UPC's Horizon Mediabox gaat 'enkele euro's' per maand kosten

UPC wil volgend jaar bij de introductie van de Horizon Mediabox 'enkele euro's' per maand extra rekenen voor de huur van de settopbox. De Horizon Mediabox zou zowel voor bestaande als nieuwe abonnees direct verkrijgbaar moeten zijn.

Dat laat UPC-directeur Robert Dunn weten in een interview met TotaalTV. Volgens Dunn is het precieze maandbedrag voor de huur van de onlangs aangekondigde Horizon Mediabox nog niet bekend, maar het zou gaan om 'enkele euro's' extra per maand. De UPC-topman laat ook weten dat de Horizon Mediabox bij de release, die voor het eerste kwartaal van 2012 is gepland, direct beschikbaar zal zijn voor zowel bestaande als nieuwe abonnnees.

De kabelaar zal in een latere fase ook 'cliënt-boxen' willen uitbrengen waarmee UPC-abonnees ook in andere kamers naar digitale televisie kunnen kijken. Ook voor deze settopboxen zou een maandelijks huurbedrag verschuldigd zijn. UPC laat verder weten dat het nog bekijkt of het de Horizon Mediabox naast het huurmodel ook in een koopversie zal uitbrengen.

Met de Horizon Mediabox wordt het voor UPC-abonnees mogelijk om digitale televisie te streamen naar smartphones, tablet en laptops. Daarnaast kan de tv-kijker via de settopbox diverse applicaties openen. UPC zal binnenkort een api voor het Horizon-platform lanceren.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

18-09-2011 • 15:58

90 Linkedin

Reacties (90)

90
89
35
3
0
30
Wijzig sortering
Het hele concept klinkt meer als een manier van UPC om zo veel mogelijk controle te houden op de mogelijkheden van de kijker. Waar andere kabelmaatschappijen veel ruimere mogelijkheden bieden om elders in huis digitale televisie te kijken, wil UPC ieder kijkmoment op iedere andere plek gaan herverpakken als dienst waarvoor betaald moet worden. Terwijl het distribueren van de content binnen en buiten je huis technisch toch niet zo ingewikkeld is, ziet UPC kans om de greep daarop te houden, waardoor ze dezelfde content steeds opnieuw kunnen verkopen aan dezelfde klant. Daar kun je als kritische consument met voldoende technische kennis toch niet warm voor lopen?
Het hele concept klinkt meer als een manier van UPC om zo veel mogelijk controle te houden op de mogelijkheden van de kijker. Waar andere kabelmaatschappijen veel ruimere mogelijkheden bieden om elders in huis digitale televisie te kijken, wil UPC ieder kijkmoment op iedere andere plek gaan herverpakken als dienst waarvoor betaald moet worden.
En dat is nou EXACT de reden waarom ik ABSOLUUT nooit meer iets met UPC/Liberty Global te maken wil hebben. Altijd weer dat autoritaire machtsdenken van ze. Bah! Dat hele Liberty Global is één grote kliek van de contentindustrie. Chellomedia is een dochterbedrijf van Liberty Global en daar werken ook weer ex-werknemers van Disney (zie hun profielen).


Om je een indruk te geven hoe Disney over het e.e.a. denkt:
http://www.security.nl/ar..._Nederland'_*Update*.html
http://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=2672


Daarnaast is UPC is in mijn ogen ook zo graaierig als de pest. Om je wat voorbeelden te geven:

- Digitaal = maandelijks extra betalen (en een ongecodeerd basispakket is helemaal vloeken in de kerk).
- NL Basis HD zenders = maandelijks extra betalen.
- Mediabox of CI+ module = maandelijks extra betalen.
- Gebruik Media Center PC = niet mogelijk door smartcard pairing.
- Gebruik andere ontvanger/CI(+) module = niet mogelijk door smartcard pairing.

Van mij geen cent meer naar dit bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 120071 op 18 september 2011 17:09]

Precies, daarom ben ik ook al jaren weg bij UPC.
Lekker Canaldigitaal satelliet en HTPC met MediaPortal erop die voor alles inzetbaar is.
TV / Films / Foto's / Muziek /TV Series etc etc alles loopt via 1 apparaat.
Streamen vanuit de HTPC met MediaPortal naar mijn iPhone van opnames en liveTV via 3G/WIFI doe ik al paar jaar.
Totaal onafhankelijk, lekker gevoel is dat! :)

[Reactie gewijzigd door wouter1971 op 19 september 2011 00:50]

Ondertussen kan ik bij ziggo nog niet eens mijn cisco programmeren vanaf de iPhone/iPad...
Ik kan het wel bij UPC
jammer dat hij echt driekwart van de opnames toch vergeet te starten oftewel nutteloos concept.
Anoniem: 195780
@harley19 september 2011 00:10
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe foolproof de komende 'Horizon' gaat worden en of het, het zo handige op volgorde zetten van kanalen eindelijk gaat toevoegen.
Dat laatste is een gruwel, waar UPC met de huidige setupboxen maar niet vanaf komt.
Met de CI+ uitbreiding gaat dat perfect, maar daar mis je weer alle on demand functies.
"Uitzending gemist" werkt daar dus niet, net als het opnemen.
Dat heeft helemaal niets met de huidige boxen te maken, noch met de mogelijkheden in de firmware. Ik heb hierover een tijdje terug namelijk gechat met een medewerker van UPC. Hij wist me te vertellen dat zenders betalen voor een positie in de lijst, zoals TV 538 op nummer 538. UPC werkt met het principe: hoe meer je betaald, hoe lager je in de lijst komt (of op welk voorkeursnummer je komt). Dat gaat alleen niet op voor NL123, die wel standaard op 123 staan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 195780 op 19 september 2011 19:27]

En betaal je per maand voor digitale tv, huur en HD. Woonde ik maar in een Ziggo-gebied.
Voordeel is dat bij zo'n huurding er geen probleem is wanneer hij kapot gaat.
Als je dat bij ziggo gebeurt verwachten ze dat je zelf een nieuwe koopt.
Er zit dus ook een heel groot voordeel aan.
Nee hoor, bij Ziggo vervangen ze gewoon een defecte box. Al twee keer meegemaakt.
Ja in de garantie, maar na 2 jaar (mijn cisco ontvanger is nu 2 1/2) kun je gewoon een nieuwe kopen.
Maar stel dat UPC €5/maand voor dat ding gaat vragen kost hij je na 2 jaar €120. Toch al een groot deel van een eventuele nieuwe. En dan moet ie uiteraard wel na precies 2 jaar de geest geven.
De interactieve hd ontvanger van ziggo kost straks gewoon weer 200 euro bij ziggo (helaas, heb zelf ook achter het net gevist), dus pas na ruim 3 jaar begin je eventueel winst te maken. Met hoe lang apparaten tegenwoordig meegaan zou het me niks verbazen als je tegen die tijd toch alweer een nieuwe nodig hebt voor vernieuwde functionaliteit. Bovendien is het voor veel mensen een stuk makkelijker te verhapstukken maandelijks 5 euro op de kabelrekening te betalen dan in 1 keer 200 euro, ook als dat ding onverwachts kapot gaat want dat komt nooit goed uit.

edit: bovendien is 5 euro natuurlijk een hypothese en nogal een hoge schatting als er gezegd wordt "enkele euro's", al zou het me inderdaad niet verbazen als UPC 5 'enkele' zou noemen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 19 september 2011 11:46]

Bij UPC is dat juist het probleem. De mediaboxen zijn van zo'n belabberde kwaliteit, dat je regelmatig een nieuwe moet. In anderhalf jaar tijd drie versleten. Ik heb de mediabox al uit geroepen tot het aller aller allerslechtste apparaat wat ik ooit in huis gehad heb. Traag, heet, snel oververhit, om de haverklap zichzelf willen updaten (ook als je iets aan het opnemen bent 8)7 ), en zo'n beperkte functieomvang voor de recorder... Ik zou graag mijn eigen box willen kopen!
Dat bedoel ik dus, UPC gebruikt in principe dezelfde apparatuur maar biedt haar klanten meer mogelijkheden.
Alleen het werkt kennelijk niet, dan heb je er ook niet veel aan.
Werkt Prima hier, nog nooit een opname gemist
Ik kan het wel bij Ziggo. Niet via de standaard Cisco, maar heb er mijn eigen Mediacenter voor moeten bouwen. FloppyDTV kaarten erin, DVBLink software erop en ik kan nu zelfs televisie kijken op mijn iPhone, ook als ik niet thuis ben. Door de exotische encryptie bij UPC is dit gewoon onmogelijk. Dus wees blij dat je bij Ziggo zit, je hebt nu tenminste nog een keuze.
UPC ondersteund inmiddels ook CI+ http://www.upc.nl/televisie/wat-is-digitale-tv/ci-plus/ daarmee zou je dus een andere mediabox kunnen gebruiken van UPC zelf levert. Uiteraard lever je wel de on-demand functionaliteit in, maar behalve functies als "uitzending gemist" geloof ik nu niet dat dat verder erg populair is. En "uitzending gemist" kun je ook anders bekijken.

Kortom, hier komt ook al verbetering in en zit je niet meer verplicht altijd met een Thomson of Pace mediabox.
Ach, bij Ziggo heb je in ieder geval voor het basis abonnement (dat je toch verplicht moet hebben als je ook andere diensten wil) standaard digitaal EN de populaire zenders in HD. Dat je met een settopbox met harddiskrecorder niet direct meer kan dan wat dat ding hoort te doen (opnemen), soit.

Fijn dat UPC allemaal nieuwe dingen introduceert (waar je uiteraard dik voor bij moet betalen) maar voorlopig is het bij hun nog nieteens mogelijk om voor 16 euro per maand gewoon simpel digitale TV te krijgen.
tja.. daartegenover staat dat je bij Ziggo niet extra betaald voor de HD zenders.
Naja, al was het maar een browser interfaceje dat je in ieder geval iets kan maar je kan echt helemaal niks van buitenaf.
Ik heb gewoon een afstand bediening bij mijn cisco :)
moet je ook geen apple gebruiken he ;p , tis al troep in het algemeen , en dan nog maar verwachten dat de rest van de wereld achter de applefobie aangaat. nein danke.


On topic : lijkt mij nou niet echt prettig om elke maand voor een kasje te gaan betalen erbij , de abbonementen zelf zijn al aardig prijzig en dan nog per tv een extra bedrag erbij te betalen. ik download + stream het wel , veel makkelijker :)
maar je kunt wel via de website tv kijken op alle apparaten zonder tussenkomst van een apparaat.
Ziggo heeft dit stukken beter voor elkaar. Dat is tenminste standaard digitaal en HD, zaken waar je bij UPC extra voor moet betalen. Helaas verhuis ik naar UPC gebied, dus dat wordt Digitenne denk ik, daar kunnen dit soort grapjes (spielerei) niets aan veranderen. Wordt tijd dat de kabel open gaat voor concurrentie, dan kan ik er tenminste ook Ziggo krijgen...
Ik denk dat je na drie dagen Digitenne met hangende pootjes bij UPC op de stoep staat om te smeken of je via hun digitale televisie mag kijken. Digitenne is echt het meest dramatische wat je kunt kijken.
Mijn ervaring hetzelfde.
Digitenne kost bijna niks, maar het is ook niks.

Je zal al snel bij upc aankloppen en vragen of die wel beeld zonder blokjes kunnen leveren.
In ons vakantiehuisje op de camping is het wel ideaal mits ik niet vergeet dat je niet mobiel kan bellen als je recht voor de tv zit omdat het signaal dan heel erg gaat storen.

Voor thuis echt af te raden.
Wat een onzin. Heb nu ook Digitenne. De STB is ruk, maar met een CI module in de TV en de antenne (met verlengkabel) dicht bij het raam is het beeld prima en van storing door bijvoorbeeld een telefoon heb ik nog nooit iets gemerkt.

Daarbij heb ik internet via mijn werk en heb ik geen vaste telefoon nodig, dus alles-in-een pakketten doen het hem niet wat bij betreft.

Blijft over:
Digitenne: 9 euro per maand voor basis digitaal beeld van vrijwel alle zenders die ik gebruik
Ziggo: 16,95 euro per maand voor digitaal, basis NL HD, uitzending gemist en on-demand voor meer dan ik nodig heb
UPC: 27,05 euro per maand voor digitaal en HD.

Zoals gezegd: dan heb ik het liefst Ziggo, maar als dat niet kan dan betaal ik liever de helft voor minder (digitenne) dan bijna 2x zoveel voor minder (UPC)...
Ik vind € 51,50 / maand (bij jaarcontract) voor HD, opnemen, bellen en 50/2,5 internet toch echt een scherpe prijs.
Ook is de kwaliteit van (met name) de HD-zenders erg goed.

Losse producten kan UPC inderdaad aardig wat duurder zijn, maar de prijs/kwaliteit verhouding van de all-in-one pakketten is erg goed.
Alleen wil ik geen 'all-in-one' want ik wil niet afhankelijk zijn van 1 enkele partij. Zeker niet als die ene partij het 'niet zo goed te boek staande' UPC is. Ik vind het ook een soort van chantage.
Helemaal mee eens. Ik zit me momenteel alweer kapot te ergeren aan het internet van UPC. Na letterlijk 10 keer F5 kom ik, meestal, wel op de pagina waar ik wil zijn. En dan werkt alles ook wel met de contractsnelheid. En het ergste is nog wel dat er nooit werkzaamheden zijn op mijn postcode volgens UPC, terwijl ik gewoon kan merken wanneer er iemand mee zit te kloten. Want van klote wordt het opeens weer zoals het hoort na een paar uur of een paar dagen.

Ontopic: 'enkele euro's per maand' tuurlijk... dat is dus enkele als in <10, dus waarschijnlijk € 9,99. Ik wil best betalen voor betrouwbaarheid en functionaliteit uitbreiding, maar ik vrees dat dit weer premium prijzen worden en het in werkelijkheid nooit echt goed zal werken.

*Crahsystor hoopt op glas in heel Eindhoven van Alles-behalve-UPC BV :X *
"Ik zit me momenteel alweer kapot te ergeren aan het internet van UPC. Na letterlijk 10 keer F5 kom ik, meestal, wel op de pagina waar ik wil zijn."

Er is een kans dat het beter werkt als je je DNS instellingen nakijkt en enkele alternatieve DNS servers instelt (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Uitleg en tooltje daarvoor op http://www.grc.com/dns/benchmark.htm
Wat een dikke onzin zeg, er is geen 1 bedrijf dat goed is.. Ik heb bv nog nooit gehad dat de kabel er voor bijna 3 weken uit lag zoals bij Ziggo in venray, en wat bleek het nou? een foutje in de wijkcentrale, maar het was vakantieperiode en er was geen monteur beschikbaar, DRIE WEKEN!! ook bij KPN is het huilen met de pet op (en daarmee dus ook meerdere ADSL aanbieders)..

Er is gewoonweg geen bedrijf dat hun zaken goed op orde heeft..
Veel problemen die mensen hebben komt ook bv door de oude/slechte bekabeling die ze in huis hebben, of door alles draadlos te hebben maar veel stoorzenders (bv in een grote flat waar iedereen wifi heeft zal het signaal veel sneller gaan klappen (ofwel veel meer problemen) dan wanneer je ergens in de middle of nowhere woont en de enige bent met wifi.. Ook verkeerd ingestelde of slechte routers zijn vaak het probleem, ik had bv een sitecom WL308 speciaal voor gaming etc, maar die bleek toch niet zo goed te zijn en had veel problemen met de firmware (kwam ik dus later achter) waardoor het internet er regelmatig uit lag (zeker op vrijdagen wanneer het drukker werd op de kabel), nu heb ik een andere omdat die (gelukkig) het loodje legde en sindsdien heb ik nergens meer last van (en ook ik dacht dus eerst dat het puur aan UPC lag).
22 euro per maand voor 100mbit up en down internet, analoge tv en iptv met een hoop HD vind ik toch een stuk scherper geprijst. Het is blijkbaar wel mogelijk tegen zulke prijzen in nederland want ik heb het hier.
Dat zal dus wel 7-8 euro per maand zijn bij UPC
Ja, alles om je vaste lasten omhoog te jagen. I.P.V. zoiets gewoon voor prijs X beschikbaar te maken. Mij zijn ze dan ook kwijt als klant als m'n contractperiode over is.
Het is een vrije keuze of je deze nieuwe settopbox neemt toch? Ziggo lijkt inderdaad wel goedkoper te zijn als je hetzelfde aanbod wilt (dus digitaal en hd, wat bij Ziggo standaard is). Maar bij Ziggo betaal je wel voor de settop-box terwijl die bij UPC in bruikleen is, wat het voordeel deels weer teniet doet. Daarnaast heb je ook niet de keuze tussen die twee omdat het regiogebonden is. En van de andere, kleinere aanbieders is het maar de vraag of deze goedkoper zijn terwijl ze dezelfde kwaliteit bieden.

Zelf ben ik behoorlijk tevreden over de diensten van UPC, je krijgt best veel voor die paar tientjes per maand. Als je dagelijks tv kijkt is het per uur niet heel veel geld, en je hebt de keuze in hd, 90+ zenders, on demand en opnamemogelijkheden. Met de Horizon-box straks nog meer mogelijkheden.

Ik hoop wel dat de hardware dit keer ook een beetje vlot en stabiel is, want de huidige settopboxes hebben telkens meerdere seconden wachttijd bij het aanklikken van opties in de menu's, de on demand interface en tijdens het zenders wisselen. Beetje minimale processor + geheugen denk ik. Daar zou voor mij de grootste vooruitgang zitten als de Horizon dit oplost.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 18 september 2011 17:44]

Als het dan ook gewoon werkt zou ik er best voor willen betalen. Bij KPN werkt dat principe iig niet, daar ben je aan toeval overgelaten als je een technisch probleem hebt dat niet zelf op te lossen is. Ze laten je gerust 2 weken zittem zonder inet/tv/ttelefoon. Ik heb dat eem aantal keer meegemaakt in 1 jaar...dus suc6 met overstappen en ga iig niet voor KPN :)
Plus een nieuw jaar contract, niet te vergeten.
TV is nooit op basis van een jaarcontract. TV is altijd maand contract en bij verhuizing buiten de regio een directe stop.
@sundace Leeg mij dan eens uit, waarom als ik heb geupgrade naar HD, dat ik dan opnieuw een jaar contract heb gekregen bij UPC?
dat klopt inderdaad.

bij elke wijziging in je pakket wijzigen ze gelijk naar een nieuw jaar contract.
Ik heb genoeg te klagen gehad over UPC, en soms nog steeds, maar moet toegeven ik heb mijn abbo een paar weken geleden vernieuwd maar ditmaal wel voor een lagere prijs waar ik mee voor krijg.
En dat jaar contract is geen crime hoor? Want dan moet je er ook bij vermelden dat je weer gewoon je korting krijgt, in mijn geval dus half jaar lang tientje per maand, ik ben dus wel tevreden op dit moment.

Edit: Stiekem toch beetje genaaid nog, ben naar bellen standaard gegaan waarbij nummermelden + driegegesprek opeens niet meer gratis zijn en ze deze er standaard op hadden gezet a 1,15 per stuk, vanmorgen dus weer eraf laten halen.

[Reactie gewijzigd door Only op 19 september 2011 11:00]

Kan je dan ook als je niet thuis bent tv kijken?
Als je thuis bent zet je al snel de gewone tv aan lijkt me.
Als je het orginele bericht had gelezen dan wist je dat dit niet kan. Ook wel logisch ergens aangezien jij dan gewoon je inlog kan geven aan jan doedel en die kan dan lekker vanaf overal tv kijken.
Klinkt goed! Het is af en toe nog lastig om hier keuze te maken met de zenders met de familie, maar op deze manier kan ik lekker met oordopjes een andere zender gaan kijken. :) Ook benieuwd naar de API, en de resultaten van de ontwikkelaars als deze uit is!

Is dit dan ook een vervanging voor de huidige mediabox? ik irriteer me mateloos aan dat onding af en toe.. Maar kan dan nu ook wel enigzins begrijpen dat zij er niks aan gedaan hebben.

[Reactie gewijzigd door jeffreytigch op 18 september 2011 16:07]

Doe ik met de Ziggostreams ook op de ipad, jammer genoeg niet allemaal, maar de relatief 'belangrijke' zijn beschikbaar.

Voor series en films zijn er andere manieren
Hopelijk werkt de settopbox gewoon normaal, en heeft het niet alle kinderziektes van de huidige boxen... Opstarten duurt bv een complete minuut ... vanuit standby! (dat zijn aardig wat clock cycles).
Verder lijkt het alsof de ontwikkelaars van de huidige UPC box zelf nog nooit het apparaat gebruikt hebben, want de meeste functies zijn alles behalve logisch...
Welke box heb jij dan? Waarschijnlijk heb jij de optie aanstaan dat de box daadwerkelijk helemaal uitstaat. Ik zelf heb er maar voor gekozen om hem op staande bij ;) te laten staan. Maar opstarten gaat dan wel gewoon snel. Binnen twee seconden gewoon in HD tv kijken hoor.
Ja, maar hij verbruikt wel de gehele dag 20W, wat natuurlijk wel heel erg veel is voor een apparaat in stand-by...
met een dreambox met kabel tuner kun je al veel meer
het tover woord is cccam
Wat ik me zowieso afvraag is :

je kunt tegenwoordig zonder Mediabox, toch digitaal kijken, via zo'n Module in je TV.

is er dan geen mogelijkheid om die card in een andere decoder te stoppen?? bv een Humax?
Dit werkt niet bij UPC, alleen bij ziggo. UPC hanteert een eigen encryptie boven op de DVB standaard.

Menig tweaker baalt daarvan aangezien je bij UPC helemaal geen keuze hebt welke decoder dat je krijgt, UPC bepaald welke decoder je krijgt a.d.v. je abonnement.
Doel je op een CI+ module? Die kan inderdaad in je tv gestopt worden en als je dat wenst kan je de smartcard en in sommige gevallen zelfs de hele CI+ module in een andere decoder stoppen.

In het geval van Ziggo (niet in upc gebied, dus Ziggo klant) kan je je smartcard zelfs in de decoder van anderen stoppen en heb je daar ook de beschikking over hetzelfde zenderpakket wat je thuis ook hebt.
Zou dit over het algemeen niet goedkoper zijn, op lange termijn?

Dan kan je zelf een decoder kopen van bv Humax met opname mogelijkheid, en kan je alsnog pauzeren en opnemen
Anoniem: 403590
18 september 2011 16:08
Kan de box ook streamen naar de desktops?
Als het naar een laptop kan dan kan het natuurlijk ook naar een desktop.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee