Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 62, views: 35.918 •

Samsung gaat voor de pvr-functionaliteit in zijn nieuwe C-series van hdtv's gebruikmaken van CI+-encryptie. Ook toonde het bedrijf op een persbijeenkomst in Loosdrecht voor het eerst de pvr-interface.

De CI+-encryptie moet volgens Samsung voorkomen dat de opgenomen videocontent ook op andere tv's bekeken kan worden en dat deze gekopieerd kan worden. Door het gebruik van CI+ zou de pvr-functionaliteit ook op het netwerk van Ziggo moeten werken. De nieuwe Samsung hdtv-lineup met de pvr-functionaliteit werd officieel op de CES-beurs begin januari aangekondigd, maar toen was nog niet duidelijk hoe de content beveiligd zou worden.

Op het persevent in Loosdrecht, waarbij ook een samenwerking met de bekende vormgever Eric Kuster werd aangekondigd, demonstreerde Samsung aan Tweakers.net voor het eerst ook de pvr-functionaliteit. Met een druk op de rode opnameknop linksonder op de afstandsbediening kan direct het bekeken kanaal worden opgenomen en ook bovenin het beeld wordt dit icoontje weergegeven ten teken dat er iets wordt opgenomen.

De opgenomen beelden zijn terug te vinden in de Media Play-sectie, waarvoor op de afstandsbediening ook een knop is ingericht. Het videomateriaal is alfabetisch te doorzoeken op programmanaam, maar er kan ook op datum en op favorieten worden gezocht. Ook zagen we in het pvr-menu een icoon met een schotelantenne, mogelijk bedoeld voor opnames van uitzendingen via de satelliet. De video wordt in de uitgezonden kwaliteit opgenomen.

Samsung 2010-tv-lineup pvr interface Samsung 2010-tv-lineup pvr interface Samsung 2010-tv-lineup pvr interface Samsung 2010-tv-lineup pvr interface Samsung 2010-tv-lineup pvr interface Samsung 2010-tv-lineup pvr interface

Samsung toonde ook de dlna-functionaliteit van de nieuwe hdtv's. Zo werd met behulp van een Samsung ST1000-compactcamera het zenden naar en het tonen van foto's op een tv via wifi gedemonstreerd. Later dit jaar moet ook een mobiele applicatie met dezelfde functionaliteit beschikbaar komen.

Samsung 2010 tv-lineup dlna Samsung 2010 tv-lineup dlna Samsung 2010 tv-lineup dlna

Reacties (62)

Iemand die weet of je tijdens opname ook nog een ander kanaal kan bekijken?
Tuurlijk kan dat.. Als men een pvr uitbrengt zonder deze mogelijkheid dan ben je wel heeeeeeel erg beperkt...
m.a.w. weet je het niet en is je mening louter op vermoedens gebaseerd?
Nee op logisch redeneren. Tenminste, dat beredeneer ik dan logischerwijs.
Die vraag is zo gek nog niet, want het is op dit moment nog vrij gebruikelijk dat dat niet kan.

Probleem bij digitale tv is dat het signaal eerst gedecodeerd moet worden, wat gebeurd via de CAM module + abonnementskaartje van je provider.
Als je wat opneemt (en dus decodeert), is je CAM + abbo kaartje op dat moment in gebruik en kan je in principe geen ander kanaal bekijken (tenzij hij in dezelfde stream zit, maar dat gaat wat ver).

Ik heb een Loewe tv die met een trucje (uitgesteld decoderen) de mogelijkheid biedt om wel op te nemen en wat anders te kijken. Helaas werkt dat in mijn ziggo regio helaas niet meer, omdat ziggo de decodeer sleutels te snel veranderd (mijn opnames kunnen dus niet meer gedecodeerd worden).
Mijn Digitenne PVR decodeert anders prima meerdere kanalen tegelijk met een CAM.
Jij hebt hoogstwaarschijnlijk geen CAM maar een kaartlezer. Dat is heel wat anders.

Er zijn wel CAMs die meerdere streams tegelijk kunnen decoderen, maar dat zijn meestal professionele en/of duurdere CAMs.
ehm, ook bij digitenne heb je een CAM, die is nodig om de sleutel van de smartcard te gebruiken om beelden te decoderen.
Het hangt van de hoeveelheid tuners af of er meerdere kanalen kunnen worden opgenomen, soms kan men ook d.m.v. multiplexing de andere kanalaen van dezelfde multiplex decoderen.
Of je in dat geval met slechts 1 CAM afkunt durf ik niet te zeggen, maar in principe zou ook dat mogelijk moeten zijn...
ehm, ook bij digitenne heb je een CAM
CAM = Conditional Access Module. In dit plaatje zie je 4 Conax CAMs die je voor Digitenne kan gebruiken: http://tweakers.net/ext/f/c1RB3MRueYU08YdSV4nWJ99K/full.jpg

In een Topfield of Samsung PVR zit zo'n ding niet, daar zit een (non-removable) kaartlezer in. In bijvoorbeeld een televisie kan je wel zo'n module gebruiken.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 17 februari 2010 16:32]

echt wel. Mijn Samsung DCB-P850RS kan met 1 smartcard prima 2 zenders tegelijk opnemen van het Ziggo netwerk.

Maar dit is echt waar ik al heel lang op zit te wachten: een LCD TV met digitale PVR in 1 apparaat... eindelijk een merk die snapt dat hier volgens mij heel veel mensen op zitten te wachten.
Tja, maar die decoder werkt dan ook niet met CI+ encryptie. Daar zit het hem in dit geval juist in. In jouw PVR zit een "gewoon" CAM slot en kan je dmv 2 tuners in dat apparaat verschillende zenders kijken en opnemen. De toegepaste "beveiliging" die het onmogelijk maakt om je opgenomen content over te kunnen zetten naar andere opslagmedia is simpelweg het ontbreken van een netwerkaansluiting of een gedeactiveerde netwerkaansluiting in de firmware en een geplaatste HD met een andere connector dan de standaard SATA (Schroef die Cisco PVR van Ziggo maar eens open, de HD die daarin zit kan je niet in je PC aansluiten).

Of het uiteindelijk met deze nieuwe TV's mogelijk wordt zal moeten blijken. Samsung zal OF een techniek moeten implementeren wat het mogelijk maakt om met 1 smartcard in 1 CAM module 2 zenders onafhankelijk van elkaar te decrypten (wat volgens mij niet mogelijk is op het Ziggo netwerk omdat het slechts 1 stream betreft), OF ze moeten een TV bouwen met ruimte voor 2 CI+ CAM modules en 2 smartcards. Deze laatste optie lijkt me wel haalbaar, maar is dat voor de consument wel zo gebruikvriendelijk?

Overigens best leuke ontwillingen allemaal op DTV gebied, maar er mag nog wel wat verbeterd worden aan de gebruiksvriedelijkheid. Zo vind ik de snelheid van het zappen (of het gebrek eraan) nog te verbeteren, bij het aanzetten van de TV duurt het vrij lang voordat de CAM zijn werk heeft gedaan en er beeld is en die DLNA implementatie van Samsung is al helemaal niet om over naar huis te schrijven. Leuk voor fotootjes en je home made filmpjes, maar ze moeten echt wat gaan doen aan de ondersteuning van meer formaten en bovenal ondersteuning voor SUBS!

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Genji op 15 februari 2010 21:09]

Dit klopt niet. In de door Ziggo "goedgekeurde" ontvangers en PVR's wordt geen gebruik gemaakt van een "CAM slot", maar van een Irdeto SoftCAM met de naam SoftCell. Het versie nummer van die SoftCell library is op te roepen via de status menu's van de ontvangers. Deze Irdeto SoftCAM communiceert via een EMV smartcard lezer met de ingestoken Irdeto smartcard. Het voordeel van een SoftCAM is dat er meerdere instanties van opgestart kunnen worden voor het gelijktijdig decrypten van twee (of meer) kanalen. En van die softCAM mogelijkheid wordt gebruik gemaakt in de door Ziggo goedgekeurde PVR's om gelijktijdig een kanaal te kunnen bekijken en één (of meerdere) kanalen op te kunnen nemen zonder encryptie. De meerdere softCAM instanties delen daarbij de toegang tot de smartcard.

In een apparaat met Common Interface (CI) slot(en) of Common Interface Plus (CI+) slot(en) voor het plaatsen van een Conditional Access Module (CAM) werkt dat allemaal net even anders. Door een hardware CAM wordt namelijk de volledige Transport Stream gehaald waarop de DVB tuner is afgestemd. De CAM is dan gelockt door een Transport Stream en kan dan niet meer gebruikt worden door een tweede DVB tuner in het apparaat om de andere Transport Stream waarop die tweede tuner is afgestemd aan te bieden. Sommige apparatuur hebben meerdere CI(+) sloten, maar dat wil nog niet zeggen dat je ook gelijktijdig twee dezelfde type CAM's kan plaatsen zodat iedere tuner zijn eigen CAM kan claimen voor de decryptie. Volgens de CI specificatie is het namelijk officieel de bedoeling dat eventuele meerdere CI(+) sloten met elkaar zijn doorverbonden zodat een gebruiker geabonneerd kan zijn op meerdere aanbieders die ieder hun eigen merk/type CAM gebruiken.

Sommige apparaten met meerdere CI sloten maken het met truukjes wel mogelijk om meerdere CAM's van hetzelfde merk/type te gebruiken of passen een ander truukje toe, namelijk het uitgesteld decrypten van een opname met encryptie. Tijdens standby stand wordt dan bijvoorbeeld gedurende de nacht als nog de opname ontdaan van de encryptie.

In de door Ziggo goedgekeurde PVR's zijn dergelijke truukjes niet nodig omdat er gebruik wordt gemaakt van meerdere Irdeto softCAM instanties voor het gelijktijdig decrypten van meerdere kanalen. En de "beveiliging" van Ziggo gaat verder dan alleen het deactiveren van netwerk aansluitingen op sommige PVR's of het gebruiken vreemde aansluitingen op HDD's. Ziggo laat namelijk iedere fabrikant die voor hen PVR's ontwikkeld allerlei extra beveiligingen inbouwen zoals het ondersteunen van de mogelijkheid om kanalen alleen nog maar met encryptie op te slaan of de mogelijkheid om te verbieden dat bepaalde kanalen nog opgenomen kunnen worden. Van deze extra beveiligingen wordt tot op heden nog geen gebruik gemaakt door Ziggo, maar ze kunnen op elk gewenst moment geactiveerd worden.

Bij CI+ en de CI+ CAM gaat het weer anders dan bij het standaard DVB CI slot en de daarbij behorende standaard DVB CAM's. Volgens de CI+ specificaties is een fabrikant van een PVR of een TV met geïntegreerde PVR namelijk verplicht om een kanaal dat van encryptie is voorzien ook op te slaan met encryptie. Samen met die opname met encryptie worden dan ook de decryptie sleutels opgeslagen zodat de PVR tijdens het afspelen van de opname alsnog de boel kan decrypten bij weergave. De opname zelf blijft echter van encryptie voorzien, ook na het afspelen.

Omdat de decryptie sleutels bij veel digitale TV providers maar kort geldig zijn wordt er bij CI+ gebruik gemaakt van een zogenaamde PVR applicatie op de CI+ CAM, als de digitale TV provider tenminste dergelijke functionaliteit biedt op de CI+ CAM want het is niet verplicht. Het apparaat met PVR functionaliteit kan dan tijdens het opnemen van een kanaal met encryptie de decryptie sleutels door de CI+ CAM laten hercoderen zodat ze langer te gebruiken zijn of zelfs onbeperkt te gebruiken zijn als er geen opname houdbaarheidsrestricties van toepassing zijn op het op te nemen kanaal. De PVR applicatie van de CI+ CAM kan voor het hercoderen van de decryptie sleutels worden aangesproken terwijl de CI+ CAM gelijktijdig een ander kanaal aan het decrypten is voor weergave.

Op die manier is het dus niet nodig om twee CI+ CAM's in het apparaat te hebben. Sterker nog, hoogst waarschijnlijk krijgt een apparaat met CI+ sloten en PVR functionaliteit van het CI Plus LLP helemaal geen CI+ certificaat dat nodig is voor de beveiligde communicatie met een CI+ CAM als dat apparaat opnames maakt zonder encryptie van een kanaal dat met encryptie wordt aangeboden. Dat is namelijk in strijd met de bepalingen voor de CI+ certificatie door het CI Plus LLP, niet te verwarren met de Ziggo "certificatie".
Dit kan je oplossen door een software update, zou prima moeten werken als je een alphacrypt module gebruik tenminste.

Nog erger is dat de nieuwe chassis van Loewe ook CI+ is en dat je dus verplicht bent een CI+ module te gebruiken om digitaal kabel te willen kijken. Heb je een Loewe TV met PVR functionaliteit en het nieuwe chassis dan heb je dikke pecht want Ziggo blokkeert de opname mogelijkheid. Je kan max 90 minuten je opname nog terugkijken en daarna kan je het vergeten. Laten we hopen dat Ziggo dit snel weer terugdraait.

[Reactie gewijzigd door RawPeanut op 16 februari 2010 20:35]

Alleen als er een twintuner inzit.

Bij de DVB-S functie bijvoorbeeld kun je met een singletuner ALLEEN kijken naar een andere zender op dezelfde frequentie.

Bij DVB-S moet je, om meerdere zenders te kunnen bekijken/opnemen op verschillende zenders een TwinTuner hebben, oftewel 2 DVB-S-LNB-ingangen.

Als de DVB-C tuner een twin functie heeft kan het zeker.

Het analoge signaal kan sowieso worden gespleten in 2 aparte "signalen" door de TV. Wanneer men naar een DB T of C zender kijkt, is het 100% mogelijk om tegelijkertijd naar een DVB-S zender te kijken. :)
Ik zag gisteren toen ik richting Loosdrecht reed bordjes met 'Samsung press event'. Toen dacht ik al "morgen even op Tweakers kijken wat ze hebben gepresenteerd". Lijkt me wel handig, deze functie. Ik vraag me alleen af waar het wordt opgeslagen, op de tv of ergens bij Ziggo?
op een USB schijf. Is ook te zien op 1e foto.
Handig, mijn TV hangt aan de muur. Misschien een USB schijf met een haakje uitbrengen zodat ik 'm aan de muurbeugel kan hangen? Anders gaat dit niet werken...

Een docking bay in de TV was wel handig geweest, dit lijkt wel heel erg een feature die ze aan een bestaand chassis hebben toegevoegd.
Een externe HDD die je eraan kan koppelen; zowel FAT32 als NTFS worden ondersteund. 8-)
Laten we niet vergeten dat dit een erg goed idee is. Spotgoedkoop en alles met 1 afstandbediening te bedienen!
Als we het over gebruikersvriendelijkeheid hebben, waarom zou je niet op tv 1 mogen opnemen en op tv 2, tv 3 en tv 4 in je huis mogen afspelen, dat zou juist handig zijn en scheelt een hoop dataverkeer. Met deze tv's zou je op elke tv de uitzending opnemen als je het overal wilt kunnen zien. En het heeft niks met auteursrecht te maken anders had je uberhaupt niet de mogelijkheid om op te nemen.

[Reactie gewijzigd door Cobalt op 15 februari 2010 16:44]

De laatste paragraaf heeft het over DLNA, dus wellicht is het gewoon mogelijk om van de andere TVs content af te spelen. De CI+ functionaliteit bemoeilijkt het om illegaal op te nemen, het afspelen van de content staat daar buiten. Ik vraag me juist af of je ook andere content dan afkomstig van de TV kan afspelen, denkend aan .mkv etc
99% van de hudiige TV's met een USB-aansluiting heeft een mediaplayer fnctie. Ook MKV's worden ondersteund; de huidige Samsung B-generatie kan dat al; deze TV's zullen dat een volle 100% ook kunnen.
Net mijn geluksdag dan. Mijn relatief nieuwe Samsung UE32B6000 kan niet veel meer dan foto's en muziek vanaf USB.
Weet je het zeker?

Even naar de servicemenu gaan, je type veranderen naar de -7000 serie en ook JIJ kunt genieten van .MKV. :Y)

Het is dus wel degelijk jouw geluksdag! O-)
Ben je daar zeker van?

Ik heb hier een 32B650 (volgens mij verschilt dat type qua ondersteuning niet heel erg veel van die van jou) staan en daarop kan ik weldegelijk .mkv bestanden afspelen. Zowel via USB als via DLNA. Ik heb echter wel de nieuwste firmware geïnstalleerd, dus misschien kan je eens op de site van Samsung kijken of er voor jouw Tv ook een update staat die dit mogelijk maakt..

Edit:

Ik heb het even voor je nagekeken op de site en kwam 1 hit tegen bij de zoekterm "mkv":
Een MKV bestand met DTS wordt via de Media play niet met DTS geluid afgespeeld. Is hier een verklaring voor?

MKV wordt alleen via USB ondersteund.
mkv via USB wordt dus wel ondersteund, maar helaas geen DTS audiostream..

Dus, toch je geluksdag, of valt het wat tegen? :P

[Reactie gewijzigd door Genji op 15 februari 2010 21:44]

Is het met deze pvr technieken mogelijk om meerdere zenders te kijken? Bij de vorige generatie tuners was het enkel mogelijk één zender te bekijken, maar ik kan me voorstellen dat de huidige tuners wel 2 kanalen van de kabel af kunnen halen.

Daarnaast vind ik de interface er zeer goed uitzien. Het is zoals in de tekst staat mogelijk om HD materiaal op te nemen. Hoe lang zou het duren voordat op de TV geembedde programmatuur de Popcorn boxes gaat vervangen?
Is het met deze pvr technieken mogelijk om meerdere zenders te kijken? Bij de vorige generatie tuners was het enkel mogelijk één zender te bekijken, maar ik kan me voorstellen dat de huidige tuners wel 2 kanalen van de kabel af kunnen halen.
De TV heeft denk ik 2 tuners aan boord: 1 om te kijken (dus naar je beeldscherm) en eentje om op te nemen naar het geheugen.

Zo doen ze dat ook met die cisco Digitale Ontvanger / PVR althans.
Zal de TV niet je CAM gebruiken, dus wellicht kun je je cam meeverhuizen met je content ?
Dat zou moeten kunnen, je kunt dan ergens anders weer kijken zolang je je spullen meeneemt.

En zolang de geldigheid niet verlopen is, nadeel van CI+ is dat er een tijdslimiet aan de content kan zitten, je zou dan binnen een bepaalde tijd je opnames moeten bekijken. Niet te lang op vakantie dus :)
Wat ik niet lees is de mogelijkheid tot Time shifting... Iemand daar enig idee van?
Ja, vooruitspoelen bij een live broadcast is natuurlijk niet mogelijk, maar volgens de Samsung-medewerkers is het wel mogelijk om een live stream te pauzeren of terug te spoelen. Harde schijfruimte voor ongeveer een uur kijken wordt voor deze feature gereserveerd.
Ik heb met mijn TopField 7700HSCI HD satelliet ontvanger ook een opnamefunctie (bitrate 1:1 gekopieerd van de uitzending).

Let hierbij op dat 1 uur BBC-HD opnemen al gouw 4 GB ruimte inneemt! :(

Betekend dit (Samsung) dat je geen FTA zenders kunt opnemen zonder dat je ze op de PC kunt bekijken? Of kun je STRICT alles wat opgenomen is op de TV zelf bekijken?

Ik zie dat er ook een "Astra-HD Demokanal" is opgenomen; deze TV heeft dus een Tripletuner; moet je dan ook 3 antenne-aansluitingen gebruiken?

DVB-S is in ieder geval wel noodzakelijk, buiten de DVB-C...

[Reactie gewijzigd door SalimRMAF op 15 februari 2010 17:06]

Of je een andere zender kan kijken tijdens het opnemen hangt af van het moment dat de opname gedecodeerd wordt.

Loewe TV's decoderen bijvoobeeld 's nachts de opgenomen content, zodat er tijdens de opname een andere zender gegeken kan worden.

Overigens, de laatste foto geeft content weer die verkregen is via DVB-S.

[Reactie gewijzigd door Friedchicken op 15 februari 2010 17:11]

Lekker is dat, beneden opnemen en in de slaapkamer kijken zit er dus niet bij, LEVE DE VOORUITGANG!
ach er is toch nooit iets boeiend op tv.
Als ik al een film of serie langs zie komen die me wat lijkt, loop ik meestal naar de PC om die te downloaden en op een geschikt tijdstip reclameloos te kunnen bekijken. Scheelt een boel ergernis.

Die reclames had ik anders toch weggezapt, dus niemand wordt daar minder van. Toch?
Toch wel natuurlijk, maar goed was ook gewoon flame-bait he. :)
Toch niet, of ik 'm nou op TV kijk en de reclames wegzap, of download en kijk zonder stress, pure win als je het mij vraagt. Ik doe niet aan trolling :)

Ik heb het nu dus over films en series die al op de TV te zien zijn, dat wel.
Mee eensch. Het lijkt we of kabelmaatschappijen en mediabedrijven het ons steeds lastiger willen maken om iets op te nemen van TV en voor eigen gebruik op DVD te branden ofzo. Met CI+ wordt het zo goed als onmogelijk om opgenomen content op een andere plek te bekijken, en door de versleuteling zal op DVD zetten ook een hels karwei worden. Waar is de goede oude tijd dat je gewoon elk tv signaal uit de lucht kon plukken en op VHS kon zetten? Volgens mij moet mevr. Kroes hier maar eens wat aan doen.
Ik denk zelfs dat de TV/kabel bedrijven hun eigen glazen aan het ingooien zijn. CI+, CAM, DVB? Het zegt mij allemaal niks en ik hoef het allemaal niet. Ik ga voor maar een ding:

Internet TV

Gewoon een Wifi/ethernet aansluiting op de TV en een leuke browser en mediaplayer met wat goede codecs en vergeet al die onzin.

Nu is het nog niet zo'n goede kwaliteit en is het aanbod nog wat beperkt, maar dat is een kwestie van tijd. Als de kabelboeren niet heel snel met iets veel beters komen waarbij je wel gewoon tegelijk kunt kijken en opnemen en je opnames ook ergens anders kunt bekijken dan ben ik bang dat hun nieuwe standaarden het nooit ver zullen brengen.
Wat heeft de slaapkamer nu met dit verhaal te maken.
Bij Ziggo kun je meerdere (ik heb er al 4) smartcards voor een enkelvoudig abo afsluiten.
Als je die in je CI+ apparaat doet, dan kan je onafhankelijk kijken en doen wat je wilt.
Het is geen router, zo CI+, maar een zogenaamde device decoder (of die nou ingebouwd is of los).
wat hier bedoeld wordt is dat je wanneer je bijv beneden wat opneemt je dat niwt boven kunt terugkijken door allerlei beveiligingen. dat vind ik persoonlijk ook erg vervelend, aangezien ik vaak zat ff wat terug wil zien op de slaapkamer voor ik ga pitten...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.