Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties
Submitter: Ravendark

UPC heeft aangekondigd dat het nog dit jaar een insteekkaart volgens de Common Interface Plus-standaard op huurbasis zal gaan aanbieden. Daarmee volgt de kabelaar het voorbeeld van Ziggo en een aantal kleinere kabelbedrijven in Nederland.

ci+ logoEen CI+-module samen met een smartcard maakt het mogelijk om op moderne televisies met een dvb-c-tuner zonder settopboxen of extra kabels naar sd- en hd-televisie te kijken. Bovendien kan de afstandsbediening van de televisie gebruikt worden om te zappen.

Daarnaast kunnen kabelaars of omroepen via CI+ restricties meegeven aan een tv-programma, bijvoorbeeld of een uitzending mag worden opgenomen of dat reclameblokken in een opname niet overgeslagen kunnen worden. Tot dusver worden er op de Nederlandse markt nog geen CI+-restricties meegestuurd met televisiesignalen.

In navolging op Ziggo, Caiway en Delta heeft nu ook UPC besloten om de CI+-standaard te ondersteunen. De kabelaar wil nog dit jaar de benodigde insteekkaarten beschikbaar gaan stellen. Dit zal, net als de Mediaboxen van UPC, op huurbasis gaan gebeuren. De prijzen zijn echter nog onbekend, evenals de manier waarop een UPC-abonnee de module kan bemachtigen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

Waarom huren? Kopen lijkt mij uiteindelijk goedkoper, of zie ik iets over het hoofd?
Huren heeft ook voordelen. Indien UPC na een aantal maanden/jaren bedenkt toch gebruik te gaan maken van een ander systeem is dat niet het probleem van de gebruikers.

Door het ontbreken van VOD (en pauzeren etc) is dit voor mij enkel handig voor een tweede TV. De tweede tv dit ik heb is echter 6 jaar oud (zo een met een beeldbuis enzo :-)) dus heeft geen CI+. Maar het kan natuurlijk geen kwaad dat UPC haar abbonnees meer mogelijkheden biedt.
Dan moet de prijs wel onder de €3,- liggen per maand anders heeft het echt geen nut. Die module heb je al voor €55,- dus is het kopen al snel voordeliger dan huren.

Verder wel fijn voor de UPC klanten dat CI+ ondersteund gaat worden natuurlijk. Ik geniet er in ieder geval zelf best wel van via Ziggo.

@popolskuprosze
Dit begrijp ik zeker, alleen als mensen dus even een minuutje op onderzoek uitgaan zullen ze meteen doorhebben dat huren niet zo voordelig is als het lijkt. Zal voor een groot deel ook van de prijs afhangen natuurlijk. Toch zullen er vast mensen zijn die van geen weet hebben en gaan huren.

Maargoed, laat ik niet te ver op de feiten vooruit lopen en eerst even de prijs afwachten :)

[Reactie gewijzigd door Tupel op 14 september 2010 09:51]

Dan moet de prijs wel onder de €3,- liggen per maand anders heeft het echt geen nut. Die module heb je al voor €55,- dus is het kopen al snel voordeliger dan huren.
Je kan de module nergens kopen. Dus je moet wel huren.

En nee, de module van Ziggo is niet compatible met die van UPC, dus wie slim denkt te zijn door een Ziggo module te kopen in UPC-gebied komt bedrogen uit. Ziggo gebruikt Irdeto en UPC Nagravision, daarbij gebruikt UPC een boxkey (een huwelijk tussen de smartcard en ontvanger of module) dus bij het huren zal je vrijwel zeker ook een combinatie van smartcard+module krijgen die je ook echt samen moet gebruiken.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 14 september 2010 14:16]

UPC gaat CI+-modules verhuren
Het kopen van zo'n boxje kost idd €55,- en het huren moet dus rendabel zijn... Maar...

Het gaat hier ook echt niet in het klant voordeel.
Er is op de wereld bijna geen bedrijf dat in het voordeel van zijn klanten denkt.

Het gaat in dit geval om de winst die er op lange termijn wordt uitgehaald.
En ik geloof dat het in bezit hebben van die dingen ook weer voordelen heeft voor de fiscus weer nut heeft.

Maar dat is aan de belasting experts hier uit te leggen.

[Reactie gewijzigd door popolskuprosze op 14 september 2010 15:32]

Bedrijven denken over het algemeen wel degelijk aan hun klant maar maken een afweging tussen wat financieel gezien interessant is voor het bedrijf en de wensen van de klant. De meeste bedrijven proberen uit concurrentie oogpunt aan een flink deel van die wensen tegemoet te komen. Doet men dat niet, koopt de klant het product niet.
Helaas is er op de kabel géén concurrentie. Er is in mijn regio slechts 1 aanbieder met HD en een ruim zenderaanbod en die is daarom monopolist.
UPC moet wel rekening houden met 4 andere concurrerende TV diensten: sat, ether (DVB-T) en IPTV (over DSL of Glas) en is dus niet monopolist voor TV. Wel op hun eigen kabelnetwerk natuurlijk, maar zo is Vodafone ook "monopolist" op hun mobiele netwerk, KPN op hun glasvezel en Digitenne masten, etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 september 2010 11:06]

Veel mensen kunnen geen sateliet verbinding nemen ivm voorwaarden van hun wooning. Glasvezel is er op heel veel plekken niet. TV over DSL heeft niet hetzelfde aanbod.
Zeggen dat er echt concurrentie is op de TV markt is zoiets als zeggen dat de fiets een concurrent is voor de trein.
Onzin, dat veel mensen geen sateliet kunnen nemen, Je mag de schotel misschien niet vast aan het pand hangen, maar ze kunnen dus niet verbieden dat jij er 1 los op je balkon neerzet of in je tuin.. En je hebt toch ook digitenne, en tja TV via kabel heeft ook niet hetzelfde aanbod als via schotel, of via digitenne of via iptv...
Onzin, dat veel mensen geen sateliet kunnen nemen, Je mag de schotel misschien niet vast aan het pand hangen, maar ze kunnen dus niet verbieden dat jij er 1 los op je balkon neerzet of in je tuin.
Even nuanceren ... als je geen tuin hebt, of geen balkon hebt, of beiden niet op het zuiden hebt, dan is het toch echt einde oefening qua satelliet schotel.
Even extra nuanceren met uitzondering van monumentale panden is het je recht om een schotel te bevestigen!, Natuurlijk moet je dan wel een muur hebben met vrij zicht op het zuiden of het dak op klimmen maar dat is een afweging die je zelf moet maken.

Sommige particuliere verhuurders hebben ook regels met betrekking tot het plaatsen van schotels en hoewel die niet rechtsgeldig zijn kan het verstandig zijn je er aan te houden.

Ook dat vrij zicht is nogal overdreven gezien het niet om een horizontale lijn gaat maar om een diagonaal. Uiteindelijk hangt het dus af van meer factoren namelijk de hoogte van het object dat direct in de lijn van de schotel staat de hoogte waarop de schotel hangt en de afstand van de schotel tot het object. Ik ben nog geen woning tegen gekomen waar een schotel uitlijnen onmogelijk was.

De smartcard kost overigens wel 39 euro (incl. adm. kosten) en het goedkoopste zender pakket (afgezien van FTA) kost 2,99 euro per maand. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit abonnement nog niet op hun website of bij mijn satelliet shop tegen gekomen ben maar ik ken verschillende mensen die alle Nederlandse zenders plus een groot aantal buitenlandse zenders met dat abonnement bekijken.
Er is op de wereld bijna geen bedrijf dat in het voordeel van zijn klanten denkt.
Op dit forum zijn toch vele klaagzangen voorbij gekomen dat UPC het niet mogelijk had direct via de TV te kijken en altijd de setup box gebruikt moet worden. Nu UPC van haar geloof is gevallen en toch CI+ modules gaat ondersteunen is het duidelijk dat ze af en toe toch echt aan hun klanten en hun wensen denken.
"Het gaat hier ook echt niet in het klant voordeel."
"Er is op de wereld bijna geen bedrijf dat in het voordeel van zijn klanten denkt."

en ik denk dat UPC hiervan één van de beste voorbeelden is. Ben al jaren (noodgedwongen) lid van deze club, maar ik ben nog nooit een "leuke consumentvriendelijke aanbieding" tegengekomen. En net als bij iedere "belastingherziening" vallen alle wijzigingen bij UPC altijd in mijn nadeel uit.

De helpdesk is overigens wél verbeterd. Waarschijnlijk hebben ze de scenario's bij de helpdesk aangepast.
Houd er rekening mee dat hier wel 25 euro voor de smartcard bij zit.
Huren verdiend meer geld he ;)
Bovenop het geld wat verdiend gaat worden doordat er extra abbonementen verkocht gaan worden door de ci+ insteekmodule. Waardeloos systeem voor de consument!
Voor de koper wel. Maar voor UPC kan dus zo meer verdienen en hebben ze na de terugverdientijd alleen maar winst.
Dit is een van de redenen waarom ik zou willen dat de kabelmarkt open gaat.
Die kaart kost 69 euro bij de mediamarkt, heb hem pas nog aangeschaft. Als je een CI-gecertificeerde televisie kunt kopen heb je ook nog wel wel 69 euro voor zo'n kaart lijkt me.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 14 september 2010 14:27]

Dit is echt groot nieuws voor UPC kabelklanten. Hierdoor wordt het weer mogelijk om zonder extra kastje (de mediabox) toch digitale tv (sd en hd) te ontvangen.

Er zijn minstens 10 mensen die ik ken, die daarom Digitenne hebben genomen.

Top actie van UPC!

Wat ik mij nog wel afvraag of je nu ook een Digitale TV abbo kunt nemen zonder tuner, maar inclusief deze CAM module. En ik vraag mij af wat de kosten dan worden? Want deze zal lager zijn dan met de DVR.

Hierdoor krijg je als consument mooi de ruimte om een eigen decoder te kopen!

[Reactie gewijzigd door Falcon op 14 september 2010 08:55]

Ik snap best dat je zonder extra kastje wil TV kijken.
Maar digitenne beeldkwaliteit is wel erg veel slechter dan die van UPC digitale televisie.
Dus als het om beeldkwaliteit zou gaan, zou ik direct kiezen voor dat extra kastje.
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Ik heb Digitenne en kijk daar met veel plezier naar. Een vriend van me heeft UPC digitaal en ik vind het verschil echt heel klein. Daarnaast heeft hij ook regelmatig van bevriezend beeld of dat zelfs de zender soms een paar seconden op zwart gaat. Daar heb ik met Digitenne nooit last van.
Er is simpelweg veel en veel meer bandbreedte beschikbaar op de UPC kabel dan door dat stomme antennetje van Digitenne. Dat betekent niet alleen een veel groter zender aanbod, maar ook een veel hogere bitrate per zender. Het verschil is wel degelijk gigantisch, Digitenne heeft niet eens genoeg bandbreedte om meer dan 4 zenders in HD kwaliteit (10+ Mbit/s) door te geven zonder eerst het aantal SD-zenders te verlagen. Ter verduidelijking: de bitrate voor 1 kanaal ligt bij Digitenne rond de 2.5 Mbit/s, bij kabel TV is dit rond de 8 Mbit/s voor SD en bij HD over de kabel -afhankelijk van de indeling van de transportkanalen- tot 19 Mbit/s

Het is dan ook geen kwestie of jij het er wel of niet mee eens bent dat de beeldkwaliteit van digitale kabel beter is, het is simpelweg een objectief feit.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 14 september 2010 14:48]

Voeg hier aan toe dat je digitene oplossing mpeg2 gebruikt en de kabel mpeg4 de compressie van mpeg4 is grofweg twee keer zo hoog als dat van mpeg2 waardoor er meer kanalen in hogere kwaliteit mogelijk zijn binnen een zelfde hoeveelheid bandbreedte.

Een groot deel van Europa heeft trouwens mpeg2 overgeslagen en is direct in mpeg4 uit gaan zenden over dvb-t. Wij in Nederland moesten weer eens iets aparts doen.
Tja en zo ken ik ook verhalen van storende digitenne aansluitingen wanneer er weer eens een vrachtwagen voorbij rijdt ;)

De resolutie van digitenne is sws lager als die van kabel. En als ik het goed heb staat zelfs op de digitenne site zelf aangegeven dat dit niet geschikt is voor tv groter dan 32"
bitrate is lager, resolutie ligt vast
Zoals ik dan hier boven lees in de reactie van 'Veldmuis' is het mogelijk om via de CI+ standaard, apparaten uit te sluiten van aangesloten te zijn.

Mijn verwachting zal zijn dat men een soort van goedkoop non-dvr abbo gaat hebben, met dan de uitsluitsel van een dvr die niet van UPC is. In andere woorden, je kunt dan dus niet lekker ff opnemen zonder hun kastje af te moeten nemen.
kans is dat je daar snel genoeg omheen kunt,
nu dus zoeken naar tv tuners kaarten die ci+ snappen
er zal vast iets komen om eromheen te kunnen, het zou gewoon eigenlijk niet nodig moeten zijn. Sinds wanneer mag UPC bepalen wat jij aansluit aan JOUW tv en setup, dat is gewoon verkeerd. (overgens geldt dit niet alleen voor UPC offc)

Microsoft krijgt ook al genoeg op de donder omdat ze hebben geprobeerd je dingen op te dwingen die hun wilden (zoals IE).
er zal vast iets komen om eromheen te kunnen, het zou gewoon eigenlijk niet nodig moeten zijn. Sinds wanneer mag UPC bepalen wat jij aansluit aan JOUW tv en setup, dat is gewoon verkeerd. (overgens geldt dit niet alleen voor UPC offc)

Microsoft krijgt ook al genoeg op de donder omdat ze hebben geprobeerd je dingen op te dwingen die hun wilden (zoals IE).
Jij gebruikt jouw tv en setup om hun content af te nemen via hun netwerk. Als jij komt klagen dat je setup niet werkt terwijl je unsupported dingen doet, kost het hun geld in de vorm van helpdesktijd. Daarnaast kan het zo zijn dat jij niet het abo hebt voor een dvr, waardoor je dus ook niet betaalt voor de rechten om op te nemen, die zij misschien van hun contentproviders wel door moeten belasten. Als je dan wel een dvr gebruikt, kun je dus in feite iemand inkomsten mis laten lopen en in het slechtste geval kan het hun geld kosten.
Het is dus waarschijnlijk geen kwestie van controle en machtsgeilheid, maar gewoon een kwestie van indekken.
Maar daar word ook juist over geklaagd: Je betaalt voor content, maar je moet wel een setup kiezen die zij ondersteunen.

Dat kastje werkt voor iedereen, maar je hebt altijd lui die het mooier willen of juist goedkoper.

Ik snap werkelijk niet wat de kabelaars er aan hebben om de boel zo op slot te gooien.
zijn ze bang dat ik uitzendingen van teleshopping ga opnemen en verkopen?

bij de schotelmarkt is dat ook niet het geval en is er een levende community en leveranciers die je met vanalles kunnen helpen. Daar heb je wel vrijheid in je keuze wat betreft apparatuur.
Als UPC het toelaat dat mensen bv. Film1 HD kunnen opnemen, krijgen ze alle film maatschappijen aan de broek. Copyright infrigment. Met de decoders van UPC kan er niet een tastbaar kopie worden gemaakt (er zit immers een gecodeerde harddisk in. Geen DVDR), dus dan geldt die infrigment niet.
Met Canal Digitaal (sat) kan je allang Film1 HD opnemen (ook op n HTPC met een normale Mediaguard CAM/SoftCAM), waarom zou UPC dan wel problemen krijgen?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 september 2010 11:56]

Met Canal Digitaal (sat) kan je allang Film1 HD opnemen (ook op n HTPC met een normale Mediaguard CAM/SoftCAM), waarom zou UPC dan wel problemen krijgen?
Alleen met een CD gecertificeerde tuner kun je de opname slechts 3 dagen bekijken, omdat de sleutel elke 3 dagen wijzigt en de opname gecodeerd wordt opgeslagen.
Ik denk dat CD dat bewust heeft gedaan vanwege rechten enzo.
topfield 7710 kan je gewoon een kopie maken ,die is dan gedecodeerd en kan daarna oneindig afspelen.
Maar je hebt toch helemaal geen behoefte dan nog om een decoder te kopen? Dan heb je met de kaart toch alles al afgebakend.

Of wil je een derde optie? (Ik ook namelijk)
- Met kaart
- met UPC kastje
- zelf kiezen welk kastje!
wil? die derde optie is er met met de ci module. in de luxere decoders kun je namelijk een CI module stoppen.
Ik vrees echter wel dat de decoder ook ci+ moet ondersteunen.
Of een vierde optie, namelijk helemaal geen kastjes en kaartjes en gewoon lekker opduvelen met die ellendige versleuteling van het signaal....
Tja, dat van digitenne begrijp ik dan niet, ook bij digitenne zit je met een los kastje (er zijn maar enkele tv's waar DVB-T ingebouwd zit)..
Er zijn minstens 10 mensen die ik ken, die daarom Digitenne hebben genomen.
Want voor digitenne hadden ze geen kastje nodig natuurlijk :+
Ik las via een andere bron dat ze wel een andere coderingstechniek gebruiken, waardoor je dus nog niet naar de winkel kan gaan om daar een DVB-C tuner te gaan kopen. Wel goed dat je eindelijk die tuner eruit kan gaan gooien, deze is in mijn situatie totaal niet voordelig.
waarschijnlijk juist wel, want deze kaart ga je nu gebruiken als cam,
dus elke dvb-c tuner die een CI+ cam kan aansluiten gaat werken,
eindelijk mogelijkheden voor een HTPC in het upc gebied zou ik zeggen,
dit is naar mijn idee zeker een optie..
CI+ zal nooit bruikbaar zijn binnen een HTPC oplossing. Dat is geen technisch, maar een 'juridisch' probleem.

Het grote verschil tussen CI en CI+ is dat CI+ vereist dat het complete pad vanaf het signaal dat via de kabel binnen komt tot de pixel die op je scherm oplicht volledig onder controle van de content provider moet staan. De gebruiker mag enkel doen wat de content provider goedgekeurd heeft. Deze garantie kan nooit gegeven worden voor een HTPC oplossing dus zullen er nooit licenties uitgegeven kunnen worden voor insteekkaarten.
Juridische problemen zijn vaak technisch te omzeilen, en bovendien ook juridisch niet persee houdbaar. Dat gezegd hebbende kijk ik voorlopig nog analoog kabel (prima beeld), en zal op de schotel overstappen als ik digitaal moet gaan kijken.
Janoz,

Momenteel is dat niet mogelijk omdat er nog geen juiste software voor is. Windows ondersteund al lang een vergelijkbaar 'veilig pad' voor Blu-Ray DVD's. Als Microsoft nu eindelijk eens behoorlijke ondersteuning voor DVB-C inbouwt kan een CI+ oplossing ook werken. En dat kan dan via hetzelfde pad als Blu-Ray.
Sorry, maar als het als een 'insteekkaart' in een moderne TV kan, dan kan het ook als een insteekkaart in een HTPC. Vergeet namelijk niet dat een nieuwe moderne tv vaak al een HTPC ingebouwd heeft..
Sorry, maar als het als een 'insteekkaart' in een moderne TV kan, dan kan het ook als een insteekkaart in een HTPC.
Ja, natuurlijk kan dat, het mag alleen niet (zomaar). Zoals Janoz terecht opmerkt, een puur juridisch probleem als gevolg van artikel 29a, lid 3 van de Auteurswet.
3.
Degene die diensten verricht of inrichtingen, producten of onderdelen vervaardigt, invoert, distribueert, verkoopt, verhuurt, adverteert of voor commerciële doeleinden bezit die:
a) aangeboden, aangeprezen of in de handel gebracht worden met het doel om de beschermende werking van doeltreffende technische voorzieningen te omzeilen, of
b) slechts een commercieel beperkt doel of nut hebben anders dan het omzeilen van de beschermende werking van doeltreffende technische voorzieningen, of
c) vooral ontworpen, vervaardigd of aangepast worden met het doel het omzeilen van de doeltreffende technische voorzieningen mogelijk of gemakkelijker te maken,
handelt onrechtmatig.
bron
Voor zo ver ik weet is er nog geen enkele DVB-C kaart op de markt met een common interface die een CI+ CAM ondersteunt. Voorlopig nog geen eenvoudige HTPC mogelijkheden in het UPC gebied.
Dreambox 8000, Vantage V1, Qbox, AZbox Etc.

Natuurlijk ze zijn allemaal primair bedoeld voor ontvangst via de schotel maar ze hebben allemaal de mogelijkheid kabel en digitenne tuners toe te voegen aan de basis setup en ondersteunen heel veel CAM inclusief maar niet gelimiteerd tot CI+ compatibel CAM. Die van UPC gaat hier zeker in werken of binnen no time ondersteund worden door de grote en erg snel ontwikkelende gemeenschap achter al deze linux decoders.
Het gaat ook niet om de DVB-C tuner die de coderings techniek afhandelt, de module zelf doet dat voor je. Het probleem bij UPC was altijd dat er geen module in de winkel was die deze codering kon afhandelen nu kan dat dus wel met hun eigen module maar deze komen dus niet zomaar in de winkel te liggen heb ik het idee.
FINALLY!! Bizar toeval, gisteren ging ik op zoek naar of UPC digitaal ook te ontvangen was met CI+ module omdat ik definitief genoeg had van (de kutontvangst bij) Digitenne. Na een uurtje surfen was duidelijk dat het niet ging lukken (al zag ik al wel dat er geruchten waren dat dit eraankwam...).

Mediabox is voor mij ECHT geen optie dus was ik eigenlijk alweer afgehaakt. Dit is dus zéér welkom nieuws!

Als ze CI+-modules gaan verhuren, gaat het dus ook werken met op de markt verkrijgbare CI+-modules, kan niet missen. Hoe dan ook, huren vind ik ook best.

Aan mijn voorbeeld kunnen ze zien dat dit eindelijk een goede beslissing is, levert direct klanten op. Op zijn minst ééntje iig. ;)
Als ze CI+-modules gaan verhuren, gaat het dus ook werken met op de markt verkrijgbare CI+-modules, kan niet missen.
Ik verwacht juist dat het alleen gaat werken met de CI+ modules die UPC zelf uitgeeft, net zoals je nu geen eigen decoder kunt aansluiten maar vastzit aan hun mediabox.
Je hebt een smartcard en een CI+ module met Nagravision ondersteuning nodig. Die smartcard ga je niet van UPC krijgen zonder mediabox of CI+ module, en CI+ modules in de handel zijn allemaal voor Irdeto2.
UPC maakt gebruik van een zogenaamde boxkey die de smartcard die ze uitgeven locked aan een bepaald apparaat, zoals nu aan de Mediaboxjes, maar dat gaan ze dan aan de CI+ module doen.
Volgens mij begrijpen we het niet helemaal. Zie het GROTE probleem van dat kastje niet, zat je vroeger ook zo te huilen om de video recorder die aan moest?

Voor de consument is het enige voordeel dat je geen lelijk onhandig stroomslurpend kastje nodig hebt en daar houden de voordelen op. De enige die hier straks van gaat profiteren zijn de aanbieders, je weet wel die grote tv en film maatschappijen die bijna failliet zijn door alle piraterij. Die maar geen billijk prijsmodel kunnen vinden en hun heil zoeken bij het zoeken naar mogelijkheden de consument zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen. Die harddisk recorder heb je straks trouwens helemaal niet meer nodig, kun je a 5 euro gewoon weer bij serie gemist bekijken. Daar gaat dit volgens mij om, niet om de consument van dienst te zijn met een mooie dienst dat "het kastje" niet meer nodig is.

Ik denk trouwens dat ze over een jaar of 2 moeten gaan inbinden als diensten als Google met televisie gaan komen. Dat is natuurlijk ook gewoon een bedrijf, maar als die markt over gaan nemen gaan de prijzen hopelijk omlaag. Zeg nou zelf, als je een internet verbinding hebt om te zen wat jij wilt op het tijdstip dat jij wilt, wat levert een kabel maatchappij dan nog, precies een kabel :-)

Want die beweging is nu een beetje aan de gang en als kabel maatschappij zou ik daar als de dood voor zijn.

Dus trap er nou niet in. Bedrijven doen als het kan niets voor een consument. Die werken via een economisch principe, hoe kan ik met zo min mogelijk zoveel mogelijk vangen.
Ik begrijp je wel ;-) Je was me alleen voor.
Jeetje het is 'maar' televisie. Als de kabelmaatschappijen over x aantal jaren je ineens nog meer rotzooi door de strot willen duwen als ze nu al doen, gezien de content, dan ben je nog altijd vrij om je abonnement gewoon op te zeggen. Bekijk het dus gewoon functioneel: straks kun je ook bij UPC weer lekker ouderwets zappen met de tv.

Ik zweer nog steeds bij DVB-T (Digitenne) zonder smartcard. Met een ouderwets draadje achter de tv de publieke zenders in ok kwaliteit kunnen kijken is voor mij de heilige graal die velen maar lijken te missen door al het marketinggeweld om ons heen. HD-televisie boeit me totaal niet en ook aan de bitrate stel ik amper eisen, als het allemaal maar lekker te volgen is wat er in beeld langskomt. Het gaat mij puur om de inhoud. Voor de mooie plaatjes met meer pixels kies ik mijn eigen materiaal wel uit en daar heb ik de tv-maatschappijen in dit internettijdperk niet voor nodig.
Ja en? We leven nu eenmaal in een kapitalistische samenleving, jouw hele betoog heeft ook helemaal niets te maken met sociaal zijn, maar puur met je eigen portemonee, want ook JIJ wilt zoveel mogelijk vangen (dat kan dus ook zijn door films/muziek te downloaden ipv er netjes voor te betalen).

Ga dus niet zo zielig doen.. Al deze restricties heeft de consument aan 'zichzelf' (of in iedergeval een grote groep) te danken, die hebben al die jaren gewoon zitten 'jatten'. En dan gaan huilen als bedrijven proberen hun inkomsten te beschermen.. yeah right, jij probeert toch ook jouw inkomsten te beschermen..
De intro suggereert dat oa Ziggo CI+-modules verhuurt, maar dat is voor zover ik weet niet zo.

Ik ben benieuwd of UPC Ziggo achterna gaat wat betreft die certificering; ik hoop dat ze goed gekeken hebben naar Ziggo en tot de conclusie gekomen zijn dat het bijna ondoenlijk is, en dat niemand er beter van wordt.

Overigens kunnen kabelaars niet alleen programma's, maar ook bepaalde TV's of andere aparaten uitsluiten. Geen mooie standaard, dat CI+.
Dat 'certificering' verhaal van Ziggo is inderdaad wel erg omslachtig. Maar op bijna elke tv die CI+ heeft werkt de ziggo module. Het enige probleem is dat Ziggo er dan geef support op kan/wil geven, omdat de tv niet door hun gecertificeerd is.
Van de uiteindelijke standaard CI+ en alle regels die daar aan gebonden zijn ben ik ook geen groot fan, maar ik vind het wel positief dat je met CI+ tenminste je eigen tv en z'n functies kan gebruiken, ipv elke keer zo'n extern kastje.
Het kastje verzorgt het signaal, nu gaat de module dat doen. Waarom zou dit ineens anders zijn? Als je je UPC afstandbediening fatsoenlijk instelt kan je daar gewoon alles mee.
De module verzorgt het signaal niet. Het is geen tuner die je in de TV stopt (dat misverstand zie ik vaker). De module en de smartcard zeggen alleen of jij, met abonnement X en tv Y programma Z mag bekijken.

Buiten dat hebben veel TV's een prima tuner, zijn er nog veel 'kastjes' in de handel die geen HD doorgeven maar alleen SD via dat analoge SCART, en zijn er 'kastjes' die ook in standby nog behoorlijk wat stroom vreten.

[Reactie gewijzigd door veldmuis op 14 september 2010 09:35]

niet aleen dat want het is ook een cam als het goed is, dus gaat je standaard dvb-c tuner strax ineens WEL werken op het upc netwerk.
Daarom gebruikte ik verzorgt en niet 'zorgt voor het signaal'. Misschien beter anders kunnen verwoorden. Het gaat er echter om dat je qua tv gebruik weinig verschil hebt, je moet het alleen goed instellen.

[Reactie gewijzigd door dio22 op 14 september 2010 09:42]

Dat is dus het punt, je hebt met zo'n settopbox de afstandsbediening van UPC nodig om tv te kunnen kijken. Terwijl de tv zelf een prima (en vaak zelfs betere) afstandsbediening heeft.
Dankzij zo'n CI+ kaart hou je ook weer een extra input over op je tv voor andere zaken (hoewel de meeste tv's tegenwoordig wel genoeg aansluitingen hebben).
Voor de prijs van die CI+ module kun je een mooie Logitech Harmony afstandsbediening kopen waar geen bijgeleverde afstandsbediening tegen op kan.

Als je zo'n dure TV hebt, heb je waarschijnlijk ook een surround set etc. Dan is het wel fijn om een knop op je afstandsbediening te hebben "Film kijken" en alles op de juiste uit- en ingangen gezet wordt. Ook fijn om tijdens het TV kijken met dezelfde afstandsbediening te kunnen zappen en volume te regelen, etc.
Als je je UPC afstandbediening fatsoenlijk instelt
Zoals van HDMI input wisselen? Zoals de theatre mode van m'n TV activeren? Zoals...
Het andere probleem bij niet gecertificeerde Ziggo TV's is bijvoorbeeld dat zenders niet netjes op volgorde geïnstalleerd worden, deze niet automatisch updaten en dat je bij iedere zenderwijziging zenders op zwart gaan en je opnieuw alle zenders kan installeren en organiseren. Erg leuk met 160 kanalen 8)7
nee het gaat om harmonisering van foutcodes. Voor een helpdesk best relevant gezien het aantal verschillende tv's.
Dit is natuurlijk erg goed nieuws _/-\o_ Ik vraag me wel af of met deze CI+ module het ook mogelijk wordt om het DVB-C signaal van UPC in Windows Media Center te gebruiken?

Ik zou graag digitale TV van UPC opnemen op mijn media center. Dat doe ik nu analoog en dat bevalt op zich goed, alleen de beeldkwaliteit kan beter.
+1

Was me juist aan het oriënteren op TV via een TV server (in mijn geval (van) MediaPortal), maar was vorige week nog het slechte nieuws tegengekomen dat dat bij UPC niet mogelijk was... ben benieuwd of dit de mogelijkheid voor videosignaal via HTPC of zelfs TV server nu wel mogelijk maakt in UPC gedomineerd Rotterdam.
Helaas, er zijn geen CI+ kaarten voor een Media Center PC. Met een beetje mazzel kun je de oude manier (Alphacrypt Classic-cam) nog gebruiken, maar voor hoelang dat nog werkt (en of dat op dit moment nog werkt weet ik niet) is moeilijk te zeggen.

Ergens wel logisch natuurlijk, want als er een PCI Express CI+ Interface zou bestaan zou de hele meerwaarde van CI+ weg zijn.. Dan worden er vast wel weer mogelijkheden verzonnen om toch dingen op te nemen wat de provider niet wil..
Het kan wel op zich wel, er is in windows ook de protocol op hd content veilig van player naar displayport/dvi/hdmi te routen. Zoiets kan ook met CI+ datastreams.