben en die al enige tijd vast hebben gehouden. Er komen kwalitatief goede devices en apps/gebruikservaringen uit en dat kan ik alleen maar aanmoedigen.
Wel mee eens hoor, wat betreft de richting die MS nu kiest. Hoewel ik het bij deze Duo de keuze van Android dan toch een beetje een vreemde eend in de Surface bijt vind. Liever had ik een ARM versie van Windows er op gezien, maar daar zal het misschien nog te vroeg voor zijn en nog niet goed genoeg performen. Dan is Android de enige juiste keuze wat dat betreft.
Het lijkt me dat ze exact hetzelfde probleem moeten hebben bij de Neo, de Duo is gewoon een kleinere versie (met bellen). Ik snap niet dat ze de moeite nemen om nu weer hun resources te moeten verdelen. Uiteindelijk gaat 1 vd 2 waarschijnlijk toch weer afvallen..

Lijkt meer op een ultieme poging om niet op voorhand af te vallen, omdat Google ook al met dual screen bezig was. Over een jaar zijn er natuurlijk talloze varianten, en lopen ze met enkel Windows X al tegen die concurrentie aan.. Maar wat een versnippering weer : Windows Home / Pro/ ARM / X / én Android..

Hoe meer ik details zie van de presentaties, hoe minder impressed ik ben. helaas.. not so pumped. Als Apple nu nog de tijd neemt en een dualscreen maakt waar ios mee overweg kan, zijn ze al snel bij..of eigenlijk voorbij, want wel duidelijk wat je als bedrijf/consument kunt verwachten
Ja op mobiel/tablet was 8.1 prima. Het probleem was gewoon dat ze het door de strot van desktopgebruikers wilden drukken, daar was het totaal ongeschikt voor en heeft het een slechte naam van gekregen. We hebben nog een paar Windows servers die het hebben (2012 geloof ik) en het is elke keer weer irritatie als ik ze nodig heb. Ze hadden gewoon de keuze moeten geven: full screen of gewoon startmenu, dan was er niets aan de hand geweest. Maar nee, ze wisten het weer eens beter dan de gebruikers.

Hetzelfde met UWP trouwens. Mobile-first maar op de desktop een veel mindere ervaring. En ja, ik weet dat je met UWP ook behoorlijke desktop apps kan maken, maar de meeste developers gaan voor de touch-first aanpak en dat werkt op de desktop lang niet zo goed. En Microsoft stimuleert dit ook teveel.

Wat ze wel nog echt moeten fixen is die rare dubbelheid in windows 10. Bijvoorbeeld de instellingen zitten half in het oude control panel, half in het nieuwe. Doe het of het een of het ander, of allebei met volle functionaliteit, maar niet zo verspreid want dit is naadje. Het geeft ook heel erg het gevoel alsof je op een beta OS aan het werken bent.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 oktober 2019 21:38]

Dat laatste stukje, wordt aan gewerkt. Een groot deel van het configuratiescherm is nu een paar Windows upgrades verder onderdeel geworden van instellingen. De gemiddelde gebruiker heeft het configuratiescherm nergens meer voor nodig of het opent de benodigde onderdelen vanuit instellingen. Ik ben het zelf sinds dit jaar wat actiever gaan gebruiken en ik duik vrij zelden nog het configuratiescherm in :) Het is meer gewenning omdat we het al sinds het vorige millenium gebruiken.
Merk toch nog iedere keer dat ik niet alle opties die ik wil kan vinden in de nieuwe settings app.
Ik zie vooruitgang naast waarom is het zo moeilijk om het gewoon allebei te doen.
Het is nu bijna een soort memory spel. Al helemaal als de stay menu search je alleen de nieuwe settings blijft geven als je iets intypt.
ik moest van mijn geliefde Windows phone af en heb nu dan maar apple. ik begin er niet eens meer aan een instelling te vinden, ik zoek direct via het zoekveld.

mijn vriendin ging terug van win phone naar Android. daar vind ik helemaal niets met de hand.

Ik gebruik op mijn werk nu ook een Debian laptop. Ik begin er niet over.

bottom line: alle systemen hebben te veel opties om te onthouden. als je geen ervaren gebruiker van platform x bent, is het gewoon irritant.
Omdat je het goed wil doen. Je wil niet zomaar even een nieuwe interface op oude code. Je wil heel die codebase die er achter zit vervangen door nieuwe code, geschreven naar moderne richtlijnen. En het is niet omdat 10 man het op 5 jaar kan doen dat 1000 man het op een week gedaan heeft. Ik heb liever dat ze dat heel rustig en zonder fouten doen dan snel alles omzetten met de nodige problemen. Het klassieke controle paneel is sowieso in Win10 altijd al iets geweest voor de sysadmin en ik vind het zelfs spijtig dat er functionaliteit uit verdwijnt die je vandaag naar het nieuwe settings menu dwingt.
Dat "wordt aan gewerkt" maakt het alleen maar erger. Dat is wat ik bedoelde met mijn opmerking dat het OS zo "beta" aanvoelt. Het blijft zo continu in ontwikkeling, dingen werken anders als je verschillende Windows 10 releases hebt. Met name op mijn werk worden nog veel versies door elkaar gebruikt.

Dit hadden ze voor de release van Windows 10 moeten aanpakken. En anders in 1x met een update alles fixen, niet beetje bij beetje want dan blijf je steeds zoeken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 oktober 2019 00:29]

Dat moet dan vooral je werkgever aanpakken lijkt mij. Wij doen 1 upgrade per jaar over heel de firma. Op enkele weken tijd is heel onze installbase over. Niets van verschillende versies.
Nou dit, elke keer weer een rewrite en dan had je hetzelfde, met minder features maar het was wel "nieuw".
Anoniem: 1092407
@Propane2 oktober 2019 23:19
En toch was ik bijzonder blij met mijn WM10 telefoon. Maar toen Microsoft het OS om zeep hielp, heb ik een poos erna die telefoon weggedaan en ik zal nooit meer een product van dat bedrijf kopen.

Inmiddels ben ik privé volledig van Windows verlost. Al een jaar of 2 draai ik Kubuntu op zowel mijn laptop als desktop en ik zou niet anders meer willen. Een zoveel stabieler OS en geen update issues meer. Het spul werkt gewoon. Een complete OS upgrade incl download is in een kwartier gepiept en je kunt tussendoor zelfs gewoon doorwerken. Microsoft zoekt het maar uit met z'n brakke software, hoe gelikt die filmpjes van ze er ook uitzien.
Mee eens.
Ik heb ook win10 op mijn surface maar win8 draaide er soepeler op en de tablet interface was veel beter.
Ze hebben projecten opgezet om Android en Ios apps te kunnen draaien. Deze hebben ze hun nek om gedraaid voordat het live ging. Tevens beloofden ze dat alle toestellen een update kregen, maar iedere keer lieten ze hun klanten toch weer vallen. Het was alsof Microsoft gewoon niet mee wil doen! Ze hebben zelf het vertrouwen vernietigt!
Nee die projecten zouden Android apps en IOS apps "vertalen" naar Windows Mobile applicaties. Maar zo werkt dat gewoon niet. Vooral Native applicaties maken zoveel gebruik van native frameworks die op Windows gewoon niet werken of aanwezig zijn.
Als MS gewoon niet zo eigenwijs is en een Swift compiler in zou bouwen want Swift is opensource dan had t een stuk makkelijk geweest om iOS applicaties naar Windows mobile te brengen, Maar nee t moet perse worden vertaald naar Windows code.

Android apps op Windows Mobile had ook makkelijk gekund met een Java Runtime. Maar nee MS wilde perse dat ze werden vertaald.

Dus hoe je t ook went of keert. DIe "tooltjes" hadden ook geen verandering gebracht.
Nee die projecten zouden Android apps en IOS apps "vertalen" naar Windows Mobile applicaties. Maar zo werkt dat gewoon niet.
Das niet helemaal correct geloof ik. Er is een Windows Mobile insider versie geweest waar je direct Android APKs op kon installeren. Dit was wel in de context van project Astoria om het makkelijker te maken om Android apps te porten naar Windows mobile. Als ik het me goed herinner liep er op dat moment ook een JVM op de windows mobile.

Het werkte geloof ik echter niet fantastisch (zelf nooit geprobeerd)
Er waren een aantal apps die sneller/zuiniger werkte op Windows Mobile dan op Android zelf, maar dit waren enkele apps zviw.

Microsoft liep tegen meerdere problemen aan.

1) Als ze het te goed zouden maken, ging niemand nog UWP apps bouwen en gooide ze hiermee hun eigen glazen in.
2) Windows Mobile was nogal wat anders opgebouwd dan Android, ze hadden veel problemen om de in de achtergrond draaidende apps op Android werkbaar op Windows Mobile te maken zonder de voordelen van Windows een groot deel teniet te doen. Waardoor je ook weer terug komt bij 1, Android apps zouden dan meer mogelijkheden en rechten moeten krijgen dan native Windows apps, dus waarom zou je nog apps voor Windows bouwen.
3) Windows Mobile is gemerged met Windows 10 (Al die Mobile meuk zit in Windows 10, search maar eens naar "phone" in het start menu ;) ). En Windows kan al jaren Android apps draaien.
3) Windows Mobile is gemerged met Windows 10 (Al die Mobile meuk zit in Windows 10, search maar eens naar "phone" in het start menu ;) ). En Windows kan al jaren Android apps draaien.
Alle bel en sms functionaliteit zijn vorig jaar uit windows gehaald. Als je "phone" zoekt krijg je alleen "your phone" waarmee je je telefoon notificaties kan laten syncen met je PC.
En toen hadden we nog Progressive Web Applications, eigenlijk geïnitieerd door Google, maar dankbaar opgepakt door Microsoft en later, met wat meer terughoudendheid, door Apple. Deze apps zouden in principe in alle mobiele OSsen gedraaid moeten kunnen worden. Zou alles hypothetisch PWA worden, dan zou dat het app probleem van WP/WM in een keer hebben opgelost.

De naam suggereert het al een beetje, het leeuwendeel van die PWA apps draait op de servers van de content providers, dit maakt de inspanning om het restje dat op de telefoons moet draaien beperkter, Hierdoor wordt de drempel lager om ook voor kleine OSsen apps uit te brengen. Waarschijnlijk is de drempelverlager voor kleine OSsen een onbedoeld bijeffect van dit Google initiatief. Google zal meer als drive hebben gehad om meer activiteit naar haar servers toe te trekken. Activiteit is informatie. Een andere bijvangst is dat onze telefoons ook minder actief hoeven te zijn, omdat meer activiteit op de servers plaatsvindt. Dit kan tot gevolg hebben dat telefoons minder zware hardware hoeven te hebben en dat de mindere activiteit accuduur verlengend kan werken.

Op zich hebben PWA's voor Microsoft weinig verschil gemaakt, getuige het verdwijnen van Windows Phone (WP8.1 vond ik de echte Windows Phone, W10M was hiervan een schaduw). Ook voor het app onafhankelijk kunnen kiezen van kleinere OSsen zijn de app winkeltjes van Apple en Google nog steeds te dominant.
Nee, een van de projecten zou de apps van een van de platformen in een emulator laten draaien waar de andere met redelijke eenvoud apps van het andere platform moeten kunnen converteren.
De laatste is ongeveer een jaar eerder gecancelled dan de ander
Tijdens 1 van de beta's van Windows 10 Phone kon je android apps draaien. Dat werkte perfect, echter hebben ze dat toen de nek omgedraaid ik vermoed vanwege hun UWP platform. Want wie gaat er dan nog Windows apps maken als je gewoon de android app kunt downloaden? Dat ze dat toen gedaan hebben om hun UWP te promoten is nog wel te begrijpen, maar het is ontzettend stom geweest dat ze dat toen gedaan hebben. Windows phone was erg mooi. Dark mode (waar iedereen tegenwoordig zo op kickt) zat er gewoon al in. Jammer dat deze nieuwe phone Android draait (niets ten nadele van Android), maar als er Windows 10X op had gezeten met een app om te bellen was ik er zeker voor gegaan.
Anoniem: 167912
@RomeSDS2 oktober 2019 20:49
Windows phone of mobile zat in een cirkel. Te weinig apps dus te weinig gebruikers en te weinig gebruikers dus te weinig apps om geld mee te verdienen.
Te weinig apps? Ik meen me te herinneren dat ze er in de honderdduizenden hadden, hoeveel heb je er echt nodig?
Welke populaire apps ontbraken op windows phone?
Mijn vrouw had een windows phone via het werk, ik heb nooit aan de interface kunnen wennen, het zag er totaal anders uit dan wat ik gewoon was, de hoera-berichten van de believers ten spijt. Ik kon er gewoon niet mee werken
Probleem was dat al die apps iets mankeerde. FB App voor Windows Mobile liep hopeloos achter, WhatsApp app lag hopeloos achter, Snapchat is nooit een app van verschenen en zo zijn er miljoenen High quality apps die nooit naar Windows gekomen zijn.

Dat was t hele issue. Bekende apps liepen achter, waren er niet of waren bagger. Dat was het grootste probleem.

[Reactie gewijzigd door RomeSDS op 2 oktober 2019 22:52]

In ieder geval wat whatsapp betreft klinkklare onzin.
Deed alles wat Android ook kon.
Misschien. Maar update wijze lag ook WhatsApp op Windows Mobile gewoon versies achter op Android of iOS. Er is een rede waarom WhatsApp op gegeven moment ook de stekker eruit trok. Youtube app die niet door Google erdoor kwam enz enz enz. Windows Mobile had gewoon een probleem en dat was geen goede apps.
Vreemd, ik had whatsapp tot pakweg een maand geleden probleemloos draaien op mijn lumia 950 en alle updates kwamen ongeveer even snel als op de android.
Helaas heeft WA u besloten vanaf dec de zaak te stoppen. Maar dat lag niet aan de gebruikers of de kwaliteit van de updates. In de functionaliteit is er niets dat ik miste.
Ik ontken ook niet dat WP zijn app problemen had, maar dat kwam vooral door de onzekere toekomst die zelfs MS telkens weer schetste. Niemand had zin om daarvoor te gaan ontwikkelen en de banken apps bijv stopten langzaam hun support en verdwenen. Dat was de reden om naar een android over te stappen tenslotte.
Youtube draaide prima in web versie en andere belangrijke apps waren vaak snel te vervangen. helaas niet voor allerlei hardware die kwam met andoid apps en wp in de stekk liet.
MS heeft het gewoon te snel opgegeven vind ik. Met wat stimulans aan de grote partijen hadden ze prima een goede set basis-apps voor elkaar kunnen krijgen waarna de rest ook wel komt. Het was al aardig onderweg maar toen kakte het allemaal weer in omdat ze zo lang van tevoren aankondigden dat Windows Phone niet meer ontwikkeld zou worden.

MS heeft soms ook gewoon te hoge doelen. Ze waren een stevige derde positie aan het ontwikkelen en er was echt wel plaats voor ze geweest. Alleen wellicht geen #1 zoals ze gewend zijn.

De huidige marktsituatie is slecht voor de consument. Je hebt nu veel te weinig keus: Of Android met alle privacy nadelen vandien, of Apple waar je helemaal in hun kleine wereldje zit opgesloten en bovendien totaal geen midrange of budget lijn bestaat waardoor je (voor mij TE) veel moet betalen. Ik hoop heel erg dat er nog een andere partij bij komt.

Ik ben nu een beetje met Sailfish aan het spelen, op zich mooi maar het heeft gewoon een enorme geldinjectie nodig, dat voel je aan alles. Het is buggy, en zelfs sommige basisfunctionaliteiten missen, al zijn een aantal dingen zoals "profielen" (van de oude Nokia's) uniek in de smartphonewereld.

Het ziet er wel veel mooier uit dan Windows Phone ooit geweest is, en zelfs mooier dan de huidige Android en iOS. Ik vind die 'platte' UI's lelijk en Windows phone voerde die nog het meeste door. Als dit doorbreekt (denk aan een geldinjectie van een grote Chinese fabrikant door de handelsembargo's) dan zou ik er wel voor gaan mits de privacypunten zo sterk blijven.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 oktober 2019 21:51]

"Daar kan je MS de schuld niet van geven."

Nou wel dus, de schuld is dat Microsoft simpelweg te laat was. Toen de iPhone uitkwam stond men te lachen.
Nu geloof ik best dat IOS gemiddeld per telefoon/tablet meer binnenhaalt, maar Android is een stuk groter, dus ik betwijfel dat totale inkomsten van IOS per jaar nu hoger zijn dan op Android. Ook omdat het meeste geld niet in de kleine paar dollar Apps zit, maar apps als Clash of Clans waar sommige mensen per persoon (tien)duizenden dollars in steken.
U denkt dat de inkomsten van Google met Android, ook daadwerkelijk groter zijn dan bij Apple met iOS? Ik zou het niet denken maar hangt er misschien van af wat je als directe inkomsten ziet.
Surface Neo draait op Windows 10X, Surface Duo draait op Android.
Dat is zo letterlijk niet gezegd tijdens de keynote. Hij laat tijdens een afsluitend stukje voor de developers weten dat er dual-screen API's komen voor Windows 10X én Android ontwikkelaars terwijl hij de Neo en de Duo laat zien. Het zou dus ook kunnen dat er APK en Play service ondersteuning is ingebouwd in Windows 10, temeer omdat ze al een tijdje bezig zijn met Linux icm Windows 10 (Windows Subsystem for Linux, WSL).

Dat zou best interessant kunnen worden als deze telefoon maar niks 'nuttigs' aan Google doorgeeft, dat is voor mij (en vast ook voor anderen) een dealbreaker.
https://youtu.be/omyZvH7aMtg
Marques Brownlee heeft al een in depth presentatie gekregen en bevestigt dat het Windows X op de één en Android op de ander heeft.
Dat is zo letterlijk niet gezegd tijdens de keynote
Jazeker wel. De kleine "telefoon" draait op Android -> "We partnered with Google".
De Neo draait op een versie van Windows 10 "specifically tailored for dual screen devices".
Da’s wel wat kort door de bocht hé? Ze kunnen prima een partnerschap vwb het leveren van de Playstore op Windows telefoons. Wat ik dus schreef, het is niet letterlijk zo gezegd. Wat ie zeker weten wél doet is Android-apps draaien. Dat kan ook in een “container” op Windows zijn.
Aangezien zowat elke tech-website zegt dat het een Android-telefoon is, lijkt het me dat Microsoft daar inmiddels wel iets over rechtgezet zou hebben als dat niet zou kloppen.

Het is dus niet letterlijk zo gezegd, maar blijkbaar vind Microsoft het niet zo erg als de tech-websites het wel zo noemen.

[Reactie gewijzigd door gday op 3 oktober 2019 02:21]

Is bevestigd: draait gewoon Android... wat toch wel wat van de magie om zeep helpt.. over een jaar zijn er dus talloze dual screens, en probeer dan maar te overtuigen met een microsoft versie..

https://youtu.be/5YZvBbmFoMo?t=181

[Reactie gewijzigd door Rmaxx op 3 oktober 2019 08:57]

Er komt een grotere laptop/tablet uit die op Windows X gaat draaien: Surface Neo, dit is Android aan de screenshots te zien.
De titel " ....met ANDROID" ... :z
Enorm op dreef? Innovatorsrol? Het lijkt me een mooie telefoon, maar MS heeft al sinds minstens begin van deze eeuw elke paar jaar een ander nieuw avontuurtje op telefoongebied en deze mogelijke release past prima in dat patroon. Ik vind dit dus (nog) geen bewijs voor jouw stelling.
Jammer dat het alleen Android is. Was veel interessanter geweest als er Windows 10 ARM op stondet eventueel Android dual boot.
Waarom?
De belangrijkste (lees: meest gebruikte en meest productieve) apps van Microsoft draaien op Android, dus voor die Apps hoef je geen Windows te hebben als onderliggende OS.
Omdat het windows systeem veel beter werkt dan Android volgens velen. Wat mij betreft was windows echt een stuk duidelijker dan Android. En zou graag naar die tijd terug willen.
Dankje, ben dus niet de enige die er zo over denkt. Helaas na mijn laatste Lumia 950 de overstap moeten maken naar een ander platform. Uiteindelijk gekozen voor de iPhone, die bevalt ook wel soms nog steeds wennen. maar alles is beter dan Android voor mij ik kan er niet aan wennen.
Ik ben ook overgestapt van een Lumia 950XL naar een Xiaomi F1. Wel volledig ge-Microsoft' met de Launcher, apps, ringtones, Edge etc. Maar het blijft behelpen qua interface. Windows 10 mobile was -en is- nog steeds superieur qua UI.
ik ben maar over gestapt naar Apple. Dat voelt voor mij de minst evil van de twee en dit komt van een Apple hater die Google (Stasiware) nog meer is gaan haten. Echt balen dat de Lumia weg moest.

Overigens, net als boven eerder gezegd, was Win 10m al stukken minder goed dan wat 8.2 uiteindelijk was.

Ze wilden naar een 1 platform os. Gaaf cencept maar mobiel != tablet != laptop

[Reactie gewijzigd door MASiR op 3 oktober 2019 08:40]

Ik voeg mij bij bovenstaanden. Als dit apparaat uit zou komen met Windows dan was het een no-brainer (zelfs voor deze apple-gebruiker), maar android? Mweh... eerst zien wat het wordt.

Windows Phone werkte gewoon, was op de traagste budgetmodellen nog rap en stond als een huis. Dat heb ik onder android nog niet gezien en al valt mijn huidige iphone mee (ik update het os niet dus het ding blijft redelijk vlot), het is ook niet ideaal.
Mwa, niet helemaal met je eens. Ik vond zelf Windows Phone 8.1 beter als Windows 10 Mobile qua UI. Dat was toch wat meer toegespitst op telefoons terwijl Windows 10 Mobile toch meer naar de desktop UI neigde.
Ik vond Win 10 mobile ook in veel zaken beter als android en dat was alleen nog met een kleine hands-on.

Eigenlijk dom van Microsoft dat ze zo snel het platform bij het grof vuil hebben gezet. Het had misschien niet goedkoop geweest maar als ze er een beetje meer moeite voor hadden gedaan had Google het nog erg moeilijk gekregen. Zeker als je ziet dat ze de laatste jaren toch goed aan de weg timmeren met hardware en dan deze telefoon bouwen zou je zeggen waarom zo moeilijk in met hun eigen telefoons en support.

Jammer..
Eens. Ik mis bij Android bijvoorbeeld enorm de taakbalk met tabbladen van geopende schermen. Makkelijk tussen schermen switchen. Schermen kunnen minimaliseren.
Helaas alleen dat de apps tegenwoordig steeds slechter lijken te worden in gebruik dan vroeger.. Erger me groen en geel aan hoe beperkt en onhandig hun nieuwe apps werken..
Voor jou misschien, voor mij juist niet. Als ik op mijn telefoon dezelfde applicaties kan draaien als op mijn Surface tablet dan zou dat veel interessanter zijn. Vergeet ook niet de mogelijkheid om voor x86 emulatie.

Daarnaast vind ik Android helemaal niet zo geweldig, ik was ook enthousiaster over mijn Lumia's.

Sowieso, als ik Steam kon installeren en simpele games daar van is dat stuk al 1000X beter dan al die playstore F2P rotzooi.
Woohoo daar hebben we lang op gewacht. Alhoewel ik stiekem had verwacht dat ie op windows zou draaien eerlijk gezegd, maar goed voor smartphones is dat ecosysteem helaas al wel overleden.
Ik hoop stiekem nog op een hergeboorte van Windows op telefoon. Ik heb twee Nokia's met Windows gehad, waarna ik over gestapt ben op Android omdat steeds meer zaken niet op Windows draaide. Ik gebruik Android nu al vier jaar, en ik vind het nog steeds een verschrikking.
Afgelopen maart overgestapt van een 950XL naar een N9. Daarvoor een 640XL, 1520, en 1020 gehad. Heb dus een aantal jaren op Windows gezeten. Moet zeggen dat ik Windows wel mis vooral de Metro UI.

Maar MS heeft gewoon steken laten vallen maar moet zeggen dat retailers er ook een handje van hadden. Bijna elke winkel waar ik kwam wilde je perse een iPhone of Android telefoon verkopen. 9 van de 10 verkopers waren tegen Windows telefoons en vonden het bagger. Maar moet zeggen dat de OS en interface toen beter was dan iOS en Android.
Ik heb nooit een Windows-telefoon gehad terwijl ik dit destijds zo graag wilde. Helaas waren apps die ik toen vaak gebruikte gewoon niet beschikbaar waardoor de keuze toch maar weer op Android viel. De Nokia's die ik destijds in mijn handen heb gehad waren heel prettig in gebruik maarja, alleen prettig is niet goed genoeg als je er ook nog dingen mee wilt doen. :P

Wat mij betreft komen dergelijke toestellen gewoon weer uit en hopelijk dat het app-landschap er dan beter voor komt te staan. :)
Helemaal mee eens. Geef mij maar windows phone
Gezien het nog ruim een jaar duurt voordat het Android toestel op de markt komt, kan er nog een boel veranderen.
De hele Android schil kan bijv. volledig Microsoft worden zodat de user experience hetzelfde blijft als op Windows devices. Alleen wel powered by Android met het app ecosysteem en (sommige) Google services zoals Maps en de Play Store.

Ik hoop persoonlijk dat ze de UI een beetje op de Lumia laten lijken uiteindelijk. Ik denk het niet, maar ik hoop het wel...
Ik hoop persoonlijk dat ze de UI een beetje op de Lumia laten lijken uiteindelijk. Ik denk het niet, maar ik hoop het wel...
Dat zou wel mooi zijn ja. De UI van Lumia/Windows Phone en de Apps van Android. _/-\o_ 8-) _/-\o_ 8-)
ja maar hoe moeilijk moet het geweest zijn om op dit device windows 10X te zetten en een app te maken die kan bellen? Ik heb niet echt meer nodig dan een device wat windows kan draaien en ook nog een kan bellen. Dat er dan geen Android apps op zitten, boeien.
Dat zou vrij eenvoudig geweest zijn, echter waagt Microsoft zich niet meer aan de Smartphone (lees: een mobiel toestel die kan bellen). Ze hebben de handdoek in de ring gegooid met de Lumia's vanwege het feit dat het niet van de grond kwam. Er waren simpelweg niet genoeg Apps en te weinig customer adaptation. Kip-ei verhaal, maar het is wat het is.
Zeer spijtig, want het marktaandeel in Europa was op een gegeven moment zeer goed te noemen. In bepaalde landen zoals Italië zelfs boven de iPhone.
Persoonlijk vind ik het ook zeer jammer en ik mis mijn Lumia 950XL nog elke dag nu ik overgestapt ben naar een Xiaomi Android toestel.
Als Microsoft het vanaf het begin af aan anders had aangepakt, had het een succes kunnen zijn en misschien zelfs een 2e plek kunnen halen qua marktaandeel. De unique selling points waren er immers voldoende.
Dat gezegd hebbende, moet ik wel zeggen dat Microsoft met o.a. de Surface lijn het bedrijf is geworden wat het lang niet geweest is, namelijk een COOL bedrijf. De innovatietrein rijdt op volle kracht en de producten zijn niet alleen kwalitatief en esthetisch fantastisch, maar ze zijn ook gewoon cool. Je pakt gewoon de aandacht als je rondloopt met een Surface Laptop of een Book. En dat is ook wat waard voor Microsoft denk ik :)
Mijn ma heeft nu mijn oude HP elite x3 en die kan ik veel eenvoudiger inrichten dan ios of android. Ook het beginscherm is veel completer. Helaas stopt december haar bank-app ermee dus dan zal ze over moeten op wat anders.Ik had dus ook grote hoop op een nieuwe Windows phone maar zolang het op android draait zal ik er niet op overstappen...
Zelf heb ik een launcher geinstalleerd die het Windows OS scherm nabootst. Dus ik heb allerlei app tiles op één scherm, en dat is het. Heerlijk : )
ah ok, heb je dan ook je agenda-info enzo in 1 oogopslag, want dan is het misschien wel wat voor haar?
Volgens mij werken ze niet als live tiles :/

Die ik gebruik heet Square Home. Je kunt eens kijken of er betere alternatieven zijn.
Want? Niet alleen is dit een prototype, maar het feit dat je dit niet kan vasthouden zoals een gewone smartphone geeft ee praktisch nut aan de dikkere bezels. Mogen ze nog wat dunner? Tuurlijk.

En waar haal je het vandaan dat dit uitkomt met "verouderde hardware & software"? Er is niks gezegd over welke hardware erin zit of welke versie van Android het uiteindelijk zal draaien, ze kunnen net goed nu werken aan het updaten van Android. 10 is nog maar net uit...

Wat een onzin reactie...
Dit ziet er tenminste een beetje stevig uit, en dit is een prototype, dus de hardware is niet zo'n probleem. Behalve dat er Android op gaat draaien, dan ga je wel performance issues krijgen met deze hardware. Software is ook niet verouderd, hoe kom je daarbij? Android 9 is echt nog niet verouderd in 2020, en zal nog gewoon security updates krijgen, en vast ook nog een upgrade naar 10.

Vind dit design ook echt veel mooier dan die van de Galaxy Fold, en het ziet er ook niet uit alsof die bij een zuchtje wind kapot gaat.
Voor mij is MS echt wel koning in hinge ontwerp. De kickstand van de eerste surface was al heel byzonder, toen maakten ze dat zelfs traploos verstelbaar. En de hinge op die tablet/laptop hybrid is echt super sexy.
Ieder z'n meug : ) Ik vind die bezels niet storend, en vind een te groot scherm juist onhandig omdat ik dan vaak per ongeluk het scherm al aanraak.
Blijkbaar is Android per definitie verouderde software?
Ik vraag me af of de connectie tussen de schermen draadloos gebeurd, in principe zou dit mogelijk moeten zijn?
Nee, er werd verteld dat er “flatcables dunner dan een menselijke haar” werden gebruikt.
Correctie: coaxial cables thinner then a human hair... ;)
Leuk concept, maar jammer dat er Android op draait..met Windows CoreOS zou je denken dat ze het fundament hebben gelegd om een Windows telefoon uit te brengen.
Ik zie op tegen eind dit jaar, dan zal ik op Android moeten overstappen..
Want daar hadden ze niet al talloze keren miljarden aan besteed... Dit lijkt me hartstikke verstandig. Je stapt in in een reeds bestaand ecosysteem en hoeft in die zin dus helemaal niets zelf op te bouwen. En het leuke is nog: als dit al niet slaagt, dan was je met een eigen OS al helemaal niet geslaagd.
Op zich hoeven ze alleen project Asturia uit de bèta te trekken. Lijkt me zelfs erg fijn: beste van twee werelden. Puur een goede virtualisatielaag voor Android apps, en het basis OS zelf regelen.
Nu nog een kleinere versie, die in de broekzak past. Nu concreet deze met de Surface Neo die ze tegelijk uitbrengen.
5 of 6 inch inderdaad en ik ben sold.
Dit is 5,6". Alleen in een 9:12 schermverhouding, dus gewoon 1 centimeter breder dan gewoonlijk voor toestellen met zo'n scherm.
Het is een soort netbook met android zonder toetsenbord maar met touchscreen.

Je kan niet ontkennen dat het creatief is.

Dusja, creatief.
Vind het meer een alternatief voor die Samsung foldable telefoon. Wel een kleine rand tussen de schermen maar waarschijnlijk daardoor ook een stuk betrouwbaarder op de lange termijn met dicht/openvouwen.
Misschien ben ik wel een vd weinige maar ik vind het mooi. Vergeleken met de Samsung Fold vindt ik deze er veel mooier uitzien. Ik wacht nog wel op de specs en reviews maar hij staat ieder geval al op mij lijstje voor volgende telefoon mits het ook geen €2000 gaat kosten 🤗.
Ik vind 'm ook mooi.

Ik denk dat samsung, huawei en consorten nu denken, ... shit dat lijkt nog functioneel ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee