Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Volgens statistiekbureau GfK werden er in de afgelopen acht maanden in Nederland vijftigduizend e-readers verkocht. Daarnaast werden er in de eerste vier maanden van dit jaar bijna honderdduizend digitale boeken verkocht.

HP E-book prototypeVolgens het GfK, die statistieken van multimedia bijhoudt en hitlijsten opstelt, worden e-readers en e-books steeds populairder. Dat zou onder andere zijn af te leiden aan het feit dat steeds meer fysieke winkels beginnen met de verkoop van e-readers of hun assortiment uitbreiden. Ook de introductie van de iPad zou bijdragen aan de toegenomen populariteit van e-readers. Volgens het marktonderzoekbureau zullen dit jaar 250.000 consumenten een e-reader aanschaffen.

In de eerste vier maanden van dit jaar werden er door e-readergebruikers gemiddeld vier e-books gedownload. De gemiddelde prijs van een e-book ligt op 11 euro, wat twee euro goedkoper zou zijn dan wat gemiddeld voor een fysiek boek moet worden betaald. Voor een e-reader betaalden consumenten in de eerste vier maanden van dit jaar gemiddeld 250 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Ik sta er een beetje dubbel in. Aan de ene kant zijn ebookreaders mooie apparaten en besparen ze ruimte. Het lijkt me ontzettend handig om veel boeken mee te kunnen nemen. Aan de andere kant zou ik de leeservaring van echte boeken missen. Als ik lees, blader ik vaak terug of even vooruit. Ook lees ik veel vakgerelateerde boeken en die hebben vaak appendices die ik er tijdens het lezen op na wil slaan. Bij een echt boek is dat toch wat handiger.

Daarnaast vind ik ebooks voorlopig nog te duur. Ik heb gekeken naar ebooks op torrentsites, maar die heb ik allemaal weer weggegooid, wat een vreselijke troep! Slecht ingescande boeken, lelijke covers, reclame tussendoor etc.

Wat betreft het legale online aanbod ben ik meer tevreden, maar die boeken vind ik te duur. Ik wil voor dergelijke bedragen minimaal de papieren versie erbij. Vergelijkbaar met de reden waarom ik nog steeds cd's koop in plaats van digitale muziekbestanden. Alleen kun je cd's dan weer eenvoudig zelf naar een digitale versie omzetten.

Voorlopig heb ik een abonnement op Safari Books Online en Books 24x7, waar je voor een vast bedrag per maand een aantal boeken online kunt lezen. Dit is goedkoper dan al die boeken digitaal kopen.

Als Amazon met een vergelijkbare dienst voor ereaders komt (een abonnement waarbij je een boek kunt huren) dan koop ik direct een Kindle. Ebook zijn mij in tegenstelling tot papieren boeken het bewaren niet waard. Mocht ik een gelezen boek als naslagwerk willen bewaren dan koop ik toch liever de papieren versie.
Ik sta er een beetje dubbel in. Aan de ene kant zijn ebookreaders mooie apparaten en besparen ze ruimte. Het lijkt me ontzettend handig om veel boeken mee te kunnen nemen. Aan de andere kant zou ik de leeservaring van echte boeken missen. Als ik lees, blader ik vaak terug of even vooruit. Ook lees ik veel vakgerelateerde boeken en die hebben vaak appendices die ik er tijdens het lezen op na wil slaan. Bij een echt boek is dat toch wat handiger.
En daarom heb ik m'n sony readers ingeruild voor de ipad. De snelheid van het lezen op een ipad is ongekend, vergeleken met de eink-readers.

is ongekend. Ik "blader" net zo snel door ibooks boeken als bij een echt boek.
Woorden die ik niet ken kan ik direct in de ingebouwde dictionary opzoeken. Copy/pasten. Fonts aanpassen naar grootte of andere font die IK lekkerder vind lezen.
En... ik vind het hygienischer. (sinds ik een paar jaar geleden een boek had geleend van de bieb waar een aantal pagina's aan elkaar vastgeplakt was met een ongedefinieerde substantie en er opgedroogde kruimels op m'n bed was gevallen tijdens het lezen in bed, heb ik een lichte smetvrees gekregen..)

Wat betreft de boeken van torrent sites. Als deze de originele ebooks zijn, ontzien van DRM, dan is de kwaliteit natuurlijk veel beter dan de ingescande boeken. Als je weet dat van een bepaalde auteur nooit ebooks zijn verschenen (JKR Rowling) en je download die toch, dan weet je wel wat je in je computer krijgt.
[...]

Woorden die ik niet ken kan ik direct in de ingebouwde dictionary opzoeken.

Fonts aanpassen naar grootte of andere font die IK lekkerder vind lezen.
Wat is daar zo bijzonder aan? Dat kan mijn 3 jaar oude Cybook eReader ook

Een stuk of 16 letter groottes, netzoveel fonts als ik de moeite neem om er op te zetten en als ik er 99 woordenboken op zet in verschillende talen kan ik van ieder woord het in iedere taal opzoeken
Het bijzondere is de snelheid waarop dat gebeurt.

De eink-flashes bij een pagina-omslag zijn acceptabel, maar de traagheid van het fonts van grootte/font te veranderen is toch wel heel irritant.
Een beetje groot boek op m'n sony reader heeft toch een minuutje of meer nodig om de pagina's opnieuw te formatteren.


(oh, een ander voordeel is natuurlijk dat je met de ipad het grootste aanbod heeft van alle apparaten. Je hebt namelijk toegang tot amazon met de kindle app, B&N met hun app, iBooks)

[Reactie gewijzigd door kmf op 2 juni 2010 10:41]

Een beetje groot boek op m'n sony reader heeft toch een minuutje of meer nodig om de pagina's opnieuw te formatteren.
huh? een MINUUT? Dan heb je echt iets raars, Ik kies een ander lettertype op mijn Cybook en PLOP ik heb andere letters met dezelfde snelheid als waarmee ik een andere bladzijde krijg. Dus iets van 0.7 seconde. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat oude ding van mij meer dan 100 keer sneller is dat die Sony van jouw. Maar als je gelijk hebt kan ik je wel begrijpen. Dan is ongeveer ieder systeem beter dan wat je had.
(oh, een ander voordeel is natuurlijk dat je met de ipad het grootste aanbod heeft van alle apparaten. Je hebt namelijk toegang tot amazon met de kindle app, B&N met hun app, iBooks)
Ik kan ieder boek van iedere uitgever op die Cybook lezen. Alles is zonder meer in alles om te zetten

[Reactie gewijzigd door Ortep op 2 juni 2010 11:44]

Ik weet niet hoe het bij de cybook is, maar bij de sony reader moest elke verandering het hele boek opnieuw geformatteerd worden.

En een boek van >500 pagina's op standaard zoom = minuutje wachten tot het draaiende pijltje afgelopen is.
Dat is dan een bizarre keuze van Sony. Mijn Cybook en ook de BeBook van mijn vrouw tonen je gewoon direct de bladzijde waar je was met het nieuwe font en grootte er van. De rest van het boek laat hij met rust. Er wordt helemaal niets van te voren geformatteerd. Ik kan me voorstellen dat dat iets aan tijd kost bij het omslaan, dan moet hij het natuurlijk nog doen. Maar je geeft al aan, 500 blz in een minuut voor de Sony is ongeveer 0.1 seconde per pagina. Dat zal dan bij de Cybook het omslaan vertragen van 0.65 naar 0.75 seconde. Daar merk je niets van. Een bladzijde omslaan in een papieren boek duur al langer als je het hele proces bekijkt.
Hoe krijg je er eigen bestanden op? Want USB heeft het ding niet. Moet je die op een website zetten en dan via internet binnentrekken of zo?
Wat dacht je van de 30-pin connector? Die dus gewoon usb on crack is? Je kan dan gewoon via je computer je eigen bestanden er op zetten.

Maar er zijn nog meer mogelijkheden. dropbox, gewoon van de betreffende bookstore-app kopen/downloaden.
JKR is een geval apart natuurlijk, die roept te pas en vooral te onpas dat je met ebooks virussen binnenhaalt. En bij de Harry Potter verhalen was er een wedstrijd wie het snelst na het verschijnen van de boeken een OCRed scan online had staan. Dat was binnen een uur gedaan, maar die waren helaas vaak nogal slecht en zaten vol met OCR fouten ("Malloy" i.p.v. Malfoy, dat soort fouten). Daarna kwamen de proofreaded en gecorrigeerde versies die al veel beter waren. Ik heb zelf nog eens een versie gemaakt van deel 7 met toegevoegde plaatjes uit de luxe uitgave, en ik durf te stellen dat die heel goed is.

Verder zijn er veel wetenschappelijke standaardwerken te downloaden uit de tijd voordat boeken elektronisch opgemaakt werden voor de druk. "Gravitation" van Wheeler bijvoorbeeld, nog steeds een standaardwerk over de algemene relativiteitstheorie. De papieren versie is al een stuk zwaarder dan een ebook reader.

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 2 juni 2010 10:02]

ik wacht het allemaal wel af, vooralsnog gaat er bij mij niets boven een echt boek.
een pdf lezen op een pda vin ik al rottig, dus een boek lezen op een lichtgevend scherm ben ik denk ik zo klaar mee.
een ereader kan wellicht op termijn het echte boek vervangen, maar de prijzen van het apparaat en een digitaal boek overstijgen vele malen een boek.
Voordeel van een 'echte' ereader met E-ink is dat het scherm geen licht geeft en daardoor dus stukken lekkerder leest dan een normaal scherm.

Verder ben ik het wel eens dat de prijs voor een ereader het momenteel nog niet interessant genoeg maakt om over te stappen. Voor het geld van een goede ereader heb je ook bijna 10 jaar een abbo op de lokale bibliotheek.
Prijs is relatief vind ik.
Hoeveel ben je bereid te betalen voor gemak? Als ik de surcharges optel welke ik heb voorkomen door m'n reader mee te nemen op reis ipv een stapel boeken en magazines, dan heb ik de reader al terugverdiend.
ik vind een e-reader verre van gemak, je moet zorgen dat het apparaat een volle accu heeft cq. opgeladen kan worden. een boek doe je in je tas en klaar ben je.
je moet dus rekening houden met zo'n ding, met een boek niet.

in gewicht op reis scheelt het natuurlijk wel, een flink boek weegt natuurlijk gewoon wat.
aan de andere kant.. hoeveel leesboeken wil je meenemen op reis? imo alleen voor de stille uurtjes. en dan heb je aan 2 boeken toch wel meer dan genoeg.
ik vind een e-reader verre van gemak, je moet zorgen dat het apparaat een volle accu heeft cq. opgeladen kan worden. een boek doe je in je tas en klaar ben je.
je moet dus rekening houden met zo'n ding, met een boek niet.
Als ik een week op reis ga neem ik niet eens een lader mee. Niet nodig. Hij diet het (met veel lezen) ruim 2 weken op een lading. Het probleem is eerder dat ik vergeet hem te laden omdat er zoveel tijd tussen zit.
aan de andere kant.. hoeveel leesboeken wil je meenemen op reis? imo alleen voor de stille uurtjes. en dan heb je aan 2 boeken toch wel meer dan genoeg.
Tja...als je iemand bent die graag leest kom je er niet met 2. Ik trek regelmatig met mijn rugzak een maandje door Azie. Dan neem ik 10 boeken mee. Die kan ik ter plekke weer inruilen tegen 4-6 andere. Die ik dan weer tegen 2-3 nieuwe kan inruilen. Die ik weer tegen 1 nieuwe. Totaal dus tegen de 20 boeken.

Ik kan echt niet meer zonder mijn reader. Met boeken moet ik VEEL meer regelen dan met een reader

[Reactie gewijzigd door Ortep op 2 juni 2010 10:13]

In Azie, lokaal ruilen? Dat zal dan in een lokale taal zijn lijkt me. Kunnen ebook readers die letters al weergeven, of neem je ze op de ebook reader in een westerse taal mee?
Het ging bij het inruilen om papieren boeken en om het laten zien dat je als je van lezen houdt heel wat mee te slepen hebt en moeilijk moet doen.
Inruilen gaat in het Engels, over de hele wereld vind je overal kleine boekwinkeltjes die er van leven om aan touristen boeken te leveren. Vaak is het ook te doen bv in een guesthouse mogelijk. Je laat je oude, gelezen boeken achter en neemt nieuwe mee.

eBoeken hoef ik natuurlijk niet in te ruilen. Die wegen niets.

En die eReaders kunnen alles weergeven, het zijn immers pixels die op een scherm worden aangestuurd. Je kan er ook zwart wit plaatjes op zien

[Reactie gewijzigd door Ortep op 2 juni 2010 11:52]

En die eReaders kunnen alles weergeven, het zijn immers pixels die op een scherm worden aangestuurd. Je kan er ook zwart wit plaatjes op zien
nja, dat klopt niet helemaal. Dat ding moet de juiste fonts wel hebben. Vooral niet-westerse boeken leveren geheid problemen op.
Het lichtgevende vind ik geen probleem, maar een scherm van ongeveer A4 formaat (of desnoods dat rare Amerikaanse letter) zou toch wel fijn zijn.
M'n iRex heeft dat. Leuk voor stukken die vaak op PDF verspreid worden, maar niet leuk voor gewone leesboeken. Daarvoor zou ik liever een kleintje hebben.

Overigens is het grootste probleem van het apparaat voor mij dat hij zo ongelovelijk traaaaaag is, en regelmatig vastloopt. Gewoon een software issue dus, dat door iRex gewoon niet opgelost wordt.
Ik heb nog nooit een e-reader in het wild gespot, hier wel iemand?!
Edit: ik blijk dus zelf zo'n ding te hebben, ik dacht dat ik een tablet/MID had? :o

Verder vind ik de apparaten nog gewoon veel te ding en niet zo handbaar als een boek, m'n 7" tablet is niet veel zwaarder en kan bergen meer, met een veel kortere batterijduur dat wel.

Edit:
iPad een e-reader? Ik dacht aan een tablet, maar wiki zegt het volgende:
Sinds de opkomst van eReaders uitgerust met de e-ink-technologie, ook wel elektronisch papier genoemd, heten eReaders ook wel ePaper aangezien het lezen van ePaper aangeprezen wordt als toepassing in de marketing van eReaders met e-ink-technologie.
En hoeveel zijn er dan zonder de iPads en dergelijke apparaten meegeteld? Klinkt een beetje als marketing die vooruit loopt: "Bijna iedereen heeft er een! Jij niet? Kopen! Kopen! Kopen!"

@arjengerstel

De trein is inderdaad een ideale plek om je ereader te gebruiken, niet meer zeulen met de trilogie van LotR of Harry Potter deel x, y en z. Ik lees te weinig voor een echte ereader, maar 11 euro per boek, kom op dat nodigt downloaden echt uit, en de auteur ontvangt hooguit hetzelfde miserige beetje als met het echte boek.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 2 juni 2010 08:56]

Als je mij in de trein ziet kun je ook een e-reader spotten. Ik vind het wel een aardig apparaat. Bevindingen tot nu toe:
  • Legale e-books zijn veel te duur, vergelijkbaar met een papieren boek. Dat voelt niet eerlijk.
  • Software van fabrikant (Sony) is bedroevend, maar er is een aardig open source alternatief.
  • Batterijduur is fantastisch.
  • Leesbaarheid is uitstekend, hoewel het scherm van mijn e-reader wat aan de kleine kant is.
Toekomstverwachting: Er is een kleine markt voor e-readers. Voorwaarden voor het voortbestaan: Betaalbare en makkelijk installeerbare content. Grootste concurrent: iPad en de aankomende concurrenten. Weliswaar niet zo leesbaar, maar veel multifunctioneler.
\Grootste concurrent: iPad en de aankomende concurrenten. Weliswaar niet zo leesbaar, maar veel multifunctioneler
Je vergeet: veel beter contrast, vele malen sneller met bladeren en kleur.

Eink heeft de vervelende eigenschap om te degraderen over de jaren. Mijn oudste sony reader prs500 heeft nu hele "geel/grijze" papier met lichtgrijze letters. Ik had foto's gemaakt in het begin, en wat een verschil... (in principe zijn het een hoop stuck pixels)

Dat is nou iets wat eink niet had moeten nabootsen van papier...
Jouw langzaam achteruitlopende Sony reader is er natuurlijk wel één van de eerste generatie. Eerste generatie Plasma TV's degradeerden ook hard vanwege inbranding, maar dat probleem is tegenwoordig voor normaal gebruik nauwelijks nog een issue.

De techniek staat niet stil en dit is gewoon één consequentie van het zijn van een early adopter. Moet je maar wat meer geduld hebben. ;)
Datzelfde gebeurt ook met mijn 2e sony reader. PRS505. (ja, ik heb er 2)

Deze gebruikt vizplex, zelfde technologie als wat je NU (3-4 jaar later) op nieuwe eink-readers zit...

En die is ook aan het degraderen. Ipv donkerder wordt de grijswaarden lichter. In de zon zie je dat helemaal duidelijk. Dan is het gewoon lichtgrijs.
En dan nog van slecht papier zoals dat in de jaren 30, 40 en 50 gebruikt wordt, met zuur erin. Dat degradeert. Boeken uitgegeven op goed papier kunnen er ook na eeuwen nog goed uitzien. Egyptische papyrussen zijn na duizenden jaren soms nog te lezen.
Nou, mijn Harry Potter deel 3 is vrij geel geworden hoor. En ik denk dat ie toch echt van de jaren 90 is.

En dat terwijl ie jaren in een boekenkast, achter een vitrinedeur heeft gezeten.
Moet je minder rookhokken bezoeken met je boek :p
Ligt uiteraard ook aan de frequentie dat het boek is vastgehouden. Aanraking van mensen handen zorgt immers ook voor verzuring.

Een van de redenen dat ik niet graag boeken uit bibliotheken haal, vaak zijn ze ronduit smerig en half vergaan..
Legale e-books zijn veel te duur, vergelijkbaar met een papieren boek. Dat voelt niet eerlijk.
De kost van het drukken van het boek is marginaal in vergelijking met de totale kost van het boek. Met andere woorden, de prijs van een e-book kan moeilijk naar beneden, omdat de andere kosten hetzelfde blijven.
De drukkosten zijn niet zo groot, maar je kan ook de volledige distributie, opslag, groothandel, winkel schrappen uit de keten. Daar zit een veel grotere marge en dus prijsvoordeel.
Daar klopt dus niets van zoals Ronny al aangaf. In principe zijn transport/distributie, opslag, maar vooral ook loonkosten van alles wat ertussen zit kan geschapt worden.
Een fysieke winkel is vaak al duurder dan bijv amazon of bol en zo is digitale distributie dus ook goedkoper dan fysieke distributie, voornamelijk door drukken van loonkosten...
Ik zit er zelf ook aan te denken, maar ik zal dan wel een tablet nemen i.p.v. een gespecialiseerde reader. Voordeel van een tablet (met een open OS, dus geen iPad) is dat ik er leessoftware voor formaten op kan zetten waar ik m'n ebooks mee binnenhaal. Dat is voornamelijk cbz/cbr en djvu, dus ingescande strips en boeken. Voor de laatste is pdf meestal te groot. Of ze DRM formaten ondersteunen interesseert me niet, ik schaf pas dat soort bestanden aan op het moment dat ik ze zelf eenvoudig kan omzetten.

Readers die aan "phone home" doen, of nog erger, waar men op afstand bestanden kan wissen, zoals de Kindle, komen niet in aanmerking.
Het tablet wat ik heb een SmartQ V7 (welke ook Full-HD "kan" spelen, beetje geluk) is ook veel gebruikt als comix reader i.c.m. Ubuntu.

Voor mijn tablet moet je echter wel een gevorderde computeraar zijn, waarbij een ereader natuurlijk een leken product moet zijn.
Als het wat werk kost vind ik dat geen probleem. Wat kost zo'n ding eigenlijk? Ik kan hem in de pricewatch niet vinden (onder tablets en dan op SmartQ zoeken levert niks op).
Gewoon even wachten, straks liggen die dingen voor onder de €100 euro. Dat is wat ik over heb voor een apparaat dat maar één kunstje je kan.

Kijk eens wat in de toekomst ons te wachten staat:

Negroponte: OLPC-tablet niet duurder dan 75 dollar (video)
Gepubliceerd: Vrijdag 28 mei 2010
Auteur: Loek Essers

OLPC-bestuurder Nicolas Negroponte zegt dat het geen probleem is om een tablet op de markt te brengen die 75 dollar kost. Moielijker wordt het om hem helemaal van plastic te maken.

Nergoponte kondigt ook aan dat het eerste prototype van de XO-3 tablet van het One Laptop Per Child (OLPC) project twee jaar eerder dan gepland zal worden getoond. Dit gebeurt tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas begin volgend jaar.

Helemaal van plastic
Het plan is om de tablet helemaal van plastic te maken, zodat het bijna onmogelijk is hem kapot te maken. Het prototype van de tablet zal wel nog een glasplaat als scherm hebben. Volgens Negroponte is het wachten op technieken die een touchscreen van plastic mogelijk maken. Dat moet tijdens de CES van 2012 een feit zijn.
Wow wat is dat ding mooi, een schitterend proof of concept. Dat is wat je zou willen hebben. Als je dat kan maken, dan wordt dat een mega succes. Je zou ze nu met gemak voor het vijfdubbele kunnen verkopen. Ik vraag me alleen af of dit binnen 2 jaar technisch haalbaar is. Maar ongetwijfeld zal de tabet er uiteindelijk zo komen uitzien, want dat is wat de mensen willen, hij moet echt de helft dunner worden en lichter dan wat het nu nog is. En dat gaat komen. Want kijk maar eens wat apple nu al kan met een notebook

Op korte termijn zie ik meer iet in zoiets:
Nvidia’s Tablet met Tegra 2 in de spotlights
Een paar dagen geleden kwamen we al met het nieuws dat de Nivdia Tegra 2 processor samen met Android de strijd aan gaat in de tablet wereld. Nu komen we met wat extra beelden van een 8.9-inch, 1 cm dik Nivdia Tegra 2 Android tablet.

Met 1 gigabyte aan geheugen, een dual core ARM Cortex A9 processor die hoge performance met laag energieverbruik combineert zal Nvidia’s tablet de directe concurrentie aangaan met Apple’s iPad.
Tot er goede andoid tablets uitkomen is iPad koning. En dan bedoel ik goede, niet het overzetten van de telefoon interface. Nee een goed doordachte interface, die speciaal voor de tablets is ontworpen gebaseerd op android. Pas als er een perfecte, uitgebalanseerde interface is ontwikkeld kan de fabrikant zeggen: ik kwak er Android op en klaar is de volgende tablet.

Waar men zich nu mee haast om op de markt te komen is mijn inziens gewoon rommel. Voorlopig is de iPad de enige tablet die zijn geld waar maakt met zoveel goed doordachte en uitgerijpte gebruiksmogelijkheden dat het met kop en schouders boven de rest uitsteekt.

Fabrikanten moeten stoppen slechte clonen te maken en meer fantasierijke eigen concepten gaan ontwikkelen die op eigen benen kunnen staan. De mensheid bestaat helaas voor 99,9% uit mensen die als een ander iets maakt, denken: dat kan ik ook. En van de 0,1% die iets moois kan maken, denkt 99% te weinig praktisch om het om te zetten in een succesvol product. En dan heb je natuurlijk nog de grenzeloze jaloezie en tegenwerking die mensen met verbeeldingskracht moeten overwinnen, van degenen die alleen maar zo hoog mogelijk op de apenrots willen klimmen en meer getalenteerden als hun grootste vijand zien en hun eigen minder fraaie talenten aanwenden.

Als Steven Jobs niet zo'n doordouwer was had hij al lang de bijl er bij neergegooid. Maar gelukkig is hij wel zo en daarom wordt de wereld verblijd met nieuwe schitterende producten. Die nog steeds door jaloerse mensen met veel gesnuif worden ontvangen. Maar kijk eens wat die mensen zelf kunnen op dat gebied? Nog geen deuk in een pak boter kunnen ze schoppen. Daarom nemen ze liever de rol van criticus aan, de rol van de geboren luilak die zelf niets creert en daarom ook geen notie heeft wat er bij komt kijken.

[Reactie gewijzigd door degener op 2 juni 2010 11:08]

Ja inderdaad dit is precies wat iedereen zoekt hier kun je ook een boek op lezen en een filmpje op kijken en voor 75 dollar/euro *who cares*
kun je je hele famillie zon ding geven \

en laten we nou eerlijk zijn dit doet alles wat je wilt. met android!

laten we laptops doen waar voor we ze gebruiken
en dit ding http://webwereld.nl/video...an-75-dollar--video-.html

voor lees werk. hij mag dan voor kinnderen zijn bedoeld maar ik zou er best 1 willen
http://www.allpmp.com/goods.php?id=38
Honkong webshop...Mijne komt als het goed is over 1 uurtje volgens DHL (A)
+- 200 euro (250 dollar inc verzending), heb zelf de V5 gehad die was maar 144 euro inc verzending... Moet je kopen via ebay (http://cgi.ebay.nl/Smartq-V7-HDMID-/300427718245 = 182.50 inc verz. echt een koopje)...
Ik heb nog nooit een e-reader in het wild gespot, hier wel iemand? :o
Ik heb er een, mijn vrouw heeft er een. Een 3-tal collega's hebben er een en een er van heeft een vrouw met een reader. Verder zijn er op het werk van mijn vrouw nog een paar. In de kennissenkring zijn er ook nog 2. In mijn directe omgeving dus al een stuk of 10.

Het hangt heel erg af in wat voor soort 'wereld' je leeft of je er veel ziet. Als ik van mezelf zou moeten uitgaan dan is 50000 verkochte exemplaren zelfs erg weinig. Maar hou er rekening mee dat het alleen over de laatste 8 maanden gaat. Ik heb er al bijna 3 jaar een.
Of ze DRM formaten ondersteunen interesseert me niet, ik schaf pas dat soort bestanden aan op het moment dat ik ze zelf eenvoudig kan omzetten.
Dan kan je er een met onmiddelijke ingan aanschaffen. DRM is allang iets wat niet meer van belang is. Alles is naaar alles om te zetten in 30 seconden. Het enige wat je niet wil is PDF omdat dat een fixed format is

[Reactie gewijzigd door Ortep op 2 juni 2010 08:58]

Mja, maar de andere formaten dan? De van html afgeleide formaten zijn leuk voor platte tekst, maar als je een tekst met veel formules wilt lezen is het vrij lastig tenzij je TeX source hebt die je kunt omzetten waarbij de formules als plaatjes getoond worden. En voor strips is kleur zowiezo nodig.
Daarom is er nu ook de vraag naar epub2.1
Ik heb nog nooit een e-reader in het wild gespot, hier wel iemand?!

Ik heb ze wel gespot, maar ik heb nog niemand kunnen betrappen op het gebruik ervan. En dat is vreemd, aangezien ik zelfs bij een uitgeverijbedrijf zit.
Je zal een ereader eerder spotten tijdens lange commutes. Bij een longhaul vlucht zal je er zeker wel een paar zien.
Ik heb nog nooit een e-reader in het wild gespot, hier wel iemand?
Hoeveel mensen zie je "in het wild" met een leesboek?
Als je de gemiddelde trein in stapt zie je normaal gesproken best wel een paar mensen met een boek. Een E-reader is veel zeldzamer..

Als je met in het wild de bush bush van australië bedoelt, tja dan zullen mensen met een boek vast zeldzamer zijn, maar dat is even goed waar voor e-readers... :Y)
11 euro vind ik nogal een pittige prijs voor een 'digitaal boek'. Zeker als de gemiddelde prijs van een fysiek boek maar 2 euro hoger ligt.
De helft van de prijs van het fysieke boek lijkt mij dan ook meer dan genoeg.
De boekenuitgevers zijn bezig dezelfde fouten te maken als de muziekuitgevers: te duur en te restrictieve DRM. Ik voorspel ze dan ook hetzelfde lot: uiteindelijk zal men gaan inzien dat je in deze tijd geen uitgever nodig hebt om een boek uit te geven. Je hoeft als schrijver die digitaal uitgeeft niet te investeren in boeken die mogelijk nooit verkocht gaan worden, en infrastructuur als proeflezers en correctoren zijn ook buiten uitgeverijen in te huren.

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 2 juni 2010 09:18]

Je hoeft als schrijver die digitaal uitgeft niet te investeren in boeken die mogelijk nooit verkocht gaan worden, en infrastructuur als proeflezers en correctoren zijn ook buiten uitgeverijen in te huren.
Je moet wel in de gaten houden dat dat juist geld gaat kosten voor de auteur - en die hebben meestal niet al te veel geld. Bij een uitgeverij stuur je gewoon je manuscript op, en als alles goed gaat krijg je van de uitgeverij proeflezers en correctoren en proefdrukken en de marketing, etc.

Dus ja. De rijkere auteurs (of would-be auteurs) zullen misschien hier en daar een ebook publiceren, maar de uitgeverijen zijn nog lang niet dood.
Daar wordt nu een stokje voor gestoken. Beginnende/vrije auteurs kunnen hun boeken nu zelf aanbieden op iBooks.
En zie daar, het begin van het einde voor conservatieve publishers.
Dat wordt ook al met regelmaat gedaan. Er zijn schrijvers die hun boeken gratis aanbieden en zeggen: Betaal maar wat je wilt. Ik ken er een paar en ze zeggen dat ze op deze manier even veel of zelfs meer geld krijgen dat via de uitgever.
Fysieke boeken gaan nog niet verloren. Daarnaast bied een uitgever ook andere voordelen. Zo zorgen zij onder meer voor de promotie die toch ook niet gratis is.

Natuurlijk bied eigen digitale distributie voordelen voor beginnende schrijvers. Maar uiteindelijk zal het net zo zijn als in de muziekwereld. Gevestigde waarden zullen bij uitgevers blijven gewoon omdat men daar vele zekerheden heeft en ze zich minder zorgen moeten maken om alles wat er bij komt kijken.
ik koop mijn boeken ook meestal in de amerikaanse sony estore. Daar zijn ze idd de helft of zelfs 1/4 van de prijs van een fysiek boek.

Overigens vind ik dat de iPad niet onder de ereaders mag worden geschaard, maar denk dat we er niet aan ontkomen.
Ach in de volksmond zal de iPad zeker ook als e-reader gezien worden, echter is het er geen, wel te gebruiken als, maargoed als de iPad het is is elke tablet/mid/mp4-speler en smartphone het ook ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 juni 2010 09:49]

Ik zou zeggen, leg al die apparaten eens naast elkaar en kies dan welke je als e-reader zou willen. Geen van die apparaten heeft een dergelijk mooi scherm als de iPad, dus ik weet het wel. Of je vervolgens een e-reader of een iPad prefereert is erg persoonlijk, ik hou niet van het glossy gebeuren van de iPad, maar ik wil ook niet een paar hondert Euro uitgeven aan een e-reader waar ik verder nauwelijks iets mee kan.
Ik zou zeggen, leg al die apparaten eens naast elkaar en kies dan welke je als e-reader zou willen. Geen van die apparaten heeft een dergelijk mooi scherm als de iPad, dus ik weet het wel.

Sorry maar daar ben ik het echt niet mee eens. Het I-pad scherm is te helder en erg vermoeiend om van de lezen, de batterij van de meeste e-readers gaan 10x tot 20x langer mee dan een ipad en de ipad is maar liefst 7x zwaarder dan een e-reader.

het feit dat de ipad mooie kleurenplaatjes kan laten zien maakt het nog geen handige e-reader. Als je echt intensief gebruik maakt van readers weet je dat een ipad echt geen alternatief is
Je hebt al met de ipad gelezen? Op de hoogste brightness kan ie je ogen er uit branden. Maar gelukkig heeft apple auto-brightness bedacht.

kmf in 'nieuws: GfK: 50.000 e-readers verkocht in Nederland'

[Reactie gewijzigd door kmf op 2 juni 2010 11:01]

Nee want ik hoef geen e-reader, ik lees enkel websites en dat gaat perfect op me mobiel/tablet maargoed daar gaat het helemaal niet om...

Mijn punt is gewoon dat dat dus allemaal geen e-readers zijn (of allemaal wel) ;) In hoeverre de ene beter is als de andere maakt mij (en voor deze discussie) allemaal vrij weinig uit ;) Een tractor is namelijk ook geen auto ook al kan je hem prima als auto gebruiken (zolang je niet op de snelweg gaat rijden)... Vertaald: Een iPad is geen e-reader, maar je kan hem er vast prima voor gebruiken ;)

Volgens EN wiki is een e-ink scherm dan ook een vereiste voor een ereader ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 juni 2010 10:38]

Inderdaad, zeker omdat je ook een risico neemt. Je kan er niet zeker van zijn dat jouw ebook, met z'n eigen DRM ook in de toekomst te lezen is op andere apparaten.

(Gelukkig kon ik m'n sony ebooks van DRM strippen zodat ik het ook kan lezen op m'n ipad. )

Over de prijzen, this is what steve just said
7:04PM Walt: But didn't your system drive prices of books upward? Isn't that opposite of what you just said?

7:04PM Steve: I think people are willing to pay for content. I believe it for music and video, and I believe it for the media.

7:03PM Steve: I can tell you as one of the largest sellers of content on the internet to date -- price it aggressively and go for volume. That has worked for us. I'm trying to get the press to do the same thing. They need to do it differently than they do it for print.
En ik ben er wel mee eens. Zet het op 1 dollar, en veel mensen die het normaal ook niet zullen kopen, gaan toch een kijkje nemen.
Ik heb een paar magazine-abbo's afgesloten via zinio omdat de prijs per publicatie dan lachwekkend laag is. (70 cent voor een maandblad? ik koop daar niet eens flesje cola voor)
11 euro is volgens mij ook overdreven. Als ik een bezoekje breng aan het Boekenfestijn kom ik terug met een boek aan de helft van die prijs EN dan heb ik ook een echt boek.
5 euro per boek lijkt me meer in de juiste richting. De daling van prijs zal wel gecompenseerd worden in het feit dat mensen meer boeken gaan kopen.
Ik mag toch hopen dat de iPad op zich niet meegeteld word, de iPad is geen e-reader. Je kan er wel boeken op lezen, maar dat kan je op elke pc, laptop of tablet.
kwestie van definitie. ereader=electrische contentlezer

Dus ja, een pc laptop of tablet zal je ook ereader mogen nomen volgens de definitie. Maar geen marketeer zal dom genoeg zijn om hun producten zo aan te prijzen. Anders hadden sony en amazon en zo hun readers ook kunnen marketen als een platte mp3-speler...

(ik ben er pertinent tegen om de term gelijk te stellen aan techniek. "geen eink=geen ereader" is zo'n foute argument)
Een e-reader is voor mij een apparaat waar je op een comfortable manier een boek op kunt lezen, spijtig genoeg heb je daar vandaag de dag een e-ink systeem voor nodig. LCD is echt niet geschikt om een uurtje of 2 een roman op te lezen.
Tja, het zal wel weer een persoonlijkemeningdebat worden. Maar ik heb al een stuk of 5 boeken en een gig of 5 aan comics op de ipad uitgelezen.
Mijn langste leessessie was iets van 5 uur. En ik heb er totaal geen problemen mee.

Op mijn laptop was het wel wat anders geweest, maar die heeft sidelighting en PN-scherm. De ips-scherm en backlighting van een ipad geeft een heel wat andere ervaring.
Kwestie van de auto-brightness z'n werk te laten doen.

En ik weet dat er mensen zijn die gebruik maken van de "negative-trick" van de ipad om te lezen in het donker. (3x klikken op de home button, en het scherm wordt negatief. Wit op zwarte achtergrond)
Ik heb hele boeken gelezen op een beeldscherm, geen problemen mee. Het zou wel prettig geweest zijn als ik er ook mee in de bank kon gaan hangen of in bed, en dan is een laptop niet echt handig en zou ik liever een tablet gehad hebben.

Het felle-zon argument vind ik niet zo relevant; een papieren boek vind ik in de felle zon ook niet prettig te lezen. Zeker niet als het papier wat glimt zoals bij veel tijdschriften.
Dus als iemand tekst op me rug schrijft mag ik mezelf ook boek noemen? Tuurlijk zitten er voorwaarden aan een echte e-reader, en een e-ink scherm is daar naar mijn mening toch wel onderdeel van tenzij er betere en rustigere technieken zijn die vergelijkbaar zijn eigenlijk alles zonder backlite afhankelijk te zijn beelden kan wisselen en geen stroom gebruikt als je niks doet.

Edit: heb speciaal voor KMF een deel dik ggedrukt gemaakt ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 juni 2010 10:29]

technologie mag nooit een voorwaarde zijn voor een definitie. Dus als eink vervangen wordt door een andere technologie, dan mogen die nieuwe apparaten geen ereaders meer genoemd worden? Of als er lichtgevend eink komt, mag het ook geen ereader genoemd worden?

Definitie van een boek is nog steeds iets van "letters op gebonden papier"
Definitie van ereader is "apparaat om digitale teksten te lezen"

Het zijn gewoon algemene definities. Als mensen ereaders eink-readers noemen, dan is het natuurlijk heel wat anders.
Je bedoelt dat die definities door jouw beslist worden, dat zijn geen algemene definities?

Omdat de NL wiki nogal karig is de EN versie erbij gepakt en wat staat er in de 1ste regel/allinea:
An e-book reader, also called an e-book device or e-reader, is an electronic device that is designed primarily for the purpose of reading digital books and periodicals and uses e-ink technology to display content to readers.

edit: ik begreep dus wel dat me rug nooit een boek kan zijn, net als dat de ipad met het huidige scherm (net al andere tablets) dus geen echte ereader is, maar het gaat toch niet om het titel/benaming, als jij er prettig op leest dan moet je dat vooral niet laten omdat het eigenlijk geen ereader is :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 juni 2010 10:39]

Nee, ik bedoel dat er geen eenduidige afspraken zijn over de definities. Wiki is ook maar aan te passen naar wens.

Wat wel duidelijk gemaakt moet worden is dat technologie nooit een voorwaarde moet zijn voor een algemene naam als ereader, want dat zal alles alleen verwarrender maken.

Want wat staat nou een stukje verder in dezelfde alinea
Personal Digital Assistant (PDA) capable of displaying text on a screen is also capable of being an e-book reader, but without the advantages of an electronic ink display.
Oh... dus de eerste definitie heeft uitzonderingen... hmmm...

En zelfs de definitie ereader is ook verwarrend, want dat is ook een productnaam. http://wiki.mobileread.com/wiki/EReader

Vervelend he? Vandaar dat mobileread (those who actually cares) liever over ebookreaders heeft: http://wiki.mobileread.com/wiki/E-book_devices

(zal leuk zijn als HP, die palm heeft overgekocht, iedereen die hun apparaat ereader noemt gaat aanklagen)

[Reactie gewijzigd door kmf op 2 juni 2010 10:55]

Ook al wordt hij wel meegeteld, de verkoopaantallen van de iPad in Nederland bedragen toch 0.

Denk alleen wel dat als de iPad aanslaat (en dat zou ook wel), mensen het minder vreemd vinden om met zoiets rond te gaan lopen. Of het dan een iPad is of een e-reader maakt niet zoveel meer uit. Met die insteek zorgt de iPad wel voor een grotere verkoop van e-readers, zonder dat het zelf mee word geteld.
Als je de (eigen) import meeneemt, is deze zeker niet 0...
De verkopen bedragen op dit moment 0, maar gaan zeer snel omhoog gaan na de introductie.
De gemiddelde prijs van een e-book ligt op 11 euro, wat twee euro goedkoper zou zijn dan wat gemiddeld voor een fysiek boek moet worden betaald.
IMO is dit een belachelijke prijs. Om de volgende redenen.
1) De uitgever hoeft hier geen voorraad van te hebben. Dus geen magazijn kosten.
2) Tussenhandel is niet meer nodig dus die kosten bespaar je.

Dan van de kant van de klant.
Op de meeste ebooks zit DRM daardoor ben je beperkt t.o.v. een papieren boek.
1) Je kunt het niet uitlenen aan bijvoorbeeld een gezinslid zonder dat je je hele eReader uitleent.
2) Je kunt het boek niet meer verkopen via de tweedehands markt.

Dadelijk krijg je waarschijnlijk weer uitgevers die zeuren dat er veel gekopieerd wordt en dat ze inkomsten missen. IMO is dit dan puur eigen schuld.

Zorg als uitgever dat de prijs een stuk reëler wordt en mogelijk of zonder DRM of compensatie voor de beperkingen van DRM door een lagere prijs.
Ebooks worden meestal niet direct van een uitgever gekocht maar dat verloopt nog steeds via tussenhandel (Amazon, B&N etc.) en die winkels maken ook kosten voor opslag, distributie en administratie. Ik kan me echter wel voorstellen dat deze distributiewijze goedkoper is.

Overigens hoop ik niet dat auteurs hun boeken allemaal in eigen beheer via hun eigen site gaan uitbrengen, ik heb toch liever een centrale downloadwinkel. Bovendien vrees ik dat ze dan gaan besparen op zaken als proeflezen en redigeren, waardoor de kwaliteit er ook niet op vooruit gaat.
Hoezo opslag? Slaan ze 100.000 dezelfde boeken van een bekende auteur als aparte bestanden op op hun server soms? Trouwens, dat zou nog steeds haast niks kosten, zo groot zin die bestanden niet.

Er zijn trouwens ook auteurs die oudere werken ter download aanbieden. Maar dat moet dan wel mogen van je contracten met de uitgevers, die hanteren vaak dezelfde wurgconracten als muziekuitgevers (ooit meegemaakt dat een wetenschapper z'n eigen artikel niet mocht uitdelen op een conferentie omdat het ook gepubliceerd werd. Geen wonder dat http://arxiv.org/ zo populair is).

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 2 juni 2010 13:33]

Bovendien vrees ik dat ze dan gaan besparen op zaken als proeflezen en redigeren, waardoor de kwaliteit er ook niet op vooruit gaat.
Dat gaat ook anders, ik heb daar zelf ook wel aan meegewerkt.

De schrijver biedt zijn boek V 1,0 aan, de eerste mensen die het lezen vinden fouten en geven het door, sosm al in aangepaste electronische vorm. De schrijver brengt versie 1.1 uit na 3 dagen voor je 2 weken verder bent is hte door 10tallen mensen gecorrigeerd en ben je op versie 2.0. Zie het maar als een soort Open Source proeflezen
Aan de andere kant zit in Nederland op ebooks 19% BTW en op papieren boeken 6%. DRM is te kraken al moeten er nog wat simpel te bedienen tooltjes verschijnen om dat wat algemener te maken.
Aan de andere kant zit in Nederland op ebooks 19% BTW en op papieren boeken 6%.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Maar aan de andere kant als je een boek in de VS koopt zit er geen of heel weinig "BTW" op (afhankelijk van de staat). Bij aanschaf uit Hong Kong zit er ook geen "BTW" op zo zullen er waarschijnlijk nog meer landen zijn waar dit het geval is.
DRM is te kraken al moeten er nog wat simpel te bedienen tooltjes verschijnen om dat wat algemener te maken.
Het kraken van een beveiliging is illegaal in Nederland.

Als ik voor een product betaal wil ik dat of de prijs zo laag is dat ik DRM voor lief meen. Of dat er geen DRM op zit, wat mijn voorkeur is.
Het kraken van een beveiliging is illegaal in Nederland.
Dat interesseert me niks.

Als ik ergens voor betaal wil ik (uiteindelijk) een versie zonder DRM. Anders is elke prijs boven de € 0,00 me te hoog. Het risico dat ik het boek anders kwijt ben doordat de reader crasht of omdat de uitgever het voor gezien houdt is me anders te groot.
Geef gewoon alle studenten de keuze om studieboeken allemaal op een ereader te aanschaffen,
prijs 20% omlaag omdat er dan geen 2de hands boeken meer zijn en uiteindelijk voor dezelfde prijs uitkomen maar wel handzaam al je boeken altijd bij je hebben, en je kunt ook nog eens in je boek aantekeningen maken, wat wil je nog meer ?
Ik zou het veel beter vinden als dictaten elektronisch te downloaden waren via de universiteit. Veel docenten maken hun dictaten trouwens al elektronisch beschikbaar zie ik.

Wat betreft boeken, ik ben laatst eens gaan zoeken: alle studieboeken die ik gebruikt heb waren op TPB en/of eMule te vinden, vaak in een nieuwere druk. Zelfs boeken die onderhand al vervangen zijn door computerprogramma's zoals Abramowitz en Stegun (wie gebruikt dat nou nog om formules in op te zoeken terwijl Maple en Mathematica dat veel sneller voor je doen?)

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 2 juni 2010 13:35]

wat wil je nog meer
Een subscription model waarbij je elke keer de nieuwe updates kan binnenhalen, ipv elk blok weer 50 euro uit te geven voor een nieuwe druk.
Dan moet je dat eens vergelijken met hoeveel mensen je ziet lezen in het wild
Er zit wel een kans dat ik tussen die 250.000 mensen ga zitten. Computerscherm lezen is toch niet het van het.
Ik vind mijn eReader anders prima leesbaar. eInk is dan ook niet een gewoon computerscherm.
Ik begrijp die prijzen inderdaad ook niet. Hetzelfde met digitale muziek en video. Vooral voor wat ouder materiaal betaal je soms voor een fysiek CDtje of DVDtje minder dan voor een legale download.
Mijn vrouw hebben er allebei één, zij leest heel veel en ervaart de ereader als zeer prettig. Vooral het lage gewicht (160 gram) vindt zij ideaal.
Minpuntje is inderdaad de hoge prijs van een ebook en uitlenen van boeken gaat nu ook niet meer, in onze vriendenkring heeft namelijk niemand (nog) een ereader.
De prijs van een ereader is zeer variabel, ik heb zelf de mijne voor 99,- gekocht bij de bekende MM (wel een aanbieding 8-) ), omdat ik niet zoveel lees was voor mij dit een acceptabele prijs.
Ik denk dat voor maximaal 100 euro meer mensen de stap zullen nemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True