Door Willem de Moor

Redacteur

Eerste externe ssd's met USB4 Review

Thunderbolt of USB? Kiezen hoeft niet meer

12-03-2024 • 06:00

73

Singlepage-opmaak

Conclusie

De twee geteste drives met de ASM2464-controller aan boord zijn echte alleskunners, die bovendien duidelijk sneller zijn dan alle externe ssd's die we tot dusver hebben getest. Dat klinkt leuk, maar dat konden we ook zeggen voor de USB 3.2 Gen2x2-drives die we in 2021 reviewden. Omdat die van een standaard gebruikmaken die niet breed is opgepakt door fabrikanten van moederborden, haalde je in de praktijk geen 20Gbit/s, maar een schamele 10Gbit/s. Dat zou drives met de alleskunner van ASMedia niet mogen gebeuren.

Omdat in de controller een Thunderbolt-controller en USB4-controller geïntegreerd zijn, zou je vrijwel altijd een behoorlijke snelheid moeten halen, tenzij je echt trage USB-poorten hebt. De 20Gbit/s haal je met Thunderbolt- en USB4-poorten met gemak, en zelfs flink hogere snelheden zijn mogelijk met de juiste poort. Voor desktopgebruikers blijft dat helaas nog wel even zoeken: snelle poorten met USB-C-stekker zijn er wel, maar vaak zijn ze beperkt tot 10Gbit/s. Gelukkig haal je die snelheid ook en zak je niet terug naar die eerdergenoemde 5Gbit/s. Op laptops is het een ander verhaal: het grootste deel van de laptops die momenteel verkocht wordt, heeft een poort die op zijn minst 10Gbit/s doet. Thunderbolt 4 zit inmiddels op een derde van de laptops, en USB4 nog op iets minder dan vijf procent.

Daarmee zijn dergelijke snelle drives vooral geschikt om de opslag van de laptop uit te breiden of data van je laptop snel naar een ander apparaat te verplaatsen. Of wat dacht je van de opslagcapaciteit van je MacBook uitbreiden, zonder de Apple-prijs te betalen? Apple-laptops en Macs hebben immers TB4 aan boord. En omdat dankzij een gecombineerde controllerchip de kosten voor fabrikanten lager zijn dan bij een losse USB- of Thunderbolt-controller, verwachten we steeds meer laptops die een of beide standaarden ondersteunen.

Op de vraag of je een kant-en-klaar product als de AData SE920 moet kiezen, of een zelfbouwproject als de Jeyi-drive, is het lastig antwoord geven. Die laatste is over de hele linie iets sneller dan de Adata-drive, behalve bij random operaties. Dat kan natuurlijk liggen aan de Samsung 990 Pro die we inbouwden: die is iets minder sterk in dat opzicht. Zelfbouw loont wat kosten betreft in ieder geval bij een 2TB-capaciteit, maar voor 1TB zou je goedkoper uit zijn met de Adata-drive. En met zelfbouw kun je zelfs een 4TB-drive bouwen: dat haal je met een kant-en-klare drive vooralsnog niet en 4TB-ssd's zijn nog best betaalbaar.

De drives zouden eigenlijk afzonderlijk geen Innovation-award moeten verdienen, want dan kunnen we wel bezig blijven als de ASM2464 gemeengoed wordt. Maar die ASMedia ASM2464-controller zou dat wel verdienen: net zoals de SM2320 die de nandcontroller en bridgechip verenigde dat verdiende, verdient ook de samensmelting van een USB- en Thunderbolt-controller een Innovation Award. Dus als je op zoek bent naar een externe ssd, zou je er wat ons betreft verstandig aan doen er een uit te zoeken die deze echt universele controller aan boord heeft.

Lees meer

Reacties (73)

73
73
25
0
0
40
Wijzig sortering
Ben benieuwd of deze wèl in staat zijn om snel grotere hoeveelheden data (zoals een systeem backup) naar toe te schrijven. Geen enkele externe drive tot nog toe bleek daarvoor bruikbaar, ondanks indrukwekkende getallen in de reviews. En ik heb er heel wat geprobeerd. Binnen 100GB tot 200GB data-transport storten ze in tot soms onder de 100MB/s.
Binnen 100GB tot 200GB data-transport storten ze in tot soms onder de 100MB/s.
Dat klinkt als een SSD waarvan het cache geheugen vol zit en je voor de rest van de overdracht beperkt bent tot wat de NAND cellen zelf direct weg kunnen schrijven.

Als je hogere snelheden langer vast wilt houden moet je op zoek naar data center SSDs. Consumenten drives hebben allemaal dit probleem in bepaalde mate. Kijk bijvoorbeeld maar naar de steady state bandwidth van deze review op Tweakers.
review: Samsung 990 Pro-ssd - Een nieuwe oude generatie
De Samsung 990 Pro 2TB zakt daarin terug van een score van 1347 naar 795. En dat is dan een voorbeeld van een consumenten drive met goede steady state prestaties. Het 1TB model zakt zelfs terug van 1277 naar 583, minder dan de helft.

Consumenten drives zijn over het algemeen niet bijzonder goed in steady state performance. Daarvoor moet je toch echt data center SSDs hebben.
Dank je voor het maken van het onderscheid tussen beide doelgroepen (consument en data center)! Dan weet ik waar ik voortaan op moet zoeken, omdat de reviewers kennelijk vooral de snelheid van de cache testen.

Ben uiteindelijk zelf maar gegaan voor 4x 4TB 870 Evo via AMD raid, die ik in de bios aan of uit zet. Dan haal je wel langdurig schrijfsnelheden van boven de 1500 MB/s.
Software RAID 0 voor back-ups ? Want zo een single 870 Evo doet iets meer dan 500 MB/s voor schrijven... Ik hoop dat je een back-up van je RAID array hebt, want dit is vragen voor problemen wanneer je systeem crasht.

Gezien je toch al de investering gemaakt hebt... Waarom deze schijven niet in een Truenas systeem steken met een low-power cpu ? Iets als een moderne ryzen 3/5 of Core i3 is daar voldoende voor. Wel heb je wat ram nodig om ZFS snel te krijgen en ook zijn consumer drives zonder DLP veel trager dan Datacenter drives met ingebouwde capacitoren. Tegenwoordig is het verschil niet groot in prijs tussen drives met deze features en consumer drives, alleen zijn de specs op papier altijd beter bij de consumer drives, maar heb je geen garantie dat deze gehaald worden in de praktijk zoals je dat wel hebt bij datacenter drives.

Over 10 gbit kan je al 1.25GB/s halen, wat in de buurt komt van jouw lokale schrijfsnelheid in je software RAID array. Zo een een NIC is voor een paar tientjes te verkrijgen op AliExpress of refurbished, en een simpele 10Gbe switch zonder toeters en bellen kost je rond de 60 euro., wel een model met SFP+ poorten.

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 22 juli 2024 15:48]

Oh, ik maak af en toe ook een backup op een trager extern medium (harddisk), of een flinke ssd, op SATA-snelheden. Mijn hoop was dat dat sneller kon, met USB 3.2, USB 4 of Thunderbolt 3 of 4. Het zou leuk zijn als dat via de hier geteste middelen uiteindelijk toch zou lukken.

Ik heb niks met NAS. Vind ze traag, uiteindelijk te onbetrouwbaar, en gebruik de inhoud te weinig. Ik heb ook niks met bescherming via protocollen, maar door fysieke scheiding en meerdere kopieën van alles wat belangrijk is. Met backups hoeft zo’n kopie niet letterlijk hetzelfde te zijn maar in ieder geval nog enigszins recent.
Als je het hebt over de consumer NAS doosjes die je koopt voor een paar honderd euro van merken zoals QNAP, Synology etc dan geef ik je gelijk, echter met een custom Truenas systeem heb je deze traagheid niet.

ik heb zelf een systeem met een 13th gen i3 en 128GB ram met 2x 40GbE NICs en 4 nvme SSDs. Dit is verbonden op een oude Nexus N3k switch waar ook al mijn servers verbonden zijn en via iSCSI hun opslag mounten over het netwerk. Ik haal gemakkelijk 2.5GB/s leessnelheden in een VM gehost op zo'n server en dit met consumer nvme drives en een low-end cpu, dus traag is het zeker niet.

Voor back-ups is 10GbE meer dan voldoende en zulke fiber transceivers en switches zijn super goedkoop tegenwoordig. Zo een tranceiver kost je nieuw nog geen 18 euro van een merk als EdgeOptics of Ubiquiti. Zo heb je een centrale plek om alles op te slaan en heb je geen gedoe wanneer je systeem crasht of een ander probleem hebt met je systeem. Of wanneer je meerdere systemen wil gaan backuppen bijvoorbeeld.

PS: ik haal met enterprise 14TB harde schijven al meer dan 2GB/s over het netwerk op een ander Truenas systeem met een Ryzen 5 CPU. Ik heb enkel een 1TB nvme als cache, maar zelfs zonder haal ik tegen de 1GB/s.
Weet je of dit dan ligt aan de externe drive of aan het besturingssysteem dat de bestanden ernaar toe kopieert? Je hebt bv. programma's als FastCopy die op een andere manier de bestanden erheen kopiëren.
Ik zie bij regulieren externe drives soms ook de snelheid enorm wisselen als er bv. veel kleine bestanden moeten worden gekopieerd.
Is er bij de Jeyi ook bij Amazon geen garantie? Zolang je het in Nederland koopt, ben je bij wet beschermd op een deugdelijk product en dan kun je gewoon (wettelijke) garantie claimen, ongeacht wat verkopers/fabrikanten zelf verzinnen.
Helaas is er een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Klopt, maar ik zou bij garantie bij gelijk hebben ook je gelijk halen, ook al werkt de verkoper/fabrikant niet mee. Daar help je jezelf en anderen mee, als de verkoper/fabrikant doorheeft dat het niet werkt.
Ik denk dat je gewoon beter af bent met een product bij een webshop waar je gegarandeerd garantie op hebt. Ook Amazon is niet echt een fijne partij als het op garanties aan komt (ik spreek uit ervaring).
Producten op Aliexpress koop je vaak ook niet met het idee dat je makkelijk garantie kan claimen.
Volgende test: egpu op usb 4? Werkt dat?
Kijk, dit zijn de vragen. En mijn interesse is dan vooral gefocused op de huidige AMD en Nvidia lijn.
Een externe EGPU kast zou bijvoorbeeld mijn laptop veel langer mee kunnen laten gaan.
Ja, het werkt. Ik gebruik mijn Legion Go met egpu (1660 TI) en het werkt perfect. 1600p, haalt ie in meeste games met goede grafische instellingen .

Overigens heb ik ook een 3070 ti liggen. Uiteraard is die kaart vele malen beter. Ook deze kaart werkt uitstekend.

[Reactie gewijzigd door FaiQ op 22 juli 2024 15:48]

Precies! Heb hier nog een nuc8 serie liggen waar ik graag een 40gbe nic aan zou hangen via de Thunderbolt poort. Heb al m.2 naar pci-e liggen, dus kom maar op met een test.
Wat wil je in jou geval precies getest hebben? TB3 ondersteunt egpu dus dat zit wel goed. Maar wat bedoel je met de rest van je info?
TB3 is het probleem niet, de adapter van Thunderbolt naar pci-e is altijd kneiterduur. Als deze adapter dat goedkoper maakt (en werkt dus om nvme naar pci-e te doen met dit ding) dan is het een leuke workaround. Als het werkt voor egpu werkt het ook wel voor een NIC, dus maakt het mij niet uit of het nu getest wordt met een nic of een gpu.
Ja dat werkt idd.
Egpu bij de Lenovo Legion Go.

[Reactie gewijzigd door BHD294 op 22 juli 2024 15:48]

Ben meer geïnteresseerd in wat een goede usb4 geluidskaart/interface kan doen eerlijk gezegd.
Goedkoper dan de Thunderbolt 4 zonder USB4 behuizingen. Ik was rond de 100-120euro kwijt voor die dingen op Amazon/eBay.

Ik had wel interesse in deze Jeyi behuizing maar nu lees op de Aliexpress pagina dat je eerste firmware moet updaten als je een Mac hebt en dat kan blijkbaar alleen onder Windows. Dus dan word het wel een duur apparaat als je eerst Windows en Windows apparaat moet kopen om de firmware te updaten.

Maar mijn ervaring met andere merken is dat ze wel erg heet worden. Heet genoeg dat je ze niet graag lang wilt vasthouden (hoeft natuurlijk ook niet).

[Reactie gewijzigd door alienfruit op 22 juli 2024 15:48]

Ik hoop dat ik het niet vergeet, maar ik zal het laten weten. Net de jeyi behuizing besteld op ali voor 69,- euro all inclusief. Ze hebben blijkbaar de prijs nu op 76,- en dan nog een "coupon" voor 7 euro eraf.
Net aangekomen, Lexar NM790 erin en werkte in een keer, zonder firmware update op m'n mac.
Jammer dat er voor de vergelijking niet ook een interne drive bij staat. Was mooi geweest om te zien hoe ver ze zijn gekomen mbt het punt dat een externe drive niet onder doet voor een interne. Welke workload vereist echt nog die interne drive en wat kan ik extern gaan draaien zonder me te ergeren aan de hogere latency oid.
WindowsToGo zal hierop vermoedelijk wel goed werken.
Dat werkt zelfs in een micro sd kaart ;)
zeker, maar traag als een slak
Ik heb die Jeyi usb4 enclosure een maand geleden via AE gekocht en er een WD SN850X 4TB ingestopt. Bij het formateren van de ssd, liep de boel vast en nu staat de ssd in een permanente read-only mode die alleen door WD kan worden opgeheven. Er staat echter een backup van mijn interne drive op inclusief data die gewoon nog te lezen is, dus terugsturen naar WD is geen optie...

Ik zou deze Jeyi enclosure dus lekker links laten liggen, maar YMMV natuurlijk.
Jammer dat de Jeyi enclosure geen ondersteuning heeft voor M.2 SATA schijfjes...
M.2. SATA is dan ook iets wat bijna niemand nog gebruikt, produceert of verkoopt.
Wat heb je aan een 580 MB/s drive aangesloten over een 20 Gbit/s (2.5 GB/s) verbinding? Met 5 Gbit/s SuperSpeed van USB 3.0 kom je ongeveer op 450 MB/s, en met 10 Gbit/s SuperSpeed plus vanaf USB 3.1 heb je bijna 800 MB/s, meer dan dat de SATA aan kan. Je hebt misschien iets lagere latency op 20 Gbit/s maar dat is het dan wel.

[EDIT: overhead meegerekend natuurlijk]

[Reactie gewijzigd door uiltje op 22 juli 2024 15:48]

Minpunten: prijs? is puur subjectief. Als ik kijk wat opslag nog niet zo lang geleden kostte, dan valt het allemaal wel mee.

Verkrijgbaarheid, dat zegt ook niks over de kwaliteit.
Er staat ook niet dat de hoge prijs en de verkrijgbaarheid de kwaliteit beïnvloeden, maar dat het minpunten zijn.

En als ik de prijs ga vergelijken met prijzen uit het verleden dan is het altijd goedkoper, omdat de opslag per eenheid (bv Tb) na verloop van tijd tot nu toe altijd nog zakt. Je moet het vergelijken met wat je op dit moment gemiddeld voor deze hoeveelheid opslag betaalt. En dan is de prijs per Tb een stuk hoger. Dat kan je dus duurder noemen.

[Reactie gewijzigd door pbk op 22 juli 2024 15:48]

Totdat je je verdiept in de concurrentie en ziet dat iets vergelijkbaars nog veel duurder is. Als je vergelijkt met veel tragere ssd's, klopt het wel dat deze per TB duurder is, maar is dat een eerlijke vergelijking als je daarmee de snelheid volledig negeert?

Er zijn zo te zien 3 SSD's die vergelijkbare snelheden halen en daarvan is de Sandisk als enige te krijgen. 259 euro voor de 1TB-uitvoering. Dat is gewoon 80 euro duurder. Al het andere is veel trager.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 juli 2024 15:48]

Klopt. Het is een afweging die je maakt. Gaat het je puur om de hoeveelheid opslag en maakt de snelheid je minder uit? Dan zijn deze nieuwe externe drives duurder.
Is de snelheid van groot belang en vergelijk je het met de snelste drives tot nu toe dan komt de vergelijking anders uit.

Hangt dus ook van de doelgroep af. Voor mijzelf zou ik het nu als duur ervaren, omdat ik alleen af en toe wat bestanden backup. Dan maakt het niet zoveel uit of dat wat langer duurt.
Gebruik je het professioneel en moet je regelmatig grote bestanden opslaan en weer opvragen dan is de meerprijs voor de snelheid waarschijnlijk snel terugverdiend omdat je minder lang aan het wachten bent en dus weer eerder met je werkzaamheden verder kan gaan.
Ik heb destijds voor mijn GamePC een kleine, snelle SSD gekocht (Samsung 980 Pro) en daarnaast een grote, goedkopere SSD (merk en type ben ik even kwijt) voor opslag. Het boeit mij niet zo hoe snel die SSD is, want ik zet er grote bestanden op waar ik wel even op kan wachten, maar de snelle SSD bepaalt hoe snel mijn OS opstart of hoe snel games opstarten. Die is ook bewust relatief klein (hoewel,1TB is erg riant als systeemopslag...), want zoveel ruimte heb ik niet nodig.
hoewel,1TB is erg riant als systeemopslag
Dat dachten wij ook lange tijd voor onze servers. Toch lopen we inmiddels vaak tegen beperkingen aan met 256GB. Systeem updates worden ook steeds groter en ook gewone updates vragen vaak veel tijdelijke ruimte (niet te verwarren met de tmp space)
Als Tweakers high-end videokaarten reviewed zie ik ook zelden dat de prijs een minpunt is. Terwijl het aantal frames per euro bijna altijd lager ligt dan kaarten van een of meer generaties terug.

Dus Tweakers is nogal inconsequent, of no_way_today heeft toch gelijk dat het subjectief is.
Het is niet alleen subjectief.

Ze zeggen dat de Orico en de SanDisk als enige in de buurt komen van deze drives. De Orico kan ik geen prijs over vinden en is nergens te koop volgens pricewatch en de SanDisk is €250.

Dan zijn deze twee toch grofweg de helft en beide 2TB varianten zijn ongeveer even duur als de 1TB variant van SanDisk
Het punt is volgens mij een beetje dat het wat duurder is dan de zelfbouw met de Jeyi uit het zelfde review blokje, zeker in het geval van de 2TB versie.
inderdaad en dan nemen ze nog een overpowered Samsung 990 Pro (maar als test kan ik dit nog begrijpen)
Als je disk van lexar neemt die alle ruime boven de maximum snelheid gaan van de asmedia chip heb je
Lexar NM710 2TB @ € 105 -> 185 = € 92.5 / TB
Lexar NM790 2TB @ € 125 -> 205 = € 102.5 /TB
Lexar NM790 4TB @ € 230 -> 310 = € 77.5 / TB
de disk van ADATA = € 150 / TB

De NM790 komt kwa specs meer inde buurt van de 990 pro (iops en snelheden) de NM710 heeft lagere snelheden maar nog steeds voldoende voor de asmedia controller en minder iops, (dit laatste kan wel invloed hebben bij het werken met meerdere bestanden en random acces)
Met die redenatie is vrijwel alles subjectief :). Niet alles is voor iedereen relevant.

De pluspunten kun je ook subjectief noemen:
Goede prestaties: Lekker belangrijk. Ik zet hem 's avonds aan en ik kijk de volgende ochtend wel.
Innovatief: Boeien. Hij moet het gewoon doen


De prijs is op dit moment wel echt een minpunt. Het is niet echt relevant hoe duur opslag 'vroeger' was. Het is gewoon een algemeen iets ten opzichte van andere USB-drives. De verkrijgbaarheid kan zeker een ding zijn. Het zegt inderdaad niets over de kwaliteit, maar het is wel vervelend.
Er is zat water op de wereld, maar als je het een paar weken niet tot je beschikking hebt, ben je gewon dood, ongeacht de kwaliteit ervan. ;)
Mwah. Een interne SSD zit toch al snel op €50-70/TB. Ik snap best dat een controller en behuizing wat geld kosten, maar dit is ook wel weer wat veel nietwaar?
Ik vroeg me af of mijn apparaten wel geschikt zijn voor deze snelheid, en wat blijkt; alle laptops en computers die ik in de laatste 8 jaar gekocht heb kunnen allemaal 40gbit/seconde aan op de usb-c poort :?

Wat vreemd dat we nog steeds niets beters hebben, want 8 jaar in computerland tijd is echt een eeuwigheid, 8 jaar voor 2016 hadden we immers nog niet eens usb snelheden boven de 480mbit, jammer dat de technologie nu jaren stil lijkt te staan op dat vlak, en spijtig dat geen bedrijven innoveren daarin.
Wat is het nut van snellere poorten als er vrijwel geen randapparatuur is die er gebruik van kan maken? Er zijn al bar weinig apparaten die 20gbit doen.
Desktops hebben doorgaans geen 20 of sneller en telefoons tablets etc ook niet. Enkel wat leukere laptops en Macs zijn goed uitgevoerd tegenwoordig.
Er is geen enkele Mac iMac of MacBook en MacBook Pro sinds 2016 uitgebracht die niet minimaal 2 usb-c poorten had met allebei 40gbit/sec snelheden.

Ik kan echt niet geloven dat die 10 jaar voorliggen op de industrie als men hier beweert dat de meeste niet eens 20gbit/sec hebben? Dat zal een vergissing zijn of misschien hebben mensen het over budget laptops en moederborden? Het goedkoopste minimum is echt geen indicatie voor algemene adaptatie
De Intel TB3/4 controllers doen 10gb/s USB of 40gb/s thunderbolt en ondersteunen geen 20gbit/s. De meeste (laptop) chipsets bieden ook liever 2x 10gbit/s poorten aan dan één enkele 20gb/s poort.
En als je een PCIe insteekkaart wil om meer USB-C poorten te hebben, de prijs maakt een erg grote sprong zodra je 20gbit/s wil.

De aanname in het artikel dat 20gbit/s poorten schaars zijn verbaast mij niet, maar dat is vooral gebaseerd op mijn onvermogen om een werkende 20gbit/s poort te krijgen. De breakout van het moederboard naar de voorkant van mijn kast is volgens het label geschikt, maar de controller geeft alleen maar fouten wanneer je daadwerkelijk er een 2x2 device op aansluit.
Apple ligt hier inderdaad ver voorop vooral nu met de ARM opties ze meer ruimte hebben om die dingen aan te bieden zonder te wachten op Intel/AMD.

USB4 is zoals altijd een budget optie, TB3/4 is de echte standaard en tegenwoordig tunnelt USB4 ook gewoon PCIe net zoals TB3/4.

Dus de reden is dat TB3/4 al het gat vult als je 40G PCIe naar de SSD wilt. Het gebruikt nu ook dezelfde aansluiting en TB3/4 eindpunten kunnen tegenwoordig altijd omschakelen naar USB dus weinig fabrikanten zien het nut om een USB4@40 uit te brengen, de standaard is slecht ondersteund tov de TB3 van 5 jaar geleden.

Daarnaast is 40G echt niet nodig. Geen enkele (consumer) SSD kan echt 40G doordrukken.
Ik heb hier nog een iMac iMac 2019 met een intel i9 en een Samsung MU-PB500B/EU Portable SSD X5 500 GB, die ik via Thunderbolt 3 aansluit. Met de testtool van Black Magic heeft deze 1,5 GB/S schrijven en 2,5 GB/S bij het lezen.
Thunderbolt 3 is al zo snel, heb nog geen "4" Devices.
Als ik deze test lees weet ik niet of men nu puur de snelheid van de SSD heeft gemeten, of dat kabels, drivers, de testcomputer, windows een grote invloed hebben gehad op deze test.
Helaas is het aanbod van Thunderbolt externe SSD's zeer beperkt en prijzig.
Zal trouwens zo eens mijn Samsung aan mijn M1max hangen om te kijken wat daar de snelheid is.

[Reactie gewijzigd door Jan Onderwater op 22 juli 2024 15:48]

Tja het is ook zo dat er op een bepaald punt steeds minder gebruikers het nodig hebben. Met deze snelheden kan je makkelijk 8K video zitten monteren. Hoeveel thuisgebruikers hebben meer nodig?

USB4 zou later nog 3x zo snel worden. Maar of ik mijn film nu op 5 of 2 seconden op mijn schrijf kan zetten, eigenlijk maakt dat me veel minder verschil als tussen 5 en 2 minuten.

Het is net zoals netwerken voor thuisgebruik: dat evolueert niet meer echt omdat het voor de thuisgebruiker 'genoeg is', want live video op het scherpst dat men met het oog kan onderscheiden is zowat het zwaarste dat Jan met de Pet moet hebben en die grens zijn we al voorbij.
Mooie test! Ik zou graag een externe NVMe RAID (5,6,10) cabinet willen hebben met deze ASM2464, ideaal voor 4K en 8K videowerk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.