Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Eerste Europese hands-on met Duke Nukem Forever

05-10-2010 • 15:13

129

Multipage-opmaak

Op de bank

Duke Nukem was onlangs even in ons land. De gameheld kwam aan de hand van zijn nieuwe baas, Gearbox-directeur Randy Pitchford, vanuit zijn geliefde US of A overgevlogen naar FirstLook, het game-evenement in de Westerfgasfabriek in Amsterdam. Tweakers.net stond vooraan om de twee heren te ontmoeten. Een verslag van deze bijzondere gebeurtenis.

Nadat er wat handen zijn geschud, neemt Pitchford ons mee naar een kleine ruimte met een bank en een tv-meubel met een flatscreen. Vol trots vertelt hij dat Tweakers.net de allereerste Europese website is die Duke Nukem Forever mag zien en mag spelen. De trots is wederzijds, al valt op dat een tafel, stoel, toetsenbord en muis ontbreken in de ruimte. Dat blijkt echter bedrog. Er is een pc onderin het tv-meubel verborgen, en ook een toetsenbord en een muis zijn aanwezig. Voor de tv ligt echter de controller van een Xbox 360. De game draait dus op een pc maar wordt, in dit geval wegens gebrek aan ruimte, bediend met een 360-controller. Volgens Pitchford is het spel "really smart about that", waarmee hij wil zeggen dat het spel automatisch herkent of er een controller is ingeplugd. In dat geval wordt de besturing automatisch aangepast en verschijnen er verwijzingen naar de knoppen van de controller, in plaats van naar de toetsen van het toetsenbord.

* Vertrouwd weerzien

De demo, die bestaat uit twee korte stukken uit het spel, begint vertrouwd. Niet alleen omdat Duke voor een pisbak staat - waarin hij uiteraard zijn blaas kan legen - maar ook omdat de pisbak in een vertrouwde omgeving lijkt te hangen. De ruimte lijkt verdacht veel op de wc uit het eerste level van Duke Nukem 3D, de enige echte voorganger van DNF die in 1996 uitkwam. De herinnering is van korte duur, want de wc blijkt zich niet te bevinden in een bioscoop, zoals in D3D, maar in een sportstadion. Er is paniek en een flink Swat-team moet die paniek zien te beteugelen. Dat valt niet mee, want er blijkt een flinke alien op de grasmat te zijn geland, die de zwaarbewapende agenten met speels gemak uitmoordt. Een klusje voor Duke dus, zo blijkt al snel. Nog in de catacomben van het stadion krijgt hij een Devastator uitgereikt, waarna de confrontatie kan beginnen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Teasertrailer uit 2007

* Vernietigend

Eenmaal op de grasmat blijkt dat er niet eens zo heel erg veel is veranderd. Duke kan geheel naar verwachting rennen, strafen en springen. Nieuw is dat hij een kort sprintje kan trekken. En omdat Duke nu eenmaal een stoere vent is, kan hij geen dekking zoeken. Een dekkingsysteem is tegenwoordig in shooters gebruikelijk en de makers hadden het gemakkelijk in kunnen bouwen, maar "Duke schuilt niet", aldus Pitchford en daar heeft hij natuurlijk groot gelijk in. Het gevecht met de alien is simpel; Duke heeft alleen de Devastator, met een kleine zeventig projectielen in het magazijn. Het is zaak om ouderwets te circle-strafen en de metershoge vreemdeling te bestoken met raketten. Je kunt daarbij gelukkig een klein beetje inzoomen, wat geen kwaad kan in de rokerige arena. Die rook ontstaat vooral als de alien een charge uitvoert, waarbij hij als een overmaatse dolle stier op je afkomt, om in een stofwolk tot stilstand te komen. Mocht je niet snel genoeg zijn, dan kegelt de alien je omver, wat je tijdelijk dizzy maakt. Het duurt een paar seconden voor je weer tot actie in staat bent en je ego krijgt een flinke knauw door deze ervaring, want het is natuurlijk vernederend als Duke te traag blijkt voor een alien.

Duke Nukem Forever

Groot ego

Het verschijnsel 'ego' is nieuw, althans de functie die het heeft in het spel. In DNF vervangt het de gangbare gezondheid van de hoofdpersoon. Het is zaak om Duke niet teveel vernederingen te laten ondergaan, want dat knaagt aan zijn ego en dat is ondraaglijk. Als zijn ego tot het nulpunt is gedaald, trekt hij zich terug uit het spel - waarna je een nieuwe poging kunt wagen vanaf het laatste savepoint. Je kunt Duke's ego opvijzelen door aliens te doden of door de grotere varianten ervan, zoals die in de arena, te verwonden. De kolos tegenover je is namelijk niet zo gemakkelijk om te leggen. Aan de zeventig raketten in je magazijn heb je niet genoeg, maar gelukkig ligt er, geheel toevallig, zo hier en daar wel wat munitie op de grasmat verspreid. Het gevecht met de alien eindigt met opnieuw een dikke vette knipoog naar de game uit 1996, want ook daarin zat een gevecht met een enorme alien in een sportstadion.

* Vierwieler

Er zijn overigens meer manieren om het ego van Duke op te vijzelen. Hij is namelijk niet alleen geïnteresseerd, om niet te zeggen geobsedeerd, door aliens, maar heeft minstens net zoveel met babes. Die duiken niet op in het tweede spelgedeelte dat Pitchford voor onze demonstratie heeft meegenomen, maar wel in het tussenstukje; een intermezzo voor Duke en een tweeling in een minuscuul schooluniform. Na de confrontatie met de dames slaan we volgens Pitchford even snel twee derde van het spel over, om in de droge Amerikaanse woestijn uit te komen. Dan hebben we al heel wat meegemaakt, volgens de Gearbox-oprichter. Van de verdorven straten van Las Vegas tot de enorme Hoover Dam. De directeur wil bovendien wel loslaten dat Duke een manier weet te vinden om de aliens op hun eigen terrein te bestrijden.

Duke Nukem Forever

Maar dat zit allemaal niet in de demo die Picthford bij zich heeft. In de demo scheurt Duke in een pickup-truck met verhoogde carrosserie door de dorre woestijn. Om precies te zijn scheurt Duke door een smalle canyon, waarbij hij vanuit de lucht wordt bestookt door buitenaardse ruimteschepen terwijl hij rollende rotsblokken moet ontwijken. De race duurt niet lang, want de truck zit al snel zonder benzine. Duke moet dus te voet verder, naar een basis vol Pigcops en Octobrains: bekende tegenstanders voor wie de voorganger kent. Ook de wapens die in onze demo in overvloed aanwezig zijn, komen bekend voor. De Shotgun is terug, de drieloops Chain Gun is er weer en natuurlijk de RPG en de Shrink Ray, waarmee Duke zijn tegenstanders kan verkleinen tot maatje Playmobil, om ze daarna te vertrappen met zijn Mighty Foot.

* Incorrect

Voor wie de game uit 1996 heeft gespeeld, is er dus veel herkenbaars. Duke is nog even politiek incorrect als altijd, hij heeft nog steeds een flinke voorraad oneliners paraat en dat geldt ook voor het bekende hilarische wapenarsenaal. We hebben de Freeze Thrower niet gezien, maar ook die zit ongetwijfeld in het spel. De Pipe Bombs zijn in ieder geval terug, met dezelfde vernietigende werking als voorheen.

Duke Nukem Forever

Loslippig

Misschien nog wel belangrijker; Jon St. John is terug, De stemacteur die zo memorabel was in Duke Nukem 3D spreekt opnieuw de oneliners in voor Duke Nukem Forever. Pitchford is vol lof over St. John, ondanks de loslippigheid van de acteur: "Jon is geweldig. Hij is alleen niet te beteugelen. Jon is Jon. Het was absoluut niet de bedoeling dat hij die hints zou geven. Maar ja, Jon heeft zoveel karakter, smaak en persoonlijkheid aan Duke toegevoegd. En hij weet natuurlijk een beetje wat er speelt. Hij staat alleen wat verder van het proces. Wij zitten in Texas, hij zit in Los Angeles. Hij houdt zoveel van het personage dat hij soms wat overenthousiast wordt. Het is af en toe net een kind. Net als wij trouwens, het is hem dus vergeven. Ik zal je nog iets vertellen over Jon. Hij is niet alleen een coole gozer, hij is ook gewoon een erg goede stemacteur. Iets dat bijna niemand weet: toen we met Gearbox aan onze eerste game, Half-Life: Opposing Force, werkten heeft Jon de stemmen van alle soldaten in het spel ingesproken. Zonder dat iemand heeft gemerkt dat het één en dezelfde acteur was".

Randy PitchfordNu we het toch over de ontstaansgeschiedenis hebben: wanneer raakte Gearbox eigenlijk betrokken bij de ontwikkeling van Duke Nukem Forever? Pitchford: "Vlak voor het einde van 2009, al was er wel een voortraject. Toen 3D Realms in mei iedereen op straat moest zetten, is een kleine groep medewerkers doorgegaan met het ontwikkelen van het spel, waaronder Allen Blum, die ik met een gerust hart de geestelijk vader van Duke durf te noemen. Ze hadden eigenlijk op zoek moeten gaan naar een andere baan, maar zijn, gewoon vanuit huis, doorgegaan met de ontwikkeling van het spel. Daar kwam ik bij toeval achter. Ik heb eigenlijk altijd contact gehouden met George Broussard en Scott Miller, de twee directeuren van 3D Realms' moederbedrijf Apogee Software, en toen ik te horen kreeg dat een kleine groep nog steeds doorwerkte aan DNF, realiseerde ik dat wij in een bijzondere positie zaten en misschien konden helpen. Ik ben mijn loopbaan begonnen toen ik bij 3D Realms aan Duke Nukem 3D werkte, en ik ken George en Scott dus goed. Bovendien waren we toen bijna klaar met Borderlands voor uitgever 2K Games, dezelfde uitgever die ook DNF op de markt mag brengen. Wetende dat George en Scott een serieus conflict hadden met 2K Games, maar dat wij een goede relatie hebben met zowel de mannen van Apogee als met 2K Games, hoopte ik dat we iets uit konden werken. Dat is gelukt."

Pitchford vervolgt: "'De twee strijdende partijen vertrouwden elkaar niet meer en gunden elkaar ook eigenlijk niets meer, wat wel bleek uit de rechtszaak. Wij konden ertussen springen als neutrale partij en iedereen uit de brand helpen. We hebben de ruimte, de mensen, de kennis en de geloofwaardigheid die nodig zijn om een project als DNF van de grond te krijgen. Dat was de manier om de rechtszaak van tafel te krijgen en tot een schikking te komen. Ik weet dat George en Scott nog liever hun eigen huis in brand zouden steken dan dat Duke in handen van 2K zou komen, en 2K had weer een heel ander belang. De uitgever wilde gewoon een goede game die goed verkoopt. Op deze manier is iedereen gelukkig of wordt iedereen hopelijk gelukkig. De groep ex-medewerkers heeft inmiddels Triptych Studios opgericht en wij hebben deze mensen een plek in ons kantoor gegeven. Ze werken nog steeds aan de game, zij zijn degenen die het project van binnen en van buiten kennen en daar profiteren wij van. Maar we hebben daarnaast nog een volledig team van zo'n tachtig man dat aan de game werkt. Dat heeft 3D Realms nooit gehad, dat bedrijf heeft nooit meer dan zo'n dertig medewerkers geteld."

Duke Nukem Forever

Pokeren

Volgens Pitchford zijn George en Scott nog steeds betrokken bij het project: "Ze zijn zoveel betrokken als ze zelf willen. George en ik zijn goede vrienden, al van lang voor ik bij 3D Realms kwam werken. Ik ken hem al bijna mijn hele leven. We speelden vroeger samen games. Nog steeds eigenlijk, we spelen elke week poker. George is geweldig, maar lastig. Hij weet wat goed is voor een game, meer dan wie dan ook, maar ik zou nooit voor hem kunnen werken. Althans niet meer, want ik heb natuurlijk bij 3D Realms gewerkt."

We vragen Pitchford hoever de ontwikkeling van DNF was gevorderd toen zijn team in het project dook. "Eigenlijk best ver. Ze hadden niet stilgezeten in al die jaren. Toen ik er in mei naar keek zaten er briljante dingen in het spel, alleen was het een onsamenhangend geheel. De delen waar het meest recent aan was gewerkt waren geweldig, maar er was geen samenhang. De oudere delen waren minder goed. Toen wij het in handen kregen, ben ik me af gaan vragen wat ik ermee wilde, en ik wist al snel dat ik niet wilde proberen om er mijn game van te maken, maar moest proberen er het spel van te maken dat 3D Realms ooit voor ogen had. Dat is het spel dat ik wil spelen, dat is het spel dat iedereen wil spelen. Het is daarbij erg belangrijk dat Allen Blum en de andere zeven leden van Triptych nog bij het project betrokken zijn. Zij kennen die visie. We moeten alleen proberen de goede delen aan elkaar te rijgen en die in het verhaal zien te passen. Dat verhaal zit trouwens erg goed in elkaar. Het speelt zich twaalf jaar later af dan wat er in Duke 3D is gebeurd. De wereld is veranderd in die twaalf jaar en daar houdt het verhaal rekening mee."

Duke Nukem Forever

Pitchford gaat verder: "Er zit bovendien enorm veel werk in het spel. Ik denk dat er tussen de 3000 en 4000 manmaanden in het project zijn gestoken sinds 1997. Tegen de tijd dat het spel in de winkel ligt hebben wij daar nog eens 2500 tot 3000 manmaanden aan toegevoegd." Het verhaal was overigens al af, toen het team van Pitchford het spel in handen kreeg: Allen en George hadden alles al rond, ze wisten waar ze naartoe wilden. Al is dat verhaal pas in de laatste jaren van 3D Realms ontstaan. Er lag geen twaalf jaar oud verhaal op de plank." In tegenstelling tot het verhaal waren de levels nog niet helemaal rond, zo legt Pitchford uit: "Het is niet zoals in D3D, waar je aparte maps hebt met een groot Nuke-symbool aan het einde en een scorebord na afloop. Alles vindt twaalf jaar na D3D plaats en bovendien is alles in real-time. Er zijn wel maps, maar niet zoals vroeger. Het meeste was al klaar, maar het loopt allemaal wat door elkaar heen. Er is het werk dat bij 3D Realms gedaan was en daarna het werk dat de acht man rond Allen hebben verzet."

Jeugdig elan?

Mochten die acht mannen zomaar verder werken aan zo'n omstreden game als Duke Nukem Forever, hadden ze daar het recht toe? Pitchford: "'Ze hadden een regeling getroffen met Scott Miller en ze deden niks illegaals. En verder; het is hun project. Wat mij betreft is Duke het spel van Allen. Allen heeft Duke geschapen, Allen 'is' Duke. Die regeling was er overigens niet direct, het duurde een paar maanden voor ze officieel aan de slag mochten. Ik geloof dat ze er in juli uit waren en dat ze toen verder konden. Ik was trouwens verbaasd wat ze in de paar maanden daarna allemaal hebben weten te bereiken. Dat geeft veel vertrouwen."

Duke Nukem Forever - PAX 2010 aankondiging

Denkt Pitchford dat Duke Nukem Forever een jong publiek aan kan spreken? "Geen idee, we zien wel. Mijn kind vindt het geweldig en dat is tien jaar oud. Duke is slecht en dat spreekt al snel aan. Daarnaast is het een hilarisch personage en er is enorm veel 'verborgen fruit' in het spel verwerkt, dat spreekt tieners wellicht ook wel aan. Er zijn tegenwoordig zoveel games die zichzelf serieus nemen, dan is Duke opeens een frisse wind. We zien wel hoe het afloopt."

We stelden de vorige vraag ook omdat er zoveel oude elementen in het spel terugkomen. Zo zijn de wapens uit D3D weer terug en ook de vijanden zijn hetzelfde? Pitchford ziet daar echter geen probleem in: "Er zijn ook wat nieuwe wapens, maar los daarvan: je kunt een spel als DNF niet maken zonder iets van een hommage te brengen aan de voorganger. Tegelijk kun je niet alleen maar op het verleden vertrouwen, het spel moet ook nieuw en fris zijn, al kun je niet om de fans heen die herkenbaarheid willen. Maar ik denk dat dat in Duke goed wordt aangepakt. De game gaat goed om met de balans tussen oud en nieuw. Dat mag overigens allemaal op het conto van Allen worden geschreven. Dit is het spel van George en Allen, niet van mij. Mijn bijdrage is het bij elkaar brengen van de juiste mensen, zodat het kan worden afgemaakt en iedereen de Duke Nukem Forever kan spelen waar we allemaal zo lang op hebben zitten wachten. Alhoewel, eerlijk gezegd is er nog wel iets meer. Ik heb flink wat tijd gestoken in het volwaardig maken van het spel. Zo was 3D Realms nooit toegekomen aan multiplay en aan de Xbox 360 en de PlayStation 3. Er moest dus nog best veel aan de software worden gesleuteld om dat mogelijk te maken. De mannen van Triptych hebben eigenlijk de kennis niet om de engine daarop aan te passen. Wij wel, dus onze programmeurs zijn daarmee aan de slag gegaan. Daarnaast hebben we veel hulp gehad van Piranha Games, een studio uit Vancouver waarvan de leden erg veel verstand hebben van de PS3, en die hebben ons daar erg goed mee geholpen. Het is dus echt teamwerk geworden, met 3D Realms, de jongens van Triptych, onze bijdrage, die van Piranha. Iedereen werkt super-enthousiast aan Duke en wil niets liever dan eindelijk de game af te maken die iedereen zo graag wil spelen."

Titel Duke Nukem Forever
Duke Nukem Forever
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Gearbox Software
Uitgever 2K Games
Releasedatum 2011
Duke Nukem ForeverDuke Nukem ForeverDuke Nukem ForeverDuke Nukem ForeverDuke Nukem Forever



Lees meer

Duke Nukem Forever
Duke Nukem Forever Video van 27 juni 2011
Duke Nukem Forever
Duke Nukem Forever Video van 27 april 2011
Duke Nukem Forever
Duke Nukem Forever Video van 22 april 2011
Duke Nukem Forever - Babes!
Duke Nukem Forever - Babes! Video van 8 april 2011
Duke Nukem Forever
Duke Nukem Forever Video van 21 januari 2011
Borderlands
Borderlands Video van 14 oktober 2010
Duke Nukem Forever
Duke Nukem Forever Video van 5 oktober 2010

Reacties (129)

129
125
67
4
0
38
Wijzig sortering
Ego is niet nieuw, dat was er in Duke nukem manhattan project ook al.

En ik koop mij dit spel direct, zonder reviews te lezen.

Hier is trouwens een live demo :) (ik zag hem hier niet tussenstaan):
http://www.youtube.com/wa...&feature=player_embedded#
Dit wordt gewoon een must buy voor mij :) Hail to the king baby!
Live Demo [HD] op Firstlook: http://www.youtube.com/watch?v=0-97N6jNKb4 :)

[Reactie gewijzigd door nFo op 24 juli 2024 01:28]

HAHAHA shit man dit word echt een super game, die moed ik hebben :)

Dat aan de einde :P :9
Hail to the king baby!

Evil Dead wat een sweet movie man, http://www.youtube.com/watch?v=GPdboqzvzoE

Want daar heeft Duke Nukem 3D de tex van.


On topic: Kan niet wachten op Duke Nukem Forever, het is all weer zo lang geleden
dat ik Duke nukem 3D gespeeld heb.

Hoop dat het weer een heerlijk droge humor woord als de eerste deel:)
DN3D heeft heel veel quotes van Evil Dead :) De makers van de orginele game zullen wel fans geweest zijn ;)
Voor jou, voor mij en voor iedereen. :)

Dit is hét spel der spellen, de graal! Ook al bevat het spel 1 level en ziet het er niet uit, dan nog koop je de special edition. Omdat het de Duke is. Dit is gewoon het spel waar iedereen op zit te wachten en de passie bij de ontwikkelaars druipt er gewoon vanaf! Ik heb enorm veel respect voor mensen die thuis het spel verder gaan ontwikkelen omdat het op het werk niet meer kan.

Oh, wat heb ik weer zin in de multiplayer waarbij je in een geheime kamer met je jetpack bent gevlogen om achter het gordijn een lasermijn op de muur te plakken zodat je tegenstander uit elkaar spat. Dan doe je het licht uit in de kamer en herhaal je het feest. Liefst nog met een modemgeluid wanneer je verbinding maakt.

Ik kan me de dag nog herinneren dat ik dit spel gekocht had en hoe blij ik was toen voor het eerst de omgeving kapot kon (gat in de muur in de bioscoop), en je een volledige 3D omgeving had. Iets dat wolfenstein niet had, en Doom was totaal anders. Een paar geweldige one liners, enorm vette gameplay en het was een spel dat ik 2 of 3 jaar heb gespeeld. Het enige spel dat zo'n lange duur had.

Kan niet wachten! 8-)
Your face or your ass, whats the difference
Time too kick ass and chew bubblegum... and i'm all outta gum.
I'll rip off your head and shit down your neck!


Naja en zo verder. Mischien straks maar eens D3D instaleren en weer eens gaan knallen met die handel
Persoonlijk vind ik dat zulk doorzettingsvermogen beloond dient te worden !
Ik zal het spel dan ook kopen omdat ik het zie als investeren in mensen die hun ziel en zaligheid hebben gestoken in een PC game symbool waar ik veel meer mee heb dan Mario, Sonic en al die andere iconen !
Zonder Mario geen DK3D, dus ik denk dat je, net als ieder andere gamer wel moet stellen dat Mario en Sonic de nummer 1 en 2 iconen zijn. :Y)
Zonder Donkey Kong in 1981, was er geen Mario in 1983, dus dat is echt onzin. Daarnaast was de eerste Duke Nukem ook al in 1991 uitgebracht ofzo.

En ik denk persoonlijk dat dit ook geen vergelijking is. Duke3d is de FPS voorloper en moeder van alle FPS games op het moment.
Nou, dat valt ook wel weer mee. Duke Nukem 3D is kort voor (edit: hier stond eerst na) Quake uitgekomen en is een soort pseudo 2.5D* shooter, terwijl Quake volledig 3D is en daarmee veel meer de titel verdient van "moeder van alle FPS games op het moment". Sterker nog, ik denk dat Quake qua graphics misschien wel de moeder is van alle games met een 3D engine op het moment.

*De techniek van Duke Nukem 3D heeft erg veel weg van die van Doom. De omgeving is dan wel 3D, maar alle objecten en vijanden zijn gewoon 2D sprites. Daarom ziet een boom er ook vanaf elke kant hetzelfde uit. In die zin zou je dus kunnen stellen dat Doom de moeder is van Duke Nukem 3D (aangezien het ouder is).

En dan heb je natuurlijk nog Wolfenstein 3D, de voorloper van Doom, welke een soort 1D raytracting gebruikt en de omgevingen in een grid heeft staan, zonder concept van hoogte (in Doom waren bijv. al wel trappen mogelijk).

[Reactie gewijzigd door sirdupre op 24 juli 2024 01:28]

Duke Nukem 3D uitgekomen na Quake? Ik denk dat je je daarin toch wel vergist.

Beide spellen waren dé hype van 1995 en al die tijd was er voortdurend geredetwist tussen de beide fanbases-in-spé welk van de twee nu eigenlijk het beste zou worden en welke het eerste af ging zijn.

Het was inderdaad altijd een nek-aan-nek-race, maar uiteindelijk was Duke Nukem 3D het eerst klaar. Als ik me goed herinner volgde Quake pas maanden later.

In Episode 3 zit trouwens een duidelijke verwijzing naar deze vete: op zeker moment zakt een gebouw (kopie van het hoofdkwartier van iD Software) in door een aardbeving en Duke zegt "I ain't afraid of no Quake ...".

Quake heeft achteraf gezien de technische race gewonnen, maar na 14 jaar kunnen we gerust zeggen dat qua gameplay Duke als grote overwinnaar uit de strijd is gekomen.

En omdat Duke nu eenmaal een stoere vent is, kan hij geen dekking zoeken. Een dekkingsysteem is tegenwoordig in shooters gebruikelijk en de makers hadden het gemakkelijk in kunnen bouwen, maar "Duke schuilt niet"
Je hebt geen idee hoe blij ik ben dit te lezen.
Hmm, je hebt gelijk dat Quake inderdaad enkele maanden later was, maar dat maakt als je het op technologisch vlak vergelijkt eigenlijk niet eens zoveel uit. Dat Duke3D qua gameplay de absolute winnaar is, is ook tamelijk subjectief, terwijl je op het gebied van technologische ontwikkeling hoe dan ook niet om Quake heen kunt. Daarbij vind ik het op gameplay gebied erg lastig om iets als Duke3D de moeder van de moderne FPSsen te noemen - ik zie echt niet in hoe een spel als Call of Duty leent van Duke3D op dat gebied.

Ik nam dus aan dat de bewering dat Duke3D de moeder is van alle moderne FPSsen sloeg op de techniek en niet zozeer op de gameplay. En op technisch gebied is Quake toch echt een betere kandidaat. Zeker als je bekijkt welke lijst van spellen technologie van een Quake engine gebruikt hebben naast de lijst van spellen die BUILD-engine technologie gebruikt hebben, is het wel duidelijk wat de revolutionairdere FPS is geweest.

Daarbij ben ik het ook niet volledig eens met het gameplay gebied - Quake voelt behoorlijk modern aan als je het met de muis speelt en rondspringt of grenade jumps doet, terwijl ik bij Duke3D spontaan het gevoel krijg weer in het Doom tijdperk te zijn teruggekeerd. Toegegeven, de setting uit Duke 3D is veel leuker en beter dan die van Quake, maar de setting is niet hetzelfde als de gameplay.

Desalniettemin kijk ik wel uit naar DNF, aangezien het me erg leuk lijkt om weer eens de freezeray en de shrinkray ter hand te nemen en vind ik Duke3D wel degelijk een klassieker. Ik denk alleen dat je het belang van het spel grof overschat door het de moeder van alle moderne FPSsen te noemen.
Quake heeft achteraf gezien de technische race gewonnen, maar na 14 jaar kunnen we gerust zeggen dat qua gameplay Duke als grote overwinnaar uit de strijd is gekomen.
Singleplayer misschien (al vond ik persoonlijk Quake veel boeiender qua gameplay - Duke3D was misschien grappiger, maar Quake had veel meer diepgang in movement en leveldesign, voornamelijk omdat de 3e dimensie ook echt nuttig gebruikt werd), maar Quake heeft multiplayer FPS op de kaart gezet - iets dat nu nog amper weg te denken is in FPS games, en zelfs een enorm belangrijke factor is geworden in het business model van de games.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 01:28]

Sorry maar Ultima Underworld had eerder nog dan Doom of Duke betere 3D dan allebei (zo kon je ook omhoog en omlaag kijken ipv alleen horizontaal). Van alle pre-Quake games verdiend die het dan ook meer nog om genoemd te worden in de context van grafisch/technologisch innovatieve spellen.

Ik moet trouwens wel zeggen dat DNF er stukken beter uitziet qua gameplay dan ik verwacht had, dit is misschien toch wel meer dan het uitmelken van een icoon alleen. In ieder geval zit het met lollige interactie met de omgeving wel goed.

Ik moet zeggen dat ik het toch wel eens was met Yahtzee, maar wie weet, wellicht werkt deze meligheid dan toch nog anno 2010.

@.oisyn: Maar Duke3D was dus vier jaar later dan Ultima Underworld. De reden voor de "HUD" is dat het een zeer uitgebreide first-person RPG is, net als bijvoorbeeld System Shock enkele jaren later, het was echt 'ahead of its time', en dus moest de viewpane wat kleiner. Veel top-down RPGs hadden een soortgelijke interface, en dat had maar weinig met technische limitaties te maken, maar puur met de gameplay.

Dat je 't niet alleen van mij hoort, Gamasutra noemt het als volgt:
The id Software title Wolfenstein 3D, released in 1992, is generally accepted as the start of the “First-Person Shooter” genre of 3D games, but id software was not the first to experiment with texture mapped 3D games. That honor goes to the now-defunct Looking Glass Technologies for their March 1992 title Ultima Underworld: The Stygian Abyss, which was also the first Role Playing Game, or RPG, to feature first-person action in a 3D environment. All 3D RPG titles from Morrowwind to World of Warcraft share Ultima Underworld as a common ancestor, both graphically and spiritually, though World of Warcraft utilizes a slightly different third person perspective. For better or for worse, Underworld moved the text-based RPG out of the realm of imagination and into the third dimension.

Ultima Underworld: The Stygian Abyss featured an extremely advanced graphical engine, far more advanced than what the better known Wolfenstein 3D would support. Underworld could support a number of features that would not appear again until the release of Doom on December 10th, 1993 and, in at least one case, the release of Duke Nukem 3D years later on January 29th, 1996. While Wolfenstein would consist of a world with only 90 degree angles and ceilings all of the same height, Underworld allowed the use of varying height ceilings, and walls at 45 degree angles, allowing for much more complex and realistic architecture. Further, while id software’s Doom and Apogee’s Rise of the Triad would introduce stairs, it would not be until Duke Nukem 3D that a major title from a company other than Looking Glass would feature inclined surfaces, allowing ramps and other effects. All of these elements were in place in 1992 for Ultima Underworld and David Kusner states in “Masters of Doom” that id software only contemplated the idea of applying texture mapping after designer John Romero was informed of what Looking Glass was doing with Ultima Underworld. Id software’s lead programmer, John Carmack, admits that id’s game Catacombs 3D, a dungeon-based title that beat Ultima Underworld to market by 6 months, was motivated primarily by Romero’s interest in having id attempt a game with texture mapping. (Kusner, 89; Kent, 458).

[Reactie gewijzigd door jacobvdm op 24 juli 2024 01:28]

In Duke3D kon je ook omhoog/omlaag kijken. En vergeet niet dat het niet zonder reden is dat de HUD in UU zo enorm veel schermruimte innam, ondanks de hoge systeemeisen van het spel.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 01:28]

Iedereen mist de point: in Duke kon je niet omhoog of omlaag SCHIETEN. Als je rechtvooruit schoot, kon je iemand raken op de 6e verdieping. In Quake, zoals gezegd, werd pas echt 3d geïmplementeerd en moest je ook daadwerkelijk omhoog mikken.
Op de Mac had je ten tijde van Doom / Doom 2 het spel Marathon (1994), de spirituele voorloper van Halo, gemaakt door Bungie. In Marathon kon je ook al omhoog en omlaag kijken en tevens kon je alleen monsters raken die hoger of lager zaten als je daadwerkelijk in de juiste richting keek, net zoals in Quake.

Info: http://en.wikipedia.org/wiki/Marathon_(video_game)

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 24 juli 2024 01:28]

Volgens mij is dit niet waar, in Duke 3d moet je ook omhoog richten om te raken.
Duke3d kent meerdere "build" engines, In de laatste versie (atomic edition) waren deze dingen toegevoegd (of misschien al iets eerder).

Hoewel je omhoog en omlaag kon kijken, schoot je toch in een horizontale richting, of gaf deze prioriteit aan units op een horizontale lijn.
Ik had dit spel niet lang gespeeld toen dat de update van Atomic Edition uitkwam, dus met pure zekerheid kan ik dit niet zeggen..


Mijn eigen mening over deze game, waarom het de grondlegger van 3d games was is dat gameplay gecombineerd was met graphics. Hoewel quake iets later uit kwam waren de systeem eisen te hoog om op elk systeem makkelijk te kunnen draaien. Duke3d was te draaien op een 66Mhz - 90Mhz computer zonder een 3dfx kaart erbij te pluggen. Bij quake was dit anders, er werd hierbij een veel kleiner publiek betrokken en werd de game minder populair.

Wie er eerst was met de 3d graphics, maakt mij niets uit. Dos was ook een besturings systeem. Alleen Gates heeft deze groot gemaakt. Hij is dan ook degene verantwoordelijk hiervoor.

[Reactie gewijzigd door Xorifelse op 24 juli 2024 01:28]

Maar in tegenstelling tot de hoofdpersonen in Quake en Doom heeft Duke Nukem wel een langlopende geschiedenis en bijkomende bekendheid.
Als ik jou vraag hoe heten de hoofdpersonen uit Doom en Quake weet jij het dan ?!
Ik herinner me in ieder geval dat Quake veel zwaardere systeemeisen had dan Duke Nukem.

Ik heb DOOM 1 / 2 en Duke Nukem probleemloos gespeeld op mij 486 DX2 66Mhz met 4MB geheugen. Quake kon ik alleen op school spelen (Pentium 133 / 8 MB).

3D Kaarten? Tja, ik kon 1 persoon die zo'n ding had...
Wat een lariekoek filmpje.

Paar biertjes zuipen en dan even 400 a 500kg bankdrukken met een sigaar in zijn mond.

Als ik alleen ongezond eet kom ik niet eens verder dan 100kg met bankdrukken.


plus dan nog zulke lelijke graphics
Dat filmpje is al een 4 tal jaar oud, ik snap ook niet dat hier nog op staat.

Check dit filmpje als je wilt zien hoe het er nu uitziet: http://www.youtube.com/wa...4&feature=player_embedded
Dit spel is dan ook niet voor jou weg gelegd, wel voor mensen die de humor er wel van in zien. Dit spel is niet om realistisch te zijn..... Graphics zien er goed uit naar mijn mening maarja.

On-topic: Dit spel lijkt mij echt gruwelijk, ik ga dit dan ook zeker aanschaffen.
Tja, en daarom ben jij mr.niceguy en niet The ass-kicking Duke !
Graphics vind ik niet tegenvallen en ze hebben nog genoeg tijd om allerlei flat-textures te vervangen door HQ content.

Trouwens, WTF met de graphics, gameplay & humor baby !
Moet haast wel de hit van het jaar worden, ik ga 'm ook zeker halen :Y)
Hoop verder dat de interactiviteit met de omgeving goed uit de verf komt, zoals b.v. bij The Dark Messiah ...
op 1st look was ie van 't weekend - de sfeer en game is gewoon goed (vergelijkbaar met vruuger).

Gepiep over graphics snap ik neit; 't draait om de gameplay.!!!!
Een game met prachtige graphics en bagger gameplay blijft een bagger game
Een game met bagger graphics en goeie gameplay is een goeie game, had alleen beter gekunt door mooiere graphics.
Dat geneuzel over graphics snap ik ook niet: het ziet er gewoon prima uit en heus niet zoals een game van 15 jaar geleden.

Het was dan ook erg vet om em op FirstLook te zien, wel jammer dat ze er zo in rond knipten - ik snap dat het nog een beetje hush hush is maar toch :P
Na het zien van de live demo heb ik alles behalve het idee dat ie slechte graphics krijgt... mensen praten maar wat... volgens mij wordt die game gewoon geweldig in alle opzichten :D
nderdaad heb het gespeeld en de controls zijn erg solide,
het speelt gewoon erg lekker en soepel.

het ziet er prima uit, en vijanden zijn lekker makkelijk te spotten (geen pixelgehunt zoals in veel games van tegenwoordig. of een voerdaad van normalmap noise.

het ziet er gewoon strak en goed uit.

het speelt lekker, en heeft een dosis humor waar je u tegen zegt.
deze game wordt gewoon de shit!
Ja ik moet em gewoon hebben, ongeacht of het een goede game wordt of niet.
Een ding is zeker, zo goed als Duke Nukem 3D zal hij nooit kunnen worden, daar is het ook een andere tijd voor denk ik. Maar we zullen zien :)
Van dit soort mensen moeten hype-creëerders het hebben!
Al denk ik dat het spel wel goed wordt...
Ik gok dat Beugeldop het spel niet wilt hebben omdat er een hype omheen draait, maar gewoon uit nostalgie..
ik heb hem ge speelt op first look en hij is van wat ik gezien heb geniaal
Alhoewel ik het verschrikkelijk vind heb ik DN3D nooit gespeeld |:(
Maar als ik zo lees hier en daar ga ik dit spel echt kopen, gewoon relaxed knallen, geen verhaal etc. klinkt iig geniaal.
Je zou voor 5 euro in de budgetbak alsnog DN3D kunnen kopen en proberen te runnen.
Dan mag je jezelf nog steeds Duke3D veteraan noemen.
Retrogamen is geweldig!
Ah the memories :D

Ik krijg nu al zin om weer ens duke3d op mijn pc te gooien en even rond te knallen en one-liners te spuien.

Ik kan niet wachte op DNF.

Hail to the king baby!
Ik heb het net op de iphone geinstalleerd. Is free app op moment :D
Maar met zeggen, met een muis is het lekkerder.
Eigenlijk zou Duke nu grijs haar moeten hebben, hij is inmiddels ook al oud ;)

Lijkt me wel tof als die alsnog komt en ik denk dat er heel wat jeugdsentiment bij komt kijken.
Ben je bekend met de 'Chuck Norris jokes'? Allemaal (flauwe) grappen om de 'ruigheid' van Chuck Norris...

"Chuck Norris' tears cure cancer. Too bad he has never cried."

of"

"Chuck Norris does not hunt because the word hunting infers the probability of failure. Chuck Norris goes killing."

"Chuck Norris sold his soul to the devil for his rugged good looks and unparalleled martial arts ability. Shortly after the transaction was finalized, Chuck roundhouse kicked the devil in the face and took his soul back. The devil, who appreciates irony, couldn't stay mad and admitted he should have seen it coming. They now play poker every second Wednesday of the month."

En zo heb je vele sterke en minder sterke, ik kan er altijd wel om lachen... http://www.thechucknorrisfacts.com/

En daarom nu deze 8-)

"Anyone know who Chuck Norris' father is? They call him THE DUKE! Hail 2 the king baby!"
blonderen kan ook. kijk maar naar een bepaalde politicus. ;)
Dan zullen we maar niet beginnen over de one-liners waar over wordt gesproken
Shake it baby yeah!!!

God eindelijk nog wat nieuws, ik hoop echt dattie er uiteindelijk dan toch komt. Ik koop, al lijkt ie nergens op.

[Reactie gewijzigd door Joindry op 24 juli 2024 01:28]

Het is opvallend hoe erg Allen en George de hemel in geprezen wordt, dat spreekt best wel voor de man van Gearbox, zonder wie het waarschijnlijk een einde was geweest.

En dat Jon St. Jon de stemmen deed in HL: Oppossing Force is best een verrassing. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.