Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties

Ontwikkelaar Sledgehammer Games werkt aan een 'Color Blind Assist Mode' voor Call of Duty: Modern Warfare 3. Door deze optie toe te voegen wil de ontwikkelaar bereiken dat kleurenblinde spelers toch van de game kunnen genieten.

Michael Condrey, directeur van ontwikkelaar Sledgehammer Games, beantwoordt elke week via het blog van de studio een vraag van een fan. Deze week is dat de vraag van Nick Prynn, die wil weten of de kleurinstelling van Call of Duty: Modern Warfare 3 is te veranderen, zodat de game ook door kleurenblinde spelers kan worden gespeeld.

Condrey bevestigt dat zijn bedrijf van plan is om 'Color Blind Assist' in te bouwen. De directeur denkt daarmee 1 miljoen fans van de serie tegemoet te komen. Hij baseert zich daarbij op onderzoek waaruit zou blijken dat tussen 9 en 12 procent van de mannen lijdt aan een vorm van kleurenblindheid. Een vergelijkbare optie was al opgenomen in Call of Duty: Black Ops, de shooter die in 2010 verscheen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

Ik ben zelf ook kleurenblind maar in single player modus nooit echt last van gehad omdat er makkelijk voor te compenseren is.
Lijkt mij dan ook dat dit meer gericht is voor multi-player om een duidelijker onderscheid te maken tussen vriend en vijand.
Een omgeving is namelijk altijd wel goed herkenbaar, of je nu kleurenblind bent of niet. Het verschil tussen een soldaat met groene tag en een vijand met rode tag, zeker op afstand is iets heel anders.

Aangezien de textures zelf hetzelfde blijven en er dus geen contrast verschil is in de omgeving levert dit dus geen voordeel op voor mensen die niet kleurenblind zijn en deze modus gebruiken.
Iemand die kleurenblind is kan namelijk prima contrast verschillen zien en elke speler kan dit al zelf veranderen in het scherm zelf. De kleur van een naamtag veranderen is heel wat anders.

Overigens bied windows wel de optie voor hoog contrast maar dit is niet voor kleurenblinden, maar voor slechtzienden. Zoals gezegd zien kleurenblinden prima maar kunnen nuances tussen verschillende kleuren slechter onderscheiden.
De hoog-contrast optie en andere kleurenschema's werken natuurlijk niet in een game want dat is geen onderdeel van windows.
Is het dan zo dat er een hoger contrast bijvoorbeeld is tussen spelers en omgeving? Want dan zou je dit als niet kleuren-blinde ook online kunnen gebruiken lijkt me, en hierdoor een voordeel krijgen over andere spelers? (Hoewel het er dan misschien niet zo mooi uit ziet).
Kleurenblindheid gaat niet om dat je minder contrast ziet, maar dat je geen verschil ziet tussen bepaalde kleuren. Bij mannen zijn rood en groen bijvoorbeeld populaire kleuren, vandaar dat bij verkeerslichten ook consequent de lichten altijd op dezelfde volgorde staan zodat je daar geen fatale fouten mee maakt.

Als je bijvoorbeeld de tests op http://www.kleurenblindheid.nl/kleuren/ishihara.shtml bekijkt zie je dat het dus een kwestie is van of je genoeg onderscheid ziet tussen bepaalde kleuren om al of niet iets in een bepaald plaatje te zien.

In een game heb je expliciet een nadeel als je het verschil tussen rood en groen niet ziet maar er wel rode beestjes in een grasveld rondhuppelen. Met een correctiemodus die de beestjes in het blauw tekent heeft een niet-kleurenblinde geen voordeel, en de kleurenblinde geen nadeel. Het zal dus in die hoek zijn dat deze feature werkt.
Het is wel gekend dat kleurenblinden beter contrastverschillen kunnen opmerken.
Hier gaat het dan over volledig kleurenblinden. Niet het soort dat n soort kegel mist (cfr daltonisme)

Door hun natuurlijk tekort gaan ze tijdens de ontwikkeling zich beter focussen op andere zaken. Tests werden gedaan met soldaten die camo dragen. kleurenblinden zagen ze in het echt sneller. Ze letten beter op bewegingen en fouten in de omgeving. ( de camo is ook ontwikkeld voor met gewoon zicht.

Op grote afstand gaje toch veel minder kleuren kunnen herkennen en ga je meer af op contrast. Dat is waarom camosuits soms paarse vlekken hebben, van dichtbij val je beter op, maar op afstand is nauwelijks veschil tussen dat paars en donkerbruin.

Ook in de fotografie word dit gebruikt. Kleurenfoto's omzetten naar zwart-wit wordt gedaan omdat je dan beter de contouren ziet, alles lijnen worden duidelijker.


De mod is op zich een goed idee. Nu enkel onze dove medemensen nog helpen :)
Ik ben ook kleurenblind maar zie wel het verschil tussen een rood en groen stoplicht ;) Alleen die tests met die bolletjes faal ik vrijwel altijd maar met gamen etc heb ik er totaal geen last van.
Ja en dat komt omdat jouw hersenen "weten" dat het bovenste verkeerslicht rood moet zijn en het onderste groen... de hersenen interpreteren de gegevens die zij van jouw zintuigen ontvangen. Het beeld dat jij uiteindelijk ziet, hoeft helemaal niet de correcte werkelijkheid te zijn (en wat is "werkelijkheid"?) zoals bijvoorbeeld de vergrootte maan wanneer die op een bepaalde hoogte vlak boven de horizon staat.

Zo heb je ook een heleboel optische illusies die hiermee spelen.
Je hebt ook nog subtiele kleurzichtafwijkingen. Vaak wordt al te snel de term kleurenblind gegeven. Je hebt ook vormen waarbij iemand een verminderd onderscheidend vermogen heeft tussen (meestal) rood en groen. Deze persoon ziet dus wel degelijk rood en groen, maar subtielere tintverschillen (pastels) kan men niet onderscheiden.
Het verschil tussen rood en groen totaal niet zien heet deuteranopie en minder onderscheidend vermogen tussen rood en groen deuteranomalie. Hierin zijn ook nog gradaties van afwijking, van licht tot sterk afwijkend.
Zelf heb ik last van een (zeer) lichte vorm van deuteranomalie. Totdat ik solliciteerde bij de luchtmacht nooit last van gehad of opgemerkt...Nadat ik na een half jaar door de voorselectie en simulatortests (week lang op instrumenten vliegen) gekomen was, kwam pas de medische keuring. Alles okay, behalve de ishihara kleurenzichtest....grrrrom.

[Reactie gewijzigd door Propheticus op 10 juli 2011 10:02]

Volgens die test ben ik zo kleurenblind als het maar kan, maar ik heb in het dagelijks leven geen last. Met games e.d. kan ik wel duidelijk contrast zien, maar ik moet wel bekennen dat ik niet Photoshop.

Edit: Domme opmerking natuurlijk, ik ben niet anders gewend dus hoe zou ik last kunnen hebben 8)7 toch maar eens een oogarts bezoeken dan :)

[Reactie gewijzigd door Batsgeit op 8 juli 2011 11:04]

offtopic:
Plaat 4
Normaal kleurenzien: niets zichtbaar
Kleurenblind: 2

sorry maar ik zie de 2. dat wil toch juist zeggen dat ik de kleuren beter kan onderscheiden :S
kan iemand anders kijken of er een 2 te zien is ?

[Reactie gewijzigd door Proxx op 8 juli 2011 11:16]

Die 2 is zo van opzet dat wanneer een kleurenblinde het plaatje ziet hij duidelijker naar voren komt, jij en ik kunnen hem wel zien, maar het kost toch duidelijk meer moeite dan de andere plaatjes, ik moest de plaatsing van de blauwe bolletjes volgen om die 2 eruit te halen, terwijl een kleurenblinde daar dus in 1 oogopslag die 2 zou zien.
offtopic:

Jah ik zie toch ook echt een 2, waarschijnlijk een foutje van hen, want ik ben ook niet kleurenblind als ik al die andere wel goed doe behalve die :P .

ontopic:

Dus eindelijk wordt mijn vriend niet meer gekicked of geband, omdat die per ongeluk teammates killd/verwond :D . Arme knul werd heel vaak uitgescholden, maar hij kan er ook niks aan doen. Werd eens tijd, ik vertelde die lulleaux al dat hij een mailtje moest sturen en even klagen :P . (lang geleden maar dat terzijde... ;) )

Zie je wel dat klagen helpt :+ .
Ik zie hem ook. Maar de resultaten van dit soort online tests mag je natuurlijk nooit gebruiken voor diagnoses. De test leunt op kleine verschillen in tint en het is niet na te gaan of jouw beeldscherm de plaatjes weergeeft "as intended". ;)

Als je het verhaal leest over de geschiedenis van de test (staat op dezelfde pagina), zal je zien dat dit probleem in het verleden ook speelde, omdat het gebruikte papier en de inkt nog weleens afwijkingen had. Dit zorgde voor een minder betrouwbare of zelfs nutteloze afdruk.

[Reactie gewijzigd door Aganim op 8 juli 2011 11:24]

Ik zag de 2 ook, al moet ik zeggen dat 'ie niet duidelijk was... Volgens de overige plaatjes ben ik alleszins niet kleurenblind.
Ik zie de 2 ook..
Ik zie bij plaat 2 zelfs 74 n 21. Al is 74 wel veel duidelijker. Ben overigens niet kleurenblind.
Idd, ik ook zie de 2 en mijn zicht is volgens artsen 100%, denk eerder dat je kleurenblind bent als je <niets> ziet.
Ik ben kleurenblind (the usual) rood-groen, er zijn gewoon wat kleuren die minder en meer opvallen voor mij, MW3 ziet er best aardig uit al zijn de kleuren wat hoog gesatureerd in het filmpje.

Ik heb soms, maar ook niet kleuren blinde mensen, de grootste moeite met CAPTCHA's die moet ik dan refreshen of soms zelfs photoshoppen en met contrasten en kleuren gaat spelen.

Ik zie niet helemaal in hoe er "rekening" mee gehouden moet worden, in real-life, waarvan MW3 toch een "simulatie" is word er tot op zekere hoogte al rekening mee gehouden.
Dus hoe jou posts worden gemodereerd, (groen: hoog, rood: laag) maakt in se allemaal niets uit? ;)
(niet dat ik je post hiermee goed of negatief bestempel h, laat dat duidelijk zijn)
Ik weet zeker dat hij wel verschil kan zien tussen veel de zelfde blokjes aan de boven kant en veel dezelfde blokjes aan de onder kant :)
Daarover heb ik destijds een request gedaan op devtrack, waarna er iets meer contrast is toegevoegd :)
Als iedereen het in kan stellen heb je dus GEEN voordeel tegenover de andere spelers, aangezien die hetzelfde KUNNEN doen..
Als iedereen het in kan stellen heb je dus GEEN voordeel tegenover de andere spelers, aangezien die hetzelfde KUNNEN doen..
Je dwingt dan mensen echter wel bijna om het ook te doen, omdat ze anders een nadeel hebben. (beetje hetzelfde als doping bij wielrenners... als iedereen het doet, is het eerlijk, maar ... etc.)
Waarom zou je dit meteen aanpassen door contrast tussen spelers en omgeving?
Als je kleuren blind bent dan kan je niet het verschil tussen bv rood en groen zien,
Dit omdat ze de zelfde kleur grijs krijgen als je het in een zwart wit plaatje zou zetten.
Als je voorkomt dat deze kleuren naast elkaar komen of de kleur aan past zodat er nog verschil in zit dan kan iemand die kleuren blind is het beter spelen.
Dit omdat ze de zelfde kleur grijs krijgen als je het in een zwart wit plaatje zou zetten.
Wij (kleurenblinde hier) zien niet per definitie in grijstinten hoor :)

Ik kan o.a. het verschil niet bepalen tussen rood en groen, ik zie dan gewoon of rood of groen, net welke de overheersende partij is. (groene letters op een rood vlak, ik zie dan een rood vlak).

Overigens, er zijn ook wel degelijk mensen die echt in grijstinten zien.
Ik zie enig verschil tussen maar dat is meestal contrast. Zo zijn er soms spellen met verschillende kleuren knikkers/kralen, dan houd het voor mij al snel op. De frustratie als iets niet werkt ("ik heb er 4 aan elkaar! Waarom verdwijnen ze niet?!") en op nauwkeurige inspectie toch echt naar behoren werkt ("fuck! Andere kleuren!").

Och ja.
Erg interessant, er zijn dus verschillende "soorten" kleurenblindheid... wist ik niet!
Ik ben kleurendoof, nog een variant. Ik zie oranje, ik zie rood, allemaal geen probleem maar leg je ze naast elkaar zie ik een vlak. Erg vervelend en zie het maar goed uit te leggen.

Ook wel interessant is dat mensen vaak voor een, soms twee enkele kleuren echt blind zijn, en dus problemen hebben met iedere kleur die de kleur bevat waarvoor ze blind zijn.
idd. heb het zelfde voor.

je verliest die fracties van een seconden met zoeken naar andere visuele verschillen dan kleuren. dit werkt echt frustrerend en is zeer vermoeiend.

bvb: maak de uniforms opvallender verschillend en het probleem is al groten deels opgelost.
Vaak komt het neer op geel/blauw (of andere combinatie) in plaats van het gebruikelijke rood/groen voor enemies/allies op minimaps/HUDs/sniper-mode en waar verder maar iconen en visuele cues zijn. Geen belachelijk grote verschillen dus met de standaardgraphics.
Dat zou trouwens alsnog een minimaal voordeel voor (rood/groen-)kleurenblinde spelers zijn, aangezien die een iets groter contrast ervaren tussen geel en blauw t.o.v. spelers zonder afwijking. ;)
Zo geven schaduwen ook een voordeel omdat je iemand kan zien aankomen voordat hij om een straathoek loopt, dus iedereen waarvan de pc geen schaduwen aankan is ook in het nadeel! Afschaffen die hap. :+

Welliswaar iets extremer, maar al met al is het een feature die voor iedereen beschikbaar is en dus geen oneerlijke situaties creert.

http://img687.imageshack....iw4mp2010030414460213.jpg

Dt is pas oneerlijk, en is dan ook nt voor iedereen beschikbaar.
Als je PC geen schaduwen aankan, is dat denk ik niet het grootste probleem qua voordeel, aangezien een hoge FPS veel belangrijker is voor het snel kunnen reageren op een vijand.

Hoe kom je er overigens bij dat deze textures niet voor iedereen beschikbaar zijn?
Voor zover ik weet kun je ze zo downloaden.
dus omdat ik speel op een plasma tv en niet op een lcd of led heb ik meer contrast dus ook een tactisch voordeel in games :)
dat kun je in de meeste games toch wel door aan passing van resolutie en kwaliteit van de texture.
Dus wat jij zegt is dat kleurenblinde mensen niet het recht hebben om online te spelen?
Nee, maar vrij wel zeker dat mensen deze feature gaan misbruiken om vijand etc. sneller te spotten ;)

[Reactie gewijzigd door A.M.D op 8 juli 2011 10:49]

Dat gaat dus niet uitmaken als de feature simpelweg inhoudt dat je bepaalde tinten door andere tinten kunt vervangen omdat je anders het verschil niet ziet - voor iemand die niet kleurenblind is maakt het geen verschil, het zijn nog steeds 2 verschillende kleuren zonder andere helderheid of contrast, het zal er mogelijk zelfs minder natuurlijk voor hem uit zien omdat het niet 'klopt'.
Ja, maar als je huidtinten fluo rose kan maken helpt het wel een heel eind om makkelijker andere spelers kan spotten, ziet er misschien vreemd uit maar er zijn genoeg spelers waarvoor winnen belangrijker is dan graphics. Anders waren er geen cheaters.

Denk aan de cs_lambert 1 console command in counterstrike vroeger.
Zoals nu alle niet-kleurenblinde spelers het gebrek aan deze feature misbruiken in de ogen van de kleurenblinde spelers... :)
Nee, uiteraard mogen die mensen ook online spelen, waarom niet? Maar ik vroeg het me gewoon af hoe groot het verschil dan is. Aangezien als het 'extreem' is dat je als niet-kleuren blinde speler die het wel instelt, een groot voordeel zou kunnen hebben?

Uiteraard kan iedereen het dan instellen, maar als de kleuren 'er dan niet uit zien' voor mensen die alle kleuren zien, dan is dat niet mooi spelen denk ik, en andere mensen die enkel voor de score gaan, die hebben dan nog een groter voordeel.
Als mensen denken dat voordeel nodig te hebben door zo'n feature te gebruiken, prima. Toont alleen maar aan dat ze een gebrek aan skill hebben van de game. Ik heb het er totaal niet voor over om met rare kleuren te gaan spelen, haalt het hele idee wat de makers van de game hebben weg.

Echter door zo'n optie toe te voegen aan de game laat wel zien dat ze ook aan de minderheden denken. Als 10% van de mannen last heeft kleurenblindheid is dat enorm veel op een waarschijnlijke verkoop van meer dan 10 miljoen.

Nu hopen dat ze ook custom button mapping gaan toevoegen voor mensen die bijvoorbeeld vingers missen.
http://www.youtube.com/watch?v=TtBzWGBL0HU
Dus wat jij zegt is dat kleurenblinde mensen niet het recht hebben om online te spelen?
Vind je dit zelf niet ook een beetje een stomme opmerking niet een beetje kort door de bocht? Het gaat hier niet om rechten. Ik wil digibeten ook niet het recht ontnemen om dit spelletje te spelen. Maar dat is geen reden om het spelbaar ook met een dobbelsteen en een telefoon speelbaar te maken. Dit is een aanpassing om het voor een bepaalde groep toegankelijker te maken, niet een erkenning van rechten van minderheden.
offtopic:
Ik vind dat er minder geweld in het spel moet komen, want anders ontneem je mensen die niet van geweld houden het recht om dit spelletje mee te spelen.

@GAIAjohan
En mensen zonder armen? moet het spel daarvoor aangepast worden? Of wordt de maker van een spel daarin vrij gelaten. Begrijp me goed, ik vind het heel leuk dat een spelmaker mensen met een handicap tegemoet komt, maar ik ga niet doen alsof dat een fundamenteel recht is. Dit uiteraard in tegenstelling tot zaken als openbaar vervoer (tot op zekere hoogte).
Hebben blinde mensen ook recht om dit spel te spelen?
Een blinde zal bijvoorbeeld nooit de behoefte hebben een normale game te spelen omdat hij daar geen interactie mee heeft, werken op een pc kan alleen dmv brailletoetsenbord.
Je gebrek aan inlevingsvermogen brengt mij er toe de discussie hierbij te laten.
edit:
Na je nuance gelezen te hebben krijg ik de indruk dat we het met elkaar eens zijn. Het is super als spelontwikkelaars met een kleine wijziging mensen met een beperking tegemoet kan komen, maar het is geen recht.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 8 juli 2011 17:55]

Ik vind jouw opmerking zo mogelijk nog dommer.
Een spel niet spelen op basis van (gewelds)overtuiging is een keuze, dan speel je toch het spel peace..
Een spel niet kunnen spelen omdat je digibeet bent is een keuze, je kunt jezelf immers aanleren hoe een game/pc werkt.

Een spel niet kunnen spelen op basis van een fysieke handicap is geen keuze. je kunt niet zeggen: "En nu wil ik wel groen of rood zien." of "Nu wil ik wel mensen kunnen verstaan."

En ja, ik vind wel dat iedereen het recht heeft te doen wat hij/zij wil ondanks zijn fysieke ongemakken.


Op je edit:
Wat een edit ook h, alsof je werkelijk geen enkele nuance kunt aanbrengen. Het is werkelijk om te huilen. het verschil tussen de ene handicap is anders dan de andere handicap. Zeker op geestelijk gebied.


Blinden hebben andere behoeften dan mensen die slechts een 'simpele' handicap hebben. het is een kwestie van hoe je het leven ervaart. Een blinde zal bijvoorbeeld nooit de behoefte hebben een normale game te spelen omdat hij daar geen interactie mee heeft, werken op een pc kan alleen dmv brailletoetsenbord. Maar de gehele interactie met een gamen ontbreekt gewoon, dus is er geen behoefte. Ik geloof wel dat zulke mensen graag willen kunnen zien, maar zij hechten waarde aan andere dingen, zeker niet visuele dingen zoals de meeste mensen. Een dove zal weinig interactie hebben met muziek of geluiden en is met name visueel aangelegd. Echter geluiden visualiseren (subtitles) is makkelijker en opzich logischer dan beelden audiologiseren ("VIJAAAAND, HUIS, BOOM" (dat moet dan gezegd worden h)).. Aangezien een blinde geen richtinggevoel heeft achter een pc-scherm wordt het sowieso lastig, zoals gezegd een ontbrekende interactie.

Voor mensen zonder armen ligt het anders. Die kunnen wel de behoefte hebben, en de laatste jaren wordt daar ook voor gezorgd. denk daarbij aan protheses die steeds beter worden. Maar dit is niet iets dat n de game aan te passen is, muv spraakgestuurde toevoegingen. Dit is iets wat fysiek aangepakt moet worden, dus protheses.

Iemand die kleurenblind is heeft exact dezelfde behoeften als een normaal persoon, en kleurtjes krijg je er niet bij dmv operatie, en aangezien de edit in de game redelijk simpel is mag je van de ontwikkelaar verwachten dat dit aangepast wordt.
Je gebrek aan inlevingsvermogen brengt mij er toe de discussie hierbij te laten.
ik denk eerder dat jj een gebrek aan inlevingsvermogen hebt, zeker gezien het eerdere deel. Iets wat iemand niet heeft of niet ziet of niet hoort mist hij ook niet. Het spijt me heel erg, maar ik ben zelf slechthorend en kan veel dingen niet volgen en weet dus prima wat ik wel en wat ik niet kan. Maar het betekent niet dat ik hetgene mis wat ik dus niet kan. Simpelweg omdat ik nooit heb meegemaakt hoe het is om wel goed te horen.

Ik mis bijvoorbeeld niet dat ik geen gefluister kan verstaan, ja ik vind het jammer, maar mis het niet.
Ik mis ook niet dat ik geen sirene hoor op woensdagmiddag, of dat ik geen groepsgesprekken kan volgen.

Nogmaals het is jammer, maar ik mis het niet -omdat ik het nooit heb meegemaakt dat ik het wel kon-! Ik weet haast zeker dat het met blinden hetzelfde is.

Zo iemand zal met games hetzelfde hebben als ik met online games. Jammer dat ik er niet aan mee kan doen, maar ik ben blij met wat ik wel kan. De blinde kan geweldig naar muziek luisteren en vogels horen fluiten, goed aan gespreken deelnemen.


Sowieso vroeg ik me al af waarom je de vraag over blinden en mensen zonder handen ging stellen, aangezien ik niet stel dat een game-ontwikkelaar dat met aanpassen. Maar nu ik het nalees gaat het er blijkbaar om dat ik toevallig een recht vind dat iemand moet kunnen doen wat hij wil. Daarmee bedoel ik meer in de richting van bv dingen die ontraden worden voor bepaalde mensen, maar toch worden egdaan. Zulke dingen moeten niet worden tegengehouden.


Maar meer op games gericht, voor bepaalde groepen werken bepaalde games niet. Zo simpel is het. Voor iemand die kleurenblind is kunnen games redelijk makkelijk worden aangepast. Voor iemand die geen armen heeft of blind is wordt het moeilijker. Voor zulke groepn zouden gewoon andere games ontwikkeld moeten worden. opzich geloof ik dat een spel icm geluid en een speciale joystick met iets met gevoel prikkelingen bv(!) best iets zou kunnen worden voor blinden.

Voor mensen zonder armen zou een spel met spraakcommando's goed kunnen werken. Alleen deze games zijn dan vooral voor n doelgroep bedoeld, en worden dus veel duurder in prijs omdat er minder games worden afgenomen.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 8 juli 2011 17:32]

Vraagje: Ik weet niet of dit in Windows kan, maar in Linux kun je opties voor slechtzienden, blinden en mensen die kleuren blind zijn aan passen! (soms moet je het wel extra instaleren vanuit pakketbeheer!)

Als dit in windows ook kan, waarom moet dat dan in het spel nog maals gebeuren? Of kan dit niet in windows?
Je kan in Windows de kleurschemas aanpassen. Ik geloof dat kleurschemas worden veranderd of zelf tijdelijk veranderd als je in full screen mode gaat.
Dan heb je nog wel kleureninstellingen in Catalyst of de Nvidia variant.
In Windows kan t ook best, maar het zal vast gaan om de consoleversies.
Goede zaak, hoewel het standaard zou moeten zijn en er eigenlijk niet naar gevraagd zou moeten worden / persbericht
Waarom zou het standaard moeten zijn? Het is extra werk wat geld kost en voor de meeste mensen niet relevant is. Het is goed dat men het doet en de grote games meer en meer met dit soort zaken rekening houden maar "moeten" is onzin.

Vind je de game niet leuk omdat er geen rekening gehouden wordt met mensen die kleurenblind zijn koop je hem toch niet.
8-12% van de voornaamste doelgroep (mannen) heeft last van een vorm van kleurenblindheid of kleurenzichtafwijking. Dit is significant meer dan wat voor handicap ook. De oplossing is ook vrij simpel. Vervang in de HUD rode en groene iconen door een andere combo, zoals geel en blauw of rood en blauw. Blauw als friendly kleur in namen en iconen helpt al enorm.
Verplicht, nee. Gewenst, sure. Het is een palette swap, kost amper moeite en je vergroot je afzetmarkt. Kan nog extragratis sympathie opleveren ook. En omdat iederen het aan/uit kan zetten is er geen "voordeel" voor deze of gene. Afwezigheid zou dat wel zijn omdat een deel van de populatie dan de keus heeft tussen grijs/grijs en niks.
Mooi initiatief, ben wel benieuwd in hoeverre ze ook nog gaan compenseren voor verschillende soorten kleurenblindheid. Zit nogal wat variatie in namelijk. Linkje Wikipedia (Engelse versie)
Kleurenblindheid is in te delen. Ik denk dat ze alleen de grote groep pakken. Dat is rood-groen kleurenblindheid.
Ik neem aan dat ze iig beginnen met het zelf kunnen instellen van bepaalde kleuren; de HUD, friendlies / enemies, etc.

De meeste varianten hebben een "probleem" met het onderscheiden van 2 kleur(groepen). Dus wanneer deze 2 groepen gebruikt worden in-game zou je n van de opties moeten kunnen instellen naar de 3de kleurgroep.

Bij variaties waarbij er geen onderscheid gemaakt kan worden bij meer dan 2 kleurgroepen (of volledig kleurenblind = grijstinten) dan zal het toch echt heel lastig worden om dit op te lossen, zonder "normaal" ziende spelers te benadelen (of een voordeel te geven wanneer zij het aanzetten).
Dit is top. Het is niet te doen met kleurenblindheid wanneer je een team match speelt. Rood en groen is namelijk niet van elkaar te onderscheiden. Dit zal helpen. En 10(!!!) procent van de mannen gered:)
Edit:typo

[Reactie gewijzigd door a3aanm op 8 juli 2011 10:45]

Ik ben rood-groen kleurenblind, dus die meest voorkomende variant, het is dus pertinent niet waar dat ik geen verschil zie tussen rood en groen, alleen als je de tinten bij elkaar trekt zie ik minder snel verschillen!

Ik zou namelijk niet weten waar rood of groen op een stoplicht zit, toch rijd ik nooit* door rood!

* je hebt van die kruispunten :x
Maar je hebt toch ook oranje-rode kleurenblindheid? Daar werd ik op getest! En een vriendin van me heeft blauw-groen kleurenblindheid. Maar Rood zit boven, en groen zit onder :) dus zie je het onderste lampje feller dan die bovenste mag je doorrijden :)
Klopt en je hebt ook rood-geel-kleurenblindheid, die zien rode emoticons als geel :P
Ik heb hetzelfde en ik weet dus niet op wie ik moet schieten. Wat dus resulteert in chaos. Vooral tijdens een Hardcore game:P
Een zeer goede zaak voor de kleurenblinde spelers en zeker een tactische zet van Infinity Ward en Sledgehammer Games om deze modus toe te voegen aan MW3.

Degenen die last van kleurenblindheid hebben zouden nu dus ook gewoon volledig deel kunnen nemen aan de multiplayer potjes (en singleplayer sessies, ook heel belangrijk) en de ontwikkelaars hebben er weer een paar miljoen/duizend fans bij wat natuurlijk voor hogere verkoopcijfers kan zorgen!
Je kunt het nu al proberen in Battlefield Bad Company 2, daar zit deze optie in om alle belangrijke spel-items in contrasterende kleuren weer te geven.
wat een gevooroordeel zeg, deze mensen hebben een beperking. dat kleine beetje voordeel online gun ik ze wel!
Die mensen die het hebben gun ik van harte! Maar mensen die het niet hebben zullen dit gebruiken voor er voordeel uit te halen. En dat is de link van het probleem
Volgens mij zit in Battlefield Bad Company 2 ook zo'n functie of niet? Ik gebruik hem zelfs, ookal ben ik niet kleurenblind, de kleuren die ze gebruiken daarvoor kan ik meer mee overweg. :)
Die functie zit er inderdaad al lang in, maak er ook gebruik van. (heb het ook nodig)
Dus eigenlijk doet MW3 dit ook na.
Ze doen zelfs geen moeite om met originele ideen te komen... :|

BTW: Ik gebruik die optie ook, da's eens wat afwisseling :D
Ik denk eerder dat het gaat om de namen die je ziet als je op mensen mikt, mensen met kleurenblindheid zien dan niet of iemand een rode of een groene naam heeft. (Bijvoorbeeld.)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True