Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Uitgever Devolver Digital heeft de felgekleurde shooter Heavy Bullets op de markt gebracht. De game, die door de Braziliaanse ontwikkelaar Terri Vellimann gemaakt is, is via Steam beschikbaar voor Windows en Linux.

Heavy Bullets was al eerder via Steam Early Access verkrijgbaar, maar is nu officieel op de markt gebracht. De tussenliggende periode heeft Vellimann, die bij de ontwikkeling van de game alleen hulp krijgt bij het maken van de soundtrack, gebruikt om de feedback te verwerken van de spelers uit de Early Access-periode.

Heavy Bullets is een shooter die zich afspeelt in een procedureel gegenereerde spelwereld die bestaat uit kleine, felgekleurde ruimtes. Daarin wordt de speler belaagd door al even felgekleurde beesten en planten. Wat de shooter moeilijk maakt is dat de speler slechts zes kogels tot zijn beschikking heeft en het daarmee zo lang mogelijk moet zien te redden. Als een kogel afgeschoten is, kan die wel hergebruikt worden, als het lukt om die terug te vinden. Je kunt echter slechts een kogel tegelijk herladen. Met het neerschieten van tegenstanders valt geld te verdienen, dat geïnvesteerd kan worden in een levensverzekering of testament. Dat levert voordeel op tijdens een eventuele volgende poging om de game te doorlopen.

Spelers reageren op Heavy Bullets

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

procedureel gegenereerde spelwereld
Ben benieuwd wat dat betekent :)
Levels die aan de hand van een algoritme ter plekke gemaakt worden. De game giet een willekeurige seed in dat algoritme en er komt een willekeurig level uitrollen. Het is vrij lastig om dit te maken als je veel factoren in het spel hebt die gameplay beinvloeden, je moet dan regels gaan verzinnen die bijvoorbeeld voorkomen dat objectives recht naast de spawnpoint komen te staan, of dat bepaalde ruimtes niet te betreden zijn.
RNG/RGM

Ben benieuwd wat de meerwaarde van deze game t.o.v. het zeer geslaagde paranautical activity gaat worden.
Volgens mij gaat het ook op elkaar lijken, maar van wat ik lees is dat je maar 6 kogels hebt die je weer kunt oppakken en weer afschieten. Bij Paranautical heb je verschillende soorten wapens en beschikbaarheid van munitie.

Het ziet er nu uit alsof het een hardcore mode wordt van PA
We zullen zien. PA was ook al redelijk hardcore (ff niet meer gespeeld)
De snelheid van de gameplay ligt wel stukken lager, denk dat je hier wat minder adrenaline van krijgt.

Ik lees net dat PA ontwikkeling op een laag pitje staat en dat co-op geschrapt is van de featurelist. Hopelijk komt hier wel multi in.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 19 september 2014 22:05]

Dat levels net als Minecraft gegenereerd worden.
Door de computer, IPV dat een mens een level in elkaar zet. Zoals Spelunky en Minecraft.
Denk aan Elite e.d. Een spel waarbij de computer een wereld genereerd gebaseerd op een aantal variabelen die afhangen van hoe de wereld zich heeft ontwikkeld.
Check voor een mooi voorbeeld No Man's Sky. Dit is een hele mooie toepassing van procedureel gegenereerde speelomgevingen.
Zo benieuwd niet blijkbaar anders had je het wel opgezocht
dat betekent dat er geen goed ontworpen levels bestaan, waarbij vooraf over gameflow en spelbeleving is nagedacht ;)

edit - waarom wordt dit gedownmod? het is geen flamebait of trolling of zoiets. het is een serieuze opmerking. als je een level/map voor een shooter genereert in plaats van designed, is het vrijwel onmogelijk om een goede gameflow erin te brengen tenzij het een vreselijk lineaire route wordt.

[Reactie gewijzigd door fre0n op 19 september 2014 23:57]

Ik zou zeggen zoek ergens Diablo 2 op + de uitbreiding LoD.
Dan zie je dat dit wel degelijk samen kan.
Ziet er uit alsof ze geen tijd hadden om textures te maken en uiteindelijk maar voor de kortste shortcut zijn gegaan. Verder ziet het er ook uit alsof het in de jaren 90 kan zijn uitgekomen.
Verder ziet het er ook uit alsof het in de jaren 90 kan zijn uitgekomen.
De tijd dat games er van geen kanten uitzagen... maar zo leuk en verslavend waren dat je ze een jaar later nog steeds speelde, die jaren 90? Dan vat ik jouw opmerking op als een gigantisch compliment en aanbeveling voor dit spel! :)

Full disclosure: ik heb een account op GOG en de afgelopen paar jaar is dat zo ongeveer de enige plek waar ik geld heb uitgegeven aan games; bovenstaande is mijn mening, geen objectieve waarheid.
Ziet er uit alsof ze geen tijd hadden om textures te maken en uiteindelijk maar voor de kortste shortcut zijn gegaan.
Dat kan een 'stylistic choice' zijn. ;)
Verder ziet het er ook uit alsof het in de jaren 90 kan zijn uitgekomen.
Eens. Zelfs Quake 3 heeft betere graphics en vloeiendere animaties, en dat is een spel dat 15 jaar geleden uitkwam.

De eerste constatering stoort mij niet zo erg. Zo kan ik bijvoorbeeld genieten van spellen als Darwinia. Waar ik mij wel aan stoor is dat de animaties van de monsters en de manier waarop de speler zich voortbeweegt nogal haperig/artificieel lijken. Hetzelfde voor interactie met de wereld: als een monster kapot wordt geschoten, dan voelt dat niet echt zo. Je wapen straalt geen kracht uit. Spellen als Minecraft weten dit gevoel van 'missende kinetische energie' ook op te wekken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 september 2014 13:08]

Grote kans dat het vooral stylistisch is, je ziet dat bijvoorbeeld die ATM's behoorlijk aardig zijn uitgewerkt. Heeft wel iets weg van glitch art (zie Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Glitch_art).
het ziet er inderdaad uit als een game die op floppies geleverd wordt :p
Ziet er uit alsof ze geen tijd hadden om textures te maken en uiteindelijk maar voor de kortste shortcut zijn gegaan.
Of ze hadden helemaal niets kunnen uitbrengen omdat jij vindt dat het er maar als Destiny moet uitzien. 8)7
Instant wolfenstein feeling bij het level-design van dat filmpje :9
Als de maker nou heel slim is heeft hij een goed moddable engine neergezet zodat er een enorme mod-scene ontstaat om dit spel mooi te maken :)

[Reactie gewijzigd door Makkelijk op 19 september 2014 13:16]

Dit spel komt met een groot label "kan epileptische reacties veroorzaken" of horen die flitsen in het filmpje niet bij het spel? Het filmpje motiveert mij totaal niet om dit te installeren. Normaliter ben ik iemand die zegt dat graphics geen drol uitmaken en gameplay het belangrijkste is maar in dit geval moet ik bijna kotsen van graphics.
De game heeft niet eens van die flitseffecten, ik heb het zelf namelijk gespeeld.

Ik dacht eerst ook van, ziet er saai uit maar het is eigenlijk best leuk.

Als je op een gegeven moment in het spel zit, zit je echt heel nieuwschierig achter elk hoekje te kijken of er geen enemy als een gek aan komt rennen (Heb hierdoor vaak jumpscares gehad ;) ). De gameplay is naar mijn mening wel leuk, daarnaast is dit praktisch speelbaar op elke low end computer, dat kan je natuurlijk ook als een voordeel ervaren. De graphics moet je maar als "humoristisch" ervaren en ik vind dat er opzich wel goed bij passen.

EDIT: Als je het gaat spelen niet random op vending machines schieten, ik zeg dit uit ervaring :p

[Reactie gewijzigd door Jvann op 19 september 2014 14:47]

vast leuk, maar ik heb nu al hoofdpijn.

spel is voor de adhd mensen onder ons?
Het spel zelf is juist zeer methodisch en bedachtzaam van opzet. Je moet, van wat ik van de first impression video van Jim Sterling meekreeg, juist erg behoedzaam te werk gaan anders is het zo game over.
Klopt, ik heb het (even) gespeeld en je moet inderdaad juist erg behoedzaam te werk gaan. Je bent snel dood...
Volgens mij valt het wel mee tijdens het spel maar dit filmpje is mega$%*# geŽdit. Het onnodig geflits , snel opvolgende audio wisseling en de mega grote naambalk kon in mijn ogen een stuk vriendelijker.
Sorry, maar ik vind dit toch niet meer van deze tijd voor een shooter hoor.. Het ziet er niet uit.. Maargoed, ik hoef het niet te spelen, en blijkbaar zijn er wel mensen die het leuk vinden anders waren ze niet voorbij de Steam early access gekomen denk ik..
Een game judgen zonder het gespeeld te hebben, puur op de grafische kracht.
Klinkt als een typische.. nee laat ook maar.

Dit is een game waarbij het om de experience gaat en waarbij de graphics de omgeving/sfeer complimenteren. Dit is een kleurrijke retro shooter, geen realistische shooter a la crysis of battlefield.

Het is een retro fantasy shooter die met dit soort graphics veel beter tot zijn recht zal komen. Het is overigens geen ADHD shooter maar meer een rustige/strategische shooter. Je moet erg rustig aan doen want je bent zo dood. De moeilijkheidsgraad ligt erg hoog.

Het filmpje is totaal niet representatief, hele slechte editing en hoog adhd gehalte, wat totaal niet het geval gaat zijn. Het is vloeiend en minder spastisch.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 19 september 2014 14:24]

Je gaat als je groente of fruit koopt, toch ook eerst kijken of er rotte plekken op zitten i.p.v. te proeven of ie lekker genoeg is om te kopen? ;)
Correct.
Echter, is daar een correlatie tussen de kleur en kwaliteit/smaak.
Tussen graphics/gameplay is dat veel minder apparent.
Ik ben juist blij dat dit soort dingen ook bestaan in plaats alleen maar grote AAA shooters als BF en CoD
virtueel trippen...
en @ hierboven, Minecraft ziet er ook zo uit, en is toch razend populair. gaat eerder om de gameplay dan de grafische prestaties blijkbaar.
Minecraft ziet er kleur-realistisch uit.
Ik hou hier ook niet van. Al die flitsende kleuren. Maar kreeg vandaag wel een coupon van steam 25% korting. Gelijk een neefje blij gemaakt.
Waarschuwing aan mensen met epilepsie: Het filmpje bestaat uit veel flitsen en plotse bewegingen.
Dit had een FIPO moeten zijn ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True