Door Jurian Ubachs

Redacteur

E3: Modern Warfare 3

08-06-2011 • 12:30

148

Multipage-opmaak

Makkelijk jaar?

"Een mening is beter dan geen mening", wordt wel gezegd. Als dat zo is, mag Activision over één ding zeker tevreden zijn, want er zullen weinig gamers zijn die geen mening hebben over Call of Duty. Of die meningen altijd even positief zijn, valt te bezien. Black Ops kreeg lovende kritieken, maar werd later stevig aangepakt door zijn eigen community. Slechte verbindingen en een overdaad aan hacks en exploits speelden de game parten.



Traditioneel heeft Infinity Ward het met Modern Warfare minder zwaar te verduren dan Treyarch met zijn games, dus in dat opzicht belooft 2011 een wat gemakkelijk jaar te worden. We schrijven nadrukkelijk "in dat opzicht", want de concurrentie zit niet stil. Waar Black Ops moest concurreren met het aardige Medal of Honor, moet Modern Warfare 3 zich meten met topgame-in-wording Battlefield 3. Die uitdaging gaan Infinity Ward en Sledgehammer Games zonder enige twijfel aan, want de eerste beelden van Modern Warfare 3 liegen er niet om.

*Samenwerking

Voordat we inhoudelijk naar Modern Warfare 3 kijken, is het aardig om het even over die samenwerking te hebben. Na de leegloop bij Infinity Ward was vers bloed natuurlijk meer dan welkom en Sledgehammer heeft dan ook geholpen bij de ontwikkeling van de game. De positie van de tweede ontwikkelaar is zelfs zo prominent, dat de presentatie op de E3 werd gegeven door Michael Condrey, een van de oprichters van Sledgehammer. Robert Bowling van Infinity Ward, ook wel bekend als @fourzerotwo, is in ieder geval blij met de aanwezigheid van de mannen van Sledgehammer. "Zij hebben de vorige games van buitenaf gezien en bieden ons een andere kijk op Modern Warfare, en een andere mening over waar de serie heen zou moeten gaan. Dat levert nieuwe ideëen en inspiratie op", aldus Bowling tegenover Tweakers.net.

Derde Wereldoorlog

Modern Warfare 3 gaat verder waar Modern Warfare 2 was gebleven. Dat spel draaide rond een groep opstandelingen die de controle over Rusland had overgenomen, wat Rusland in feite tot een gigantische terroristische dreiging maakte. Wat het resultaat daarvan is, zien we in Modern Warfare 3. De wereld is verzeild geraakt in een Derde Wereldoorlog, met Rusland als grote boosdoener die tegenover de andere landen staat. Dat schept mogelijkheden, want met een wereldoorlog kun je letterlijk alle kanten op, en dat doen Infinity Ward en Sledgehammer dan ook.

*Kapotgeschoten New York

Zo hebben we allemaal kunnen zien dat New York een prominente plek inneemt in Modern Warfare 3. In de missie die werd getoond tijdens de persconferentie van Microsoft, en die wij achter gesloten deuren uitgebreider zagen, was een volledig kapotgeschoten New York te zien. De sfeer ademt 'Call of Duty', en dat is te danken aan alles: van de voice-acting tot de letters die je in beeld ziet verschijnen bij het begin van de missie.

Modern Warfare 3

Niet lang na het begin doet Modern Warfare 3 waar de franchise al jaren goed in is: actie en spektakel leveren. Een regen van explosies daalt neer terwijl speelbaar personage Frost zich met zijn medesoldaten tussen zinkende schepen door manoeuvreert. Geloofwaardig is het niet, maar dat hoeft ook niet: het is Call of Duty. De game biedt weliswaar realistisch bewegende soldaten, maar hij zet die soldaten neer in een setting die volledig over-the-top is. Spectaculair is het zonder meer.

*Herkenbaar

Naast spectaculair is Modern Warfare 3 vooral ook herkenbaar, in zowel goede als slechte zin. De actie zul je in een split-second herkennen als je ooit eerder Call of Duty hebt gespeeld. De soldaten bewegen zoals je het gewend bent, en het schieten ziet er al even vertrouwd uit. Ook grafisch is de game herkenbaar, maar of dat net zo positief is, valt nog te bezien. Ja, alles spat van je beeldscherm af, maar een karteltje hier en een wat simpele texture daar verraden dat de engine sporen van ouderdom vertoont. Modern Warfare 3 is absoluut geen lelijke game, maar hij mag ternauwernood in de schaduw staan van de huidige grafische standaard. Die standaard wordt uitgerekend door Modern Warfare 3's grootste concurrent, Battlefield 3, neergezet.

Een leuk, maar bekend ritje

'Herkenbaarheid' is zeker ook van toepassing op de tweede missie die ons werd getoond. In het havengebied van Londen gaat een groep SAS-soldaten op pad om de inhoud van een truck veilig te stellen. Dat gaat gepaard met typische Call of Duty-actie. In een paar minuten tijd zien we hoe de SAS-leden scherp gecoördineerd als een mes door de boter snijden en tientallen vijandige soldaten overmeesteren. Dodelijke precisie op zijn best.

*Pegasus

Met deze missie is niets mis. Hij ziet er spannend uit en het tempo ligt hoog. De actie is prima en lekker hard en heeft de nodige bloedspetters her en der - altijd leuk voor de gamer die van geweld houdt. Toch knaagde er iets terwijl we deze missie aan ons voorbij zagen trekken. Ja, het is spectaculair en waarschijnlijk leuk om te spelen, maar het voelt misschien té vertrouwd. Het is alsof je elk jaar naar de Efteling gaat en daarbij ook steeds weer een paar keer in de Python stapt. Het blijft een leuk ritje, maar toch heb je het wel een beetje gezien na al die jaren.

Modern Warfare 3

Natuurlijk kent Modern Warfare 3 wel wat verbeteringen. Zo viel ons in de korte demonstraties op dat de physics wat realistischer ogen, wat bijvoorbeeld is te zien in een van de trap af rollend lichaam. Of dat soort kleine dingen het gevoel van 'been there, done that' weg kunnen namen, moet worden afgewacht.

*Spec Ops

Call of Duty is natuurlijk meer dan alleen de singleplayer. Sterker nog: de multiplayer is misschien wel belangrijker dan de singleplayer, maar daarover praten Activision en de ontwikkelstudio's nog niet. Wel is al het een en ander bekend over de Spec Ops-modus, en dan vooral dat er een nieuwe Survival Mode in het spel zit. Spec Ops is op de E3 ook te spelen, maar ten tijde van deze preview zijn we daar nog niet aan toegekomen. We bewaren Spec Ops dan ook voor een later moment.

Voorlopige conclusie

Zoals gezegd gaat Modern Warfare 3 verder waar Modern Warfare 2 was gebleven en dat kun je in de meest letterlijke zin opvatten. Los van wat kleine verbeteringen her en der hebben we op de E3 nog niet al teveel verschil kunnen zien tussen deze Call of Duty en de voorgaande Call of Duty-games. Dat is niet erg, want het blijft een spectaculair geheel en een beetje gamer weet wat hij kan verwachten van Call of Duty, maar het geeft wel een 'been there, done that'-gevoel.

De vraag rijst dan ook hoe lang Activision en de ontwikkelaars nog wachten met het introduceren van een geheel nieuwe engine. Efteling-gangers weten immers dat de Pegasus ooit niet meer voldoet. En dan wil je toch echt een keer een ritje maken in de Python.

Titel Modern Warfare 3 Modern Warfare 3
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Infinity Ward / Sledgehammer Games
Uitgever Activision
Releasedatum 8 november 2011
Call of Duty: Modern Warfare 3Call of Duty: Modern Warfare 3Call of Duty: Modern Warfare 3Call of Duty: Modern Warfare 3Modern Warfare 3Modern Warfare 3Modern Warfare 3

Lees meer

Call Of Duty: Modern Warfare 3
Call Of Duty: Modern Warfare 3 Video van 28 oktober 2011
Call of Duty: Modern Warfare 3
Call of Duty: Modern Warfare 3 Video van 10 augustus 2011
Modern Warfare 3 komt ook naar Wii
Modern Warfare 3 komt ook naar Wii Nieuws van 4 augustus 2011

Reacties (148)

Sorteer op:

Weergave:

Beetje offtopic maar laten we wel even duidelijk zijn met zn allen.

MW3 is ontwikkeld met consoles in mind, dit betekend dat de engine uiteraard "verouderd" blijft. Misschien willen ze geen tijd steken om 3 nieuwe engines te ontwikkelen of hebben ze geen mankracht hiervoor om te blijven concureren met b.v. de BF serie.

IK heb MW2 grijs gespeeld en multiplayer was erg leuk. Echter waren de graphics middelmatig en een "console" feel was overduidelijk aanwezig (pcgamer hier!) gelijk mis je ook de dedicated servers en zijn de maps gewoon te klein.

BFBC2 heb ik ook grijs gespeeld en als ik het vergelijk met MW2 mag MW2 net in de schaduw staan van BFBC2. Gameplay, graphics, de overall feeling, alles is bij BC2 gewoon een stuk beter.

Het voornaamste verschil tussen MW3 en BF3 is dat BF3 dedicated voor de pc wordt ontwikkeld en MW3 voor consoles.
En laten we eerlijk zijn, een shooter speelt gewoon beter op een pc.
Dat graphics onderdeel zijn van de gameplay is een mening en geen feit. Onderdeel van de graphics zijn b.v. de details van de omgeving wapens ect. Betere graphics geven mij meer zin om te spelen, oftewel betere gameplay.

Na het zien van beide games op de beschikbare filmpjes moet ik toch concluderen dat BF3 de beste kans maakt om GOTY te worden en zal waarschijnlijk MW3 overstijgen. Ik heb het idee dat de hardware markt ook een flinke boost gaat zien rond en nabij de release van BF3 :P
Ik snap niet dat Activision de keuze maakt om op een oude engine te blijven draaien en er niet gewoon voor kiezen een nieuwe frisse start te maken en een nieuwe engine te bouwen. Ze hebben een community die er best achter zouden staan, aangezien er in de huidige engine toch nog al heel wat dingen te wensen valt.

Net als bij DICE hebben ze een knap staaltje werk geleverd door een nieuwe engine van scratch af te bouwen en deze verder te ontwikkelen. En door goed naar de community te luisteren.

Als Activision nu ook gewoon goed naar de community gaat luisteren en dan ook werkelijk de problemen aan pakt die er nu in zitten (verbindingsfouten synchronisatiefouten en dergelijke) dan zouden ze al gauw een betere engine moeten kunnen bouwen. De formule van CoD is niet slecht qua multiplayer maar de engine is gewoon te oud en dat begin je te merken.

Ik denk ook dat die scripted missies een onderdeel daar van zijn. Dat er niet meer uit de engine te halen valt. Daarnaast denk ik ook dat Activision ook eens wat langer aan de CoD games moet gaan werken. Elk jaar een CoD uitbrengen is net te veel, heb ik het vermoeden, kunnen ze beter DLC uit gaan brengen die de SP en de multiplayer uitbreid.
Ik snap niet dat Activision de keuze maakt om op een oude engine te blijven draaien en er niet gewoon voor kiezen een nieuwe frisse start te maken en een nieuwe engine te bouwen (...) aangezien er in de huidige engine toch nog al heel wat dingen te wensen valt.
Wat er volgens mij vooral te wensen valt is dat er *DEDICATED SERVERS* komen, sorry dat ik even op capslock overstap, maar dat is volgens mij het enige wat 90% van de mensen wil weten. Jammer dat de maker van de game, en dus ook deze preview van Tweakers, daar nog steeds geen uitsluitsel over kunnen geven; ik lees tot nu toe tegenstrijdige geruchten, met de nadruk op geruchten want er wordt nog steeds niks echt zeker.

(( Op Twitter scheen iets bevestigd te zijn; waarna de tweet ineens weer weg was (tenminste dat is het verhaal, ik kan niet waterdicht controlleren of de tweet er ooit echt geweest is), in de ene preview staat het ene, in de andere preview staat iets anders, mensen denken in de comments het zeker te weten, maar verwijzen daarbij naar bronnen (zoals een quote van die tweet die niet meer bestaat) die ook geen definitief uitsluitsel geven. ))

Hoe het ook zij: Als er weer een matchmaking systeem zoals in MW2 in zit, dan sla ik MW3 *sowieso* over...
Ik denk ook dat die scripted missies een onderdeel daar van zijn. Dat er niet meer uit de engine te halen valt.
Dat scripted on-rails gedoe zit tegenwoordig toch overal in? Heeft volgens mij niets met de engine te maken, maar met het feit dat publishers dat gewoon *de bom* vinden. Ze willen je een filmische, "immersive" ervaring voorschotelen. Daarvoor huren ze dus een team van regisseurs (!!!) in om op allerlei punten in de game precies te bepalen wat er ontploft, wie er door het raam springt, en wat er instort, precies op het moment dat jij er voorbij komt. Om te zorgen dat die ervaring precies zo op jou overkomt als dat zij dat voor ogen hebben, wordt je dus om de haverklap de control uit handen genomen zodat je passief kunt gaan zitten kijken naar welke filmische hoogstandjes zij voor je bedacht hebben.

Terwijl wij als gamers (ten minste ik) steeds meer zoiets hebben van dat is nou wel mooi geweest. Ik vind een filmpje waar ik passief naar moet kijken helemaal niet "immersive"; dan zit ik me alleen maar te ergeren en tegelijkertijd op Esc, spatie, enter en linker muisknop te rammen of ik hem misschien toch niet kan skippen. Wat ik immersive vindt is eerder dat ik gewoon weer vrij rond kan lopen en op kan gaan in het spel door zélf te bepalen wat ik wanneer doe.

In een game als Crysis 2 heb je behoorlijke bewegingsvrijheid in de map waar je heen loopt en hoe en in welke volgorde je dingen aanpakt, maar zelfs in die game zitten alweer meer van die film-momentjes dan in deel 1 heb ik het idee. Echter nog lang niet zo erg als in de campaign van Black Ops, wat één grootte "rails" is, zowel dat je totaal geen invloed hebt op het spelverloop, als dat het betreedbare gebied vaak letterlijk niet breder is dan een spoorrails (waarbij er dan ook nog irritante NPC´s voor je neus gaan lopen die jou zouden moeten helpen, aaargh!).

Ik hoop in elk geval van harte dat deze trend weer snel ophoudt, maar ik vrees het ergste...

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 22 juli 2024 14:42]

De community staat daar totaal niet achter. De community wilt juist de oude style van cod weer terug. Dedicated servers + modtools. Eigen server starten op je 1u server die je in een datacenter hebt staan.

Zoals ik al eerder in een andere comment reactie vertelde. CoD heeft een prima engine en waarom moet die vervangen worden door een totale nieuwe engine. Als je CoD1 opstart en je gaat spelen, uur later wissel je naar CoD2 dan is het verschil zeer klein, maar grafisch een heel verschil.

De cod engine is een perfecte engine, ik ben het met je eens dat ze met de tijd mee moeten gaan, maar dat betekend niet een nieuwe engine. Medal of Honor kreeg vorig jaar een totaal nieuwe engine en het spel flopte naar mijn weten behoorlijk. EA had veel reclame gemaakt, maar de gamers vonden het niet lekker weg spelen. Grafisch zag het er Perfect uit. (frostbite engine)

Andere gerne maar zelfde verhaal Rollercoaster Tycoon 1/2 perfect, rct3 faalde. Dit geld trouwens alleen voor de IW makers, Treyarch maakt ook CoD spellen maar die zijn het altijd net niet, dit komt omdat Treyarch niet de gameplay kan namaken die IW altijd doet.

Ik begrijp je punt van de engine, maar mocht IW een nieuwe of bijvoorbeeld een andere engine gebruiken, dan is het gedaan met de CoD community. Dat weet IW en Activision. Maar de upgrade de engine altijd door de jaren heen.

Zoals ik het zie:
De Graphics zijn een onderdeel van de kwaliteit van het spel, de gameplay maakt het zodat jij het blijft spelen.
De community wilt een spel zonder bugs en glitches, en om heel de tijd dezelfde game engine te gebruiken gaat dat niet helpen. Ze moeten de keuze maken om die dingen eerst in hun engine te fixen. Overigens heb ik het ook niet direct over een totale nieuwe engine, maar ze mogen van mij best een V2.0 uit gaan brengen die eens alle bugs en alle glitches er uit haalt zodat het voor de gamers ook leuk blijft.

Kijk eens naar Call of Duty: Black Ops, het spel is leuk maar de CoD4 engine is grotendeels verknalt. Het spawn systeem is na zoveel patches nog steeds niet gerepareerd terwijl dit in CoD4 wel goed was. De verbinding voor op de consoles hoor je genoeg mensen over dat dit slecht is had al lang gefixed kunnen wezen. En dan heb ik het nog over de prestige setback. Dat mensen je inviten in een lobby en dan een paar streken uithalen en je weer terug bent van een prestige. Zijn bugs die er zeker niet in horen te zitten. Ook waren de graphics van Black Ops helemaal niet zo goed als die van Call of Duty 4, maar het vergt wel meer FPS.

De CoD is een perfecte engine, maar op de zelfde engine blijven is niet altijd de oplossing. Mensen willen andere dingen. DICE heeft die stap ook genomen, en heeft aan de community laten zien dat zij ook een stap durven te zetten wat de community misschien niet leuk zou gaan vinden. Als de community van CoD heel hecht is, maakt een nieuwe engine die alle bugs er uit haalt maar dezelfde gameplay behoud, moeten ze dit niet erg vinden.

Medal of Honor is niet geflopt vanwege de engine, het is geflopt omdat er geen markt voor was. Bad Company 2 had zijn naam gemaakt en mensen konden Black Ops spelen. Ook was het spel meer een rip-off dan een nieuwe game op zichzelf. De developers van Medal of Honor zagen ook in dat op een oude engine draaien geen voor uit gang gaat boeken.

Ik snap overigens waar je heen wilt, maar het klopt niet in zijn geheel. De graphics zijn gedateerd, en de gameplay/storyline zijn niet meer uniek.

[Reactie gewijzigd door Nemean op 22 juli 2024 14:42]

Ik ben misschien niet duidelijk geweest over welke spellen ik het had. Black Ops en World at War (Treyarch) waren duidelijk kwa graphics minderen spellen, en inderdaad die gebruikte de oude cod4 engine. Ik heb het meer over de spellen die IW gemaakt heeft. IW heeft altijd hun engine bijgewerkt en meer aan toegevoegd, MW2 kreeg bijvoorbeeld texture streaming voor grotere levels. Maar dan heb ik het nog maar over 1 ding. Als je naar de verschillen tussen cod4 en cod6 (mw2) kijkt dan zie je duidelijk dat IW wel vooruit gang heeft geboekt kwa grahpics.

Uiteraard moet een spel geen tot weinig bugs bevatten. Dat hebben ze bij MW2 inderdaad niet goed aangepakt. Veel bugs zitten daar nog in, maar de grootste bug was IWnet.

Ik ben het met je eens, kwa bugs en glitches was MW2 niet goed, kwa gameplay vind ik het spel prima. Mocht MW3 dedicated servers hebben en ze de bugs beter fixen dan word het echt een top spel, en dan wordt het nog spannend in November.

Zodra Activision/Iw aankondigd dat MW3 dedicated servers krijgt, dan word het nog een spannende race in November.

Robert Bowling heeft al op twitter gezegd dan IW naar het commentaar heeft geluisterd van MW2 kwa patches en fixes, en dat ze in MW3 dit beter gaan aanpakken. Ben benieuwd.
eh sorry ik zie amper verschil tussen CoD BO en MW2
water ziet er zeer slecht uit als je het vergelijkt met de games van nu...

een andere engine betekent ook andere gameplay
bullet drop destructible envoirement voertuigen etc etc

CoD is niks anders dan een DOOS met muizen die aan het vechten zijn tot de dood
en ze hebben allemaal een pistol

imho dat word oud en snel saai willen ze beter doen moeten ze nieuwe dingen bedenken en daar hoort ook een nieuwe engine bij...

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 22 juli 2024 14:42]

Ik had bij Black Ops al het gevoel, been there, done that.
Denk niet dat ik dit spel ga kopen.

Overigens waren MW en MW2 op de PS3 geweldige games!
Is dat niet bij elke shooter zo ? En met name de single player ? De rode draad is dat je op punt A begint en via punt B bij punt C moet eindigen. Onderweg wordt je gehinderd door allerlei obstakels en vijanden die je uit de weg moet ruimen. Dat je bij shooter A linksom moet lopen en bij shooter B rechtsom gaat, maakt in principe niet zoveel uit.

Dit is zowel bij alle COD releases zo en zal ook wel bij bv de BF series zo zijn. Alleen het verhaal eromheen is anders. Maar over het algemeen komt het erop neer dat het good vs bad is (logisch).

Daarom vind ik bij de IW releases ook mooi dat ze ook een Spec Ops modus erin gooien met verschillende moeilijkheidsgraden. Daarin kun je zelf bepalen hoe je speelt en op welke wijze je het einde haalt. Ik kan me nog wel een level in Spec Ops in MW2 herinneren welke ik echt op 6 verschillende manieren heb op veteran heb gespeeld en dat ik bij manier 7 eindelijk dichter bij het einde kwam en uiteindelijk het level succesvol heb uitgespeeld.
Van wat ik tot nu toe gezien heb, lijken de graphics van modern warfare 3 erg op die van black ops, niet echt een grote verbetering dus. BF3 ziet er 10x beter uit, dus dat vind ik al een groot voordeel. Nu nog maar afwachten welke de beste gameplay heeft in de multiplayer.
Verwijderd @bones8 juni 2011 12:59
Ja, het wordt wel een beetje jammer dat de engine niet een keer flink op de schop gaat... Komt op mij ook een beetje 'goedkoop' over, zo van; "Ze kopen de game toch wel, dus hoeven wij er niet zoveel aan te verbeteren..."
Het is toch eigenlijk belachelijk dat een bekende game als MW3 dat eind 2011 uitkomt nog steeds een omgebouwede DX9 engine heeft?

BF3 lijkt wat dat betreft verder te gaan met waar ze aan begonnen zijn en dat is wederom het grafische gedeelte naar een volgende level dragen.

Qua multiplayer zullen het denk ik erg verschillende games blijven zoals het nu ook is. Juist om een beetje uit elkaars vaarwater te blijven. Ik heb me zelf met beide multiplayers goed vermaakt al merk ik dat ik nu alleen nog BF BC2 speel...
Ik snap niet waarom iedereen het altijd over de engine heeft. Uiteraard moeten de spellen wel met de tijd mee. De graphics zijn een onderdeel van het spel de gameplay maakt dat zodat jij het blijft spelen.

MOH heeft vorige jaar ook een nieuwe engine gekregen en flopte ook, naar mijn weten. Een totaal andere gerne maar toch, Rollercoaster tycoon 1/2 was top 3 faalde toch behoorlijk.

Het kan er misschien wel mooier op worden maar blijf je het dan nog wel spelen. Ik ken genoeg gamers die liever CoD2/4 spelen dan Black Ops, puur om de gameplay.

Ik ben persoonlijk blij dat IW de engine upgrade want ja dat moet wel, maar ze houden de basis engine die wij de COD spelers gewend zijn.

Ik ben ook erg bang dat BF3 waar iedereen met veel mooie woorden over spreekt toch een adertje onder het gras heeft zitten. Straks is het spel super maar valt de gameplay tegen of is het totaal niet de BF3 die vergeleken word met BF2 kwa gameplay waar we op hoopte. Net zoals Medal of Honor

Het zijn beide (MW3, BF3) hele mooie spellen, ik ga ze allebei halen, geen fanboy of iets hiero. Maar als BF3 een totaal nieuwe engine krijgt dan hoeft MW3 dat niet. Vergelijken is trouwens sowieso al gek, het zijn 2 totaal verschillende spellen.
Tja het verbaasde mij ook dat de engine een aangepaste en verbeterde versie is van de id tech 3 engine, RAGE die binnenkort uitkomt is alweer id tech 5 engine.
Ben ik de enige hier die het niet zo erg vindt dat ze dezelfde engine hebben gebruikt?
Ik vond MW en MW2 qua pacing en feel heerlijk wegspelen, dus ik zie liever MW3 in dezelfde engine, zelfde feel, dan dat ze iets nieuws schrijven en dit mogelijk verandert, want perfectie bestaat niet.
En bovendien, zo slecht ziet het er ook niet uit, en als je eyecandy wil, ga dan Crysis of Battlefield 3 spelen ;-)
Het is meer de vraag of je weer 50 / 60 euro wil neertellen voor wat eigenlijk dezelfde tech is als de game die je het jaar ervoor voor die prijs heb gekocht.
Alsof het alleen om de graphics gaat.. Het gaat mij vooral om de gameplay en ik vond zowel de singleplayer als multiplayer van MW2 buitengewoon goed. Bij release gehaald bij de mediamarkt voor 42 euro geloof ik.
gameplay is precies het zelfde als je ook die engine gaat gebruiken

ten zij ze met nieuwe game mode's komen


een andere engine betekent dus ook ANDERE GAMEPLAY
hoeft dus niet veel met graphics te maken

het heeft ook met physics te maken
En nu vergeet je één van de grootste aspecten van gameplay.

En dat is ervaring, hoe je in het spel zit, hoe de SP loopt, maar ook hoe de MP loopt. Dit is heel belangrijk voor de spelers en dit is in de meeste gevallen ook persoonlijk. Ik vond tot nu toe de gameplay bij zowel de SP en de MP bij de Modern Warfare serie veel fijner dan de TreyArch games. Daar liep de besturing niet helemaal zoals ik gewend was en om één of andere reden kon in niet echt goed in de game zelf komen.
Verhaal is voor de SP een heel groot deel van de gameplay, voor de MP is dat natuurlijk een goedwerkend systeem waar niet iedereen op loopt te haten ( :D Black Ops anyone?).
gameplay is precies het zelfde als je ook die engine gaat gebruiken
Daar ben ik, en er zullen er veel meer zijn, het niet mee eens. Het feit dat dezelfde engine er in verwerkt zit kan wel leuk en aardig zijn, maar als ze de controls, het verhaallijn en het stuk wat CoD, CoD maakt (snelle gameplay, geen rust momentjes etc.) verpesten, zal de gameplay met eenzelfde engine totaal anders zijn (en verpest).
En als je vervolgens aankomt dat gameplay met physics te maken heeft, dat klopt wel, maar daar zit meer achter dan alleen aankomen met "Jaaaa das ook belangrijk11!!1!!".
De physics maken vooral het detail af, zodat je niet midden in het spel een enemy neermaait en die vervolgens blijft staan of wat dan ook. Het voornaamste binnen gameplay nogmaals, zal voor mij, vele anderen en bijna iedereen beginnen bij hoe een spel speelt en of het fijn reageert. Is het spel op deze manier fijn om te spelen, is het verder niet interessant of er een nieuwe engine is gebruikt of niet.
Helemaal mee eens! Dat gezeur over die graphics. Zóó slecht ziet het er ook niet uit hoor, of het komt gewoon omdat ik niet veel gewend ben op m'n oude laptop. Maar ik kijk in ieder geval uit naar MW3 :D
Bart ® Moderator Spielerij @SuperSang8 juni 2011 15:11
Ben het ook met je eens hoor. De graphics zien er nog best wel goed uit. Daarbij draait het juist extreem soepel, hoge framerate in verhouding tot de beeldkwaliteit. Als je met je neus tegen een texture gaat staan, dan is het wat grof, maar dan ga je er ook om vragen. Normaal zit je tijdens het gamen namelijk niet met je neus tegen een texture. Of ga je bij het kopen van een auto ook kijken of de binnenkant van de wielkast wel netjes gepolijst is?
Jammer dat ze nog altijd dezelfde engine gebruiken (weliswaar met toevoegingen en tweaks) en dat de destructiviteit te wensen over laat. Deze schijnt namelijk niet interatief te zijn (zoals eerdere publicaties deden vermoeden) maar scripted.

Ik zelf zal de game wel spelen, alleen al voor dat rolercoaster gevoel.
Echter mijn voorkeur zal toch uitgaan naar Battelfield 3.

bronnen:
wegotthiscovered.com
nowgamer.com
Ik zelf zal de game wel spelen, alleen al voor dat rolercoaster gevoel.
Jij bent serieus iemand die die scripted, on-rails gameplay leuk vindt?
Wow! Aangenaam kennis te maken. :)
Dat moet je me toch eens uitleggen dan wat daar zo geweldig aan is, want serieus, ik snap het echt niet.

Zeker niet als je zoals in Black Ops op het moment dat je wél vrij rond kunt lopen ook totaal geen keus hebt, je kunt alleen maar rechtdoor en totaal niet van het pad afwijken. En dan lopen er ook nog eens NPC´s voor je neus de doorgang te blocken.

Dat om de haverklap het spel jou de control uit handen neemt en bepaalt wáár je moet kijken en wáár en wanneer je mag schieten, vind je dat niet gruwelijk frustrerend? Ik namelijk wel. Het idee van de makers is dat het "immersive" is, dat je daardoor opgaat in de "filmische" ervaring, maar ik zit me alleen maar te ergeren aan het gebrek aan input/bewegingsvrijheid.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 22 juli 2024 14:42]

Hier nog eentje.
Je moet dat glas in iemands mond duwen (wil ik niet, gaat mij net wat te ver).
Je moet over die instortende brug rennen (ventje die raket schiet mag/kan je niet neerknallen).
En nog heel veel van die ondingen waar ik niets kan doen. Toon het dan als filmpje?
Ik ben geen voorstander van de on-rails gameplay, maar op z'n tijd wil ik er wel eens eentje spelen. MW3 zal ik ook zeker niet direct spelen als deze uit is, ik zal ff wachten tot hij in prijs is verlaagd.
Ik hou mijn hart vast. Ik ben er bang voor dat Activision zonder de echte IW lineup (respawn entertainment) niet veel verder komt met cod. Een nieuwe engine.. tja, de IW engine vernieuwen (alsvan totaal) is gevaarlijk voor ze omdat dat best verpest kan worden door een andere partij (ik noem treyarch) en nu spelen ze effe een jaartje safe.

Beste is als de cod serie op stop wordt gezet ipv een pijnlijke dood ondergaat en nooit een goeie comeback kan maken (ik noem medal of honor). Ik zit zwaar in de cod scene en heb aardig niveau gespeeld op cod2 en cod4 en zie dat de scene de casual gamers nodig heeft om zich ertussen te kunnen mengen en zichzelf te bewijzen. Jammer als deze community nog een teleurstelling moeten zien.. Vanaf cod5 ging het al slecht en de nondedi servers waren een zware klap. Nu is er al weinig hoop en stoppen langzamerhand mensen met gamen (logisch), maar daardoor komen er niet veel nieuwe gezichten in de cod scene tevoorschijn.

De graphics hebben hoeken en zijn overpowered gefilmtweakt.. Jammer.. vooral bij die map zie je dat het zonder filmtweaks ongelofelijk lelijk is en hetzelfde als een cod4 map. Jammer! Deze cod gaat geen recordverkoop worden, dat zeg ik je. Voor de singleplayer en het verhaal koop ik hem zelf misschien.. misschien omdat ik langzamerhand casual word.. achja
De graphics hebben hoeken en zijn overpowered gefilmtweakt.. Jammer.. vooral bij die map zie je dat het zonder filmtweaks ongelofelijk lelijk is en hetzelfde als een cod4 map. Jammer!
De rest van je verhaal ben ik helemaal met je eens, en ik ben niet eens een echte diehard COD speler.

Maar wat je met die graphics bedoelt snap ik niet helemaal. Sowieso over welke map heb je het? En wat bedoel je met "zonder filmtweaks"? Bedoel je de grafische effecten die juist de grafische kwaliteit genereren? Ja, zonder die grafische extra's zou het er slechter uitzien ja, dat is natuurlijk een open deur intrappen. Zo lust ik er nog wel een...
Waarom gebruikt Infinity Ward nou nog steeds dezelfde Quake 3 Engine na al die jaren? Kunnen ze niet beter een gehele nieuwe engine bouwen of updaten voor betere graphics zoals DICE bij Frostbite 2 dat doet?

Verder is ziet de gameplay er nogal hetzelfde uit als voorgaande delen, maar aangezien het verkoopt gaan ze er ook niet veel aan veranderen. :X
De core van Infinity Ward (de twee opzetters ervan, welke de helft van de MoH:Allied Assault ontwikkelaars was) ging na cod4 (mw1) verder met het upgraden van de engine hoor. Het is allang niet meer de vierkante quake3 engine, eerder een grote vader ervan. Google maar, dan zie je dat bijna alle goede speller in de core erop zijn gebaseerd. Deze engine werd steeds (met succes) verbeterd, alleen gingen vanaf MW2 de core developers van IW weg. Tja, sindsdien is er niets spectaculairs gebeurd met de IW engine nee.
Mja, dit geeft mij altijd het gevoel van een Opel Kadett met een bodykit.
De engine is 12 jaar oud, dit kan echt niet meer.
Blijkbaar zijn er zat mensen die er geen problemen mee hebben, gezien de verkoopcijfers.

[Reactie gewijzigd door unfor op 22 juli 2024 14:42]

Ik begrijp dat mensen CoD en BF met elkaar vergelijken maar in mijn opinie kunnen ze prima naast elkaar bestaan. Bij beiden ben je "in oorlog" maar daar houd wat mij betreft de vergelijking wel op.
CoD is gelijk knallen en gaan en BF is meer tactisch vind ik, ga ze beiden halen dat dan weer wel !

[Reactie gewijzigd door Evert_NL op 22 juli 2024 14:42]

Helemaal mee eens. Ik vind het beide goede games, maar er moeten altijd personen zijn die of de ene of de andere moeten afkraken.

Ik kijk overigens uit naar de Spec Ops. Ik heb me daar uren mee vermaakt met een collega. Alle 69 sterren gehaald in MW2 en het was zeker niet de makkelijkste opgave om dat te doen. Ik vind het overigens een erg leuke toevoeging aan de game. Beter dan de zombies in de Treyarch releases. Zombies vind ik zelf echt niks aan.
de pegasus is al een tijdje weg bij de efteling :P
Ja - die is weggerot :'( Maar gelukkig staat dr nu een veel leukere coaster "joris en de draak" - sorry - heb een voorliefde voor houten coasters.... :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.