Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

UPC Nederland heeft inmiddels één miljoen klanten voor zijn digitale televisiedienst. Het bedrijf begon in 2000 met het aanbieden van digitale tv. Voor de dienst Opnemen op Afstand heeft de kabelaar nu honderdduizend abonnees.

In november liet UPC al weten dat het bijna 1 miljoen klanten voor digitale tv had en vrijdag volgde het bericht dat dit nu een feit is. In 2000 bood UPC voor het eerst digitale tv aan, maar de dienst zoals die nu wordt aangeboden, heeft zijn basis in de start van UPC Digitale TV, dat in 2005 geïntroduceerd werd.

Concurrent Ziggo maakte bij de recentste cijfers bekend inmiddels 2,1 miljoen klanten voor digitale tv te hebben. Beide bedrijven hebben te kampen met dalende aantallen analoge kijkers. Bij UPC stond de teller onlangs op 864.000, terwijl dit bij Ziggo 920.000 is.

UPC hoopt de overstap naar interactieve digitale tv begin volgend jaar in een verdere stroomversnelling te brengen met de komst van de Horizon Mediabox, waarmee onder andere tv-content naar tablets en smartphones gestreamd kan worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Beide bedrijven hebben te kampen met dalende aantallen analoge kijkers
Komt dat niet omdat ze minder en minder in 't pakket knikkeren? ;-) Ja, dan wil ik er ook wel vanaf!
UPC heeft het zenderaanbod van analoge TV juist niet verkleint. Dus dat kan geen reden zijn.
Ik denk dat de groep wat naar zenders kijkt als RaiUno en TV5 buiten de Italiaan en Fransman relatief klein is. Dus het is een logisch gevolg dat alleen populaire zenders aangeboden word op het analoge netwerk, immers de bandbreedte is beperkt.

Ik denk dat UPC vooral veel kijkers trekt door hun triple dealpakket, welke gewoon scherp geprijsd is met 46 euro per maand. Als je beperkt bent tot ADSL en toch in hoge kwaliteit televisie kijken ben je financieel het goedkoopste uit bij UPC.

Het grappige is dat diverse posts hieronder negatieve ervaringen worden geuit, terwijl het aantal positieve klanten wat gewoon tevreden is over UPC denk ik vele malen hoger is. Als men een bepaalde houding heeft dan blijft zo'n houding ook staan en zal pas na lange tijd veranderen.

[Reactie gewijzigd door Termi op 23 december 2011 14:52]

Is dit per aansluiting, of per mediabox die geactiveerd wordt? Lijkt me namelijk sterk dat UPC namelijk maar 1.864.000 klanten heeft op televisie gebied.... Tel die van Ziggo er bij op en dan kom je toch nog zeker 11 miljoen Nederlanders te kort (natuurlijk kijken er ook mensen geen TV, maar goed....) Beetje onduidelijk dit.

Verder natuurlijk: Gefeliciteerd UPC!
Is dit per aansluiting, of per mediabox die geactiveerd wordt? Lijkt me namelijk sterk dat UPC namelijk maar 1.864.000 klanten heeft op televisie gebied.... Tel die van Ziggo er bij op en dan kom je toch nog zeker 11 miljoen Nederlanders te kort (natuurlijk kijken er ook mensen geen TV, maar goed....) Beetje onduidelijk dit.

Verder natuurlijk: Gefeliciteerd UPC!
Gaat over abonnementen. Als jij een gezin hebt van 4, heb je maar 1 abonnement. Die tellen ze. Daarnaast heb je ook nog Satteliet/Digitenne/KPN/Tele2/Lokale kabelproviders, al met al kom je wel op alle Nederlanders samen ;)

Edit: En die 1,8 miljoen die jij telt. Dat zijn de analoge. Ziggo heeft 2,1 miljoen al digitaal.

@Cassie789 hieronder,
Niet iedereen woont alleen ;) Een gezin van 4 heeft maar 1 aansluiting. Dus in Nederland zijn er echt geen 16 miljoen aansluitingen nodig :p

[Reactie gewijzigd door kramerty88 op 23 december 2011 14:27]

Dat zeg ik ook, maar Ziggo en UPC zijn toch wel marktleiders op dit gebied. 11 Miljoen aansluitingen via alle veel kleinere providers?

Trouwens,

Ziggo: 3 miljoen klanten totaal
UPC: 1.9 miljoen klanten totaal

Zo bedoelde ik het ;)

[Reactie gewijzigd door Cassie789 op 23 december 2011 14:18]

kleinere ? Ik denk dat je nog schrikt hoeveel mensen tv hebben via de schotel en glasvezel...
Ik snap zowiezo niet precies wat je bedoeld Cassie789.
Hoe kom je aan 11 miljoen overige aansluitingen?

Zoals hierboven wordt aangegeven bestaan er ook gezinnen die een gezamenlijk abonnement hebben. Dat wil zeggen dat als alle huizen in Nederland bewoont worden door 4 mensen er maar 4 miljoen aansluitingen nodig zijn.

Jij ziet het als, 16 miljoen inwoners, iedereen heeft een eigen tv abonnement.
Er zijn nog andere aanbieders, en niet elke nederlander heeft een huis.. Denk aan gezinnen, stelletjes, etc. Er zijn in 2011 naar verwachting zo'n 7,45 miljoen huishoudens in nederland. UPC en Ziggo hebben in totaal zo'n 4.9 miljoen televisie abonnees, dus dan blijven er zo'n 2.55 miljoen huishoudens over die waarschijnlijk óf geen TV hebben, of via een andere weg TV hebben (zie comment van Brummetje).

[Reactie gewijzigd door Ch3cker op 23 december 2011 14:25]

vergeet niet dat er ook heeeel veel mkbérs zijn die het met een upc / ziggo consumenten lijntje doen en dus ook rtv hebben... dus zullen er mogelijk wel eens meer dan 2 en een half mln gebruikers bij alternatieve aanbieders zitten.. dan zouden er best nog wel eens meer dan 100k kunnen zijn
Je hebt ook nog Satelliet.... TV via glasvezel... KPN Digitenne... zijn ook nog andere aanbieders hoor ;)
Het aantal klanten zegt meer over het aantal huishoudens dan over het aantal mensen.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek had Nederland op 1 januari 2010 16,66 miljoen inwoners en 7,39 miljoen huishoudens. Gemiddeld dus net iets meer dan 2,25 personen per huishouden.
Die 16.66 miljoen is de verwachte totale omvang van de bevolking in Nederland in 2011, de 7.386 miljoen is het totaal aantal huishoudens in 2010.

Naar verwachting (de stijgende lijn doortrekkend naar 2011) zal het totaal aantal huishoudens in 2011 zo'n 7.459 miljoen zijn, wat dan een gemiddelde oplevert van 2.23 personen per huishouden, en daarmee een gezamenlijke dekking van UPC en Ziggo op de televisiemarkt van zo'n 52%.
Ze hebben het over het aantal huishoudens die digitaal kijken, niet over het aantal inwoners.
Iedere woning heeft immers maar 1 aansluiting, die je intern natuurlijk weer kunt aftakken.
Nederland telt ongeveer 7,4 miljoen en 16.7 miljoen inwoners.

Iedere klant (huishouden) waarop tenminste 1 smartcard staat geregistreerd wordt geteld als digitale klant.
Ik vraag me nog steeds af hoe het aantal analoge gebruikers wordt geteld. In mijn omgeving hebben mensen wel een digitaal abonnement voor de TV in de woonkamer, maar de rest zit nog op analoog.
Wij hebben 3 tv's. 1 in de woonkamer met Digitale TV, en de tv in de werkruimte en slaapkamer analoog. Denk dat het gros van de gebruikers wel meer als 1 tv heeft (en daar dan analoog op kijkt). Zouden ze gewoon iedereen die ook digitale tv afneemt wegstrepen bij het analoog? Ja dan gaat het aantal analoog snel achteruit. Helemaal gezien ze een paar jaar geleden iedereen een digitale tv decoder hadden opgedrongen.

Ze zullen dat aantal analoge kijkers in hun cijfers waarschijnlijk ook zo laag mogelijk doen overkomen. Het liefst willen ze van alle analoge kijkers af zodat ze al de bandbreedte kunnen geven aan nog veel meer digitale kanalen.

Het is door de wet verplicht dat kabelaanbieders het basispakket ook analoog aanbied. Als ze kunnen aantonen dat bijna niemand meer analoog kijkt, dan mogen ze de ondersteuning van analoge kanalen misschien wel laten vallen.

[Reactie gewijzigd door satoer op 23 december 2011 14:25]

analoog is niet meer verplicht, men ik caiway heeft ook mogen overstappen MAAR daar zaten wel redelijk wat voorwaarden aan, als upc op dezelfde manier zou overstappen komt er aanzienlijk meer ruimte vrij op het netwerk voor verbetering (zeker in gebieden die voorlopig nog wel even naar fiber kunnen fluiten). maar dan zou upc allereerst eens mogen stoppen met die belachelijke 5 a 10 euro per extra tv per maand..
Ik vraag me nog steeds af hoe het aantal analoge gebruikers wordt geteld. In mijn omgeving hebben mensen wel een digitaal abonnement voor de TV in de woonkamer, maar de rest zit nog op analoog.
Die mensen vallen dus onder digitaal. Ze houden beide de simpele regel aan: Totaal aantal abonnees - Digitale abonnees = Analoog. Of je dan toevallig nog een aantal extra analoge tv's in huis hebt wordt niet geteld. Je hebt een digitaal abonnement. Je hebt immers een smartcard ontvangen en kunt dus digitaal kijken.
Nee, het is geen optelsom.
Wanneer je UPC of Ziggo hebt, heb je altijd analoog. Dat is immers het hoofdsignaal.
Daarnaast is er een groei in het aantal Digitale aansluitingen, zowel stijgend qua aantal huishoudens als een stijgend aantal smartcards per huishouden.
Voor de goede orde onder één digitaal abonnement kunnen meerdere smartcards (en dus TV's) onder hangen.

Sterker nog per huis kan je zelfs meerdere klanten hebben met een digitaal abonnement, die apart betalen.

En om het nog maar verwarrender te maken, kunnen er ook hele groepen klanten met verschillende huishoudens onder één administratienummer en één digitaal vallen. (bijvoorbeeld een bejaardenflat)

Dus hoe je deze verschillende situaties exact wil tellen is mij een raadsel.

Het is ook niet zo dat ze net doen alsof het aantal analoge abonnementen lager wordt. Het is gewoon een feit dat digitaal de toekomst is.

Gelukkig wordt de wet aangepast door deze regering en moeten providers 30 digitale zenders minimaal garanderen. Maar deze wet is nog NIET aangenomen.

En ja, analoog neemt veel meer bandbreedte in. één analoge zenders staat tot vier HD digitale zenders of tot één internetstream van 50 mbit.

Weg met analoog.
Vanaf nu kan het alleen maar achteruit gaan met UPC (en Ziggo).

Glasvezel is sterk in opkomst en dit gaat ten koste van de kabelaars zoals UPC.
De kabelaars zijn immers marktleider op het aanbieden van TV/radio. (vaak gecombineerd met internet en telefoon).
Glas is uiteraard een veel beter alternatief dan de kabel.
De kabelaars zijn het hier helemaal niet mee eens omdat ze immers klanten kwijtraken aan glasaanbieders. Glasaanbieder kunnen ook een veel breder pakket leveren dan de kabelaars.

De reclame acties in gebieden waar men glas wil gaan uitrollen is enorm. UPC probeert met alle macht klanten aan zich te binden omdat ze veel klanten zien vertrekken.

Dat gaat geleidelijk omdat glas nu eenmaal niet in één keer in het land kan worden aangelegd maar de ontwikkeling gaat wel door in die richting.
Gelukkig maar want buiten UPC/Ziggo was er voor het glastijdperk eigenlijk alleen maar de satelliet (CanalDigitaal) als echte concurrent.
De kabelmaatschappijen hebben al glasvezel tot aan de eindversterkers, het laatste stukje naar de woningen is coax.
Dit is ruim voldoende voor alle diensten en een hoge snelheid.
Het belangrijkste verschil is de prijs en die is bij glas een stuk hoger, waardoor maar weinig mensen over zullen stappen op glasvezel
Ik verwacht dat UPC en Ziggo binnen een aantal jaren gaan fuseren en mobiele telefonie gaan aanbieden, waardoor ze nog sterker staan.
.
Voor het abonnement wat ik op glasvezel heb (50Mbit, telefonie, digitale TV/Radio + HD) betaal ik via UPC ongeveer zoveel voor hoor.. Niet waar dus dat glas een stuk duurder is..

Enige wat glasvezel vaak mist zijn goedkopere instapabonnementen.. Het is meer gericht op de "groot"gebruiker..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 23 december 2011 17:48]

Jij werkt duidelijk voor UPC... OF je trapt blind in hun verkooppraatjes......

Kom dan op z'n minst met bewijzen/voorbeelden.

Ik trap wel ff af:

Ik betaal bij Lijbrandt nu 54,95 voor:
* 50/50 internet
* Interactieve TV via IPTV, met de 10 belangrijkste zenders in HD
* Basis TV via analoog EN onversleutelde en 1:1 van de omroepen doorgegeven DVB-C streams.

Daar moet ik dan nog wel bij vermelden dat ik 90 euro heb betaald voor een IPTV settopbox met PVR.

In vaste telefonie heb ik geen interesse.

Nu UPC:
Als ik een combinatiepakket samenstel met een internetsnelheid die in de buurt komt van (of hoger ligt dan) 50 mbit down, zonder telefonie en met HD en een PVR, dan kom ik uit op 53 euro per maand.

Dat is dus marginaal goedkoper dan bij Lijbrandt en dan heb ik het nog over de "overstapweken promo" en ga ik er even uit van het maandtarief dat je betaalt na de 6 maanden korting.

Overigens heb ik het dan nog niet over de uploadsnelheid......

Verder gaat het er ook nog eens niet om OF 'de kabel' wel toekomstvast is qua snelheden (daar wil ik nog wel voor een deel in mee gaan, hoewel het altijd schipperen zal blijven met frequentieruimte of nieuwe versies van DOCSIS).

Het gaat ook om -concurrentie-! UPC heeft onlangs de tarieven redelijker gemaakt onder druk van de concurrentie met glasvezel. 1,5 jaar terug betaalde ik voor bovengenoemd pakket, waarbij 50 mbit nog niet bestond, bij UPC ruim 70 euro per maand.

Bovendien blijft staan dat kabelaars geen concurrentie dulden en graag blijven zwelgen in het lokale monopoly dat ze hebben op het gebied van breedband internet en televisie.

Dat ze vervolgens in plaatsen waar glasvezel dreigt te komen vol op het marketing orgel gaan staan en hun beweringen dan staven met onderzoeken van consumentenbond, telecom paper, etc. waar glasvezel nog nooit in mee genomen is, dat is gewoon niet meer dan triest.
Vanaf nu kan het alleen maar achteruit gaan met UPC (en Ziggo).
Daarom gaan ze hun markt ook verbreden naar o.a. mobiele telefonie.
nieuws: Ziggo begint met aanbieden mobiel internet op KPN-netwerk
Ja hoor.. daarom is glasvezel in mijn regio ook keihard neergesabeld door de bewoners, omdat het aanbod zo geweldig is. minder gewone zenders, minder HD zenders en ook nog eens je eigen box kopen.. heel veel mensen hier hebben een alles in 1 pakket van UPC wat donders goed werkt , en veel mensen willen voor 2-3 euro verschil niet eens de overstap maken.. totaal niet interessant genoeg.

Je ziet het wel erg zwartgallig. vergeet niet dat kabel een sterke voet heeft in ons kikkerlandje, en het veelal uitstekend werkt.. dat moet glasvezel nog maar bewijzen.
Ik heb met glasvezel tot nu toe nauwelijks storingen gehad. Vooral internet staat zo stabiel als een huis.

Dat was met UPC toen kabelinternet nog relatief in de kinderschoenen stond wel anders..... Om van het begintijdperk van interactieve en digitale TV bij UPC nog maar te zwijgen....

"Minder HD zenders" vind ik overigens ook wel apart. Met het HD pakket bij providers die met Glashart Media werken heb je er even veel als bij UPC en voor dezelfde meerprijs.
Totale onzin. het netwerk van UPC is al voor 95% glas, die paar meter koper naar het huis maakt het verschil niet. Of het signaal nu 200.000 km/s of 300.000 km/s over 100 meter doet is echt volledig verwaarloosbaar.

Het duurt nog tot jaren totdat Reggefiber zijn doelstelling van 4 miljoen aansluitingen heeft bereikt. Het loopt juist vertraging op, omdat er te weinig animo is. Het is namelijk heel erg duur. Reggefiber heeft haar businesscase aangepast en 10 jaar verlengd. Ze zijn pas in 2040 uit de kosten.

Daarbij Ziggo en UPC zijn op dit moment de snelste providers van Nederland. En dit blijft nog wel even zo, want het Eurodocsis 3.0 platform kan met de huidige modems al theoretisch 800 Mbit halen.
Ze gaan er binnenkort ook weer een paar kwijtraken.
Ik betaal al die tijd (bijna noodgedwongen) ook voor analoge tv. Belachelijk natuurlijk.
Nu de overstap naar glas, kijken hoe dat is.
voor mij geldt hetzelfde. betaal straks ¤50 per maand voor digitale tv,internet en telefoon van UPC. Zelfde abonnement bij de glasvezel aanbieders is 5 euro goedkoper en daar krijg je ook nog HD zenders bij plus snellere internet.
Ik heb ook nog 'gewoon' analoog.
Was allang overgestap naar digitaal, maar ik vind het bij UPC gewoon te duur en je zit aan hun box/cam kaart vast.
Kan er dus niks mee in mijn HTPC.

Gelukkig krijgen we binnenkort glasvezel, DVB-C gewoon ongecodeerd..
en dat voor 16,50 (40 zenders zowel analoog als digitaal :) )
Idd ;). Bij Lijbrandt wordt het ook toegestaan om glasvezel uitslutiend voor TV te nemen. En dan betaal je dus minder dan bij UPC terwijl je meer krijgt: Een groter basispakket en dat basispakket ook nog eens 1:1 van de bron en onversleuteld op dvb-c.
Een beetje off-topic. maar een leuk verhaal om te vertellen.

Mijn annaloge UPC signaal was destijds echt bagger. Maar omdat noodgedwongen het signaal al gesplitst werd voordat het de groene kabel uit was kon ik er niet al te veel van zeggen. UPC was al eens langs geweest en had de splitter al vervangen voor een betere maar dat hielp maar mondjesmaat.

'Digitaal' kwam er aan en UPC ging telefonisch verkopen. Ook ik werd gebeld. Of ik belangstelling had ? Van allerlei mooie beloftes van film huren, strak beeld HDD-recorder enz. Of ik geïnteresseerd was ? Nou, met dat slechte analoge signaal in gedachten was ik dat best wel.

Het vrouwtje aan de telefoon helemaal blij. Ze had immers een mooie upgrade verkocht begon mijn gegevens op te nemen. *klik*, bandje aan. (Het verkoop gesprek werd vanaf nu opgenomen) Bent u meneer T-men ? Ja. Woont u aan de (...)weg ? Ja. Is uw postcode (...) ? Ja. Verkoopster: "........ Oh......" Ik: "Oh ???" Verkoopster: "Ja, uuuhhh.... uhhhh... (schaapachtig) ik zie dat we in uw wijk nog geen digitale TV aangelegd hebben. Ik kán u nog niet aansluiten.... !"

We hebbener samen nog even hartelijk om gelachen. Ik heb nog een 3/4 jaar moeten wachten en toen stond UPC plots met een stapel ontvangers voor de deur, opnieuw met de vraag of ik belangstelling had. Toen werkte het gelukkig wel. :-)
UPC's eerste digitale tv was Mr. Zap (een product van Mediakabel waarin kabelmaatschappijen toen samenwerkten) . Je kreeg toen een Sagem decoder. Dit systeem had geen retourkanaal en voor fl.7,90 bestelde je een film (die op vaste tijden werden uitgezonden). Cinenova was hun filmkanaal. Screenshots

Later (2001 of 2002) introduceerde UPC zijn eigen platform met decoders die wij tot op de dag van vandaag kennen.

[Reactie gewijzigd door robertpNL op 23 december 2011 15:39]

Het is te belachelijk voor woorden dat digitale televisie en HD bij UPC een extra dienst is waar je flink voor bij moet betalen.
Bij Caiway, Ziggo en veel glasvezelaanbieders is dit standaard zonder meerkosten.
Eerste gedachte bij het lezen van dit bericht was: Hoeveel weten niet beter dat het ook anders kan of zijn van plan over te stappen zodra het goed kan. De meeste mensen willen vooral makkelijk zich niet verdiepen.
Die brood rooster/ media box is gewoon erg jammer.
Tv streamen naar Tablets en dergelijke kan al lang. Als je niet bij UPC zit.
CI module moeten huren voor je extra TV?
Doe ik uit principe niet.
Nee UPC komt er bij mij niet in. Helaas is het de enige kabel provider in mijn regio.
Dus zit ik op ADSL met Canaal digitaal. Maar er is hoop op de horizon.
Glasvezel komt er aan. Dan wil ik nog wel is zien wat er over blijft van UPC en hun praktijken.

Edit:
Ik moet even toevoegen. Dat ik het UPC product opzich niet zo slecht vind. Maar te duur te gesloten en heb een ZEER slechte ervraring met ze gehad.
En een mediabox hoort niet als CV installatie te dienen ook al vinden ze dat normaal.

[Reactie gewijzigd door Ysie op 23 december 2011 14:39]

Yep, hier ook... moet alleen nog een jaartje wachten waarschijnlijk op Glasvezel.. maar als 't er is.. 25 euries per maand goedkoper en van 60 mbit naar 100mbit :)... heerlijk ^^ kan niet wachten..
Ja, ik ben ook net over op glasvezel en heb met plezier de Mediabox retour gestuurd. Ik heb dit tosti-ijzer al meerdere malen uitgeroepen tot het aller-aller-aller-aller-slechtste apparaat wat ik ooit in huis gehad heb! Het meest absurde: het moeten bijwerken van de firmware tijdens een geplande opname (meer dan eens gehad met verschillende boxen). Het ding reset zichzelf en die geplande opname kun je verder wel vergeten. Hoe verzin je het! |:(

Maar goed de gebrekkige Mediabox was niet de enige reden om UPC eruit te kicken. Ook de upspeed die je bij glasvezel krijgt. Zeker voor thuiswerken met VPN een aanrader. het is bij mij echt een wereld van verschil.

[Reactie gewijzigd door mr.maestro op 23 december 2011 16:52]

Door al dat soort verhalen blijf ik lekker analoog kijken bij UPC.