Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 182 reacties

De pc-versie van Call of Duty: Modern Warfare 3 zal ondersteuning voor dedicated servers krijgen, zo heeft Infinity Ward bekendgemaakt. Sinds 2009 gebruikte het bedrijf alleen een matchmaking-systeem voor de Call of Duty-games.

Infinity Ward kondigde op de Gamescom-beurs in Keulen aan dat de pc-versie van Call of Duty: Modern Warfare 3 wordt voorzien van ondersteuning voor dedicated servers. Een beweegreden om dedicated servers te herintroduceren gaf de ontwikkelaar niet. In juli maakte woordvoerder Robert Bowling in een interview met Tweakers.net al duidelijk dat Infinity Ward extra aandacht aan de pc-versie van MW3 gaf, maar hij wilde de ondersteuning voor dedicated servers toen nog niet bevestigen.

In oktober 2009 besloot Infinity Ward om ondersteuning voor dedicated servers uit het toen in ontwikkeling zijnde Modern Warfare 2 te verwijderen. De beslissing deed een hoop stof opwaaien, maar ondanks petities en de dreiging van boycotten hield het bedrijf voet bij stuk. Volgens Infinity Ward zorgde het matchmaking-systeem voor minder cheaters en was het makkelijker om spelers van hetzelfde niveau te vinden. Na de release werd de onlinemodus van het spel echter geplaagd door problemen. Het is nog onduidelijk of het matchmaking-systeem wordt gehandhaafd.

Interview dat Tweakers.net eerder had over MW3, onder meer over de pc-versie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (182)

1 2 3 ... 7
Dat is zeker goed nieuws, ik heb de vorige versie links laten liggen omdat deze optie er niet meer in zat.
Hier gaan ze veel mensen weer erg blij mee maken, deze game ga ik dus gewoon weer halen.
Nou, in Black Ops bestond de mogelijkheid om bij een door de ontwikkelaar uitgekozen hostingsbedrijf een dedicated server te huren voor een x bedrag in de maand. Wie zegt dat ze dat nu niet weer bedoelen? Ik kan me nog herinneren dat ze de vorige keer dezelfde strategie gekozen hebben door eerst te schreeuwen dat er weer support voor dedicated servers kwam, en vervolgens aan te kondigen dat je deze zelf niet kunt hosten.

Dit is een leuk expiriment geweest om illegale servers tegen te gaan. Het duurde even iets langer, maar toch zijn er mensen in geslaagd om dedicated servers te ontwikkelen voor MW2. Persoonlijk hoop ik dat Infinity Ward inziet dat matchmaking-only vaak genoeg niet alleen het illegaal online spelen van het spel belemmert, maar ook gewoon de legale werking van het spel, door hoge pings en het bijbehorende ping voordeel voor de host.

Ik noem het nog even geruchten, maar als ze waar zijn... Goede zet! :)
Ik zou inderdaad het nieuws nog even afwachten ja, maar dit is toch een prachtige marketingtruc!

Misschien vielen de pre-orders voor de PC versie wel tegen en proberen ze op deze manier mensen over te halen, of je ook echt uiteindelijk zelf een dedicated server kunt draaien daar zullen we waarschijnlijk pas over een paar maanden achter komen.

Ik wacht het lekker af tot het spel uit is, en dan nog maar even zien of ze de gemaakte beloften wel waar hebben gemaakt. Voorlopig voorzie ik dat het beste wat we kunnen spelen wat CoD betreft CoD 4 is op een LAN.

[Reactie gewijzigd door redstorm op 17 augustus 2011 19:18]

Denk eraan: Black ops is niet infinity ward, maar Treyarch, de engine van black ops is ook anders als die van modern warfare 2.

En gelukkig zijn die "illegale" servers niet eens zo illegaal: Activision(de organisatie die de spellen uitgeeft en de rechten bezit(infinity ward is van Activivision)) heeft deze enigszins erkend: het zou mogen, het is dus een beetje grijs(tja, niet alles is zwart/wit).

Daar speel ik dus ook CoD mw2 op...

Maarja nou maar hopen dat de geruchten kloppen en je zelf een dedicated server kan hosten.

[Reactie gewijzigd door Achilles op 17 augustus 2011 20:06]

Het belachelijke is natuurlijk dat iedereen nu 'blij' moet zijn dat ze een optie inbouwen die al zo'n 10 jaar de standaard en meest geaccepteerde manier is om online spellen te spelen.

Spellen als Tribes en mods als Counter-Strike lieten 10 jaar geleden al zien wat zo leuk is aan dedicated servers: snelle verbindingen, steeds terugkomen op dezelfde server en dus vaak dezelfde 'gezichten' zien, een klein beetje 'sociale controle'.

Het is ronduit schandalig dat spelmakers het inbouwen van dedicated server-support nu naar buiten durven brengen in persberichten als iets 'bijzonders'!
Het is wel logisch opzich, een groot gedeelte van de potentiele kopers kent dedicated servers niet meer, ik ken zelfs jongeren die mods associeren met cheats omdat ze niet betere weten, idem voor dlc: veel mensen weten niet meer dat dat soort extra content voorheen gewoon onderdeel van een game was en dat veel extra content door gebruikers zelf gemaakt werd (voordat ook die mogelijkheden weggehaald werden omdat ze er mogelijk geld op verloren: het verlengd immers de levensduur van een game en dat wil men niet)
Ik begrijp het probleem niet om lokaal server neer te zetten, vaak heb je op de verschillende platformen (PC, Xbox360 en PS3) last van verbindingen uit het buitenland, Is Nederland niet groot genoeg om haar eigen COD servers te krijgen?

Het maakt niet uit wat ik doen, als het nu via de PC of Xbox is ik heb altijd last van die "verrekte" buitenlanders die in dit geval met hun slechte verbinding vaak mijn potje gamen verknallen.

Als het een beetje kan, lokale dedicated servers.
Met de PC versie van Black Ops is het ook mogelijk om een dedicated server uit een bepaald land te kiezen, enige nadeel is dat je het bij een door teryarch gecertificeerd hosting bedrijf moet afnemen (=duur):

http://img299.imageshack.us/img299/4809/dibujoot.jpg

Wel moet ik zeggen dat de kwaliteit van de verbinding met andere spelers een stuk hoger ligt bij de PC versie van Black Ops dan bij de 360 en PS3 (heb zelf alle versies veel gespeeld).
Vooral de zombie mode waarbij je binnen 2 minuten een goede game hebt gevonden met PC versie en waar ook nog eens meteen op ready wordt gedrukt is echt een verademing.
Heb net nog MW2 geprobeerd op de pc, werd van alle kanten neergeschoten :P ik snap niet dat mensen dat relaxed vinden, gamen op de pc. Geef mij maar de xbox versie, speelt toch wel ef 100 keer lekkerder.
Op welke manier speelt de Xbox-versie dan lekkerder? Wat FPS-games betreft vind ik een controller nogsteeds inferieur aan een kb+muis of trackball (wat aiming iig).

En anders zoek je toch een rustige server? ;)

[Reactie gewijzigd door born4trance op 18 augustus 2011 01:47]

Beetje gamer kan met beide overweg :)
Een beetje buiten dat ik NEVER NOOIT een game op een cosole zal spelen die op een PC beschikbaar is :) Van me leven niet!

Halo 3 en GOW 2 daarentegen zijn supergames!

Ik snap best dat ie niet op de PC kon gamen, en waarom die de xbox versie relax vind, omdat die relax is, het spel is namelijk letterlijk langzamer en dus 'makkelijker'. Op de PC betekend 1 sec niet opletten meestal de dood :)

Dat relaxte gedoe is juist de rede dat ik op de PC game ik houd juist van epic momenten waar ik binnen 5 sec 8 man uit moet schakelen om te overleven :D En dan het liefste nog met me knife ook (in het o zo foute nuketown, heerlijk, noobs knallen :D)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 augustus 2011 09:39]

MW2 heb ik onder andere geskipped vanwege het gebrek van dedicated servers en nu richt ik me al op BF3 dus helaas maar mij krijgen ze niet meer terug.
Inderdaad. Too little, too late. Ik ben ook de battlefield kant op gegaan en wacht op BF3. Ik ben nog nooit zo vaak achter elkaar teleurgesteld in een gameserie als Modern Warfare.
Ze vinden het vast errrruuug vervelend dat je MW3 niet gaat kopen.

In plaats van zo trots te zijn kan je natuurlijk ook allebei de spellen kopen. Maar ja, als je MW3 echt niet leuk vind, ook geen probleem. Ik koop in ieder geval gewoon de spellen die ik leuk vind, en ik laat de spellen die ik niet leuk vind zitten. Ik laat me plezier niet vergallen als wraak. Wraak waarvan je alleen zelf last hebt.
Ja ja , mensen hebben immers geld genoeg om ze gewoon even allebei te kopen :) niet echt dus.

Anyway, het zal mij benieuwen. feit is dat ze bij MW2 ook een hele poos beloofd hebben dat er dedi servers voor zouden zijn, wat achteraf dan toch weer niet zo bleek te zijn... mensen blij maken met een dode mus noemt men dat , ik wacht eerst wel even af tot mensen daadwerkelijk kunnen bevestigen dat er ècht dedi servers in zitten. dan pas ga ik erover na denken om 'm te kopen , want deel 2 had mij even iets teveel bugs en andere ellende.
Wie zegt dat 't met wraak te maken heeft? Omdat ik alle CoDs na World at War niet het spelen -laat staan het kopen- waard vond, heb ik BC2 gekocht en dat bleek een veel vermakelijkere en minder frustrerende game te zijn dan CoD. Zoveel tijd heb ik niet om te gamen dus ik vind een enkele shooter genoeg, en laat ik nou logischerwijs de "opvolger" kopen van een game die goed bevalt. Stel ze hadden wel een waardige opvolger neergezet dan was ik niet naar Battlefield geswitched.
Even tussen neus en lippen door. Battlefield 3 is niet de opvolger van BadCompany 2.
Lijkt mij vrij normaal om je geld niet in hetzelfde bedrijf te steken als je al meerdere keren bent teleurgesteld. Je gaat toch ook niet naar hetzelfde bedrijf hopend dat het beter gaat deze keer?
Windows Millennium anyone? :Y)
Als wraak? :+

Persoonlijk ga ik BF3 en MW3 halen. Gewoon omdat het me allebei leuke spellen lijken. Maar ja, wat heb ik te zeggen als casual gamer? Ik weet niks van videogames af...
Wow verschrikkelijk hoeveel mensen hier weer intrappen nu ik de comments hier lees.
Afgaande op de laatste paar versies en op Activision kan ik met bijna volledige zekerheid voorspellen dat dit gewoon precies hetzelfde wordt als met Black-Ops; Je kan straks alleen maar je servers huren bij 1 bedrijf die overpriced (monopolie) en highping servers verhuurt zonder dat je zelf een server kunt hosten.
Ook zal je,in tegenstelling tot normale det. servers in bijvoorbeeld CoD4, natuurlijk geen team kunnen kiezen (wordt hier zo moe van, op de PC speel je in een pub met wat friends terwijl je op TS zit, als je bij elkaar in het team wilt kan het niet omdat die console-friendly auto-balance altijd aanstaat sinds de laatste 3 jaar in games waardoor je lekker screwed bent),
Helemaal niets nieuws dus, maar ach als je door dit nieuws blij wordt ben je al ver heen lijkt me.
Dat console gamers random een server willen joinen, in een team gezet willen worden en gewoon mindless willen knallen op alles wat beweegt betekent niet dat dit voor de PC ook geld maar dat wil men maar niet snappen.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 17 augustus 2011 20:05]

Team change zit al een tijdje in black ops, server moet het wel aanzetten...

Overigens had het er natuurlijk meteen in moeten zitten.
Wow verschrikkelijk hoeveel mensen hier weer te snel conclusies trekken nu ik de comments hier lees.

Lees de laatste tweet van Robert Bowling (@fourzerotwo):
"Yes! Modern Warfare 3 on PC will support dedicated servers, day 1. You can fav or admin your own to control setup, rules, bans. #MW3 #PC"
http://twitter.com/#!/fourzerotwo

Jammer dat al het nieuws, maar dan ook AL HET NIEUWS, in de grond moet worden getrapt in de comments. Het is vervelend dat MW3 niet jouw ding is, en het is jammer dat je Call of Duty in-die-goeie-ouwe-tijd WEL goed vond, maar koop het alsjeblieft dan niet. En blijf er ook niet over zeuren.
CoD is leuk voor kinderen :)
Nu nog hopen dat:
1) Ze echt beschikbaar zijn voor iedereen, niet voor 1 of een paar providers met teveel geld
2) Ze ook native Linux servers releasen.

Steam doet dit al jaren perfect met CSS/TF2/etc., ik snap echt niet waarom dit niet door alle andere developers wordt gedaan.
Wat heeft die uitgever te winnen door dat soort servers toe te staan? Als uitgever wil je klanten die een game kopen, gecontrolleerd online gamen zodat er geen illegale versies zijn, die DLC's kopen en als ze ook nog bereid zijn te betalen voordedicated servers onder jouw controle is het helemaal mooi. En zodra je de volgende game uitbrengt meoeten ze overstappen.

Gamers die 1 keer de game kopen (als ze dat al doen), map&mods uit de community halen, servers in eigen beheer hebben en daar ook illegaal gedownloade games op toelaten, die zo goed worden dat ze het grote publiek, de meer casual gamers, afschrikken en jarenlang dezelfde game spelen, dat soort klanten zijn waardeloos voor een uitgever.
Het stimuleert de community om ook de volgende game nog te downloaden (of kopen in de winkel)?

[Reactie gewijzigd door TvdW op 17 augustus 2011 20:41]

als iemand meer dan een jaar versie a van een spel illegaal speelt, met plezier, dan kan het toch niet moeilijk zijn om met een beetje marketing die persoon aan te zetten om versie b te kopen als die uit komt. Valve rekent hier volgens mij zelfs op, ze spelen er zelfs op in. Voor de release van Portal 2 hebben ze om de zoveel maand wel ergens de mogelijkheid gegeven om de originele Portal gratis te kunnen krijgen. Lijkt heel onlogisch want daar verdien je exact 0 aan. Tot Portal 2 uit komt en iedereen terugdenkt aan die vorige game die zo goed was.

De illegale versie is bijna altijd meer miserie dan de echte. Anticheat staat niet aan, cracks die niet betrouwaar zijn, patches die niet geinstalleerd mogen worden. Allemaal wel OK als je twijfelt, maar als je echt uitkijkt naar een game dan ga je die gewoon kopen. Expansions koop ik ook graag, als er een beetje value achter zit. Bij de recente CoD vragen ze gewoon verschillende euros per map. Al die maps konden evengoed door een communitylid zijn gemaakt op een weekje tijd... bij bijvoorbeeld BC2 heb je voor 13 euro een volledige overhaul naar een ander tijdperk met andere omgevingen, wapens, voertuigen EN gameplay. BC2:Vietnam speelt compleet anders dan het origineel. Het is een uitbereiding, niet een mappack. En omdat die praktijken niet pakken op PC steken ze het allemaal op piraterij, terwijl de PC gamers de speciale challenge van BC2 Vietnam sneller hadden voltooid dan alle consolegamers.

Er is een markt voor DLC op PC, maar de markt is veel kritischer. Niet zo leuk voor de developer, maar wel voor de hele industrie, zelfs de consolespelers. Misschien hebben jullie het nieuws nog niet gehoord maar DICE gaat een serverbrowser in de console versies van BF3 inbouwen. Dit is toch goed nieuws voor iedereen? Was al het gezaag met MW2 dan niet de moeite waard als binnen 2 jaar dedicated servers ook standaard zouden zijn op consoles?
'Sinds 2009 gebruikte het bedrijf alleen een matchmaking-systeem voor de Call of Duty-games.'

Black Ops heeft ook Dedicated Servers toch... ?
dit gaat over Infinity ward, BO = treyarch :+
Je hebt gelijk ! My bad
Dit is niet meer dan normaal lijkt me. Ze hebben ons nu zelf wel laten zien hoe slecht een P2P-systeem werkt.

Maar goed, er zit vast wel weer iets achter, zoals de mogelijkheid de servers te huren bij slechts één enkel bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Bv202 op 17 augustus 2011 17:45]

Ik denk je bedoelt: dit is niet meer dan normaal. En dat hoort het inderdaad niet te zijn, maar vorige games ondersteunden dit dus niet (meer).
Zeer goed nieuws eigenlijk. Ik ben benieuwd hoe de vals spelertjes worden aangepakt. Mja, zal wel gewoon weer een overkill voor de servers worden...
Als je een goede server te pakken hebt lopen er vast ook admins rond die een grote ban knop hebben :P.

Het wordt wel tijd dat er weer dedicated servers komen, nu kan het tenminste weer fatsoenlijk op een lan worden gespeeld en kunnen er ook weer mods worden gemaakt.
is er geen hybride uitvoering?
de voordelen van p2p en dedicated servers, lijkt me veel beter.
of praat ik raar }:O
p2p is niet nodig. Veel mensen zijn bang van de grote lijst met servers, gelukkig zit er tegenwoordig in bijna elk spel een "play now" of "find server" knop. 1x klikken en het spel zoekt meteen de server met de beste ping die voldoet aan je wensen.

Trouwens een filter systeem + dedicated servers is echt handig. Soms wil ik in TF2 payload spelen op de goldrush map, met instant spawn want lang wachten wil ik niet. Ook moet er wat volk in zitten maar ook weer niet te veel: 8-16 spelers dus. Natuurlijk moet de ping ook onder de 50 zijn. Ik kan alle servers die exact aan deze eisen voldoen tonen met slecht een paar klikken met de muis. Als er een server is die deze settings zelfs 24/7 heeft smijt ik hem in mijn favorieten en kan ik in het vervolg met 1 klik joinen als ik daar zin in heb.

Dit heeft er trouwens voor gezorgd dat ik in een clan terecht ben geraakt. Na een half jaartje elke avond een paar potjes op hun server kan het zijn dat iemand contact met je opneemt en vraagt of je een beetje verder wil gaan en nog wat meer met de mensen in de server wil spelen. Geheel vrijblijvend maar zeker een heel mooie opportuniteit voor velen.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True