Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Ontwikkelstudio Naughty Dog voegt via een patch een nieuwe manier van richten toe aan actiespel Uncharted 3. Omdat spelers klaagden over het richtsysteem in die versie van de game, besloot de ontwikkelaar om een alternatief te gaan aanbieden.

Naughty DogDe 'Alternate Aim Settings', die met Patch 1.02 worden toegevoegd aan Uncharted 3: Drake's Deception, zullen alleen te gebruiken zijn in de singleplayer-modus van het spel. In de multiplayer-modus van Uncharted 3 zal alleen het oorspronkelijke richtsysteem van toepassing zijn, zo maakte Naughty Dog bekend.

Na de release van Uncharted 3: Drake's Deception maakten diverse gamers hun onvrede kenbaar over het mikken en schieten met de wapens in het spel, dat heel anders werkt dan in voorganger Uncharted 2. Spelers zouden niet in staat zijn te mikken waar ze willen doordat de game hun input anders lijkt te interpreteren dan zij bedoeld hadden. Naughty Dog verdedigde de nieuwe manier van schieten aanvankelijk, maar kiest nu toch eieren voor zijn geld. Het alternatieve richtsysteem dat door de patch wordt toegevoegd, lijkt meer op het systeem zoals het was in Uncharted 2.

Patch 1.02 voegt, behalve het nieuwe richtsysteem, ook een nieuwe optie toe aan het Bonus-menu, waardoor cutscenes uit de singleplayer nog eens bekeken kunnen worden. Verder verhelpt de patch diverse bugs en issues in de singleplayer- en multiplayer-modus van het spel.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Vreemde keuze van Naugty Dog om de besturing zoals in deel 1 & 2 te vervangen, dat was destijds toch wel een pluspunt in de reviews omdat het goed werkte...
Vind ik ook wel raar. Als je het ene spel speelt, verwacht je toch een stukje ervaring te hebben opgebouwd, die je in het volgende deel ineens kwijt bent.. Snap dat mensen dan gaan klagen.
Het rare is is dat ik niks heb gemerkt van een andere besturing. Ik speelde de SP van 2 zo'n 3x en ook vaak de MP. Met Uncharted 3 leek het eigenlijk alsof ik gewoon verder kon gaan maar dat het soms wat moeilijker was door precies te schieten. Ik dacht dat dat gewoon lag aan de meer realistische aanpak van de wapens (recoil, gevoel, gewicht etc.)
alleen al het feit dat je niet meer kunt switchen tussen links en rechts langs drake staan als je inzoomed vond ik erg vervelend. daarnaast heb ik het schiet systeem van uncharted altijd heel slecht gevonden. zo kun je achter een muur gaan staan en toch om de muur heen schieten, en ook geraakt worden.

Ik heb 3rd person shooters eigenlijk nooit online gespeeld. ik irriteer me namelijk mateloos aan het feit dat mensen achter een muur kunnen gaan staan en jou toch zien aankomen. waarna ze al schietend de hoek om komen. ik vindt het eigenlijk maar een raar systeem... Voor de single player kan het goed werken, mits je niet andere vijanden kunt raken en hun jou door de muur heen, wat nu wel gebeurt.
Misschien vonden hun het wel beter werken en dan is het natuurlijk niet gek. Feit dat ze het weer hebben aangepast geeft aan dat ze in iedergeval naar de spelers luisteren ook al was het niet meteen...
Het grote probleem was dat je niet fatsoenlijk diagonaal kon richten. Het is verder absurd dat ze dit alleen doorvoeren in de singleplayer en niet ook in de multiplayer.
Zo absurd vind ik dat niet aangezien het verschillende beleving en wellicht verschillen in performance in de multiplayer kan veroorzaken. Updates zijn niet forced, dus je kan mensen met oude en nieuwe varianten in de MP krijgen.

Overigens lijkt Naughty Dog met het niet doorvoeren van het veranderde aiming in de MP te suggereren dat het nieuwe systeem dus of beter is of gemakkelijker.
Volgens mij zijn updates voor online play altijd forced op de PS3 (en anders is dat sowieso goed af te dwingen). Dus online gebruik zou gewoon moeten kunnen. Zolang alle spelers maar kunnen kiezen blijft het eerlijk.

Verder vind ik het heel raar dat Naughty Dog hun aim-systeem probeerde te verdedigen, dat is iets wat je als game maker nou juist niet moet doen, het gaat hierbij toch om een van de core-mechanics en als een groot deel van je spelers dat niet lekker vindt werken is de game gewoon minder leuk.
Kan nou niet zeggen dat ik last daar van gehad heb. Het enige minpunt voor mij was, dat ik het binnen een dag uitgespeeld had.
Na een half jaar geen PS3 aangeraakt te hebben dacht ik dat ik het "gevoel" kwijt was. Wie weet ga ik nu weer dingen raken dus :P
Een Tweaker die het al getest heeft? Heb inmiddels U3 op normal uitgespeeld en ben nu op Crushing bezig maar vroeg mij af of er iemand hier al (goede) ervaring heeft met aangepaste schietsysteem.
@killer1000
Lijkt meer aan je eigen skills te liggen zo te lezen.

Ik speeld U3 met plezier en heb eigenlijk geen hinder ondervonden van het nieuwe aimsysteem.
Nee, als ik schiet met een AK op een ander die op me af kom rennen met een klapper pistool dan moet ik mijn hele magazijn leeg knallen voordat hij dood, meestal heb ik de pech dat hij mij met twee schoten en nog eens klap geef nadat ik mijn magazijn leeg hebt en toch dood gaat.

Dit klopt van geen meter, als ik granaten gooit naar een groep gaat niet af of duurt het wat langer voordat ie afgaat en dat is het te laat. Vervolgens, als ik door een granaat wordt geraakt ga ik direct dood, ook als ik buiten bereik ben en andere lopen gewoon rustig doorheen terwijl ik kapot gaat, dit is echt klote en frustrerend.

Dit gebeurd niet altijd, maar vaak erg vaak en zo kan ik meer uitleggen wat zo klote aan de MP is, mijn broer ervaar precies hetzelfde wat ik heb en hij is een hele goeie MP player in Uncharted namelijk, ondanks de vele gebreken heeft hij duizend verschil tussen dead en kills.

Oja, het is een pracht spel dat is het ook, maar ook verslavend :)
Ik zelf speel liever met Killzone 3 en mijn broer liever met Uncharted 3 ondankst de vele gebreken.

[Reactie gewijzigd door killer1000 op 28 november 2011 10:42]

Klinkt eerder als lag eigenlijk.
Hmm, zou dat echt kunnen?, want lopen en rennen gaat heel soepel namelijk en heb het via de Kabel aangesloten met een 50 Megabit aansluiting. Of ligt dat aan de server van ND?

Of ligt het aan de instellingen van de router?
We hebben een Modem van Ziggo, en daar gaat alles via de Router en dan via de Router naar de PS3 en PC. Dat moet toch niks uitmaken?

Want ik en mijn broer zijn echt niet de enige namelijk.

[Reactie gewijzigd door killer1000 op 28 november 2011 10:55]

Ik sluit mij aan bij nst6dlr... dat klinkt meer als een verbindingsprobleem dan een probleem met het aim-systeem.
Vreemd, ik merk juist dat alles vlot gaat, geen haperingen noem maar op.
Hierboven heb ik al uitgelegd hoe het is verbonden.

Is een ander type LAG?

[Reactie gewijzigd door killer1000 op 28 november 2011 10:53]

Ik heb dit gevoel ook gehad met BF3. Alles gaat inderdaad vlotjes op het scherm, omdat de omgeving lokaal wordt verwerkt.

De positie en acties van jouw en van andere spelers is eigenlijk het online gebeuren, en dit kan dan toch enige vorm van lag vertonen, en dan heb je hetgeen jij beschrijft: precies of je reageert overal te laat op.
Ik denk dat daar niemand kan beantwoorden.
Naughty Dog koos niet alleen eieren voor z'n geld maar nodigde zelfs spelers uit om bij de ontwikkelaar langs te komen en het probleem op te lossen.
Jij ziet dit als een negatief punt, maar ik ken geen enkele andere ontwikkelaar die zo goed naar de feedback luistert van hun achterban en zelfs spelers uitnodigt om de feedback zo goed mogelijk uit te leggen. De spelers 'lossen' het probleem niet op, maar verduidelijken hun bevindingen, omdat deze vooral gebaseerd zijn op gevoel. Wat mij betreft zouden meer ontwikkelaars dit mogen doen.

Ook de keus om het een optie te maken juich ik toe. Ik heb UC3 meermaals uitgespeeld en zelf geen hinder ondervonden, of zelfs maar iets gemerkt, van een ander aim-systeem.

Verder verschilt het aim-systeem tussen de singleplayer(beide opties) en de multiplayer. Zo is er in de multiplayer bijvoorbeeld iets meer enemy-pull en moet er natuurlijk rekening worden gehouden met lag-compensation. Het is voor mij dan ook een logische keuze om dit het online component niet te veranderen.
Nee hoor ik vind het ook een positief punt en sluit me bij je post aan :) Ik bedoelde meer te zeggen van "ze zochten niet alleen zelf een oplossing, maar gingen zelfs een stapje verder".
Ik ben geen specialist maar dat moet toch verwarrend zijn? Eerst oefenen in single player tot e goed genoeg bent en als je overschakelt naar multiplayer moet je het opnieuw leren?
Ik vond de besturing van Uncharted 2 te makkelijk. Als je uit je dekking kwam en een beetje gelukkig mikte ging voor mijn gevoel de crosshair vanzelf naar de NPC.... Ja zo kan ik het ook

Nu miste ik dat "gemak" heel even, maar vond ik het eindelijk lekker uitdagend. Maar ach, gemak dient de mens. Ik hoop dat ze het nooit doorvoeren naar de MP!
Waarom niet in de MP?

De MP in Uncharted 2 en 3 is echt klote.
Waarom, dat ga ik hier even uitleggen.

Ik speel vaak en erg vaak met het spel, wat mij echt opval is dat ik vaak een hele magazijn moet gebruiken om iemand te kunnen doden, terwijl die juist met enkele schoten mij dood schiet. Ook als ik een tegenstander eerst schiet en daarna slaat, gaat de tegenstander niet dood en ik wel.

Vervolgens gaan granaten vaak niet af, en als ze af gaan blijven tegenstanders vaak in leven.
Als een tegenstander mij een granaat gooit en ik zit ver vanaf, ga ik toch dood. Het zelfde gezeik met de Hammer en Rocket launcher dan wel dan weer niet.

Richten vind ik echt een minpunt, je kan niet aanpassen naar je gewenste afstelling.

Dus, ik ga weer lekker terug naar Killzone 3, vele maal beter in elkaar gezet met een goeie aim optie en natuurlijk de move functie wat nog vetter is. Sorry ND, jullie moeten echt veel beter de balans vinden. Uncharted MP heeft een slecht ge balanceert.

[Reactie gewijzigd door killer1000 op 28 november 2011 10:20]

Klinken mij meer dan bugs dan gameplay problemen. Misschien eens melden op het ND forum of kijken of er meer mensen die problemen hebben/hadden. Zelf geen problemen met Uncharted 3 MP. Soms is het schieten wat moeilijk maar soms merk ik het niet. Meer skill/kill nodig denk ik zoals in Killzone 2 was. Killzone 3 vind ik ook goed alleen niet super uitdagend, Kills maken gaat makkelijker.
het klinkt meer als iemand die behoorlijk slecht is in het spel... en als je loopt te zeiken op de MP wat volgensmij met 3rd person shooters altijd terecht is... koop dan BF3 op pc, dan kun je pas een lekker potje multiplayer spelen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True