Aldi gaat e-reader verkopen

Aldi gaat binnenkort een e-reader met touchscreen verkopen. De ProMedia-e-reader heeft een 6"-e-paper van SiPix, wifi en een microsd-slot. De e-reader ligt vanaf 24 juli voor een bedrag van 229 euro in de Aldi-schappen.

Aldi levert volgens Ereaders.nl bij de e-reader een tegoedbon voor de website ebookactie.nl. Klanten kunnen bij inlevering ervan vijf e-books kiezen uit een totaal van twaalf, waaronder De Essentie van Char en De Pioenroos. Als de verkoop van de e-reader een succes is, houdt de grootgrutter over twee maanden weer een actie met de ProMedia-e-reader.

De ProMedia-e-reader wordt geproduceerd door het Chinese 4FFF. Deze producent brengt de e-reader ook zelf uit onder de typeaanduiding N618. De ProMedia-e-reader maakt gebruik van e-paper van SiPix, een concurrent van marktleider E Ink. Bij de e-paper-technologie van SiPix zweven witte bolletjes in een gekleurde vloeistof. Onder invloed van spanning bewegen de bolletjes in de zogeheten 'microcups' van of naar de doorzichtige oppervlakte. Het SiPix-scherm kan zestien grijswaarden afbeelden, is buigbaar en ververst naar verluidt iets sneller dan E Ink-e-paper.

De e-reader draait op een 400MHz Samsung 2416-processor op basis van een ARM9-kern, heeft 128MB intern geheugen en 2GB flashgeheugen voor opslag. Het leesplankje beschikt over wifi, is voorzien van een accu met een capaciteit van 4000mAh, waarmee 10.000 pagina's kunnen worden bekeken, en ondersteunt de bestandformaten epub, pdf, rtf en html.

Aldi e-reader

Door Pieter Molenaar

15-07-2010 • 14:48

102

Lees meer

Sony geeft e-readers upgrade
Sony geeft e-readers upgrade Nieuws van 1 september 2010

Reacties (102)

102
98
69
5
0
0
Wijzig sortering
Beetje offtopic, maar het feit dat ergens veel geld in geinvesteerd is, leidt niet perse tot een goed of nuttig product. Er wordt veel geld geinvesteerd omdat de fabrikant denkt er veel winst van te kinnen maken en dat hoeft niet perse met een goed product (is wel gemakkelijker, want verkoopt zichzelf), maar kan ook met een matig of onaf produkt en een goede marketingcampagne.

De steeds op t.net terugkerende discussie of een ereader nou fijner leest of niet is volgens mij een kwestie van smaak. Ik kan de hele middag met mijn netbook buiten zitten zonder hoofdpijn of oogproblemen, een ander zweert bij zijn eink scherm.

Maar als je sec kijkt naar wat een ereader momenteel te bieden heeft, vind ik het erg weinig voor het geld.
Een zwartwit scherm met een trage refresh rate waarop je niet fatsoenlijk PDF's kunt lezen (of je bent de hoofdprijs kwijt voor een IlIad). En laat PDF nou het meest gebruikelijke format zijn voor wetenschappelijke artikelen (ik kom ze online niet anders tegen) waarvoor ik een draagbaar electronisch leesmedium zou aanschaffen.

Voeg daarbij het feit dat je voor een legaal ebook bijna net zoveel betaalt als voor een paperback. Daarmee krijg je de massa die de ereader niet kent ook niet over de streep. Die leggen geen 200+ Euro neer om dan ook nog extra alle boeken te kopen. Ik denk dat dat het succes van de MP3 speler voor een groot deel wordt verklaard doordat je de MP3-tjes gratis van het net kan halen. Als er meteen een aggressfief betaal/DRM model werd toegepast, hield metn het wel bij de cassettebandjes of de DAT-tapes. En wil je je eboeken van het net halen, dan zijn ze meestal in PDF..

Dus wacht ik af totdat er een ereader in de makrt komt die kleuren laat zien, PDF goed ondersteunt zonder kunstgrepen, onder de 200 euro is en, persoonlijke voorkeur, waterdicht is, zodat ik in bad ook nog wat kan lezen.
Anoniem: 46304 @kooka15 juli 2010 21:20
En laat PDF nou het meest gebruikelijke format zijn voor wetenschappelijke artikelen (ik kom ze online niet anders tegen) waarvoor ik een draagbaar electronisch leesmedium zou aanschaffen.
http://arxiv.org/ biedt de meeste artikelen ook in TeX aan, maar dat is misschien wat veel gevraagd voor een reader.

Verder zijn veel ingescande wetenschappelijke boeken in .djvu formaat omdat dat vaak veel en veel kleiner is dan pdf voor scans.

En DRM formaten kunnen me inderdaad ook niet scxhelen, boeken, strips en artikelen zijn al goed te vinden op internet en dat wordt alleen maar beter.
Het kan zijn dat ik het niet snap maar waarom zou je voor 229 bovenstaand ding willen kopen met een 6 Inch zwart wit scherm als je ook het volgende kunt kopen:
nieuws: Velocity Micro kondigt drie tablets aan

Zoiezo snap ik niet dat iemand zo'n reader koopt als je voor een beetje meer een fatsoenlijk tablet heb.
zoals roy.ahuis al aangeeft zijn de schermen van de e-readers en tablets niet te vergelijken, een e-reader gebruikt een soort inkt welke door een klein stroompje naar boven komen, het beeld is veel rustiger om naar te kijken, het scherm wordt juist beter leesbaar als er meer licht op valt dus je kunt rustig doorlezen en zoals anderen ook al aangeven is de accuduur bij een e-reader veel langer aangezien het apparaat bijna geen stroom gebruikt als je niet van pagina wisselt.

ontopic, jammer dat de prijs van een e-reader zo hoog is in vergelijking met een abonnement bij de bieb anders had ik er serieus over nagedacht om mijn moeder er eentje te geven voor haar verjaardag
Tablet != e-Reader, Iets wat geen e-ink display heeft is geen e-Reader.
Heh, Apple denkt daar anders over ;)
Stel je voor dat er een nieuwe techniek uitkomt wat 'in vol licht' e.d te lezen is als papier, maar het is geen 'e-ink scherm' is het dan geen e-reader?

Een 'scherm-type' maakt een apparaat geen e-reader.
Anoniem: 202651 @ZpAz15 juli 2010 15:32
Een scherm zoals jij beschrijft zal dan de opvolger zijn van de huidige technologie, en daarmee dus een 'e-ink scherm' hebben, en dus een e-reader zijn.

Het 'scherm-type' maakt een apparaat juist een dedicated e-reader.

Anders is mijn Mac Mini met z'n 22" TFT ook een e-reader is, ik kan er toch boeken op lezen. Net als m'n Vaio met spiegelende scherm, ik kan er toch ook boeken op lezen.

Een e-reader is een apparaat wat specifiek gemaakt is om (vooral) boeken op te lezen, met een scherm wat dit zo gemakkelijk mogelijk maakt, waarbij zo min mogelijk stroom wordt verbruikt.

Dus ja, het 'scherm-type' maakt een apparaat juist een e-reader!!
Tsja de Pixel Qi schermen dan? Deze kan je de backlight uitschakelen en is het net zoiets wat bijna E-ink evenaart! En als je de backlight aan zet is het een gewoon LCD scherm. Waarschijnlijk moeten ze van beide kanten wel iets qua kwaliteit inleveren.
http://www.pixelqi.com/
Pixel Qi claimt inderdaad dat hun schermen eInk overbodig maken. Ik heb ze echter nog nooit zelf in werking gezien, en hun claims ruiken voor mij een beetje te veel naar vaporware.
Totdat ze met hun eigen 'iRead' komen.
"Today we announce a revolutionary new device, the iReader. Reading is something we all do, but today we will redefine the way you read.
iMac, iBook, iPod, iPhone, iPad, iRead"

Tuurlijk het is een leuke extra voor op je iPad of welke tablet dan ook, maar de schermen zijn niet te vergelijken, ook het gewicht en de batterijduur verschillen teveel als je echt op zoek bent naar een boek vervanger.

edit:

Lichtelijk gebasseerd op de iPod introduction vid ;)

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 23 juli 2024 07:15]

Anoniem: 334041 @boomr15 juli 2010 14:59
FF kieken.

Accuduur.
Mijn ebook houd het met gemak een maand uit. (rustig 5000 pagina's op 1 accu)

Scherm.
Wel een met een tablet of laptop in de volle zon gezeten? Epaper is dan uitstekend te lezen. Zeker met langdurig lezen is een ebook veel rustiger voor je ogen.

Gewicht.
Ebooks zijn over het algemeen wat lichter, sowieso lichter dan de meeste boeken :P
FF een algemeen vraagje... Hoe zit het met in bad? zijn e-readers ook standaard damp bestendig? Lees namelijk erg graag in bad en een kilo of 2 boven water houden is soms een hele opgave :)...
Uit ervaring kan ik zeggen dat als je m niet onderdompelt, het prima gaat (ervaring met SONY PRS-505).
Anoniem: 202651 @UdiBenLudi15 juli 2010 16:17
een kilo of 2 wel ja, maar een reader van 200 gram?
Denk dat je 'em dan beter even vacuüm kan verpakken, al is het maar voor de zekerheid.
Ik ben sowieso niet zo'n fan van m'n apparaten en water(damp). Risico vermijden scheelt een hoop geld :*)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 202651 op 23 juli 2024 07:15]

Zand (strand) is ook vaak een probleem voor apparaten. Voor de Amazon Kindle kan je een soort condoom-achtige hoes kopen, foeilelijk ding maar maakt hem wel tamelijk strandbestendig, is zand- en spatwaterdicht:
http://www.amazon.com/OCT...-Generation/dp/B002QDFZPE
Anoniem: 32279 @UdiBenLudi15 juli 2010 16:14
Daar kunnen ze niet tegen, ook niet tegen vallen kan ik je vertellen uit ervaring.
Omdat die dingen alleen maar aangekondigd zijn, nog lang niet op de markt, en dus gewoon niet meetellen.

Afgezien daarvan is LCD versus eInk gewoon een kwestie van smaak, voor eeen 6" eInk device is 229 niet al te slecht.
Het is meer een kwestie van toepassing dan van smaak. eInk kan minder dan LCD, maar is onvergelijkbaar veel beter in de zon en leest prettiger dan met (vaak te hoge) backlighting.
Omdat de schermen totaal niet vergelijkbaar zijn? Omdat de batterijduur totaal niet te vergelijken is? Oftewel: omdat de apparaten totaal niet vergelijkbaar zijn.
Omdat zo'n e-reader het goed doet in o.a. zonlicht, en een heeela lange batteryduur heeft.

Als jij met je tentje op vakantie bent, kan je geen device gebruiken dat een standby tijd heeft van 24hr.
Misschien eens de aflopen 10 discussies over ereaders doorlezen hier op GOT, dan snap je het verschil tussen de 2 apparaten.
Dat is hetzelfde wat ik dacht. De drie tablets van VM hebben veel meer meerwaarde voor mij. Ondanks dat de batterijduur minder is en het scherm totaal anders.

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 23 juli 2024 07:15]

Dan ben jij waarschijnlijk uberhaupt totaal verkeerd publiek voor een e-reader en snap ik uberhaupt niet waarom je wil vergelijken.

E-readers (tablets met e-ink achtige technologie, zeg maar) zijn oneindig veel beter in het nabootsen van de 'echte' leeservaring van boeken dan tablets die gewoon met een LCD werken.

Fabrikanten die lcd-tablets aanprijzen alsof je er lekker op kan lezen zijn gewoon faalhazen. LCD-schermen vreten energie, zijn niet in de volle zon leesbaar, etc. etc. etc. etc.

Als je een apparaat wil waarop je meer kan dan alleen boeken lezen, prima, maar ga dan niet lopen vergelijken in een bericht dat over E-READERS gaat.
Anoniem: 46304 @eymey15 juli 2010 21:13
Ik heb boeken gelezen vanaf m'n laptopscherm, dat ging prima. Het ligt alleen niet comfortabel in bed.

Het naabootsen van papier op een scherm komt net zo op mij over als de eerste auto's: gemachaniseerde koetsen met de bestuurder op de bok. Waarom zoiets proberen na te maken terwijl er flexibeler technologie is?

Vreten energie: ik kan hem toch elke dag opladen, thuis, op het werk of in de auto, dus who cares? En ik lees vaker in bed dan in de volle zon, dus achtergrondverlichting heb ik meer aan dan leesbaarheid in fel licht.
Heb je wel eens een e-reader in het echt bekeken?
Lezen vanaf papier is altijd rustiger dan lezen van een backlit scherm.
Een e-reader probeert dus de voordelen van leesbaarheid van een boek te evenaren, plus als voordelen dat je veel boeken kan meenemen in een dun apparaat.

Een laptop is veel meer multimedia en allround dan zo'n e-reader.
Anoniem: 46304 @Amdk6II16 juli 2010 14:08
Ja, ik heb ze in het echt gezien. En voor "rustiger aan de ogen" ben ik blijkbaar erg ongevoelig, ik heb ook nooit hoofdpijn gehad van lage refreshrates in de tijd van de buizenmonitoren. En nogmaals, ik lees vaker in donkere omgevingen dan ik fel verlichte dus ik heb meer aan een backlit scherm.
En een tablet/laptop is natuurlijk even handzaam als een e-reader. Gaat ook dagen mee zonder op te laden. Kan je ook mee lezen in de volle zon. Even makkelijk in een tasje mee te nemen.

Gast, je zit nu een bestelbus met een sportauto te vergelijken, waarbij je de bestelbus loopt af te kraken omdat ie niet snel genoeg is, terwijl er legio mensen zijn die ook gewoon een bed willen kunnen verhuizen, of vier fietsen willen meenemen. Beetje kortzichtig als je dat niet doorhebt hoor.
Stel jezelf liever de vraag waarom je 229 euro zou uitgeven aan bovenstaand ding als je voor 149 dollar (exclusief verzending) de Barnes & Noble Nook kan krijgen.

Aan de foto hier bovenaan af te gaan is de kwaliteit van het scherm van de Nook veel beter.

Ook de Sony Ebook reader lijkt mij veel interessanter qua prijs/kwaliteit: nieuws: Sony verlaagt e-readerprijzen in VS

Volgens mij gaan alleen de naïevere, technisch minder aangelegde mensen hier in trappen en zal dat ding dus wel verkocht worden, maar nooit gebruikt.
Deze heeft compleet touch screen ipv extra scherm dat ook weer extra ruimte inneemt, ook is hij dunner dan de nook. Van wat ik gevonden heb zou hij 240g moeten wegen, de nook weegt 330g, dat is toch wel een groot verschil. Batterij duur van die nook schijnt niet geweldig te zijn, lijkt erop dat deze toch een stuk langer het op zijn accu doet.

Misschien zijn de naïevere, technisch minder aangelegde mensen wel degene die in de nook trappen...
Voor 10 euro meer koop je een Sony PRS 600. Lijkt mij een makelijke keuze. De Sony kan namelijk ook met Docs overweg en heeft een touchscreen en ondersteunt BeBB, BMP, ePub, GIF, JPG, PDF, PNG, RTF, Text, Word.

Dus...
maar die blijkt niet zo schitterend leesbaar bij veel zonlicht juist omwille van dat touchscreen.. Te lezen hier: http://www.zdnet.be/revie...er-touch-edition-prs-600/

"De touchfunctionaliteit geeft enkele nadelen die het leesgenot aanzienlijk verstoren. Voorganger PRS-505 was populair vanwege zijn waardheidsgetrouwe tekstweergave, dankzij de acht grijstinten die het e-inktscherm kon vertonen.

Hoewel de PRS-600 kan bogen op hetzelfde aantal grijstinten, is de tekst merkbaar minder scherp afgetekend door de extra aanraaklaag. Bovendien zorgt hij voor flinke weerspiegeling op een zonnige dag of ’s avonds bij slecht licht.

Daarmee wordt het voordeel van e-inkt ten opzichte van lcd-displays gedeeltelijk teniet gedaan."
Klopt. De PRS-600 moet je constant in de juiste hoek houden om het scherm goed te kunnen zien. Al kan ik daar best mee leven. De bouwkwaliteit en feeling van het apparaat maken dat weer goed.
Anoniem: 46304 @DoubleDot15 juli 2010 21:16
Da's alleen nuttig als je veel in de zon wilt lezen. Als je meer in donkere plaatsen leest, bv. in bed, heb je meer aan een verlichte LCD.
Glossy magazines glimmen ook, zelfs studieboeken glimmen soms.

Er zijn een hoop boeken die meer reflecties hebben. Dusja, hoe goed ermee te leven valt moet ieder voor zich bepalen. De nieuwe Sony Daily ereader heeft trouwens iets minder reflecties naar het schijnt. Is alleen nog niet uit in NL.

Ereaders met touchscreen maar zonder reflecties zijn bijv. die van Irex, die hebben een wacom touch gedeelste wat ónder de inktlaag zit.

[Reactie gewijzigd door stefanv op 23 juli 2024 07:15]

Anoniem: 366470 @DoubleDot16 juli 2010 11:46
Dat is nou het voordeel van het sipix scherm, er is geen extra laag nodig om touchbediening mogelijk te maken. Hij weerspiegelt dan ook niet!
Amazon gebruikt mobi formaat, het lijkt me sterk dat je een ebook reader kunt verkopen zonder mobi formaat.

[Reactie gewijzigd door modelmark op 23 juli 2024 07:15]

Anoniem: 46304 @modelmark16 juli 2010 14:09
Waarom niet? Wat Amazon gebruikt is alleen interessant voor mensen die hun ebooks (daar) kopen. Ebooks die ik van TPB afhaal zijn nooit in .mobi formaat.
Dus hij is zwaarder, hij heeft kortere batterij duur, minder intern geheugen (weet niet of standaard memory stick wordt meegeleverd), geen wifi, heeft wel een totaal van 4 grijstinten (16 voor die van de aldi) en hij is duurder. Ja dat lijkt ook mij een makkelijke keuze.

Leuk hoor dat hij meer formaten aankan. Tuurlijk handiger als je zelf niet naar pdf hoeft te converteren, maar je zal in 99% van de gevallen de formaten die de aldi reader ondersteund gebruiken.
Anoniem: 200498 15 juli 2010 14:49
Dat wordt geen succes, voor 200 euro, kan ik je wel vertellen.. of zijn er veel tweakers die em gaan kopen?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 200498 op 23 juli 2024 07:15]

Het zal wel niet helemaal zonder vooronderzoek zijn, deze actie. Daarbij lijkt het erop dat het nog geen grootschalige actie zal zijn, aangezien ze bij succes over 2 maanden wederom dezelfde actie willen herhalen.
Alsof het succes van het apparaat afhangt, van de tweakers die hem gaan kopen? Er zijn genoeg andere consumenten in de wereld hoor? :)
Ik denk dat het best meevalt. Deze eReader heeft touch screen hopelijk kun je hier notities op maken.

Het enigste wat is jammer vind is dat er leesvoer bij zit. Ik had graag gezien dat je deze eReader ook zonder leesvoer kon kopen.

Ik wil zo'n eReader voor technische zaken gebruiken zoals O'Reilly of cursussen op pdf.
Hoezo niet? 200 euro met deze featureset klinkt echt geweldig!!!!! Misschien dat ik 'm nog ga halen ook.

Zolang ie compatible is met de meest in NL voorkomende ebook formaten (en volgens mij zit dat dus wel goed)..... Vraag me alleen af hoe het zit met DRM compatibiliteit en zo..... ben daar nog niet zo in thuis op gebied van e-readers.
Als het een laag prijse was (<100) wilde ik er wel over nadenken maar dit vind ik teveel voor leuk speelgoed.
hiero: http://www.aliexpress.com...k-reader-wholesalers.html vergelijkbaar ding

net geen 150,- incl p&p
Je vergeet alleen even de BTW en de inklarings kosten, komt er rustig nog ruim €40 bij, is het al €190 euro. Ik denk dat een hoop mensen voor die €40 extra hem lekker in Nederland kopen, als hij niet bevalt kan je hem direct terug brengen naar de winkel, en geen gedonder met eventuele garantie.
Ja, ga jij maar met dat apparaat naar de kassa van de Aldi, als je een probleem hebt. :P
De normale aanbiedingen van de Aldi zijn toch gewoon binnen een zeer redelijke periode terug te brengen waarbij je zonder opgaaf van reden je geld terug kan krijgen. Komt geen technisch babbeltje aan te pas.

"Alle ALDI Actueel-artikelen kunt u teruggeven in alle ALDI-markten tot 1 maand na aankoop, zonder opgave van reden en tegen voorlegging van de kassabon. De aankoopprijs wordt u terugbetaald."
Bron: http://aldi.nl/GARANTIE_NL/index.shtml
zonder opgaaf van reden klop tniet helemaal... je moet een retour formuliertje invullen en daar wordt toch echt gevraagd om de reden van terugbrengen.
Bart ® Moderator Spielerij @SunnieNL16 juli 2010 08:03
En als je daar geen reden invult, dan ....
Juist, dan krijg je nog steeds gewoon je geld terug
Lijkt me meer dan normaal dat een bedrijf feedback verlangt waarom je het ding terug wil brengen. Zou erg lullig zijn bij een vergadering "product x heeft een 60% return, waarom weten wij niet" 8)7

Bij de Aldi maakt het echter niet uit wat de reden is, het geld krijg je wel terug.
Ja, maar je wil niet altijd meteen je geld terug. Soms wil je gewoon een oplossing voor een probleem.
Wat verwacht je dan, dat ze een vervangend apparaat van een ander merk kunnen aanbieden ?

geld terug is het beste wat een toko als de aldi kan geven.
De aldi garantie is een van de betere in Nederland.

Uit ervaring met verschillende computers en andere producten van Medion kan ik vertellen dat je zelf aan het eind gewoon een vervangend apparaat krijgt indien er dingen stuk gaan.

2,5 jaar oude pc --> dvd writer ging stuk. Gebeld, call aangemaakt. Binnen 1 week een monteur op de stoep, heeft dvd-writer eruitgehaald en nieuwe erin gezet (zelfs een betere met double layer writer, was single)

Laptop --> scherm ging stuk
Zelfde verhaal --> vervanging.

Over het algemeen krijg je 3 jaar garantie op die producten (tenzij anders aangegeven).
Vroeger had ik een mp3 speler van de aldi. Was een medion, en over het algemeen hebben die best redelijke service, maar toen was de helpdesk compleet overbelast, en die mp3 speler was compleet kapot (nou ja de jack was kapot).

Dat ding was ruim een jaar oud, ben langs aldi gegaan en kreeg gewoon meteen complete bedrag terug, dus effectief een jaar lang gratis mp3 speler kunnen gebruiken.
Anoniem: 112442 @FaalHaas15 juli 2010 16:06
Volgens mij heeft deze e-Reader touch screen en handschrift herkenning.
Het lijkt erop dat de door jouw vermelde e-Reader dit niet heeft.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 112442 op 23 juli 2024 07:15]

Naast touch screen heeft deze ook nog wifi zoadat je 'smorgens tal van kranten via calibre in je ereader kunt laden.

erg handig
Je hebt de specs niet gelezen... Dat apparaat van jou heeft beduidend mindere specs dan die van de Aldi.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik lees vrij veel onderweg en het liefste heb ik gewoon papier. eBooks kun je met een beetje printer in brochure formaat uitprinten. Nietje erdoor en klaar. Voor 200 euro kun je jezelf voor de komende paar jaar op die manier van leesvoer voorzien.
Deze vergelijking gaat niet helemaal op. Je kan namelijk veel meer E-booken meenemen dan dat je papieren kan meenemen. Tevens is het minder werk. Reis je echt veel met bijv. een vliegtuig of zit je vaak in hotels dan is een e-reader zeker handzamer en makkelijker.
Bovendien ligt zo'n lekker handzame reader toch een stuk makkelijker in de hand dan een stapel A4'tjes... Dat is ook een van de redenen waarom ik een ereader heb en er zelfs boeken op ben gaan lezen die ik nog ongelezen in de kast had staan. Een lichte pocket in bed lezen gaat best, maar ik heb bv ook zo'n hardcover met de complete hitchhikers guide verzameling en dat is zware kost hoor (letterlijk, gewicht).
Wat betreft of dit een succes wordt... het is inderdaad niet heel erg goedkoop, dat is aldi sowieso nog maar sporadisch (wat dat betreft is lidl tegenwoordig stukken beter), maar je houdt altijd mensen die eigenlijk niet goed weten wat er op de markt is en er vanuit gaan dat het goedkoop is omdat het bij de aldi ligt dus verkopen zal het toch wel denk ik.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 juli 2024 07:15]

Klopt. Pas geleden had ik van iemand weer eens een boek gekregen. Ik moest weer een beetje wennen aan het gewicht.
Voor mij gaat er niets boven een e-reader.
offtopic:
Ook lekker voor het mileu zo.. als je al je ebooks moet gaan uitprinten om ze te lezen :+ Nee geef mij dan maar een eReader. Maargoed, dankzij jouw zullen de bibliotheken nog wel een tijdje bestaan (of iig de printers :9 )


Helaas van de prijs, 16 grijswaardens voor een eReader is niet niks :)

[Reactie gewijzigd door MarcelP102 op 23 juli 2024 07:15]

Om jezelf niet blauw te betalen aan de inkt zul je sowieso al een laserprinter nodig hebben.. en dan natuurlijk het liefste 1 die ook nog eens kan dubbelzijdig afdrukken om niet al te veel papier mee te slepen en dan moet je zelf het spul nog eens bundelen.

Beetje veel werk en tenopzichte van via wifi een pdf'je op je ereader knallen.. en de kosten van een laserprinter (de meesten zullen nog een inkt-jet hebben staan?) + toner zul je na een paar dikke boeken er wel weer uit hebben.
Ik wil helemaal geen reader zonder kleur en waar je niet zelf software op kunt zetten om nuttige formaten te lezen. Readers waar je alleen maar betaalde boeken op kunt zetten vind ik al helemaal de moeite niet waard.
Zover ik weet bestaan geen e-readers waar je alleen betaalde boeken op kunt zetten. Er zijn wel apparaten waar nauwelijks gekochte e-books op kunnen....
Ik heb overigens mijn e-reader er al dik uit. Ondanks dat het een hoge aanschafprijs was.

Na 10-20 boeken downloaden heb je de aanschafprijs er al dik uit. Dit omdat boeken wel gemiddeld 15 euro kosten (mooie boeken vaak al het dubbele...)
Waarom lees je dan dit bericht?

Er bestaan nog nauwelijks readers zonder kleur (iig niet op e-ink gebaseerd). Dus je zit in een totaal verkeerde productgroep te orienteren. Zelfde geldt voor het aspect software op zetten.

Wanneer snappen mensen nou eens dat E-readers gewoon simpele, zo low-power mogelijke, apparaten moeten zijn met alleen een hoop ondersteunde formaten en verder zonder poespas.

Dat andere wat je verder zou willen bestaat een andere productgroep voor: TABLETS (of evt. smartphone).
mmm voor dat geld koop je op ebay een amazon kindle..
http://shop.ebay.co.uk/?_..._sacat=See-All-Categories
Mits je geen probleem met engelse boeken hebt is dat een handiger apparaat met zijn 3G en Kindle shop integratie..
Anoniem: 46304 @ToolkiT15 juli 2010 21:23
Alleen als je geld teveel hebt. Da's net zoiets als een mp3 speler aanprijzen omdat je er zo makkelijk direct mp3's mee kunt kopen - dat gaan de meeste gebruikers dus niet doen.
Ondersteunt-ie ook DRM beveiligde bestanden?
Anoniem: 166774 @D-TECH15 juli 2010 15:34
...en ondersteunt de bestandformaten epub, pdf, rtf en html.
Heeft 1 van deze formaten DRM beveiliging ?
Zowel op PDF als op Epub kan DRM worden gezet, het is echter niet zo dat deze formaten per definitie DRM beveiligd zijn
Dat is wel mogelijk ja
ja, pdf
Anoniem: 112442 @D-TECH15 juli 2010 16:16
Ik ben bang van wel, maar ik hoop van niet.

DRM, op alles behalve vluchtige/streaming media, en ik zijn geen vrienden.
Ik hoop van wel. Als je geen DRM beveiligde boeken erop wil doen dwingt niemand je, als ik dat wel wil heb ik graag de mogelijkheid.
Anoniem: 112442 @Sissors15 juli 2010 22:02
Een gemiddelde consument weet niet wat DRM is en inhoud.

Zodra er meer eReaders zijn zijn onder DRM dab met zullen boekenwinkels over moeten gaan tot het aanbieden van DRM vrije content.

Zo ben ik ook voor de Braziliaanse aanpak.
nieuws: Brazilië overweegt drm op content in publieke domein te verbieden
Oeh leuk, onmogelijk om ooit een digitale bibliotheek te krijgen, echt iets waar ik op zit te wachten, not.
probeer jij maar eens lekker een boekje te lezen van zo'n tablet ik kan je garanderen dat je ongeveer 10x sneller hoofdpijn hebt of last van je ogen krijgt.
En om nu constant vast te moeten zitten aan de accu lader of überhaupt het ding om de dag op te laden als je een beetje veel leest zou voor mij de reden zijn om een E-reader te nemen. Tablets en E-readers zijn gewoon 2 totaal verschillende dingen.
Er is niet voor niets heel veel geld geïnvesteerd in systemen als E-paper.
Volgens Shanzai biedt de N618 naast internet- ook muziek-functionaliteit. De prijs bij de Aldi is daarnaast netjes te noemen gezien de officiële prijs van $337 :)

[Reactie gewijzigd door Robino op 23 juli 2024 07:15]

Underwhelming, als je weet wat een Kindle, een Kobo of een Nook moeten kosten. Voor dat geld heb je die in België ook in huis met gebruikmaking van diensten die levering naar de EU van US-only prul mogelijk maken (of voor de Kobo gewoon rechtstreeks van Borders.com) zélfs als je rekening houdt met invoerrechten en dergelijke (moet je altijd doen O-) ).

Dit is écht wel achter de curve aan, en ik vraag me alleen af waarom we hier in de EU meer dan een jaar op de VS achterlopen (daar heb je de hele fase van "onbekend" naar "bekend en duur" naar "commodity" al gehad)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.