Door Donovan Kerssenberg

Redacteur

Een snufje titanium en een schep AI

Samsung Galaxy S24 Ultra Review

08-02-2024 • 06:00

276

Singlepage-opmaak

Conclusie

Hoewel de Samsung Galaxy S24 Ultra er op het eerste gezicht niet heel anders uitziet dan de S23 Ultra, zijn er genoeg noemenswaardige verschillen. Het scherm is plat en een stuk helderder, het frame is van titanium. De accu heeft dezelfde capaciteit als die van de S23 Ultra, maar gaat langer mee op een lading. Daarnaast wordt het toestel niet vijf, maar zeven jaar lang ondersteund door Samsung wat betekent dat het tot 2031 wordt voorzien van updates en OS-upgrades krijgt tot aan Android 21.

Het element waar Samsung het hardst over schreeuwt, AI, is een leuk extra, maar niet iets om speciaal voor naar de winkel te rennen als je al een S23- of Fold5-smartphone hebt, aangezien deze functies ook beschikbaar zullen zijn op die toestellen. Dat komt omdat veel van deze AI-functies niet op de telefoon worden uitgevoerd, maar in de cloud van Samsung of Google. Dat geldt overigens niet voor alle AI-functies. Het aanpassen van de stijl van teksten wordt bijvoorbeeld wel op het toestel zelf uitgevoerd. Sommige features zijn bovendien nog niet beschikbaar in het Nederlands, waarbij Samsung er in de toekomst geld voor zou kunnen vragen. Wat er zit, werkt over het algemeen redelijk goed, dus wie weet heb je er wat aan. AI is vooral een leuk extraatje voor de One UI 6.1-software gebaseerd op Android 14, die ook in andere opzichten allerlei extra opties en apps bevat.

De camerahardware van de S24 Ultra is nauwelijks gewijzigd, maar dankzij AI schiet het toestel toch prachtige plaatjes. De enige camera die vernieuwd is, is de telecamera. Die kan nu 5x vergroten in plaats van de 10x die de telecamera van de S23 Ultra kon. Toch schiet de nieuwe camera mooiere plaatjes, dankzij de grotere sensor, grotere hoeveelheid pixels en de hulp van kunstmatige intelligentie.

De S24 Ultra is de enige uit de serie die is uitgerust met een Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3. Deze snelle, energie-efficiënte soc laat alle apps en handelingen vloeiend uitvoeren. Het spelen van de zwaarste games en apps gaat zonder problemen, horten of stoten. De chip throttlet wel iets sneller dan verwacht.

Kortom, de Samsung Galaxy S24 Ultra is een fijne update met genoeg veranderingen om de aanschaf van een nieuwe smartphone te rechtvaardigen. De enige reden om niet meteen naar de winkel te rennen voor dit toestel is als je al een S23 Ultra hebt, zeker als het om de kunstmatige intelligentie gaat. Houd er verder rekening mee dat de S24 Ultra de enige smartphone in deze serie is die 50 euro duurder is dan zijn voorganger bij introductie.


Lees meer

Reacties (276)

276
274
64
2
0
168
Wijzig sortering
Bij elke iPhone lees ik in bijna elk commentaar dat de prijs veel te hoog is, Apple Tax, fanbois etc etc. want € 1445 voor het duurste model. Maar dit topmodel van Samsung kostte bij uitkomen net zo veel: € 1449 bij de goedkoopste aanbieder, volgens prolicewatch. Bij die iPhone 15 Pro Max recensie staat als minpunt ‘duur’. Bij het net zo dure Samsung topmodel staat dat niet. Want het is alleen duur als het een Apple is of zo?
Simpel, mijn s24+ was maar 730 euro zonder inruil. Dat was op de launchdag, voor de s24U betaalde je minder dan 1000 euro, en dat was dan voor de 512GB versie waar de iPhone 15 pro max met zo veel geheugen ruim 1700 euro kost, ruim 70% duurder en dus zeker duur te noemen itt Samsung.

Je blind staren op adviesprijzen en dus fictieve prijzen moet je jezelf aanrekenen. Mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is betalen mogelijk wel te veel maar doen dat gelukkig helemaal zelf :)

Voor mij was dit juist een goedkoop toestel, netto heb ik maar 430 betaald door het inleveren van mijn 2 jaar oude toestel. 215 euro per jaar ben ik dus kwijt :9 Das simpelweg een koopje voor het hebben van 1 van de beste toestellen van het moment. En over 2 jaar herhalen we dat trucje gewoon weer...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

Het trukje is juist, dat Samsung je laat denken alsof je een goede deal hebt gemaakt, echt niemand gaat de volle prijs voor een Samsung betalen, is weer een poging om Apple te kopiëren, terwijl de Galaxy gewoon een minderwaardig toestel is...
Je ziet 't ook aan de verkoopcijfers, Samsung zakt steeds verder weg, ondanks alle wanhopige reklame campagnes, omkopen van reviewers enz...
Waarom zou ik een telefoon kopen als ik het geen goede deal vind? Voor mij was dit dus een goede deal...

Welk toestel minderwaardig is 100% persoonlijk. Ik hoef geen iPhone ook niet voor (minder dan) de prijs die ik bij Samsung betaal, het is gewoon niks voor mij dat de fabrikant mij gaat vertellen wat ik wel en niet mag doen op mijn eigen toestel (iig niet in de mate waarin Apple dat doet). Dat is imo dus een slechtere deal. Gelukkig kan iedereen dat zelf beoordelen want dat is dus gewoon persoonlijk wat je beter of fijner vindt!

Punt hier was natuurlijk dat de prijs feitelijk gewoon lager ligt (terwijl er wat anders beweerd werd) en dat dat niks met meningen te maken waar jij nu op aan probeert te sturen.

Ik verbeter dus feitelijke informatie en jij probeert dat op basis van je mening af te kraken, maar helaas zeg je feitelijk juist helemaal niks en daar hebben we dus ook niks aan in een discussie over de daadwerkelijke prijs 8-)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

https://www.bbc.com/news/business-68002846
Toch jammer dat Samsung door de realiteit wordt ingehaald,
Nu ook met vlak glas
Google services noemen we AI😂😂😂
Heeft ook echt met de discussie te maken. Je hebt dus echt niks zinnigs te zeggen.
Want Sam en Sung vertellen je niet wat je wel en niet mag op je telefoon? Met die gekke widgets of stomme laag van samswung wat eroverheen zit.

Je staart je blind op recensies die zeggen dat Apple bepaald wat jij mag doen maar ik heb alles van Apple thuis en zie gewoon geen verschil met Windhoos 10 en 11?? Ook Android bepaald wat jij wel en niet mag. Ze geven ultra veel keuzes in een andere benaming zoals iOS ook heeft maar dat betekend niet meer vrijheid.

Noem eens wat dingen op die volgens jou meer vrijheid geven dan?
Want Sam en Sung vertellen je niet wat je wel en niet mag op je telefoon? Met
Jammer dat je niet normaal kan praten, dat zegt eigenlijk al genoeg maar lees dit artikel eens:

nieuws: Apple past App Store Connect-platform aan om alternatieve appstores t...

Dat kon (of kan?) dus allemaal niet en op Android wel. En daarmee is het overigens nog (lang) niet op het niveau van Android mbt vrijheid maar het gaat wel de goede kant op.
Met die gekke widgets of stomme laag van samswung wat eroverheen zit.
En dan zeg je dat ik me blind staar? Ik kan elke skin kiezen die ik wil :Y)

En welke gekke widgets bedoel je? Die ik helemaal vrij kan plaatsen op mijn homescreen waar ik wil? Of als het me niet aanstaat gewoon een andere launcher installeren? Een iPhone is echt enorm beperkt, en dat is prima maar dat maakt het niet beter enkel beter voor jou (of een ander) maar niet voor iedereen...

Kan je icoontje al verwijderen van je homescreen of moet je nog steeds z'n dom mapje aanmaken om die bloatware op een iPhone te verbergen?
De grootste mislukking van open Android is wel NFC betalingen, jaren achterstand hebben ze ondertussen...
Haha je weet het mooi te verzinnen, ondertussen betaal ik al (iets van 3) jaren langer succesvol met NFC dan een iPhone uberhaubt de mogelijkheid had om in Nederland met NFC te betalen :Y)

Welke problemen zou ik volgens jou moeten ervaren? Merk er tot op heden namelijk niks van...

Maargoed je erkent iig dat het open(er) is op Android dat is al een stap in de goede richting (want daar ging de discussie om, niet om jouw waardeoordeel). Eerder erkende je ook al dat een Samsung inderdaad goedkoper te krijgen is dan Apple. Je leert elke dag wat bij zo te merken!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

iCult(ure), echt een goed bron :+

Van dat hele verhaal is 99% hun mening die uiteraard anti-Android is.
De grootste mislukking van open Android is wel NFC betalingen
Hoop bombarie daar over maar liefst 1 bank waarvan de ondersteuning voor draadloos betalen uiteindelijk is gestopt (en daarna weer beschikbaar is gemaakt via Google Pay). Als dat de grootste mislukking is van open Android dan valt het allemaal wel mee hoe slecht het is :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

Welk trucje heb je het dan over? Ik kan me geen enkel product bedenken waar ik ooit de adviesprijs betaald heb. Daarbij zijn er genoeg mensen die de volle prijs voor Samsung betalen, als je het dan hebt over de actuele prijs en niet de adviesprijs. En de Galaxy is alles behalve een minderwaardig toestel, het is een ander toestel. Dat zijn twee heel verschillende dingen.
LoL. Als dat een voor iedereen haalbare prijs was, waarom staat ie dan niet in de pricewatch? De pricewatch kijkt niet naar adviesprijzen, die liggen meestal veel hoger, maar naar winkelprijzen van aangesloten aanbieders. Dat zijn de grotere winkels, die veel omzetten en met eigenlijk altijd de scherpste prijzen.

En een inruil telt al helemaal niet mee, want die heeft ook gewoon dik geld gekost. Dan kan ik ook zeggen: Deze iPhone kost maar de helft, want ik ruil m’n vorige in.
Ik leg toch precies uit wat ik met en zonder inruil heb betaald, waarom zou ik dat er nou bijzetten? Juist om dit soort opmerkingen voor te zijn, helaas niet gelukt dus...

De pricewatch is betaald om in vermeld te staan dus daar staan helemaal niet alle winkels in en sowieso geen aanbiedingen dmv kortingcodes. Dus die pricewatch-prijs is alles behalve leidend om te bepalen wat een toestel op dit moment kost. Het is gewoon een tool als vele andere om de laagste prijs te vinden die binnen die tool bewchikbaar is, niet de laagste prijs in het algemeen. Dus soms staat daar wel het goedkoopste en soms niet...

En iedereen kan gewoon 15% of 20% kortingcodes krijgen voor de Samsung memberstore hoor, maarja dat zal je in de pw dus ook niet zien.

Als jij enkel van de pw uit wilt gaan, niemand houdt je tegen, ik doe dat dus in dit geval niet en kan daardoor een hoop besparen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

Je hebt 100% gelijk en niet zoals @watercoolertje beweerd. Ik kijk nu bij Vodafone voor de Samsung Ultra en ik heb afgelopen september op de dag van de lancering minder betaald voor mijn iPhone 15 Pro dan de 1200 euries die ik nu bij Samung zie staan.

Nu betaal je 1200,- voor de Ultra bij Vodafone en voor de iPhone 15 Pro Max 1296,-. Nou, met 96 euro verschil is het bedrag veeeeeeeeel kleiner dan de kwaliteit. Überhaupt moet men nog maar zien of een Ultra het tot 2031 gaat redden als je hem nu aanschaft. Met de iPhone 15 Pro kan je hier veel beter op vertrouwen, kijk bij beide namelijk in het verleden.
Je hebt 100% gelijk en niet zoals @watercoolertje beweerd. Ik kijk nu bij Vodafone voor de Samsung Ultra en ik heb afgelopen september op de dag van de lancering minder betaald voor mijn iPhone 15 Pro dan de 1200 euries die ik nu bij Samung zie staan.
Waarom zeg je niet hoeveel dan inclusief uitleg (en dan niet het stukje verbergen wat je via je abonnemt afbetaald)? Buiten dat Apple bijna geen korting geeft (en toestaat) dus dat het sowieso uiterst ongeloofwaardig is dat je goedkoper uit bent.

Daarnaast is de 15 Pro vergelijkbaar met de S24+ en niet de S24U.
Nou, met 96 euro verschil is het bedrag veeeeeeeeel kleiner dan de kwaliteit.
Klopt de Samsung S24U breekt de achterkant niet als je hem probeert te buigen en de iPhone 15 Pro Plus breekt wel z'n achterkant als je hem probeert te buigen.

https://youtu.be/IS0SItAzEXg (zie 7 minuut en 20 sec)

Dus ik hou liever die (volgens jou) 96 euro (in mijn geval meer dan 600 euro maargoed) in m'n zak voor een telefoon die niet zo makkelijk breekt en heb dus de Samsung gekocht.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

Waarom zou ik proberen mijn peperdure telefoon te buigen? 8)7 Zo te zien aan de zijkant was hij al flink beschadigd, dus in hoeverre weten we dat het daar niet ook aan ligt?

Het is gewoon raar dat bij telefoonbesprekingen er steeds van alles bij gehaald wordt wat er nauwelijks nog mee te maken heeft.

cc @PVDK007
Ik zou het nog begrijpen als het een wedstrijd was tussen club A en club B, maar het ís geen team-sport, het zijn telefoons. Het zijn computers. Het zijn apparaten om mee te internetten, bellen, spelletjes op te spelen, video te kijken.

Toch heerst er hier op tweakers als het gaat om iOS / Android of macOS / Windows etc constant een misplaatste sfeer van concurrentie. Van Wie Heeft De Grootste. Van verplassen. Van elkaar de maat nemen. En niet alleen in de commentaren. De eerste de beste podcast die ik luisterde, zaten de redacteuren binnen een paar minuten alweer te gniffelen om een iPhone-afzeik 'grap'. "Laat maar", denk ik dan.
Waarom zou ik proberen mijn peperdure telefoon te buigen?
Niemand stelt dat jij dat wilt of moet willen.

Er wordt gesteld met zogenaamde minderwaardige kwaliteit en zodoende komt die vergelijking dus ter sprake, een vergelijking die het tegenovergestelde van zijn bewering aantoont. Heeft niks met jou te maken of wat jij wel/niet wilt maar puur een reactie op zijn stelling.
Het is gewoon raar dat bij telefoonbesprekingen er steeds van alles bij gehaald wordt wat er nauwelijks nog mee te maken heeft.
Dat hoef je mij iig niet aan te rekenen, ik reageer op anderen die dat doen. Ik ga er dus wel op in maar haal het zelf niet dus juist niet uit het niks aan.

99/100 van mijn reacties zijn gewoon op mensen die zaken beweren die of niks met de discussie te maken hebben en/of niet (helemaal) kloppen, en dan kaats ik simpelweg de bal terug.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

Wacht een paar maanden en poef, 1000 euro
1300 euro voor een telefoon en niet eens een oplader erbij. Het is toch eigenlijk wel treurig.
Op zich vind ik het niet onlogisch. De bulk van de mensen zal immers al een bestaande oplader hebben. Aangwzien die tegenwoordig (iig in de EU) verplicht dezelfde USB-C aansluiting moeten hebben kan je die gewoon blijven gebruiken.

Scheelt weer een hoop onnodige e-waste.

En voor de mensen voor wie dit hun eerste telefoon is, of de eerste met een USB-C lader, die kan je al krijgen vanaf een euro of 5. Dat zijn de kosten dus ook niet, op het totaal plaatje gezien.

En wat die 1300 euro betreft: in de praktijk betaal je meestal minder bij Samsung. Ze hebben vaak, zeker net na release, ook allerlei cash-back acties en andere acties.

Zo kreeg ik cash back (ik dacht 160 euro, hing van je gekozen geheugen af) toen ik mijn huidige S23 Ultra kocht, en kreeg ik ook nog gratis een Samsung Watch5 smarttwatch van ik meen 260 euro erbij. Als je dat van het bedrag aftrekt wordt het al meteen een stuk aantrekkelijker.
Maar inmiddels is dat al een paar iteraties aan de gang waarbij de meeste laders dus al enkele jaren oud zijn en er intussen ook wel een paar kapot zijn. Dan heb je opeens niet meer al die laders over. Toen ze hiermee stopten hadden de meeste telefoons 2A laders. Dat is dus maximaal 10W laden. Het topmodel van 1.200+ euro zou gewoon de 45W lader erbij moeten hebben. Dat je het voor de mindere goden niet doet als de A-serie is dan veel logischer.
Koop je die toch zelf met het aantal poorten dat je nodig hebt? Zou raar zijn als je een anker of ander merk vier of vijf poorts van Samsung krijgt en toch is dat hier het meest handig opladen. Je hebt vaak toch een paar plekken waar je wel meer wilt opladen dan enkel je smartphone.
De keuze hebben prima, maar iedereen een 45W lader in de doos met één laadpoort is echt grote e-waste voor niks.
Komt nog bij, batterij degradatie bij hoge snelheid laden. Als je die hoge snelheid niet nodig hebt, beter rond de 20-30W houden dan soms wel 100W wat je tegenwoordig ziet. Dat houdt zich niet lang, paar jaar tops en dan is je accu slecht.
Ik vind 1100 euro voor een telefoon niet bepaald aantrekkelijk geprijsd. Maar ieder zijn ding natuurlijk. Dat ze het om e-waste doen maar dan wel weer ieder jaar een telefoon uitbrengen met minimale verbetering die iedereen dan moet kopen of iig de Samsung fans is natuurlijk ook tegenstrijdig
Ligt er aan hoe je het bekijkt. Ik ken mensen waarvan het hun main device is, een laptop/tablet, camera en telefoon samen zijn niet goedkoper.

Ik heb zelf ook altijd geroepen dat ik niet meer dan €600 aan een telefoon ga uitgeven . Kans is groot dat mijn volgende toestel significant duurder word.

Mijn PC kost het dubbele van zo’n Samsung en daar zit ik een fractie van de tijd achter vergeleken met mijn telefoon.
Ik heb een dedicated camera maar maak meer foto’s met mijn telefoon.
Ik betaal er mee, authenticeer mezelf er mee, bankier er mee, luister muziek, kijk films/series er op, shop er mee, en main informatie en communicatie device.

Ja €1300 of wat dat betreft €1000 is een flinke bak geld maar voor het apparaat wat vee mensen zóveel gebruiken?
Vind het perspectief dan nogal anders.
Zo moet je er denk ik wel naar kijken ja. Als je dan nog verder gaat en de prijs per uur gaat berekenen denk je er waarschijnlijk nog anders over.
Stel je gebruikt je telefoon 2 jaar en hij is nog 300 euro restwaarde. Als je dat terugrekent naar prijs per dag zit je op ongeveer een euro per dag. Als je 4 uur screentime per dag hebt betaal je dus maar €0,25 per uur.
Deze discussie wordt iedere keer weer opnieuw gevoerd en ik denk dat het er op neerkomt dat mensen elkaar niet begrijpen.
Ik ervaar van de objectief betere smartphones niet veel extras. Ik maak zelden fotos, game er niet op en kijk zelden films/series. Het browsen wat ik doe gaat niet sneller of beter op dit soort telefoons dat op een midrange model.
Maar voor iemand anders kan het verschil in ervaring veel groter zijn. En als het voor die persoon het geld waard is, waarom niet.
Iemand anders snapt bijvoorbeeld niet waarom ik veel geld uit geef aan audio. Als je het alleen als achtergrond geluid gebruikt, heb je niet zo'n groot verschil in ervaring.
En dan is er ook nog een behoorlijke groep voor wie het überhaupt niet te betalen is. Dan is de "keuze" natuurlijk makkelijker. Vanuit die situatie is het ook lastiger om je in te denken dat je zo veel geld zou uitgeven aan een telefoon.
Ja ok maar kan dat dan allemaal niet met een telefoon van 4-500 euro? Mij lukt dat wel. Ik heb een Pixel 7a en doe dat ook allemaal.

Ik slaap ook 8 uur per dag in mijn bed, moet ik dan ook persee een Auping van 8000 euro kopen? ;)

Maargoed ieder zijn keuze he, als je het maar voor jezelf kunt verantwoorden is het geen probleem.
Idd dat is de echte vraag: is die 6-700 euro waard dan een mid range phone
Volgens mij ligt het zo dat ze veelal besparen op de camera's bij midrange. Dus, camera's belangrijk? High-end. Boeit de camera je niet echt? Mid-range. Er zijn wel meer verschillen maar de camera is wel bijna altijd waar je het verschil het meest zult merken.

High-end is wel een dag en nacht ander ervaring als Tweaker zijnde, dat wel. Veelal waardeer je dat pas wanneer je high-end gewend bent en (tijdelijk) downgrade naar low/mid range. Voor de niet-Tweakers denk ik niet dat ze dat verschil zullen merken of uberhaupt gaat boeien. Dus zo een midrange A54 lijkt me top voor de meesten, plus je bespaard er ook wat geld mee ^^

[Reactie gewijzigd door Thomas A. op 22 juli 2024 13:32]

Pixel 7a of samsung A54 zal je in de meeste gevallen even goed foto's nemen. Je hoeft niet ultra high end te nemen als dat belangrijk voor jou is.


Heb zowel high end als mid range gebruik en eerlijke zie ik amper/geen verschil . Wel een tweaker maar geen zware gebruiker misschien daarom.
Mid range is max 350/400 en de high end is max 800
Wel deze zijn 400 en 339 euro, mid range dus
Een investering in een goed matras zal zichzelf zeker terugverdienen voor mensen boven de 35. Helemaal als je niet van het regelmatig aan gezonde beweging doet (wandelen, fietsen, tuinieren, klussen).
Want een goed matras is de vervanging van gezonde beweging?

Waarbij goed bij matrassen nog uiterst vaag is, aangezien er (bijna) geen vergelijkbare (objectieve) parameters zijn.
En een matras wordt vaak meer dan 10 jaar gebruikt. Leuk dat een matras volgens de consumentenbond nu goede ondersteuning biedt, maar diezelfde test doen ze niet over 5 en 10 jaar nog een keer.

Sorry dat ik getriggered overkom, maar recent nieuwe matrassen gekocht en voor iemand als ik, die van tevoren veel probeert uit te vogelen, zijn matrassen een drama product.
Een Emma matras met 5 lagen verschillend schuim (waarvan sommige 2 cm dik). Wat er heel ge-engineered uitziet, maar waarbij onduidelijk is wat het exact bijdraagt.
Een M-line matras met allerlei bollen erin verwerkt. Vast duur om het zo te maken, maar waarom is het beter? Geen hond die het mij uit kan leggen.
Haha om die reden kopen wij om de 5j nieuwe matrassen van gemiddelde prijs. Iedere keer in promotie. Prijs rond de 1250€ voor 2 keer 90x200.

Onlangs nieuwe kussens gezocht nog grotere troep dan de matrassen.
Klinkt als een redelijk alternatief. Mijn probleem is dat ik een negatieve ervaring heb.

Mijn dochter ging op zichzelf 3 jaar geleden en kocht voor weinig eetkamerstoelen bij VidaXL. Belangrijkste reden: ze zaten ok.
Na 1-2 maanden was dat ok zitten over (zoals ik het omschreef "een houten plank zit comfortabeler").
Dus besloot ik de zitting opnieuw te vullen. Wat bleek. De houten basisplank was van afgedankt betonmultiplex (met betonwaas er nog aan, afgedekt met een stukje doek) met als kussen een stuk piepschuim. Wat initieel best comfie zit, maar vrij snel een snoeiharde pannekoek wordt. Maar dat zie je pas als je de boel uit elkaar trekt. Piepschuim vervangen door echt schuim en ze zitten weer prima.

Voor matrassen geldt denk ik hetzelfde. Je probeert misschien wat en als je er een tegenkomt die comfortabel ligt, koop je die. Dan blijft de vraag: hoe liggen ze over een jaar, of 3 of 5.

Ik wil dus iets meer achtergrond dan 'alleen' maar, hij ligt nu lekker.

Uiteindelijk heb ik nu matrassen voor (ik geloof) €1700 voor 2 keer 80x200. Geen bekend merk, maar met een goed en geloofwaardig verhaal (en zonder allerlei poespas met 400 verschillende lagen schuim) en heeel veel goede reviews. Waarbij voor mij de reviews het goede verhaal bevestigen en niet zozeer goede reviews = goed product.

Qua kussens snap ik je helemaal. Wat ik uiteindelijk gedaan heb, is een wat harder kussen gekocht. De vulling eruit gehaald (en bewaard) tot het voor mij comfortabel was. Na een half jaar oid, nadat het wat ingezakt was door gebruik, weer wat vulling terug om weer op hetzelfde niveau te komen.
Noem je dat gemiddelde prijs?
Een degelijke pocketveringmatras hoeft niet meer dan €400 te kosten.
En van de traag-, multi-, nasa-, gelschuimflauwekul moet je gewoon weg blijven.
Ik vind een goede nachtrust heel belangrijk en 625€ per persoon voor 5 a 6j goed en stevig ondersteund te liggen niet teveel geld.
Ja en met Samsung Dex kun je hem ook nog eens als Desktop-pc gebruiken.
Ik had eens mijn adapter van mijn laptop vergeten dus die viel na een aantal uur uit. Plug gewoon mijn S23 Ultra aan het scherm met USB-C (die tevens KVM is) en ik kon gewoon verder (op Teams e.d.).
Klopt, een telefoon is een manusje van alles en van alles middelmatig. Muziek beluister ik op mijn ipod, photo's maak ik met mijn camera. Mailen en werkwn op mijn pc/laptop.
En die heb je altijd allemaal bij je? Lijkt me niet heel prettig :X

Ik heb al die devices ook allemaal maar niet allemaal altijd bij me
Ja €1300 of wat dat betreft €1000 is een flinke bak geld maar voor het apparaat wat vee mensen zóveel gebruiken?
Vind het perspectief dan nogal anders.
Niet mee eens, vind ik niet echt een goeie maatstaaf om een prijs mee te rechtvaardigen

Er zijn in de wereld zoveel producten die je echt heel vaak gebruikt.. zou jij het ook normaal vinden als die dingen ook tegen de 1000 euro kosten?

Ik gebruik bijvoorbeeld me scheermachine elke dag en doe dat al jaren lang, toch zou ik daar nooit 1000 euro voor neerleggen

Als de hardware gewoon zoveel kost kan ik het nog begrijpen, maar volgens mij is dat ook niet het geval

Dus waarom en waarvoor moet er zoveel betaald worden?

Niet omdat hij zoveel gebruikt wordt maar imo meer omdat het een top product is, van Samsung en hoge prijzen bij de consument het gevoel geven dat ze het beste van het beste binnen halen.. en natuurlijk omdat ze er mee wegkomen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 13:32]

Maar als je je vaak scheert koop je dan ook niet een goed scheerapparaat ipv een budget ding als je de middelen daar voor hebt?

Ik rijd amper auto en maak weinig kilometers én auto's interesseren me niet dus ik heb geen dure auto.
Mijn ouders maken veel kilometers en rijden met grote regelmaat het land door, hebben de middelen dus vinden een goede auto belangrijk.

Gebruik je een apparaat vaak en vind he het het waard om daar in te investeren is dat toch prima? Niemand dwingt je om een telefoon van €1000+ te kopen :?

En hardware kosten is ook zo'n dooddoener. Die hardware komt niet zomaar in die vormfactor met kant en klare software uit de lucht vallen. En zelfs met al die kosten bij elkaar opgeteld zal Samsung er inderdaad nog winst op maken, raar zeg voor een commercieel bedrijf wiens doel letterlijk is winst maken :?
Maar als je je vaak scheert koop je dan ook niet een goed scheerapparaat ipv een budget ding als je de middelen daar voor hebt?
Als er een duidelijke meerwaarde is ten opzichte van dat budget ding? Absoluut!

De vraag is waar de meerwaarde ligt van een smartphone van 1300 euro ten opzichte van eentje van 600-700 euro. Ik heb er zelf eentje van de laatste categorie. Mijn smartphone is een zeer belangrijk item, zeker ook op professioneel vlak. Ik moet er heel vaak mee bezig zijn.

Maar concreet zie ik de meerwaarde niet om dubbel zoveel uit te geven. Ik heb een uitstekende batterijduur, de SD8+ Gen 1 is meer dan snel genoeg en zal dat de komende 2 jaar ook nog blijven, draait Android Auto perfect, veel opslag en RAM, een groot en goed scherm, en ga zo maar door. Foto's zijn dik in orde voor een smartphone, als het ECHT goed moet zijn pak ik er sowieso de fullframe even bij want daar kan toch geen enkele smartphone aan tippen, ook niet die van 1300 euro.

Misschien als je heavy gaming wil doen, dat je dan geholpen bent met de allersnelste SoC in de vorm van de SD8 Gen 3, dan kan ik me er nog wat bij voorstellen. Maar dat is zowat de enige use case die ik me kan voorstellen.
Ik denk dat het allemaal heel persoonlijk is. Ik heb best veel geld over om zo snel mogelijk met men apparaat te kunnen werken. Ik kan me echt snel druk maken als het even niet kan volgen. Ik ben recent papa geworden en vind het ook leuk dat ik met gemak, snel en in elke situatie iets kan vast leggen.

Je kan dat zeker ook met een midrange Android. Maar het scheelt toch. Als iemand foto’s of filmpjes van onze zoon doorstuurt dat ie met zen eigen gsm heeft gemaakt dan staat dat toch in schril contrast tegenover onze iPhones. En zeker nu phones amper verouderen vind ik het best een investering. We hebben hier een iPhone 12 Pro Max, een iPhone 14 Pro Max, een iPhone 12 mini, een iPhone 12. En je merkt eigenlijk weinig verschil in gebruik en kwaliteit van foto’s en filmpjes.

Ik kan wel zeggen dat de 14 pro Max de laatste phone is die we nieuw aanschaffen. Vanaf nu gaat dat gebeuren via swappie, een toestel van 2 generaties oud. Snel zat en je betaald niet de volle mep. Maar dan toch eerder dat dan een midrange Android.
Ik vind € 1100 of € 1300 toch wel erg duur voor een telefoon. Nu ben ik geen zware gebruiker en zeker geen gamer. Ik heb wel een Fold 4 en die is inderdaad heerlijk om mee te werken, maar vooral om dat grote scherm. Daarnaast heb ik ook nog een A53 die ik vooral als fietscomputer gebruik. Als ik onderweg de A53 als smartphone gebruik kan ik daar eigenlijk alles mee wat ik op de Fold zou willen doen. Opstarten van apps gaat iets trager, scrollen gaat iets minder soepel maar het werkt wel. Bankieren, muziek luisteren, film kijken browsen, het gaat allemaal. Het verschil in snelheid is daarbij minimaal. Muziek en film zijn in snelheid natuurlijk beperkt door de snelheid van het medium. Veel zaken als bankieren en browsen zijn meer afhankelijk van de snelheid van de gebruiker en/of de internetverbinding.

Na twee jaar heeft een S24 waarschijnlijk nog een waarde van € 300,- à € 400,- Na drie jaar misschien nog € 200,- Dan zit je nog steeds op een kostenpost van minimaal € 300,- per jaar.
Met de geringe updates van de laatste jaren koop je een dergelijk flag-ship niet meer om twee, maar zeker drie à vier jaar te gebruiken. De ondersteuning en bouwkwaliteit is goed genoeg om de telefoon zelfs vijf à zes jaar te gebruiken, maar tegen die tijd kan de accu wel eens problemen geven en zullen de nieuwe flag-ships echt wel wat beter zijn.
1100 euro is veel geld maar uiteindelijk positioneert Samsung zich hiermee ook in de top qua product, qua prijs. Ze zijn geen prijsvechter, en zelfs de prijsvechters zoals Xiaomi zijn niet echt goedkoop meer.

Dat een nieuwe generatie marginaal beter is ben ik met je eens, helaas is dat voor ieder merk. Voor menig gebruiker komt die ook makkelijk weg met een ietwat minder top end model.

Wellicht is dat ook waarom men dit soort modellen hoog prijst, een betere marge en dus meer winst ondanks dat ze minder verkopen.
Ook uitgesmeerd over 7 jaar niet? Ik heb met mijn iPhone 6 ook de acht jaar aangetikt met enkel een nieuwe batterij ergens in het midden. Dan loop je ook echt wel tegen grenzen aan.
Dat ze het om e-waste doen maar dan wel weer ieder jaar een telefoon uitbrengen met minimale verbetering die iedereen dan moet kopen of iig de Samsung fans is natuurlijk ook tegenstrijdig
Samsung geeft 7 jaar updates. Je hoeft dus niet elke jaar een nieuwe te kopen. Als je er een beetje voorzichtig mee bent haal je dat makkelijk. Als je de telefoon haalt zodra de prijs iets gezakt dan betaal je per jaar niet zo heel veel. Verder kun je als "Samung fan" ook hele goede nieuwe toestellen kopen voor onder de 400 euro. Ik snap niet zo goed waar je naar toe wilt met je bericht.
Mensen moeten natuurlijk niets kopen, daar gaat je denkwijze al mank. Maar waarom telefoon fabrikanten, laptop fabrikanten e.d. ieder jaar nieuwe modellen uitbrengen is simpelweg voor het lifecycle management dat de klanten verwachten, niet voor die halve man en een paarde kop die ieder jaar wil upgraden.

Maar zodat de mensen met oudere hardware die dese willen vervangen altijd kunnen kiezen uit een recent model. Telefoons gaan tegenwoordig 3-4 jaar mee, laptops over het algemeen wel een jaar of 5, maar de bedrijven of consument die ze dan vervangen na die periode doen dat vaak wel graag met een recent model dat dan ook zeker weer zo'n gebruiksperiode mee kan.
Het milieuargument gebruiken voor een telefoon die vanuit het Verre Oosten, per luchtvracht ingevlogen wordt en waarvoor allerlei schaarse grondstoffen gebruikt worden, die bij delving voor milieuschade zorgen, is je zelf iets wijsmaken. Zeker omdat je vorige telefoon nog zeker 2, 3 of zelfs zeker 4 jaar mee kon gaan.
Is het ook niet. Heb je ook helemaal niet nodig. Type dit vanaf een s21fe. Hoop er nog zo'n 2 jaar mee te doen. Dan heb ik 4 jaar een erg fijne telefoon gebruikt voor 400 euro.
Dat wordt vaker geroepen, en de redenering klopt wel, maar de nieuwe telefoon is niet bedoeld voor de mensen die vorig jaar de S23 hebben gekocht. En misschien ook wel niet de mensen die de S22 hebben gekocht, maar juist alle mensen die toe zijn aan een nieuwe telefoon.

Als ik jouw redenering volg, zou Samsung prima 1x per 3 jaar een nieuwe telefoon uit kunnen brengen. De ondersteuning is dan nog 4 jaar dus dat is prima. Alleen ga jij waarschijnlijk geen drie jaar oud model kopen als je aan een nieuwe telefoon toe bent. Als de volgende Ultra een S27 Ultra is en jij bent in 2026 toe aan een nieuwe telefoon, kies je dan voor een ruim 2 jaar oud model of wil je dan toch een nieuwere?
Als je een beetje zocht, kon je tijdens de preorder periode behoorlijk wat korting krijgen. Zo heb ik een S24 Ultra 512GB met inruil van een S22 256GB kunnen kopen voor iets meer dan 500 euro. Nog steeds een fors bedrag, maar bijna 1000 euro korting is altijd mooi meegenomen.
.... die iedereen dan moet kopen ...
Er is niemand die je verplicht van een telefoon te kopen. Vind je hem te duur dan koop je een goedkopere. Wat een non-argumenten zeg.
Dat e-waste argument is een mooi door de marketing bedacht maar in de praktijk toch echt anders. Zeker als je van een oudere telefoon afkomt heb je mnogelijk een USB lader die geen usb-c uitgang heeft en dus niet compatibel is met de megeleverde kabel. Ook heb je kans dat je een lader hebt met een laag vermogen waardoor het laden erg lang gaat duren.

En dan heb je nog de mensen die:
- hun telefoon + oplader verkopen
- hun telefoon + oplader doorschuiven naar partner, kinderen, etc.
In beide gevallen hebben die dus een nieuwe lader nodig bij een telefoon.

Als je als fabrikant begaan was met het milieu en mogelijke e-waste zou je de klant de mogelijkheid geven om, indien nodig, gratis een lader te krijgen. Maar dat zal niet gebeuren want dan moeten die weer apart verpakt worden en getransporteert etc.

Er is dan ook maar 1 reden waarom ze met allerlei kul argumenten gestopt zijn met de lader mee te leveren: reductie van het verpakkingsmateriaal met bijna 50% (in de hoogte). Hierdoor kunnen ze dus bijna 2x zoveel dozen verschepen zonder lader als met lader. Tel uit uw winst....
Dat e-waste argument is een mooi door de marketing bedacht maar in de praktijk toch echt anders.
Dat ben ik met je eens, uiteindelijk doen bedrijven maar weinig vanuit het goede van hun hart en riekt dit voor mij ook naar makkelijk winstmarge pakken.

Echter...

Ik heb dus echt 10 laders liggen van de afgelopen 10~ish jaar aan smartphones. En dat is nadat ik alle meuk van 2010 heb wegedaan. Hiervan zijn er 3 met USB-c uitgang en 2 vrij snelle laders. Ik heb ook een berg USB-a naar USB-c stekkers waardoor ze in principe allemaal bruikbaar zijn met mijn S23+. Ik vind het dus oprecht niet erg dat er geen lader bij zit, want ik ben die persoon uit de marketing praatjes...

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 22 juli 2024 13:32]

Ter vergelijking heb ik één goede USB-C waar ik tig apparaten mee oplaad, omdat de meeste apparaten óf geen oplader meer meeleveren óf een hele korte (5cm) waar je niks aan hebt.
Zeker als je van een oudere telefoon afkomt heb je mnogelijk een USB lader die geen usb-c uitgang heeft en dus niet compatibel is met de megeleverde kabel.
Usb c is er al een flinke tijd dus dit is echt een kulargument. Anders is een andere kabel, mocht je die niet al hebben, ook zo gehaald en goedkoper dan oplader + kabel.
Ja dat klopt, maar langere tijd werd er een usb-a naar usb-c kabel meegeleverd. Dan heb je dus een lader waar je nog niets mee kan aangezien de meegeleverde kabel aan beide kanten usb-c heeft.

Het is en blijft belachelijk dat je een heel duur product koopt en zonder al iets te hebben of erbij te kopen je het product niet (of een eenmalig tot ie leeg is) kunt gebruiken.
En bij tablets wordt er wel een lader bijgeleverd terwijl ook daar de kaders al jaren hetzelfde zijn.

Ik blijf dus bij mijn standpunt dat e-waste mooi als argument wordt gebruikt door de marketingafdeling om de kosten te drukken en dit niet door te rekenen aan de klant. Want ik als klant zou gewoon €10-15 minder kwijt moeten zijn vanwege het ontbreken van een lader en zelfs nog meer als de besparing op transportkosten ook nog doorberekend zou worden...
Ja dat klopt, maar langere tijd werd er een usb-a naar usb-c kabel meegeleverd. Dan heb je dus een lader waar je nog niets mee kan aangezien de meegeleverde kabel aan beide kanten usb-c heeft.
Maar dan blijf je toch gewoon die oudere kabel gebruiken? Uiteraard ben je het met je eens dat het E-waste argument deels gewoon marketing is. Maar als ik kijk naar de stapels laders die ik thuis en op het werk heb liggen met legio verschillende kabels zodat ik zo'n beetje ieder device van de laatste 10-15 jaar wel kan opladen zit er ook deels wel een kern van waarheid in.
Met je laatste reden wel eens, maar je geeft dan ook meteen een reden dat het beter is voor het milieu. Voor dezelfde hoeveelheid doosjes hoeft er nu minder volume getransporteerd te worden. Goedkoper voor de fabrikant én beter voor het milieu.

Echter als veel mensen inderdaad nog steeds een nieuwe lader willen of nodig hebben, wat vanaf het (hogere) middensegment denk ik best vaak het geval is, gaat dat ook weer mank.
Deze bestellen ze dan weer apart en vaak achteraf omdat men er achterkomt dat de lader die ze hebben niet snel genoeg laadt of de meegeleverde kabel geen USB-A heeft.
Bron: eigen ervaring tot 2 of 3 keer toe ;)
Als het alleen om e-waste ging hadden fabrikanten zoals Samsung ook een opt-in principe kunnen hanteren, waarbij de fabrikant gratis een oplader levert bij het bestellen als je daar een vinkje bij zet, dan heeft de consument de keuze. In ieder geval bij flagship modellen. Verpakt als e-waste en duurzaam besluit gaat het gewoon om kostenbesparing en hogere marge.
Waarom zou die lader gratis moeten zijn? En je kan bij het bestellen bij Samsung direct 1 bijbestellen met korting, dus eigenlijk wat je wilt maar niet gratis (daarom ben ik benieuwd waarom het volgens jou gratis zou moeten zijn).
ja want de lader werd anders niet gewoon in de prijs mee berekend voor de marge :?
Waarom zou Samsung dat doen? Ze verdienen er nu meer aan en kunnen Europese regels gebruiken om zich achter weg te steken
Ik vind het behoorlijk logisch dat er wel een lader bij hoort te zitten. Het is tenslotte een vlaggenschip model. Dat ze bij de mid-range geen lader doen kan ik nog begrijpen. En daarnaast laad deze toch een stuk sneller dan mijn S21 FE die max met 25W kan laden. De S24 Ultra doet dat toch met 45W. Dan heb ik dus zogenaamd al een lader en kan ik deze telefoon er alleen enorm traag mee opladen terwijl hij al niet de snelste is met laden. Voor 1300 euro toch wel karig.
En waarom is dat logisch? Dat moet je toch ergens mee kunnen onderbouwen.

Ik heb de 45watt lader die ik voor de s22+ gekocht heb nu bij de s24+ gewoon weer in gebruik. In de auto gebruik ik ook gewoon dezelfde adapter sinds jaren die ik daarvoor gekocht heb...

Wat had ik nu met een extra lader gemoeten? Had ik dan 20 a 30 euro meer moeten betalen voor de telefoon zodat er een lader bij zit die ik niet nodig heb?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

Het probleem is dat je het niet terug ziet in de prijs. Met of zonder lader, de prijzen zijn niet lager geworden. Als dat wel zo was zou dat een valide reden zijn. Het e-waste verhaal is grotendeels ook gewoon marketing, door geen lader mee te leveren heeft de fabrikant weer een klein beetje extra marge op het toestel..
De prijzen zijn ondanks inflatie ook niet hoger geworden, dus je ziet het juist wel terug in de prijs.

Tuurlijk is het marketing dat was het bij Apple en dan is het nu weer, maar dat betekent niet dat het helemaal niet waar is enkel dat ze het op de meest positieve manier uitleggen...
Maar de prijzen zijn afgelopen jaren gestegen met de inflatie, nu de inflatie en de euro/dollar koers weer is afgenomen zijn de prijzen niet mee gestegen, dat heeft letterlijk niks te maken met een lader wel of niet meeleveren.
Als je niet snapt dat gelijkblijvende (of zelfs dalende) inflatie nog steeds zorgt voor hogere prijzen dan wordt dit een lastige discussie. Ik zou je aanraden eens in te lezen wat inflatie is en hoe het werkt...
Na een recordhoogte van 11,6% in 2022, is de inflatie in 2023 gedaald naar 4,1%. We verwachten dat deze in 2024 verder daalt naar 2,9%, en in 2025 met 2,2% dichterbij de beoogde 2% komt.
De prijzen werden dus vorige jaar 4.1% hoger en dit jaar 2.9% ondanks dat de inflatie dus krimpt is het er wel en worden dus ook de prijzen gewoon hoger!

Een adviesprijs van 1000 euro vorig jaar zou dus dit jaar een adviesprijs zijn van 1029 euro, die 29 euro is er dus niet bijgekomen.

Anyway de lader wordt al even weggelaten ondertussen, dus het gaat niet om het verschil van dat ene jaar maar eigenlijk nog meer jaren, 2 jaar terug zat de lader er ook niet bij, ondertussen hebben we dus bijna 20% inflatie gehad, maar de prijzen van de Samsung toestellen zijn bij lange na niet met 20% gestegen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

Er is meer dan alleen inflatie, de dollar euro koers heeft ook grote invloed op de huidige verkoopprijzen.
Dus eerst ontken je dat inflatie invloed heeft op de prijs (want de inflatie groeit niet dus de prijs wordt niet hoger :+), dan toon ik aan dat het wel de prijzen omhoog duwt (want dat is wat inflatie dus wel doet). En dan begin je maar over iets anders waarvan je dus ook geen idee hebt hoe het werkt }:O

Waar denk je dat de inflatie vandaan komt? De euro/dollar koers is gewoon onderdeel VAN inflatie 8)7

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

Knap dat jij leest dat ik dat ontken, goed gelezen tussen de regels door ;-) .

Onder de streep is de lader weer een puntje wat extra marge bij de fabrikant oplevert bij de verkoop van een toestel en extra winst bij de losse verkoop van de lader.

[Reactie gewijzigd door SgtElPotato op 22 juli 2024 13:32]

Knap dat jij leest dat ik dat ontken, goed gelezen tussen de regels door ;-)
Hoe moet ik dit lezen volgens jou dan:
nu de inflatie en de euro/dollar koers weer is afgenomen zijn de prijzen niet mee gestegen, dat heeft letterlijk niks te maken met een lader wel of niet meeleveren.
Immers was er dus wel inflatie en had de prijs dus eigenlijk mogen/moeten stijgen voor dezelfde marge! Maar de prijs is dus niet gestegen (dus hebben ze marge ingeleverd of minder meegeleverd zoals een..... oplader).
Onder de streep is de lader weer een puntje wat extra marge bij de fabrikant oplevert bij de verkoop van een toestel en extra winst bij de losse verkoop van de lader.
Op dat vlak zijn we het toch eens, ik zeg niet voor niks:
Tuurlijk is het marketing dat was het bij Apple en dan is het nu weer, maar dat betekent niet dat het helemaal niet waar is enkel dat ze het op de meest positieve manier uitleggen...
Dat bedrijven hun zakken vullen is echt niks nieuws en dat ze dingen verkopen op een mooiere manier dan hun intentie is ook niks nieuws. Maar die marketing klopt in dit geval wel degelijk ondanks dat dat niet de hoofdreden voor Samsung of Apple is om z'n move te maken...


PS voor mij is dit mijn laatste berichtje op deze discussie, als we elkaar nog niet (willen) snappen gaat het ook niet meer gebeuren :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

Het is dan beiden. Slimme marketing maar ook wel degelijk minder e-waste. Veel mensen hebben al laders, blijven die dan uit gemak gewoon door gebruiken. Ik zie niemand om me heen recreatief laders los kopen als ze een nieuw toestel nemen, puur omdat het bij het ritueel van een nieuw toestel zou horen of zo. En gelukkig maar :Y)
Omdat je de telefoon fatsoenlijk hoort op te kunnen laden. Niet iedereen vervangt de telefoon na 2 jaar. Ik hoop er altijd wel wat langer mee te doen. In mijn geval heb ik dus geen optimale lader mocht ik deze telefoon willen kopen. En denk je nou echt dat ze de telefoon die 20 a 30 euro goedkoper hebben gemaakt omdat de lader er niet bij zit? Ze zouden gek zijn als ze dat doen. Dan kan je de lader er net zo goed wel bij stoppen. Daarnaast gaan opladers ook wel eens stuk. Zeker die fragiele kabels. Dan zou ik er toch echt vanuit gaan dat als ik een vlaggenschip telefoon koop, er een lader bij zit. Dat geld niet alleen voor Samsung. Geef in ieder geval de optie voor de koper.
Die optie is er je kan er gewoon 1 bij kopen als je wilt (met korting)...

En die kabels gaan snel stuk? Zelf nog niet meegemaakt maar die zit er dus juist wel gewoon bij :Y)

Als je kabels nodig hebt, laat maar weten ik heb over want bij mij gaan ze niet stuk maar ik krijg ze er dus elke keer wel bij.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

Bij een standaard toestel vind ik het best te verkopen dat er geen lader bij zit, maar bij een topmodel verwacht ik het snelste van het snelste, dus ook qua opladen. En dat betekent dat je weer meer vermogen door het kabeltje jast dan de vorige generatie.

Nu zal dat niet bij iedere iteratie zo zijn, maar Qualcomm heeft bijvoorbeeld achter elkaar bijvoorbeeld Quickcharge 2, 3, 4 en 5 geïntroduceerd waarvoor je steeds een nieuwe lader nodig had die dat protocol ondersteunde. Het werkt wel met de oude lader, gelukkig, maar je haalt er niet het maximale uit.

Een onwetend iemand zou er misschien wel een 1000mA lader van de Aldi aan hangen. Ook dat zal hem wel opladen, maar duurt makkelijk 6 uur met zo'n 5000mAh lader.
En dat betekent dat je weer meer vermogen door het kabeltje jast dan de vorige generatie.
Dat is hier dus niet het geval, met een nieuwe 25 of 45 watt lader zou je net zo snel laden als een 2 jaar oude lader met hetzelfde vermogen. Een QC4 lader en QC5 lader van gelijk vermogen maakt op een S24 geen enkel verschil.

Ik gebruik gewoon mijn 45watt (Samsung) lader die ik 2 jaar terug heb gekocht en nog steeds perfect werkt en net zo snel laad als de nieuwste lader op een S24+ want die kan gewoon niet sneller laden...

Mensen die zich ergens niet in willen verdiepen en daarom teveel betalen of te weinig krijgen, sorry ik zie dat niet als een probleem dan doen mensen helemaal zelf. Net als je nu een S24U gaat kopen voor 1300, heb je jezelf even 400 euro en een opslag-upgrade door de neus geboord door het niet op/voor de launch te kopen :)
Een onwetend iemand zou er misschien wel een 1000mA lader van de Aldi aan hangen. Ook dat zal hem wel opladen, maar duurt makkelijk 6 uur met zo'n 5000mAh lader.
Ja en wat wil je er nou mee zeggen? In 99/100 gevallen is dat in mijn geval al prima want ik slaap ongeveer 7 uur. Je kan hooguit voor jezelf beslissen dat dat niet snel genoeg is maar niet voor een ander natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

[...]
Dat is hier dus niet het geval, met een nieuwe 25 of 45 watt lader zou je net zo snel laden als een 2 jaar oude lader met hetzelfde vermogen. Een QC4 lader en QC5 lader van gelijk vermogen maakt op een S24 geen enkel verschil.
Het gaat mij niet specifiek om dit toestel en z'n voorganger. Het gaat erom dat je van een specifiek laadprotocol gebruik maakt dat niet op een standaard USB-C lader aanwezig is. Je gaat mij niet wijsmaken dat die 5000mAh in de accu gepompt wordt met 5V/2.1A snelheid, want dan ben je wel even bezig. En als je bent overgestapt van OnePlus naar Samsung, ik noem maar wat, heb je bijvoorbeeld een Dashcharge-lader die niet praat met een ander protocol.
Mensen die zich ergens niet in willen verdiepen en daarom teveel betalen of te weinig krijgen, sorry ik zie dat niet als een probleem dan doen mensen helemaal zelf. Net als je nu een S24U gaat kopen voor 1300, heb je jezelf even 400 euro en een opslag-upgrade door de neus geboord door het niet op/voor de launch te kopen :)
Lekker makkelijk geredeneerd. Er zijn genoeg mensen met genoeg geld voor een snelle telefoon die de achterliggende techniek niet snappen en dus niet begrijpen waarom hun telefoon ineens zo traag laadt.
[...]
Ja en wat wil je er nou mee zeggen? In 99/100 gevallen is dat in mijn geval al prima want ik slaap ongeveer 7 uur. Je kan hooguit voor jezelf beslissen dat dat niet snel genoeg is maar niet voor een ander natuurlijk...
Volgens mij beslis jij nu juist voor een ander dat het geen probleem is dat de telefoon erg traag laadt. Volgens mij is het toch heel duidelijk wat ik wil zeggen? Als je geen lader meelevert, weet je niet wat je klant gaat gebruiken om te laden en dus kan de user experience ruk zijn. Ik snap niet dat je als fabrikant een tientje (?) wil besparen door geen lader mee te leveren, terwijl je weet dat een deel van je miljoenen klanten daardoor met een trage lader gaat laden. Het eerder genoemde voorbeeld van overstappen van merk X naar Samsung is een goed voorbeeld: vorige telefoon laadde in 45 minuten 80% op, nieuwe Samsung doet er 1,5 uur over om op 50% te komen. Dan kun jij nog zo hoog van de toren blazen dat mensen zich moeten verdiepen, maar niet iedereen met geld is techneut. Die mensen moeten dus een nieuwe lader kopen en snappen niet waarom dat moet en verwijten dat aan Samsung.
cash-back acties en andere acties blijken achteraf vaak niet te werken omdat er allerlei obstakels zijn

[Reactie gewijzigd door markies op 22 juli 2024 13:32]

Je hebt dan wel gelijk over de ewaste, maar je zou dan verwachten dat telefoons (die marginaal beter zijn dan hun voorganger) ook een stuk voordeliger zijn, en dat zijn ze niet. Sowieso 1000+ euro zijn echt bizarre prijzen voor telefoons. Zeker als je ziet dat een oude telefoon met GrapheneOS nagenoeg altijd sneller is dan de nieuwste telefoons.

Daarnaast is dat ewaste ook een beetje een wassen neus. Als die bedrijven er echt alles aan willen doen om ewaste tegen te gaan, dan was veel al modulair geweest.
Begrijp best waarom Arjan deze opmerking maakt. Voor 1300 euro en dan wil je natuurlijk direct kunnen gebruiken en niet je oude lader. Bij een laptop leveren ze ook een lader erbij. Dit is gewoon een manier om extra te verdienen.

Begrijp eigenlijk niet waarom ze bij laptops niet universele laders gebruiken of een standaard maken. Er zijn merken die wel 3 verschillende laders hanteren voor verschillende modellen in hun assortiment.
Ik vind het ook wel jammer ja, met name omdat het milieu argument een beetje onzin is. De laders veranderen nog steeds zo vaak dat ik effectief met elke upgrade toch weer een nieuwe lader nodig heb gehad voor maximale prestaties. Eerst had Samsung hun eigen protocol, toen werd het USB-PD, nu is het weer USB-PD met PPS voor de maximale specs. Ik koop elke 3-4 jaar een nieuwe telefoon en dan is het allemaal toch weer veranderd.

En ja, je wil toch wel de maximale specs kunnen gebruiken. Ik heb zelf 3 laders die dit aankunnen, maar ik loop niet altijd te snelladen (slecht voor de batterij). De maximale snellader voor mijn S23 (25W met GaN techniek en 0% standby power, de EP-T2510) kostte hier in de winkel 14 euro, en daar wordt nog winst op gemaakt. Bij zo'n toptelefoon had die best bij de doos in gemogen.

Ik heb er zelf 3 van gekocht zodat ik niet aan hoef te rommelen en op elke lokatie maximaal kan laden als ik het nodig heb. Gelukkig is het met die 14 euro ook geen ramp qua prijs.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 13:32]

Voor elke gebruiker zoals jij die het maximale wilt, zijn er 50 gebruikers die het niet boeit, omdat ze hun telefoon snachts opladen met een oude iPod oplader van 5 watt uit 2004 die het nog prima doet.

Het milieu argument is dus net geen onzin. Er worden wel degelijk miljoenen laders minder geproduceerd door de nieuwe wetgeving.
Iedere gebruiker boeit het wel op het moment dat ze het nodig hebben. Die keer dat je thuiskomt van bij vrienden slapen en tijdens het douchen snel even die lading moet hebben voor je naar je werk gaat. Dat soort momenten zijn het gewoon helemaal waard. En het is een functie van een moderne high-end telefoon.

Ik zeg ook niet dat iedereen altijd baat heeft bij snelladen maar als je het wel nodig hebt is het gewoon geweldig als het wel kan.

PS: Het is geen wetgeving, je mag als leverancier nog gewoon een lader meeleveren hoor.

Ik gebruik de oude laders ook nog bijna allemaal. Voor bijvoorbeeld van die AliExpress dingetjes waar geen lader bij zit, of als dat wel zou zijn zou het eentje zijn van een kwaliteit waar je van schrikt. Om dan een goede oude Samsung, Asus, Sony enz lader te hebben liggen is een stuk veiliger.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 13:32]

Ik heb oprecht nog nooit een snellader "nodig" gehad sinds ongeveer mijn mate 7... De accuduur van telefoons is dusdanig goed dat het voor mij compleet overbodig is.

Zelfs als ik overwacht bij vrienden slaap, "he kan ik een van 100 laders lenen"), en/of daarna een lange op werk ben. Ik heb een lader naast mijn bed, achter de bank thuis, in mijn auto en op mijn werk. Mijn S23+ gaat lang genoeg mee op 1 lading dat ik het simpelweg niet nodig heb. Ik heb heel af en toe wel eens iemand die om een lader vraagt, maar ik heb niet echt het idee dat mensen om mij heen (voornamelijk gewone consumenten en geen tweakers) echt behoefte hebben aal 100 watt laders...
Met Samsung is het sowieso geen 100W he. Het is 25W of 45W. En de "45W" is in de praktijk maar heel kort dat hij echt met die snelheid laadt, het grootste deel van de tijd zit hij veel lager (alleen in het midden van de acculading gaat hij echt zo hard).

Maar ik heb het toch vaak hoor.. Soms een hele avond weg, uit eten, kroeg, disco, 6 uur thuis, en vervolgens pingt er iemand of ik kom ontbijten :') Dan moet er echt ff snel wat in gestampt kunnen worden. Bovendien denk ik er gewoon niet altijd over na om mijn telefoon te laden en wil ik net de deur uit gaan en zie ik dat er nog maar 20% in zit. dan is het gewoon echt super fijn.

Ik wou alleen dat ze het snelladen een "quick toggle" maakte in dat schermpje dat je van boven naar beneden trekt. Zodat ik het makkelijk aan/uit kan zetten net zoals dat met de protect battery (85% limiet) kan. Die 85% limiet heb ik trouwens ook altijd aan staan tenzij ik echt een idioot lange dag verwacht dus dat is ook een reden dat ik soms tussentijds moet laden. Ik heb ook maar een gewone S23 en geen plus.

Als de laadtechniek nu echt helemaal uitgekristalliseerd was, had ik het prima gevonden maar dat is nog steeds niet het geval. Mijn vorige telefoons waren Samsung S8, OnePlus 8, en nu Samsung S23. Elke keer had ik een andere lader nodig voor optimaal laden (die bij de OnePlus en S8 nog wel gewoon meegeleverd waren!) ondanks dat ze allemaal USB-C waren. En nu komt datzelfde gedoe ook nog met Qi waar ook weer allerlei verschillende soorten van zijn.

Maar nogmaals ik vind het wel fijn dat Samsung er niet de hoofdprijs voor vraagt.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 13:32]

Dan prik je je telefoon in de lader van je laptop
Ja dat zeg ik, dat werkt dus niet geweldig. Laptop laders doen geen PPS dus daar kan je max 15W laden en niet 45W zoals PPS laders van Samsung.

Dit is het probleem met al die standaarden die nog steeds in ontwikkeling zijn.
Oh dat is wel droevig
15W is alsnog snelladen, en betekent alsnog dat je binnen 15 minuten zo'n 25% hebt opgeladen. Jouw hele scenario "even opladen tijdens het douchen en je kan weer verder" kan dus gewoon daarmee.

Die 45W is overigens onzin: met een 45W lader is je Samsung toestel amper sneller opgeladen dan emt een 25W lader.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 juli 2024 13:32]

Het belangrijkste argument voor Samsung is dat dit gewoon extra cash oplevert. De telefoon zonder lader is niet goedkoper gemaakt terwijl je voor de losse lader de hoofdprijs betaalt.
Natuurlijk, maar het belangrijskte effect voor de maatschappij is simpelweg dat er veel en veel minder laders geproduceerd moeten worden. Die 1 op de 20 gebruikers die alsnog een extra lader kopen en daar dan 15 euro voor moeten betalen... tsja, zo erg vind ik dat niet moet ik zeggen.
Het is niet omdat jij met elke upgrade een nieuwe lader nodig hebt dat anderen dat ook nodig hebben. Het milieuargument blijft dus prima overeind.
Met alle apparaten die wij in huis hebben… ik denk dat ik 50 usb-c kabels en 20 opladers heb. En werkelijk dagelijks in gebruik misschien 4-5?

Nee, bedankt, ik zou bijna meer betalen voor apparaten zonder bijgeleverde oplader.
Er zullen vast mensen zijn die nog een lader kunnen gebruiken, maar ik gok dat wie een galaxy S24 ultra koopt, dit niet koopt als eerste toestel: dan heb je dus al een kader thuis liggen. Wie hier last van heeft is dus de extreme uitzondering.

Gezien het doel van de Europese wetgeving net was om e waste tegen te gaan doordat je laders kon blijven gebruiken is waar jij nu over klaagt net de hele bedoeling van de wetgeving: enkel wie een lader nodig heeft koopt een nieuwe. De andere 95% gebruikt een van de tig laders die ze nog in de kast hebben liggen.

Als jij de extreme uitzondering bent en dit een probleem voor je is: een USB PD snellader van een degelijk merk heb je voor 15-20€. Als je toch al €1300 aan een telefoontje uitgeeft kan dat geen probleem zijn.
Het probleem is dat een USB-PD ook al niet meer genoeg is. Nu heb je weer USB-PD met PPS nodig. Zelfs met een dure laptop lader kan je dus vaak niet met de hoogste snelheid snelladen op een Samsung telefoon (er is bijna geen laptop lader die PPS ondersteunt). De laadstandaarden zijn nog niet stabiel, veranderen nog steeds te snel.

Zonder PPS zit je aan max. 15W laden met deze S24 ultra, met PPS kan je tot 45W.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 13:32]

Nu heb je weer USB-PD met PPS nodig
Definieer nodig?
Want een "oude" USB-PD lader zonder PPS kan gewoon nog altijd prima snelladen: als ik mijn telefoon aan mijn laptoplader zonder PPS hang, dan laadt hij gewoon aan 20Watt hoor. Alleen is PPS nog ietsje sneller voor die laatste 20%.
De laadstandaarden zijn nog niet stabiel, veranderen nog steeds te snel.
Oneens. Dat er kleine verbeteringen worden toegevoegd wil toch niet zeggen dat iets niet stabiel is? Is Wifi niet stabiel, omdat er om de paar jaar een nieuwe versie uitkomt? Nee toch: ondanks dat WiFi 7 er is, heb ik in mijn huis nog prima wifisnelheden (in de praktijk 300+ Mbps, overal in huis. Naast de APs 600+ Mbps).

Jouw standpunt over "ik heb elke keer ene nieuwe lader nodig!" is alsof ik beweer dat ik elke 2 jaar nieuwe access points nodig heb: het is onzin.
Ik heb al laders liggen van 65 en 45 watt. Wat moet ik met nog een extra lader. En dat is precies het doel, dat mensen alleen een lader erbij nemen als het nodig is. Ook geen bedrade oortjes meer, die heb ik nooit gebruikt, scheelt ook weer.
Mee eens. Ik zie overigens geen enkele meerwaarde van highend telefoons ten opichte van midrange. En alleen interessant wanneer je te veel geld hebt imho.
Echt bizar, je krijgt een mini doosje. hele nare ervaring om deze uit te pakken. Alleen simkaart prikkertje en een kabeltje
Hele nare ervaring :? We hebben het hier over een telefoon uitpakken 8)7 Een koude kapsalon waarvan de kaas al hard is, dat is pas een nare ervaring.
Ja echt heel naar, maar goed dit is de toekomst ben ik bang
Het eerste wat in mij opkomt: Wat kost dit ding in India?

Want de prijs van dit soort producten wordt natuurlijk ook bepaald door de status beluste mafkezen die er zoveel voor over hebben. Ik denk dat Samsung heeeeel veel marktonderzoek doet om die sweetspot te vinden. En een dergelijke prijs wordt vanzelf een stuk 'normaler' op den duur, waardoor er weer ruimte ontstaat voor verhoging
Als er nou eens een docking station was waaraan je twee 4k schermen kon koppelen dan zou de prijs nog enigszins te verantwoorden zijn. Dan heb je altijd je laptop bij je
Usb to hdmi adapter en samsung Dex start op. Voile, volwaardige computer
Zijn nog steeds geen twee schermen.
Nooit uitgeprobeerd maar je hebt wel twee onafhankelijk werkende schermen. Namelijk dat van de s24 en je hdmi scherm. Geen idee of twee hdmi poorten supported zijn.
Dit ziet er wel veelbelovend uit:
https://youtu.be/QNLirLErCX4?si=IRVQpuoVHqub0Uti

[Reactie gewijzigd door SED op 22 juli 2024 13:32]

900 euro heb ik betaald.
Toen Apple er geen oplader bij deed, dan moest je het Samsung kamp eens horen en nu doet Samsung het zelf en dan is het stil aan de overkant 8)7 :+
Sterk getwijfeld of ik deze ging kopen als vervanger voor mijn S9+. Toch niet gedaan.

Te duur, geen 3,5mm, pixeldichtheid is nog steeds niet hoger dan de S9+ (toestel is ook echt wel heel groot)

Samsung tax voor accessoires lijkt ook op te lopen? (snellader laatst voor een S9FE tablet gekocht voor bijna 50 euro :? ).

Het wordt wel steeds beter qua hardware en duur van ondersteuning, maar als ik zoveel uitgeef aan een telefoon, mag/moet ie gewoon álles hebben dat ik wil (en ook heel wat zaken vooral niet! ;) ).

Ik hoop vurig dat Sony de 1 VI goedkoper en beter maakt dan de 1 V of dat de volgende Zenfone behoorlijk mee kan komen. Maar die kunnen weer niet opboxen tegen een gigant als Samsung met o.a. software en ondersteuning...

Liever nog heb ik dat Samsung een S9+ 2024-editie maakt :z
Je hebt een goede keuze gemaakt. Wat in dit reclamepraatje niet naar voren komt zijn de vele problemen die het toestel heeft, met name wat betreft het scherm en de camera. Zowel softwarematige als hardwarematige problemen, waar Tweakers geen woord aan besteed heeft.

Beter maar even een jaartje wachten of, mocht je nu toch een nieuwe telefoon nodig hebben, kijken naar hetgeen de concurrentie te bieden heeft.
Ik denk dat hier niet zo veel aandacht aan is besteed, omdat in de praktijk deze 'problemen' verwaarloosbaar zijn. Met name de camera.

Optimalisatie aan de camera is niet ongewoon dat deze over verschillende updates gedaan worden, en het nu niet zo dat de camera performance slecht is op de software versie van de launch, verre van zelfs.

Het scherm heeft wat problemen met grijswaarden op sommige toestellen, maar op alle units is dat ook verwaarloosbaar. De 'vibrant' modus welke nu bijna geen verschil heeft met de 'natural' kleurinstelling is Samsung van op de hoogte en wordt in een komende update gefixed.

Al met al snap ik dat deze niet belicht zijn in de review, omdat dit dus óf kleinschalige problemen zijn óf niet zo dramatisch als dat door sommigen geschetst wordt.

[Reactie gewijzigd door JustRickvD op 22 juli 2024 13:32]

Het is natuurlijk wel erg vervelend als je net die ene persoon bent die wel problemen met zijn scherm heeft. Tel daarbij op dat je dik 1300 euro hebt neergelegd voor een smartphone dan wordt je daar niet blij van.
Een +2 voor een "er zijn allerlei problemen" zonder verdere toelichting? Kom op Tweakers, jullie kunnen beter ;)
Vele problemen?? Ik heb hem nu twee weken en er is geen enkel probleem, het is een heerlijk toestel!
De grootste marketing stunt is toch wel als deze toestellen uitkomen en gelijk oordopjes inruilkortingen en weet ik het niet allemaal hoe voordelig je zogenaamd het toestel koopt.
Of niet perse het nieuwste van het nieuwste willen en voor het model van vorig jaar gaan.

Vergelijk het met games, by release wilt iedereen het hebben en zit het vaak nog vol met bugs, dan een jaar verder is het en veel goedkoper en de kwaliteit is veel hoger. (Cyberpunk)

Enige nadeel is dat je een jaar updates kwijt bent in de toekomst, maar die zitten op dat moment dus al in je telefoon.
Na een jaar kost deze bijna de helft en dan zijn er weer meerdere varianten hiervan.
Ik hoop vurig dat Sony de 1 VI goedkoper en beter maakt dan de 1 V of dat de volgende Zenfone behoorlijk mee kan komen. Maar die kunnen weer niet opboxen tegen een gigant als Samsung met o.a. software en ondersteuning...
Ik zit in het zelfde schuitje, ik denk niet dat de 1 VI goedkoper zal worden dan de V, wel hoop ik dat hij langer updates zal krijgen. Als die 5 jaar aan updates krijgt en niet snel oververhit raakt ben ik verkocht denk ik.
En volgensmij komt er geen volgende zenfone, erg jammer aangezien de vorige toch best mooi was
Waarom is de pixeldichtheid een probleem? Je ziet de individuele pixels totaal niet.
Tijdens de pre-order heb ik de S24 256GB gehaald onder de 700 Euro zonder inruil. Dan is het wel te doen.

Nu het toestel sinds 24 jan. Geen issues, hoor, maar kan nog komen.

DeX werkt hier wel, maar de cursor van de muis is traag of werkt niet goed.
geen 3,5mm geen probleem koop je voor 5 euro een adapter.
pixeldichtheid merk je niks van op zo'n klein scherm.
ik ben overgestapt van de Note 9 en de 24 ultra heeft mij 900 euro gekost.
in alles merk je gewoon dat deze telefoon veel beter is.
Vind jij ...wij vinden 3.5 jack wel noodzakelijk en vooral voor die knaken ;)
Ik heb liever dat ze die ruimte gebruiken voor belangrijkere dingen. oortjes met draden hebben de langste tijd wel gehad. Draad zit altijd in de knoop en in de weg.
Kan voor jouw zo zijn....draad in de knoop? Of in de weg....nooit last van.
Ligt er ook aan hoe jij met je spullen omgaat he ;)
Een usb c 3.5mm adapter is geen goede vervanging. Als hij een beetje wiebelt in je zak dan stopt namelijk meteen het afspelen van de media. Dit gebeurt mij vaak genoeg om irritant te zijn, en de bedrade headsets hebben plaatsgemaakt voor een Bluetooth setje van Soundcore die het ver boven verwachting doet.
Ben dik tevreden over mijn Samsung Galaxy A14. Een heel stuk goedkoper dan de Samsung Galaxy S24.
Anoniem: 1224050 8 februari 2024 10:30
In de review staat dat het beeldscherm 1 miljard kleuren kan weergeven maar dat klopt niet.
In de vele online reviews die ik inmiddels heb gelezen wordt aangegeven dat Samsung, in tegenstelling tot veel andere topmerken, nog steeds 8-bits schermen gebruikt en een 8-bits scherm kan maximaal 16,7 miljoen kleuren weergeven.
Samsung geeft zelf ook duidelijk aan dat de kleurdiepte 16M is: https://www.samsung.com/n...s/galaxy-s24-ultra/specs/

Ik heb ook grote twijfels of het bereik van de dynamische refresh rate wel echt van 1-120Hz loopt. In de ontwikkelaarsopties kan je de optie 'vernieuwingsfrequentie weergeven' aanzetten, de refresh rate wordt dan continu in de linker bovenhoek van het scherm weergegeven. Ik heb de minimale frequentie op geen enkel stilstaand beeld onder de 24Hz zien komen en dit wordt ook bevestigd in diverse online reviews. Het lijkt er dus op dat de dynamische refresh rate van 24-120Hz loopt. In de spaarstand is dit 24-60Hz.
Niet alleen is de kleurendiepte incorrect vermeld in deze review, maar zijn ze ook "vergeten" om het verzadigingsprobleem in DCI-P3 toe te lichten, iets dat ze nota bene wel gemeten hebben. Ook hebben alle toestellen van de S24 serie een uniformiteitsafwijking en een significant deel heeft last van ruis op het subpixel-niveau, wat niet met software opgelost kan worden. Puur en alleen al op reddit zou je deze problemen direct tegenkomen. Het komt over alsof Tweakers.net maar relatief weinig moeite gedaan heeft voor dit artikel en belangrijke tekortkomingen negeert omdat het een flagship van Samsung is, want die is toch wel de Ultimate Award waard. Kuch.
Anoniem: 1224050 @Ryunoru8 februari 2024 13:12
Ik ben het volledig met je eens en had ook meer diepgang verwacht van deze Tweakers review. Samsung heeft een aantal opmerkelijke hardware- en software problemen met de S24 Ultra.
Dit zijn best wel belangrijke punten om mee te nemen in een review. In de praktijk zal niemand het merken, maar als het zo ondermaats gesteld is valt dat wel tegen. Ieder top model van tegenwoordig heeft wel een VRR van 1-120hz en een 10bits scherm voor de kleurweergave.
Ben dan ook wel benieuwd waarom ze deze keuze gemaakt hebben.. Komt het wellicht door de nieuwe coating op het scherm, lijkt me sterk..
Een opmerking die ik heel vaak mis bij dit soort nieuwsberichten, is dat je een aanzienlijke korting op het toestel kunt krijgen in combinatie met een nieuw abonnement of verlenging van je huidige abonnement. Dit resulteert doorgaans in een korting van gemiddeld €200,- tot €300,-. Bij MediaMarkt ontving ik ook nog eens €150,- korting bij het inruilen van mijn oude toestel, bovenop de waarde van het toestel. Door te betalen met een clubkaart, ontving ik nog eens €100,- extra korting. Daarnaast profiteerde ik van een Samsung-promotie waarbij het prijsverschil tussen de 256GB- en de 1TB-versie als cashback werd terugbetaald.
Die inruilkorting is natuurlijk alleen zo veel als je telefoon 1 of 2 jaar oud is, heb even gekeken en voor mijn Galaxy S9+ krijg ik wel geteld €33,- inruilkorting. Ook kan ik het nu niet meer zien, maar volgensmij zat die korting met opslag tussen de 256 en 512gb, niet de 1tb die toch echt wel een tikkeltje duurder is
Ja een dergelijke oude telefoon brengt wat minder op. Daarentegen heb jij jouw voordeel genomen door zo lang met een ouder toestel te doen.
Ja dat klopt, volgensmij heb ik er toendertijd 400 euro voor betaald. Nu 5 jaar later nog steeds in gebruik, dus dat is effectief minder dan 100 euro per jaar en ik gebruik hem nog steeds. Ik vind het dan ook niet heel gek dat ik er niet veel voor terug krijg, maar je moet er dus ook niet vanuit gaan dat je 200 of 300 kan krijgen
Bij launch kreeg je dus 100 euro extra op inruil. Dat tikt zeker voor oude toestellen best lekker aan.

Je had dan dus 133 euro korting door die inruil gehad. Naast alle acties die je er bovenop kon stapelen (ING kortingcodes voor 150, gratis upgrade opslag, 15% korting via ING).

Met inruil (s22+) stond er in totaal iets van 800 euro korting en moest ik 400 euro en een beetje betalen. Voor de s24+ met 512GB.

De prijs waarvoor ik de s22+ heb gekocht op launchday is nog steeds lager dan die een jaar later koste, de prijs die ik voor mijn s24+ heb betaald ga je over een jaar pas weer krijgen (zelfs als ik de 313 euro inruil erbij optel, dan kom ik dus iets over de 700 euro).

Ik zou zelf dus helemaal niet wachten na de launch dat is altijd duurder dan pre-launch en dan heb je met 14 dagen bedenktijd ook nog de tijd om je keus (adhv reviews die achteraf komen) terug te draaien.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:32]

Als je een week na de introductie je abonnement kon verlengen en ziggo hebt. Kon je een hele mooie deal krijgen bij Vodafone op de s24 series en abonnement. Voorbeeld een s24 ultra 1tb (black) voor omgerekend 534 eur met inruil van een item die niets meer waard is. In sommige Vodafone winkels hoefde je niet eens wat in te leveren. Je moest wel een red unlimited abo afsluiten voor twee jaar. Maar als je Ziggo hebt kost dat je 22,50 per maand. Een niet te hoog, maar ook niet heel laag bedrag voor een unlimited abonnement.
Wat een voorbeeld fotos zeg. Allemaal genomen op een super saaie dag zonder enig contrast, geen portret te zien, en allemaal foto's in de nacht die totaal irrelevant zijn omdat je nooit een foto maakt van een straat in de nacht.

Je maakt fotos van voorwerpen of mensen of dieren, overdag of in de avond. Kijk eens hoe de nachtmodus werkt voor een persoon die loopt (niet perfect stil staat), bijv, of maak een foto van een hond die een bal terugbrengt ofzo. Hoe reageert de camera op tegenlicht? (portret met zon in de camera).

Als de zon niet schijnt, wellicht gewoon in de studio met 1 van die 100 videolampen die jullie hebben liggen

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 13:32]

Dus aan de ene kant klaag je dat er foto's zijn gemaakt van situaties die in het 'echt' nooit voorkomen.
Maar daarna wil je wel als tip meegeven dat er foto's in een studio gemaakt moeten worden als er geen zon is? Want niemand maakt in een straat nachtfoto's. En vervolgens geef je het advies om een foto - die volgens jou nooit wordt gemaakt - ook nog eens bewegend te doen.

Het zijn niet de meest interessante foto's, eens. Maar dat is mijns inziens ook helemaal niet nodig.
Deze foto's zijn meer representatief dan wanneer je foto's in een studio gaat maken. Daarnaast, het is winter, hoe veel zon heb jij de afgelopen tijd gezien?
De studio voorbeeld was specifiek met tegenlicht, om te zien hoe de cameras presteren met hoog contrast. De studiolamp is niet realistisch, maar de aanwezigheid van sterk tegenlicht is wel realistisch. Heel veel cameras gaan daar slecht mee om.
En vervolgens geef je het advies om een foto - die volgens jou nooit wordt gemaakt - ook nog eens bewegend te doen.
De reden dat ik als suggestie noem voor een lopende persoon in de nacht is om te kijken hoe nuttig de nachtmodus is met bewegende beelden. De nachtmodus van een camera maakt vele fotos en combineert deze in software. Een foto maken van een stilleven is super makkelijk voor telefoons maar niet realistisch, want in de realiteit bewegen mensen of dieren die je 's avonds op de foto wil zetten.

De software moet de beweging herkennen en enkel de goede fotos kiezen. Dit kan je deel maken van je test, maar niet als je een stilleven op de foto zet.

Hetzelfde met mijn hond-voorbeeld. Dat is echt een belangrijke test: Hoe reageert de camera op beweging? Hoe snel maakt-ie de foto na indrukken knopje? Hoe is de autofocus? Wat voor keuzes maakt de camera met sluitertijd?
Deze foto's zijn meer representatief dan wanneer je foto's in een studio gaat maken.
Deze fotos zeggen 100% niets. Je kan een iPhone van 4 jaar oud pakken en dan heb je hetzelfde resultaat met misschien net afwijkend kleurbalans/profiel.
Daarnaast, het is winter, hoe veel zon heb jij de afgelopen tijd gezien?
Meerdere keren per week, maar zon was maar 1 voorbeeld. Ik noemde vele andere voorbeelden.

Wmb laat deze review gewoon zien dat de auteur gewoon niet weet hoe je (smartphone)camera's moet testen. Een camera is veel meer dan "kan ik de letters lezen op een straatbordje in het donker?" en "welke kleurtjes hebben de bomen".

Heel veel telefoons maken bijv. menselijke huid super lelijk of juist heel nep, of weet niet goed de huidskleuren te reproduceren. Dat is echt belangrijk om te testen, maar er is geen enkel portret behalve een selfie.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 13:32]

Ik vind de verschillen tussen de foto’s eerlijk gezegd minimaal en eigenlijk een kwestie van smaak welke je mooier moet vinden. De foto’s van de Ultra 23 kwamen bij mij het plezierigst over en dat is voor mij belangrijker dan of het zo natuurlijk mogelijk is.
Uit de review:

"De stand die voor gebruikelijke sRGB-content de beste weergave biedt, is 'Natuurlijk'. Wil je dat de kleuren van je scherm spatten, dan kan je switchen naar de ‘'Levendig'-modus. Deze geeft de verzadiging van alle kleuren een boost."

Op welke software draaien jullie? Bij iedereen in het S24 Ervaringen topic hier op Tweakers doet de 'Levendig' stand namelijk helemaal niks. Hebben jullie een speciaal review toestel ontvangen? Die kans acht ik ook klein, want volgens jullie eigen scherm metingen haal het paneel slechts 86,5% DCI-P3-kleurdekking.

Dit terwijl Samsung het volgende adverteert op de productpagina:

"13. Het Dynamic AMOLED 2X display van de Galaxy S24 Ultra is door VDE Germany gecertificeerd voor 100% mobiel kleurvolume in het DCI-P3-kleurbereik. Dit betekent dat de afbeeldingen nooit vervagen en dat de kleuren ongekend levendig zijn, zelfs bij verschillende helderheidsniveaus. "

Ik vind het jammer dat hier helemaal geen aandacht aan besteed word. Dit is toch een opvallend testresultaat?
Elke ervaren reviewer zou direct al in de gaten hebben dat de kleurweergave op de S24U niet klopt. Dat hier vervolgens geen aandacht aan wordt besteedt is een bewuste keuze die de credibiliteit van de site behoorlijk omlaag brengt. Deze "review" is geen echte review maar eerder een reclamepraatje voor het vlaggenschip van Samsung, evenals de "Ultimate Award" die erop toegepast werd terwijl dit echt geen terechte waardering is.
Het is mooi om te lezen dat de eeuwige discussie over de Exynos en Snapdragon nu eindelijk eens overboord gegooid kan worden. Ik ben wel benieuwd of er een het throttelen nog iets gedaan gaat worden in komende firmware-updates.
Overigens is de Excellent award niet meer dan terecht: het is een prima toestel met een prachtig scherm, goede camera en uitmuntende accuduur.
De ontwikkeling van smartphones stagneert. Ja, de specs worden beter (mn de camera), maar de ervaring - het gebruik ervan - over het algemeen niet en je betaalt er nog meer voor ook.

Mijn huidige iPhone 12 vind ik bijvoorbeeld niet significant beter dan mijn Sony Xperia XZ1 compact in gebruik. En ik heb de galaxy ultra in m’n handen gehad, die vond ik ook zeker niet beter dan m’n iPhone/Sony xperia. Behalve dan de camera.

[Reactie gewijzigd door Tweaker2020 op 22 juli 2024 13:32]

Heb de S23 Ultra sinds release, nu de S24 Ultra sinds release, wat me opvalt is dat de GPU van de S24 Ultra 50/60% sneller is in 3dmark, maar na een aantal minuten al throttled, dat is bij de S23 Ultra niet het geval.

Voor de rest merk ik geen verschillen in het dagelijks gebruik, naar mijn gevoel gaat de accu van de S23 Ultra langer mee. Dus mocht je voor een leuke prijs een S23 Ultra tegenkomen, zeker doen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.