Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Uitgever Devolver Digital doet de Megaton Edition van Duke Nukem 3D in de uitverkoop en kondigt tegelijk aan dat de klassieke shooter nu in multiplayer en co-op cross-platform speelbaar is op Windows, OS X en Linux. Er kunnen maximaal acht spelers meedoen.

Precies achttien jaar nadat de oorspronkelijke versie van Duke Nukem 3D op de markt verscheen, heeft de nieuwe uitgever Devolver Digital een update van de klassieke shooter op de markt gebracht die de game cross-platform speelbaar maakt op Windows, OS X en Linux. De game is in Deathmatch en co-op speelbaar op de drie platforms.

Devolver heeft de update opgenomen in de Megaton Edition van Duke Nukem 3D. Die uitgebreide editie verscheen in maart 2013 via Steam en bevat Duke Nukem 3D: Atomic Edition, Duke Caribbean: Life's A Beach, Duke it out in D.C. en Nuclear Winter. De nieuwe versie draait onder OpenGL. De Megaton Edition maakt deel uit van de Midweek Madness-uitverkoop op Steam, waardoor de game tijdelijk voor 4 euro te downloaden is.

Devolver Digital nam de ontwikkeling van Duke Nukem 3D over van 3D Realms, nadat die studio in 2009 het voltallige team moest ontslaan. 3D Realms had niet genoeg geld meer om de ontwikkeling van opvolger Duke Nukem Forever, die het al twaalf jaar in productie had, te bekostigen. De ontwikkeling van DNF zou overgenomen worden door Gearbox Software, dat de game halverwege 2011 zou opleveren. Devolver borduurde voor de Steam-versie van Duke Nukem 3D voort op het werk dat een aantal modders in de afgelopen jaren aan Duke Nukem 3D  hebben uitgevoerd. Zo draait de game nu onder OpenGL en kan deze overweg met tcp/ip, terwijl de oorspronkelijke versie van de game alleen via het ipx-protocol in multiplayer te spelen was.

Online Deathmatch in Duke Nukem 3D

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Nostalgie! Geweldig, leuk dat ze een co-op hebben toegevoegd. Zeker downloaden voor ¤4,- "De Megaton Edition"

[Reactie gewijzigd door merphixia op 29 januari 2014 10:16]

Voor 3,95 de optie om windows gamers af te knallen vanaf mijn Linux bak... Koopje! }>

En daarnaast is er natuurlijk moeite gedaan om deze game compatible te maken met OpenGL, Windows 8 en last but nog least linux... ga hem zeker aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door 2green op 29 januari 2014 11:12]

Voor 3,95 de optie om windows gamers af te knallen vanaf mijn Linux bak... Koopje!
Als je het op aantallen vergelijkt is dat dan alsof het leger van Luxemburg het op gaat nemen tegen dat van China ;)
Lol, damn... er is een kansje dat ik op een later tijdstip alsnog over stap op windows :S

Gelukkig mogen er maximaal 8 spelers tegelijk in zo'n match, in het ergste geval komt een linux gamer dan uit tegen 7 speler met een inferieur besturingssysteem, wel zo eerlijk dan ;) *ducks and runs for cover*

Edit: typo gecorigeerd

[Reactie gewijzigd door 2green op 29 januari 2014 11:49]

Tegen de tijd dat jij je xorg.conf voor elkaar hebt is de match al over ;-)
|:( Auch, die had ik kunnen verwachten.

[Reactie gewijzigd door 2green op 29 januari 2014 22:59]

Ach ja die lui halen toch een 8x lagere FPS, moet prima te doen zijn :P
Wat een toeval dat de kernel ook uit Finland komt ;)
Ik heb 'm zojuist inderdaad ook direct aangeschaft om exact die reden! Heerlijk dat cross-platform! :D

Overigens merk ik dat ze een "DOSbox-achtige" gebruiken om The Duke in af te spelen! Erg slim gedaan Valve! ;)

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 29 januari 2014 11:47]

Overigens merk ik dat ze een "DOSbox-achtige" gebruiken om The Duke in af te spelen! Erg slim gedaan Valve! ;)
Is DOSbox geloof ik. Wordt met wel meer games zo gedaan, onder andere oude versie van Worms. Daarnaast is Valve (met Steam) enkel de distributeur, niet de ontwikkelaar.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 29 januari 2014 13:48]

Ze hebben er anders wel wat aan moeten sleutelen. Ik heb namelijk ooit DOSbox gebruikt bij een super oud spelletje (volgens mij iets van keen). Toen bleek dat het spel echt veel te snel draaide. Bij een keer bewegen naar links of rechts bleek ik al game-over te zijn.

Dit is slechts een voorbeeld, maar ik kan mij voorstellen dat dit niet het enige is waar ze tegenaan kunnen lopen vóór het distributeren en dus tijdens het converteren en fine-tunen voor compatibiliteit met een hedendaagse configuratie. :)
Ze hebben er anders wel wat aan moeten sleutelen. Ik heb namelijk ooit DOSbox gebruikt bij een super oud spelletje (volgens mij iets van keen). Toen bleek dat het spel echt veel te snel draaide. Bij een keer bewegen naar links of rechts bleek ik al game-over te zijn.

Dit is slechts een voorbeeld, maar ik kan mij voorstellen dat dit niet het enige is waar ze tegenaan kunnen lopen vóór het distributeren en dus tijdens het converteren en fine-tunen voor compatibiliteit met een hedendaagse configuratie. :)
Volgens mij zitten er in DOSbox instellingen waardoor je de snelheid kan vertragen, niet zeker meer, is al wat jaartjes terug dat ik met DOSbox klooide.
Klopt. Je kan handmatig de CPU cycles naar beneden schroeven. F11, even uit m'n hoofd.
CTRL + F11 omlaag en CTRL + F12 omhoog
Keen? Wat een rare naam voor een spelletje.

Voor de liefhebbers: Android-stick in je tv, JPC x86 dos-emulator erop en Keenen maar ;)
tip: http://www.eduke32.com/

gebruk de hd resolution pack voor betere graphics!
Waarom zou je dat doen? Haalt in mijn ogen heel de charme van de game weg en je hebt eigenlijk nog steeds waardeloze graphics.
Maargoed, ik speel het toch niet. Maar als ik het zou spelen zou dat gewoon 'origineel' zijn.
Vroeger speelde je op een 17" scherm, nu heb je een 24" of 27" scherm op dezelfde afstand. Dus het spel wordt dan grafisch nóg armzaliger omdat het op een groter oppervlakte wordt neergezet. In die zin kan een HD Resolution pack een grafisch niveau bieden die vergelijkbaar is, maar dan op grotere schermen.
17" Scherm?????


Rich Bastard ;)

Ik moest het doen met een 14" schermpje
Haha same here, keihard knipperende 14" CRT, hoofdpijn jongeuhh!

En nu zit ik hier met m'n belachelijke 3-monitor-eyefinity.. times have changed :D

</jeugdsentiment>
Oh...your ass is grass and I've got the weed-whacker. geniaal dit man.
Ik zou hem wel eens op de console zien. De HD-remake van een fan die deze had gemaakt, was echt al goed. Jammer dat het niet naar de consoles komt voor een prikkie...
Hij komt naar SteamOS... dat is ook een console! *ducks and runs for cover*

p.s.
'The Duke' alleen al met die nick zou je +1 moeten krijgen ;)

[Reactie gewijzigd door 2green op 29 januari 2014 11:14]

hehe 9,99 is de halve aankoopprijs van t spel toen die nieuw was in 1996
Hij staat er nu voor 3,99, waarmee we op een kwart van de prijs zitten :)
Whut? Retail was Duke Nukem 3D volgens mij 100 gulden, zoals bijna alle games destijds.
Was wel wisselvallig, dacht dat die 59 gulden was. Maar je kunt gelijk hebben dat die 99 gulden was.
Wat ik me afvraag is waarom er gekozen is voor TCP/IP I.p.v. UDP/IP? Voor het opzetten van de connectie, de map data etc. snap ik het maar de daadwerkelijke gameplay objecten? Zorgt dit niet voor onnodig veel lag? Om nu te gaan wachten op elk pakketje lijkt me in snelle gameplay niet wenselijk of zie ik iets over het hoofd?
TCP/IP impliceert niet dat er persé enkel TCP wordt gebruikt, het zal wel gewoon UDP zijn voor in game.
Cross-platform multiplayer is wel fijn. Dat zou eigenlijk met meer games moeten. Ik snap dat van xbox-psn niet gaat werken. Maar dezelfde games op ps3/ps4 zouden wmb wel crossplatform mogen zijn.

Maar ja wie ben ik :)
iedereen openGL gebruiken en directX droppen, dat scheelt een hele hoop developmentkosten bij cross-platform games :)
Het is alleen op consoles dat cross-platform multiplayer niet echt kan. Tussen Windows, OS-X en Linux zou je juist moeite moeten doen om GEEN cross-platform multiplayer te hebben.
Voor 4 euro kan ik deze niet laten liggen natuurlijk. Veel betere game dan die Duke Nukem game van kort geleden. Hier kijk..... ben zelfs de naam vergeten zo slecht was die :P
Multiplayer Duke Nukem 3D voor 3,99, met linux support? Deal.

[Reactie gewijzigd door jaapzb op 29 januari 2014 10:22]

Hij kwam gister langs op steam voor 9,99 dat vondt ik toch iets te gortig.

Goed om te zien dat hij nu met korting te koop is
Game vroeger veel gespeeld. Op de MEAO zelfs met 8 man lokaal multiplayer gespeeld, was erg vermakelijk.