Horizon Zero Dawn Review

Prachtige game van Nederlandse makelij

Pakkend verhaal, overzichtelijke queststructuur

De gameplay rond jagen, sluipen en vechten vormt de hoofdzaak van wat je in Horizon Zero Dawn doet. Dat betekent echter niet dat het ook het belangrijkste aspect van de game is. Sterker nog, terugkijkend op ons avontuur zijn de soepelheid van de gameplay en het plezier dat we haalden uit het vechten met monsters, niet de elementen die ervoor zorgden dat we de game praktisch in één ruk van meer dan dertig uur uitspeelden. Het zijn de setting, het verhaal, en alles wat daarbij komt kijken, met niet in de laatste plaats de manier waarop Aloy daar steeds meer over ontdekt en de manier waarop Horizon Zero Dawn dat proces heeft gestructureerd.

Kleine stapjes

Dat begint heel klein. De grote spelwereld wordt in stapjes geopend voor Aloy en datzelfde geldt min of meer voor het verhaal. Wat begint met vage vragen over de afkomst van Aloy en over wat er aan de hand is met de machines in de wereld, wordt langzaam maar zeker steeds specifieker. Daarnaast verzamelt Aloy allerlei sidequests. Horizon Zero Dawn verdeelt die sidequests onder in allerlei categorieën, afhankelijk van wat de speler moet doen en wat voor bijdrage de quest levert aan de voortgang van de game en het verhaal. Een sidequest heeft, ook als hij in de categorie Side Quest met hoofdletters valt, altijd binding met het hoofdverhaal. Het gaat dan bijvoorbeeld om een gunst voor een belangrijk persoon uit het verhaal of om een optionele opdracht die meer achtergrondinformatie kan opleveren. Zo dragen ook sidequests heel direct bij aan dat hoofdverhaal en dat werkt erg goed.

Daarnaast zijn er nog allerlei andere categorieën, zoals Errands, Bandit Camps, Tallnecks en ga zo maar door. De Tallneck-missies laten je de grote monsters beklimmen en overnemen op de manier zoals beschreven op de tweede pagina van deze review. Bandit Camps moet je ontdoen van vijanden, zodat ze bewoond kunnen worden door vriendelijkere mensen, en Errands zijn simpele taakjes die je kunt uitvoeren voor allerlei personages in de game, vaak in ruil voor een beloning. Het handige aan deze onderverdeling is dat we af en toe gewoon even keken of er niet een Side Quest of Errand-locatie in de buurt was die we konden meepakken, terwijl we bezig waren met belangrijkere quests. Doordat elke quest ook voorzien is van een level-indicatie kun je redelijk goed kiezen hoeveel uitdaging je voor je kiezen wil krijgen. Zo heb je in Horizon Zero Dawn dus veel controle over wat je doet en wanneer je dat doet.

Puzzelstukjes vallen op hun plaats

Terwijl je op die manier de Main Quests volgt, kom je vanzelf op het punt dat de puzzelstukjes in elkaar beginnen te vallen en je steeds beter begrijpt hoe de wereld ooit zo geworden is zoals hij in Horizon Zero Dawn in elkaar steekt. Zodra dat verhaal duidelijker en duidelijker begint te worden, komt Horizon Zero Dawn op zijn sterkst uit de hoek. Het verhaal weet te boeien. Zo zeer zelfs, dat we op een gegeven moment elke datapad lazen en elke voicelog helemaal afluisterden, op zoek naar zo veel mogelijk achtergrondinformatie. Dat je rond die tijd ook de meest uitdagende gevechten voor je kiezen krijgt, is een bonus, maar niet eens de hoofdzaak. De hoofdzaak blijft bestaan uit de setting en het verhaal.

Het helpt dat stukken van dat verhaal op audiovisueel indrukwekkende wijze met je worden gedeeld. De grafische kwaliteit en animaties van de gezichten, en de acteerprestaties van de stemacteurs in het spel zijn van hoog niveau. Stukken uit het verleden brengt de game over via hologrammen die Aloy kan bekijken. Het is simpel, maar enorm effectief. Veel van de details van het verhaal worden trouwens gedeeld in gesprekken waarin de speler een actieve rol heeft. Praten in Horizon Zero Dawn werkt via een 'conversation wheel', zoals je het kent uit bijvoorbeeld de rpg's van BioWare of uit andere grote games in het genre. Meestal komt het neer op vragen stellen over een bepaald onderwerp, maar af en toe kan Aloy ergens op een bepaalde manier op reageren. Dat doet ze dan passievol, intelligent of agressief. De keuze die de speler maakt, kan gevolgen hebben voor eventuele volgende ontmoetingen met de persoon in kwestie. Een leuke toevoeging, maar echt veel invloed op de gebeurtenissen in de game geeft het de speler ook weer niet. Horizon Zero Dawn is, wat het verloop van het verhaal betreft in elk geval, een lineaire game met een vaststaand einde.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite