Call of Duty: Modern Warfare 3 - pc

Geen pc-graphics

Toen we de review van de Xbox 360-versie van Call of Duty: Modern Warfare 3 publiceerden, beloofden we op een later moment met een aanvulling op die review te komen. We hadden tijdens het review-evenement alleen de Xbox 360-versie kunnen testen, en speelden bovendien op een online netwerk dat nog volstrekt niet werd belast. Inmiddels hebben we ook de pc-versie van Modern Warfare 3 uitvoerig gespeeld, en uren online doorgebracht op zowel de pc als de consoles, dit keer op een netwerk dat wel zwaar werd belast.

Een video waarin de makers van Modern Warfare 3 twee nieuwe spelmodi uitleggen.

Laten we beginnen met vaststellen dat de pc-versie en de console-versie weinig voor elkaar onder doen, in die zin dat de aangeboden content hetzelfde is. De inhoud van de singleplayer campaign, Spec Ops en de multiplayer zijn in beide versies gelijk, en ook de mogelijkheden die je in elk van die afdelingen hebt, zijn op de pc niet anders dan op de console. Natuurlijk werkt de infrastructuur anders, afhankelijk van je platform, maar Steam, Xbox Live en PSN doen wat dit betreft weinig voor elkaar onder. Elk van de drie platforms stelt je in staat een game te zoeken met vrienden en bij allemaal treden daar af en toe problemen bij op. Daarin doen de versies dus niet voor elkaar onder.

*Pc grafisch niet beter

Datzelfde kan gezegd worden over de graphics. Op de pc krijg je, als je pc dat toelaat, weliswaar de meest soepele beelden voorgeschoteld, maar kwalitatief zit er nauwelijks verschil tussen de pc-versie en de console-versies. Zoals we in de Xbox 360-review al schreven, storen we ons tijdens het spelen niet heel erg aan de graphics. Battlefield 3 ziet er op de consoles wel beter uit dan Modern Warfare 3, maar dat verschil is niet wereldschokkend groot. Dat kan echter niet gezegd worden van de pc-versie.

DICE heeft het slim gespeeld door de pc-community praktisch een eigen game te geven. Dat heeft als gevolg dat de consoleversie een stuk minder goed is dan zijn grotere pc-broer, maar wij prefereren die aanpak boven die van Infinity Ward. De ontwikkelaar van Call of Duty geeft pc-gamers exact dezelfde game als console-gamers, terwijl de huidige standaard game-pc hardwarematig een stuk verder is dan de consoles. Leg je MW3 en BF3 op de consoles naast elkaar, dan wint Battlefield de grafische slag met een bescheiden voorsprong. Datzelfde gevecht op de pc is een race tussen een Ferrari en een driewieler.

*Lelijk

Call of Duty: Modern Warfare 3 is, voor een pc-game in deze tijd, lelijk. Inderdaad, op de Xbox 360 vonden we het wel meevallen. Het grafische niveau is voor een console een stuk acceptabeler, en daardoor minder storend. We kunnen ons echter goed voorstellen dat mensen die honderden euro's hebben neergeteld voor hun videokaart niet op deze graphics zitten te wachten, want het zijn geen pc-graphics. De kritiek die door pc-gamers wordt geuit als ze stellen dat Call of Duty een console-serie is geworden, lijkt dan ook te rechtvaardigen.