Samsung backport Galaxy AI niet naar S22-telefoons, maar die kunnen dat wel aan

Samsung is vooralsnog niet van plan om de Galaxy S22-telefoons te voorzien van Galaxy AI-functies, hoewel de socs van die telefoons dat wel aankunnen.

De Galaxy AI-functies komen wel uit voor dure Samsung-telefoons van vorig jaar, waaronder de S23 FE. Die telefoon heeft dezelfde Exynos 2200-soc als de S22-telefoons, waardoor het duidelijk is dat de functies wel kunnen draaien op de telefoons.

Samsung-topman Patrick Chomet zegt tegen Techradar dat Samsung wil afwachten hoe intensief gebruikers de functies inzetten. "We weten niet wat de intensiteit van AI-gebruik zal zijn voor de gemiddelde klant en dus hoe die intensiteit de on-device resources en cloud resources zal beïnvloeden."

Daarom wil Samsung vooral afwachten. "Ten eerste willen we de kwaliteit en de prestaties van wat we inzetten veiligstellen. Daarna leren we hoe mensen deze functies gebruiken en stemmen we de prestaties daarop af. Ten tweede zullen we Galaxy AI inzetten op een tweede set apparaten, specifiek de S23, S23 FE, Z Fold 5, Z Flip 5 en Tab S9, om te zien hoe het werkt." Samsung kondigde de functies van Galaxy AI aan met de Galaxy S24-presentatie vorige week.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-01-2024 • 08:37

87

Lees meer

Reacties (87)

Sorteer op:

Weergave:

Ik zou het toch fijn vinden als ik hier zelf een keus in krijg. Bijna al die voor geïnstalleerde meuk gebruik ik niet, en ik weet ook vrij zeker dat ik geen AI op mijn telefoon ga en wil gebruiken. Maar dit is al jaren een doorn in mijn oog, en ik zal hier met de volgende telefoon ook meer rekening mee houden tijdens de aanschaf.
Bij de meeste telefoons is het gelukkig vrij makkelijk om alle meuk eraf te knikkeren of uit te schakelen. Maar dat is wel één van de eerste dingen die ik doe.
Het is alleen vrij lastig om alle samsung bloatware van je telefoon af te halen. Op mijn Samsung tablet heb ik al 14 Samsung apps die ik niet wil gebruiken maar ook niet kan verwijderen. Heb ze maar in een folder geplaatst zodat ze in ieder geval uit het zicht zijn.
Verwijderen kan niet zonder root maar uitzetten wel.

adb shell pm list packages | grep com.samsung
toont alle meuk

adb shell pm uninstall -k --user 0 com.samsung.<meuk>
zet meuk uit.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 22 juli 2024 14:02]

Er zijn tools die je op je computer kunt gebruiken zoals Universal Android Debloater. Ff zoeken op Samsung Debloat en je komt er wel.
Instellingen -> Startscherm -> Apps verbergen
Maar ze zijn er nog wel en nemen ruimte in
volgens mij niet, want die staan toch op system partitie?
Dus ook al zou je die kunnen verwijderen, zal dit volgens mij niet meer ruimte in nemen op je "data" partitie.
Welke apps zijn dit dan, op mijn S23 kan ik vrijwel alle Samsung apps verwijderen behalve de standaard dialer en SMS app.
Nee je kan ze "uitschakelen" of "verbergen" Maar je kan ze niet volledig verwijderen. (Volledig verwijderen als in echt no trace left behind)
Zo heeft mijn (oudere) tablet een permanente notificatie dat ik moet inloggen met mijn Samsung account. Die heb ik niet en heb ik ook niet nodig, maar geen mogelijkheid om die uit te zetten of te verbergen.
Is het niet mogelijk om notificaties van die specifieke app te verbieden in de settings van Android?
Bedankt! Maar helaas heeft Samsung zodanig ingebakken dat voor deze melding 'Systeem' of iets dergelijks wordt gebruikt.
Misschien dat het op je tablet anders werkt maar ik heb nog een tijd met een S22 rondgelopen waarmee ik niet ingelogd was bij Samsung. Enige waar ik tegenaan liep is dat de Galaxy Store niet meer werkte en ik de Samsung apps niet meer makkelijk kon updaten. Vanuit de apps zelf ging het nog wel, maar dat was dus een stuk omslachtiger.

Ik kreeg niet telkens notificaties om te vragen of ik wilde inloggen in een Samsung account.
Je kunt best wel wat bloatware verwijderen (zonder dat je de telefoon geroot hebt) of in elk geval deactiveren tegenwoordig. Met een root is er natuurlijk veel meer mogelijk. Maar in een folder plaatsen is alleen maar net doen of je ze niet hebt. :)
Welke apps zijn dat precies?
om een paar te noemen
- AR zone
- Galaxy Store
- Galary
- Samsung Notes
- Smart Switch
- My Files
ik ben vrij zeker ervan dat ik AR Zone eraf heb gegooid met adb, zelfde met Samsung Notes.

uiteraard alleen voor mijn gebruikersprofiel, maar effectief is dat goed genoeg zolang ik geen nieuw profiel aanmaak.

[Reactie gewijzigd door De Vliegmieren op 22 juli 2024 14:02]

Vanuit een fabrikant perspectief is keuze duur. Denk alleen al dat er meer zaken getest moeten worden want er ontstaan veel variabiliteit. Een fabrikant is dat bereid om te doen als ze A) geforceerd worden of B) het meer geld oplevert.

Ondanks dat ik wel een handje vol mensen ken die om deze reden geen Samsung kopen denk ik dat Samsung meer telefoons verkoopt door ze goedkoper te kunnen aanbieden (met dezelfde winst) dan de mensen die ze trekken met de keus voor zaken.

Samsung is mainstream en massa == kassa.
"Samsung backport Galaxy AI niet naar S22-telefoons, maar die kunnen dat wel aan"

Samsung ondersteund geen andere merken voor de smartwatch met Bloeddruk en ECG, terwijl er niets tussen zit dan een een controle voor de naam van de telefoon.

Ze hebben het welzijn van mensen blijkbaar alleen hoog staan als je al hun producten afneemt.

Mooie lock-in, maar vraag me af of het wel mag bij zo'n grote speler...

Je kunt letterlijk niet meer betalen om het toch op je bijv.oneplus wel werkend te krijgen.
Mooie lock-in, maar vraag me af of het wel mag bij zo'n grote speler...
Was er laatst niet een bericht dat hun marktaandeel maar rond de 20% lag? Lijkt me niet dat dat onder monopolie kan vallen en dus ook geen extra regels specifiek voor Samsung mag introduceren :)

Maar eens dat er iets tegen gedaan moet worden maar dan voor alle partijen. De fabrikant met het grootste aandeel werkt hun smartwatch zelfs helemaal niet icm een Android telefoon dus het kan ook nog erger.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 14:02]

Oké; ik heb geen idee wanneer een bedrijf te groot is... Voor sancties op dit soort dingen.


Maar het verschil tussen samsung en Apple is:

Apple gebuikt: Apple Watch OS <> iPhone OS(beiden eigen OS/architectuur)
Je kunt niet verwachten dat ze aparte software voor een aparte OS maken; dat ze het deels doen is natuurlijk slim, je hoeft niet te verwachten dat ze alles doen en onderhouden.

Samsung gebruikt: Google Wear OS <> Android OS
Ze blocken ECG & BP op basis van de naam die ze zien dat de telefoon heeft; niet omdat de telefoon een andere architectuur heeft ofzo;
dan kun je oppervlakkig zeggen dat het dezelfde uitgekookt-heid als Apple doet, maar het is nu andersom; en fundamenteel gewoon een d*ck-move.

Waarom hoor ik hier niet van die doorgeslagen mensen over? Dit kan voor 150€ p.p. levens redden, en het kan niet, omdat er een naampje gecontroleerd word.

Ze mogen zoveel vragen voor die smartwatch als ze willen; maar dit is gewoon slecht.

[Reactie gewijzigd door FORMERxZOMBIE op 22 juli 2024 14:02]

apple os op dat gebied groter en meer gesloten. Dus ha het zal wel moegn.

Volgens mij os het met samsung zo, hpe goedkoper het apparaat hoe meer hartnekkige bloatware. Heb nu al een aantal jaar galaxy s'en en die zijn toch redelijk stock (tegenwoordig).
Ik probeer te voorkomen dat het klinkt zoals het waarschijnlijk klinkt: fijn. Goed om te horen.

MIjn S22+ voldoet nog prima, en geen van de Galaxy AI features die ik voorbij heb zien komen zit ik echt op te wachten, dus hoe minder software belasting aan mijn toestel wordt toegevoegd, des te beter.

Als ik het over een jaar, misschien twee toch wil koop ik dan wel een nieuw toestel.
Je moet er op gegeven moment ook voor betalen. Ik heb de S24 Ultra in bestelling, maar die AI features interesseren mij geen hol en ga ik meteen uitzetten als het kan.
Het zijn toch allemaal dingen die je juist actief aan moet zetten, het zijn geen achtergrondprocessen voor zover ik in de demo's heb gezien. Dus je moet het al actief starten als je het wel wilt gebruiken en hoeft dan dus niks te doen als je het niet gebruikt.
Dat is een beetje het probleem. "Als het kan". Dat zien we ook met die Bixby knop. Die werd er gewoon bijgebouwd, dus door je strot gedouwd. Heb ik nooit geaccepteerd, en kun je ook niet uitschakelen. Dus elke keer dat je die knop per ongeluk indrukt krijg je meteen het schermpje dat je eerst moet accepteren. Ik verwacht dat dat met AI niet anders gaat worden.
De Bixby knop kan via instellingen aan andere acties worden toegewezen (zoals de meeste mensen doen).
dit kon bij de eerste iteraties niet
voor zo ver ik weet S5,S8,S10 kon dat altijd al verzet worden;
Dacht dat Bixby bij de S5 uitgekomen was, maar dat is voor mij al in een grijs verleden ;)
Wel kon je het niet 100% uitzetten, maar wel toewijzen van de short press aan de camera en dan werd long press bixby.
Dus het toevallig activeren van de Bixby was hiermee verholpen.
Ik heb er mijn zaklamp aan gekoppeld en ben nu voornemens een S23 of S24 te kopen en zal hem zeker gaan missen :(
Ik irriteerde me ook mateloos aan bixby. Vandaar dat ik eens flink ben gaan googelen en kwam er uiteindelijk achter dat je het met behulp van ADB (android debug bridge) wel uit kon schakelen. Daarna was het een erg fijne telefoon. Maar wel jammer dat he zowat je telefoon moet gaan hacken om hem naar je zin te krijgen. NU een Fairpahone 5. Wat software betreft een hele verademing!
Ik irriteerde me ook mateloos aan bixby. Vandaar dat ik eens flink ben gaan googelen en kwam er uiteindelijk achter dat je het met behulp van ADB (android debug bridge) wel uit kon schakelen. Daarna was het een erg fijne telefoon. Maar wel jammer dat he zowat je telefoon moet gaan hacken om hem naar je zin te krijgen. NU een Fairpahone 5. Wat software betreft een hele verademing!
Klinkt als een XY probleem. Je wilt van Bixby af, weet niet hoe dat moet en gaat vervolgens een volledige knop uitschakelen...

Bij instellingen zoeken naar zijtoests en daar kun je kiezen bij houdt ingedrukt tussen Bixby activeren en Menu uitschakelen. Dat laatste is het menu met daarop shutdown, reboot en emergency call.

Bixby op je linker homescreen is ook uit te schakelen. Homescreen ingedruk thouden en dan simpelweg de toggle kiezen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 14:02]

In huidige firmwares is dat correct, maar ik meen me te herinneren dat dit niet altijd het geval was en dus geen andere optie was dan 'debuggen'.
Ik heb het bij mijn S9 direct uitgeschakeld. Weet niet wat voor telefoon jij had?
Op mijn S10e was dat niet mogelijk. Daar moest je dus echt met adb aan de slag.
Ik snap de irrelevante moderatie niet helemaal. Iemand met een dergelijk toestel geeft aan er toch niet op te zitten wachten. Dat is toch relevante deelname aan de topic.

Ik snap wel dat mensen afwachtend zijn. AI is gewoon voor een hoop zaken een gimmick. Dat komt omdat bedrijven zich eraan willen koppelen ondanks er wel of niet use case voor is.
Hier idem Arnoud.
Mijn S22 (en zelfs S20) doen het nog prima.
En ook ik hoef dit "A.I." niet op mijn telefoon.
Hoop dat in de toekomst er een Opt-Out regeling komt voor eventuele nieuwe telefoons van Samsung.
Wellicht semi-offtopic maar.... ik heb echt geen idee waar al die bloatware klachten vandaan komen betreft Samsung telefoons. Vroeger wanneer ik een telefoon kocht werd hij op dag 1 geflasht met een clean Android ROM, maar tegenwoordig is dat echt overbodig. Ik zou niet eens weten welke apps van Samsung er nu echt allemaal op staan (S23, Nieuwste Android en OneUI), maar ik kan er absoluut geen 15 vinden zoals hieronder benoemd.

In mijn optiek is de huidige uitrol staat van stock Samsung telefoons prima. Dat ze Ai functies gaan pushen naar S23 en nieuwer, zegt niet dat je ze hoeft te gebruiken. Je kan het vermoedelijk in de settings gewoon uitschakelen.
Sommige mensen zijn denk ik een beetje aanstellers ;).

Ik heb zelf ook geen last van bloatware en nooit gehad eigenlijk. Privé heb ik jaren Sony telefoons gehad en nu een Oppo waar ik nooit last van bloatware heb gehad. Mijn werktelefoon is een Samsung waar ik out-of-the-box ook geen klachten over had.
Komt natuurlijk ook door het platform waar we nu op zitten. Op tweakers zitten redelijk wat mensen met boven gemiddelde kennis van software, dus ik kan me voorstellen dat het aandeel mensen wat hier zit en wat graag zelf controle heeft over wat er wel en niet op hun telefoon staat veel groter is dan onder de rest van de mensen.
Kan, maar ik ben zelf een rastechneut en zie gewoon simpelweg de meerwaarde niet van het druk maken om 'Samsung Health' of 'Samsung Bixby'. Laat het er lekker op staan als je het niet gebruikt doet het niets.

Ik heb inderdaad ook een Android om toch volledige controle te kunnen nemen over het bestandssysteem, prutsen met apps en UI etc... maartoch.

Is zeker een terecht punt hoor, maar ik heb het gevoel (misschien onterecht) dat het tegenwoordig minder van belang is om alles te strippen.
Daar heb je gelijk in inderdaad! Ik kijk er vaak als een "pleb" tegenaan omdat ik ondanks ik technische kennis heb meer in contact ben met de mensen binnen mijn functie.
Samsung internet
Samsung calendar
Samsung members
Samsung Galery
Samsung Bixby
Samsung Notes
Samsung weather
Samsung store
Samsung mail

Onedrive
Echt alle troep van google (zo'n 15 apps)

Ik mis vast nog veel meer, maar ik ben altijd wel even bezig om alles te verwijderen of hiden...
je kunt ook gewoon een Pixel of ander merk kopen zonder deze apps. Ik gebruik niet alle apps, maar bijv Samsung internet ondersteund addblockers dus gaat boven Chrome. Je kunt een merk tocht moeilijk kwalijk nemen dat ze een andere ervaring willen bieden dan hun concurrent met dezelfde SOC en dezelfde schermgrootte.

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 22 juli 2024 14:02]

Daar heb ik geen problemen mee, maar waarom alles dubbel…lijkt microsoft wel, 3 video players, 2 music etc etc. Ze mogen wel een eigen ervaring willen bieden, maar doe niet alles dubbel, als ik 2 browsers wil, doe ik dat zelf wel. Stop met eigen apps , of lever geen google apps, 1 van de 2 zou fijn zijn
Ik heb

Samsung Cloud
Samsung Kids
Samsung Notes
Samsung Pass
Samsung Pay
Samsung Wallet
Galaxy Store
Galaxy Wearable
Smart Switch (zelf erop gezeT)

Onedrive is voor mij overigens onmisbaar :).
Wat echt troep is bixby voor de rest gebruik ik elke app van u lijst.
Ze geven voor de S24 Serie wel zeven (7) jaar software support, maar grote kans dat ze alsnog op zo'n manier als dit de software functies zullen limiteren.
Ik zat me iets soortgelijks af te vragen. Leuk dat je 7 jaar software support krijgt maar hoeveel heb je er aan als je sommige software simpelweg niet meer krijgt terwijl je toestel het wel aan kan. Ik begrijp dat er meerdere voordelen aan support van 7 jaar zit maar ik vind dit dan jammer.

Deed Apple niet ook bewust oudere toestellen trager maken onder het mom van de levensduur van een batterij? Leuk dat je dan support hebt maar zo wordt je wel richting een andere telefoon gepest.
Dat er geen software naar oudere telefoons komt die dat hardwarematig prima trekken is op zich niks nieuws natuurlijk.
Daarom lukt het de gemeenschap ook al jaren om nieuwere Android versies te draaien op hardware die door de fabrikant zelf al jaren geleden achtergelaten is.
Die kunstmatige beëindiging van softwaresupport is gewoon een onderdeel van het verdienmodel.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 14:02]

Ok, resource management; en dan met name 'cloud resource management'. Daar hebben ze wrs. een budget voor ingesteld uitgaande van een x-aantal gebruikers/devices met een y-aantal calls. Cloud resources kunnen prijzig zijn en hebben daarmee ook een cap. Ben benieuwd of we dat gaan merken - slow or non responsive AI ... laten we hopen van niet; ik ga er vrijdag mee aan de slag ;)
Het verbaasd me dat Samsung het uberhaupt naar oudere toestelen willen brengen je zou verwachten dat ze het exclusief op de S24 serie houden als USP.

[Reactie gewijzigd door R0987 op 22 juli 2024 14:02]

Aan de andere kant tonen ze aan dat ze ook langer support geven op de oudere toestellen, ook met nieuwe functies. Dat vind ik wel een positief iets (ook al zit ik niet op AI functies te wachten).
Fijn! ik heb de S22+ en ik hoef, denk ik, die meuk er ook niet nog op hebben zitten.
Dat is ook een manier om ernaar te kijken :D
Dus hun grote selling point voor de S24 is eigenlijk gewoon een cloud-based software appje die ook makkelijk draait op een toestel van twee jaar geleden? Echt wel zijn geld waard dan die S24 :z
De S23 en S23FE krijgt het wel dus zo'n Unique Selling Point is het dan ook weer niet.

Ik zie ze het nog wel uitbrengen hoor voor de S22, maar nadat duidelijk is hoeveel resources het in de praktijk nou echt verbruikt, lijkt me logisch dat je niet de ervaring van nieuwe telefoon eigenaren gaat verpesten om oude gebruikers ook iets te geven waar ze nooit op hebben hoeven rekenen...
Het is hun selling point idd, maar de S24 is op alles verbeterd ten opzichte van de S23
Als je denkt dat de S24 een S23 met AI is moet je toch wat beter inlezen

Als voorbeeld de S24 heeft nu weer de snelste CPU ( iig de Snapdragon versie) aan boord die beschikbaar is, heeft weer een plat scherm, heeft betere materialen voor de behuizing, enz enz

Overig zeg ik dit niet omdat ik de telefoon heb of wil kopen.. voor mij geen Samsung meer, maar de S24 is echt wel een leuk toestel

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 14:02]

[...]
Als je denkt dat de S24 een S23 met AI is moet je toch wat beter inlezen
[...]
Nee, dat denk ik natuurlijk niet :) Zou ook wat triest zijn moest het gewoon een identiek toestel zijn :P
Maar ze maken wel enkel reclame voor het AI-gedeelte, wat dan enkel een appje blijkt te zijn die je bij wijze van spreken gewoon uit de Play Store kan halen van eender welke dev...
Zoals de s23 een leuk toestel was. Het merkbare verschil? Dat plat scherm. Al de rest is wat het is, maar merk je nagenoeg niets van tov een s23. Op papier heb je gelijk ja.
mijn S23 heeft een plat scherm...

Maar goed volgens mij is het tegenwoordig wel zo dat niet de mensen met een S23 de S24 gaan kopen maar eerder mensen met een S20 en S21

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.