Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Kabelaar UPC heeft laten weten dat het deze week de modernisering van zijn kabelnetwerk in Gelderland en Zuid-Holland zal afronden. UPC kan hierdoor in zijn gehele verzorgingsgebied snel internet, voip en interactieve televisie aanbieden.

Binnen Zuid-Holland en Gelderland bevonden zich volgens UPC nog 26 gemeenten waarbij het netwerk niet geschikt was voor diensten als breedband internet, interactieve televisie en voip. De kabel zou in deze plaatsen alleen geschikt zijn voor eenrichtingsverkeer waardoor alleen distributie van televisie mogelijk was. UPC besloot in 2010 om in deze gemeenten de verouderde kabelnetwerken te moderniseren.

Na iets minder dan twee jaar zegt UPC klaar te zijn met de klus. De kabelaar zegt tweeduizend groepsversterkers en ruim negenduizend eindversterkers aangepast of vervangen te hebben. Ook is er 200 kilometer aan glasvezel in de grond gelegd. Hierdoor kunnen volgens UPC circa 190.000 huishoudens nu gebruik maken van de digitale dienstverlening van het bedrijf.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Gefeliciteerd, nu nog een "echte" backbone naar het buitenland! (mijn ziggo gaat naar een hoop landen ongeveer 3 x zo snel als UPC).
Als ik in een UPC gebied zou wonen en glasvezel zou kunnen krijgen hoefde ik geloof ik niet zo lang te twijfelen...

Let wel ik heb het over de ziggo in het noorden van nederland, in andere gebieden kan de kwaliteit minder zijn.

[Reactie gewijzigd door bastian433 op 28 november 2011 19:08]

UPC levert geen glasvezel abonnementen.
Wat er in het nieuwberichtje word verteld, betreft de verbindingen tot aan de wijkcentrales (verdeelkasten). Deze zijn inderdaad voorzien van glasvezel, echter woningen zijn nog altijd aangesloten met koper.
Ze adverteren natuurlijk wel met 'fiber' power, maar dit is maar deels waar :)
Zelf maak ik ook gebruik van UPC diensten, heeft altijd prima gewerkt trouwens.

Hier heb je een kijkje in een straatkastje.

Links onderin komt de hoofdkabel binnen. Via een verdeeldoos wordt de daarboven geplaatste versterker aangesloten. De versterker geeft op zijn beurt signaal aan de verdeelpunten rechts. Via deze multitaps zijn de woningen in de straat aangesloten.

[Reactie gewijzigd door chocolade op 28 november 2011 19:24]

En het stukje kabel tussen de groepsversterker, via de eindversterker, naar de CPE (modem in huis) is ongeveer 1-2% van het hele netwerk, de rest is allemaal glas.

Dus om hierdoor te stellen dat ze geen glasvezel abonnementen leveren, is net zo krom dat je kan zeggen dat alle andere fiber-toko's in NL ook geen fiber leveren omdat er geen glasvezeldraad de netwerkkaart van de computer in gaat.
@Mathijs1:

Jouw redenatie is zo krom als maar kan.

Want ja. UPC/Ziggo leveren geen glasvezel! Het is en blijft kabelinternet gebaseerd op CAI techniek, verfijnd door jaren met technieken als EuroDocsis.

KPN had eind jaren 80 bijna 70% van hun centrales onderling verbonden via glasvezel. Belde je toen ook over glasvezel? Ja, dat klopt. Is het glasvezel? Nee.

FttH is niet zozeer de kabel alleen. De kracht zit hem ook in de techniek erachter. Het heeft geen last van capaciteit tekort ivm een spectrum welk vol zit met dingen waar het destijds voor ontworpen was (analoge TV zenders).

Als het namelijk niet aan toe deed dat die minuscuul percentage van 1 á 2% maar coax is, kende het ook geen problemen waar men probeert een oplossing voor te dragen.

Feit:
- Alle analoge zenders, HD zenders + 1 Gbit internet is geen probleem voor FttH
Of mensen daar behoefte aan hebben is een andere discussie!

- Minder analoge zenders om alle HD zenders + meer dan 120 Mbit internet te leveren is CAI.

Je zult ook zien dat snelheid aanbieden wel kan, maar deze ook min of meer kunnen leveren wel een punt is. Je hebt namelijk per cluster een limiet van 800 Mbit waar de bewoners het mee moeten doen. Genoeg te lezen hierover als je echt interesse hebt.

[Reactie gewijzigd door vr6-only op 28 november 2011 21:33]

Feit is ook dat een analoge zender niet via FttH geleverd kan worden. Glas is per definitie digitaal, daar kan geen analoog signaal overheen. Dat het op het eind in je woning omgezet kan worden naar analoog is een ander verhaal.
Da's dus NIET waar.
Menig glas provider (b.v. Lijbrandt, Vodafone) levert het analoge TV signaal keurig op een F-connector op de FTU af. Ze gebruiken voor het transport de tweede glasvezel.

En vrijwel alle analoge signalen worden tegenwoordig dmv AD --> DA omzetting digitaal getransporteerd. En pas aan het eindpunt weer teruggeconverteerd. DA --> AD omzetting.
als je me een pb stuurt mag je vanmmiddag wel even langs komen, als je dan iets lekkers mee neemt zorg ik voor de koffie gaan we samen analoge tv kijken via glas. ik heb namelijk nog geen dvb-c en al helemaal geen iptv. (regfiber/glashart dordrecht)
Maar wat is nou eigenlijk glas in teletubbietaal?

Ik de straten hier staan een aantal van die kastjes zoals die hier gepost is, met ongeveer 20 kabels. In ongeveer elke straat staat er wel één. Ook hebben we hier een grotere, een stenen kubus van ongeveer 3 x 3 x 3. Volgens mij (een keer een snelle blik naar binnen) staan daar 19'' racks, of iets dat daarop lijkt in. Ligt daar glas?

Ik heb geen idee waar de rest van de infrastructuur zit. Het gaat hier overigens om Ziggo ipv UPC.
Die kasten die in elke straat staan zijn de eindversterker met taps naar de woningen. Over het algemeen zijn het er 12 (woningen), maar het kunnen er ook meer zijn. Gemiddeld zit er ruim 370 meter coax tussen alvorens het overgaat naar glas. Bij VDSL met FttC zit je zelfs onder de 200 meter. In dat geval zou je dus ook kunnen zeggen dat VDSL voor 99% glasvezel is. Onzin. Probeer eens met een auto van de asfaltweg over te gaan naar een zandpad met 120 km/h. Succes als je geen Subaru WRX hebt.

Die kubus van 3x3x3 is de wijkcentrale. Daar gaat het inderdaad over naar glas. Daartussen bevind zich nog een groepsversterker. Overigens hoeft zo'n huisje niet per se 3x3x3 te zijn.

FttH is dit:

Distributiepunt
: cluster van circa 44 woningen worden op dit punt gelast op een voedingskabel welk naar de wijkcentrale gaat. Vergelijkbaar met de eindversterkers bij kabelnetwerken. Een voedingskabel heeft over het algemeen 96 vezels. Elke woning krijgt 2 vezels, dus maximaal 48 woningen per zo'n kabel. Standaard wordt er 10% capaciteit reserve gehouden. Daarnaast heb je nog een reserve tube liggen waar nogmaals een 96 vezelige kabel doorheen kan, indien nodig in de toekomst.

http://img444.imageshack.us/img444/6370/30799195.jpg

Fusielas: de vezels aan elkaar lassen. Deze las is gedaan met een Fujikura 60S (top of the line).

http://img338.imageshack.us/img338/230/fusielas.jpg

FTU: eindpunt in de woning. Dit model is inmiddels achterhaald door de "u-FTU". Daar heb ik geen foto van. Dit is trouwens een FTU welk actief is. Inclusief modem, dus.

http://img194.imageshack.us/img194/3459/ftuc.jpg

Voila. 100% glasvezel tot en met de woning. :)

[Reactie gewijzigd door vr6-only op 28 november 2011 21:35]

Per tap zitten er max 12 aansluitingen. max 4 taps per Eind Versterker. Max 8 Eindversterkers op 1 GroepVersterker, max 8 Groepsversterker op een Wijkcentrum.
http://4.bp.blogspot.com/...QUD8Q/s320/dinxperlo8.gif
een wijkcentrum hoeft trouwens helemaal niet en zo'n oud stroomhuisje te zitten. soms staan ze gewoon op straat, alles kan erin. in zo'n kubuis staan veelal wel de multiplexers e.d.
Wat een Fabeltjes krant verhalen allemaal in dit topic.

*) V-DSL werkt <1Km, bij >1Km zelfde specs als A-DSL2+ maar met hogere uploads mogelijk.
*) HFC met Docis 3 is netto +/-400Mb/s (dwn) voor de hele wijk (wijk is ergens tussen 500 en extreemste 1500 aansluitingen)
*) FttH in NL is zeer versnipperd (CIF, Portaal, Ziggo, WDGO, WBA, coöperatief...)

Voor V-DSL zijn dit vaste waarden.
Voor HFC netwerken zijn de waarden altijd (ALTIJD!) dynamisch. De verzadiging i.v.m. met sternetwerk structuur is een zwaarwegende factor in de beschikbare capaciteit (iets waar met name UPC problemen mee heeft).
Zowel Ziggo als UPC heeft zo ongelooflijk veel verschillende soorten netwerken dat het gewoonweg niet mogelijk is om tot algemene stellingen laat staan conclusies van de technische werking te komen.
Voor FttH verbindingen zijn inmiddels ook zo vreselijk veel verschillende verbindings type met bijbehorende eigen netwerkstructuur in Nederland dat het onmogelijk is een generiek oordeel of omschrijving van het product FttH te geven

Fabeltjeskrant verhalen.
bronnen, meneer de uil bronnen,

mijn mijn tijd dat ik met een isp werkte maak ik op dat het grootste deel van zijn verhaal op z'n minst aan de waarheid grenst.

natuurlijk zijn er variaties en natuurlijk zijn er uitzonderingen maar dat maakt z'n versimpelde voorstelling niet pertinent onwaar alleen onnauwkeurig..

punt is dat ffth gewoon aanzienlijk minder snel last heeft van de bottleneck die koper wel heeft, en dat docsis3 wel degelijk grotere limieten heeft in de internetbeleving dan de huidige ftth aanbiedingen.

ga immers maar eens skypen met je 1mbit upload en je hd webcam terweil je kinderen zitten te gamen.

iets waar je met een 25mbit symetrische verbinding nooit problemen meer zult hebben, ook niet als je tevallig voor meer dan 3 nakomelingen hebt gezorgt.
dan kan upc wel roepen dat ze me een jaar lang gratis upgraden naar een 120mbit abonement als ik besluit toch te blijven, maar het feit is dat dat ik dan nog steeds niet beter met m'n kleine neefjes kan skypen als vrouw lief een online game zit te spelen.
Dat jij er zelfs fabeltjes van maakt begrijp ik. Maar de situatie is in de praktijk helemaal niet zo versnipperd bij VDSL en FttH.

FttH: 100% glasvezel. Type apparatuur in woning en centrale kan verschillen. Zelfde geldt voor het leidingwerk in de grond. Zo is er in Enschede DAC kabel gebruikt van TKF. Dit is een kabel waar de vezel al in zit. Maar in Hilversum is weer blow-in fiber gebruikt van Emtelle. Komt op het zelfde neer qua structuur. Echter dient hier meer geblazen te worden. De route naar de pop vanaf een distributiepunt zal altijd geblazen moeten worden. Dit is dus nooit prefab zoals de DAC kabel (huisaansluitkabel met 2 vezels).

PoP's. In Enschede heb je er 23 stuks van, van 4 verschillende generaties. De nieuwste op dit moment bij Reggefiber is dusdanig ingedeeld dat de ODF (klantpoorten) gescheiden is van apparatuur. Tussenin zit een break-out kabel welk de ODF met apparatuur verbindt. Nogmaals: qua structuur is er niets veranderd.

VDSL:
- FttC
- Kaal

Via FttC verplaats je de actieve apparatuur in de wijken. Waar eerst een K1200, 2000 of anders stond met alleen kabels, komt daar nu ook apparatuur naast te staan welk gevoed wordt met glasvezel. Voordeel: lengte koper wordt aanzienlijk korter. Zoals gezegd, rond de 200 meter. Dit weet ik, omdat mijn werkgever zowat alles hiervoor heeft ontworpen en aangelegd namens KPN.

Kaal: VDSL apparatuur wordt in de wijkcentrale geplaatst en via het bestaande kopernet getransporteerd naar de klant. Voordeel: direct uit te rollen. Nadeel: afstand is nog steeds het grootste bottleneck.

(CIF, Portaal, Ziggo, WDGO, WBA, coöperatief...)

Dit heeft niets te maken met de verschillende netwerken. WBA = KPN levert het signaal voor het project. Portaal = Reggefiber gewoon. Was in de tijd dat Y3net, Twennet e.d. allemaal nog bestonden. Toen werd het Glashart en nu is het allemaal Reggefiber. Ziggo = geen glasvezel. WDGO = Wholesale Glasvezel Dienst Overeenkomst.

Zie hier het overzicht:

http://reggefiber.nl/afnemers.html
Voedingskabel voor glas? Wat bedoel je daarmee? Aangezien glas vrijwel geen voeding nodig heeft. Ik begrijp je verhaal bij distributiepunt niet zo goed.
Ik gok erop dat bastian433 dat ook doorheeft en dus bedoeld dat hij geen UPC abonnement zou nemen maar een écht glasvezelabonnement wanneer aanwezig.
Ik snap heus dat upc geen glasvezel is, en ik bedoel met bovenstaand bericht dat ze trots iedereen brieven sturen maar dat het een grote wassen neus is.

Nee, ik doel meer op dat een vriend van me trots kreeg meegedeeld dat er een deel verglaast zou zijn, maar het nog steeds niet erg stabiel is en ze nog steeds ook niet echt van plan zijn wat eraan te gaan doen.
Het laatste stuk blijft koper, en als je ziet hoe dat zijn nieuwbouw huis binnen komt begrijp je dat het niet goed werkt, alleen bij upc doen ze dat niet.

Het gaat om 2 personen die ik ken uit gelderland waarbij ik zelf al wel eens heb proberen te bellen en zijzelf al meerdere keren waarbij er gewoon steeds net een wijkstoring is ofzo... de ene krijgt binnenkort glasvezel van een glasvezelleverancier in de wijk, de andere helaas niet.

Ik zal de volgende keer proberen duidelijker te zijn wat ik bedoel.
Ik heb echt duidelijk omschreven dat als ik enigsinds om upc heen kon terwijl ik dezelfde snelheid zou kunnen halen ik dat zou doen.
Blijft toch netjes dat ze doorgaan met investeren in hun netwerk.
Kan ook enkel als er een redelijke abonnementsprijs word gevraagd.

Zit nu met mijn 70 euro totaal ( 50Mb/HD Royaal+DVR/dag+avond telefonie ) eigenlijk aan de hoge kant maar ben over de kwaliteit wel te spreken. Kan altijd lager maar wss komt het er altijd op neer dat er iets verhoogt word aan snelheid e.d. Misschien eens de analoge kabel kosten ervan af, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

In ek geval goed voor de mensen die nu ook volwaardig UPC diensten kunnen krijgen. Blijf kabel toch altijd prefferen voor ADSL/telefoon koper.
Blijft toch netjes dat ze doorgaan met investeren in hun netwerk.
UPC is te hypocriet voor woorden: Het moderniseren in onze regio werd pas in gang gezet nadat er een vraagbundeling voor glasvezel werd gestart ( wat er gelukkig ook is gekomen ) en zo'n 15 jaar something nadat de eerste kabelinternetverbinding werd opgeleverd.
Spreek me er niet van.

De Betuwe weet wel beter. Paar jaar geleden zijn handtekeningen verzameld moeten worden om ADSL mogelijk te maken, want UPC gaf destijds al niet thuis.

Nu nog steeds een analoge tv kabel, zoveel ruis als dat je hagelslag op je brood doet.

En dat terwijl in de rest van nl en zelfs Oost Europa UPC al tijden (jaren!) 120mbit aanbied (http://www.upc.ro/internet/ ; http://www.upc.nl/internet/ ).

[Reactie gewijzigd door willyb op 28 november 2011 21:22]

ach, glasvezel komt er aan. Reggefiber trekt in hoge snelheid naar het zuiden toe.
Jup, ben ook een jaar geleden weg gegaan bij UPC omdat ze geen 3-play konden bieden. Vonden ze heel jammer, maar kondem me niet zeggen wanneer ze dan wel internet gingen aanbieden. 9 maanden later is Internet van UPC beschikbaar in de week en... een maand later komt het aanbod van reggefiber binnen... nou maar hopen dat de drempelwaarde van 30% gehaald wordt, want mij mogen ze direct aansluiten.
+OnDemand werkt al heel lang niet! En.... nu nog steeds niet...
Here the same.
Wij hebben zeer lang met modemverbinding gewerkt.
ADSL of Kabel was niet mogelijk, uiteindelijk kwam 'skyacces', werd een grote antenne in ons dorp geplaatst en die zond internet signaal uit.
we betaalden toen voor 128kbit ongeveer 35euro per maand.
Toen kwam ineens KPN met de actie dat ze ALLE centrales in NL geschikt gingen maken voor ADSL.
Wij kregen een verbinding van 1mbit en later 8 mbit voor ongeveer 30 euro maar nog steeds geen digitale tv..
UPC bleef maar analoog aanbieden.
Hierdoor werd er gepeild of er in ons dorp (inwoners aantal van 3800) vraag was naar glasvezel.
Nou dat was er, glasvezel werdt aangelegd, betalen 65euro voor triple pakket hebben 100mbit internet, telefonie en digitale tv.
De gemeente besluit om de gehele gemeente aan te laten sluiten (inclusief alle dorpskernen) door reggefiber en ineens is daar UPC die toch wel de kabel kan moderniseren!
Hebben er meerdere keren achteraan gebeld maar nooit kon het, en nu nadat ze enkele honderduizenden aansluitingen verliezen kan het wel.....

[Reactie gewijzigd door pluimpje2 op 29 november 2011 07:42]

Hebben er meerdere keren achteraan gebeld maar nooit kon het, en nu nadat ze enkele honderduizenden aansluitingen verliezen kan het wel.....
Tja, dat heet een kosten/baten analyse en vanuit een bedrijf (NB geen liefdadigheidsinstelling) is dat een verstandige zet. Geen charmante zet, niet fijn voor de mensen die het treft, maar op basis van de getallen is het een heel eenvoudige keuze, goed te verantwoorden naar de aandeelhouders, en dat zijn uiteindelijk de mensen waar UPC verantwoording aan dient af te leggen.

[Reactie gewijzigd door increddibelly op 29 november 2011 11:07]

Blijft toch netjes dat ze doorgaan met investeren in hun netwerk.
Kom op zeg. Er is daar 20 jaar niets geïnvesteerd in het netwerk. Ik vind het bepaald geen compliment waard dat het tot 2012 moet duren voordat ze een keer iets meer dan 18 analoge tv zenders kunnen aanbieden.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 28 november 2011 20:29]

Knap staaltje werk en goede zaak dat nu hele verzorgingsgebied van alle diensten gebruik kan maken. Ik geniet nu ruim een jaar van de diensten van UPC. Prijsstelling kan zeker nog stukken beter maar kwaliteit is wat mij betreft gewoon goed.

[Reactie gewijzigd door robbydw op 28 november 2011 19:07]

Knap staaltje werk en goede zaak dat nu hele verzorgingsgebied van alle diensten gebruik kan maken.
Nou, het werd vooral een keertje tijd. Ik kom uit één van die gemeenten, en het is knap frustrerend om te zien dat een (oorspronkelijk door de gemeenschap bekostigd CAI) kabelnetwerk, via Eneco, wordt verkocht aan een partij als UPC, die vervolgens 20 jaar lang niets, maar dan ook écht niets, in het netwerk investeert, zodat het aanbod tot nu toe beperkt bleef tot een stuk of 18 ruisende analoge zenders. Waarschijnlijk zagen ze inmiddels al hun abonnees zo'n beetje verdwijnen naar digitenne en misschien kwam er daardoor wat druk om te moderniseren.

Zakelijk beschouwd is het allemaal misschien nog best begrijpelijk, maar inmiddels ben ik naar Zeeland verhuisd, en daar laat Zeelandnet zien dat een dunbevolkt gebied echt niet in de prehistorie hoeft te blijven hangen met haar infrastructuur. Want die hebben het wél heel goed geregeld.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 28 november 2011 20:26]

prrijsstelling is best goed. Mag ik even terughalen wat je in '99 voor 1.5Mbit betaalde? 89 gulden (verplichte analoge signaal niet meegeteld), nu heb je voor iets meer dan dat triple-play inclusief analoog, met 50Mbit.

[Reactie gewijzigd door Sjah op 28 november 2011 19:13]

Serieus? Je gaat dat soort prijzenhistorie aanhalen in de IT?
Tuurlijk waarom niet ?
Het geef juist aan dat je nu voor minder veel meer krijgt dan 12 jaar terug toen kabel net in kwam.
Zat daar laatst ook aan te denken.
mensen roepen wel dat het nu allemaal zo duur is maar eigenlijk valt het allemaal reuze mee.

En zo gek is het nog niet om de prijzen te vergelijken met toen en nu.
Omdat er nu gewoon een hoop veranderd is? Toendertijd was de vraag kleiner dus is de prijs ook vaak hoger. Verder zijn apparaten met nieuwe techniek altijd duur in het begin. Denk aan Blu-ray, dvd, tv's, processors, etc.
Nou hier op de grens van Gelderland en Zuid-Holland is er nog steeds geen kabel en interactive televisie. Goed om te weten dat ze denken klaar te zijn. Kut UPC

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 30 november 2011 08:31]

89 euro en dan heb je nog steeds maar 50Mbit? waarom hebben ze eigenlijk de moeite gedaan. Kabel is zo ontzettend traag en heeft geen bandbreedte genoeg om alles te kunnen.
50 Mbit dat zijn toch snelheden van 2010, dat is toch niet meer van deze tijd?

[Reactie gewijzigd door Ghoztmaster op 29 november 2011 05:06]

50 Mbit is voor een thuisgebruiker op dit moment prima. Maar ik ben het met je eens dat kabel een tijdelijke oplossing is voor data. Mensen willen in de toekomst veel meer video-on-demand achtige diensten, meer tv-zenders en sneller internet. De kabel gaat binnen enkele jaren echt tegen zijn limieten aanlopen, en eigenlijk is dat nu al het geval. Maar dat geldt ook voor ADSL en elke andere techniek die je gebruikt. Er zal altijd een soort natuurlijke migratie moeten plaatsvinden denk ik.
Misschien dat jouw 89 gulden samen met alle andere abonnementsgelden het gedeeltelijk mogelijk hebben gemaakt om dit netwerk te onderhouden en te vernieuwen?

M.a.w. je krijgt nog steeds waar voor je 89 gulden die je toen geïnvesteerd hebt. Je profiteert nu van de vernieuwde techniek die waarschijnlijk niet mogelijk was geweest zonder het geld om die te realiseren.
Ik heb nog een Pentium 1 te koop voor 3000 gulden.
Ja die p1 van jou heeft ook zo lekker veel arbeidskosten hedentendage, he...
Zoals een netwerk onderhoud nodig heeft, geldt dat ook voor andere oude systemen. In zijn geval een Pentium 1. Helaas zegt dat niet zoveel over de wel of niet aanwezige P1 bug die bij de 60 en 66 Mhz exemplaren voorkwamen. Heeft ie een 133 Mhz of hoger in de aanbieding, hoef je met die FPU bug geen rekening meer te houden daar tot 100 Mhz die vervelende FDIV bug aanwezig kon zijn.

Overigens is 3000 gulden heden ten dagen een koopje aangezien de laatste valuta waardelooos is. En mocht je toch nog oud papier hebben met guldens erop dan is er geen enkel probleem om het bijbehorende onderhoudscontract te betalen.

De grote vraag is eerder, kan een P1 de huidige UPC snelheden nog bijhouden?
120Mbs zou misschien iets te veel kunnen zijn voor zelfs de 133Mhz variant. Maar daar is het bijbehorende onderhoudscontract dus voor en wordt die P1 alsnog vervangen door een systeem op tenminste een P4 vervangen, of trekt die dat tegenwoordig ook niet?

Ehrm... Ik denk toch dat pinobot een grap maakte en er naar gehapt werd.
De kinderziektes zijn er uit maar daar zijn ouderdomskwaaltjes voor terug gekomen.
Wie weet komt de gulden wel terug.
Zou zomaar kunnen, en dan .... tegen welke koers? 1 euro voor 1 gulden? :Y)
Ja maar als ik naar de prijs van mijn internet abbo of mijn pc kijk dan lijkt het juist alsof we de afgelopen 10 jaar juist deflatie hebben gekend en de euro dus steeds meer waard is geworden.

Je energierekening wordt steeds hoger omdat energie wereldwijd steeds duurder wordt. Er zijn nog een paar uitschieters, zoals zorgkosten, maar voor de rest van je levensonderhoud is de inflatie de afgelopen jaren echt niet hoger dan 2% geweest.
TV signaal is wel ok. Zeker het HD signaal is prima van UPC (als je alle coax aansluitperikelen hebt overwonnen). En als je alle gevechten met de helpdesk over wiens schuld het is dat er brakke verbindingen zitten in groene kabels, AOP's, splitters, etc, hebt gewonnen, dan gaat het wel.
Horrorstories: http://www.chelloo.com/upc/
Maar internetspeed fluctueert zo enorm, dat is gewoon triest! :?
Dit noemen ze 60mb/6mb:

Kan niet wachten totdat glas z'n intrede doet alhier. Want het is en blijft een feit dat geprutst met frequentiebanden over up en downloadkanalen om enigszins fatsoenlijke snelheden te behalen een fragiel iets blijft.

[Reactie gewijzigd door ehtweak op 28 november 2011 20:44]

Dat laatste heb ik dus ook. Tjee.. wat een gedoe met UPC de laatste tijd (Nijmegen). Ik heb echt geen tijd om continue achter UPC aan te lopen en te discussiëren wat er aan de hand is.

Gelukkig is in Nijmegen redelijk gevuld met glas, echter waar ik woon zal het zeker een jaar duren voordat ik de overstap kan/ga maken.

Jammer, altijd tevreden geweest met UPC, maar zo verlies je klanten. (60Mbit UPC)

[Reactie gewijzigd door TFZ61 op 28 november 2011 21:36]

In een (groot) gedeelte van die gemeenten, bv. Aalten en Dixperloo, heeft UPC dit ook alleen maar gedaan omdat ze (duur betalende) basispakket-klanten dreigden te gaan verliezen aan Reggefiber, KPN en consorten :')
In een (groot) gedeelte van die gemeenten, bv. Aalten en Dixperloo, heeft UPC dit ook alleen maar gedaan omdat ze (duur betalende) basispakket-klanten dreigden te gaan verliezen aan Reggefiber, KPN en consorten :')
Klopt, hier in Dinxperlo is het netwerk van UPC sinds december 2010 retourgeschikt. Dus ja, krap een jaar. Maar wil je hier glasvezel hebben, dan zit je vast aan Lijbrandt of KPN en beide hoef ik niet (al laat ik het wel aanleggen tot in de meterkast). Voor de rest geen klagen, 9 van de 10 keer zit ik boven de 115Mb/s en 2 storingen gehad. 1 kabelbreuk en 1 modem met maandagochtend-kuren, allebei vrij snel opgelost.
In Silvolde hier ook nooit klachten gehad met Upc. Vind het overigens niet erg dat er glas komt, maar zolang de prijs nog hoger is zie ik er vanaf. De oorlog tussen de aanbieders begint los te barsten, eindelijk! :+
Vreemd... hier is de prijs van een pakket bij Lijbrandt slechts marginaal hoger dan bij UPC (en daar krijg je dan de mogelijkheid om een mediacenter op te zetten met digitale TV voor terug, omdat de DVB-C streams bij Lijbrandt niet encrypted zijn).

Overigens, voor mij is het sowieso goedkoper dan bij UPC, omdat ik geen telefonie van mijn ISP wil maar gewoon bij een externe partij. En UPC is alleen maar voordelig als je ook echt alles bij hun afneemt.....
mja.. Ik wil telefonie er wel bij hebben. Veel klachten ook lees ik:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=60&t=88695

Mgoed, uiteindelijk draait het bij mij om het internet. Dat is amper beter, een hoge upload vind ik handig maar is geen must. Net weer voor een jaar verlengt, zodra de kinderziektes eruit zijn en het sneller/goedkoper word stap ik over.
Helemaal correct :) ze zijn nu bezig in Zevenaar en omstreken omdat daar nu ook glasvezel op begint te komen.. heel toevallig dat ze daar in eens allerlei acties en bezoekjes doen :)
Wij zijn heel lang afhankelijk geweest van ADSL (Asperen) kabelinternet? dat kenden ze hier niet. Je mag blij zijn dat je hier krap de 8Mbit haalt, en dan ben je nog snel voor Lingewaal termen. Ken mensen in Heukelum die het met maximaal 4mbit moeten doen. Ben blij dat UPC iig de stap heeft gemaakt naar een beter netwerk. Waar je voorheen 24u voor nodig had om te downloaden, kan nu dus in krap 40 min, ik zeg, kom maar op met die 120mbit!

[Reactie gewijzigd door Jeweettoch13 op 28 november 2011 22:07]

Jeej, eindelijk internet mogelijk in ons (potentiële) nieuwe huis! :)
Voor ADSL te ver van de centrale en 3G... Da hebbe ze da nie!
Bij ons hebben ze inderdaad ook pasgeleden het netwerk opgewaardeerd.

Rijkelijk laat want: Hiep hiep we hebben UPC kunnen inruilen voor glasvezel.
Mooi om te horen… en nu maar wachten tot ze de kabel opengooien voor concurrenten. Ik zit hier met Caiway, en die biedt naar verhouding een stuk langzamer internet voor 'tzelfde geld vergeleken met UPC. Je krijgt er wel meer en (als ik m'n vriendin mag geloven) leukere digitale zenders voor terug, maar ik heb toch zelf liever sneller internet ;)
Ik heb liever vrije keuze in apparatuur dan voor elke TV een mediabox moeten huren tegen 5 euro extra per maand per televisie. Wat dat betreft ben ik blij dat ik op een grensgebied ben gaan wonen en ik bij het uitkiezen van een huis in deze regio ook de ISP kon kiezen. 5km naar het zuiden en je hebt hier UPC, 5km naar het noorden en het is ook UPC, hier is het lekker Ziggo.
geen flauw idee waar je het over hebt. ik zou eerst eens naar de TV's van deze mensen kijken ofzo.
Ze hebben verschillende soorten en merken tv's, waar ook een aantal Pioneers tussen zitten. Als ik het beeldkwaliteit tussen Caiway en UPC vergelijk dan ziet UPC er echt niet uit. Veel last van dubbel/schaduw beeld.
Dubbel/schaduw beeld is een teken van reflectie.. kortom slechte binnenhuis bekabeling. Ik heb nog nooit een huis met UPC TV gezien waar ik slecht beeld niet kon oplossen met het vervangen van de binnenhuisbekabeling en weggooien van alle versterkers.
Ik heb eigenlijk ook nog nooit slechte hdtv van UPC gezien, dus weet ook niet waar je het over hebt (m'n ma en wat vrienden in m'n oude stad hebben UPC hdtv). Daarnaast heb ik zelf Ziggo en dat is vaak ook om te huilen, artifacts, wegvallende audio streams etc :X

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 28 november 2011 21:02]

kortom slechte binnenhuis bekabeling? Dat zegt UPC ook, maar als er geen versterker tussen zit en er 'top' kabels gebruikt worden (ook om te testen) dan ligt het aan de bekabeling en versterkers?!
Als je dan zeker weet dat het niet bij je binnen zit (let op dat je wel moet testen vanaf het 1ste aansluitpunt.. soms loopt er een kabel onder het huis van meterkast naar woonkamer, maar dan is de meterkast het 1ste punt),
dan heb je niets te vrezen om een monteur te laten komen. Die berekenen alleen kosten door als uiteindelijk blijkt dat het toch aan je eigen kabels ligt.
Ja, maar misschien die van UPC zelf. Ingewaterd ofzo. Ervan uitgaande dat die topkabels binnenshuis ook top aangesloten zijn natuurlijk.
UPC is gewoon een goede provider en natuurlijk kan er een storing zijn maar check eerst maar al je kabels en aansluitpunten want 8 / 10 keren ligt daar de oorzaak.
Sinds de overstap van Telfort naar UPC nog nooit zo veel last gehad van storingen. De snelheid is vaak om te huilen en het is nog duur ook. Extra betalen voor digitale tv, extra betalen voor HD? De Staat moest de monopolie op de kabel doorbreken, en ik weet zeker dat heel veel UPC-huishoudens kiezen voor Caiway of Ziggo!
Ja dat denkt upc altijd, zelfs als je de best denkbare kabels hebt denken ze dat nog.