Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Barnes & Noble heeft naar het schijnt stilletjes een nieuwe hardwareversie van de Nook-e-reader uitgebracht, waardoor het rooten van de Nook niet meer mogelijk is. Het nieuwe model is te herkennen aan het serienummer dat begint met '1003'.

Nookdevs, een groep die zich bezig houdt met het hacken van de e-reader, maakte melding van de nieuwe hardwareversie in een tweet en ook op de Nookdevs-site wordt voor de nieuwe versie gewaarschuwd. De nieuwe Nook draait op firmwareversie 1.4.1 die nog niet officieel is uitgebracht.

Pogingen om de nieuwe Nook-versie te rooten zouden resulteren in een niet werkend apparaat: als getracht wordt om, als onderdeel van de softroot-procedure van Nookdevs, de originele 1.0.0-Nook-firmware te installeren, dan is het apparaat daarna niet meer tot leven te wekken. Nookdevs heeft nog geen oplossing om softrooten mogelijk te maken op de nieuwe versie. Door de Nook te rooten kunnen er andere applicaties op geïnstalleerd worden.

Het is niet bekend om welk model het gaat bij de gewijzigde Nook-hardware. Barnes & Noble kondigde recent een prijsverlaging aan voor zijn Nook met 3g en wifi, terwijl de goedkopere Nook met alleen wifi nieuw werd aangekondigd. Vorige maand ontdekte The Digital Reader documenten op de Amerikaanse FCC-site over een nieuwe Nook die met een andere 3g-chip was uitgerust.

Nook nieuwe hardwareversie

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Apart, Hoe kan het nou zijn dat door het flashen van andere firmware het apparaat op geen enkele manier meer aan te krijgen is. Kennelijk ook niet in een soort 'recovery' modus waar je de juiste firmware weer terug kunt zetten.
Hoe kan het nou zijn dat door het flashen van andere firmware het apparaat op geen enkele manier meer aan te krijgen is.
Binnen het apparaat wordt waarschijnlijk gebruik gemaakt van twee losse onderdelen: de 'firmware' (kernel plus libs,UI enzovoorts) en de bootstrapper (in de bootsector) die ervoor zorgt dat de firmware geladen wordt. Als ze de bootstrapper een update hebben gegeven die een verificatie doet op de 'firmware' die op het apparaat is geflashed (bijvoorbeeld door het checken van een 'magic number' die in eerdere versies ontbreekt) kan de bootstrapper vervolgens besluiten om een image wel of niet te laden.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 16 augustus 2010 09:54]

Bootsector is iets van DOS (dus ook windows en grub) + BIOS. Waarschijnlijk hebben ze een custom bootloader in een ROM of EEPROM, die inderdaad verificatie van de firmware verzorgt.

Dat hoef ook niet perse, het kan zijn dat de nieuwe hardware niet ondersteund wordt door oude firmware, zo simpel kan het zijn.
Kennelijk ook niet in een soort 'recovery' modus waar je de juiste firmware weer terug kunt zetten.
Natuurlijk niet, vrijwel elke fabrikant vind het niet relaxt wanneer je je device gaat rooten en voorzien van "eigen" firmware... Dan gaan ze je toch ook niet helpen wanneer JIJ het verne*kt ;)
Mee eens, maar nog steeds zou een low-low-low-level tooltje aanwezig kunnen zijn om altijd een firmware te kunnen laden, ook voor legitieme doeleinden. Stel dat tijdens het flashen van een legitieme versie iets misgaat, dan heb je ook een probleem.
Het is wel normaal om een recovery te kunnen doen. Anders kunnen zij zelf ook geen firmware repareren of überhaupt erop zetten.
Dus er zal wel iets bestaan.
Flash chip eruit. In een of andere reader/writer hangen die aan een PC hangt. Flash chip herschrijven. Flash chip terug in de reader plaatsen.
Nee. In mobiele apparaten is zo'n chip niet socketed. Dan is het goedkoper voor de fabrikant om het moederbord te vervangen dan de flashchip los te solderen en er een nieuwe in te zetten.

*Ieder* apparaat met een update procedure heeft ook een low level bootloader waarmee je een fout gegane update weer ongedaan kan maken.
Je vergeet dat de nook een microsd gebruikt om een firmware op te bewaren dus waarschijnlijk vervangen ze de microsd chip... en dat duurt niet lang is ook niet duur gezien het maar 2 GB microsd chip is.
Het gaat om een nieuwe hardware revisie met bijbehorende firmware. Kennelijk wordt er door het terugzetten van de oude firmware die niet voor deze versie van de hardware gemaakt was iets overschreven wat van invloed is op het booten van het apparaat. Als je een oude bios op een moederbord flasht, dan wil hij ook nog wel eens niet booten omdat hij niet met de nieuwe CPU's overweg kan.

[Reactie gewijzigd door E-Vix op 16 augustus 2010 09:46]

Dan ben ik gelukkig nog op tijd geweest met het importeren van een nook :) Met de officiele firmware zijn de mogelijkheden buiten de US erg beperkt.
Mwoah, heb al een tijd de oude versie en kan er alles mee wat ik er mee moet doen (heb geen softroot gedaan). Amerikaanse debit card en een billing adres in de US om boeken te kopen en HotSpotShield om een Amerikaans IP adres te hebben tijdens de bestelling van boeken op je pc. IP adres wordt alleen tijdens de bestelling gecontroleerd en ze sturen toch nooit iets naar je billing adres, dus daarna kun je je Nook gewoon via WiFi het boek op laten halen (pas nadat de betaling rond is). 3G werkt niet, maar iedereen heeft WiFi.

[Reactie gewijzigd door Plymp op 16 augustus 2010 10:57]

Al die moeite, netjes betalen en dan heb je nog een illegaal boek... Het probleem is dat B&N de e-boeken niet buiten de US mag verkopen.
Er valt natuurlijk te discussieren of je aankoop buiten de US is gedaan als je het vanaf een US IP adres doet (via VPN weliswaar) :+ .

Anyway, persoonlijk vond ik het netter om toch voor de boeken te betalen i.p.v. ze maar uit nieuwsgroepen te trekken, maar dat is een afweging die je zelf moet maken. Niemand kan zien waar ik was ten tijde van de aankoop (een deel is daadwerkelijk in de US gekocht), dus als border patrol (of B&N als ik in een winkel van ze ben) in mijn Nook wil kijken dan zien ze alleen maar legale e-books die volgens B&N in de US gekocht zijn.

@TMoose hieronder: als je e-books koopt in het juiste format dan kun je die gewoon op je Nook zetten, maar je oorspronkelijke bericht was: "Met de officiele firmware zijn de mogelijkheden buiten de US erg beperkt.". Coverflow voor boeken die niet bij B&N vandaan komen werkt ook in de US niet. Nieuwsfeeds lezen werkt ook in de US niet (je kunt wel de webbrowser gebruiken en daar heb je geen softroot voor nodig). Je oorspronkelijke bericht moet ik dus lezen als: "Met de officiele firmware zijn de mogelijkheden buiten de US erg beperkt."? :+

[Reactie gewijzigd door Plymp op 16 augustus 2010 11:41]

Als ik gewoon via NL winkels of webwinkels e-boeken koop, dan wil ik ze ook kunnen lezen. En dan wil in ze ook in mijn library kunnen zetten, met coverflow. Enals ik dan toch een epaper device heb, dan wil ik daar ook nieuwsfeeds op kunnen lezen. Bijvoorbeeld.
dan neem je geen nook. simpel. genoeg andere e-readers die wel deze functies bevatten!
Eindelijk iemand die het begrijpt!

Dat dit niet veel vaker gezegd wordt snap ik nooit in dit soort discussies:

Iemand wil een open apparaat waar hij of zij zelf alles op kan bepalen, dat wordt ook gewoon aangeboden door verschillende fabrikanten. So far so good.

Maar dan koopt diegene een apparaat van een fabrikant die een gesloten businessmodel bedacht heeft en gaat zeuren dat het niet open is of breekt het ding open en gaat zeuren als de fabrikant daar maatregelen tegen neemt.

Of het nu een nook een iphone of een DS is: koop zo'n ding gewoon niet als het businessmodel van de fabrikant je niet bevalt! Genoeg alternatieven en als genoeg mensen het open alternatief kiezen zullen B&N, apple en nintendo misschien ook wel van gedachten veranderen.
Ik kijk liever naar de daadwerkelijke eigenschappen van het apparaat, dan naar de subset van eigenschappen die de fabrikant mij gunt. Ik koop namelijk het daadwerkelijke apparaat, en als dat betekent dat een softroot mogelijk is, dan behoort dat per definitie tot de mogelijkheden van een apparaat. Ik koopeen reader, ik bekeer me niet tot een bepaald businessmodel.

Verder heb je natuurlijk gelijk dat de consument met zijn uitgaven invloed kan uitoefenen op het beleid van de verkoper.
En in de nieuwe versie is softroot niet een van de mogelijkheden (for the time being). Sim-pel.
@TMoose

ik ben het met je eens, maar niet iedereen heeft de kennis en middelen om dat waar te maken. als ik bijvoorbeeld genoeg kennis had om bijvoorbeeld custom roms te bouwen voor mn samsung spica (geen kitchen meuk, echt zelf vanaf de kernel opbouwen) dan had ik het meteen gedaan. maar dat kan ik niet, dus ga ik op zoek naar een open android mobiel in plaats van bij samsung te zeiken dat ze te langzaam zijn met firmware updates :P

[Reactie gewijzigd door Prototype666 op 17 augustus 2010 22:57]

De nook bevat deze ook, dus neem ik die wel. Neem jij maar een andere.

Daarnaast biedt de nook via android ook de mogelijkheid relatief eenvoudig zelf apps te onwikkelen voor het apparaat. Nog een pluspunt.
Ach,

Men kan het apparaat toch opsturen voor garantie ?
Zolang er geen resten worden gevonden van 3rd party firmware's of software, zal er geen vuiltje aan de lucht zijn.
Mochten ze wel wat oneigelijks vinden, tja, is de kans groot dat je je "brick" weer terugkrijgt met een rekening voor onderzoekskosten... Prijs die je betaalt voor dit spel.
Ik denk dat er maar 1 manier is om je appraat z'n firmware op die manier te verneuken, dat weet de koper en verkoper, dus garantie zal wel een clausule bevatten die verneuken de garantie laat vervallen.
een oudere firmware op plaatsen gaat niet, maar het zou me verbazen dat de nuidige firmware er ook niet opnieuw op gezet kan worden. Dan moet je natuurlijk wel afwachten tot ze deze officieel uitbrengen.
Het schijnt juist niet om de 3G versie maar om de WiFi-only versie te gaan. De 3G versie draait nog een oudere versie van de firmware. De WiFi-only versie met het probleem heeft geen microSD, maar een gesoldeerde chip en een andere WiFi chip (vergeleken met de oudere WiFi-only versie).
Bijv. bij de Bebook Neo / Onyx Boox is het mogelijk de bootstrapper te overschrijven met een firmware update. En als je daar iets verkeerds neerzet, doet-ie echt niks meer, ook niet oude firmware herstellen. Ik weet niet of het probleem met de Noox hetzelfde is, maar dat zou kunnen.

@rbroer: Reken er maar niet op dat je enige kans maakt op gratis reparatie onder garantie.

Maar wat zou je je druk maken. Als je in de gelegenheid bent de Nook zelf uit Amerika te halen of 'm door iemand mee te laten nemen, heb je ook met de beperkingen van de officiele firmware een prima reader die zonder meer de concurrentie aankan met readers die hier 2x zo duur zijn.
De Nook firmware updates bevatten inderdaad een update voor de bootloader. Voor een softroot moet je eerst firmware 1.0.0 installeren en daar zit blijkbaar een bootloader bij die niet werkt op de nieuwe Nook en dan heb je opeens een baksteen (of een dienblad :+ ), waar je verder niks mee kan.
"Ik heb geprobeerd de nieuwste firmware op dit apparaat te zetten, zoals ik dat met al mijn nieuw aangeschafte apparaten doe, en nu doet hij niks meer!".

Dat zou in Nederland gewoon een garantiegeval zijn. VS, tja..

Noch afgezien van het feit dat je om garantie te claimen er eerst weer naar de VS mee terug moet.
[+1 obvious mode]

3 weekjes? En dan zullen ze bij nookdevs er wel een oplossing voor hebben....

[/obvious mode]
Nieuwe versie nook 3g reader maakt rooten onmogelijk moeilijker.
Zo, gefixt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True