Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 212 reacties

Van Call of Duty: Modern Warfare 3 werden binnen de eerste 24 uur ruim 9 miljoen exemplaren verkocht, waarvan meer dan de helft voor de Xbox 360. Van Uncharted 3 werden 3,8 miljoen exemplaren verkocht binnen de eerste 24 uur.

Volgens uitgever Activision stonden er wereldwijd 's nachts 1,5 miljoen mensen te wachten tot de verkoop van Call of Duty: Modern Warfare 3 van start ging. Vervolgens werden er binnen de eerste 24 uur 9,3 miljoen exemplaren van de shooter verkocht. Een meerderheid van 54 procent kocht een exemplaar voor de Xbox 360. De PlayStation 3-versie was met 4 miljoen exemplaren goed voor 42 procent van de verkoop. De resterende 4 procent was voor de versies voor pc en Wii. Daarmee verslaat Modern Warfare 3 directe concurrent Battlefield 3, die in de eerste week 5 miljoen keer over de toonbank ging. Modern Warfare 3 verkocht ook beduidend beter dan voorganger Call of Duty: Black Ops, waarvan binnen 24 uur 7 miljoen stuks verkocht werden.

Ook Sony's Uncharted 3 had een voortvarende start. De game werd binnen 24 uur 3,8 miljoen keer verkocht. De actiegame van ontwikkelaar Naughty Dog verschijnt alleen voor Sony's console. Op basis van eerste dag verwacht Sony dat het derde deel het best verkochte uit de serie gaat worden.

Call of Duty: Modern Warfare 3 - 24 uur sales

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (212)

1 2 3 ... 6
Uncharted 3 heeft ~1.2 miljoen exemplaren verkocht in de eerste week na release.

De 3.8 miljoen vernoemd in dit artikel zijn de shipped units en niet de sold units.. 8)7

Bron: http://www.vgchartz.com/a...ed-3-ships-38m-first-day/

Edit: er is veel onduidelijkheid over de situatie, Sony zegt dat er 3.8 miljoen units sold zijn terwijl andere partijen iets anders vertellen.

[Reactie gewijzigd door DrSalvador op 11 november 2011 15:47]

Ja, maar shipped voor de uitgever = sold voor de uitgever. Het risico ligt daarna bij de leverancier en niet meer bij de uitgever.
Makes sense, maar neemt niet weg dat dit artikel erg verwarrend is. Modern Warfare 3 is daadwerkelijk 9 miljoen+ keer verkocht op day 1. Dan hebben we het niet over shipped units, maar sold units aan de consument.

Het lijkt nu in dit artikel dat MW3 'maar' 3 keer zoveel units verkocht heeft als UC3 op day 1, en dit is dus echt niet waar. Het daadwerkelijke verschil is groter dan 10 keer, want:

Uncharted 3: ~1,2 miljoen sold units in week 1
MW3: ~9,3 sold units op day 1

Dit artikel maakt dus een verkeerde vergelijking door de sold units (aan consumenten) van MW3 te vergelijken met de shipped units van UC3.

[Reactie gewijzigd door DrSalvador op 11 november 2011 16:46]

Zijn de cijfers van Activision voor MW3 ook niet units shipped dan i.p.v. sold?
Klopt niet..

Op VGChartz kun je zien dat UC3 1.2 miljoen units verkocht heeft in 1 week tijd.

Opgeblazen verhaal van Sony dit.
Durf het niet zeker te zeggen, maar ik denk niet dat het daar over shipped units gaat. Komen we over een tijdje achter als de 'week 1' cijfers naar voren komen.

Dan zul je zien dat MW3 veel kans rond de 10 miljoen if not more units zit, en Uncharted 3 maar op 1.2 units. Heel dit shipped units verhaal is dus erg misleidend en zegt erg weinig over het succes van games.

Valt dus ook erg lastig te vergelijken zoals in dit artikel wel gebeurd..
Correct. Cash is voor de uitgevers al binnen.
Ik weet het niet van MW3, maar de Uncharted cijfers zijn shipped, niet sold :)
Ze zijn nu blijkbaar toch sold.
http://ps3.ign.com/articles/121/1212156p1.html
"Sony has now confirmed that the number represents units sold."
Het gaat ongelofelijk hard met deze games, geeft alleen al aan hoe groot de game industrie eigenlijk is.
Wat ik dan wel ongelofelijk apart vind is dat slechts 4% voor de PC én Wii is, tegenover 94% voor de PS3 en de 360... waarom zo verschrikkelijk weinig?

Edit: BF3 sales zijn inderdaad bekend :)

[Reactie gewijzigd door Richh op 11 november 2011 15:34]

De game industrie is tegenwoordig groter dan de filmwereld, zo komt het ten minste wel over.
In omzet is dat idd waar, maar met een prijs die per stuk gevoelig hoger ligt heb je nog altijd een stuk minder mensen die interesse hebben in de gaming wereld dan in de film wereld.
En wat is belangrijker? Geld of mensen die interesse hebben?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 november 2011 15:54]

Mensen die interesse hebben. Als je hierop geld antwoord zou je er best toch nog eens over nadenken.

Daarnaast zie je dat voor de pc-gamers COD minder interessant is. Dit zal dan weer liggen aan het feit dat ondanks dat het spel geweldig is, de zaken er rond (servers, matchmaking, xp-vars in cfg, ... ) minder zijn afgewerkt in de vorige versies.
Hoe het met deze versie zit weet ik niet, want de net opgenoemde zaken zijn voor mij reden genoeg om deze game links te laten liggen.

[Reactie gewijzigd door Soggney op 11 november 2011 16:08]

Fout, antwoord is geld, en nee dat is niet mijn persoonlijke antwoord maar het antwoord van de bedrijven :)
Dat hangt er vanaf of er meer winst gemaakt wordt in de filmindustrie of in de gamesindustrie. De omzet in de gamesindustrie mag dan wel groter zijn dan die van de filmindustrie, maar als er hele lage winstmarges op games zitten dan kan het wellicht zo zijn dat de filmindustrie toch een interessantere markt is om in te beleggen.

Heeft iemand daar toevallig statistieken over? Ik ben altijd wel geinteresseerd in dat soort dingen.
Uiteindelijk gaat het om geld. Apple maakt de grootste winsten terwijl ze op tablets na geen grootste speler zijn, en daar gaat het om aangezien aandeelhouders geen geld verdienen aan marktaandeel maar wel aan winst.

[Reactie gewijzigd door Kura op 12 november 2011 00:01]

Omdat een PC gamen niet past in de hedendaagse levensstijl van de gemiddelde consument?

Dat tweakers er vol mee zit wil niet zeggen dat iedereen een goede relatie heeft met zijn pc. Consoles zijn gewoon een stuk makkelijker. Spel erin en hij doet het. Als het niet werkt dan werkt het niet kan je niks doen dus garantie etc.

Geen gezeur met graphics instellingen etc. Het is gewoon makkelijk en laat dat nu een hele grote vereisten zijn bij de hedendaagse consument. Niemand wil 281 afstandsbedieningen. Het liefste heeft iedereen 1 knop waarmee de tv precies doet wat jij op dat moment wilt.
Daarom game ik op de pc. Ik heb vrijwel nooit problemen met windows en ik kan elk spel waaronder battlefield 3 op hogere graphics draaien dan de ps3 en de xbox360 kan en daar gaat het voor mij om. Ik WIL instellingen, dan kan ik teminste zelf bepalen wat ik wil. Trouwens moest gta4 ook ineens vanalles installeren voordat hij het op mijn ps3 deed. (ja is alweer ff geleden ja :) )
Dit zijn vaak casual console shooters met een slechte pc port (iets wat helaas ook voor bf3 lijkt op te gaan), meeste pc gamers hebben daar weinig intresse in, en natuurlijk zijn daar spellen met diepgang vaak populairder (mmo's, rts, rpg en oude shooters die nog echt fps zijn ipv mmofps zoals bf3/mw3)

Verder zijn de cijfers van pc verkopen niet altijd aanwezig/betroouwbaar in dit soort lijstje

* blouweKip vind de teloorgang van kwaliteitsgames de laatste jaren wel jammer maar het scheelt hem wel veel geld.
Het liefste heeft iedereen 1 knop waarmee de tv precies doet wat jij op dat moment wilt.
En nu hebben we consoles die met meedere knoppen helaas alles maar half kunnen, ik hoop zelf dat nieuwe consoles zich wel met de mogelijkheden van een pc kunnen meten maar ik vrees nog meer grauwe middelmaat dan het nu al is.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 11 november 2011 16:23]

Games worden tegenwoordig weliswaar voor consoles vaak ontwikkeld, maar bedenk maar zo, er zijn veel console bezitters en die mensen krijgen vaak erg goede games.

De pc markt krijgt dan wel vaak een slechtere kwaliteit, maar ze krijgen de spellen nog. Het is aan jouw en mij of het de moeite is om het te kopen.

BTW er zijn ook veel spellen op de PC die erg veel gebruikers kennen en die massaal gespeeld worden (denk aan LoL,CSS, en WoW).

BF3 vind ik trouwens wel een echte PC game, de pc versie is in alle opzichte beter dan zijn console versie.
Battlefield 3 is ontwikkeld met de PC in gedachte. Het is GEEN port van de console.

Het is echt een geoptimaliseerd spel voor de PC, zelf m'n niet zo goede PC kan het nog perfect 1680x1050 op low spelen en nog ziet het er prachtig uit. Het spel kent weliswaar enkele problemen op de PC, maar dit wil niet zeggen dat dit een port is. DICE is nogal bekend voor de bugs in hun software, maar ze verhelpen dit meestal wel met updates.
Al vraag me ook af of de online market telt voor de sales want ik koop bijna nooit meer mijn spellen in de shop maar altijd online.
Al heb ik BF 3 gekocht in plaats van COD
Edit erop beter gekeken wat die site rate behalve online sales als steam telt het ook sales van amazon niet en denk dat online shops best groot zijn.

[Reactie gewijzigd door madcow22 op 11 november 2011 18:07]

COD is wel mooi en zo maar ik vind het verrekte veel op het vorige deel lijken...
Ik ook, en toch heb ik geen moment spijt. Heb ook de single player campaign niet eens aangeraakt.
Inderdaad hoewel het wel degelijk mooier geworden is ookal is het verschil niet mega groot!
vanaf cod4 is het eigenlijks toch het zelfde, maar elke keer een andere map pack XD
Call of Duty heeft gewoon een goede fanbase, misschien heeft het elk jaar opnieuw uitbrengen van een nieuw deel dan toch grote voordelen.

Ik kan moeilijk oordelen over Call of Duty, dus dan maar over BF3 want dat is gewoon een prima spelletje. Het gaat er bij BF3 niet zo zeer om de hoeveelheid kills die je maakt, maar meer tactisch spelen. Misschien is dat niet voor iedereen weg gelegd, en wil het grootste deel van de shooter gamers liever gewoon schieten zonder echt tactisch bezig te moeten zijn?

Echter maak ik me niet zoveel zorgen over Call of Duty vs BF3. Call of Duty heeft misschien meer verkopen in de eerste weken, en waarschijnlijk ook wel in totaal, maar de verkoop aantallen van BF3 zijn ook niet slecht te noemen.
COD= Kills maken, nog meer kills maken en daarna nog ff wat killen.
BF3= Objective based gameplay, sneaky zijn, je verstoppen voor de tank (of juist aanvallen als engineer) etc.

Wat ik bedoel te zeggen, het zijn 2 compleet verschillende games die je echt niet met elkaar kunt vergelijken.
Ze zijn wel degelijk te vergelijken. Je geeft nu zelf toch ook punten aan waarin de games van elkaar afwijken.. Hoe wil je dat doen zonder te vergelijken?
ben het helemaal met je eens. CoD is ook een console game en BF3 is een PC game
klopt, ik heb BF3 gekocht voor de PC en CoD voor de PS3 (huiskamer) komen ze allebij tot hun recht.
Zegt een blijkbaar die hard bf speler die cod nauwelijks heeft aangeraakt. Sneaky zijn is bij cod inderdaad minder van belang. Maar het niet objective based noemen is volledig de plank mis slaan. Bij TDM, tuurlijk, daar gaat het om kills. Bij domination, headquarters, snd, ctf, sabotage en demolition niet. Hoeveel objective gamemodes heeft BF3? Denk niet zo veel als cod......
Om heel eerlijk te wezen vind ik de verkoopcijfers van Uncharted heel wat indrukwekkender als MWF3. Uncharted is hoofdzakelijk een single player spel en dat is toch wel speciaal om zulke cijfers te halen.
En Uncharted is alleen voor de PS3 uitgekomen.
Minder 4 procent voor de PC? Dat had ik niet verwacht. Misschien direct iets te maken met de grafische pracht en praal van BF3? Hoewel COD het beter doet op oudere systemen.

Ook verwonderlijk dat het zowel op de X360 als de PS3 beter verkocht dan Uncharted, terwijl dat een titel schijnt te zijn die je moet hebben op de PS3.
Dat komt omdat CoD een console game is.
Als je een PC hebt waar je grafisch zware games op kunt spelen en die gemaakt zijn voor de PC dan koop je toch niet een game als deze?
Ondertussen wel, COD was PC-only.
Klopt, en dat vind ik erg jammer. Ik heb namelijk erg veel plezier beleeft aan MW1.
Eigenlijk is Cod na MW1 alleen maar achter uit gegaan, niks nieuws, leuke futures zijn weg gehaald.
Inderdaad. Bij COD4 had je nog leuke mods zoals zombies, jumpen, death run en noem maar op. Je kon ook gewoon custom maps draaien op je server. Na COD4 is dit allemaal weggehaald en vervangen door DLC. Er is sindsdien ook geen mod community meer voor COD (behalve AlterIW etc., maar dit is iets anders).
Uitzondering: Black Ops (wel geen custom maps). Black Ops heeft dedicated servers en er werden mod tools voor uitgegeven.

Het idee achter DLC is geld en niets anders. DLC zou gratis moeten zijn. Het spel kost al veel, en dan nog eens 15 euro betalen voor enkele mapjes, ik begrijp dit niet.
Jawel, wat heb ik/iemand aan een mooi spel als ik/iemand de gameplay ruk vindt?
Onzin, heeft niet veel te maken met hoe mooi het uitziet op welk systeem. Mensen maken die afweging niet, jij (tweakers) waarschijnlijk wel. Hoeveel mensen uit jouw familie weten dat een spel er mooier uitziet op een dikke PC dan op je console?

Hoeveel van die mensen weten de precieze kracht van hun eigen PC zodat ze het kunnen vergelijken met hun console?

Simpelheid dient de mens. Consoles zijn makkelijk en gebruiksvriendelijk. Waarom is Apple zo groot geworden? Gebruiksvriendelijkheid. Waarom verkiezen mensen een controller boven een toetsenbord met muis bij een shooter? Gebruiksvriendelijkheid.

Op de bank zitten met een controller is veel uitdagender dan achter een bureaustoel met een toetsenbord met 8289 duizend knoppen. Veel gamers zijn niet meteen mensen die in de IT werken, daarvoor is de business te groot geworden.
Iedere dorps gek kan zien dat BF3 er beter uit op de PC dan CoD op de console..
En elke blinde kan horen dat BF3 met een 5.1 speaker set beter klinkt dan CoD uit je tv speakers.

En wat is er zo moeilijk aan BF3? Helemaal niks, je moet alleen weten dat je niet als een rambo rond kan rennen. Voorbeeld.
Je moet in BF3 je plek vinden in je team, en niet snel een tank pakken weg rijden en uitstappen om even van a naar b te gaan, nee als je een tank pakt moet je die gebruiken voor wat het bedoeld is. Je zal vanzelf zien dat welke rol je ook aan neemt je vanzelf punten krijgt omdat DICE teamwork beloond.
WiXX heeft wel gelijk dat de meeste mensen die tegenwoordig dit soort games kopen dat allemaal niet echt weten.. Gameconsoles zijn er nu eenmaal voor de meer casual markt en die is nu eenmaal veel groter dan die paar % hardcore gamers die alles volgen etc.. Gameconsoles zijn goedkoper in aanschaf en makkelijker in gebruik, dus zijn ze veel populairder..

Wil je echter de beste en/of mooiste ervaring met FPS games dan moet je nog steeds op de PC zijn.. Althans als de makers de moeite nemen ook echt een volwaardige PC versie te maken.. Met CoD is dat dus helaas niet meer zo, dus is die game het eigenlijk niet meer waard op de PC te spelen, het biedt 0,0 meerwaarde over de consoleversie.. Met BF3 is dat gelukkig anders (helaas heeft die game weer andere issues, die hopelijk nog wel te patchen zijn), en veel vrijheden van vroeger biedt ook die game niet meer (dedicated servers kan je alleen huren, geen mods meer en ook betalen voor extra maps etc).. Maar veruit de meeste mensen zullen dat dus nooit echt te weten komen, want die gamen alleen op consoles..

Het is een cliche, maar je zou het kwantiteit v kwaliteit kunnen noemen.. Al is die kwaliteit op de PC dus ook sterk achteruitgegaan helaas..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 12 november 2011 01:23]

Denk dat daar aardig punt zit, PC heeft met BF3 een echt mooie game, de PS3 kampt met aardig wat problemen en is grafisch imho iets te zwaar voor de PS3. PC en console graphics zijn wereld van verschil, dat het wel logischer klinkt dat het gros van de console spelers wel MW3 haalde, maar PC gamers nog steeds happy zijn met BF3.
Que? Te zwaar voor de PS3? Draait als een zonnetje hoor, ziet er natuurlijk minder uit dan op een dikke PC, maar 'te zwaar' is onzin. Problemen heb ik trouwens ook nog niet ervaren en toch al aardig wat uurtjes op zitten.

[Reactie gewijzigd door jap85 op 11 november 2011 15:55]

Ahja? Johan Andersson, de rendering architect, denkt er nochtans anders over. Hij tweette het volgende:
"@migueldeicaza my preference is PC :) but if I had to choose just one of the consoles it would be PS3"

Daarbij zijn de Xbox versie (met HD texture pack geďnstalleerd) en Playstation versie (standaard al HD textures, verplichte HD installatie) gewoon aan elkaar gewaagd. Met sommige momenten is de Xbox beter, met andere de PS3. PS3 heeft wel betere belichting.
Ik denkt inderdaad dat de PC gamers meer voor BF3 zijn gegaan
en als je BF3 al hebt, waarom zou je dan MW3 halen

Op Consoles word altijd wel meer verkocht, maar dat zal wel 1 van de redenen zijn
ik denk ook dat PC gamers veel kritischer zijn, en dus ook meer diepgaande spellen willen.

Op Steam was bijvoorbeeld MW3 al snel ingehaald door Skyrim als best verkochte spel
Zelfs voor BF3 zijn maar rond de 500000 stuks verkocht voor de PC. Joepie!
Dus op de grond liggen wachten tot je op 200 meter afstand iemand voorbij ziet rennen en hem vervolgens neerschieten vind jij diepgaand?
Je hoeft nu ook niet te overdrijven!

Eénzelfde iets kunnen we zeggen over COD. Vind jij rondlopen en schieten diepgaand? Meer kun je niet. Je hebt enkel je wapen en je kill streaks.

Bij Battlefield heb je tanks, heli's, jets, jeeps, vernieling (destruction), dynamiek, ... Het zijn wel grote maps, maar het probleem met de verre afstand heb ik nog niet meegemaakt. Er zijn gewoon punten op de map waar de meeste spelers zitten. Het zijn als het ware kleine maps (you get the point ;)).

Ik heb BF3 voor de PC, m'n broer MW3 voor de PS3. We zijn beiden tevreden (alhoewel hij zéér snel gefrustreerd geraakt van COD). Hij is wel 13... :)
Het zijn wel grote maps, maar het probleem met de verre afstand heb ik nog niet meegemaakt. Er zijn gewoon punten op de map waar de meeste spelers zitten. Het zijn als het ware kleine maps (you get the point ;)).
Jij hebt nu battflefield compleet afgekraakt als fan zijnde. Nuff said.
Ja? :P
Achja, er zijn wel verre afstanden, maar als je spawnt in druk bespeelde gebieden, heb je geen last van de verre afstand.
En wie zegt dat uitmelken geen goed idee is? Zo te zien is het weer een verkooptopper. Niet dat het aan mij besteed is overigens.
Dit was al te verwachten. Modern Warfare is een erg beroemde serie, en heeft bij de fans alle verwachtingen waargemaakt. Je hebt natuurlijk ook de mensen die het niks vinden, maar die vonden de voorgaande delen waarschijnlijk ook niks.
Dat heeft Battlefield ook wel.