Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Barnes & Noble heeft zijn e-reader Nook door middel van een firmware-update voorzien van een eenvoudige webbrowser. Ook zijn twee games aan de e-reader toegevoegd en kunnen in boekwinkels gratis e-books worden gelezen.

Barnes & Noble Nook logoDe nieuwe browser op de Nook toont webpagina's op het monochrome 6"-e-paper van de Nook, terwijl url's via het onderliggende 3,5"-touchscreen-lcd moeten worden ingevoerd of aangeklikt. Java en flash zijn vanwege de beperkingen van e-paper-displays niet beschikbaar in het op Android draaiende apparaat.

Met de 1.3 firmware kunnen Nook-gebruikers ook twee games op de e-reader spelen: sudoku en schaken. Beide games lenen zich voor de traag verversende e-ink-displays. Bij het schaken zijn drie spelniveaus in te stellen. Barnes & Noble hebben de Nook ook voorzien van de mogelijkheid om via de wifi-netwerken in de boekwinkels van het moederbedrijf gratis e-books te lezen. Deze toegang is echter slechts één uur per dag geldig. Verder zou de nieuwe firmware het omslaan van een pagina in een e-book sneller uitvoeren.

Nook e-reader firmware 1.3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Ben erg benieuwd wanneer deze te koop is in Europa, deze wil ik wel kopen hij ziet er goed uit.

Dat weet ik, dan nog vind ik het een mooi ding.

[Reactie gewijzigd door Pierre op 26 april 2010 10:05]

De nook zal in zijn huidige vorm niet snel uitgebracht worden in Europa.
Barnes & Nobles is ook niet actief hier.

Zelf heb ik een Nook geimporteerd via Usunlocked. (in december 2009 al)
Werkt hier perfect! en zeker met de nieuwe 1.3 firmware een pareltje van een e-reader. :)
Dit weekend heb ik trouwens ook uren zitten lezen in de vlakke zon zonder eye strain en op perfect leesbaar scherm. Dit is niet mogelijk zonder e-inkt

Er zijn een paar zaken die niet werken zoals bv de ingebouwde gsm module of de functionaliteit van B&N (reading in store, lending books, buy book directly on device ...)
Maar eigenlijk mis je dit niet, als je dat wil kan je connecteren via gelijk welk WIFI netwerk. Je boeken krijg je erop via je computer, usb en Calibre. Opladen gebeurt via usb en gelijk welke usb to stopcontact adapter, zelf gebruik ik deze van apple.

Als je boeken wilt aankopen van Barnes & Nobles zelf moet je wel wat meer toeren uithalen. Als er interesse voor is, wil ik wel het een en ander eens verzamelen in een review.
Kan je met een browser erop dan gewoon hele website's op een sd zetten en dan vrolijk offline surfen?
Neen dat kan niet; ik had het over de boeken: deze zet je via je pc rechtstreeks op je Nook. Of als je dat wilt op een microsd, maar de 1 gb die nog vrij is, is in e-book normen *gigantisch*

Browsen kan gewoon rechtstreeks op het apparaat via wifi.
De browser is trouwens in de eerste plaats bedoeld om te kunnen aanmelden op beveiligde hot-spots. Gewoon surfen lukt wel maar...
Volgens mij kun je lang wachten, aangezien de Nook van Barnes & Noble is, en dat bedrijf opereert niet buiten Amerika. Ik geloof ook dat hij gsm-banden gebruikt die in Europa niet gebruikt worden.

Of heb ik iets gemist?
Hij werkt wel degelijk op de GSM-banden in Europa. Hij kan het niet standaard omdat het niet in de software staat maar via nookdevs.com en wat softwaregesleutel kun je hem op quasi elk 3G-netwerk werkend krijgen. Persoonlijk heb ik het me nog niet beklaagd dat ik deze gekocht heb. Het is echt een prachtige e-reader en een echt boek zal hij nooit vervangen. Nederlandstalige e-books zijn ook even duur als de papieren versies maar ik lees toch hoofdzakelijk mijn boeken in het Engels en die zijn echt veel goedkoper
wel mooi, zo'n ebook die nu meer kan doen.
ben wel benieuwd hoe het intypen van een url moet gaan aangezien de verversingstijd niet echt snel is.

en wat te bedenken van video's of zou de browser slechts het eerste frame tonen?

Ik denk dat als je een browsing tablet wilt hebben je beter iets gespecificeerder kan kopen(ipad/clone ervan) dan dit.
helemaal mooi zou nattuurlijk zijn wanneer er tablets komen(of al zijn) met e-ink EN een gewoon scherm waardoor e-rading makkelijk en lang kan, en de browsing experience niet achteruit gaat.
Het is inderdaad een touchscreen, waar je gewoon een toetsenbord op kunt laten zien (voor zoeken in de boekenwinkel of bij het registreren van je Nook): http://cache.gawker.com/a...2009/12/nook_keyboard.jpg. Het touchscreen is een stuk sneller dan het e-paper, dus dit gaat best aardig (verwacht niet te veel snelheid op deze hardware).

[Reactie gewijzigd door Plymp op 26 april 2010 09:51]

terwijl url's via het onderliggende 3,5"-touchscreen-lcd moeten worden ingevoerd of aangeklikt.
Volgens mij is dat onderliggende touchscreen dus geen e-paper :)

[Reactie gewijzigd door latislos op 26 april 2010 09:28]

Ik heb persoonlijk nooit iets gezien in deze eBook readers (Nook, Kindle, Sony e.d.). Ze zijn zeer beperkt in hun kunnen, zijn (in mijn ogen) buitensporig duur voor wat je ermee kunt, en met de komst van de iPad vrees ik voor de (duur van de) support op deze devices. En eInk vs backlit-display: veel mensen geven de voorkeur aan eInk omdat lezen van een scherm 'niet fijn zou zijn'... Vaak zitten diezelfde mensen 8 uur per dag achter een scherm en daar hoor je ze ook niet over klagen.
Ben benieuwd hoe de markt zich gaat vormen in dit segement.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 26 april 2010 09:18]

En eInk vs backlit-display: veel mensen geven de voorkeur aan eInk omdat lezen van een scherm 'niet fijn zou zijn'... Vaak zitten diezelfde mensen 8 uur per dag achter een scherm en daar hoor je ze ook niet over klagen.
Er is een enorm verschil tussen een uur lang geconcentreerd veel letters tot je nemen (Lezen) en acht uur lang heen en weer klikken tussen schermen. Emailtje maken, filmpje kijken vensters heen en weer schuiven, telefoon gebruiken iets opzoeken, soms iets opschrijven op een papiertje.
En een groot deel van de mensen kijkt niet eens naar zijn/haar scherm als ze zitten te typen. Maar ze kijken naar het toetsenbord of als ze goed 10 vingerig zijn dan kijken ze vaak naar een tekst op een papiertje die ze 'bewerken'

Dat het toevallig alletwee voor een groot deel met je ogen gebeurt wil niet zeggen dat het ook dezelfde ervaring is of dat het op dezelfde manier moet.

Als ik ga wandelen doe ik dat met mijn benen. En als ik ga zwemmen hangt dat ook voor een groot deel van het gebruik van mijn benen af. Maar om de een of andere reden kies ik daar (meestal) andere kleding bij. Alhoewel ik prima kan lopen in mijn zwembroek en ik ook kan zwemmen in een jeans.

Ik moet er niet aan denken om met een lichtgevend scherm te lezen. Nog afgezien van het feit dat die dingen het in de felle zon helemaal niet doen. Ik heb het afgelopen weekend in de tuin zitten lezen en dat was me met mijn laptop of mijn tablet niet gelukt.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 26 april 2010 09:35]

Ik klaag niet over een backlight scherm omdat er geen alternatief is. Dus ik zit 8 uur per dag op mijn werk tegen een mini-zon aan te kijken...

Maar ik zou dus never nooit niet op een backlight een boek gaan zitten lezen(iPad of wat dan ook). eBooks zijn perfect voor het lezen!

Dat ze erg duur zijn ben ik met je eens, daarom heb ik er nog geen 1 ook al wil ik er wel heel graag 1. Ik doe het nog even met een stukje boom in mijn handen!
Heb een week geleden een Nook gekocht (je moet iets als je door een vulkaan niet naar huis kunt ;) ) en tot nu toe vind ik dat e-paper geweldig lezen. Heb hiervoor wel eens boeken op een laptop of iphone gelezen, maar dat e-paper vind ik persoonlijk veel prettiger (hou ik ook langer vol).

Er waren trouwens al alternatieve firmwares met een browser (lang leve Android!) beschikbaar, maar garantie behouden lijkt me wel lekker.
Heb hier van de week ook al eens naar gekeken (nu.nl was iets (!) sneller met berichtgeving). Mooi ding en voor $230,- (die richting) is het niet ondenkbaar dat ik er eentje hier naar toe laat komen.
Ik heb al zat e-books, en hoe fijn m'n Vaio ook is, een enkel scherm, in de hand, leest toch qua gemak echt wel fijner, en dan heb ik het niet over eInk t.o.v. lcd.
Ben inderdaad erg benieuwd naar het downen en kopen van ebooks op dat apparaat.
De Nook lijkt me een stuk interessanter dan bijvoorbeeld de Kindle, maar geen idee hoe het zit met het importeren/kopen van content...
* Vunzz mompelt iets over appels en peren en first posts.
Zegt een apple fanboy..
Ik hoop dat de e-readers ooit de boomvretende boeken gaan vervangen! Persoonlijk lees ik liever digitaal dan een boek..
Mee eens.

Maar als ik een iPad, Nook, Kindle of whatever koop, zit ik vaak vast aan bepaalde electronische boekhandels, met hun eigen drm.

De prijs van de hardware en de boeken kan ik me overheen zetten, maar niemand kan mij garanderen dat mijn kleinkinderen straks nog mijn boeken kunnen lezen.

Straks gaat je Kindle stuk, en maakt Amazon geen nieuwe meer. Weg boeken, weg investering.

Ik wil best electronisch lezen, maar niet met drm. Bij muziek en films vind ik het tot daar aan toe, maar boeken gaat me te ver.

@killemov: inderdaad, maar pdf's zuigen als ebook-formaat, omdat reformatting (door in/uitzoomen, of verschillende resoluties van verschillende readers) lastig is. En dan nog zijn er, zoals vanaalten zegt, weinig tot geen uitgevers van ebooks in drm-vrij formaat. Het kan natuurlijk ook minder legaal, maar ik heb geen bezwaar tegen betalen voor boeken die ik lees.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 26 april 2010 10:21]

Deze nook toont ook pdf-bestanden dus daarmee is een groot deel van je bezwaar al opgelost.
Nee: de meeste gangbare boeken worden voor zover ik weet niet in PDF gedistribueerd, maar in een of ander DRM-beveiligd formaat. En er zijn vast geen legale tools om een DRM-beveiligd e-book naar PDF om te zetten...
Hij ondersteunt ook PDB en EPUB (beide zowel met als zonder DRM) en dat zijn wat gangbaardere formats voor e-books.
Idd, de meeste winkels bieden gewoon boeken te koop aan in het Epub-formaat en die boeken werken perfect op de Nook.
Je zou toch gewoon te tekst even naar een word documentje kunnen kopieëren als backup, of mag je ook geen tekst selecteren bij die DRM dingen?
De iPad kan anders gewoon overweg met drm vrije ePub boeken.
Boomvretende boeken.
Produktie van electronica is natuurlijk ook niet goed voor het mileu. Produktie, supplychain etc, dat kost allemaal energie. Ok, niet op dezelfde manier mileubelastend, maar je ruilt het ene kwaad voor het andere in.

Ik voorzie dat die tablets, zoals de iPad, over een jaar of twee een mooi kleuren e-ink scherm hebben, waardoor het een merge van markets kan worden. Tablets met e-reader capaciteiten, dat zou mij ideaal lijken.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 26 april 2010 09:56]

De e-reader zal voor zakelijk gebruik ook een vervanger moeten worden voor het schrijven op 'printjes'. Het is nu soms wel mogelijk om notities te maken maar dat is nog behelpen.

Volgende maand loop ik weer twee congressen af in het buitenland waarbij vooraf heel veel notes worden gestuurd voor de vele presentaties. Om notities te kunnen maken tijdens presentaties zal het merendeel van de notes toch uitgeprint worden zodat ik met een pen korte snelle notities kan maken. Een e-reader werkt nog niet goed genoeg op dat vlak. Als deze functionaliteit goed ontwikkeld is dan schaf ik er direct één aan.
boomvretende boeken ?
De papier industrie doet al jaren aan herplanting en recycling, terwijl de electronica industrie hier nauwelijks iets aan doet.
Trouwens voor boeken worden maar weinig bomen gebruikt, omdat hiervoor meestal houtvrij papier wordt gebruikt, dat gemaakt wordt van o.a.afgedankte kleding.
zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Papier
Maar goed ik heb ook liever een e-reader mee op vakantie dan 10 kg aan boeken.

[Reactie gewijzigd door Thav881 op 26 april 2010 10:18]

Ik hoop dat de e-readers ooit de boomvretende boeken gaan vervangen!
Papier dat gebruikt wordt voor boeken bestaat bijna uitsluitend uit bomen die sowieso gekapt moeten worden om het bos te onderhouden. Papier zorgt echt niet voor een significant verschil in het aantal bomen.
Verder wordt er heel veel gereclycleerd materiaal gebruikt in papier waar zelfs geen bomen meer komen bij kijken.
Ik hoop persoonlijk dat die boomvretende boeken nooit weg gaan. Ik zou voor geen goud al mijn studieboeken alleen digitaal hebben. Snel bladeren, een paar pagina's half open naast elkaar en gewoon het het gevoel van een boek krijg je nooit met eReaders of digitale bestandjes. Daarnaast vind ik een boekenkast ook nog eens een mooie opvulling van mijn studentenkamer.