Sony PlayStation VR Review

Nik 8 november 2016, laatste update op 8 november 2016, 493 views

Sony PlayStation VR

De hardware is prima op wat kleine bugs na. Nu de software nog. Zal de PlayStation VR hetzelfde lot hebben als de PlayStation Vita?

Pluspunten

• Geweldige nieuwe ervaring
  • Veel waar voor je geld
  • Op veel vlakken beter dan de concurrent

Minpunten

• Bugs
  • Nu nog een gimmick?

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Ze zeggen dat VR de toekomst is. VR is vandaag de dag al volop verkrijgbaar. Maar is VR de nieuwe manier van gamen? En is de PlayStation VR goed genoeg?

Kosten

Ja, na vele jaren is het dan eindelijk zo ver. Het is al veel vaker geprobeerd: VR. Maar nu is het bereikbaar voor de consument. Zelfs de Action verkoopt brillen waar je een telefoon in kan stoppen en dan kunt genieten van VR voor minder dan een tientje. De PlayStation VR is flink duurder, maar bij lange na niet zo duur als de andere high-end VR-ervaringen.

Laat ik vooropstellen dat de PlayStation VR niet goedkoop is. Maar als je al een PlayStation 4 hebt (en die kans is vrij groot als je dit leest) is het redelijk betaalbaar. Ja, de prijs is gelijk aan een complete console, maar voor dat geld krijg je best veel terug. Je hebt daarnaast ook een PlayStation Camera nodig. Wil je cht genieten van de ervaring dan zijn de Move controllers onmisbaar. Tel alles bij elkaar op en je bent al snel 1000,- kwijt.

Consumenten VR

De PlayStation VR is n van de eerste VR-consumentenproducten. In deze review ga ik niet te veel kijken naar de concurrentie, maar om het een en ander in perspectief te plaatsen is het belangrijk om soms toch even te vergelijken.

Als product is de PlayStation VR in mijn ogen nog niet geschikt voor de consument. De manier van aansluiten in ronduit klungelig te noemen. Alleen al het feit dat er een kabel met 2 losse stekkertjes (waarvan n HDMI en n speciaal door Sony ontwikkeld) gebruikt worden om de headset met de processor unit te verbinden is een vreemde keus. Waarom dan niet een geheel nieuwe aansluiting ontwikkelen in plaats van n kabel met twee aansluitingen? Het voelt als een ondoordachte keus. Alsof ze bedachten dat HDMI voldoende was, maar ze er toch achter kwamen dat er nog meer gegevens doorheen moeten. De ene stekker is HDMI, de andere zorgt voor de voeding voor de lampjes, signaal van de gyroscoop en bediening van het geluid en meer. Nog zo’n vreemde keus: een stukje kabel met daarna de twee stekkers aan de headset. Stel dat die kabel stuk gaat door een net iets te intensieve speelsessie, dan kun je dus de gehele bril opsturen voor reparatie of vervanging. Als er direct aan de headset een aansluiting had gezeten had dit veel fijner geweest bij eventuele defecten. Het vervangen van een defecte kabel is dan makkelijker. Ook zou dit het opbergen veel makkelijker maken. Nu moet ik steeds dat kabeltje van een halve meter ergens laten in de doos en oppassen dat de stekkers geen krassen veroorzaken op de lenzen. Ook het gewicht van de connector maakt het gewicht wat aan de headset hangt onnodig zwaar.

De processor unit die er voor zorgt dat het beeld en geluid verwerkt wordt, is pure noodzaak. Zonder dit kastje zou je alleen de headset kunnen gebruiken en niet tegelijkertijd je TV. De unit verwerkt geluid zodat het in 3D door de koptelefoonaansluiting te horen is, terwijl hetzelfde f ander beeld en geluid naar de TV gaat. Ja, het is mogelijk om een ander beeld op je TV te toveren dan wat er via de headset te zien is. Dat werkt vooral fijn als je samen met iemand wil gamen die in dezelfde ruimte zit. In de praktijk blijkt het namelijk leuk te zijn om VR samen te doen. Je zou verwachten dat dit niet zo is, maar niets is leuker dan iemand anders zien schrikken bij games als Until Dawn: Rush of Blood of juist elkaar te helpen met het onschadelijk maken van bommen in Keep Talking and Nobody Explodes. Aan de andere kant zit hier ook weer zo’n vreemde kabel aan. Niet omdat het een bijzondere aansluiting is, het is USB naar Micro-USB, maar omdat deze USB kabel aan de voorzijde van je PlayStation 4 moet. Voor iedereen die de PlayStation 4 in het zicht heeft staan is dat gewoon een no-go. Mijn PlayStation 4 staat achter mijn TV dus ik heb er geen last van. Alleen de processor unit staat in het zicht. Gelukkig heeft de PlayStation Pro wl een USB-poort aan de achterzijde. Waarom de PlayStation 4 Slim dit dan weer niet heeft blijft dan toch weer een vreemde keus van Sony.

Wat ik zeker niet mag vergeten is het comfort. Waar andere VR-brillen kiezen voor een skibril achtig ontwerp, lijkt de PlayStation VR meer op een pet. Je zet de bril met een band op je hoofd. Aan de voorzijde op je voorhoofd, aan de achterzijde bijna in je nek. Deze band is bekleed met een zacht foam. Door aan een wieltje te draaien kun je de headset vastzetten waardoor je behoorlijk kunt bewegen tijdens je speelsessies. Zelfs ballen het doel in koppen is geen probleem. De randen om de bril zijn voorzien van een rubber welke redelijk goed het licht buiten houden. Je moet soms even met je vingers langs de rubbers gaan voordat je al het licht goed kunt blokkeren, maar als de headset eenmaal zit, merk je er na een tijdje niets meer van. Het gewicht valt enorm mee als je de headset uit de doos haalt. Alleen als de kabel met de eerder genoemde zware stekkertjes eraan hangen trekt de headset soms wat naar achter. Als je zit heb je hier aanzienlijk minder last van dan wanneer je zou staan. Veel games zijn gemaakt om zittend te spelen. Slechts een paar games willen graag dat je gaat staan.

Deze vreemde mix van voor- en nadelen maakt het lastig om te zeggen of het product ‘af’ voelt. Tel daarbij op dat de PlayStation VR heel erg comfortabel zit, veel beter dan de andere VR-brillen die ik geprobeerd heb. In dat opzicht is de PlayStation VR tch meer een consumentenproduct dan alle andere VR-brillen die nu op de markt zijn. De nadelen en ergernissen staan in de schaduw van de voordelen. Multiplayer games in de huiskamer, draagcomfort n een redelijke prijs maken de PlayStation VR geschikt voor iedereen.

Beeld

De PlayStation VR heeft een OLED scherm met een resolutie van 1920x1080 voor beide ogen en dus 960x1080 per oog. Het scherm heeft een beelddiagonaal van 5,7 inch (14,5cm). Veel nieuwe smartphones hebben een hogere resolutie op dat formaat. Sony gebruikt echter een bepaalde slimme RGB pixel techniek waardoor je dit niet kunt vergelijken met een smartphone. Volgens Wikipedia is het menselijke gezichtsveld met twee ogen ongeveer 140 graden. De headset haalt slechts 100 graden, dus dat is aanzienlijk minder. Voor mij voelt het vergelijkbaar met het dragen van een motorhelm. Hoe leuk deze specificaties ook zijn, het zegt weinig over de VR-ervaring. Veel gebruikers klaagden over het feit dat ze de pixels zien. Anderen hebben het weer over het screen-door effect. Omdat ik bij beiden geen voorstelling had was ik bang dat het beeld tegen zou vallen. Laat ik dan maar meteen met de deur in huis vallen: het beeld is prachtig met enkele kanttekeningen. Ja, als je heel goed kijkt kun je de pixels zien. Maar ik denk dat de meeste reviewers eerder de pixels bedoelen die de PlayStation zlf opbouwt. Het is duidelijk dat de PlayStation 4 kracht tekort komt om bepaalde beelden goed te renderen. Feitelijk zou het toevoegen van anti-aliassing - iets wat ik altijd al een gemis heb gevonden bij iedere generatie PlayStation - al wonderen verrichten. De pixels die k zie, zijn namelijk gewoon de randen van de modellen en geometrie. Texturen zijn over het algemeen goed en daar vallen pixels bijna niet op. Alleen als ik echt ga focussen op de pixels en het beeld niet beweegt, kan ik daadwerkelijk het raster van de hardware pixels zien. Alleen zodra ik maar iets met mijn hoofd beweeg is dat al veel lastiger en dus te verwaarlozen. Maar het ene spel is haarscherp, de ander (Kitchen demo) is heel erg karteling.

Wat wel vervelend is, is dat het beeld niet overal even scherp is. Dit heeft twee verschillende oorzaken: de lenzen n de grafische kracht van de PlayStation 4. De lenzen zijn zo gemaakt dat je op een korte afstand van het display ‘gewoon’ kunt zien. Door de ronding is het beeld aan de uiterste hoeken net wat minder scherp. Voor mensen met een cilinderafwijking is dit vast een bekend iets bij gewone brillen. Hier is vrij weinig aan te doen. Het andere probleem is dat het volledig scherp renderen van het beeld door de PlayStation 4 niet haalbaar is. Sony heeft een trucje bedacht waarmee het midden van het beeld altijd scherp gerenderd zal worden. Je moet je hoofd dus verdraaien als je tekst in de hoeken wilt kunnen lezen. Dit kost veel minder rekenkracht en is daarom een prima methode om meer details te tonen in het midden. Waarbij je normaal gewoon je ogen kunt bewegen en kunt scherpstellen is dat nu niet mogelijk. Maar probeer zelf eens terwijl je deze tekst leest je omgeving te bekijken. Je zal zien dat je omgeving ook onscherp is.

Besturing

De besturing van VR hangt heel erg af van het spel. Het ene spel speelt geweldig met een Dualshock controller, het andere spel wil je het liefst spelen met de Move controllers. De tracking van deze controllers laat te wensen over. Veel te vaak krijg ik de melding dat mijn controller buiten bereik is of erg lijkt te trillen. Het is niet precies genoeg. Waar dat aan ligt kan ik dan niet zeggen. Misschien is het LED-stripje op de controller te klein? Vooral in Tumble VR zie ik mijn controller vaak ‘rood’ worden wat betekend dat er een probleem met de tracking is. Ik heb de camera al verplaatst: boven de TV, voor de TV, onder de TV. Verlichting aanpassen, camera dichterbij, verder weg. Niets helpt. Datzelfde probleem ervaar ik met de headset. De bewegingen worden redelijk nauwkeurig bijgehouden wat mede te danken is aan de grote hoeveelheid lampjes op de headset. De eerste dag had ik overigens geen last van drifting, maar op dag twee was het probleem er ineens wel. Het is vervelend dat het midden van het beeld steeds verder naar links lijkt te draaien. Dit is inmiddels een bekend probleem, maar Sony doet er vooralsnog weinig mee. Dat is meer dan jammer, want het kan de ervaring behoorlijk verpesten. Zeker als er vrienden op bezoek komen die zich steeds afvragen waarom het beeld naar links draait en ze niet weten hoe dat te corrigeren is. Bij sommige games kun je in VR je eigen controller zien. Ideaal, want iedereen die niet bekend is met de controller kan zonder de bril af te zetten even kijken welke knop je moet drukken. Ook handig bij VR-ervaringen waarbij je de controller naast je neer kunt leggen of aan een medespeler door moet geven, want je ziet letterlijk je controller in VR op dezelfde plaats liggen als in het echt. Helaas is het niet altijd even goed uitgewerkt. Er zijn games waarbij de controller niet in verhouding is en de relatieve positie dus afwijkt. Nog erger zijn de games waarbij je de controller in VR helemaal niet ziet. De bril is gelukkig verstelbaar door deze naar voren of achteren te schuiven. Op de verste stand kan ik net onder de bril doorkijken wat dan weer handig is om bijvoorbeeld je controller terug te zoeken.

Ervaring

Uiteindelijk draait het om de ervaring. Zoals ik eerder al omschreef is de PlayStation VR niet alleen leuk in je eentje, maar minstens zo leuk met vrienden of familie. Gelukkig krijg je bij aankoop direct een aantal demo’s op een disk mee. Deze kun je gerust in de verpakking laten zitten. Het downloaden van de demo’s uit de PlayStation Store geeft je veel meer keus. Hoewel het een te lange review zou worden als ik alle games ga behandelen, wil ik er wel een paar uitlichten. Als eerste valt op dat de kleine en simpele games het erg goed doen. Mijn vriendin is helemaal weg van Tumble VR (en deze game kost nog geen 10,-). Ook The Playroom VR is erg leuk om met vrienden of familie te spelen. Het is meer dan een tech-demo en zou van mij uitgebreid mogen worden naar een volledig spel. Hoewel ik zelf geen last had van motion sickness kon mijn vriendin het geen 5 minuten volhouden in Driveclub VR. Over dat spel gesproken: dit was de grootste tegenvaller en toch mijn favoriete game. Waarom? Simpel. Grafisch is het niks. Het interieur is mooi maar de banen zijn bedroevend slecht. Het is allemaal zo onscherp en er missen zo veel details dat het soms gewoon lastig is om te racen als je de baan niet kent. Tegelijkertijd is het in combinatie met een T300RS stuur en een PlaySeat de ultieme VR-ervaring. Het is gewoon ongelofelijk om alleen al in de auto te zitten en om je heen te kijken. Vooral de openwheel auto's zijn geweldig. De stoelen, de achterbank. Ja, zelfs de spiegels doen het maar zijn helaas zo goed als onbruikbaar omdat de details missen. Maar het gevoel van snelheid, de beleving dat je aan het racen bent, het ‘pas op ik rem even anders knal ik op m’n voorligger terwijl ik normaal gewoon doorbeuk’ is - mede daardoor - zo veel leuker dan het racen op een plat scherm.

Toekomst

Is VR de nieuwe manier van gamen? En is de PlayStation VR goed genoeg? Om deze vraag te beantwoorden moeten we in de toekomst kijken. Het probleem is zowel de hardware als de software.

En probleem is makkelijk op te lossen. De hardware van de bril is wat mij betreft goed genoeg. De resolutie is prima: het screen-door effect heb ik geen last van. Alleen de opbouw van de pixels laat te wensen over. En dat ligt natuurlijk aan de kracht van de PlayStation 4. Gelukkig komt Sony met de PlayStation Pro. Dit zou een perfect huwelijk moeten worden. Ik vertrouw er volledig op dat spelontwikkelaars de headset tot het uiterste zullen duwen want dat is nu absoluut nog niet het geval. De eerste beelden van de PlayStation VR in combinatie met de PlayStation Pro zijn al te zien en met wat optimalisatie moet het helemaal goed komen. Ik hoop dat het beeld gerenderd zal worden op hogere resolutie met anti-aliassing, extra effecten, meer polygonen, betere texturen en dat vervolgens downscalen voor de PlayStation VR moet wel mooiere plaatjes opleveren. Los dan nog even het probleem met de tracking en drifting op en ik ben tevreden.

Het andere probleem is iets waar ik toch wel wat vraagtekens bij heb. Hoe leuk VR nu ook is, als er niet voldoende content beschikbaar komt, blijft het apparaat straks net als mijn PlayStation Vita in de kast liggen. En de eerste tekenen van dat probleem zijn ook al aan het licht gekomen. Ik had verwacht dat een spel als Gran Turismo Sport volledig in VR speelbaar zou zijn. Het is misschien te veel gevraagd van de ontwikkelaars. Maar dat is nu ook het punt. Veel ontwikkelaars willen er geen tijd en moeite in steken:

“It will be one part of the game.One thing we discovered in developing and doing the VR, to do the whole game playable in VR is going to be a strain on the players. […] there’ll be a VR Tour mode that’ll be included in the game. That showcases the VR effects.” — Kazunori Yamauchi

Het is natuurlijk gewoon een slecht excuus. Zeg dan gewoon dat je niet de tijd of moeite wil nemen, maar ga je niet verschuilen achter zo’n excuus. Ik kan zelf wel bepalen hoe lang ik in VR wil of kan spelen. Nu is mijn ervaring beperkt tot wat de ontwikkelaar beschikbaar maakt. Feitelijk degradeert VR met deze uitspraak tot niets meer dan een gimmick die leuk is voor korte, simpele games. Ik wil geen showcase, ik wil veen VR effect, ik wil volledige games spelen en mezelf onderdompelen in een wereld die normaal onbereikbaar is. Dat is wat VR zou moeten zijn. Als alle ontwikkelaars de mening van Yamauchi delen, dan ben ik bang dat de consument en de gamer meer klaar zijn voor VR dan de ontwikkelaars. En dat zou de doodsteek zijn voor VR in het jaar 2017. Ik kan alleen maar hopen dat er volledige games komen, want dat VR smaakt naar meer.

Heb jij ook een Sony PlayStation VR?

Mooie Review ik wil ook graag reviewen maar kwa Typen ben ik echt slecht misschien dat ik het doe via Youtube.