Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 149 reacties

UPC zal per 1 september drie hd-zenders aan zijn digitale zenderpakket toevoegen. Animal Planet HD, BBC One HD en Foxlife HD worden in het hd-pakket opgenomen. Ook het Royaal-pakket wordt gewijzigd, waardoor muziekzender TMF NL verdwijnt.

UPC logoHet hd-pakket van UPC, dat 9 euro per maand kost, bevat na de zenderuitbreiding in totaal 27 hd-stations. BBC One HD en Foxlife HD hebben dezelfde programmering als de gelijknamige sd-zenders, ook bekend als simulcast, maar Animal Planet HD heeft een afwijkende programmering ten opzichte van de zender in standard definition. UPC biedt al BBC HD in zijn hd-zenderpakket aan.

UPC-abonnees die het 10 euro per maand kostende Royaal-pakket afnemen, krijgen per 1 september ook toegang tot BBC Entertainment, terwijl op BBC 3 en BBC 4 overdag respectievelijk de jeugdzenders CBeebies en CBBC zijn te zien. Verder wordt de muziekzender VH1 ingeruild voor VH1 Classic en TMF NL vervalt voor MTV Music 24 Tenslotte zal RTL Crime aan het Royaal-pakket worden toegevoegd.

Alle UPC-klanten die digitale televisie afnemen zullen per 1 september ook toegang krijgen tot alle regionale tv-zenders door de toevoeging van TV West, Omroep Zeeland, RTV Drenthe, RTV Noord en RTV Oost. Het besluit is opvallend, omdat concurrent Ziggo op verzoek van de regionale zenders van plan is om het aantal regionale omroepen dat het doorgeeft te beperken. De hoge BUMA-kosten die de omroepen moeten betalen spelen daarbij een rol.

De kabelaar voegt ook 24Kitchen toe aan zijn digitale programma-aanbod. Deze foodzender zal volgens de kabelaar voornamelijk Nederlandse producties tonen. Aan het analoge aanbod verandert bij UPC voorlopig niets.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (21)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (149)

Ik heb al behoorlijk lang UPC HD en dat bevalt prima. Maar toch zijn er wel enkele minpunten. Zo heb je veel zenders dubbel. Waarom krijg ik de niet HD-zenders die ook in HD worden doorgegeven te zien? Wat is daar het nu van? Ik wil alleen de HD-zenders en de zenders die dan eventueel niet in HD uitgezonden worden.

Verder vind ik het vreemd dat anno 2011 ik niet zelf op mijn eigen UPC-homepage kan aangeven welke zenders ik wil. Nee, je moet een pakket kiezen en kan eventueel wat zenders bij kiezen, maar ik wil gewoon zelf mijn hele pakket zelf kunnen samenstellen.

Verder ben ik wel tevreden over de kwaliteit van de HD-zenders en over de UPC-service de laatste tijd.
De zenders zijn met bepaalde semi-globale sleutels gecodeerd. Daar heb je de smartcard voor die in de tv/decoder gaat.

Doordat de smartcard van HD zenders ook de sleutel voor het basispakket (en dus de SD zenders) heeft krijg je ze inderdaad dubbel.

Het gaan coderen van iedere stream voor iemand kan met iptv, maar is heel duur qua implementatie. Voor iedere persoon met een apart abonnement moeten al zijn zenders gecodeerd worden wat veel werk kost.
Via de 'normale' kabel, welke DVB-C gebruikt, is moeilijk tot onmogelijk: De zenders worden naar iedereen uitgezonden en diegene met de juiste smartcard kan ze decoderen.

[Reactie gewijzigd door Sloerie op 16 augustus 2011 14:41]

Dat is zijn probleem volgens mij niet.

Het probleem is dat je nu dus bv. Ned. 1, 2, 3 en 4 op hun normale posities nog in SD hebt zitten en dat je expliciet naar een hoog nummer toe moet om de HD-versie te kunnen zien.

Je kan mij niet wijsmaken dat je met bepaalde velden in de DVB-C service descriptors niet een markering zetten zodat je de settopbox zo kan programmeren dat ie dat detecteert en, indien gemachtigd tot decoderen, by default de HD versie pakt.

Zelf zit ik dan wel op IPTV van Glashart MMedia maar ook hier worden gewoon beiden altijd doorgegeven. Alleen de settopbox herkent het als 2 zenders, op HD of SD na, identiek zijn en zet ze beiden op bv. positie 4, met als default de HD stream.
Je kan mij niet wijsmaken dat je met bepaalde velden in de DVB-C service descriptors niet een markering zetten zodat je de settopbox zo kan programmeren dat ie dat detecteert en, indien gemachtigd tot decoderen, by default de HD versie pakt.
Bij CaiWay werkt het in ieder geval wel zo ;)
Bij een HD ontvanger zit Ned 1 HD op 1 en bij een SD ontvanger de SD uitzending.
Waarom krijg ik de niet HD-zenders die ook in HD worden doorgegeven te zien? Wat is daar het nu van? Ik
Heb je geen goedkope digitale ontvangers die geen HD doen (voor bijvoorbeeld een kleine TV in de slaapkamers)?
Goed punt. ;) Maar het lijkt mij ook wel dat als je HD hebt je dan niet gaat klooien met goedkope ontvangers zonder HD. Maar okay, je hebt een punt. Voor in de slaapkamer.

[Reactie gewijzigd door Emos op 16 augustus 2011 14:47]

Dan nog zou het fijn zijn als je de box instelt op 720p dat je alleen de HD kanalen krijgt (en niet dezelfde sd kanelen) en op een niet HD je alleen de sd kanalen krijgt.

Overigens krijg je automatisch een extra HD box als je abonnement HD bevat bij het bestellen van een tweede ontvanger.
Wees blij dat je de zenders niet stuk voor stuk uit kunt kiezen.
Nu heb je ze allemaal voor € 9. Wanneer je ze stuk voor stuk kunt kiezen zal je ze ook stuk voor stuk moeten betalen. Ik denk dat je dan erg snel boven de € 9 zal zitten.

Ik ben het wel met je eens dat het vreemd is dat HD zenders ook als SD worden doorgegeven.
De enige situatie waarin dat zinnig zou kunnen zijn is waneer mijn HD-scherm defect is en ik tijdelijk over moet stappen op mijn draagbare TV met beeldbuis. Maar voor dat geval krijg ik nog altijd de analoge kabelzelders door.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik ook de niet HD-zenders heb. Helaas heb ik met regelmaat storing op de HD-zenders, dusdanig dat het niet leuk is om fatsoenlijk een programma te kijken. Op de niet HD-zenders heb ik daar totaal geen last van.

Zolang UPC niet fatsoenlijk werkende solide apparatuur heeft ben ik blij dat de niet HD-zenders nog bestaan.
Ik denk dat je dan eens beter je bekabeling moet nakijken/vervangen....
Aardig gebaar va UPC. Hoewel de genoemde zenders me weinig doen, vraag ik me af wanneer er eens Amerikaanse zenders naar Europa komen. Het zou ideaal zijn om zaken als SBC, ABC, FOX en HBO gewoon thuis te kunnen kijken. Uit het huidige zenderpakket kijk ik misschien naar 5 of 6 kanalen heel af ten toe, simpelweg omdat de content waardeloos is.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 16 augustus 2011 14:13]

Het werkt in de VS nogal wat anders dan hier. De namen die jij noemt zijn namelijk geen zenders maar netwerken. Die zorgen voor de programmering en verkopen de content door aan daadwerkelijke (veelal lokale) TV-zenders, die het bijvoorbeeld aanvullen met lokaal nieuws. Een TV-zender is dus aangesloten bij een TV-netwerk en neemt daar programma's af. Dus je kunt niet zomaar even de 'ABC-zender' in Nederland on-the-air gooien, die bestaat namelijk helemaal niet.
Om een indruk te krijgen: hier staat een lijst met zenders die bij ABC aangesloten zijn en daar dus de content inkopen. Welke van die wil je in Nederland gaan aanbieden?

[Reactie gewijzigd door Intrepidity op 16 augustus 2011 14:48]

Welke van die wil je in Nederland gaan aanbieden?
Waarom kan er niet per programma betaald worden? Is dat omdat de grote 'network executives' gewoon geen zin hebben om met Europese aanbieders (of beter nog: direct met de consument) te onderhandelen?

De wereld is groter dan Yankeetown, USA en het wordt nu wel langzaam tijd dat de netwerkbazen dat gaan snappen. Te veel series worden in de VS vanwege geldgebrek van tafel geveegd, terwijl er genoeg mensen in Europa betalen voor zenders die ze toch nooit kijken. De Amerikaanse series worden in Europa dan weer massaal gedownload. Beetje krom als je het mij vraagt.
Daar voorziet het business-model niet in. De opzet van zo'n network is dat je er lid van wordt en de programmering afneemt. Zodra een TV-seizoen eenmaal een poosje achter de rug is kunnen de rechten gekocht worden, maar het is wat mij betreft wel logisch dat de partners in die zin voorgaan.
Programma's kunnen uiteraard gewoon per programma gekocht worden, en dat gebeurt vanuit Nederland ook al een poos. Nadeel is dat je minimaal een half seizoen achterloopt op de VS.
En de wereld is inderdaad groter dan de VS, maar dat is wel waar deze series geproduceerd worden en waar de bedrijven gevestigd zijn die er in investeren, dus dat zij de rechten dan hebben is volkomen logisch.
Daar voorziet het business-model niet in. De opzet van zo'n network is dat je er lid van wordt en de programmering afneemt. Zodra een TV-seizoen eenmaal een poosje achter de rug is kunnen de rechten gekocht worden, maar het is wat mij betreft wel logisch dat de partners in die zin voorgaan.
Programma's kunnen uiteraard gewoon per programma gekocht worden, en dat gebeurt vanuit Nederland ook al een poos. Nadeel is dat je minimaal een half seizoen achterloopt op de VS.
Waarbij het geld in een andere pot verdwijnt dan de Amerikaanse reclame-inkomsten, en er dus goed kans is dat een serie geschrapt wordt omdat die niet bij Amerikaans publiek aanslaat maar het in Europa een grote hit blijkt -- dan zijn we als Europese aankopers alleen dus al te laat en kunnen niet voorkomen dat die serie de nek wordt omgedraaid. Zelfs als heel Nederland met zijn 15 miljoen mensen ineens naar de serie in kwestie zou kijken, is het nog altijd niet in onze handen.

Wil er dan een Europees initiatief op dezelfde basis doorgaan dan houden de producenten de deur dicht omdat ze controle willen houden over 'hun' serie.

Dat een alternatief businessmodel wel werkt is al vaak genoeg gebleken. De serie Sanctuary is bijvoorbeeld begonnen als een losse productie die (tegen betaling) wereldwijd over het internet werd verkocht. De hele serie afleveringen was uiteindelijk zo succesvol dat NBC Universal de hele serie en alle productie-crew heeft uitgekocht en de serie op SyFy heeft uitgebracht.

Het kromme is nu dat ik als Nederlandse kijker geld in Sanctuary heb gestopt (een paar tientjes voor een heel seizoen) en ik nu niet eens mijn aangekochte afleveringen mag opeisen omdat NBC zegt dat ze niet aan de Europese markt verkopen. Bovendien word ik als Europese (downloadende) kijker gewoon even voor crimineel uitgemaakt terwijl ik ze van geld heb voorzien... als je zo hypocriet denkt, dan mag je ook in je eigen sop gaar koken. |:(
http://en.wikipedia.org/wiki/ABC1_%28United_Kingdom%29
Ze kunnen weer iets als dit starten bijvoorbeeld :)

Ben trouwens wel blij dat BBC1 HD erbij komt want op BBC HD kon je geen formule 1 in HD kijken zodat je naar die reclame-uitzending van RTL7 moest kijken als je hem in HD wilde.
HBO kun je vergeten, of je moet daar weer extra voor betalen. Dat is in de VS al een pay-channel. UPC zou er dus apart voor moeten betalen, en die rekenen dat natuurlijk door aan de abonnee.

Verder ben ik het wel met je eens dat het huidige aanbod op TV beroerd is. Discovery, NGC en History zijn nog het beste maar die zijn continue aan het herhalen. FOX Live en 13th Street kijk ik zelden naar, en de rest is de gewone zooi. Syfy lijkt me nog wel interessant maar daarvoor ga ik geen Royaalpakket nemen.
Zo treurig is dat, dat je gedwongen bent om een royaalpakket te nemen voor die paar extra zenders die je wel leuk vindt (persoonlijk bv. Syfy en Discovery Science). Terwijl het standaardpakket vol zit met allemaal zenders waar je nooit naar kijkt (wat moet ik bijvoorbeeld met extreme sports channel, of vage muzieksenders, of al die regionale omroepen... mijn eigen RTV Rijnmond kijk ik eigenlijk al nooit naar).

Maar ja ik snap hen ook wel, als er de mogelijkheid was om zenders in te wisselen, dan zou niemand dat duurdere pakket nemen :')
Wat is daar treurig aan?

Bij zorgverzekeraars betaal je ook al jaar en dag voor een compleet pakket, een pakket waarin zelfs de anti-conceptie pil was opgenomen die mannen niet slikken. En toch moest je als man de volledige prijs betalen.

Bij mobiele telefonie abonnementen betaal je ook de volle prijs waarbij je soms maar liefst 50 zogenaamde gratis SMSjes krijgt die je nooit gebruikt en zelfs niet in mindering krijgt op je factuur.

Dat is allemaal treurig als ik jou goed begrijp want je krijgt bij deze voorbeelden ook allemaal dingen waar je niet om vraagt. Terwijl dat; zelfs in het welbekende klassieke analoge signaal precies het zelfde gold en geldt, ik hoef nooit ZDF, ARD, AT5 e.d. maar krijg het door de strot geduwd. En toch, zie ik hier nog steeds het treurige niet in.
Ik denk dat Sfynx het fijner zou vinden als je ipv het hele pakket ook gewoon losse zenders extra kan nemen. Dat zou ik zelf ook wel willen, bv 50 cent p/m extra voor Syfy of Discovery Science., ipv 5 euro voor het hele pakket. Administratief zal het echter een hel worden voor UPC (zijn ze nu al geen helden in ;)), dus ik ga er niet vanuit dat dit binnenkort (lees: binnen 5 jaar) ingevoerd zal worden.
Het zal dan bij UPC tegen die tijd meer iets zijn in de trant van;

€ 5,00 per maand voor digitale televisie basis (Ned 1, 2, 3 Regionaal) en huur mediabox.
€ 0,25 per zender per maand voor iedere aanvullende zender.

UPC is tenslotte geen liefdadigheidsinstelling en zal op alle mogelijke manieren gewoon proberen, overal geld mee te verdienen. Ga er dus maar vanuit dat losse zenders de komende 'minstens' 10 jaar niet per stuk voor een klein bedrag afgenomen kunnen worden.
UPC in Polen heeft HBO...
Waarom dan hier niet?

edit: link toegeoegd.

[Reactie gewijzigd door Rinaldootje op 16 augustus 2011 15:48]

HBO Ondemand. Destijds zonder extra kosten, maar nu waarschijnlijk met extra kosten.
Edit: 10 zloty (+25 zloty voor basispakket/SD). http://www.upc.pl/shop/pr...yfrowy-pakiet-hbo-sd/1255

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 16 augustus 2011 18:47]

Dat is dezelfde HBO die op de schotel zit, en dat is NIET de Amerikaanse HBO...
UPC Nederland = Nederland, UPC Polen is Polen. Waarom is de routering bij UPC Zweden vele malen beter met internet, in tegenstelling tot die van UPC Nederland?

Waarom mogen auto's hier maximaal 120/130 rijden en is in sommige landen sneller of langzamer toegestaan ? De vergelijkingen die men maakt moet men op eigen bodem maken, niet met die van andere landen. Bij de buren is het gras altijd groener, misschien voor sommige mensen daarom des te meer reden om te emigreren ?!
Zal wel komen omdat die op een andere framerate uitzenden dan we hier in Europa gewend zijn. Dan moet eerst het signaal worden omgezet, wat UPC weer rekencapaciteit kost, voordat het de kabel op geslingerd kan worden. Dit moet gebeuren voordat het naar de huizen gestuurd wordt, omdat ook de frequentie van het stroomnet anders is (waar die framerate op afgestemd is). Anders zou je natuurlijk die functionaliteit in je digitale ontvanger kunnen inbouwen.

Om maar even te vergeten dat ze niet voor niets series en films pas een jaar later in Nederland (Europa) uitzenden. Ze willen gewoon eerst de rechten aan de zenders in de VS verkopen en dan een jaar later weer aan de Europese zenders. Anders kunnen ze maar 1x verdienen;)

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 16 augustus 2011 14:21]

Alleen al ivm het tijdsverschil aan de overkant van de plas vraag ik me af hoe rendabel het is voor een kabelaanbieder om dergelijke zenders door te geven. Los van eventuele uitzendrechten e.d.

Op moment van schrijven zou Jan de Hoop namelijk net met zijn uitzending beginnen in NY (bij wijze van spreken dan). Persoonlijk zou ik me daaraan storen maar dat is ieder voor zich natuurlijk.
Ik denk dat je lang hierover kan blijven dromen, aangezien dat een rechtenkwestie is.
Ik denk dat je lang hierover kan blijven dromen, aangezien dat een rechtenkwestie is.
Dan dromen we gewoon lekker onze eigen zenders bij elkaar via nieuwsgroepen en torrents. Wekelijks alleen de programma's binnenhalen die je zelf graag wil zien, en dus geen geld weg hoeven gooien aan allerlei flutprogramma's waar je wel voor betaalt maar die je toch nooit kijkt.

Als ze zelf niet bereid zijn om ons (tegen betaling) de programma's aan te bieden die we graag willen zien, waarbij het technisch prima mogelijk is maar ze gewoon zeggen 'maar dat mag niet omdat het niet mag!', dan gaan we het grapje gewoon zelf halen. Kom alleen dan niet achteraf klagen dat we er niet voor betalen (dat willen we wel, maar blijkbaar wil de USA ons geld niet.)
Leuk.
Laat ze nou die kanalen eens vooraan in de lijst zetten, niemand schakelt daadwerkelijk naar kanaal 68 om Nederland 1 te kijken.
@ LDenninger dat kan je toch zelf aanpassen of ben je daar te lui voor ?.

zelfde kanalen erbij als Ziggo ?, UPC en Ziggo beginnen steeds meer raakvlakken te krijgen niet gek als het bijna de zelfde toko is.
Hoop ze nu nog is 1 worden dan gaan er pas klappen gevangen worden op de Kabel markt !
Dat kan helaas niet. Zie: nieuws: UPC-abonnees willen zenders kunnen sorteren

Inmiddels is het indelen van favorieten wel mogelijk... de zenders zelf echter nog steeds niet.
Als je je TV op een ander land instel (bv Duitsland) kan je gewoon je kanaal lijst aanpassen. Voor Nederland is dit geblokkeerd (met dank aan UPC en ZIggo)
Het lijkt me dat je met een CI+ televisie gewoon je kanalen kan presetten zoals het altijd kon met een PAL-toestel?

(ja UPC geeft nu ook CI+ modules uit)
Niet perse, op mijn LG televisie heb ik de instellingen met de hand moeten doen en de land instelling op Zweden gezet.

Wanneer je dat niet doet en Nederland instelt, zit Nederland HD 1, 2 en 3 op 1, 2 en 3. Dan zit RTL4 HD weer op 64, RTL5 op 5, SBS6 HD op 66 en ga zo maar door.

Niet fijn zappen dus.
Ja, dat kan, met Panasonic tenminste wel

Leuk ook dat zowel Pana als UPC niet de oeroude 2010 modellen willen ondersteunen, waardoor je zelf handmatig alle frequenties in moet voeren.

Maar, heel blij dat eindelijk VH1-classic terug is en BBC1-HD is ook welkome toevoeging, ondanks dat F1 op RTL7-HD nu toch ook min of meer echt HD is geworden (toch?).

[Reactie gewijzigd door Bacspin op 17 augustus 2011 08:34]

Indelen van Favorieten was al heel lang mogelijk. ooit eens heel veel tijd in gestoken. Kennelijk was alle moeite voor niets want van de ene-op-de andere dag was alles weer bij het oude |:(
Na het installeren van een software-update of een firmware-update staat alles weer op het oude, tenminste die mogelijkheid bestaat. Onhandig? Ja. Nodig? Nee. Het is net als met providers die zeggen dat kabelinternet niet los van het standaard radio-en TV-pakket kan worden doorgegeven, terwijl dat juist wel kan, men wil het alleen niet.
Je kan wel favorieten aanmaken.
Als je die aanzet (zoals wij thuis hebben) is de eerste zender de eerste zender die je zelf kunt instellen.

Ik heb daar dus NL1HD (op voorkeur 2 NL2HD enz. enz.) op waardoor de sortering weer klopt.
Hoe dan? Ik kan alleen via gids/instellingen kiezen welke zenders ik in mijn favorietenlijst wil hebben. Maar ik kan niet de volgorde aanpassen.
Je kan zenders als favorieten markeren op deze manier kan je ook sneller door de zenders zappen :)
Hoop ze nu nog is 1 worden dan gaan er pas klappen gevangen worden op de Kabel markt !
En onder de abonnees. Want dan ontstaat er nagenoeg een monopolie in kabelland, waar de klanten fors de dupe van zullen worden tenzij ze overstappen naar CanalDigitaal of KPN Digistream...
Ziggo (en UPC) hebben nu al veel te veel macht. Zij hebben bijvoorbeeld tegen weten te houden dat de kabel vrijgegeven wordt voor concurrentie :(
Dus volgens mij zit er niemand te wachten op een monopolie Ziggo-UPC.
Het is geen monopolie - een TV kijker heeft de keus uit meerdere aanbieders, en zodra kabel te duur wordt stapt iedereen massaal over. Over welke infrastructuur het gaat is in feite irrelevant. Met KPN, Tele2, CanalDigitaal zijn er drie landelijk opererende TV providers, terwijl Ziggo, UPC en de kleine lokale glas- en kabelaars dat niet zijn.
Het is wel een monopolie, want ik kan niet een andere kabelprovider kiezen in mijn regio. En al helemaal niet met digitale TV, zoujuist handig zijn dat als je de UPC Mediabox hebt en je kunt overstappen naar Ziggo, dat je de Mediabox gewoon kunt blijven gebruiken.
Of gewoon eens normale DVB-C apparatuur gebruiken. Dan kunnen die zenders gewoon over elkaar heen gelegd worden. Op een SD decoder heb ik de 'normale' Nederland 1, 2 en 3 op de eerste drie nummers. Met een HD decoder heb ik de HD versie op diezelfde nummers.
Bij UPC waren de mogelijkheden om eigen apparatuur te gebruiken altijd nogal beperkt, je kon kiezen tussen hun mediabox of geen digitale TV via UPC.

Sinds kort kan je ook een CI+ TV gebruiken i.p.v. hun eigen apparatuur, het begint de goede kant op te gaan. Nu alleen nog een voordeelpakket kunnen afsluiten zonder mediabox...
Je kan achteraf je MediaBox kostenloos voor een CI+ module omruilen.
Helaas wel met minder mogelijkheden. Opnemen, pauzeren en on demand zijn niet mogelijk met de CI+. De eerste 2 zijn natuurlijk wel logisch omdat je daar een DVR voor nodig hebt.
Helaas wel met minder mogelijkheden. Opnemen, pauzeren en on demand zijn niet mogelijk met de CI+. De eerste 2 zijn natuurlijk wel logisch omdat je daar een DVR voor nodig hebt.
Opnemen en pauzeren worden op CI+ bewust geblokkeerd. Dus ook als je een DVB-C ontvanger zou gebruiken met CI+ (bijvoorbeeld een Dreambox) dan kun je alle PVR functies op je buik schrijven.
Dat is wel heel erg kort door de bocht.

Het KAN worden geblokkeerd.... het HOEFT niet. Als UPC dat wel dot, dan is dat hun bewuste keuze :{
Dat doen ze ook niet omdat ze dat zo leuk vinden. Dat doen ze omdat de contentproviders dat van ze eisen.
Waarvan de argumentatie nog altijd nergens op slaat: De contentproviders zijn bang dat je programma's (die allemaal herhalingen van minstens een half jaar oud zijn) op gaat nemen en op internet gaat zetten.

Gezien het veel makkelijker is om f die programma's via de schotel op te nemen (waar nog geen gebruik gemaakt wordt van CI+ en card-sharing schering en inslag is) of die programma's van internet te halen omdat iemand ze een half jaar geleden al heeft opgenomen zal niemand dat doen.

Onder de streep wordt de consument er alleen maar slechter op en zal het voor het doel van de contentproviders (het tegengaan van piraterij) totaal niks uithalen.

Zelfs met de meest potdichte DRM zal het nog altijd mogelijk zijn om programma's op te nemen en ongecodeerd op het internet te gooien: Je kan ze immers altijd (in een gecontroleerde studio) in hoge kwaliteit van het scherm filmen, want 50" HD schermen en HD camcorders zijn tegenwoordig betaalbaar genoeg.
Kom je nu mee ;). Betaal nu 4 euro extra voor een CI+ module. Opzich niet erg komt nog een tv-tje aan voor boven, maar bedankt voor de tip.

Volgens mij ben je nog steeds met Schotel het beste af wat betreft HD. BBC HD 1 tot en met 4 kan je gewoon gratis ontvangen zonder ook maar 1 abbo af te hoeven sluiten.

[Reactie gewijzigd door vandeGerrit op 16 augustus 2011 15:37]

Sinds kort kan je ook een CI+ TV gebruiken i.p.v. hun eigen apparatuur, het begint de goede kant op te gaan.
Maar ze ondersteunen dan weer alleen modellen van 2011 en later. Net vorig jaar een Pana gekocht, maar die staat niet in het lijstje. Hetzelfde geldt voor een Sony op de slaapkamer, van begin 2011.

Staat ook niet in het rijtje. Beide apparaten kunen CI+ aan.
Is dat een lijstje van TV's die ze hebben getest (als in: andere werken wellicht ook, maar we garanderen het niet), of moeten TV's speciaal voor UPC worden aangepast?
Als het laatste het geval is heb je nog weinig aan zo'n standaard eigenlijk :')

Je zou toch denken: CI+ == CI+ :{

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 16 augustus 2011 15:16]

Ja getest en de bereidheid van de leverancier om evt voor een bepaald land de firmware aan te passen. In zwitserland zijn de Panasonic 2010 modellen gewoon ondersteund, hier niet. Ondanks instellen op Duitsland is automatisch zoeken op mijn G20 tenminste niet mogelijk.
Niet helemaal mee eens. CI+ werkt prima op een Sony 40EX402 (op de markt sinds feb/maart 2010) die we sinds juni 2010 hebben.

Maar verder valt het mij ook tegen, zeker voor sommige televisies die het 4voudige van bovenstaande hebben gekost, en nauwelijks ouder zijn... maarja.
Inderdaad. Het is dan wel eenvoudig (1=71, 2=72, enz.) maar het slaat eigenlijk totaal nergens op.

Gelukkig komt het sorteren van zenders eind dit jaar / begin volgend jaar!
Het komt al een jaar of 5 "snel". Ik zou er maar niet al teveel op hopen.
Het sorteren van zenders belooft UPC al meer dan vier jaar.
Net als simulcast, moeilijk, moeilijk, moeilijk. Tenzij het UPC zelf beter uitkomt, dan kan het ineens wel...
Pff, ben ik blij dat ik IPTV en DVB-C heb via Glashart Media.....

HD gewoon standaard op 1, 2, 3, 4, etc. (met de keuze om via een menu in het info scherm van het kanaal te switchen tussen HD en SD).

Ik snap niet waarom dit niet gewoon bij meer providers zo is. KPNGlasvezel/Interactieve TV is ook al zo raar daarin.... UPC dus blijkbaar ook.

Verder snpa ik eigenlijk niet waarom dit zo heel erg nieuws is. KPN en Glashart Media bieden deze zenders allang aan. Ik weet niet hoe het zit met Ziggo, maar goed.....
Verder snpa ik eigenlijk niet waarom dit zo heel erg nieuws is. KPN en Glashart Media bieden deze zenders allang aan. Ik weet niet hoe het zit met Ziggo, maar goed.....
Misschien omdat het aantal mensen dat niet via jouw aanbieder TV kunnen kijken zonder te verhuizen nogal groot is? Veruit de meeste mensen hebben simpelweg de keuze tussen UPC of sattelliet, of tussen Ziggo en sattelliet voor HD televisie... leve de vrije kabelmarkt. Bijvoorbeeld heel Rotterdam, toch niet de kleinste stad van ons land, is gewoon UPC gebied en staat niet in het Glashart lijstje...
...dus slikken of stikken of een schotel in de muur prikken.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 16 augustus 2011 15:52]

Ik schakel gewoon standaard naar 60 (Discovery HD) of 71 (Ned1 HD) als ik 'm aan zet en zap dan omhoog. Gewoon de nummers uit je hoofd leren. Je doet jezelf toch tekort als je HD aanschaft en het niet kijkt omdat je te lui bent om naar een hoger nummer te zappen? lol
Als je favorieten aanmaakt hoef je helemaal niets uit je hoofd te leren. En als je dan favorieten standaard op aan hebt staan zap je gewoon langs alle HD zenders en slaat de overige zenders over.

Ik heb echt het idee dat niemand hier de functie favorieten begrijpt.

[Reactie gewijzigd door Jurgen1982 op 16 augustus 2011 20:12]

Favorieten instellen is erg omslachtig en ze gebruiken ook.
Wordt de zendervolgorde bij de provider omgegooid kloppen de favorieten niet meer.
Ook gebeurt het dan je opeens je favorieten kwijt bent.
Het is simpelweg gebruiksonvriendelijk.
Veel belangrijker: Laten ze eindelijk eens ontvangers uitbrengen waarin je de voorkeuzekanalen zelf op volgorde kunt zetten. Iets dat bij analoge televisie al 40 jaar gebruikelijk is en waar UPC graag voor terugverwijst naar het stenen tijdperk.
Dat is ook een beetje kort door de bocht. Bij analoge televisie was er geen andere mogelijkheid. Het is ook nog niet zo makkelijk om voor de MediaBox het wl mogelijk te maken, omdat er wel 'ff' een user interface voor moet worden gemaakt die makkelijk in gebruik is.
Klinkt een beetje als een auto verkopen zonder stuur... je kunt er wel in rijden, maar niet de hoek om! Dat is natuurlijk niet netjes van de leverancier/fabrikant.
Nederland 1 in HD zit op 71.. ;)
Dat zeg ik toch ? Niemand zapt naar kanaal 68 om Nederland 1 te kijken !
Nee uiteraard zapt niemand naar kanaal 68 om Nederland 1(HD) te kijken want dat zit zoals Emos al aangeeft op 71 8)7
dan klopt het toch wat hij zegt? ;-)
Ik ben een Ziggo gebruiker met een Humax 5050c kastje. Bij mij staan NED 1/2/3 in HD gewoon op de eerste, tweede en derde plek. Vroeger stonden ze inderdaad ergens ver in de lijst, maar dat is allang niet meer zo.
Ze staan er 2 maal in, maar als de TV (of decoder) niet HDgeschikt is, wordt de zender gedownscaled naar SD-formaat.

Wat de HDzenders bij UPC betreft, ik kan me voorstellen dat het ongemakkelijk is altijd richting de 71 te moeten, maar er zijn zat mensen die het wel doen.. en uiteindelijk zal het HDaanbod het SDaanbod wel verdringen en dus een premium positie op de decoder innemen.
Als een decoder niet HD geschikt is kan deze ook niet downscalen.
Nee, uiteraard zapt niemand naar kanaal 68 om Nederland 1 te kijken, want ze moeten toch op kanaal 71 wezen. Waarom zou je naar 68 zappen als je naar 71 moet? 8)7
Dus klopt het wat LDenninger zegt. :+
Je kan toch gewoon favorieten instellen.
Kan je niet je digitale tv ontvanger programmeren dat je zenders kan verplaatsen? Bij ons staat Nederland 1 gewoon op 1..

p.s. wij hebben tele2 dacht ik.
En mensen die geen HD abonnement hebben moeten dan plots naar 71 schakelen? Ik denk dat UPC dit voorlopig niet doet, reden? Het merendeel van de klanten heeft geen HD-abonnement maar gewoon het standaard abonnement of DVR zonder HD.

Ik heb een Full-HD geschikte televisie, maar moet eerlijk zeggen dat ik geen of nauwelijks verschil zie. Voor dat kleine aanbod en kleine verschil ga ik echt geen 5,00 per maand extra neertellen (zoals vele klanten).
Voor 9 euro per maand zap je echt wel naar 71 ;)
Ik heb mijn HD abo toch maar opgezegd. Ik vind 9€ per maand echt te veel, vooral als je dan moet constateren dat 90% van de content toch niet native HD is / niet wordt bekeken omdat je geen zin hebt om naar de 72 te zappen. En om het nu alleen voor de Champions Leage wedstrijden dat geld te betalen... Hopelijk gaan ze Ziggo nog een keer achterna en voegen ze HD toe aan het standaard digitale TV pakket :)
En dan? Je UPC SD decoder aansluiten middels SCART op je mooie Full-HD 1080 LCD/Plasma tv.

Zelfs de SD zenders zijn met de HD ontvanger beter van beeld dan met een SD ontvanger die alleen SCART heeft.

Zodra je HD opzegt wordt je HD decoder netjes omgeruild voor een SD decoder.

[Reactie gewijzigd door t-force op 16 augustus 2011 14:31]

Och man wat heb ik moeten emmeren om een tuner met HDMI-uitgang te krijgen bij mijn SD-abonnement. Mijn tv (een Samsung LED waarvan ik zo het modelnummer niet weet) heeft namelijk gn SCART-aansluiting.

Eerst wilde UPC me geen tuner met HDMI geven. Dat kon alleen als ik een HD-abo afsloot. Na flink wat belletjes van mij begrepen ze daar uiteindelijk ook wel dat ik per se geen HD-abo wilde (om dezelfde redenen als sommige hier al gepost hebben) en ontving ik toch een tuner met HDMI.
Waarschijnlijk heeft jou Samsung TV wel een SCART aansluiting maar heb je net als ik een verloopkabeltje erbij nodig omdat SCART natuurlijk niet kan op zo'n dunne TV.

Jou oplossing om toch aan een HD Decoder te koMen is wel slim want de decoder geeft echt stukken betere kwaliteit dan de SD decoder zelfs met dure kabels. De reden waarom UPC waarschijnlijk moeilijk doet is dat de meerkosten van een HD decoder in die 9 euro zitten die jij niet betaald, niet pers omdat je geen betere beeldkwaliteit mag hebben, al zal dat ook meespelen zodat mensen eerder op een HD abonnement over stappen.

Edit: idd sorry voor de typo ;)

[Reactie gewijzigd door Kluutmaran op 16 augustus 2011 17:22]

Ik heb de tuner met HDMI niet gekocht. Die is van UPC.

(oh, ik zie nu dat je waarschijnlijk 'komen' wilde typen, maar dat dat 'kopen' werd. :))

[Reactie gewijzigd door mark_vs op 16 augustus 2011 16:16]

Ik heb vorige week die HD DVR tuner ingeleverd voor de tuner (non DVR) van het standaard digitale TV pakket. Zit gewoon een HDMI aansluiting / kabel bij en achterop die box staat gewoon het HD ready logo ........
Volgens mij is dat veranderd. Ik kreeg bij het basispakket zonder HD toch een MediaBoxHD met HDMI.
uh, ik heb gewoon het UPC basis abbonement met een decoder die HDMI heeft, dat was voor mij ook de reden waarom ik toch maar overgestapt ben van classic/priority naar een all-in-one 60mbit, want ik heb namelijk geen tv meer die nog analoge ingang heeft, dus aan scart had ik niets..
Heeft KPN ook standaard met tv via Glasvezel.
Voor het gehele HD pakket moet bij KPN glasvezel ook de beurs getrokken worden. Dit hele HD pakket is ook nog niet zo heel erg lang beschikbaar en de beeldkwaliteit laat in veel woonplaatsen ook nog eens te wensen over.

10 HD zenders in het Basispakket

Met het Basispakket krijg je standaard tien Nederlandse tv-zenders in HD kwaliteit: Nederland 1, 2, 3, Net 5, SBS 6, Veronica, RTL 4, 5, 7 en 8. Je kunt ruim 50 tv-zenders en 90 radiozenders bekijken en beluisteren. Ook heb je standaard twee digitale tv-ontvangers waarmee je live tv-programma’s kunt pauzeren.

Om HD TV van KPN te kunnen ontvangen heb je een HD ready of full HD televisie nodig. Je herkent een geschikte tv aan het HD logo. Je hebt ook een HDMI kabel nodig. Hiermee kun je in een nog hogere beeldkwaliteit televisie kijken. Deze kun je in de KPN winkel kopen.


HD Extra pakket met buitenlandse zenders

Wil je ook de buitenlandse HD zenders ontvangen? In het HD Extra pakket zitten 6 extra zenders in HD kwaliteit. Het HD Extra pakket kan je tijdens de bestelling van een Glasvezel abonnement
direct als extra dienst toevoegen.

Het HD Extra pakket kost € 7,50 per maand.

Welke zenders zitten in het HD Extra pakket?
  • Discovery Showcase HD
  • n HD
  • Nat Geo Wild HD
  • Ketnet / Canvas HD
  • Animal Planet HD
  • BBC HD
Dan ben je, met alle respect, wel een erg lamme tak als je te lui bent om een keer een 7 en een 2 in te tikken. Tegenwoordig is er toch redelijk veel native HD content (tenminste de dingen die ik kijk, en een hoop reclame zelfs) .
Wij zitten tegenwoordig standaard in de 70 range, geen problemen mee.
"geen zin hebt om naar de 72 te zappen"

Wat een onzin, hoe moeilijk is het nou om 7 en 2 op je afstandsbediening in te drukken?! Zelf heb ik er nooit zo'n probleem mee gehad, ik kom eigenlijk nooit meer in de onderste regionen van het zendergebied. Kleine tip is om de box aan te zetten met de PR+ knop zodat je weer op hetzelfde kanaal uitkomt als voordat je hem uit zette.
Ik vindt sowieso dat de nederlandse zenders in het standaard pakket MOETEN! zitten want je betaald er als nederlander gewoon belasting voor (anders mogen ze wat mij betreft het budget gedeelte van de nederlandse omroepen voor HD wel scrappen, scheelt weer een hoop onzinnig verspilde belastingcenten (wat mij betreft mag sowieso de publieke omroepen opgedoekt worden (behalve misschien NOS) omdat ze niets toevoegen aan de reeds bestaande commerciele omroepen).
Goed nieuws, BBC One HD is fijn voor de F1, en Animal Planet in HD zal een hoop mooie natuurbeelden op de buis brengen. Ik denk wel dat CBBC en Cbeebies een wel erg kleine doelgroep zal aanspreken in Nederland.
Super!! Ik kijk heel graag F1 op BBC (op RTL 7 snappen ze niets van F1 - Olav slaapt het grootste deel van de wedstrijd - wat dan weer beter is dan als hij zijn mond opendoet).

Mooi op tijd ook, want vanaf volgend seizoen is alleen de helft van de wedstrijden nog maar op BBC ;(
(waar UPC niets aan kan doen overigens)
En alle wedstrijden op Sky. Britse Pay TV, heel jammer.
Ik denk wel dat CBBC en Cbeebies een wel erg kleine doelgroep zal aanspreken in Nederland.
als ik kleine kinderen had zou ik ze juist naar die zenders laten kijken. nu alle tekenfilms in Nederland ook worden nagesynchroniseerd leren kinderen volgens mij niet langer nagenoeg automatische Engels, en dat is erg jammer.

ik heb er enorm veel gemak van gehad dat ik al goed engels kon verstaan (en door internet ook redelijk schrijven) voor het een verplicht vak was op school.
TV-Oost, eindelijk fc Twente kunnen zien in de CL/EL, aangezien op de NL'se zender Ajax en Psv toch wel voorrang krijgen.

Verder zal mij enkel BBCOne interesseren, alhoewel een hoop dat AnimalPlanet ook wel ok vinden. FoxLife HD vind ik dan weer zonde vd bandbreedte.
FoxLife HD vind ik dan weer zonde vd bandbreedte.
Hier heb je geen last van, staat los van bijv. je internet snelheid hoor. En zoals UPC al meerdere malen heeft laten weten, is er nog genoeg ruimte voor uitbreiding van het digitale kanalen aanbod.

Voor de rest een goede ontwikkeling en het zou mooi zijn als Amerikaanse pay-TV zenders ook hier beschikbaar zouden zijn. Zoals HBO, zoals Sorcerer al noemde.
Je gebruikt die bandbreedte alleen als je kijkt of opneemt hoor.
Sorry? Werkt UPC dan inmiddels ook al met IPTV voor sommige kanalen?

Voor zover ik weet is alles bij hun gewoon nog DVB-C en dat betekent dat IEDERE zender die doorgegeven wordt ook altijd bandbreedte kost, ongeacht of er ooit of op een bepaald moment iemand naar kijkt.
Snap niet dat mensen problemen hebben met zenders sorteren bij UPC? Ligt dat dan aan de apparatuur ofzo?

Ik ben sinds deze week klant bij UPC en kan prima de digitale zenders sorteren, gebruik het via een CI+ Module icm een Sony Bravia 40EX720, laatste firmware versie.
Dat kan alleen met een CI+ module. De mediaboxen bepaald UPC (en de zender zelf soms ook).
Ah vandaar, dacht al. Wilde sowieso al geen mediabox ivm 2 remotes en extra apparaten aan moeten zetten, dit is dan nog een wel een belangrijke reden om voor CI+ te gaan. De extra dingen die met de mediabox kunnen interesseren me toch niet.
Goed gegokt, dat ligt aan de apparatuur jah. Met het UPC kastje (waar van jij geen last hebt dankzij je moderne CI+-oplossing) kan je geen kant op qua tweak-mogelijkheden, je kan niet eens zenders sorteren.

Wat wel gaat komen is dat je de favorieten zelf zal mogen indelen, moet eind dit jaar via een Firmware mogelijk gaan zijn. Is te weinig en te laat, maar ok 't is iets.


ps. je zegt dat je zelf de zenders kan sorteren, maarre kan je ze ook een eigen nummer geven?

[Reactie gewijzigd door Sjah op 16 augustus 2011 15:25]

Ja, nummers kun je toewijzen. Het is dus ook geen apart favorietenlijstje oid, maar gewoon de nummers die je direct indrukt op de afstandsbediening.
Dat van ziggo stopt met doorgeven op verzoek van de regionale zenders, klopt niet.

Ziggo heeft dit zelfs al erkend dat ze hiermee fout zaten. het is namelijk op verzoek van ziggo, omdat de klantbasis te weinig animo ervoor zou hebben en de kosten daarom te hoog zouden zijn. Tevens levert het zo bandbreedte op voor zaken die ze wel als winstgevend zien.

[Reactie gewijzigd door cybermans op 16 augustus 2011 14:35]

Yay, eindelijk Doctor Who in HD zonder te hoeven downloaden jezelf in vreemde bochten te wringen voor degelijke kwaliteit.

Nu inderdaad nog de goede amerikaanse zenders en alles binnen 24 uur laten herhalen voor ons...
Dacht precies het zelfde, geen 720p meer maar gewoon 1080i :D
Kon al op BBC HD.
Ik heb het afgelopen seizoen niet anders gekeken.
De BBC HD zender die al bestond was geen 1 op 1 kopie van BBC 1 maar een compilatie van alle BBC kanalen.
Klopt. Ik zeg ook nergens dat dat niet zo is.
En programma dat op hetzelfde moment zowel op BBC 1 als BBC HD werd uitgezonden was Doctor Who.
Klopt. Ik zeg ook nergens dat dat niet zo is.
En programma dat op hetzelfde moment zowel op BBC 1 als BBC HD werd uitgezonden was Doctor Who.
DW was net op BBC HD. Uitsluitend de Doctor Who Confidential was op hetzelfde moment op BBC HD te zien.
Weet iemand misschien waar de frequentie en service id te vinden is voor
bbc1 hd?.
Ik heb een ci+ module op een niet ondersteunde panasonic.

Deze lijst is nog niet geupdate:
http://gathering.tweakers...message/33594710#33594710

[Reactie gewijzigd door 26player op 1 september 2011 22:54]