Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 162 reacties

Ontwikkelstudio Infinity Ward besteedt extra aandacht aan de pc-versie van schietspel Call of Duty: Modern Warfare 3. Robert Bowling bevestigt in een interview met Tweakers.net dat de pc-versie enkele exclusieve features krijgt.

De pc-versie van Modern Warfare 3 zal onder meer op het gebied van netwerkmogelijkheden andere features bevatten dan de consoleversies van het schietspel van Activision. Of dat inhoudt dat de pc-versie wordt ondersteund door dedicated servers, wil Bowling niet bevestigen. Wel is duidelijk dat pc-gamers kunnen rekenen op de beste technische prestaties. "We willen zorgen dat pc-gamers het maximale uit de game kunnen halen, afhankelijk van de set-up die zij hebben staan", aldus Bowling.

De creative strategist van Infinity Ward doet de uitspraak in een interview met Tweakers.net, dat dinsdag volledig wordt gepubliceerd. In het interview vertelt Bowling onder meer dat ontwikkelteam achter Modern Warfare 3 ideeën van fans, die in geruchten naar boven komen, soms gebruikt voor nieuwe features in een game. Andere zaken die aan bod komen, zijn onder meer het gedrag van spelers in objective-based spelmodi, piraterij in de pc-markt en de algemene koers van het first-person-shooter-genre.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (162)

1 2 3 ... 7
Alleen al het feit dat Mr. Bowling aangeeft dat hij nog niets kan vertellen over dedicated servers, bewijst dat ze niet caren om de pc-versie en community. Dedicated servers zijn essentiŽel voor een goede gameplay. En iedereen die het tegendeel beweert, moet dringend eens MW2 spelen.

Dit is gewoon weer zo'n zielige poging om wat kopers te lokken. Zo deed Activision dit vorig jaar ook bij Black Ops. "Ja, er komen dedicated servers!". Toen het eindelijk zover was, bleek dat je deze servers slechts bij ťťn bedrijf kunt gaan huren. Ja, daar zat iedereen op te wachten...

Nog leuker waren hun beloofde mod tools die "kort na de release" vrijgegeven gingen worden. Uiteindelijk hoorde je er een half jaar niets over, tot ze opeens zeiden dat ze in mei gereleased gingen wroden. Heel de maand mei hoorde je er niets over, tot een paar dagen voor het einde van de maand, waar er bevestigd werd dat de mod tools op 31 mei released gingen worden.

Op 31 mei werd er nog eens op Twitter bevestigd dat de mod tools enkele uren later released gingen worden. Enkele uren later ging er "opeens" iets mis en moest alles uitgesteld worden.

Wekenlang hoorde je weer niets, tot ze opeens enkele weken later een BETA uitbrachten. Veel ben je er wel niet mee, want je kunt er niet eens maps mee maken.

Nee, geen CoD-crap meer voor mij :)

EDIT:
Dan hebben we het nog niet gehad over de prijzen:
Game: €60 (oneerlijke prijs, want een console game is normaal €10 duurder)
DLC: €45 (3 DLC's van €15 bij BO)
CoD Elite: €5 per maand (= €60 per jaar)

Dus voor een jaar CoD (want dan komt de volgende alweer en kan je opnieuw beginnen) betaal je €165. Vroeger kostte dit soort game €50, kreeg je de mappacks gratis en was functionaliteit zoals CoD Elite al standaard aanwezig in de game.

Als laatste kan je hun support ook simpelweg in een flowchart zetten: http://static.arstechnica.com/drawing2.png

[Reactie gewijzigd door Bv202 op 25 juli 2011 14:25]

Jij hebt je huiswerk wel gedaan! Klopt allemaal hoor en ik deel je mening.
Tegenwoordig speel ik MW2 alleen nog ala alterIWnet en dat bevalt best goed met mijn private-servertje :)
Als de Mod-tools daadwerkelijk komen kan het nog best leuk worden. Maakt de community zelf wel een MW3.
Ben het mee eens dat ded servers beter is dan matchmaking. Maar gameplay is even goed als cod4. Het speelt even lekker. Op matchmaking en veel hackers na is hij even goed als cod4
Ik ben erg benieuwt wat infinity ward bedoelt met "ideeŽn van fans, die in geruchten naar boven komen, soms gebruikt voor nieuwe features in een game"
Ik hoop dat ze daarmee bedoelen dat ze af zijn gestapt van de grootste fout die ze in mijn ogen hebben gemaakt... Steam.
Dit zorgde voor MW2 voor ontzettende problemen op het gebied van netwerk verbindingen en lag.
MW2 was daardoor niet leuk was om online te doen. Te veel spelers hadden een crappy verbinding en daarom werd er om de 2 minuten van host gemigreert een enorm irritatie punt. daarbij was de lag soms niet te overzien en had je een uur nodig om 1 goed spel te kunnen spelen.
black ops was geoptimaliseerd voor de console... wat mij betreft ook een grote blunder. combineer de optimalisatie maar poort hem niet nutteloos over. dat gaat altijd fout en zorgt voor een mislukt spel.
ik hoop dat infinity ward hiervan heeft geleerd. ze hebben tot nu toe altijd de leukste COD versies uitgebracht en wellicht dat ze dit nu weer gaan doen.
Die nadelen van STEAM die heb je niet met dedicated servers, het komt door die matchmaking van MW2 wat dat migrating van host zo vervelend maakt.

Ik vind STEAM prima werken, als je maar niet nog een keer moet inloggen op iets zoals met veel "games for windows live" titels die je op steam hebt.
Dit lag zeker niet aan stream , maar aan IWnet. de hele netcode etc ging via IWnet en dat was ook het probleem. het enige wat steam doet is je friendslist bij houden, dat heeft verder vrij weinig met COD te maken.

IWnet = het spel, de netcode daarvan was zo ontzettend slecht dat ik gestopt ben om het te spelen.
Gevalletje "too little, too late".
Eerst de PC community hard laten stikken door niet geoptimaliseerde spellen uit te brengen en geen dedicated servers. Dan, als BF3 bijna alle aandacht van MW3 wegsnoept ineens allerlei dingen gaan beloven. :|
BF3 heeft net hetzelfde belooft; de game optimaliseren voor PC.
Erg origineel zijn ze niet bij MW3...
Nee, ze hebben niet hetzelfde beloofd. BF3 word niet geoptimaliseerd voor de PC, maar is volledig ontwikkeld voor de PC. Terwijl MW3 dat voor de console is ontwikkeld en moet worden geoptimaliseerd voor de PC.
Ze beloven geen dingen. Dit voor de lauch van MW2 in een stream waar mensen vragen aan de devs konden stellen werd er een IW dev gezegd dat de PC versie geoptimaliseerd ging worden. Want ze moesten muis+keyboard en ingame chat ondersteuning toevoegen.
Als je kijkt na Mw2 en BO weet je gewoon dat je weer voorgelogen word lekker gemaakt met dingen die er niet komen. (modtool/dedicated server ondereigenbeheer/ open console)

Van mij kunnen ze met Mw3 de boom in, MP bo zuigt enorm enigste wat een beetje leuk is is wager en die ideeen komen zelfs van de mod community.


En de Engine is hevig verouderd, hier kan je deze dagen echt niet meer mee aankomen als je kijkt na de concurentie.

[Reactie gewijzigd door 42dpi op 25 juli 2011 09:25]

Ik ben het met je eens voor wat betreft de sucky multiplayer in BO, maar onthoud wel dat MW3 weer van IW is en BO van Treyarch was. Ik mag toch hopen dat ze geluisterd hebben naar de kritiek van pc gamers op BO en er iets mee doen...

Het mag duidelijk zijn dat de MP van MW2 geslaagd is ondanks de fails van Steam en het matchmaking systeem. Hopen dat ze op die voet verder gaan met MW3 en het een stuk beter maken dan MW2 nu is.. We wachten het wel af... :/

Edit: foutje in ontwikkelaar BO aangepast

[Reactie gewijzigd door ronald89 op 25 juli 2011 09:52]

Ik ben het met je eens voor wat betreft de sucky multiplayer in BO
[...]
Het mag duidelijk zijn dat de MP van MW2 geslaagd is ondanks de fails van Steam en het matchmaking systeem.
[...]
Zullen we even vergelijken?

Treyarch vs Infinity ward

IW: MW1 vs MW2
- customisable killstreaks
- death streaks
- secondaries die als primary's gebruikt kunnen worden ( :? )

Treyarch: WaW vs BO
- cod points
- niet meer grinden voor attachments
- wager matches
- theater mode
- (voor mij een van de belangrijkste) SPLIT SCREEN ONLINE!

Treyarch heeft met black ops meer toegevoegd aan cod sinds cod 4 dan IW. Buiten dat heeft treyarch goed geluisterd naar de community en veel dingen waarover geklaagd werd er uit gehaald (wat mijns inziens de reden is waarom black ops slecht gevonden wordt, maar daar kom ik op terug).

- Noobtubes zijn erg generfed en heeft flak jacket als perfecte couter.
- Quickscopen gaat niet meer zo gemakkelijk (met de laatste patch zijn de snipers in bops weer useful geworden).
- Death streaks er gelukkig uit.
- Eindelijk geen stopping power of juggernaut meer.
- De chopper gunner is veel minder powerful (ja, spawnrapen kan nog steeds maar je bent binnen tenminste veilig)
- Killstreaks stacken niet meer
etc.

Ze zijn echter 1 ding vergeten. Iedereen die deze "exploits" gebruikte, vind natuurlijk niets aan black ops. Het komt nu veel meer aan op gun skill. De mensen die de "exploits" gebruikt hebben sowieso geen gun skill, dus dan geven ze black ops maar de schuld...

Nee, Treyarch heeft voor mij met black ops IW van de troon gestoten.
MW2: Infinity Ward
BO: Treyarch

Activision is de publisher.
Maar vergeet niet dat de helft van het team van Infinity Ward weg is en nu voor EA werkt. Dus het is nog wel afwachten of hun het allemaal waar kunnen maken.
Je hebt helemaal gelijk, thanks voor de correctie!
De exclusieve features: Custom resolution, mouse & keyboard support en ingame text chat.
Wow, wat uniek. Het "voordeel" van een PS3 / XBox is namelijk dat ze gelijke hardware specs hebben. Als men WM3 wil verkopen voor de PC zal men daar ook de verschillen moeten ondersteunen die in de PC wereld bestaan anders wordt er rap weinig verkocht.

De gameboxen ondersteunen al chat, niet ingame maar met een snelle druk op de knop. Op een gamebox heeft ingame chat dus helemaal geen nut want je moet deze optie altijd activeren op de ... controller en dat bestaat dus al.

Een noodzakelijk kwaad verkopen als iets exclusiefs ... dat is marketing!
Stel je voor een pc game zonder muis en toetsenbord support, hoe zou je het dan moeten spelen :+
Custom Resolution kan in 99 van de 100 games
Ingame text chat kan haast ook in ieder online spel

Dus zo exclusief zijn deze dingen nu niet
:+
Wel ten opzichte van consoles :P
En custom Aspect Ratio?
De meeste consoleports zijn onmogelijk te spelen op mijn triplehead setup simpelweg omdat de Aspect Ratio's zijn vastgesteld op 1 breedbeeldmonitor, en niet op 3.

Gelukkig zijn er mensen die hetzelfde verhelpen met add-ons of tools, maar niet overal werkt dat even goed.
en dare i say:
dedicated servers :+
En vergeet niet de ondersteuning van 8 cores! (lager kan niet).
Telkens willen ze niet de vraag beantwoorden of er nu wel dedicated servers komen. Volgens mij zouden ze als deze wel zouden komen dit al lang aangekondigt hebben (immers zou het voor een goede nieuws buzz zorgen). Ik snap niet waarom ze dit doen, uiteindelijk komt het toch wel uit (immers kun je het in de game zien) en dan zal het alsnog veel boosheid veroorzaken (maar niet percee mindere verkoopcijfers).
Als ze goed nieuws hebben, dan brengen ze dat op het juiste moment. En dat moment is ver van te voren ingecalculeerd.
Als ze goed nieuws hebben, dan brengen ze dat op het juiste moment. En dat moment is ver van te voren ingecalculeerd.
Was dit een exclusief interview dan? Anders wel vreemd dat IW dit niet via haar eigen site bekend maakt.
Ik snap niet waarom mensen nog MW3 zouden willen kopen. Elk CoD spel zit hetzelfde in elkaar sinds Call of Duty 4. Ik kan alvast de singleplayer voorspellen (pas op, spoilers!)

Het begint met een laad scherm wat een satelliet beeld weergeeft, ondersteunt door gemompel over een terrorist met nucleaire wapens en de Russen zijn weer van plan om dit en dat te doen. Dan een interactieve cutscene van twee minuten lang. Je team infiltreert een of ander gebouw. Je schiet hier en daar wat vijanden neer, als je geraakt word komt er wat aardbeienjam op je beeldscherm en wacht je even tot dat weg is. Vervolgens schiet je nog wat meer vijanden neer en komt er om de vijf minuten een checkpoint, en je moťt wel vooruit lopen anders blijven vijanden oneindig respawnen.

Daarna de onmisbare sluipmissie. Je moet schieten op het moment dat de A.I. het zegt! En nee, het is niet eens lineair want je kan kiezen om ze ook niet neer te schieten, wauw! Onverwacht een QTE waar je op een knop moet rammen, want dat is spannend. Vervolgens open je een deur en warempel, slow-motion! Dan heb je twintig seconden om op iemands hoofd te mikken met een M9. Eenmaal bij de objective neem je plaats in een helikopter/boot/humvee/tank/vliegtuig en mag je er lekker op los schieten! Veel explosies want dat is 'cool'. Nog een cutscene zodat het net op een film lijkt.

etc. etc.

[Reactie gewijzigd door ES335 op 25 juli 2011 10:17]

In zulke games doe ik de Singleplayer nooit, het gaat daar puur om de MP.
Heb alleen de 1e missie van BO gedaan en toen had ik het ook wel weer gezien.

Ik ben laatst weer met Half-Life 2 begonnen en daar is de SP echt meesterlijk. Niets geen oneindige respawns, en hoofjes achter de kistjes of links en rechts in elke gang.
Je hebt natuurlijk wel het lineare gedeelteen de "eindbazen" maar toch is de ervaring wel intens.
Elke multiplayer van Cod is hetzelfde :+
Ja dat ook, en de wapens laatste tijd worden ook alleen maar slechter, er is geen enkele die je echt ligt, of het is weer een overpowered UMP en dan weer de AKsU.
Zolang ze MW2 evenaren en er dedicated servers op gooien word dit sws de titel van 2011!
Sws de titel van 2011 lijkt me sterk. De meeste mensen beginnen dit concept nu wel zat te worden na 4 min of meer dezelfde CoDs achter elkaar. BF3 heeft meer potentie om dit jaar de beste online shooter te worden, de graphics zijn fantastisch, gameplay ziet er super goed uit, er is jaren aan gewerkt door een gigantisch team, ga zo maar door.

Daarnaast weet ik niet helemaal wat je nou precies met de titel van 2011 bedoelt, maar CoD wint vrijwel nooit GOTY awards, en stel dat Valve met een nieuwe Counter Strike op de proppen komt o.i.d., dan kan CoD het wel schudden.
Titel van 2011....

Effe om op te noemen welke games nog moeten uitkomen:

Elder Scrolls: Skyrim
Battlefield 3
Gears of War 3
Deus Ex: Human Revolution
Batman: Arkham City
Uncharted 3: Drake's Deception
Legend of Zelda: Skyward Sword
Resistance 3
Saints Row: The Third
Rage
Assassin's Creed: Revelations
Star Wars: The Old Republic
Minecraft
Forza Motorsport 4
Diablo 3
Halo: Combat Evolved Anniversary

Ik denk dus dat er genoeg games zijn die beter kunnen zijn, dus niet te vroeg juichen.


Edit: Mass Effect 3 & The Last Guardian komen pas uit in 2012.

[Reactie gewijzigd door Wild Fox333 op 25 juli 2011 11:39]

Mensen hij zegt dit:

"We willen zorgen dat pc-gamers het maximale uit de game kunnen halen, afhankelijk van de set-up die zij hebben staan",

Daar ben ik zelf als pc gamer heel erg blij mee.
Maar stel eens de vraag aan jezelf, wat kan er nog uit een cod2 engine gehaald worden..?.
Ik vind dit een beetje vaag, want er zullen dan ook niet veel meer extra's komen, of ze moeten ons opeens het nieuws geven dat ze een andere engine pakken voor de pc, dan geloof ik het zeker, maar ik wil het maar eerst eens aanzien..

@xtrmx

Ik geef je 1.000.000% gelijk

[Reactie gewijzigd door Radeongamer14 op 25 juli 2011 13:03]

Heel veel.
Bij elke game kan men de Engine aan passen updaten.
De PC versie kunnen nieuwe features krijgen.
Maar ook zonder extra features kan de content zwaarder gemaaktworden. Omdat mainstream hardware ook krachtiger is.
Lol 'creative strategist'. Het enige wat die Bowling doet is juichverhalen twitteren voor de game uit is en excuses/ontkenningen nadat de game uit is. Treurig dat Tweakers dit figuur aan het woord laat.
Wilde het nog niet eens op de persoon spelen, maar inderdaad. Je hebt volkomen gelijk over de status van de geinterviewde. Meneer Bowling mag twitteren tot hij een ons weegt. Enige autoriteit binnen Activision ontbreekt hij echter. Neem maar van mij aan dat ze Bowling niet bellen wanneer er een besluit moet worden genomen over essentiŽle details.

Hij is niets meer dan een papegaai in dienst van Activision en heeft maar te tweeten wat hem verteld wordt. Mooi baantje wel :)
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True