Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Facebook probeert Chrome-extensie Facebook Friend Exporter actief te blokkeren om zo te voorkomen dat Facebook-gebruikers hun contacten overzetten naar andere diensten, zoals Google+. Dat claimt de maker van de Chrome-plug-in.

Met de Facebook Friend Exporter krijgen gebruikers van de sociale-netwerksite de mogelijkheid om gegevens van vrienden, zoals e-mailadressen en telefoonnummers, naar Google Contacts te exporteren. Vervolgens kunnen de contacten in onder andere het nieuwe Google+ geïmporteerd worden. Mohamed Mansour, ontwikkelaar van de Chrome-plug-in, meldt echter dat de huidige versie voor veel mensen niet meer goed werkt, omdat Facebook de tool zou blokkeren. De plug-in is al enige tijd beschikbaar, maar won de laatste weken flink aan populariteit.

Mansour zegt aan een nieuwe versie te werken, die het probleem zou verhelpen. Ook betreurt de ontwikkelaar het feit dat Facebook geen tools heeft die het voor de gebruiker eenvoudig maken om Facebook-contacten te exporteren, zodat deze op andere sociale netwerken zijn te gebruiken. Google biedt wel een dergelijke 'ontsnappingsroute' aan via The Data Liberation Front en Google Takeout.

Facebook heeft nog niet officieel op de zaak gereageerd, maar Cnet meldt dat de plug-in in strijd is met de algemene voorwaarden van de sociale-netwerksite. Daarin wordt gesteld dat gebruikers niet op een geautomatiseerde manier gegevens van vrienden mogen verzamelen zonder toestemming van Facebook.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Even ter lering en vermaak:
1. Pak je (of een) Android telefoon
2. Koppel hem met Gmail account
3. Koppel hem met Facebook account
4. Zeg in je adresboek: Toon alle contacts
5. Sla ze op naar GMail
6. Hey, ze staan ALLEMAAL in G+.
Precies, dit kan in Windows Phone 7 ook.
Nope, WP7 kan geen contactinformatie kopieëren van het ene account naar het andere.
Klopt, ik had direct een backupje gemaakt toen ik mijn htc had. Al is de exporttool ook wel handig voor mensen die dit niet zo kunnen doen. Erg jammer dat het geblokkeerd wordt.
CRITICAL UPDATE:

Facebook is trying so hard to not allow you to export your friends. They started to remove emails of your friends from your profile by today July 5th 2011. It will no longer work for many people.

New version with a different design is currently deploying. You might have to do exports daily. It uses a different approach, and I will maintain this version. Just bear with me.
moet je wel even de app "Go contacts" downloaden, kan je ze allemaal exporteren naar CSV
Hoe werkt dat dan, ik kan niet opslaan naar gmail. Gmail en facebook blijft apart op de sensation
Inderdaad, op die manier heb ik een paar dagen geleden nog al mijn FB contacts uitgenodigd op Google+.

Toch slecht deze houding van Facebook. Het in zijn geheel verhinderen dat mensen hun contacten over zetten kan niet, dus lever dan wat service en maak het zo makkelijk mogelijk (zoals Google+ doet bijvoorbeeld...)
Als ik het dus goed begrijp, ben je geen eigenaar van de content wat je op Facebook plaatst.
inderdaad, maar dat wist je toch allang ? :)
Facebook maakt het beheer over de eigen data inderdaad lastig. Wat wel opvallend is, is dat Google+ daar anders mee omgaat. Zie "Take out".

http://googlesystem.blogspot.com/2011/06/google-takeout.html
You can use it to export your contacts, Google Buzz messages, Picasa Web photos and Profile data with one click.

"Google Takeout lets you take your data out of multiple Google products in one fell swoop. Moreover, you’ll find that all your data is in portable and open formats‚ so it's easy to import to other services quickly,"
Het is natuurlijk niet heel verrassend dat Facebook muurtjes bouwt, want het heeft een sterke positie om te beschermen. Aan de andere kant is het een zwaktebod, waarbij men niet uitgaat van de eigen kracht en de gebruiker gehinderd wordt.

edit: accentverschil

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 5 juli 2011 13:58]

Google heeft wel vaker van die 'open' aanpakken. Google talk is bijvoorbeeld ook gewoon Jabber en ze vinden het nou ook niet bepaald erg als je een andere client gebruikt.
In sommige gevallen goed te begrijpen, en in sommige gevallen (zoals deze) gewoon iets om van te zeggen wij wel/zij niet.
Als ik het dus goed begrijp, ben je geen eigenaar van de content wat je op Facebook plaatst.
en dat geld ook voor google, myspace, hyves, whatsapp, etc.
Bij Google kan je gewoon al je gegevens downloaden en daarna deleten als je dat wil hoor. Sinds Google+ is het zelfs veel uitgebreider.
oh ja? Rechtstreeks uit de terms & conditions van Google:

“a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content”.

Perpetual en irrevocable insinueert dat Google wel degelijk nog gebruik kan maken van de content die jij geplaatst hebt op een van hen servers ook al heb je het al reeds verwijderd.
Dan begrijp je het niet goed. Zoals ik lees in het artikel staat Facebook niet toe dat je geautomatiseerd gegevens van je vrienden zou mogen verzamelen. Jij legt de relaties tussen jou en je vrienden, maar je bent zeker geen "eigenaar" van de content die je vrienden op Facebook hebben geplaatst (als in, hun profielinformatie). En daar gaat het in dit geval om :)

Los hiervan zal Facebook vast en zeker in de voorwaarden clausules op hebben genomen waarbij jij inderdaad (deels) afstand zal doen van de rechten op foto's, tekst en video die je op Facebook plaatst (op eenzelfde manier waarop heel veel andere sites, inlcusief Tweakers.net, dit doen) maar daar weet ik het fijne niet van.

Maargoed, zoals gesteld in de eerste alinea gaat het daar in dit geval niet om, maar gaat het er om dat jij niet zomaar de content mag exporteren die ánderen op Facebook plaatsen. Zo gek is dat op zich niet :)

[Reactie gewijzigd door Zoefff op 5 juli 2011 13:46]

Zoals ik lees in het artikel staat Facebook niet toe dat je geautomatiseerd gegevens van je vrienden zou mogen verzamelen
Ze proberen het te voorkomen. Ze kunnen het nauwelijks verbieden.
Los hiervan zal Facebook vast en zeker in de voorwaarden clausules op hebben genomen waarbij jij inderdaad (deels) afstand zal doen van de rechten op foto's, tekst en video die je op Facebook plaatst (op eenzelfde manier waarop heel veel andere sites, inlcusief Tweakers.net, dit doen)
Beetje kort door de bocht. Wat je doet is de site toestemming geven om de dingen te publiceren. Je doet nooit afstand van je auteursrechten, die heb je gewoon. En als jij bepaald om een foto ergens anders te publiceren (ookal trek je jouw eigen foto bij facebook vandaan) dan mag dat gewoon.
Maargoed, zoals gesteld in de eerste alinea gaat het daar in dit geval niet om, maar gaat het er om dat jij niet zomaar de content mag exporteren die ánderen op Facebook plaatsen. Zo gek is dat op zich niet
Dat zou ook impliceren dat je geen naam, emailadres, telefoonnummer, etc. in je telefoon mag zetten. Onzin natuurlijk. Het zijn jouw vrienden, zij hebben die informatie online gezet om kenbaar te maken aan hun vrienden zodat men in contact kan komen met ze (en niet alleen via Facebook). Facebook kan, afgezien van het simpelweg moeilijkmaken, niet verhinderen dat jij die gegevens op een of andere manier overneemt. Dat Facebook vindt dat het niet geautomatiseerd mag is leuk bedacht, maar houdt imho geen stand mbt het verzamelen van contactinformatie van je eigen vrienden (let wel, de zaak verandert zodra een derde partij dit zou doen voor andere doeleinden).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 juli 2011 14:02]

Je begrijpt het niet goed. Contactgegevens die iemand voor al zijn vrienden zichtbaar maakt, kan je zien en moet je ook kunnen exporteren. Er is zelfs een download-knop om de foto's van je vrienden te kunnen downloaden. Dit mag en andere dingen niet?
maar daar weet ik het fijne niet van.
Nou, zoek het dan gewoon op of zo ;)

"Sharing Your Content and Information

You own all of the content and information you post on Facebook, and you can control how it is shared through your privacy and application settings. "


Maw: De gegevens die vrienden inkloppen, zijn hun eigendom, en niet van Facebook. En waarom voeren vrienden die gegevens in? O ja, juist ja, zodat jij ze kan gebruiken! Niet zodat Facebook ze 'gevangen kan nemen'.

En 5.7:
If you collect information from users, you will: obtain their consent, make it clear you (and not Facebook) are the one collecting their information, and post a privacy policy explaining what information you collect and how you will use it.

Maw: Als mijn vrienden het OK vinden dat ik hun informatie verzamel, zou dat moeten kunnen zonder dat Facebook zich ertegenaan bemoeit.
Grijns je verzameld het toch niet, das al gebeurd, je wilt het alleen exporteren :D
Ik geloof dat je wel eigenaar blijft, maar de gebruiksrechten overdraagt. Net als bij je fotos.
ben je geen eigenaar van de content wat je op Facebook plaatst
Je kunt de content gewoon zelf overkloppen hoor.
Op zich begrijpelijk dat facebook dit wil voorkomen. Maar aan de andere kant, buiten ze op deze mannier hun monopoliepositie niet een beetje uit? Volgens mij hebben ze zelf wel een tool om friends te inporteren.

[Reactie gewijzigd door boelensman1 op 5 juli 2011 13:34]

ze op deze mannier hun monopoliepositie niet een beetje uit?
Iedereen kan natuurlijk gewoon met de hand die gegevens in kloppen. Zo moeilijk is dat niet.

Vraag is wel waarom je naar google+ zou willen verhuizen en al je vrienden achterlaten op Facebook.
Lekker alleen op de wereld in Google+.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 5 juli 2011 13:42]

Vraag is wel waarom je naar google+ zou willen verhuizen en al je vrienden achterlaten op Facebook.
Dat is een vraag ja. Waarom ie relevant is ontgaat me even. Waar staat de stelling dat jij de enige bent van je vrienden die naar Google+ verhuist?
LOL.....al zijn vrienden zijn al verhuist....ze hebben hAl alleen niet uitgenodigd O-)

Niet iedereen kan of wil tegelijk overstappen. Moet wel zeggen dat het er niet overzichtelijker op wordt. Vrienden/kennissen/klanten op Hyves, Facebook, Linkedin, Google+ .......krijg er zo nog een dagtaak aan.....
In mijn vriendenkring is het al helemaal niet meer eenzaam op Google+.
Nuja, niet dat wij per sé de norm zijn, maar niet alle mensen denken zoals jij denkt hAl ;)
Inderdaad, want de 700 miljoen gebruikers van Facebook zaten er ook binnen de eerste week na oprichting van Facebook.
Vraag is wel waarom je naar google+ zou willen verhuizen en al je vrienden achterlaten op Facebook
Is het u al eens opgevallen dat men data gratis kan kopiëren, in tegenstelling tot een huis? Dus dat de term 'verhuizen' totale nonsens is?

Ik bedoel, men kan toch gerust MySpace, Hyves, LinkedIn, Facebook en Google+ hebben?

Alleen jammer dat al die klotediensten niet gebruik maken van open data / open standaarden, zodat je maar 1x al je gegevens hoeft in te kloppen / fotootjes uploaden, en andere diensten daar gebruik van kunnen maken.

Het lijkt erop dat Google zo onderhand de enigste is die daar wel ietsje bij wil helpen, dat jou data ook jou data blijft, en data niet de 'gevangene ' wordt van een bedrijf, zoals waar het bij Facebook op lijkt.

[Reactie gewijzigd door kidde op 5 juli 2011 17:48]

PHP scriptje schrijven en draaien op je werkstation zodat Facebook jou sessie en cookie kan uitlezen :P
Er is wel een export tool, maar die geeft geen mooie csv-export van je friend list die je vervolgens in Gmail (of ergens anders) kan importeren. Je kunt in ieder geval wel je foto's, wall posts en dergelijke downloaden.

https://www.facebook.com/help/?topic=download
Je kan je eigens foto's en comments, etc. downloaden, maar geen e-mailadressen en andere contact info van je vrienden. capiche?
Uhm, hiervoor heeft facebook een api waarbij de gebruiker expliciet toestemming moet geven om bepaalde data te delen (oauth). Scrapen staan ze niet toe wat verder logisch is.
Hoezo, niet mogen 'scrapen' is logisch? Het is niet HUN data, het is de data van MIJN vrienden. Ik kan ze allemaal bellen en vragen om hun gegevens maar handig genoeg hebben ze dat ergens allemaal in zitten voeren. En nu mag ik daar niet bij? FSCK facebook, ik ga inderdaad asap naar Google+ die nl WEL de controle bied over mijn eigen data.
Leuk hoor dat het JOUW vrienden zijn die JIJ wil scrapen.. Ik wil niet dat mijn vrienden mijn content van facebook laten scrapen door 3th party software en ik vind het heel goed dat facebook mij hiervoor beschermd.

Ik ga naar elk sociaal netwerk waar ik me comfortabel voel en waar ik plezier kan beleven. Al dat negatieve doemdenken doe ik lekker niet aan mee..

Zie je op Google+
Daarin wordt gesteld dat gebruikers niet op een geautomatiseerde manier gegevens van vrienden mogen verzamelen zonder toestemming van Facebook.
Wat is dat nou voor voorwaarde anno 2012, dat lijkt me toch helemaal niet kunnen.

Maar ja een Perl scriptje dat Firefox emuleert, met random pauzes erin. Hoe gaan ze zien dat het automatisch gebeurd. Knappe jongens.

[Reactie gewijzigd door gepebril op 5 juli 2011 14:36]

En hoe is dit anders dan de tool op mijn Android om Facebook gebruikers als contact in de lijst te zien?
Je telefoon is geen concurrerend social network?
Niet? Ik vind even bellen nog altijd een stuk socialer dan een "krabbel" achter laten. En tjah, ook mijn telefoon gebruik ik voor "netwerken".
Dan nog is het geen 'network' als in een netwerk van vrienden dat aan elkaar is gekoppeld. Een telefoon valt niet onder sociale media iig. En het is maar wat je sociaal vind. Ik word altijd gebeld onder het eten ofzo. Ik bepaal liever zelf wanneer ik reageer. Natuurlijk geld dat niet voor je beste vrienden maar iedereen heeft ook kenissen, familie, collega's en connecties waarmee je niet even gaat bellen.
Die tool is door Google geblokkeerd op de Nexus-telefoons, omdat ze vonden dat Facebook oneerlijk werkt. De data mag bijvoorbeeld niet van je telefoon geexporteert worden.

http://www.engadget.com/2...k-for-android-only-nexus/
Omdat die tool de Facebook Chat API gebruikt.
Facebook blijkt toch wel enige angst te hebben voor het succes van Google+, en niet geheel onterecht.

Heb Google+ al uitgebreid kunnen proberen, en ben zeer positief. Velen zijn een beetje uitgekeken op Facebook (waaronder mijzelf), en zijn op zoek naar een alternatief. En Google speelt daar mooi op in. Dit zal facebook veel leden kosten.
veel leden kosten?
het is toch niet dat mensen hun facebook opzeggen op het moment ze elders een account aanmaken nietwaar?
Misschien niet maar als ze facebook niet meer actief gebruiken dan heeft dit uiteindelijk hetzelfde effect voor Facebook.

Het gaat ze geld kosten...
Je ziet toch nu ook dat hyves leegloopt naar facebook. Hetzelfde kan nu gebeuren met google+. Heb zelf ook google+ uitgrprobeert. Het is nog niet helemaal af, maar wat erin zit is wel veelbelovend. Vooral de integratie met picasa, youtube en een soort ingebouwde google talk waarmee je heel leuk groepsgesprekken kan houden.
Op het internationale aspect na, heb ik sowieso nooit zo de meerwaarde van Facebook boven Hyves gezien. Functioneel gezien is Hyves volwassener dan Facebook.

Ik heb Google+ nog niet mogen gebruiken, maar de indruk die ik krijg is erg positief, ik verwacht inderdaad veel uitloop bij Facebook. Of toch in ieder geval overlapping.
Uiteraard, zo snel als ze opkomen, zo snel zullen ze ook ten ondergaan. Het is fijn dat ze veel gebruikers hebben. Maar het delen van foto's en wat krabbeltjes en spam-apps is geen rocket science dat kan je zo zelf bouwen.
Informatie is gewoon een stapel eentjes en nulletjes. Gebakken lucht van het volk, het is niet zo dat als b.v. een Sony die de rechten heeft van veel films, ze hebben geen contract met mij afgesloten voor het recht op mijn sociale leven, dus we kunnen swappen zo vaak we willen. En dat is nou de downsite van gratis ;)

En de Amerikanen zullen er niet om rouwen, de data blijft per slot van rekening in de US. Weer een mooie soap voor het volk, net als democrats v.s. republics.

[Reactie gewijzigd door gepebril op 5 juli 2011 14:44]

Het probleem bij online community's is dat mensen flexibel zijn in het veranderen. Vandaag kan iemand zijn Facebook opheffen en naar Google+ gaan. Het afgelopen jaar is bij Hyves het aantal profielen wel gegroeid maar het aantal actieve gebruikers zal zeker niet gegroeid zijn, veel gebruikers hebben een inactief profiel en zijn verhuisd naar Facebook.

Een eventueel logische vervolg stap kan zijn dat gebruikers van Facebook verhuizen naar Google+. Dat ligt niet alleen aan de gebruiksvriendelijkheid van de website maar ook het aantal bekende personen, mobiele applicatie en problemen rondom privacy zoals bij Facebook.

Over een of twee jaar kunnen we terugkijken wat de impact is van Google+ voor online community's, nu kunnen we alleen gissen.
Je moet je ook wel afvragen waarom er een leegloop plaatsvindt bij Hyves. Dit is niet enkel omdat Facebook nieuw was en omdat de gebruikers flexibel waren in het veranderen. Facebook heeft het grote voordeel dat het een internationaal gebeuren is. Iedereen kent het, bijna iedereen heeft het.

Heeft Google+ ook zo een grote troef in handen om FB gebruikers te laten overstappen? Tot dusver heb ik het vermoeden dat -althans in mijn omgeving- niemand wil overstappen. De integratie van Picasa en Docs zal ze worst wezen. Circles is hetzelfde als lijstjes in FB, en dit wordt ook bijna nooit gebruikt. Ik, en velen met mij, hebben méér nodig om overhaald te worden om gans mijn vriendennetwerk NOGMAALS te leggen.
Alleen maar gebruiksvriendelijkheid als deze optie wordt toegelaten als je het mij vraagt. Apple is hier ook goed in? Apple is slim, verder niks!

Facebook is bang dat ze door de opkomst van Google+ leden gaan verliezen, mogen ze best zijn want de kans is groot dat Google+ het hele sociale gaat overnemen, die hangouts en vriendenkringen gaan het heel goed doen!
Ik denk zelf dat mensen het een beetje zat worden om de hele tijd te veranderen van sociale-netwerksites laat staan zat worden van sociale netwerken.
Google zal inderdaad wat gebruikers van facebook krijgen, NATUURLIJK want iedereen heeft haast een facebook-account en daarbij zullen de gebruikers niet overstappen maar het erbij nemen. Want je kan je facebook account niet echt verwijderen maar wel ''deactiveren''.
hyves doet dat toch ook?

ik kon mijn hyves contacten niet omzetten naar facebook.
ik heb ze allemaal 1 voor 1 gezocht en toen hyves verwijderd.

dat had ook beter gekund...
Developertjes als dit zijn een ramp. Wat hij uitkraamt is regelrechte onzin. Er wordt helemaal niets geblokkeerd, sterker nog, Facebook kan de extensie niet blokkeren, hooguit tegenwerken.