Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

Regeerakkoord Jetten: weg bij big tech, AVG onder de loep

30-01-2026 • 16:40

127

aan de slag

Je zou het misschien bijna vergeten zijn, maar in juni vorig jaar viel het Nederlandse kabinet. Sindsdien zitten we met een demissionaire regering, inmiddels dubbeldemissionair zelfs. Toch hebben drie regeringspartijen na de verkiezingen in oktober in een opvallend snel tempo een regeerakkoord gesloten. Op vrijdag presenteerden D66, CDA en VVD hun regeerakkoord met de naam 'Aan de slag'.

Daarin staat onder meer een uitgebreide passage over digitale autonomie, een onderwerp dat vooral de afgelopen maanden sterk is gaan leven. Daarnaast willen de partijen de AVG aanpassen en fors investeren in de digitale capaciteiten van de veiligheidsdiensten. Tweakers gebruikte ctrl‑F op het woord 'cyber' om te inventariseren welke digitaliseringsplannen het kabinet-Jetten heeft.

Minderheidskabinet

In Nederland is het gebruikelijk (maar niet verplicht) dat een regeerakkoord wordt gesteund door partijen die samen een meerderheid van de 150 leden van de Tweede Kamer tellen. D66 (26 zetels), het CDA (18) en de VVD (22) hebben samen 66 zetels. Zo'n minderheidskabinet is zeldzaam. Het betekent dat de partijen samen op zoek zullen moeten naar meerderheden voor al hun plannen en wetten. Ook in de Eerste Kamer (de Senaat) hebben de partijen een minderheid: 22 van de 75 zetels. Een Eerste Kamer-minderheid kwam de laatste jaren veel vaker voor. Bovendien vinden in maart 2027 verkiezingen plaats die leiden tot een nieuwe Eerste Kamer.

Dit artikel is op dezelfde manier opgesteld als dit eerdere artikel over alle verkiezingsprogramma's. Dat wil zeggen dat we hier alle passages over digitalisering hebben opgezocht en opgeschreven in een tabel. Bij sommige punten geven we wat context mee. Dat is de meest overzichtelijke manier om alle standpunten te zien.

Ict bij de overheid

Dat de overheid en ict geen match made in heaven zijn, is geen groot geheim. Veel ict-projecten vallen peperduur uit en de Belastingdienst kan al heel lang geen goed werk meer doen omdat de ict-systemen een zootje zijn. Het nieuwe kabinet heeft meerdere plannen daar iets tegen te doen.

Ict-bedrijfsvoering

"We uniformeren de bedrijfsvoering binnen het Rijk onder leiding van het ministerie van Binnenlandse Zaken: van ict en inkoop tot HR, onder andere door verplichte standaarden en gezamenlijke voorzieningen."

Context

Er komt geen specifieke minister van Digitale Zaken, iets waarover de afgelopen weken vaak werd gespeculeerd. Wel valt de staatssecretaris voor Digitalisering onder het ministerie van BZK. Mogelijk krijgt die bewindspersoon deze portefeuille.

Nederlandse Digitale Dienst

"We richten een Nederlandse Digitale Dienst op: compact, deskundig en met doorzettingsmacht. Deze dienst ondersteunt de digitalisering Rijksbreed, stelt kwaliteitsstandaarden op en borgt goede ontwerpkeuzes. We verminderen afhankelijkheid van externe IT-leveranciers door meer IT-talent in dienst van het Rijk te nemen. We maken verantwoorde inzet van data en AI binnen de overheid mogelijk."

Estland als voorbeeld

"We maken een flinke inhaalslag op digitale dienstverlening voor burgers en bedrijven. De dienstverlening van Estland is het voorbeeld. Alle overheidsdiensten moeten online toegankelijk zijn."

Context

Estland wordt vaak als voorbeeld van een digitale overheid gezien, onder andere omdat veel overheidszaken daar digitaal geregeld kunnen worden. Nederland is daar overigens al beter in dan veel andere landen. Estland stemt ook digitaal.

Belastingdienst en ict

"Het Kabinet geeft prioriteit aan het afronden van de modernisering van het ict-landschap binnen de Belastingdienst en Dienst Toeslagen en het op orde krijgen van het personeelsbestand. Dit moet de weg vrijmaken voor het daadwerkelijk kunnen uitvoeren van een concreet hervormingsscenario."

Toegankelijkheid

"Overheidsdiensten worden toegankelijk en begrijpelijk ontworpen voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. We zorgen voor voldoende telefonische en fysieke loketten."

Context

Dit klinkt idealistisch, maar dit is ook een verplichting vanuit Europa via de Toegankelijkheidsverordening die vorig jaar in werking trad. Het punt over offline beschikbaarheid is een voortzetting van beleid dat eerdere kabinetten ook al aanhielden. Bovendien hadden de meeste partijen deze wens in hun verkiezingsprogramma opgenomen.

Aanpak digitale infrastructuur

"We werken aan een nationale aanpak voor digitale infrastructuur, gericht op kennis, onderzoek en innovatie, om nieuwe technologieën sneller van de grond te krijgen."

Ict-projecten

"Om voor financiering in aanmerking te komen moeten IT-projecten van de overheid (> €5 mln.) aan centrale IT-standaarden worden getoetst."

Technische kennis

"We versterken de technische capaciteit van de overheid door een concurrerend salarispad voor IT-specialisten in te voeren en ambtenaren te scholen in technologie en het gebruik van AI."

Centrale regie cybersecurity

"Conform het advies van de Cyber Security Raad zorgen we voor centrale regie op cybersecurity om te voorkomen dat versnippering leidt tot kwetsbaarheid."

Context

Het advies werd al begin 2023 uitgebracht. Nu is de grote vraag: wie gaat die regie dan voeren?

Cyberoefening

"We kiezen voor een actieve voorbereiding op grootschalige digitale aanvallen, door te oefenen met overheid, mkb en vitale sectoren, door ethische hackers te stimuleren en door snelle en gerichte uitwisseling van dreigingsinformatie tussen overheid en bedrijfsleven."

Context

Grote, landelijke cybersecurityoefeningen worden met regelmaat uitgevoerd: ieder jaar vindt het Overheidsbreed Cyberprogramma bijvoorbeeld plaats.

(Geen) minister van Digitale Zaken

Het kabinet krijgt opvallend genoeg geen eigen minister voor Digitale Zaken, terwijl daar de afgelopen maanden wel steeds meer over werd gespeculeerd. Als die functie er al komt, staat dat in ieder geval niet in het regeerakkoord. Wel is er al een bewindspersoon met deze portefeuille. Sinds 2022 heeft het kabinet een staatssecretaris voor Digitalisering, die dit combineert met Koninkrijksrelaties. De eerste staatssecretaris was Alexandra van Huffelen (D66). In het voorgaande kabinet was Zsolt Szabó namens de PVV staatssecretaris, tot hij opstapte toen de PVV uit het kabinet stapte.​​​​​​

Digitale autonomie

In het verlengde van de bovenstaande passage besteedt het nieuwe kabinet veel aandacht aan digitale autonomie en soevereiniteit. Dat thema heeft de afgelopen maanden in rap tempo aan relevantie gewonnen. Opvallend is vooral dat de overheid wil inzetten op Europese alternatieven, al blijft sterk de vraag hoe dat in de praktijk moet gebeuren. Juist die details zijn belangrijk: hoe wil de overheid dit afdwingen, en in hoeverre grijpt zij daarbij in in de vrije markt?

Digitale autonomie

"Digitale autonomie moet het uitgangspunt zijn voor de overheid. We kiezen voor een Europese digitale infrastructuur, bouwen strategische afhankelijkheden in cloud, data en cruciale systemen doelgericht af, en we splitsen grote projecten op zodat meer Nederlandse en Europese mkb'ers kunnen meedoen."

Context

Dit punt is zeker in de afgelopen maanden in een stroomversnelling gekomen, onder andere door ophef over de voorgenomen migratie van SIDN-infrastructuur naar AWS en de verkoop van DigiD-datacenter Solvinity aan een Amerikaans bedrijf. Het was amper een half jaar geleden dat het Nederlandse kabinet aangaf niet af te willen van Amerikaanse clouddiensten, omdat Amerika 'een belangrijke bondgenoot' was.

Samen inkopen

"Digitale inkoop en aanbestedingen worden gestandaardiseerd en gecentraliseerd, gestuurd op security-by-design, zero-trust, soevereiniteit, open source en ketenveiligheid. De overheid benut haar marktmacht om veilige standaarden af te dwingen en stelt rijksbrede minimumeisen op voor security."

Strategische onafhankelijkheid

"We werken aan inzicht in en afbouw van strategische technologieafhankelijkheden, met nationale stresstests op risico's voor het landsbelang en met een strategie voor ontvlechting, inclusief Europese alternatieven, aanbestedingsrichtlijnen en gedeelde best practices. Om onze nationale veiligheid te beschermen, blijven we digitale apparatuur in vitale sectoren uit risicolanden weren."

Datacenter. Bron: Erik Isakson/DigitalVision/Getty Images

Internet en privacy

Een opvallende, maar niet onverwachte passage in het regeerakkoord is dat de partijen de privacywet willen versoepelen. Daarnaast bevat het programma nog meer onderdelen die specifiek gaan over digitale veiligheid, privacy en andere internetgerelateerde zaken.

Deepfakes

"We pakken (seksuele) deepfakes aan, door wetgeving te actualiseren, zodat mensen meer zeggenschap krijgen over hun portret, lichaam en stem. We zorgen voor een centraal en laagdrempelig meldpunt waar slachtoffers beter geholpen worden, bijvoorbeeld met verwijderverzoeken en aangiftes."

Terroristische content

"Terroristische content dient altijd binnen één uur na het bevel van de toezichthouder offline te zijn gehaald."

AVG versoepelen

"We werken aan een herziening en vereenvoudiging van de AVG in Europees verband en in de toepassing van de huidige AVG in Nederland."

Context

Dit is niet onverwacht. Het CDA en de VVD spraken al expliciet uit dat zij de AVG wilden laten aanpassen. Voor het CDA speelt mee dat gegevensdelen in de zorg lastig wordt, de VVD hekelt de impact op 'innovatie'. De partijen zeggen niet wat ze specifiek aan de privacywet willen veranderen. Dit kan door de UAVG aan te passen, de Uitvoeringswet AVG die regelt hoe de wet in Nederland wordt geïmplementeerd.
Online gokken
"We verstevigen de zorgplicht van online gokaanbieders, pakken illegale goksites harder aan en stellen voor online gokken een volledig reclameverbod in. We onderzoeken het beperken van het aantal vergunningen voor online goksites."

Veiligheid

De VVD profileert zich traditioneel sterk op het thema veiligheid. In het regeerakkoord zijn daar ook verschillende passages aan gewijd.

Online strafbaarheid

"Wat offline strafbaar is, accepteren we online ook niet. Content die misdrijven toont, wordt online niet getolereerd, behalve in journalistieke verslaglegging. We onderzoeken of we deze content kunnen verbieden en verwijderen."

Context

Het is maar de vraag hoe dit kan en of dit niet in strijd is met de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting. Bovendien lijkt controle en handhaving hier een nagenoeg onmogelijk vraagstuk. 'Onderzoeken' doet in deze zin dan ook veel werk.

Online fraude

"We versterken de aanpak van online fraude, intensiveren publiek-private samenwerking, en werken aan betere preventie en ondersteuning van slachtoffers bij schadeafhandeling."

Boa's

"We stellen OV-boa's in staat om overlastgevers effectief aan te pakken. Hiervoor krijgen ze toegang tot het vreemdelingenregister en, onder voorwaarden, tot de strafrechtketendatabank. Vertrekpunt is dat iedere conducteur die dat wil, OV-boa kan worden. Ook worden de Rotterdamse RET-pilots landelijk uitgerold, waarin vervoerders en de politie veel intensiever gaan samenwerken."

Meer cyberrechercheurs

"We ondersteunen de politie en investeren in de volle breedte in de operationele slagkracht en organisatie van de politie. Dat betekent dat we meer wijkagenten, cyber- en zedenrechercheurs opleiden en inzetten op meer politieposten."

Context

Wat 'cyberrechercheurs' precies betekent, is niet duidelijk. Dit kunnen bijvoorbeeld agenten bij het Team High Tech Crime zijn, maar ook agenten die lokaal werken, maar het kan ook mogelijk zijn dat sommige 'gewone' rechercheurs meer aan digitale opsporing kunnen doen.

Cybercrime aanpakken

"Cybercrime heeft een groeiende impact op de veiligheid van Nederlanders. We verhogen daarom de strafmaat voor zware cyberdelicten."

Context

De partijen specificeren niet wat een 'zwaar cyberdelict' is. Ook is niet duidelijk wat de strafmaat daarvoor dan zou worden.

OM en ict

"Het Openbaar Ministerie vervult een onmisbare rol in onze strafrechtketen, maar wordt gehinderd door grote IT-problemen die mogelijk invloed kunnen hebben op strafzaken. We zorgen voor rust in het beleid ten aanzien van het OM en maken goede afspraken om de digitale bedrijfsvoering duurzaam op orde te brengen."

Context

Het OM (dat eerder dit jaar door een grote hack werd getroffen) klaagt ook zelf dat de ict-infrastructuur kwetsbaar en verouderd is. Vorig jaar stuurden medewerkers daar een brandbrief over aan het bestuur.

Actieplan seksueel geweld

"We gaan door met de versterkte aanpak van online seksueel geweld zoals opgenomen in het Nationaal Actieplan, inclusief online vrouwenhaat en online seksuele intimidatie."

Politie. Bron: Robert vt Hoenderdaal/iStock/Getty Images

Meer geld en minder toezicht voor de inlichtingendiensten

Met oorlog aan de grenzen van het continent en hybride oorlogsvoering die nu al Nederland treft, is het niet zo gek dat de partijen significant willen investeren in de Algemene en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten. Dat is niet helemaal nieuw; de meeste voorgaande kabinetten wilden dat al wel. Ook het oprekken van de bevoegdheden van de AIVD en MIVD en het inperken van de toezichthouders is geen verrassing, maar een ontwikkeling die al langer gaande is.

Inlichtingendiensten

"Voorkomen is beter dan genezen. Daarom intensiveren we de samenwerking op het gebied van inlichtingen- en veiligheidsdiensten op Europees niveau. We willen een Europese equivalent van Five Eyes, om zo met een kopgroep van Europese landen samen te werken op inlichtingengebied."

Toezichthouders op inlichtingendiensten

"We stellen versneld een nieuwe en versterkte Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten op. Deze wet moet techniekneutraal zijn, zodat veranderingen in technologieën de diensten niet op achterstand plaatsen. We richten de wet zodanig in dat er sprake is van een dreigingsgerichte wet in plaats van de huidige wet die gericht is op inlichtingenmiddelen. Daardoor kan wendbaar en effectief opgetreden worden als de dreiging daarom vraagt. Tenslotte voegen we de toezichthouders samen, waardoor geïntegreerd toezicht kan plaatsvinden met voldoende (rechtsstatelijke) waarborgen."

Context

De AIVD en MIVD kennen nu twee toezichthouders. De TIB toetst de inzet van bijvoorbeeld hackoperaties vooraf – iets waar de inlichtingendiensten al jaren over klagen. Daarnaast is er de Ctivd, die achteraf toezicht houdt.

Capaciteit vergroten

"We vergroten de (operationele) capaciteit voor inlichtingenonderzoek van de Militaire en Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD en AIVD), waarbij de diensten ook de eigenstandige inlichtingenpositie ontwikkelen en daarmee bijdragen aan Europese strategische autonomie."

Tech benutten

"We stellen de diensten in staat nieuwe technologie maximaal te benutten en opponenten te doorzien, door te beschikken over het beste technisch talent, voldoende technologische capaciteiten en door meer samenwerking met (innovatieve) techbedrijven."

Offensieve cybercapaciteiten

"We breiden de defensieve en offensieve cybercapaciteiten uit tegen dreigingen vanuit het buitenland, onder andere door het ontwikkelen van actieve cyberverdedigingsmaatregelen. We zetten hierbij in op het eerder en beter onderkennen van de cyberdreiging, door middel van een geïntegreerd inlichtingenbeeld op basis van data van diverse (private) organisaties. We versterken de wettelijke grondslag voor het delen van data met private partijen, waarin gewaarborgd wordt dat deze data niet bij vreemde mogendheden terecht komen. Dit vraagt om een gecoördineerde aanpak op monitoring en detectie door samenwerking tussen inlichtingen- en veiligheidsdiensten, NCTV, het Nationaal Cyber Security Centrum, bedrijfsleven en onze Europese partners."

Russische hackers

"Cybercriminelen met duidelijke banden met het Russische regime worden op de Europese Sanctielijst geplaatst."

Context

Ransomwarebendes zijn meestal niet direct aan het Kremlin gelieerd, maar worden daar gedoogd zolang ze geen Russische slachtoffers maken.

Toezicht voor buitenlandse operaties

"Er komt gedifferentieerd toezicht voor operaties tegen buitenlandse dreigingen en voor het onderscheppen van militaire communicatie enerzijds, en inlichtingenwerk waarbij Nederlandse burgers rechtstreeks worden onderzocht anderzijds."

Desinformatie

"We bestrijden desinformatie en online beïnvloeding. We vergroten de mogelijkheden om desinformatie te verwijderen in Europees verband en benutten alle mogelijkheden om socialemediaplatforms hierbij op hun verantwoordelijkheid aan te spreken. We beleggen de taak voor het monitoren van de herkomst en verspreiding van desinformatie bij de NCTV en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties."

Netcongestie en elektrificering

Netcongestie is een van de grootste obstakels in de energietransitie. Daarover, en over elektrische auto's, schrijft het aankomende kabinet dit.

Netcongestie

"Het aanpakken van de netcongestieproblemen heeft onze hoogste prioriteit. We pakken de meest urgente projecten als eerste aan. De beschikbare netcapaciteit moet ook beter benut worden, door o.a. prikkels in de nettarieven, flexcontracten en energiehubs. Naast de lopende aanpakken en het wetgevingsprogramma "sneller uitbreiden elektriciteitsnet" maken we een Crisiswet Netcongestie, we versnellen daarmee de procedures voor vergunningen en grijpen in als de bouw/aanleg stagneert."

Laadinfrastructuur en EV's

"We breiden laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen uit en houden elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijk. We stimuleren het gebruik van deelauto's, fiets en openbaar vervoer."

Context

De duivel zit hier in de details, want in januari 2026 gaat de motorrijtuigenbelasting op elektrische auto's juist omhoog. Het is onbekend wat de partijen dan ook bedoelen met 'fiscale aantrekkelijkheid'

Laadpaal

Kunstmatige intelligentie

In het regeerakkoord staat weinig echt groots of schokkends over kunstmatige intelligentie – althans, minder dan je misschien zou verwachten bij een onderwerp dat zo sterk leeft. Wel wil het kabinet fors investeren, om voorop te kunnen lopen in een industrie die nu al wordt gedomineerd door de VS en China.

AI-Deltaplan

"Conform het Nationaal AI-Deltaplan, werken we onder andere aan een AI-Rekenkrachtplan, beslechten we structurele barrières in ruimte, energie en vergunningen die aanleg van digitale (AI-)infrastructuur belemmeren en versterken we AI-adoptie en -geletterdheid in Nederland."

Context

Het Nationaal AI-Deltaplan is een visiestuk van experts, maar geen wet of officieel overheidswerk.

Essentiële industrie

"In lijn met de bestaande focus op het industriebeleid, kiezen we voor vier domeinen die essentieel zijn voor onze toekomstige economie en maatschappelijk welzijn: digitalisering en AI, veiligheid en weerbaarheid, energie- en klimaattechnologie en life sciences en biotechnologie. Binnen deze domeinen zetten we gericht in op het opbouwen van technologische nicheposities."

Opschaalland

"Nederland wordt koploper in digitale innovatie en sleuteltechnologieën. We zijn niet langer alleen een 'pilotland' maar worden ook een 'opschaalland' als het gaat om de ontwikkeling van sleuteltechnologieën zoals AI."

AI-fabriek

"We stimuleren de bouw van een AI-fabriek in Noord-Nederland en van Europees-autonome datacentra. We bouwen aan een digitaal weerbare samenleving aan de hand van een ecosysteemaanpak, waarin we samen met het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid een stap vooruit zetten zodat iedereen volop de kansen van kunstmatige intelligentie kan benutten."

Context

Er zijn al bestaande plannen om een AI-fabriek in Groningen te bouwen. Vorig jaar kwam daar subsidie voor vrij vanuit Europa. Ook het vorige kabinet trok hier geld voor uit. Het nieuwe kabinet zet dus vooral bestaand beleid door.

Quantumcomputers en AI

"Publiek-private investeringen richten zich op toepassingen met economische en veiligheidswaarde (AI, cybersecurity, halfgeleiders, quantum en fotonica), met een focus op schaalbaarheid, productiviteit en adoptie in vitale sectoren. We versterken onze positie in de halfgeleiderindustrie en zetten in op de bouw van een quantumcomputer in Nederland."

Context

Er zijn in Nederland meerdere instituten die serieus werk maken van een quantumcomputer, waaronder de TU Delft en TNO.

Media/bibliotheken

Digitale NPO

"Er komt een integraal mediabeleid, uitgaande van een pluriform media-aanbod en bestaande uit zowel commerciële spelers als de publieke omroep. In reactie op het dalende aantal lineaire tv-kijkers zet de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) vol in op digitalisering om jongere doelgroepen te bereiken, met meer aandacht voor samenwerking met commerciële partijen en coproducties."

Bibliotheken

"We versterken bibliotheken in heel Nederland, waar mensen niet alleen terecht kunnen voor boeken, maar ook voor hulp bij laaggeletterdheid, digitale hulp en taallessen."

Context

Dit is een populair standpunt van veel eerdere kabinetten. Die willen vaker miljoenen euro's investeren om in bibliotheken digitale hulp en Informatiepunten Digitale Overheid.

Zorg

Het regeerakkoord bevat geen ingrijpende nieuwe plannen voor de zorg. In plaats daarvan zijn er enkele aandachtspunten, maar weinig echt unieks. Net als eerdere kabinetten wil ook dit kabinet inzetten op innovatie om de administratieve last te verlichten, zonder dat dit verder wordt uitgewerkt.

Slimme zorg

"Om zorgverleners effectiever in te zetten en te ontzien van administratieve lasten benutten we nieuwe technologieën en digitale consulten omdat die bijdragen aan betere diagnostiek, slimmere zorg zodat professionals meer tijd hebben voor cliënten, patiënten en gezinnen."

Context

'Nieuwe technologieën' klinkt ambigu, maar het is een punt dat al jaren in regeerakkoorden voorkomt. Het vorige kabinet zette bijvoorbeeld volop in op zorgbezuinigingen door 'AI in te zetten voor de administratie'. Dit punt is vrijwel nooit concreet uitgewerkt en is een rorschachtest voor bestuurders die ervan kunnen maken wat ze willen.

Zorgdata delen

"We zorgen voor een landelijk dekkende infrastructuur voor gegevensuitwisseling, zodat samenwerking tussen zorgverleners – en waar passend met het sociaal domein – wordt ondersteund en hoogwaardig onderzoek ten behoeve van patiëntenzorg mogelijk wordt."

Context

In de zorg zijn nu tientallen verschillende patiëntendossiers, waarbij via het Landelijk Schakelpunt gegevens kunnen worden uitgewisseld. Die infrastructuur die de partijen hier beschrijven, kun je met wat creativiteit dus al zien.

Kunstmatige intelligentie / AI. Bron: Fotograzia/Moment/Getty Images

Economie

Veel economische standpunten in het regeerprogramma vallen ook onder eerdergenoemde passages zoals de opkomst van AI of strategische onafhankelijkheid. Er staat ook nog dit in.

Innovatieve bedrijven

"We houden Nederland aantrekkelijk voor innovatieve bedrijven door procedures voor digitale infrastructuur te versnellen, zonder de veiligheid en leefomgeving te verwaarlozen."

NIS2

"We zorgen voor een snelle implementatie van de NIS2-richtlijn gericht op digitale weerbaarheid, zodat onze vitale sectoren zijn voorbereid op cyberdreigingen en daar snel op kunnen acteren."

Context

De Cyberveiligheidswet, die de NIS2-richtlijn moet omzetten naar nationale wetgeving, ligt op dit moment bij de Tweede Kamer. Er hoeft dus 'slechts' nog maar op gestemd te worden.

Cyberveiligheidswet

"Met de cyberbeveiligingswet versterken we de weerbaarheid van bedrijven tegen digitale dreigingen en verstevigen we de wettelijke grondslag waarmee inlichtingendiensten structureel informatie kunnen delen met private bedrijven."

Context

Zie hierboven.

Kinderbescherming

Minimumleeftijd sociale media

"Een handhaafbare Europese minimumleeftijd van 15 jaar voor sociale media met privacyvriendelijke leeftijdsverificatie voor jongeren, zolang sociale media onvoldoende veilig zijn. Er komt strenger toezicht op grote online platforms, met verplichtingen tot transparantie over algoritmes en inkomsten, en met effectieve moderatie van illegale content. Verslavende, polariserende en antidemocratische algoritmes worden verboden en strafbare content moet binnen een uur na bevel van de toezichthouder worden verwijderd. We trekken hierin samen op met andere koplopers in Europa."

Context

Meerdere partijen, waaronder het CDA, pleitten al voor strenge leeftijdseisen voor sociale media. Die wens bestaat ook in Europa en krijgt steeds meer vorm. Een van de grootste vraagstukken is hoe je leeftijdsverificatie op de juiste manier kunt afdwingen.

Schermtijd

"We dringen ongezonde schermtijd bij kinderen en jongeren terug, via betere voorlichting, heldere gezondheidsrichtlijnen en ondersteuning van lokale ouderinitiatieven. Ouders krijgen een Kijkwijzeradvies voor online kanalen."

Kinderen beschermen

"We gaan kwetsbare groepen beter beschermen, met strengere regels voor kidfluencing, finfluencing, kindgerichte marketing, strengere regulering op in-game aankopen en buy now pay later. We pakken online misbruik aan."

Onderwijs

D66 staat bekend als dé onderwijspartij. Over digitalisering in het onderwijs bevat het regeerprogramma echter niet veel concrete plannen. In feite gaat het om slechts twee passages.

Mobieletelefoonverbod

"We scherpen de mobieltjesrichtlijn voor scholen aan. Telefoons gaan de gehele schooldag 'thuis of in de kluis', met de mogelijkheid voor noodzakelijke uitzonderingen."

Context

Sinds vorig jaar geldt op middelbare scholen een richtlijn (dus geen verplichting) om mobiele telefoons uit de klas te weren. Die aanpak lijkt volgens veel experts succesvol.

Omscholen

"We scholen jonge mensen van kind tot student in cybersecurity- en digitale vaardigheden en versterken publiek-private scholingstrajecten."

Financiële paragraaf

Het coalitieakkoord heeft een aparte bijlage met financiële verantwoording. Daarin staan echter weinig specifieke kostenposten over digitalisering of privacy, zoals budget voor de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit is de enige passage die er te vinden is.

"Voor de aanpak van de problematiek en versterking van de (nationale) veiligheid wordt 300 miljoen euro beschikbaar gesteld in 2027 oplopend naar structureel 600 miljoen euro vanaf 2030. De beoogde (indicatieve) structurele verdeling hiervan is 512 miljoen euro voor de politie, 50 miljoen euro voor het Openbaar Ministerie (o.a. ict-problematiek), 8 miljoen euro voor de NCTV (aanpak contra-terrorisme), 10 miljoen euro voor de aanpak van femicide en 20 miljoen euro voor overig veiligheidsbeleid."

Redactie: Tijs Hofmans • Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (127)

Sorteer op:

Weergave:

Dit regeerakkoord is echt een verschrikking:
  • Ziektewet uitkering 20% omlaag
  • WW van 2 naar 1 jaar
  • Eigen risico naar €460
  • Minder medicijnen vergoed
  • Pensioenleeftijd versneld omhoog
  • Arbeids- en heffingskorting verdwijnen
  • Extra inkomensbelasting om defensie te betalen
  • Hogere box 3 belasting
Bijna iedereen moet bloeden en de zieken mogen creperen.

https://www.ad.nl/politie...etten~a26f4754/?slug_rd=1

[Reactie gewijzigd door Rogers op 30 januari 2026 18:10]

Wat je hier ziet en waar door experts ook al voor gewaarschuwd is, is de potentiële afbraak van de verzorgingsstaat ten gunste van veiligheid. Die veiligheid is de enorme uitbreiding van defensie die vele miljarden gaat kosten. Door de verdere afbraak van de verzorgingsstaat komen meer mensen in de knoei. Deze mensen raken vervolgens het vertrouwen in de overheid kwijt. Dit kan onze democratie verder ontwrichten met alle gevolgen dan dien. Die uitbreiding van Defensie is zeker nodig, maar het wordt balanceer act.

Voor een aantal van de ideeën is extra geschoold personeel nodig, die er vaak niet eens is. Ook staan er wollige nietszeggende dingen in deze plannen zoals 'slimme zorg'. Wat is dat?

Verder ben ook benieuwd of de Staatssecretaris van digitale zaken wederom een figuur wordt als Eddie van Marum met totaal geen ICT achtergrond. Dat is het mannetje achter het DigiD/Solvinity verhaal.
Er is geen verzorgingsstaat zonder veiligheid.
Bijna 70 jaar geleden werden we al gewaarschuwd voor het 'military-industrial complex' door Eisenhower (je weet wel, die generaal die in Afrika, Italie en Duitsland vocht en daarna President van de USA werd) en nog steeds zien we mensen de fout in gaan door te denken dat je met kanonnen kopen veiligheid creëert.
Niet ten gunste van veiligheid. Ten gunste van het grootkapitaal dat winstmaximalisatie tot het uiterste heeft doorgevoerd, zonder ook maar iets te geven om de mensen in de maatschappij die ervoor zorgen dat bedrijven zo succesvol zijn en kunnen zijn.
Voor wie het boeit: ik heb jaren geleden al mijn middelvinger naar de stembus opgestoken. Het 'feest van de democratie' is alleen voor graaiers geworden. Daar hebben we er nogal wat van de laatste tijd...
Herzien

Zelf neem ik het met een tikkeltje zout. De maatschappelijke vraag naar soevereiniteit neemt onbewust toe en met Trump als grote baas is dit een noodzaak. Er zal veel bezuinigd moeten worden en het tenue ligt op het feit dat werken loont. Dat ze uitkeringen verlagen kan ik begrijpen, máár ze moeten dan wél ervoor zorgen dat er meer kansen zijn op passend werk waarin ook de minder bedeelde of deels invalide mensen meegenomen worden. Het eigen risico voor de zorg gaat omhoog, maar de zorgtoeslag dus ook wat het weer draagzamer maakt.

Eigenlijk is het een coalitie waarom indirect gevraagd wordt. Wel kan ik me goed voorstellen dat mensen die nu een IVA uitkering genieten niet blij worden met deze uitspraken, maar er moet ook gewerkt worden en mijn inziens vind ik wel dat het kabinet ervoor moet zorgen dat mensen minder snel ontslagen kunnen worden en snel weer werk vinden dat geschikt is of een nut dient. Het mes snijdt aan twee kanten en hierin boezemt het mij wel angst in dat dit verslonst wordt.

Nederland heeft ons allemaal nodig en dat vraagt heel veel werkuren die erbij moeten en met omwegen lijdt het kabinet hier toe. In heel veel landen bestaat het woord uitkering niet en heb je gewoonweg pech als je écht niet meer kunt werken. We zitten goed hier, maar we blijven ons wel bewust dat Amerika hier een rol speelt want Trump heeft geen moeite met Europa zelf, maar wel aan 'woke' en 'naïviteit'. Dit wordt aangepakt en zo is er indirect een goede weg geslagen. Het zal moeten.

[Reactie gewijzigd door jimh307 op 30 januari 2026 18:52]

Dat hele "werken moet lonen" dus dan korten we de zieken is achterlijk. Mensen zitten daar niet voor hun plezier en het is nu al zeer karig leven. Ze laten de bijstandsuitkering met rust terwijl daar wel winst te halen is met mensen aan het werk krijgen.

Ze hebben met die argumentatie overigens in 2019 al de arbeidskorting afgepakt van zieke mensen die niet kunnen werken, wat duizenden euros netto minder is per persoon per jaar.

[Reactie gewijzigd door Rogers op 30 januari 2026 18:29]

Ik denk dat je onderschat hoe beperkt belastbaar veel mensen in de bijstand zijn. Die help je echt niet zomaar aan een baan. Maar het wordt wel degelijk geprobeerd hoor. Op gemeentelijk niveau wordt daar nu al veel in geïnvesteerd. Maar ook dat kost geld, en dat komt dus ook uit de belastingen. Nog meer geld daarnaar toe lijkt me per saldo inefficient.
Wat daarbij mijns inziens dus helpt is de inkorting van de WW periode. Hierdoor ontstaat er minder risico voor werkgevers om voormalig uitkeringstrekkers aan te nemen, aangezien bij uitval de periode van betaling nu de helft korter is. Denk dat dit geen onverstandige stap is geweest vwb het stimuleren van meer participatie. Want dat lijkt ook wel een serieus probleem te zijn dat er ondanks doelgroepenregister beperkt duurzame contracten uit voortvloeien.
De WW wordt niet (direct) door de werkgevers betaald, maar door de overheid. De werkgever betaalt wel premie, maar dat is tijdens het dienstverband; je hoeft als werkgever dus niet direct de WW te betalen van een werknemer die je ontslaat. Waar jij het (denk ik) over hebt is een ontslagvergoeding.

[Reactie gewijzigd door Tc99m op 30 januari 2026 23:12]

Toevallig is mijn partner inkomensconsulent bij een gemeente, en de mensen die daar voor bijstand aankloppen maar prima in staat zijn om te werken maar vooral vinden dat ze het recht hebben dat de gemeente alles voor hun betaald en regelt is schrijnend te noemen.
Ja, er wordt gekort op de uitkering zelf, maar aan werkeloosheid wordt al tijden iets gedaan. Aan de Wajong en de bijstand komen ze niet omdat dit een heel ander doel dient dan een WW of IVA. Dit kabinet laat mensen juist niet stikken, maar het creëert indirect een hoop banen met de bijkomstigheid van trotsheid op eigen vaderland. Mijn zus zit al jaren met een uitkering en zo slecht heeft ze het niet. Ook niet met de arbeidskorting die weg is; ze krijgt op andere fronten meer geld. Zo is pas de huursubsidie flink omhoog gegaan.

[Reactie gewijzigd door jimh307 op 30 januari 2026 18:56]

Chronisch zieken worden nog eens met 618 miljoen extra per jaar genaaid vanwege het schrappen van de aftrek voor specifieke zorgkosten in de IB.

Punt 47 van de bugettaire tabel

https://www.kabinetsformatie2025.nl/documenten/2026/01/30/budgettaire-tabel-en-bijlage-bij-coalitieakkoord-aan-de-slag

Overzicht van welke zorgkosten niet langer aftrekbaar zijn.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/overzicht-zorgkosten-2025
..... kan ik me goed voorstellen dat mensen die nu een IVA uitkering genieten.....
Mensen die in de ziekte wet komen, willen niets liever dan werken, die genieten.... niet van een ziektewet uitkering..

Wij maken zo ongelofelijk veel extra kosten doordat de zorg in veel gevallen niet op orde is door de bezuinigingen van de afgelopen jaren. Nu weer, er is een medicijn dat goed lijkt te werken voor mij, maar is offlabel, kosten: zo'n 350 euro per maand. Ik zit iets boven de toeslagen grens maar ondertussen kost het ziek zijn me vele duizenden euro's extra per jaar.. waar straks weeeeer extra op gekort gaat worden, waardoor ik nóg meer medicatie zelf moet betalen (ik krijg óók nog twee andere offlabel medicijn wel vergoed, die straks komen te vervallen), plus dus minder WIA, plus meer eigen risico...

Ik wil niets liever doen dan werken en een bijdrage leveren, maar ik kàn straks niet meer mijn medicatie betalen, waardoor ik gegarandeerd in ieder geval niet meer terug ga komen in de maatschappij.
Het is zo ontzettend treurig om te zien dat we zo weinig solidair meer willen zijn met de zwakkeren in onze samenleving. Als je buiten je schuld om werkloos wordt of ziek wordt, mag je financieel bloeden. Ik vind het zo schofterig. En de hypotheekrenteaftrek blijft keurig in stand, ook voor hypotheken van een ton of 8 of meer. Miljarden gemeenschapsgeld naar mensen die dat totaal niet nodig hebben. Ging dat geld maar naar de zorg.
Ik vind het wel erg op de emotie gericht, eerlijk gezegd. Die zwakkeren krijgen een heleboel geld van de samenleving. Dat wordt (misschien) ietsje minder en meteen zijn we "weinig solidair".

Je doet nu net alsof we de zwakkeren laten verhongeren. De verhoging van het eigen risico (geldt voor iedereen) is omgerekend ongeveer 5 euro / maand.

De WW wordt korter, maar (ook) hoger gedurende het jaar. De AOW-problematiek zagen we al jaren aankomen en is jaren genegeerd. Nu wordt er eindelijk ingegrepen. En ja, dat raakt mij (ook). Maar het is nodig.

Het is nog maar de vraag in hoeverre de maatregelen er doorheen komen. Het is tenslotte een minderheidskabinet.
Ik ben gehandicapt en mag dus ieder jaar dat eigen risico aftikken (plus alle extra medische kosten via bv verplichte eigen bijdragen, reiskosten naar het ziekenhuis en verloren tijd die ik doorbreng bij de zorgverleners). Kan er zelfs niks aan doen dat ik gehandicapt ben, zo ben ik geboren. Denk dat Naafkap op die solidariteit doelt. Waarom moet ik extra bloeden?
Wat nodig is, is stoppen van pamperen van mensen die een huis kopen van 8 ton, pamperen van bedrijven zoals asml die woekerwinsten maken over de rug van mens en maatschappij. Wat nodig is, is sociale voorzieningen op peil houden. Jij hebt het over 5 euro per maand. Heel veel mensen hebben heel veel moeite om de eindjes aan elkaar te knopen en dan dan is 5 euro veel geld. Het blijft hier namelijk niet bij, energie, boodschappen, alles wordt duurder.

Het is geen emotie, het is realiteit. Ik denk dat u zich dat moeilijk kunt voorstellen.
20% korten op een ziekte uitkering is niet een beetje iets minder, dat is extreem veel minder. WIA is 70% van het laatst verdiende salaris (met een max) en geen heffingskortingen. Daardoor zit je netto op 50 tot 60% van het oude salaris. Dan zit je al vlug op of onder het niveau van de vaste lasten. Pak je daar nog eens 20% van af dan komen mensen echt in de diepe problemen, zoals verlies van woning, wat weer nieuwe kosten met zich mee brengt.

De vaste lasten stijgen elk jaar meer dan de uitkering, de meeste zieken zijn elk jaar hun eigen risico kwijt en maken meer kosten door het ziek zijn.

Niet doen alsof het een vetpot is waar nog wel wat vanaf kan. Als je ziek bent hoor je ook een leven te hebben. Comfort is al weg bezuinigd, de meeste hebben nu al financiële zorgen, wat averechts werkt voor herstel.

[Reactie gewijzigd door Rogers op 30 januari 2026 19:48]

De WW wordt korter, maar (ook) hoger gedurende het jaar
Nou, de eerste twee maanden 80% in plaats van 75%, wát een verschil zeg. Dat kun je niet eens een doekje voor het bloeden noemen. Dat compenseert het inkorten van de WW met een heel jaar niet.

Regelingen zoals de WW zijn geen luxevoorzieningen. Ze zorgen er voor dat mensen die buiten hun schuld om hun baan verliezen, niet in een situatie terecht komen waarin zij (en hun gezin) ook niet zomaar ook de ándere zekerheden in hun leven verliezen, zoals hun woning.

Een jaar is zo om, zeker als je wat ouder bent en in een sector zit waar je niet zo snel een andere baan vindt. Omscholen is niet altijd een optie, en is ook niet van de ene op de andere dag geregeld. Het (wederom) zo drastisch inkorten van deze regeling (want dit is niet de eerste keer dat er in de afgelopen jaren aan de WW is gesleuteld) kan hele vervelende bijeffecten hebben waarin bijv. grote groepen hun hypotheek niet meer kunnen betalen.

Los van dat je dan nog meer mensen op zoek naar niet beschikbare betaalbare huizen krijgt, creëer je ook meer maatschappelijke problemen (meer zorgvraag door stress, meer dakloosheid, kinderen die in onzekere omstandigheden opgroeien), en dat terwijl de economie nog steeds goed draait (2% groei in 2025) en er ook mogelijkheden zijn om de lasten eerlijker te verdelen. Het is klassiek harteloos en kortzichtig VVD beleid en het stelt me erg teleur dat D66 en CDA hierin meegaan.

[Reactie gewijzigd door Tc99m op 30 januari 2026 23:30]

Wow, echt!? Dat is wel echt extreem slecht. Wordt er ook nog wat bij de (grote) bedrijven gehaald?

[edit] Artikel even gelezen, staat niks in over bedrijven (afgezien van taks voor suiker, maar die wordt ongetwijfeld 1:1 doorgezet naar de consument).

Nog twee slechte punten:
- De regels en belasting voor verhuurders worden versoepeld. Hoe precies, is nog onduidelijk. De Wet betaalbare huur, die regelt dat huurders niet te veel betalen, wordt herzien.
- Gemeenten krijgen minder vrijheid om te eisen dat wie er een huis koopt daar ook zelf gaat wonen.

En nog een mooi eufemisme
- Het nieuwe kabinet gaat kritischer kijken naar welke geneesmiddelen er in het basispakket komen. Dit levert een besparing op van 150 miljoen euro.

Dit is geen besparing, dit is een verplaatsing van deze kosten direct naar de burger.

[Reactie gewijzigd door aaahaaap op 30 januari 2026 18:02]

Nee, natuurlijk niet. Die krijgen nog wat meer fiscaal voordeel. Stem rechts, krijg rechts beleid.
Denk dat we moeten stoppen in dat links vs rechts denken, dit kabinet is een monsterlijke hybride. We moeten tegen partijen zijn die keer op keer afbraak beleid voeren of steunen.
Denk dat we moeten stoppen in dat links vs rechts denken, dit kabinet is een monsterlijke hybride.
Dit klinkt als "enlightened centrism". Wat is er links aan dit kabinet?

Het is VVD (economisch rechts), D66 (VVD lite, loopt eerder rechts mee dan links als het betekent dat ze mee mogen regeren) en CDA. Daar is niet veel links aan.

Natuurlijk is het een minderheidskabinet en zullen wat scherpe randjes afgeveild worden, maar sociaal of liberaal is wat anders. Maar goed, het is tenminste geen autoritair regime of Christelijk fascisme als kern van dit kabinet. You win some, you lose some. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 januari 2026 19:22]

Allemaal maatregelen die hier nu worden afgefakkeld kan je vierkant rechts noemen. D66 is progressief rechts, niet links. CDA en VVD zijn natuurlijk altijd al conservatief rechts geweest.

Ik wist het wel, maar het stelt me alsnog teleur.
Dan is het tijd voor een petitie om een kiesdrempel in te stellen van minimaal 5 zetels. Dan krijg je vanzelf meer midden partijen.
Dit is een typisch rechts argument wat juist dwars in gaat tegen een pluriforme democratie, iets wat een groot goed is in Nederland. Het allerbeste argument tegen dit soort onzin is de opkomst van het facisme in de USA waar ze maar twee partijen hebben. En die doen allebei volgens mij allerlei dingen die we hier niet willen hebben.
Dit is geen rechts beleid hoor. Zowel D66 als CDA zijn beide niet rechts. Sommige stukken kun je zeker als liberaal aanmerken, maar rechts is het allerminst.
Het CDA is rechts. En zelfs al was het dat niet dan nog kunnen ze alsnog rechts beleid voeren.
Noem eens drie sociale, 'linkse' punten uit dit regeerakkoord?
Dat doorzetten van de suikertax naar de consumenten is precies de bedoeling: zorgen dat het product duurder wordt en de consument daardoor minder koopt en dus gezonder leeft, ik ben helemaal voor, al die energie drankjes zijn killing voor je lichaam.
Prima voor energie drankjes - maar ben benieuwd hoe die suikertaks precies uitgewerkt gaat worden. Suiker zit tegenwoordig vrijwel overal in, de prijzen in de supermarkt zijn al enorm omhoog gegaan.
En mensen zijn gewoonte dieren. De cola en andere dranken zijn al stuk duurder geworden maar naar mijn idee wordt er geen fles minder gedronken, of mensen stappen over op een goedkoper merk.

Hetzelfde zie ik met verstoke rokers om mij heen (zelf gelukkig nooit gerookt). Mensen die al tig jaren roken, de sigaretten en shag is schrikbarend duur geworden maar nog steeds wordt er gerookt. De prijs is in sommige gevallen meer dan verdubbeld van 11 euro naar 25 euro, en nog wordt het steevast gekocht.
Nog meer bij bedrijven? Volgensmij betalen die echt al mega. Al zeg ik hetzelf. Ondernemen moet ook nog rendabel blijven. En zodra een bedrijf meer belasting moet betalen, gaan de prijzen omhoog en betaald uiteindelijk de consument de prijs.

Vergeet niet dat corona en de oorlog in Oekraïne veelal al betaald is vanuit het bedrijfsleven. Ook loonkosten voor personeel is enorm gestegen. Alles bijelkaar geteld komt dat vaak uit de broekzak van het bedrijf zelf. Dat houdt een keer op natuurlijk. En de meesten kijken naar de mega bedrijven. Maar het gros is mkb, en dat wordt vaak vergeten.

[Reactie gewijzigd door moonlander op 30 januari 2026 18:01]

Ondernemersrisico toch? Als het niet rendabel is dan doe je iets niet goed lijkt mij.

Maar da's het probleem met veel 'ondernemers'. Die roepen ik ben ondernemer dus ik stem VVD terwijl de VVD er eigenlijk helemaal niet is voor hun. Die denken alleen in grote kapitalen.

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 30 januari 2026 19:39]

Wat versta je onder ondernemersrisico?
De winstquote (de operationele winst als percentage van de toegevoegde waarde) is van 40,1% in 2019 naar 47,6% naar 2024 en 46,3% eind 2025 gestegen en staat daarmee op recordhoogte. Of in harde cijfers: 80,1 miljard euro in het derde kwartaal van 2025 was winst.
Ik bedoelde de grote bedrijven, bedankt, heb het aangepast.

Overigens hoef ik niet meer loon als niet alles duurder gemaakt zou worden, maargoed, andere discussie ;)

En wat betreft de oorlog, er zijn ook zat bedrijven die goed geld verdienen aan oorlogen, dus dat kun je beide kanten op argumenteren (overigens geen idee of daar Nederlandse bedrijven tussen zitten, ongetwijfeld wel wat).

[Reactie gewijzigd door aaahaaap op 30 januari 2026 18:06]

Alleen grote bedrijven. Sure. Alsof die geen alternatieven hebben voor Nederland. Kijk maar wat Shell gedaan heeft. Nee hoor, je moet bedrijven het leven niet zuur maken. Daar verdienen we ons brood mee. Zonder die bedrijven geen inkomen. Bovendien: bedrijven belasten is uiteindelijk ook gewoon consumenten belasten. Want die bedrijven zijn linksom of rechtom altijd in handen van consumenten. Soms rechtstreeks, soms via je pensioenfonds of iets dergelijks.
Ik snap best dat mensen schrikken van de voorgestelde maatregelen. Maar het geld moet wél ergens vandaan komen. En we moeten toch echt fors investeren in onze veiligheid en onafhankelijkheid. Als je dat nog niet ziet, dan heb je echt het nieuws gemist.
Dus grote bedrijven mogen wel profiteren van onze mensen, onze voorzieningen en ons land, maar als we ze een eerlijke bijdrage vragen in ruil hiervoor, dan is dat een vies woord?
Je moet kijken wat er mogelijk is, het heeft geen zin om hogere belastingen te vragen als dit als effect heeft dat die bedrijven nar het buitenland vertrekken: geen belastinginkomsten, geen werkgelegenheid. Dan zijn we nog slechter af.
Door chantage van grote bedrijven als normaal te veronderstellen en ze niet aan te spreken op hun morele verantwoordelijkheid laat je als bevolking en volksvertegenwoordiger een enorme verantwoordelijkheid liggen.
Ik snapte ook niet dat deze minister werd gekozen met zijn verzonnen redden van de wereld 0,0000000000032% en dan nu dit?

Verplichtingen en maar bloeden.

We betalen met zìjn allen alle belastingen, wat krijgen we ervoor terug?

Gesmijt met ons geld naar het buitenland :F Niets voor al die hard werkenden hier.


Ik heb ook goede ideeën;

Wachtgeld regeling opzeggen.

Wet verantwoording politiek terug draaien, gewoon zoals een ieder je verantwoording dragen.

Verlaging politieke salarissen €100.000 is meer dan zat met al dat gepraat en afschuiven naar "adviesbureau`s".

Uitkering koning en vrouw stopzetten, werkenden krijgen geen uitkering toch?

Subsidies Grote bedrijven stopzetten, genoeg geld zelf in huis om te innoveren.

Kwalijke bedrijven zoals kuchkuch chembours de rekening geven van hun troep.

Eigen risico wordt gedragen door ons belastinggeld.
Wachtregeling afschaffen: en vervolgens gaan zeiken dat al die politici alleen maar via de draaideur hun eigen baantjes veilig stellen via de politiek.

Welke 'wet verantwoording politiek' moet terug gedraaid worden? Ik heb daar nog nooit van gehoord.

Verlaging politieke salarissen: dus politici nog vatbaarder maken voor omkoping en beïnvloeding via lucratieve baantjes als ze stoppen?

Subsidies grote bedrijven stopzetten: Wat voor subsidies bedoel je precies? Dankzij subsidies van de overheid zoals innovatiekredieten kunnen we juist enorm goed innoveren en nieuwe dingen ontwikkelen. AMSL bestaat alleen maar doordat we daar als overheid flink in geïnvesteerd hebben.
>Verlaging politieke salarissen €100.000 is meer dan zat met al dat gepraat en afschuiven naar "adviesbureau

dan het niveau bij de overheid nog verder omlaag, je krijgt alleen nog maar slechte mensen, dat is een neerwaartse spiraal.
Want die mensen doen het zo goed momenteel? Hoeveel problemen heeft de politiek wel niet zelf veroorzaakt door zaken uit te stellen of te negeren?
Nee, je gaat juist vooruit, geen zakkenvullers en vriendjespolitiek meer :) en meer voor je inwoners en belastingbetalers doen. Want ook niet vergeten, al die grote jongens/vrouwen, hoeveel belasting betalen ze echt en hoeveel ontduiken ze met allerlei constructies?
Er staat in het akkoord dat de zogenoemde nieuwe 'vrijheidstax' zowel bij burgers als bij bedrijven zal worden opgehaald.

Alhoewel het gedeelte dat bij de burgers op wordt gehaald wel groter is dan bij de bedrijven.
Een groot voordeel is op dit moment. We hebben een minderheidskabinet. Dus voor alles moeten ze de boer op en gaan onderhandelen met de coalitiepartijen. En die ruiken al heeeeeel snel bloed en wat er te halen valt. Dus het is mogelijk dat de soep niet zo heet gegeten gaat worden als dat het nu lijkt.
Bijna iedereen moet bloeden en de zieken mogen creperen.
Geld kan je maar 1x uitgeven. Wil je meer geld aan defensie zodat we niet letterlijk bloeden, dan moet dat ergens vandaan komen. De zorgkosten lopen gewoon uit de hand. Kijk zelfs maar eens naar deze diagram voor de huidige staat.
https://www.rijksfinancie.../begroting/U/incl-premies
Want met extra straaljagers dalen de zorgkosten? Als je wilt dat zorgkosten dalen moet je investeren in preventie, huisvesting, asiel en in een betere sociale omgeving. Vooral de geestelijke gezondheidszorgkosten rijzen de pan uit omdat we mensen in de kou (zelfs letterlijk) laten staan.
Wat dacht je van de zwaarste lasten op de sterkste schouders leggen? Ik betaal met alle liefde een beetje meer belasting als dat betekent dat het eigen risico gelijk blijft en de WW niet wordt aangepast.

Daarnaast: Defensie is zeker belangrijk. Maar wat verdedigen we? Een lege maatschappij waarin we niet meer naar elkaar omkijken, en niet meer investeren in een beter leven voor ons allemaal? Dan hoeft het niet meer voor mij.

Los daarvan voorkomen betaalbare zorg en sociale voorzieningen armoede, verslaving, verloedering, dakloosheid, criminaliteit, etc. etc. Als anderen in de shit raken, heb jij daar ook last van. Die regelingen voorkomen dat. Ook als je er zelf geen gebruik van maakt (wat al mooi is, want niemand zit voor z’n lol in de WW), heb je er indirect profijt van.
Ik snap ook niet dat mensen op D66 hebben gestemd? Alles in hun programma was gericht op de rijke inkomen, helemaal niet zo centraal als ze deden beloven. Kennelijk kijken de meeste echt enkel naar TV of moet het perse een jonge persoon zijn?

Leuk al deze plannen, maar het is vooral veel roepen, en met deze bezuinigingen kom je er al helemaal niet
D66 is inmiddels een gewone rechtse partij. Ook van hún milieu- en klimaatidealen is weinig terug te zien.
D66 is áltijd een (centrum)rechtse partij geweest.
Vooral de weinig motivatie op gebied van woningbouw en migratie laat zien dat de nieuwe regering ook niet het beste voor heeft met de eigen burger.

Enige goede dat ik tot dusver heb gezien is het verbod op sociale media voor <15 en de verhoging van minimale leeftijd van roken naar 21+. Jammer dan weer geen algeheel verbod op vapen.
Ik heb even heel snel door het akkoord gelezen maar ze hebben voor bijvoorbeeld de woning bouw een groot aantal verbeteringen.

Bijdrage in infrastructuur, versimpeling van vergunningen en minder verschillende beroepsmogelijkheden om te vertragen, beter elektrischnet ga zo maar door .
Klopt en voeg daar de opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten maar aan toe. Het woongenot van tienduizenden huishoudens zal eronder leiden. Wat mij betreft mag dit kabinet binnen een maand vallen.

Links en rechts in de Kamer en daarbuiten zouden samen moeten optrekken tegen dit kabinet. Deze neoliberale draak van een regeerakkoord zijn voor beide kanten van het politieke spectrum niet acceptabel.
Maar we gaan wel massaal geld pompen in het leger (zonder plan over hoe we dat geld effectief uitgeven) omdat daddy dat wil, EN natuurlijk blijft de hypotheekrenteaftrek overeind.
Maar meer kinderbijslag/kindgebonden budget en hogere zorgtoeslag voor de kleinste inkomens, en directe financiering van kinderopvang.

dus niet alleen de negatievere dingen opnoemen 😊
Die zorgtoeslag gaat alleen maar omhoog omdat de zorgkosten voor de laagste inkomens óók zullen stijgen en ze relatief harder zullen worden getroffen. Daarnaast wordt de aftrek van zorgkosten van je belastingen juist beperkt - wat voor sommige mensen zonder aanvullende verzekering echt veel kan schelen.

Als dit kabinet nu echt eens iets wilde doen voor de lage inkomens, zouden ze het belastingstelsel veranderen zodat arbeid meer loont, en de lonen verhogen zodat je van een minimuminkomen ook daadwerkelijk kunt rondkomen en dat hele toeslagencircus kan worden afgeschaft.
Absoluut, helemaal met je eens. Maar het moet wel benoemd worden als iemand als statement "Bijna iedereen moet bloeden en de zieken mogen creperen." gebruikt. Het is natuurlijk makkelijk scoren om alleen de individuele items op te noemen die vervelend zijn, en de deels verzachtende (niet compenserende) items maar buiten kijf te laten. Dan creëer je een onvolledig beeld.
Tja, als ineens heel veel geld naar Defensie moet gaan moet dat ergens vandaan komen. Probleem is dat wanneer het geld echt nut heeft bij Defensie waarschijnlijk de hele dreiging al weer over is.
Deze gedachtegang is de reden waarom we nu defensie niet op orde hebben.
Voornamelijk omdat wij deze mensen niet hebben gekozen, maar door falende wetten hebben degenen die we niet willen, toch hun plek in de kamer gevonden en gaan nu de boel verzieken.

En dit allemaal door werkelijk een handjevol debielen met te veel geld en macht in bepaalde landen, daar moeten nu miljoenen voor boeten en staan toekijken.

Sociaal Nederland glijdt hierdoor op termijn naar niveau 3e wereldland op dat vlak, zoals de VS bijv.

[Reactie gewijzigd door RadYeon op 30 januari 2026 18:31]

Dit moet je toch eens uitleggen. Deze mensen zijn toch direct gekozen? En wie zijn die handvol de eiken met teveel geld en macht?
Verkiezingen worden in steeds grotere mate bepaald door (sociale) media die in handen is van een paar mensen met meer dan 200.000.000.000 dollar (volgens mij mis ik nog wat nullen maar het zijn er zo veel dat het mij al lang duizelt) op hun bankrekening. Het laatste stukje van het uitbrengen van stemmen, die tellen en zetels verdelen gaat democratisch, de beïnvloeding en het hele proces daarvoor is al een jaar of tien in steeds mindere mate democratisch. Bij de vorige verkiezing was de grootste partij er een met 1 lid (iets wat per definitie niet democratisch is) en die is nu nummer 2 geworden.
Je hebt toch veel meer aan een zieke arbeidskracht dan geen arbeidskracht. Gewoon een beetje doorbijten, joh. Mensen zitten sowieso zomaar in de ziektewet en de WW. Dat zijn allemaal aanstellers, zonder uitzondering. /sarcasm off.
Ja, werken loont gewoon! Je betaald helemaal niet meer belasting als je in loondienst bent dan iemand die lekker aan het rentenieren is en wat pandjes heeft die ie vult met de mensen die zijn kostwinners zijn.
Sorry hoor, maar wat heeft dit te maken met de informatie in het artikel? Dit is Tweakers en niet nu.nl. We hebben allemaal onze meningen over het regeerakkoord, maar klagen over compleet ongerelateerde onderdelen vind ik redelijk bizar. Dit terwijl er genoeg relevante Tweaker-waardige thema's zijn waarover we kunnen praten (zie de inhoud van dit artikel).

AVG? Cyberveiligheid? Kinderbescherming? Nee joh, laten we vooral praten over de WW, de zorgwet en links vs. rechts op een techwebsite. :? inmiddels zijn de helft van alle reacties hier volledig off-topic. Ontzettend bedroevend om te zien.

Enfin, bedankt voor het artikel, Tijs! Ik ben niet zo thuis in de politiek, maar het is fijn om alle tech-gerelateerde zaken van het nieuwe regeerakkoord op een rijtje te zien.

[Reactie gewijzigd door Daraxo op 30 januari 2026 21:37]

Stond natuurlijk in de verkiezingsprogramma's 🤡. Ach voor het einde van het jaar mogen we weer naar het stemhokje. Hopelijk verdiepen de kiezers dan wel in waarvoor ze kiezen.
Hoe moeten mensen zich daar in verdiepen? Een van de voorstellen is meer 'publiek-private samenwerking' in ons medialandschap. Dus nog meer gelegenheid voor iemand als John de Mol om het publieke debat te bepalen en iedereen behalve de rijke, heersende klasse de schuld te geven.
Tsja. Klinkt in elk geval als een realistisch verhaal. De wereld staat in brand en we hadden 10 jaar geleden al in actie moeten komen. Liever dit dan weer een mooie begroting waar iedereen er 1% op vooruit gaat en de echte problemen niet aangepakt worden.
Waarom alleen kijken naar geld? Dat is wel extreem simpel oordelen.
  • alsof heel NL in de ziektewet zit.
  • activeren - niets mis mee.
  • per behandeling max eigen risico 150 - totaal max 460
  • een verzekering hoeft niet elk wis wasje te dekken.
  • afhankelijjk van beroep.
  • vereenvoudiging belastingdienst administratie (admistratieve druk en hiermee gemaakte kosten stonden niet meer in verhouding).
  • Vrijheid is helaas niet gratis.
  • Herverdeling / beweging van kapitaal, is helaas ook noodzakeliijk.
Tip: haal eens de bezem door uw huidige uitgaven. Kijk en vergelijk of uw terugkerende verplichtingen noodzakelijk zijn. Wellicht anders c.q. goedkoper c.q. overbodig blijkt te zijn.
Meer naar defensie en veiligheid betekent inleveren op de verzorgingsstaat helaas een onoverkomelijk feit. Europa heeft decennia lang onder de atoomparaplu van VS geleefd waardoor we hier onze defensie konden verwaarlozen en de verzorgingsstaat konden opbouwen, daarvoor betalen we nu met zijn allen de prijs..
De overheid wilt dat je tot je 67ste hard werkt en daarna mag je direct in je doodskist zodat jou AOW pensioen geld voor overheid blijft 100%
AVG aanpassen? Kan dat wel? Ik dacht dat het de Nederlandse vertaling was van de Europese GDPR.
Tuurlijk kan je die aanpassen. Elk land mag zijn eigen implementatie van de GDPR (bij ons in NL dus de AVG) invoeren.

De enige eis is dat de (bijv) AVG niet tegen de GDPR in mag gaan, het moet er dus wel aan voldoen. Maar de GDPR is niet in beton gegoten met geen enkele speelruimte, er zitten best wat nuances waar de lidstaten eigen beleid in kunnen vullen.
AVG = GDPR. De nationale invulling heet de UAVG = uitvoeringswet AVG. Dat is echt wel een verschilletje.
Haha nee. UAVG mag je aanpassen, niet de AVG ;)
Er is in de AVG behoorlijk wat ruimte om zaken nader in te vullen op basis van lokale wetgeving. Dus gegevensdeling in de zorg kun je aanpakken door in nationale wetgeving vast te leggen dat dit kan en welke voorwaarden dan gelden. Zo werkt dat nu ook met het gebruik van het BSN in de zorg en het LSP.
De avg moet absoluut niet versoepeld worden voor “innovatie” zoals de VVD wil. Ik lees dat meer als slecht ondernemerschap waarin privacy maar een bijzaak is. Dat verdient geen aanmoediging.
Wellicht bedoelen ze om hem meer in lijn te brengen met de GDPR zodat het wat makkelijker is om EU-breed dingen uit te rollen, ipv voor Nederland specifiek. Al zijn bepaalde procedures ook wel omslachtig ingezet en alweer wat verouderd mbt bv AI en security
Jawel, de AVG is ontzettende papieren compliance. Organisaties doen ontzettend hum best om verwerkersovereenkomsten te ondertekenen, kijken er nooit meer naar om, kijk je naar de API, knallen ze alsnog alle data over de lijn.
Dus zeg je "De toezichthouding werkt niet, dus laten we er maar mee op houden?"

Ik ben het helemaal eens dat AVG op dit moment niet voldoende bijtkracht heeft. Maar dat zie ik niet als een reden om em te versoepelen. Het is een reden om de opsporing te verbeteren.
Waarom blijft de overheid dan grote logge partijen als Capgemini en co spekken. Je zou dit ook meer intern kunnen doen. Eigen engineers en developers en minder uitbesteden.
Omdat mensen stemmen op partijen die een kleinere overheid beloven en dat de markt alles beter kan. Dan gaat de overheid vervolgens wel flink uitbesteden, want zelf doen mag van de beleidsbepalers niet. Dat het alleen onder de streep veel duurder is en langer duurt, maakt voor die beleidsbepalers niet uit, ze verhogen de lasten wat en hebben toch hun belofte van een kleinere overheid waar gemaakt.
"We versterken de technische capaciteit van de overheid door een concurrerend salarispad voor IT-specialisten in te voeren en ambtenaren te scholen in technologie en het gebruik van AI."

Dat lijkt inderdaad precies het plan te zijn.
Ondertussen willen ze Rijksambtenaren geen loonsverhoging geven, ook deze partijen. Dus hoe willen ze dat gaan doen?
Snoeihard rechts beleid: grote bedrijven massaal ontzien in de bezuinigingen. De mensen in loondienst zien hun sociale voorzieningen, waar hard voor gestreden is, nog verder afgebroken worden. Zorg wordt nog duurder, hypotheekrenteaftrek blijft keurig in stand. Subsidie voor de banken. Hoe kun je ervoor zijn om miljarden per jaar aan gemeenschapsgeld te schenken aan mensen die een huis kopen van een miljoen of meer? Krankzinnig vind ik het.

De vvd maakt optimaal gebruik van het sentiment over asiel in de maatschappij terwijl ons land hunkert naar wat meer omkijken naar anderen. Ik vind het schofterig en diep triest dit ‘akkoord’.
Het is inderdaad een rechts kabinet en een rechts akkoord. Ook als het gaat om afbouw intensieve veehouderij nauwelijks progressie. Ik hoop dat de linkse mensen die D66 hebben gestemd eindelijk snappen dat een stem op D66 een stem op rechts is.
Met zo'n titel als "aan de slag" klinkt het ook extra triest. Alsof dit hun motto is voor mensen die het al niet breed hebben. "Ga maar wat harder werken" 8)7
Een huis kopen van een miljoen is echt niks geks meer in deze tijd.

Een stel hoogopgeleide mensen kunnen dit samen.

Een stel die ZZP ‘er zijn en die heel handig met hun handen zijn lukt dit ook al.

Dus afhankelijk van opleiding en instelling moet het geen probleem zijn.
Nederland stemt PVV en dan is het in Nederland gewoon toegestaan wat hier gedaan is.
Je hebt hopelijk door dat 5 op de 6 Nederlanders niet op de PVV heeft gestemd bij de laatste verkiezingen en dat D’66 de grootste partij is geworden?

Bovendien hebben zeven van de 26 Kamerleden van de PVV zich afgesplitst omdat Geert Wilders helemaal niet wilde samenwerken met andere partijen?! Mij lijkt dat nu juist de grootste teleurstelling op dit moment, dat 20% van de kiezers gestemd blijkt te hebben op een partij die alleen maar vanuit de oppositie wil klagen over hoe slecht de rest het doet, in plaats van meeschrijven aan hoe het in ons land eraantoe gaat

Dus ja, het is niet crimineel en wel volkomen toegestaan hoe deze regering tot stand aan het komen is. En opnieuw naar de stembussen? Graag, op woensdag 18 maart mag jij en alle andere stemgerechtigde Nederlanders opnieuw aangeven wie ze willen dat het voor het zeggen krijgt.
Dit moet je beter onderbouwen. Wat is precies niet wettelijk aan de manier waarop dit kabinet is gevormd?

De meerderheid heeft namelijk geen pvv gestemd. “Nederland stemt pvv” klopt niet. Geen enkele partij heeft een meerderheid. En democratie is veel meer dan alleen maar stemmen tellen.

Dat “vvd” de positie verdient of niet is geen rationele opvatting. Ze hebben stemmen en zetels en kunnen dus mee regeren. Net als vele andere partijen de afgelopen decennia.

En omdat mensen niet gestemd hebben, wil ook nog niet zeggen dat ze er niet achter staan. Of in ieder geval beseffen dat Nederland bestuurd moet worden, want de afgelopen jaren is er weinig concreets gebeurd en grote zaken moeten aangepakt worden.
Ze willen graag de AVG "versoepelen"... In de tussentijds staat bijvoorbeeld de WAMS (Wet aanpak meervoudige problematiek in het sociaal domein) waarmee gegevensdeling makkelijker mee zou worden al bijna drie jaar stil. Dit is weer zo'n probleem wat vooruit geschoven is terwijl (in het geval van de WAMS) gemeenten maar zitten te wachten en zelf een oplossing moeten bedenken.
Iedereen doet veel te krampachtig. Sterker nog, zelfs 90% van de juristen gebruikt de verkeerde grondslag om gegevens te delen. Deel je gegevens die je al hebt? KIJK DAN NAAR 6(4) EN NIET NAAR 6(1)….
Dit doen zelfs rechters niet goed:-)
Die oplossing bestaat al heel lang in de vorm van “regisseurs”. De wams is niks anders dan een pleister op een bloedende wond: er is bij de decentralisatie “vergeten” de wetgeving toereikend te maken. In feite verankert de wams de nu al bestaande regisseurs, met wat meer waarborgen en zelfs verplichtingen voor colleges om te onderzoeken of ondersteuning vereist is op meerdere vlakken.
Ik moet toch maar gelijk aanhaken op dit zinnetje: "in een opvallend snel tempo een regeerakkoord gesloten"

Het is vrij makkelijk om een regeerakkoord te schrijven, als je weet dat je alleen de inleiding hoeft te schrijven en daarna constant in onderhandeling moet. Los van wat ieder van deze coalitie vindt, of het goed is of niet dat het een minderheidscoalitie is, maar dit is wel gewoon nog maar half werk. Zij zullen als snel bij GL-PvdA en BBB moeten aankloppen voor hun steun in de eerste kamer, en dan zal of heel veel gaan veranderen, of we kunnen aan het einde van het jaar weer naar de stembus. Dit is dus echt nog een WIP regeerakkoord.

Ik verwacht niet dat dit trouwens grote invloed zal hebben op dit onderwerp, maar het is mijn kanttekening over de snelheid.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 30 januari 2026 16:47]

Bij onderwerpen als privacy, sociale media, kinderbescherming blijft het vooral symptoombestrijding. De werkelijk oorzaak van veel ellende is dat je zomaar diensten mag 'verkopen' als 'gratis' terwijl ze dat helemaal niet zijn. Vervolgens moet de aanbieder als een bezetene met tracking en algoritmes enz. alsnog gaan proberen geld te verdienen. Het is een door-en-door zieke economie geworden met heel veel schadelijke bijwerkingen.

Als die leugen van gratis nou eens verboden zou worden....
Mooi overzicht.

Mis wel een beetje de punten voor de arbeidsmarkt en de zelfstandigen bijvoorbeeld.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn