Door Paul Hulsebosch

Redacteur

PlayStation VR

Veel vr voor weinig geld

20-10-2016 • 06:00

267

Singlepage-opmaak

Conclusie

Als Sony met de PlayStation VR iets aantoont, is het dat je voor een volwaardige virtual reality-opstelling geen vermogen hoeft neer te leggen. De PSVR is half zo duur als de twee grote concurrenten - de Oculus Rift en HTC Vive - en draait bovendien op de al even goedkope PlayStation 4 in plaats van de zware pc die je voor met name de Vive nodig hebt. Zelfs als je geen PS4 hebt, ben je voor een complete setup van headset, camera, Move-controllers en PlayStation 4 nog steeds minder geld kwijt dan voor een HTC Vive, en nauwelijks meer dan voor een Oculus Rift.

Groot voordeel is bovendien dat de PSVR plug and play is. Aansluiten en afstellen zijn behoorlijk eenvoudig, hoewel het opstellen van de camera wat lichte problemen kan geven. Het is echter een futiliteit, vergeleken met het opstellen van met name de Vive. Binnen 10 minuten kun je de PSVR aan de praat hebben. Daar komt bij dat Sony als enige van de drie grote spelers goed nagedacht heeft over het draagcomfort. De headset zit beduidend comfortabeler dan de concurrenten en je vraagt je af waarom HTC en Oculus niet naar het voorbeeld van Sony hebben gekeken. Het comfort van de headset is zelfs de sterkste kant van de PlayStation VR.

PlayStation VR TweakersPlayStation VR TweakersPlayStation VR TweakersPlayStation VR TweakersPlayStation VR TweakersPlayStation VR TweakersPlayStation VR TweakersPlayStation VR TweakersPlayStation VR TweakersPlayStation VR TweakersPlayStation VR TweakersPlayStation VR Tweakers

Uiteraard zijn de specificaties van de headset iets minder dan die bij de concurrenten. De resolutie en kijkhoek zijn iets minder, maar daar staat tegenover dat Sony iets van het tekort opvangt met een ander type scherm en vooral met een hogere verversingssnelheid, die zorgt voor een rustiger beeld. Wie goed kijkt kan verschillen zien, maar in de praktijk is het verwaarloosbaar en blijft vooral het comfort van de bril over.

Een groter nadeel is dat Sony bij de PSVR gebruikmaakt van de Dualshock 4 en de Move-controllers. De Moves stammen uit de tijd van de PlayStation 3, wat maakt dat de knoppen niet geheel compatibel zijn. Belangrijker is dat de tracking van de Moves minder precies is dan bij de controllers van de Vive. Gelukkig worden de Moves in lang niet alle games gebruikt. Toch zorgen met name de Moves ervoor dat de PSVR een beetje de indruk van een wat samengeraapt zooitje geeft, van onderdelen die Sony nog op de plank had liggen. Zonde, want de headset verdient beter.

Het komt ook naar voren bij een ander onderdeel van de PSVR; het kastje dat tussen de console en de tv geplaatst moet worden. Die heeft hdmi-passthrough, maar ondersteunt geen hdr, terwijl Sony enige weken vol trots een patch op de markt bracht die elke PlayStation 4 in staat stelt om hdr weer te geven. Wil je iets in hdr kijken, dan moet je dus eerst het kastje loskoppelen. Het lijkt op een gevalletje miscommunicatie tussen twee ontwerpafdelingen.

Toch zijn we dus overwegend positief over de PSVR. De prijs weegt ruimschoots op tegen de kleine tekortkomingen die hij heeft ten opzichte van de twee concurrenten. Het systeem biedt veel vr voor weinig geld; het maakt vr bereikbaar voor een flinke doelgroep.

Daar staat iets tegenover. Ja, de beeldkwaliteit van de PSVR is goed, maar enkel in vergelijking met de twee veel duurdere concurrenten. Voor alle drie de headsets geldt dat het indrukwekkend is om virtual reality te beleven, maar dat de resolutie nog een stuk omhoog moet om van echt mooi beeld te kunnen spreken, en dat geldt dus ook voor de PSVR. Ook de kabel die aan alle drie de headsets zit maakt gamen er niet comfortabeler op.

Verder heeft de PSVR last van hetzelfde euvel als de twee concurrenten; er is van alles speelbaar, maar veel daarvan ontstijgt het predicaat 'veredelde demo' niet. Ondanks dat de PSVR plug and play is, blijft het ook hier een beetje pionieren, met halfbakken demo's en games. Games voor de PSVR zijn bovendien behoorlijk duur. Waar de headset dus juist veel waar voor zijn geld biedt, geldt voor de games het omgekeerde. Toch zijn er in het aanbod ook lichtpunten. De killer app, de game die gaat zorgen voor de doorbraak en die drommen mensen naar de winkels zal lokken, is ook voor de PSVR nog niet beschikbaar. Er zijn echter games en demo's die de potentie van virtual reality in games aantonen, en dat biedt hoop. De PlayStation VR is daarmee een headset die veel waar voor zijn geld biedt en die lekker comfortabel zit.

PlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieelPlayStation VR officieel

Lees meer

Reacties (267)

267
257
177
9
0
38
Wijzig sortering
PSVR is een geweldig apparaat, ik durf wel te zeggen mijn beste game gerelateerde aankoop ooit. Inderdaad, het is nog lang niet perfect. Maar de ervaring van VR is zo enorm gaaf en zoveel meer intens dan bij gewone games. Je kijkt niet langer naar een game, maar zit er middenin. Dat moet je echt ervaren om te kunnen begrijpen. Voor een eerste generatie VR product en tegen deze prijs heeft Sony gewoon enorm goed werk afgeleverd.

Er is ruim voldoende goede content om de eerste tijd mee door te komen. Zeker omdat zelfs op papier simpele games in VR een geweldige ervaring kunnen bieden, waarvan je het soms niet verwacht. Rush of Blood en Battlezone vind ik overigens gewoon goede en leuke games. Bovendien komen er binnen enkele weken al goede nieuwe games aan, zoals Eagle Flight. Farpoint en Robinson the Journey.

Iedereen die VR nog nooit ervaren heeft, ga de PSVR binnenkort eens proberen bij Mediamarkt of Gamemania, je zult echt verrast zijn. Iedereen die ik de PSVR heb laten proberen stond versteld en was enorm enthousiast. Zelfs (of misschien wel juist) niet-gamers. VR is de toekomst van gaming, zoveel is me wel duidelijk geworden de afgelopen week.

[Reactie gewijzigd door .GoO op 22 juli 2024 14:20]

Helemaal mee eens!

Rush of Blood is voor 20 euro zeker de moeite waard, het schieten werkt gewoon en áls de achtbaan versnelt "voel" je het wel. Op een paar schrikmomenten na die je ziet aankomen is het inderdaad niet echt eng. Het voordeel hiervan is dat onze meid van 13 dit ook gewoon kan spelen (de doos zegt 18, maar het is echt meer 12+ alhoewel iedere ouder het misschien eerst zelf even moet testen voor je je kinderen laat spelen)

Battlezone viel mij in eerste instantie ook een beetje tegen. Maar na een keer online gegaan te zijn ben ik helemaal hooked. Als je een goede groep hebt die communiceert is het een erg leuke co-op game. Misschien vind ik de single player nu ook wat leuker nu ik wat meer ervaring heb. :)
Juist ja, andere reviewers vinden Rush of Blood juist wel gaaf, en hetzelfde ook met Battlezone..
Leuk om hier even op aan te haken aangezien jij de ervaring (hopelijk) hebt. Er wordt weer eens geen woord gerept over series en films kijken op een VR bril (shame on you Tweakers). Ik had iets gelezen dat de PSVR een gigantisch virtueel scherm laat zien als je een serie of film wilt kijken. Hoe werkt dit en hoe is de kwaliteit?
Dat is de cinema mode waarbij je inderdaad films/series (ook Netflix) en games kunt bekijken op een gigantisch scherm. Je kunt kiezen uit drie formaten, waarbij de grootste vergelijkbaar is wanneer je vanaf de voorste rij naar een bioscoopscherm kijkt. Die is wel echt enorm, daarom gebruik ik meestal de middelste wat ook nog heel groot is.

Ik vind de feature erg gaaf en gebruik deze regelmatig, vooral voor series maar ook wel voor games, al speel ik sinds de PSVR uit is eigenlijk alleen nog maar VR games :+

Nadeel is dat uiteraard de resolutie merkbaar lager is dan op een televisie. Maar ik vind het goed te doen en het enorme scherm vind ik een groter voordeel dan dat de resolutie een nadeel is.
en het enorme scherm vind ik een groter voordeel dan dat de resolutie een nadeel is.
Je kunt ook een meter van je TV gaan zitten. Heb je ook een groot scherm en toch de film nog op 2 keer de resolutie die deze VR bril heeft
Dat kan, maar is niet vergelijkbaar qua beleving. Al is het alleen maar omdat je geen afleiding hebt naast het scherm omdat je nog steeds in een afgesloten omgeving zit.
Anoniem: 820209 @.GoO20 oktober 2016 20:47
Werkt dit ook met 3D-films? Oftewel, zie je dan diepte?
Heb ik nog niet geprobeerd.
3D films worden nog niet ondersteund, Netflix en Youtube ook niet (ja als gewone app).
Ik hoop zelf op interactieve omgevingen, Netflix zal ongetwijfeld hetzelfde worden als de GearVR tegenhanger, het updatebeleid van Sony is wel erg traag dus ik hoop dat de simpele implementatie van 3D BluRay niet te lang op zich laat wachten.
Ik ben het met je eens. Het is een topervaring en Sony heeft een goed product neergezet. Het kan alleen maar beter worden.

Desalniettemin heb ik de set wel geretourneerd. Na 3x 40min verdeeld over de dag gespeeld te hebben voelde ik mij toch echt wel afwezig gedurende de hele dag. Ik heb ook nog 2 jonge kids rondlopen en "even" een potje VR gamen zit er dan niet in. Je bent zo afgesloten van de buitenwereld dat je geen aandacht meer heb wat er om je heen gebeurd. Dus al breken ze heel de tent af, je merkt er niks van :X

Ook had ik mijn vrouw en een vriend de Kitchen demo laten ervaren. Beide hadden ook een wat vaag gevoel in hun hoofd erna (en nee niet door de schrikmomenten ;) )

Baalde er wel van maar ik zie het niet gauw gebeuren dat je er echt aan went. Dan maar aimen op de Ps4 Pro.

[Reactie gewijzigd door TomvdG op 22 juli 2024 14:20]

De VR ervaring kan inderdaad behoorlijk intens zijn, zeker het moment dat je terugkeert in je woonkamer is soms vreemd. Persoonlijk merk ik wel dat ik er snel aan gewend ben geraakt, maar dat zal per persoon verschillen.
Bijv de dogfights met Eve Valkyrie. Met multiplayer kom je toch in de situatie dat je om elkaar heen blijft cirkelen. Versnellen en langzamer qua snelheid. Leuk op een monitor of tv maar niet in VR... dat was even een momentje dat de bril af moest 😅
Persoonlijk was het door de social screen en games als het Mario Party achtige Playroom VR voor mij juist een erg sociale gelegenheid. Iedereen kan meekijken en meespelen bij dat soort games.

Bij dat ghost hunt spel zaten de kinderen bijvoorbeeld te schreeuwen waar die geest zich bevond. Ik denk dat Sony er goed aan gedaan heeft door in te zetten op de social screen. De coop en versus games die je met anderen kunt spelen (die alleen een controller of zelfs geen controller hebben), maakt het echt stukken leuker.
Dat komt doordat de draaipunten van het hoofd in het spel zelf niet overeenkomen met hoe jouw hoofd draait.
Meestal in een spel draaien je ogen/camera om een as, ipv zoals in de werkelijkheid je je nek om een as draait. (maar dat is niet het enige, er komt nog wat meer bij kijken.)

Bijna geen enkel spel doet dit acceptabel goed, het is te hopen dat met VR de hoofdbewegingen in spellen over het algemeen een stuk beter worden.
Je haalt me de woorden uit de mond. Veel twijfelaars hebben het nog niet of nauwelijks kunnen proberen. En het is gewoon niet uit te leggen.
Iedereen die VR nog nooit ervaren heeft, ga de PSVR binnenkort eens proberen bij Mediamarkt of Gamemania, je zult echt verrast zijn. Iedereen die ik de PSVR heb laten proberen stond versteld en was enorm enthousiast. Zelfs (of misschien wel juist) niet-gamers. VR is de toekomst van gaming, zoveel is me wel duidelijk geworden de afgelopen week.
Dat het een top product is kan ik me nog enig ziens nog begrijpen.

Alleen is de toegankelijkheid van zo'n machine er niet :( want je moet alsnog een PS4 kopen en dan nog zo'n VR. Het zou tof zijn als ze een PS4+VR bundel maken om het meteen zo te kopen tegen een leuk prijsje??
Die hebben ze in Amerika wel maar hier helaas niet. Ik verwacht rond de feestdagen wel zo'n bundel.
Ik heb meer het idee dat het een Wii-achtige gimmick is, vooral voor Sony. Mensen raken er snel enthousiast door, schaffen het aan en vervolgens ligt het jaren stof te verzamelen ergens in een kast of op zolder.

Ik wacht liever op AR of een combinatie van beiden, maar het stemt me in ieder geval positief dat er een eerste stap gezet is.

Als ik de launchgames zie en hun middelmatige reviews is dat niks om nu al aan boord van dit platform te springen voor mij. Wellicht dat ze nog met goede games komen.

[Reactie gewijzigd door Phusebox op 22 juli 2024 14:20]

Klopt, het is belangrijk dat je het rustig opbouwt en goed naar je lichaam luistert. De één is er gevoeliger voor dan de ander, vooral met snel bewegende games zoals Rigs. Daarom moet iedereen goed voor zichzelf uitvinden wat wel en niet werkt.
Alle 3 gaan snel weg na een paar dagen opbouwen.
"Herkalibratie is een paar seconden werk, maar verloopt dus via de Options-knop die de Move niet heeft."

Ze zijn niet zo gelabeld, maar de start en select knoppen zijn gewoon functioneel hetzelfde als share en options, en resetten werkt dus ook gewoon met de Move controllers.
toch heel jammer dat ze niet de moeite genomen hebben de move controllers een "ps4 update" hebben gegegen
Juist, dat leek mij ook, weer een minpunt voor tweakers..
Als ze niet zo gelabeled zijn en de documentatie het niet meld is dat niet de schuld van Tweakers. Is meer de schuld van Sony, die hun restant ps3 Move controllers nu mooi voor full price kan verkopen.
Niet gedocumenteerd op papier wellicht, maar in de games wordt gewoon gemeld/getoond dat je met die knop kan resetten als je move controllers gebruikt. De move controllers zijn denk ik gewoon niet getest door Tweakers?

En ik ben juist blij dat Sony ze gebruikt, want ik had er nog een aantal liggen, scheelt mij weer geld :)
Anoniem: 820209 @NVranya20 oktober 2016 18:01
Precies, en als Sony een nieuw model had uitgebracht, zouden mensen daarover weer ontevreden zijn. In dit geval worden mensen die al geinvesteerd hebben beloond. Mooi toch?
De Batman Game is volledig met de DualShock te spelen in tegenstelling tot wat in de review staat.
Afstand tussen de pupillen kun je wel instellen (anders dan in de video wordt aangegeven), al is het wel verborgen in het systeem menu:

Settings > Devices > PlayStation VR > Measure Eye-to-Eye Distance
Goede ontwikkeling! Alleen ben je wel gebonden aan de ps. Gesloten systeem.

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 22 juli 2024 14:20]

Mja, maar dat geldt ook voor de rift en de Vive. PC exclusives zullen we maar zeggen. En met name de Rift heeft al wat marktbeschermingstrekjes laten zien.

Het is simpel, de Rift werd aangekondigd voor 300 euro en zelfs voor 500 had ik hem nog gehaald. Ongeveer 1000 euro neerleggen (inclusief controllers zal de rift er ook niet ver vanaf zitten) is me teveel. Dus is het een Sony geworden. Geweldig apparaat voor de helft van het geld.

En dat de moves de headset gedateerd laten aanvoelen ben ik het niet mee eens. Het werkt goed genoeg, ook in vergelijking met een Vive (Broertje heeft die, kan het dus zelf vergelijken) en ik vond het magnefiek dat ik ze weer van de plank kon pakken, ipv weer 70 euro te moeten uitgeven aan nieuw vormgegeven controllers. Op die manier heeft Sony voor mij de aanschafprijs wel erg beperkt, juist door apparaten te hergebruiken.
Mijn inziens een hele goede keus.
De rift die werd aangekondigd voor 300-400 euro was indertijd wat de DK2 (met kleine verbeteringen) had moeten worden, en je mag blij zijn dat die niet zo gereleased is voor consumenten (en dus ook zonder geluid). Als Oculus niet was overgenomen door Facebook was DAT dus de eerste consumer headset en hadden ze wel degelijk de beoogde prijs gehaald. Maar door de overname hadden ze meer ter beschikking om toch door te gaan voor een betere consumentenversie, maar dat leverde uiteindelijk dus wel op dat de headset een stuk duurder werd, maar ook een heel stuk beter is dan de DK2.

Maar als ik al een PS4 had staan, dan zou ik ook een PSVR hebben aangeschaft, maar de PS4 is voor mij nog steeds niet interessant (ivm de beperkte mediaspeler functionaliteiten).

Ik geloof ook dat de move controllers best goed zijn, heb ze nog op de PS3 en vind ze erg fijn in de hand liggen en werken. Nou lijkt me dat de 'start' en 'select' knop gewoon dezelfde functies hebben als die 2 knoppen waar in het artikel over gesproken wordt.
Wat bedoel je met beperkte mediaspeler functionaliteit?
Alles zit erop, youtube, netflix etc. Zelf gebruik ik Plex en ook daarvoor is gewoon een gratis app. Ik kan geen content bedenken die ik niet kan afspelen.
Tenzij je het over 4k hebt, dan houd het inderdaad op. Maar alle bovenstaande apps draaien dan wel weer op die 4k tv zelf.
Geen movable subtitles bv... Heb een hoop dvd's en bluray's liggen waarbij de ondertiteling op de irritante plek staat van half in de zwarte balk en half in het actieve beeld, en ik wil het in het actieve beeld.. Plex gebruik ik niet, vind ik helemaal niet fijn (in iedergeval de laatste keer dat ik het gebruikte, ik wil gewoon mn drives kunnen navigeren zonder dat ik daar eerst een library voor moet hebben aangelegd in plex).
Gebruik tegenwoordig op de PS3 Movian en voor streamen Universal media server (voor wanneer movian het niet aan kan). Maar ook helaas op de PS3 mis ik de movable subtitles..
Mja, maar dat geldt ook voor de Vive.
Kleine nuancering: In feite zijn de Vive exclusives niet de standaard exclusives . De exclusiviteit op de Vive komt vooral door de controllers. Omdat de Oculus Rift nog geen controllers heeft is de Vive het enige platform waarop bepaalde games te spelen zijn.

Er is nog wel een handjevol ontwikkelaars wat bewust gekozen heeft voor de Vive maar er zijn, in tegenstelling tot bv. Oculus, geen grote geld bedragen betaald om exclusiviteit te krijgen.

Sterker nog, Valve heeft al een driver die 3rd party controllers ondersteund waardoor er in feite geen enkele beperking meer is om, van oorsprong Vive games, te spelen met een Oculus Rft.
Klopt, maar andersom heeft Rift wel de software ReVive geblokkeerd waardoor je Rift software niet meer met een Vive kon spelen. Dat is intussen weer teruggedraaid. Maar dat is wat ik bedoelde met marktbeschermingstrekjes.
op dit moment met een vive/oculus eigenlijk ook, ik kan me niet inbeelden dat de hele vriendenkring een pc heeft die krachtig genoeg is ervoor :) Vermoed eerlijk gezegd dat pas over een jaar of vijf VR voor iedereen betaalbaar zal zijn :)
, ik kan me niet inbeelden dat de hele vriendenkring een pc heeft die krachtig genoeg is ervoor
Inmiddels heeft Oculus de recommended specs alweer omlaag geschroeft, nu kan je een PC bouwen die voldoet voor 450-500 euro of zelfs 400$ in de VS.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 22 juli 2024 14:20]

Ja zo kan ik het ook bereikbaar maken. Het is niet alsof het opeens lekker werkt op een zwakkere PC als de aanbevolen specs verlaagd worden.
Oculus gaat gebruik maken van "asynchronous spacewarp", een techniek waarbij niet alle frames gerenderd moeten worden. In plaats daarvan maken ze synthetische frames gebaseerd op de vorige twee. Hiervoor is een stuk minder rekenkracht nodig. Nu is de GTX 960 al sterk genoeg, waar eerst zonder asynchronous spacewarp de GTX 970 de minimum was.

http://arstechnica.com/ga...nchronous-spacewarp-tech/
Dus volgens jou werkt het niet op een video-kaart die veel krachtiger is dan de PS4? De minimum specs zijn nu een i3 6100 en een GTX 960 (of een 1050 die een prijskaartje van 109$ zal krijgen)

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 22 juli 2024 14:20]

een video-kaart voor PC zal misschien op papier krachtiger zijn dan de Playstation 4 video-kaart, dit hoeft echter in de praktijk niet zo te zijn.

PC is een open systeem (je kunt zelf bepalen welke videokaart, geluidskaart,etc je erin stopt) terwijl een console een dicht systeem is (altijd dezelfde hardware). Om hiermee om te gaan moet software op een PC door allerlei layers en API’s. Terwijl je op console vaak direct toegang hebt tot de hardware.

Dit zorgt voor een groot snelheids voordeel voor console hardware.
Op een PC kan je de settings lager zetten, en dan is VR op een PC met een Geforce GTX 950/1050 of Radeon 460 fantastisch te spellen.

En dan zit je op de zelfde (of beter) kwaltijd als een Playstation 4 Pro.

Als een Pentium G3258/Intel Core i3 en Geforce GTX 750 Ti gelijk staat aan een Playstation 4/ Xbox One, dan zal hij met een Geforce GTX 950/ Radeon RX 460 veel sneller wezen dan een Playstation 4/ Xbox One.

https://www.youtube.com/watch?v=JxUPJdcChzE

https://www.youtube.com/watch?v=iipDWbd6HNg

https://www.youtube.com/watch?v=3L-jVhZg0G8


Ontopic: en hoe zo Tweakers is de PlayStation VR veel vr voor weinig geld, de Sony PlayStation VR kost € 399,-, en de Sony Computer Entertainment Move Motion Controller Twin Pack kost € 72,99, zonder de Move Motion Controller Twin Pack is hij niet compleet, en vergeet niet de PlayStation Plus dat € 46,94 per jaar kost.

En dan ben je dus € 472,- kwijt, bijna € 500,- sorry maar dat is NIET weinig geld, dat is voor veel mensen veel geld, en veel mensen hebben niet een Playstation 4, dus dat is een Sony PlayStation 4 500GB € 284,90 + € 472,- + € 46,94 = € 803,84,-

Met andere woorden niks goedkoop aan, en als je al een redelijke PC heb (Geforce GTX 950/960/1050 of Radeon R9 380/RX 460), en niet een Playstation 4 koop je een HTC Vive voor € 959,- ja weet ook een hoop geld, maar ik koop liever de HTC Vive als ik een redelijke PC heb dan de PlayStation 4 + PlayStation Plus + PlayStation VR + Move Motion Controller Twin Pack.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 14:20]

Daar heb je inderdaad gelijk in, maar qua hardware valt het toch echt alles mee.
Ik heb een oude i7 930, 16GB RAM en een R9 290 (inmiddels ook al ruim 3 jaar oud), ik ben eigenlijk nog niets tegen gekomen wat ik niet normaal kan spelen en ben dan ook voorlopig niet van plan te upgraden. Ik heb een Vive trouwens, Oculus nog niet geprobeerd.

Ik weet niet precies wat hier aan nieuwe hardware (en kosten daarvan) tegenover zou staan, maar je hoeft echt geen monster pc te hebben om met de Vive te kunnen gamen. Ik ga er vanuit dat dit met de Oculus (zeker met ASW) niet anders zal zijn.
Het is ook niet dat ze alleen de specs verlagen. Er worden ook nieuwe technieken toegepast waarbij de scène bijvoorbeeld maar 1 keer gerenderd hoef te worden ipv een keer per oog. Daarnaast belooft asynchronis spacewarp problemen met lage framerates te compenseren.
De techniek waar jij het over hebt, "Single Pass Stereo", wordt alleen maar bij de Pascal-kaarten gebruikt. (De 1000-series van Nvidia).

Dat de Oculus nu lagere minumum-specs krijgt staat hier los van, omdat de Pascal-kaarten sowieso al geschikt zijn voor vr.

https://developer.nvidia.com/pascal-vr-tech
Dat is ook maar een van de optimalisaties. Met name asychronous spacewarp moet helpen bij minder krachtige hardware

http://www.tomshardware.c...rs-min-spec-vr,32826.html
Niet helemaal waar, men heeft de PSVR in cinema mode al werkend gekregen op een aantal andere apparaten als de PC, XONE en zelfs de Wii;

http://www.eurogamer.net/...orks-with-xbox-one-and-pc
Nouja, "werkend gekregen" klinkt alsof er echt moeite in is gestoken. Ze hebben gewoon de HDMI kabel die van de PS4 naar de processing unit moet, niet erin geplugged en een ander apparaat erin geplugd. Werkt gewoon met ALLE HDMI apparaten, is hetzelfde als je PS4 loskoppelen met je TV en je Xbox op die HDMI poort aansluiten.

Voor de rest is er niks VR aan en je MOET de processing unit verbonden hebben met de PS4 die aan moet staan. Dus je bent gewoon alsnog gebonden aan de PS4.

Ik heb de PSVR sinds release en geen moment spijt van!

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juli 2024 14:20]

We hebben zelf ook gekeken naar de cinamatic mode op de bril, op elke review hierover werd aangegeven dat je de usb op de ps4 ingeprikt moet hebben voor wil deze werken. Maar bij het testen op een laptop in combi met de ps vr werkt dit gewoon prima zonder ps4 aangesloten te hebben (sterker nog hadden niet eens een ps4 voor handen). Het is dan gewoon gamen op een enorm 2d beeld zonder enige vorm van head tracking.
Dus in feite een beamer-ervaring zonder de beamer? Dat vind ik eigenlijk best wel een groot pluspunt aan het geheel, zeker dat een beetje beamer ook rond deze prijs begint. :D
Yup, het is letterlijk alsof je in een bioscoop aan het gamen bent, waarbij je zelf kan instellen of je voorin, halverwege, of achterin de zaal wil zitten.
PS VR + netflix = WIN! :-D
Overdrijven is ook een kunst, heb zelf al verschillende videobrillen en de DK2 gehad en elke keer werd die stelling ook gedaan, maar elke keer is dat toch totaal niet te vergelijken. Geen van de brillen komt in de buurt van gewoon met mn cheapass (optoma HD131) beamer op 3 meter breed projecteren.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 22 juli 2024 14:20]

Nee, het is geen beamer, dat klopt. Daarentegen was ik toch danig onder de indruk toen ik Star Wars VII met mijn VR bril keek. Beeldkwaliteit moet je dan ongeveer vergelijken met de kwaliteit van een analoge bioscoopzaal, net een beetje onscherp, zeg maar. De enige keer dat het me echt opviel was bij de scene tussen Kylo Ren en Han Solo, waarbij Kylo vrij lang stationair in beeld gebracht wordt.

Overigens, jouw 'cheap ass' optoma HD131 met een aanschafprijs van 550 Euro al duurder dan deze bril...

Ik denk trouwens wel dat als je ruimte hebt voor een beamer, dat een handigere oplossing is, tenzij je bij voorkeur helemaal niet gestoord wil worden als je aan het kijken bent. (zeg maar alleen in een bioscoop zitten vs thuis op de bank waar je omgeving je kan storen)
Dan moet je die muur wel hebben. :)
Sorry, maar de beeldkwaliteit haalt het nog niet bij een beetje fatsoenlijke beamer van rond die prijs. En met de beamer kun je wel met meer mensen samen kijken..
Dus dan sluit je de usb waar die gast van het filmpje van zegt dat hij altijd in de ps4 moet gewoon aan op een normale usb op je bijvoorbeeld desktop? Dan de HDMI in je pc en dan heb je een soort van beamer idee?
Dan is het nog wel interesssant om eens te gaan kijken ook voor het kijken van films. Wil al tijden een beamer maar zit nog in twijfelmodus.
PS4 heb ik zelf overigens niet maar als ik de psvr al kan gebruiken als zeg maar scherm waar ik films op kan kijken en kan gamen kan ik die ps4 later nog wel een keer op de kop tikken.
ja maar daar heb je naar het schijnt ook een PS4 voor nodig, werkt dus niet standalone
Dat is geen VR, maar gewoon een 2D scherm via een bril. Dus ja, je bent wel degelijk gebonden aan de PS4.
Maar dat is toch ook met HTC Vive en Oculus Rift (is meer gesloten dan Vive, wat blijkt uit aantal nieuws berichten in verleden). Ongeacht dat ik Steam fijn "software" vindt zullen vast wel genoeg mensen die daar over anders denken.

Ik denk met VR hype wil iedereen beetje markt aandeel pikken en aan prijzen dat hun systeem het beste is op het moment...dus ook eigen ecosysteem ;)

[Reactie gewijzigd door umbrella1982 op 22 juli 2024 14:20]

Ik denk met VR hype wil iedereen beetje markt aandeel pikken en aan prijzen dat hun systeem het beste is op het moment...dus ook eigen ecosysteem
Ik zie Oculus Rift dit niet snel doen, laat staan PSVR wat op een gesloten systeem draait
Ik zie dat dus wel, want er zijn ook genoeg demo's van de virtuix waarbij de Rift gebruikt wordt.
Steam op zich vind ik niet vervelend. Alleen is hun software echt een draak van een programma geworden, ik had steam liever een soort lite versie zien uitbrengen waar al die meuk uitgesloopt is met een wat rapperre browser voor de store. Geen onzin als overlay, steamOS, en andere waardeloze features.
Anoniem: 342278 @mikesmit20 oktober 2016 11:33
steam 100 keer liever als origen of U play...
Lijkt mij niet echt een straf om een ps4 aan te schaffen. Genoeg exclusieve topgames.
haha zeker, niet. Top console.
RDR2 komt volgend jaar pas uit.
En gaat de PS4 Pro nu een beter beeld opleveren tijdens het gebruik van de PSVR? Hogere framerate? Hogere resolutie?
Dit heb ik van iemand die er lijkt me veel van wist, ik heb die vraag gesteld op Youtube en die gast had me geantwoord. Zijn bronnen weet ik niet

I own a PSVR
You just made one point correct for the VR. The ps4 Pro will increase the frame rate --- and double the pixels, run smoother, look crispier, and Pro-optimised shader code is much faster, stereo geometry processing, and multi-resolution shading.

The Pro GPU includes custom hardware for accelerating virtual reality. The latter in particular is a big deal: it would allow Pro developers to concentrate GPU resources on elements of the scene that are actually visible, as opposed to fully processing the periphery of the viewport, with resolution literally wasted in the final lens warp.

Its also thanks to its new redesign architectural Polaris GPU chip processor which allows computational data points, teraflops, to flow much faster.

2160p YUV420 is interesting in that this allows PS4 Pro to connect to older 4K screens that lack the full HDMI 2.0 implementation. By reducing chroma information, the required bandwidth drops down in half, allowing HDMI 1.4 screens to get a full 60Hz signal.

What's curious here is that PlayStation VR's external processing box only seems to support HDMI 1.4, meaning that Pro functionality is limited to 2160p YUV420 - and HDR won't work either. Both 2160p RGB and HDR will require PSVR users to disconnect the external processor and hook up the console directly to the screen. This is not ideal, obviously.

2160p RGB doubles the bandwidth requirement, meaning HDMI 2.0 is a must, and sends the framebuffer through losslessly to the 4K screen.

All in all, the VR lens is 1080 but as for now the VR needs a great upgrade for cleaner/crispier graphics and higher demand of computational power for dynamic gameplay. The ps4 Pro should accommodate the VR.

As for now many are saying, graphically, its ranking close to VIVE and Oculus quality. Im sure with the PRO the PSVR will reach that quality graphically. And might I add, PSVR is only VR running at 90hz - 120hz unlike its competitors.
Niet geheel waar. Resolutie kan niet hoger. Alleen de textures zijn wat mooier.
Ze willen de mensen met de originele PS4 niet benadelen.
De GPU lockt het allemaal ook

[Reactie gewijzigd door Wesley-groet op 22 juli 2024 14:20]

Volgens mij kan dat wel, gezien de PS4 non-pro gelockt is op 720p op VR.
Nee, alle VR games zijn op 1080P 60fps gerenderd
Hogere framerate zou mogelijk kunnen hoewel de VR games al minimaal 60FPS moeten halen. Hogere resolutie is niet mogelijk aangezien de max van het scherm 1920x1080 is waar de huidige games al op draaien. Wat ik wel verwacht is dat de grafische kwaliteit omhoog zal gaan en er meer detail en hogere resolutie textures gebruikt kunnen gaan worden.
Alleen supersampling. Jim Ryan had gezegd dat ze het redelijk gelijk willen houden
Dat is wel een van de beloofde pluspunten van de PS4 Pro. Games moeten het wel 'inbouwen', maar ik verwacht dat de meeste VR games die er nu zijn en alle VR games die nog gaan komen sowieso er net iets beter of vloeiender uitzien op de PS4 Pro in combinatie met PS VR.
Zit wel weer een beetje in dubio. Vind de ervaring en de bril heel gaaf. Maar ik wil niet tegen de 600 euro uitgeven om uitgebreide demo's voor de prijs van een volle game te kunnen spelen.
De content die er nu is zal je een goede tijd bezig houden en volgens mij is er op Rigs na momenteel geen enkele game full priced. Op basis van de demodisc kan je bepalen welke games je liggen en natuurlijk is er de fantastische The Playroom helemaal gratis. Ook komen er de komende maanden een aantal mooie nieuwe titels bij, waaronder Eagle Flight, Robinson en Farpoint. De eerste echte triple A games verwacht ik pas in de loop van 2017 maar wat er nu is en op korte termijn bij komt is voldoende om je voorlopig mee te vermaken. Ook kleinere titels kunnen enorm leuk zijn in VR.
Jawel. Eve is full priced. Ik heb hem gekocht en vind het geweldig, maar eerlijk gezegd eigenlijk te duur.
Oh ja, Eve inderdaad ook die was ik even vergeten.

We moeten alleen niet vergeten dat ontwikkelaars van VR games een risico nemen door een game te maken voor een nog beperkte userbase. In dat opzicht vind ik het wel gerechtvaardigd dat deze games op dit moment gemiddeld nog iets duurder zijn.
En BattleZone ik heb hem nog niet gekocht maar volgens veel reviews is het wel een goed spel.
Vraagje: in de demo versie is het niet mogelijk de controls aan te passen. Geldt dat ook voor de betaalde versie?
Ik heb het niet geprobeerd, maar wel de vraag op reddit vaker voorbij zien komen. Dat was niet het geval, ik heb begrepen dat ze er mee bezig waren, maar ik weet niet of dat al geimplementeerd is. Ik denk dat je je antwoord wel op evevalkyrie.com kan vinden.
Dat geloof ik ook wel. Zal ook niet lang meer duren voor ik er een in huis heb gok ik.
Je bent pionier of niet.

Ik had in het vage verleden een 3d bril.
Zware hoofdpijn, koste 700 gulden maar wat was het feest met unreal tournament.
https://nl.hardware.info/...e-nvidia-geforce-256-test
Ja!
Ik had ook een vidkaart (weet niet meer welke) met zo'n LCD brilletje. Ik heb het brilletje volgens mij nog op mijn verzamelplank liggen. Ik heb er helaas nooit mee kunnen spelen omdat mijn PC het niet trok.
Het is al weer 16 jaar geleden.
Maar ik had toen nog een pentium 3 1000 mhz en de hele kast onoverzichtelijk bekabeld met scsi uw2.
Met lampjes en temp sensoren en een razende ventilator om het koel te houden......

Nu een asus n751jk laptop, spannende tijden zijn voorbij van overklokken en testen.
True en die boxart alleen is al 700 gulden waard ;)
Ik wacht het nog allemaal even af wat het gaat doen, het is nu nog niet meer dan een gadget.
Leuk voor sommige maar je heb er nog niet super veel aan, zoals je ziet spellen half uurtje spelen en al weer uitgespeeld.

Ik heb dan ook nog niet geprobeerd ga ik zeker nog wel doen binnenkort, maar voorlopig koop ik hem nog niet.
Het is totaal geen gadget, het is de nieuwe manier van gaming. Ga het eerst maar eens proberen, dan kan je pas meepraten. En dan ben ik ook wel benieuwd of je het nog steeds niet wilt kopen ;)

[Reactie gewijzigd door .GoO op 22 juli 2024 14:20]

Mja dat dacht ik van de move controller ook. Sterker nog ik heb destijds gewacht met de aanschaf van de PS3 tot er een slim versie van was MET move games. Het resultaat; superleuk de eerste paar dagen en toen verdween het in de kast door gebrek aan content.

Het probleem met VR gaat zijn dat het een beetje kip-ei is; niet elke game is geschikt en je moet eigenlijk als ontwikkelaar specifiek aan de slag gaan voor VR bij het opbouwen van het spel. Dan komt gelijk de drempel om de hoek zetten dat het aantal VR spelers voorlopig beperkt blijft. Dus zal Sony het waarschijnlijk moeten sponsoren, zoals ze nu bij de launch ongetwijfeld doen.

Zullen veel PS gamers een VR bril gaan kopen? Zolang:
1) de use case beperkt is (e.g. Geen fps bijv)
2) de helm bedraad is
3) de resolutie te laag (realistische games zien er niet uit)
4) veel mensen nog ziek worden van VR en
5) derhalve de installed base beperkt blijft

...zal VR niet mainstream doorbreken denk ik. Dan kan het nog zo'n gave ervaring zijn, het blijft een uitgave van 460-500 euro + games. Ik snap dus heel goed als mensen de kat uit de boom kijken en denken dat het een gimmick is.

Dat gezegd hebbende; ik wil dolgraag VR (en verwacht underwelmed te zijn) en Sony is het enige bedrijf wat überhaupt een succes van VR kan maken.

[Reactie gewijzigd door Spam op 22 juli 2024 14:20]

Ik snap je gedachte en het is inderdaad een kip-ei verhaal, maar VR is in letterlijke en figuurlijke zin zo'n game-changer dat ik er veel vertrouwen in heb. Op geen enkele manier vergelijkbaar met een Move of Kinect, wat leuk is maar niet veel meer dan dat. De eerste verkoopcijfers en reacties zijn in ieder geval erg hoopgevend.
Anoniem: 181786 @Spam22 oktober 2016 16:04
Ik zou nog een zesde punt willen toevoegen. Het ontbreken van noodzaak.

Stel dat de nieuwe Battlefield 1 (of een willekeurige andere hele grote en gewilde titel) exclusief met VR was te spelen. Dan zou dat zoden aan de dijk zetten qua verkopen, dat zou mensen over de streep trekken. Nu is de noodzaak er niet want alle grote AAA titels kan je nog gewoon op de TV spelen en dat zal nog een hele tijd zo blijven tenzij Sony een flinke pot met geld aan een ontwikkelaar gaat geven om exlcusieve content voor de VR te ontwikkelen.
Ik sluit me aan bij .GoO. Het is geen gadget. Het is next level gaming. Echt, probéér het. Het is early adopter, en niet perfect, maar het is desondanks een onbeschrijfelijke toevoeging. Je kan er niet over oordelen zonder het geprobeerd te hebben.
Ik geloof je direct maar ik wacht ook toch nog ff, ik kan me niet vermaken met een paar demo's en wat korte games.

Ik wil eerst wachten of er grote games komen die er gebruik van gaan maken, of dat er nog games gepatcht gaan worden (fallout 4 of no mans sky bijvoorbeeld), we zitten nu nog in de fase dat alles wat er is leuk is want je hebt het nog nooit eerder gezien.

Maar de games/demos die er nu zijn zou ik nooit van mijn leven spelen zonder vr dus zo gauw de novelty eraf is zal ik ze mét vr ook niet spelen verwacht ik. Ik zie vr net zoals alle andere toevoeging zoals 3d, fullhd, 4k, 100" schermen, HDR etc etc. Het verbetert een goed spel maar een slecht spel wordt er nooit goed van.
Waar ik al jaren naar uitkijk is een space sim met een VR headset. Toch wordt er in de review niet gerept over Eve vakyrie. Kan iemand daar iets over zeggen?

deze reviewer was duidelijk onder de indruk: http://www.polygon.com/vi...aystation-vr-ps4-graphics
Elite: Dangerous ondersteunt al een tijdje VR headsets. Eve Valkyrie is niet echt een space sim, draait puur om multiplayer dogfights.
Ja dat van elite weet ik maar dat spel vond ik echt mega saai. Het hoeft van mij niet constant actie te zijn maar in elite was het gewoon te moeilijk. Bovendien is de investering in een pc VR headset plus betere proc+gpu het geld nu niet waard.
Ik vind het heerlijk om door de ruimte te suizen, Team DM te spelen (human vs AI voorlopig). De ervaring, de immersie is enorm. De game zelf is wat dun, nauwelijks single player campaign en een beperkt aantal maps. Voor mij wordt dat allemaal gecompenseerd door 'de ervaring'. Maar als je meer zoekt dan rondvliegen en on line combat, dan kan je misschien beter wachten tot er wat anders voorbij komt.
Ik kwam er van de week achter dat ik Thief ooit gekocht had maar nooit gespeeld en ben er nu mee bezig. Dat soort games lijkt me prima geschikt voor VR, lekker boven op een dakgoot om je heen kunnen kijken. En de game is niet zo hectisch dat je er snel last van zal krijgen, maar genoeg mogelijkheden tot subtiele schrikreacties. :)
Maar deze werkt toch niet in VR of wel?
Ik mis iets in deze review. Hoe is het gesteld met de condens op de lenzen ? Mijn Gear VR moet ik altijd eerst de lenzen even voor behandelen met alcohol zodat ze niet beslaan.

Speelt hier ook hetzelfde probleem ?
Een klein beetje condens na lange sessies bij mij. Even poetsen met het bijgeleverde brillendoekje is voldoende.
Ligt er aan hoeveel je zweet. Ik moet altijd na de eerste 5 minuten de lenzen en mijn bril oppoetsen, daarna heb ik er geen last meer van.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.