E3: Uncharted 3 - Drake's Deception

Driehoeksverhouding

Een console kan eigenlijk niet zonder exclusieve games en Sony deed wat dat betreft goede zaken met Uncharted: Drake's Fortune, de hit uit 2007. Zowel fans als pers waren laaiend enthousiast over het prachtige uiterlijk van het spel en het uitgebreide verhaal. Het succes van Drake's Fortune maakte de weg vrij voor meer, en dat gaat er komen in de vorm van Uncharted 3: Drake's Deception, dat eind dit jaar verschijnt.

Dit derde deel in de Uncharted-franchise belooft antwoorden te geven op veel van de vragen die overbleven na de vorige twee games. Hoofdpersonage Nathan Drake keert terug, en afgaand op hetgeen we nu hebben gezien belandt hij in een nog groter avontuur dan het geval was in de vorige games. Naast Nathan keren ook oude bekenden Victor "Sully" Sullivan, Elena en Chloe terug, wat er op duidt dat ook de soap rond de driehoeksverhouding tussen Nathan, Elena en Chloe voortduurt in het derde deel.

* Rub al-Khali

Wat ook niet is veranderd sinds de vorige games, is dat Nathan niet de enige is die op zoek is naar schatten. Was in Uncharted 2 de legendarische stad Shambhala nog het doelwit van Drake en zijn kornuiten, nu is een door God gestrafte steenrijke stad in het Midden-Oosten het bedoelde eindpunt van de trip. Dit 'Atlantis van het zand' ligt midden in de Rub al-Khali-woestijn, in het zuiden van het Arabische schiereiland en het staat ook wel bekend als 'de stad van de duizend pilaren.'

De woestijn is daarbij uiteraard een interessante achtergrond, die sterk afwijkt van wat je in de serie gewend bent. Zo valt er in een Arabische woestijn doorgaans weinig te klimmen. In een verlaten stad echter des te meer, en die kant van het spel is dan ook weer ruim vertegenwoordigd. De woestijn moet ook duidelijk maken dat ontwikkelaar Naughty Dog een iets andere koers wil gaan varen met het spel. De ontwikkelaar wil de speler iets meer ruimte geven. In de voorgaande games was het pad waarover de speler liep wel heel erg nauw en dat moet in Drake's Deception anders. Wat niet wil zeggen dat Drake's Deception een open wereld-game is, maar wel dat je rustig de woestijn in kunt lopen en kunt verdwalen. Daar is het overigens niet heel spannend, want het spel wordt geen Red Dead Redemption met een woestijn die leeg lijkt, maar waar van alles is te beleven.