Door Tijs Hofmans

Redacteur security en privacy

Digitale Zaken loopt leeg: kan één nerd de techkennis in Den Haag behouden?

07-11-2025 • 15:15

62

title

De Commissie Digitale Zaken van de Nederlandse Tweede Kamer verliest na de recente verkiezingen veel kennis en ervaring. Het merendeel van de vaste en actiefste leden verdwijnt, blijkt nu de uitslag definitief is vastgesteld. Wel wordt 'digikamerlid' Barbara Kathmann door voorkeursstemmen alsnog herkozen. De Piratenpartij haalde deze verkiezingen een van de slechtste uitslagen tot nu toe.

Een groot deel van de Commissie Digitale Zaken verdwijnt definitief uit de Tweede Kamer, blijkt uit de definitieve vaststelling van de verkiezingsuitslag door de Kiesraad. Die bracht vrijdag de officiële uitslag naar buiten van de verkiezingen die op 29 oktober plaatsvonden. Veel van die uitslagen waren op basis van exitpolls en de gemeentelijke uitslagen al wel bekend, maar op vrijdagochtend werd de uitslag definitief gecertificeerd.

De Commissie Digitale Zaken van de Tweede Kamer is een vaste commissie die vergadert en overlegt over digitale onderwerpen. De commissie werd na de verkiezingen van 2021 in het leven geroepen naar aanleiding van een onderzoeksrapport. Hoewel de commissie vaste leden heeft van vrijwel iedere partij, waren er in de afgelopen Kamerperiode een aantal politici die daar het actiefst in waren. Die lijken nu voor een groot deel te verdwijnen, omdat ze niet zijn herkozen in de Kamer.

Commissie Digitale Zaken
De Commissie Digitale Zaken in de Tweede Kamer

Onverkiesbare plekken

Bij de presentatie van de kandidatenlijsten bleek al wel dat sommige politici zouden verdwijnen. Jesse Six Dijkstra van Nieuw Sociaal Contract stond bijvoorbeeld al niet op de lijst − al had dat met het verdwijnen van NSC uit de Kamer ook weinig verschil gemaakt. Hetzelfde gebeurde met Rosemarijn Dral van de VVD, die niet op de kandidatenlijst stond.

Ook waren er veel politici die wel op de kieslijst stonden, maar op nagenoeg onverkiesbare plekken. Zo is er Jan Valize van de PVV, een actief lid dat op plek 39 werd gezet. Martijn Buijsse van de VVD was ook actief, maar stond op plek 34. Een zwaardere klap is dat Marieke Koekkoek van Volt de Kamer moet verlaten. Dat is onverwacht; Koekkoek stond op plek twee van de lijst. Hoewel Volt altijd een kleine partij is geweest, was de verwachting dat de partij die tweede zetel minstens zou halen. Koekkoek kreeg wel veel voorkeursstemmen: 31.716 van de in totaal 125.945 stemmen die naar Volt gingen. Dat was echter niet genoeg voor een voorkeurszetel.

Kamerlid Partij Stemmen Opmerkingen
Jesse Six Dijkstra NSC N.v.t. Was niet verkiesbaar.
Rosemarijn Dral VVD N.v.t. Was niet verkiesbaar.
Jan Valize PVV 625 Stond op plek 39 en leek daarmee moeilijk verkiesbaar.
Martijn Buijsse VVD 1363 Stond op plek 34 en leek daarmee moeilijk verkiesbaar.
Marieke Koekkoek Volt 31.716 Stond op plek 2, maar Volt haalde slechts één zetel.
Hanneke van der Werf D66 43.259 Werd door D66-leden van plek 13 naar plek 9 gestemd, maar zou toch wel zijn verkozen.
Barbara Kathmann GL-PvdA 29.633 Enige Kamerlid met digitale kennis dat met voorkeursstemmen is verkozen, stond op plek 32.

Wie wél in de Kamer kwam

Toch verdwijnt niet iedereen met ict-expertise uit de Tweede Kamer. Bij D66 werd bijvoorbeeld Hanneke van der Werf herkozen. Zij maakte een opmerkelijke campagne door. Aanvankelijk werd Van der Werf door D66 op plek 13 gezet, wat deze zomer nog een onverkiesbare plek leek. D66 mag dan nu de onbetwiste winnaar van de verkiezingen zijn, maar toen de conceptkandidatenlijst werd gepresenteerd stond de partij nog op zo'n 11 tot 12 zetels in de peilingen. De leden van D66 besloten vervolgens op een congres Van der Werf hoger op de lijst te plaatsen, op plek 9. Met de kennis van nu had dat niet uitgemaakt; D66 haalt 26 zetels, dus was Van der Werf vanzelf wel de Kamer ingekomen.

De opvallendste en mogelijk ook invloedrijkste uitslag is de zetel van Barbara Kathmann van GroenLinks-PvdA. Zij was niet alleen actief lid van de commissie. Kathmann was in de vorige Kamerperiode het enige Kamerlid dat digitalisering exclusief als portefeuille had. Dat onderwerp is doorgaans slechts een van de onderwerpen die Kamerleden van almaar versplinterende partijen op zich moeten nemen, maar GroenLinks-PvdA had als tweede partij van het land de luxe het onderwerp exclusief bij iemand neer te leggen. Bij de verkiezingen stond ze op een onverkiesbare plek: nummer 32 op de lijst, terwijl GroenLinks-PvdA deze verkiezingen juist zetels verloor en er 20 overhield.

Nu stelt de Kiesraad echter vast dat Kathmann genoeg voorkeursstemmen heeft gekregen om alsnog een zetel in te nemen. Dat gebeurde ook met drie andere Kamerleden van GroenLinks-PvdA (Fatihya Abdi, Mikal Tseggai en Lisa Vliegenthart). Het is nog niet helemaal zeker of Kathmann nu opnieuw exclusief digitale zaken gaat doen, maar zelf laat ze weten dat dat in ieder geval een prioriteit blijft.

Barbara Kathmann
Barbara Kathmann van GroenLinks-PvdA kwam met voorkeursstemmen de Tweede Kamer in.

Nerdvote

Kathmanns terugkeer in de Tweede Kamer met behulp van voorkeursstemmen kent twee oorzaken. Een ervan is het initiatief Stem op een vrouw, dat kiezers oproept op een vrouw te stemmen die anders op een onverkiesbare plek staat. Kathmann was de zesde vrouw die net buiten de peilingen viel. Daarmee lijkt ze niet de meest voor de hand liggende keuze voor kiezers die dat advies volgen, maar dat kan hebben meegespeeld in haar herverkiezing.

Hoogstwaarschijnlijk was Kathmanns eigen campagne doorslaggevender. Kathmann voerde zelf actief campagne en was onder andere te gast in podcasts zoals Met Nerds om Tafel en Angry Nerds. Ook deed ze een Ask Me Anything op de populaire subreddit /r/TheNetherlands (waar ze aangaf dagelijks Tweakers te lezen, dus hallo!). Haar campagne werd bovendien gesteund via Nerdvote van 'Nerd des Vaderlands' Bert Hubert. Hij pleitte er vurig voor meer politici met digitale kennis de Tweede Kamer in te stemmen en noemde Kathmann daarbij regelmatig. Hubert denkt zelf dat Nerdvote zeker effect heeft gehad.

Piratenpartij

Matthijs Pontier Piratenpartij
Matthijs Pontier, lijsttrekker van de Piratenpartij

Wie beduidend minder succesvol was in deze verkiezingen, was de Piratenpartij. Die wordt nog steeds door veel mensen gezien als dé ict-partij, al bleek uit een interview dat Tweakers in 2022 met de partij hield dat de sociaal-linkse thema's steeds dominanter werden in de partij. De Piratenpartij haalde niet alleen geen zetel, maar ook een van de slechtste resultaten tot nu toe. In totaal haalde de partij 10.575 stemmen. Dat zijn er slechts 100 meer dan bij de eerste keer dat de partij meedeed aan de landelijke verkiezingen, in 2010, en het vierde slechtste resultaat van alle Tweede Kamerverkiezingen.

Lijsttrekker Matthijs Pontier relativeert die uitslag. "Ruim twintig procent meer stemmen dan de vorige Tweede Kamerverkiezingen", zegt hij op Mastodon. Dat is optimistisch bekeken. Tijdens de vorige verkiezingen haalde de Piratenpartij haar slechtste resultaat ooit in Nederland, met 9117 stemmen onder lijsttrekker Mark van Treuren. Daar hoort de kanttekening bij dat de Piratenpartij toen met De Groenen op één lijst stond. Dat was destijds een financiële keuze.

"Dat De Groenen er in 2023 ook bij zaten, en nu niet, maakt wat mij betreft die stijging van twintig procent extra opvallend", zegt Pontier in een reactie aan Tweakers. "Je zag ons stijgen tot en met 2017. Toen hadden we eigenlijk zetels moeten halen. Daarna is een daling ingezet. Een samenwerking in 2023 bleek die daling niet te kunnen keren. Dat we nu op eigen kracht meegedaan hebben en weer stijgen, is dus best bijzonder."

Pontier ziet in de verkiezingsuitslag ook 'perspectief voor de komende gemeenteraadsverkiezingen'. In het stadsdeel Amsterdam-West zit Jelle de Graaf in de gemeenteraad. Ook in Enkhuizen heeft de Piratenpartij één zetel.

Tweede Kamer-verkiezingen Aantal stemmen Lijsttrekker
2010 10.471 Samir Allioui
2012 30.600 Dirk Poot
2017 35.478 Ancilla van der Leest
2021 22.546 Matthijs Pontier
2023 9117 Mark van Treuren (samen met De Groenen)
2025 10.575 Matthijs Pontier

Redactie: Tijs Hofmans • Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (62)

Sorteer op:

Weergave:

In het bedrijfslevens is het een beetje aan het opkomen: CTO, CIO, etc. Maar ook pas sinds enkele jaren. Het zou echt goed zijn als we ook een ministerie van ‘digitalisering’ gaan krijgen. Vergelijkbaar met Financiën, want laten we eerlijk zijn: financiën heeft altijd de reputatie als belangrijkst poppetje, maar als je naar de huidige wereld kijkt dan zou digitalisering daar ook bij moeten. Kijk naar defensie, electrificatie, digitaal patiënten dossier, digitale euro, AI, etc. Allemaal onderwerpen waar je wil dat er iemand met expertise vanuit de overheid ook aan tafel zit, idem als financiën.

Dus jammer dat het weer zo loopt, voor mij nog steeds ongelofelijk dat dit zo’n onder geschoven onderwerp is. Ik zie in de praktijk technologische oplossingen waardoor mensen hun baan verliezen en dit gaat steeds sneller. Zou toch mooi zijn dat een ministerie hier al vroeg op kan acteren en ter sprake kan brengen in het kabinet? Of digitale veiligheid, etc.

Als we het dan toch over verkiezingen hebben. Van mij zouden we ook wel een debat mogen hebben over het (digitaal) adverteren van partijen. Als ik op mijn eigen ervaringen uitga dan werd er online door met name FVD, PVV en D66 veel geadverteerd (toevallig ook de succesvolle partijen deze verkiezingen?). Van andere partijen heb ik weinig tot niks gezien. Niet dat ik de uitslag o.i.d. niet accepteer. Maar het is denk ik wel goed om dit aan te kaarten. Bedrijven weten maar al te goed dat als je x miljoen euro in online advertenties steekt dat je x mensen bereikt en beïnvloed (mogelijk tot koop laat over gaan). Ik ben een beetje bang dat we straks niet meer op inhoud gaan stemmen, maar puur op image en wie het grootste marketing budget heeft.
was er ook een artikel rondom dit topic voor de verkiezingen op tweakers? Ik heb dit helemaal gemist, ze had van mij naar aanleiding van dit artikel mij stem gekregen. Digitale zaken lijkt totaal geen aandacht te hebben gehad rondom de campagne maar ik heb toch wat dingen gemist lijkt het.
was er ook een artikel rondom dit topic voor de verkiezingen op tweakers?
Niet specifek over personen, maar wel over de standpunten van de diverse partijen, was zelfs een zeer uitgebreid aritkel over: Verkiezingen 2025: alle ict-, AI- en cyberplannen van partijen op een rij - Achtergrond - Tweakers

Overigens is dat ook niet nieuw, men heeft het bij eerdere verkiezingen ook al eens gedaan:

2023: Wat zeggen politieke partijen over tech? - Achtergrond - Tweakers

2021: Technologie in de verkiezingen 2021 - Achtergrond - Tweakers en Meer technologie in de verkiezingen - Achtergrond - Tweakers
Ik ben geen fan van Nerdvote en (daarmee) ook niet van Barbara Kathmann. Ze zijn me veel te uitgesproken anti Big Tech, op een wijze waarbij het lijkt alsof Big Tech het onderwerp moet zijn waar de Commissie Digitale Zaken zich op dient te richten (hetgeen niet het geval is, zie bv. haar thema’s).

Bovendien mis (miste) ik in de Commissie leden die een “harde” technische (lees: digitale) achtergrond hebben én gevoel voor het grotere plaatje op een wat langere termijn.
Hier is al een paar keer wat over gezegd, maar wat jij voorstelt zijn technocraten. Mensen die veel verstand hebben van een onderwerp en dat die gaan besturen. Maar wat het belangrijkste is, is dat deze mensen gaan besturen en politiek bedrijven. En daar zijn vakidioten niet altijd goed in. Dus beter dat ze goede standpunten hebben en zich daar voor inzetten, dan dat ze hele IT projecten hebben gedaan (met Microsoft of een andere grote cloudboer uit de VS als resultaat).
Dat de piratenpartij het zo slecht deed vind ik niet zo raar. Als ik de standpunten bekijk zie ik inderdaad veel over IT en privacy. Niets over andere dingen zoals klimaat, investeringen, huisvesting, e.d. Dat is de pagina die je ziet als je op Programma klikt. Als je via het submenu op verkiezingsprogramma klikt, zie je een gigantische pagina waar WEL veel meer in staat, echter is dit in mijn ogen veel te veel voor een snelle vergelijking tussen partijen en waar zij voor staan.

Als onderaan de standpunten net zoals bij gl-pvda een plannen per thema had gestaan, was het waarschijnlijk iets makkelijker te vinden en laagdrempeliger.

[Reactie gewijzigd door MoonRaven op 7 november 2025 15:33]

AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @MoonRaven7 november 2025 15:48
Dat de piratenpartij het zo slecht deed vind ik niet zo raar
Ik vind het opvallend dat ze zo weinig stemmen rondom ict wisten te krijgen na een zomer met daarin een enorme en impactvolle hack als op het bevolkingsonderzoek. Dat treft iedere vrouw in Nederland, je kunt daarmee makkelijk buiten die nerdbubbel komen.
Maar hoe actief hebben ze hun partij daarmee onder de aandacht gebracht? Vooral bij de mensen die geen Tweakers etc. lezen dan. De gemiddelde stemmer zal niet weten waar de partij voor staat en vooral in combinatie met nieuws wat ze daar voor willen doen.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @LOTG7 november 2025 16:13
Ook niet bij mij hoor, ik let er nota bene beroepsmatig veel op en zag ze amper voorbij komen. Dat is precies m'n punt tho, ze hebben hier zelf ook niet echt op weten te kapitaliseren.
Klopt is echt heel jammer.

Ben blij dat Barbara het uiteindelijk wel gehaald heeft want die had goede standpunten alleen kon ik de partij goed niet rijmen met mijn eigen normen en waarden (TimmerFrans ben ik het niet mee eens)

Ze stonden echt op een rare posities dit jaar als het kwam op alle IT mensen. Net buiten bereik bij de meeste partijen.
Als het onduidelijk is hoe ze op andere onderwerpen gaan stemmen is het toch snel een no-go nu, aangezien er inmiddels voor veel kiezers allesbepalende onderwerpen zijn.
Alleen ICTers weten wat de piratenpartij doet, en die stemmen niet allemaal voor die partij. Ik zat op een stembureau vorige week en niemand wist waar ze voor stonden, iedereen dacht dat het een daadwerkelijke "piraten" partij was die voor de lol meedeed.

Een naamswijzing is echt hard nodig.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @Khrome7 november 2025 16:40
Ik denk inderdaad dat ze dat niet meer helpt nee.
Ik vind het opvallend dat ze zo weinig stemmen rondom ict wisten te krijgen na een zomer met daarin een enorme en impactvolle hack als op het bevolkingsonderzoek. Dat treft iedere vrouw in Nederland, je kunt daarmee makkelijk buiten die nerdbubbel komen.
Dat is echt niet hoe de meeste mensen bepalen waarop ze gaan stemmen... En gelukkig maar! En daarmee zeg ik niet dat 'de impact van hacks helemaal niets voor zou stellen', integendeel, maar het is wel een zekerheid dat voor verreweg de meeste mensen vele andere zaken een nog (veel!) hogere prioriteit hebben wanneer het aankomt op 'de politiek van (hopelijk...) de komende 4 jaar'. Zo bezien (iets meer realistisch[?], dus niet alleen 'het Tweaker nerd brein' laten spreken) is het juist eerder 'logisch' dan 'opvallend'.
Heb dat nieuws persoonlijk gemist denk ik dus dat zullen er een hoop meer ook vast hebben.
Zo'n 700.000 mensen waren hierdoor getroffen en hebben een brief ontvangen, dus de mensen waar het om gaat hebben het niet gemist :P

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 7 november 2025 16:06]

Dan is het lastig te missen inderdaad :P
Ik vind het opvallend dat ze zo weinig stemmen rondom ict wisten te krijgen na een zomer met daarin een enorme en impactvolle hack als op het bevolkingsonderzoek.
Hoe impactvol is het op de (waarneming van de) normale bevolking? Ik vermoed dat met de vele datalekken in het nieuws, dat dit als niet significant wordt ervaren.
Elke gelegenheid dat ik de kans kreeg heb ik dit specifieke voorbeeld genoemd. Helaas waren die mogelijkheden beperkt qua aantal en bereik.
Het is denk ik de naam die het hem doet; dat kunnen mensen toch niet loslaten. Het is beter om als partij een soort algemene naam te kiezen, omdat anders je naam je altijd blijft achtervolgen en mensen het moeilijk vinden je serieus te nemen. Partij voor de Dieren is er nog zo een... die heeft een veel breder programma dan "de dieren" (wat je ook van hun programma vindt), maar het blijft toch "de partij voor de dieren" en dat is "toch een beetje gek"
Je merkt dit zelfs met GL-PvdA. Sommige mensen willen wel op de PvdA stemmen, maar niet op GL. Dus stemmen ze niet op die partij. Binnenkort een naamsverandering zou hun nog wel eens goed kunnen doen. Ik hoor het ook in mijn omgeving als ik de PiratenPartij noem. Mensen hebben totaal geen idee waar die voor staan, en denken dat het de partij van Johan Vleminx is ofzo.

Terugkomend op GL-PvdA, je hebt bij deze verkiezingen gezien hoe belangrijk image is. Timmermans werd qua image neergehaald, wat in mijn ogen echt onterecht is maar goed, en mensen rekenen een partij af op voormannen (rede dat FvD een andere lijsttrekker heeft neergezet). Daarnaast heb ik de PP weinig in het nieuws gezien. Het is gewoon heel simpel, als mensen je niet kennen, gaan ze ook niet op je stemmen. Dus ik raad de PP aan om eens activistischer te worden, volgens mij was dat ook de manier waarop de partij zich in Duitsland in de kaart heeft gespeeld, want daar win je gewoon stemmen mee.
In ons programma en onze uitingen gaat het best veel over aanvullende thema's. Klimaat en wonen zijn in de praktijk belangrijke thema's, en zeker de wooncrisis was een belangrijk punt in onze campagne, overal waar we de kans kregen voor meer dan 20 seconden tekst. Zie ook ons programma: tk2025:partijprogramma [Wiki Piratenpartij] en bvb onze uitingen op sociale media.
Zoals ik echter aangeef is dit niet waar je op uit komt als je op Programma klikt. En als je dit aanklinkt is het zeer overweldigend.

Standpunten is overzichtelijk, echter alleen op zeer specifieke thema's. Als voor de rest een middenweg was (belangrijke punten per thema, zeer beknopt), dan zou het al makkelijker zijn om door te nemen als je meerdere partijen met elkaar vergelijkt.

Als ik partijen vergelijk klik ik op iets als Programma. Als dat niet een beeld geeft waar ik mij in kan vinden (in dit geval te weinig informatie over andere standpunten), dan ben ik weg. En waarschijnlijk ben ik dan nog iemand die meer zoekt dan anderen.


Ik heb in het verleden PP gestemd, ik had echter niet het gevoel dat het te serieus was toen ik de standpunten zag.
De naam van de partij is ook wat multi-interpretabel. In het stemlokaal waar ik voorzitter was is er één stem op uit gebracht. Toch aanmerkelijk meer dan de anderen rechts op het stembiljet, dat wel.
Wat blijft toch die obsessie van de Piratenpartij hier? In het beste geval zijn ze bij ong een halve zetel gekomen. Bedoel ze moeten lekker doorgaan als ze willen, maar ik begrijp niet waarom hier steeds zoveel aandacht voor is.

En ik begrijp wat er gaat gezegd worden, het is een partij die zo gericht is op ICT e.d., maar ik kan ze niet serieus nemen. Als deze mensen namelijk echt iets willen veranderen, dan zouden ze inmiddels wel geaccepteerd hebben dat het er niet inzit, en zich inzetten bij partijen die verder bij ze passen, en zich daar hard maken voor dit onderwerp.

ICT is ook geen links of rechts vraagstuk, of je nu keihard links of rechts bent, volgens mij moet je dit altijd goed geregeld hebben. Privacy is weer een veel breder onderwerp, en dat zijn naar mijn mening ook echt politieke keuzes.

Naar mijn idee, vanuitgaande dat zij goede mensen hebben, gaat dit volledig verloren om zich als partij te willen neerzetten, waarbij heel veel mensen er al niet opstemmen omdat ze op heel veel andere punten het oneens zijn.

En voor de mensen die vinden dat er prima ruimte is voor 'one-issue' partijen, ja, daar ben ik het mee eens, alleen de meeste one-issue partijen worden gedragen door een bredere visie. Een PvdD bijv zet zich zeker in voor dieren, maar daaronder ligt bijvoorbeeld heel duidelijk klimaatbeleid e.d. Terwijl digitale zaken niet direct een verdere link heeft met andere onderwerpen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Benjamin-7 november 2025 16:21
Welke obsessie? Het aantal aanhangers is laag. De Prratenpartij speelt amper mee. Het aantal zetels (if any) is net als de exposure van de partij in campagnetijd bijzonder laag en zo lang men de naam niet veranderd zal daar waarschijnlijk geen verandering in komen. Ik snap dat ze het als een soort geuzennaam zien maar ik merk dat bijna niemand de partij met deze naam serieus neemt. Dit heeft een te hoog "software piracy" en "ooglapjes, houten been en papegaai" gehalte.

[Reactie gewijzigd door Bor op 7 november 2025 16:22]

Welke obsessie? AFAIK was de laatste aandacht die op Tweakers aan ons werd besteed een interview uit 2022. En in plaats van te kijken hoe groot een partij al is voordat je er aandacht of niet aan besteed, zou je ook (juist VOOR de verkiezingen) naar de inhoud kunnen kijken. Hoe dan ook, ik kan wat gemist hebben, maar heb niet het idee dat er hier zoveel aandacht aan ons is besteed dat de term 'obsessie' gerechtvaardigd is ;)

Over de naam kun je discussiëren, maar feit is ook dat de partij onderdeel is van een internationale beweging, die met diezelfde naam verkozen is in het Europees Parlement, met tientallen zetels in nationale parlementen van naburige landen, en met honderden zetels lokaal en regionaal in Nederland en andere naburige landen. Daarmee bestaan ook goede redenen om daar niet zomaar afscheid van te nemen. Maar niet voor niets is een tijdje ook meer PPNL gebruikt in communicatie.

[Reactie gewijzigd door Masterdam op 7 november 2025 19:20]

Het kan aan mij liggen, maar ik denk niet dat een paar artikelen op Tweakers voldoende zijn voor het behalen van een zetel in de Tweede Kamer. Naamsverandering en dan een duidelijke campagne zou een beetje kunnen helpen, maar dan nog betwijfel ik de kans van slagen op een zetel.
Dat is inderdaad een goede analyse. Het verbaasd mij altijd dat de PP wel zetels haalt in andere landen, zoals Duitsland, masr het nooit lukt in Nederland. Wat doen zij daar anders dat werkt, is misschien eens nuttig om naar te kijken. Daarnaast komt de PP bij mij ook nooit naar voren bij stemwijzers. Heb er dit jaar 3 verschillende gedaan, maar geen één keer kwam de PP naar voren. Dat zal met zoveel zwevende kiezers in NL ook meespelen, dat jullie daar niet zichtbaar zijn.
De naam "Piratenpartij" blijft ook zoiets onzinnig.
Ja, ze zien dat als een geuzennaam, ik zie het als iets bijna kinderachtig - Door jezelf onder die naam te positioneren zal je nooit serieus genomen worden imo.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Jebus4life7 november 2025 21:30
Dat hoor ik van veel meer mensen. Ik vrees dat de naam de partij meer slecht dan goed doet. Aan de andere kant; de naam geeft ook bekendheid. Een snelle switch is misschien ook niet verstandig. Dit blijft toch een soort achilleshiel en afremmende factor ben ik bang.
Je zegt letterlijk in de eerste zin dat de naam slecht doet gezien de reacties van mensen om je heen, maar dan houd je vervolgens vast aan dat negatieve ding, aan de naamsbekendheid, die letterlijk dus slecht is voor de partij.

Zo snel mogelijk een twist en een nieuwe naam voor de piratenpartij moge dit ooit nog iets bereiken, want bijna niemand neemt ze meer serieus. Een verandering is misschien eng maar ze hebben niet eens zetels, "they got nothing to lose" dus ze kunnen zoveel experimenteren. Als je 25 zetels had dan was dat wel even iets anders..... Oef.

[Reactie gewijzigd door Feroxxy op 8 november 2025 02:58]

De naam is niet zo relevant, puur marketing waar je best wat mee zou kunnen doen.


De partijpunten zijn het probleem. Er zitten goede tussen, maar ook die helemaal nooit aan zullen slaan. Diverse partijprogramma's gelezen en deze was eigenlijk tenenkrommend (vraag me niet welke punten precies, dit is hetgeen ik onthouden heb).


Overigens zijn er veel partijen die in hun "verkort puntenlijstje" en 'beantwoording stellingen" (op diverse stemwijzers bijvoorbeeld) een vertekenend beeld geven t.o.v. hun verkiezingsprogramma of zelfs zaken dusdanig slap omschrijven dat het nog alle kanten op kan gaan. Daarmee bedoel ik door de manier van beschrijven kun je zowel lezen dat ze voor of tegen een bepaalde stelling zijn.
Queeny Rajkowski van de VVD zit toch ook nog in de Kamer? Die is in 2022 nog verkozen tot meest digibewuste Kamerlid.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @ocn7 november 2025 15:49
Die doet (of iig deed) inmiddels Asiel & Migratie bij de VVD. Nog steeds veel kennis hoor, maar cyber is niet meer haar belangrijkste portefeuille.
Je bedoelt denk ik digitalisering, in plaats van cyber. Cyber wordt vaak geassocieerd met cybersecurity. Rajkowski heeft afgelopen periode inderdaad een andere portefeuille gehad, maar daarvoor zat ze wel in de Commissie Digitale Zaken (en dat deed ze goed). Dus als het gaat om bemensing vanuit de VVD kan ik me best voorstellen dat ze hier opnieuw voor wordt gevraagd aangezien Buijsse niet terug komt.

[Reactie gewijzigd door Getest op 7 november 2025 19:57]

Ik heb zelf ook op Barbara gestemd. Haar inzet voor digitale zaken sta ik volkomen achter. Hopelijk komt er weer meer kennis en prioriteit voor dit onderwerp binnen de Tweede Kamer.
Voor mij was de motie tegen chat control genoeg om voor Barbara te kiezen. Goed bezig!
Ha!

leuk om te lezen, ik heb serieus overwogen om op Barbara te stemmen maar niet zo’n GL/PVDA stemmer.

Leuk om te horen dat Kathmann zoveel voorkeursstemmen heeft gekregen, imho terecht verdient!

Uiteindelijk door nerd vote op Hanneke van der Werf gestemd omdat ik het met de strekking van Bert Hubert wel eens ben! Meer kennis van digitale zaken in de kamer!
Ik heb mijn best gedaan door op de PP te stemmen.
Helaas zonder gevolgen.
Sorry Saira.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn