Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Robert Bowling, de creative strategist achter Call of Duty: Modern Warfare 3, heeft bekendgemaakt op te stappen bij Infinity Ward en Activision. Bowling, op internet ook wel bekend onder zijn nickname 'Fourzerotwo' gaf geen reden voor zijn vertrek.

Robert BowlingRobert Bowling, die voorheen community manager was bij Infinity Ward maar bij de ontwikkeling van Modern Warfare 3 een centrale rol speelde als creative strategist, maakte zijn vertrek bekend via Twitter. De ontwikkelaar liet weten zijn functies als creative strategist, 'lead' bij Infinity Ward en medewerker van Activision neer te leggen, maar gaf daarbij geen reden op.

Het vertrek van Robert Bowling volgt kort op het ontdekken van de eerste zogenaamde 'gehackte servers' in Modern Warfare 3. Door de hacks werd het onder andere mogelijk om vals te spelen in de multiplayer modus door gebruik te maken van cheats. Bowling waarschuwde spelers om die reden zaterdag nog via Twitter om niet in te gaan op uitnodigingen voor Private Matches van gamers die zij niet kennen. Of het opduiken van hacks en cheats in Modern Warfare 3 aanleiding is geweest voor Bowlings plotselinge vertrek is niet duidelijk.

Sinds de breuk tussen Activision en diverse voormalig topmannen van ontwikkelstudio Infinity Ward was Robert Bowling creative strategist en de belangrijkste woordvoerder van de studio. Officiële informatie over Modern Warfare 3 werd dan ook via Robert Bowling naar buiten gebracht en de ontwikkelaar speelde ook een belangrijke rol bij het Call of Duty XP-evenement. Dit werd door Activision en Infinity Ward in het najaar van 2011 in Los Angeles speciaal voor Call of Duty-fans georganiseerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Daarbij vallen PC gamers buiten de boot als ze CoD:Elite en nieuwe maps willen....
Als PC gamer speel je zoiezo geen COD, pure console game.
Als PC gamer speel je al helemaal geen Battlefield.
MW3 is gewoon 'het' schietspel.
Ik denk eerlijk gezegd dat hij inziet dat het einde van de call of duty serie (zoals hij nu is) nadert en hij misschien geen rol meer zou spelen in een mogelijke opvolger of nieuw product. Als 'creative strategist' heeft hij als strategist in eerste instantie niet gefaald wanneer je kijkt naar het financiële aspect. Met het oog op de toekomst heeft hij misschien wel gezorgd voor een extra push de neerwaartse spiraal in.
Dan wil ik de concurrenten er nog bij halen en wijzen naar Battlefield 3. Een serie die niet alleen meer gespeeld lijkt te worden omdat het een goede game is (laten we dat niet vergeten), maar ook omdat mensen mogelijk wel uitgekeken raken op de CoD serie die naar mijn mening op deze manier niet verder kan gaan.

Naar mijn mening is er nog één manier om Call of Duty weer te genezen en dat is het uitbrengen van een nieuw product. Een nieuwe game is wat mij betreft niet het overspuiten van een auto uit 2009, een paar nieuwe bandjes eronder en dvd-spelers voor de kids achterin. Nee een nieuwe game is een nieuwe auto ontstaan uit een unieke conceptcar die vervolgens naar een realistisch en klantgericht model wordt geschaafd om zo een goed en eerlijk product te leveren in plaats van een opgekalefaterd product van 3 jaar oud.

De game industrie is een snel groeiende markt en laat zich beperken door dit soort geldbeluste acties die op deze manier een serie die ooit heel goed was laat doodbloeden.

Zonde!
Geen flame maar BF3 is nou ook niet echt de meest originele game hé.. Bouwt ook voort op een spelconcept van 2002 en ook niet veel veranderd (behalve de engine dat dan wel weer iedereen wegblies ok).. De SP met verhaal is er bij gekomen maar die SP stels ook wel niet veel voor (en zat vol bugs op PC btw zie hier: http://www.gamefront.com/...ampaign-for-some-players/ en de link naar de forums waar het vol staat).

Ik vind beide licht achterhaald. BF: grote maps en veel spelers/voertuigen maar met een stomme origin dat bugt blijft en vaak veel spawnkillers.
CoD met veel rushers, stomme perks,...

Ik blijf CoD 1 en 2 supergames vinden en hoop een klein beetje dat ze daar naar terug keren... Maar de laatste tijd is het meer van hetzelfde in een andere verpakking.
daarom dat er elk jaar meer en meer COD discs verkocht worden? just sayin.. de meeste mensen weten niet wat er gaande is bij die bedrijven, ze gaan gewoon af op de hype en de reclame..
Of het opduiken van hacks en cheats in Modern Warfare 3 aanleiding is geweest voor Bowlings plotselinge vertrek is niet duidelijk.
Lekker onzinnige opmerking :P. Iemand die al aan meerdere games, laat staat call of duty games, heeft gewerkt zal niet echt onder de indruk zijn dat er uiteindelijk gehackte servers komen waarop gecheat kan worden. Ik kan me niet voorstellen dat een veteraan als Robert Bowling hierdoor zo geraakt wordt dat hij ontslag neemt.
Het is far-fetched, dat zeker. Maar het is qua timing wel érg toevallig. Ik zou een clausule als 'je bent lead, op voorwaarde dat grootschalige problemen als met MW2 (en Black Ops) voorkomen worden...' niet uitsluiten. wellicht is dit Robert Bowling die de eer aan zichzelf houdt.

Tot hij zelf duidelijkheid geeft, zullen we het niet weten...

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 26 maart 2012 23:52]

IMHO komt Black Ops bij een andere partij vandaag. Grafisch was het een verbetering.
Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is dat 1 van de doelen bij de ontwikkeling was dat de problemen die bij een andere partij voorkwamen vermeden moesten worden.

Meestal is er wel iets aan de hand als iemand plotseling vertrekt bij een firma. Dat wil niet zeggen dat het altijd de fout is van degene die vertrekt, maar normaal gesproken kiezen mensen ervoor te vertrekken nadat ze een andere functie gevonden hebben.
Euh, er zijn al maanden hacks en cheats in het spel, lijkt me stug dat hij daar 'ineens' achter komt.
Misschien offtopic, maar ik hoop echt dat de volgende Cod reeks een andere stijl pakken. Weer terug naar wereld oorlog nr 2. Lang geleden dat er een goede wereld oorlog game id uitgekomen. Ben wel benieuwd wat ze met de huidige graphics weg kunnen zetten! Zo was cod2 ook gewoon episch
Cod 2 IS episch ! Graphics gaan nog prima , en op lanparties nog altijd een waar feest om te spelen. Niks geen pussy killstreaks of deathstreaks of perks , gewoon een van de wapens van jouw zijde en knallen maar !
Idd, CoD 2 doet het nog altijd goed bij lanparties voorzover ik weet! Blijft een klassieker onder de FPS!
Misschien offtopic, maar ik hoop echt dat de volgende Cod reeks een andere stijl pakken. Weer terug naar wereld oorlog nr 2. Lang geleden dat er een goede wereld oorlog game id uitgekomen. Ben wel benieuwd wat ze met de huidige graphics weg kunnen zetten! Zo was cod2 ook gewoon episch
Dat zou idd een goede zet zijn, maar ik denk dat de meeste ontwikkelaars wel klaar zijn met WOII. Deze serie van Infinity Ward heet trouwens niet voor niets Modern Warfare, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze terugkeren naar WOII.
Persoonlijk was voor mij CoD 2 de beste die ze hebben gemaakt.
Toch zeker op MP vlak.

De laatste nieuwe CoD spellen zijn enkel nog goed voor SP.
De MP zit vol problemen/slechte gameplay/maps die ofwel TE groot zijn ofwel teveel campspots bevatten...
Helemaal mee eens.
Mappen zelf maken, server geheel aan te passen, goede community.
Hierna ging het al snel bergafwaarts....

[Reactie gewijzigd door ozothebozo op 27 maart 2012 13:15]

Hopelijk komt er nu een frisse wind in de volgende delen, want vanaf MW2 was het allemaal te veel van hetzelfde.
Daar heeft hij helemaal niks mee te maken joh.
Hoezo niet? Als je "baas" vertrekt doe je je werk vaak toch anders. Vooral als de mensen onder hem denken dat het beter gaat als er iets word veranderd.
Hij is alleen niet een "baas", hij is een sales-gezicht. PR naar de klanten toe.

De uitgever met het geld bepaald dat er snel een nieuwe titel moet worden gemaakt, aan dan was het aan deze meneer om het product te pushen en het vuurtje warm te houden bij de fans. Na de release was het zijn taak om iedereen bij het product te houden en alle ellende over zich heen te krijgen van ontevreden klanten en alle positieve berichten te retweeten.

Met andere woorden, de uitgever is een reclamebord kwijt en moet een nieuwe zoeken zodat ze op dezelfde tour door kunnen.
Hij is alleen niet een "baas", hij is een sales-gezicht. PR naar de klanten toe.
hij was 'lead'. hij had de creatieve leiding. dat is wel meer dan een 'sales gezicht'.
Tja wat wil je dan? Een first person shooter is een first person shooter daar kun je niet veel aan veranderen. Daarnaast is het call of duty wat een bepaald soort fps is.. Je kan wel voertuigen toevoegen maar dan is het geen call of duty meer maar call of battlefield. Dus het is heel makkelijk te zeggen kom eens met wat nieuws maar ze moeten wel zorgen dat het een cod blijft..
CoD1: United Offensive en CoD2 hadden wel voertuigen dus je stelling dat een CoD met voertuigen meer Battlefield is klopt niet echt.
Jammer vond hem altijd zeer interessant om naar te luisteren. En hij leek altijd zo gepassioneerd, dat je gewoon zin kreeg in een potje CoD.
Dat is gewoon marketing..
Daar was hij blijkbaar wel goed in dus.
Ik denk bij de ontwikkeling van een van de meest complexe kunstvormen aardig wat passie komt kijken..
Lol, vergelijk je net een jaarlijkse identikit cashcow met "een van de meest complexe kunstvormen"?

Echt?

In dat geval zijn Justin Bieber en Twilight de hoogtepunten die de gehele menselijke beschaving cultureel heeft voortgebracht.

Nee, er zijn games waarvan beargumenteerd kan worden dat ze kunst zijn maar COD is dat zeker niet.
Uhm denk je niet dat je geen passie kan hebben voor het maken van een spel. de meeste gamedevs die ik ken hebbeb een grote passie voor games, jammere is alleen dat bij zo'n grote studio de meest stomme beslissing niet door de mensen die het spel maken worden gemaakt, maar door de producer of andere hoge bazen van de studii/uitgever.

Call of duty games eigenlijk altijd een hele vette singleplayer gehad, en das toch echt wel een kunstvorm. En tj dat ze dlc uitmelken en multiplayer retarded maken, das meer activision dan de programmeurs, artists en designers, die zullen daar niet zitten als dr evil een kat te aaien
Ah maar daar geef je een reden aan waarom COD geen kunstachtige game is. Het wordt niet geschapen en ontworpen door mensen met een artistieke visie maar van bovenaf opgelegd door mensen als bobbi kottick (of wat zijn naam ook is).

Begrijp me niet verkeerd, ik heb veel COD gespeeld in het verleden en het is geen oordeel ofzo. Maar COD is net zo veel kunst als de volgende micheal bay film. Daar werken waarschijnlijk ook veel mensen met passie aan maar dat maakt het nog geen kunst (ik werk ook met passie maar ben geen kunstenaar...maar werk wel in de games).
Het is gewoon goedkoop vermaak voor 2 uurtjes. Wat explosies, tieten en Sfx.
_/-\o_
Niets aan toe te voegen!
durf bijna te zeggen dat hij de destructive praktijken van meneer kotic zat is geworden(het omzeep helpen van personlijke dedi servers, mod comunity voor fps, het uitmelken van iedere IP waar die met zn poten aan komt)

[Reactie gewijzigd door dakka op 26 maart 2012 23:42]

Het lijkt me toch dat met Robert Bowling het laatste Infinity Ward- kopstuk nu weg is. Hopelijk weet Respawn Entertainment (waar ik overigens nog niets van heb gezien/gehoord qua game) hem te strikken, en kunnen ze samen het echte CoD-gevoel terugbrengen.
Eerlijk gezegd denk ik ook dat hij naar Respawn gaat. Zouden ze dan toch iets te tonen hebben op de E3, en vandaar nu pas de overstap?
Wat moet je als PR man doen bij een startup wat nog niks te tonen heeft?
Ben benieuwd
Hoop het niet, de heer Bowling was een onaangemaan persoon op het forum van IW. Problemen negeren, geen hulp biedend en altijd maar dezelfde marketing onzin verkondigend. De PC community werd stelselmatig genegeerd en voorgelogen. Hij had zijn ballen moeten tonen toen met het dedicated server verhaal bij MW2, ipv bans uitdelen.

Snap het uiteraard wel, wiens brood men eet...
Maar toch, als community manager moet je de zorgen van de community uiten.
Het lijkt me apart dat hij ontslag neemt omdat er gehackte servers zijn tenzij hij daar direct mee te maken heeft. Wat me vrij onwaarschijnlijk lijkt, wat meer zou kunnen naar mijn idee is dat hij niet blij is met het feit dat ze steeds blijven vragen om een remake van hetzelfde spel. Daar zou ik er ook voor stoppen, na 3 delen is het toch echt niet interessant meer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True