Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Het bestuur achter het One Laptop Per Child Project heeft Charles Kane aangesteld als algemeen directeur en coo. De mutatie was noodzakelijk geworden na het vertrek van een aantal vooraanstaande medewerkers.

Charles Kane, voorheen de financiŽle topman van het nonprofit-project, zal zich gaan bezighouden met de dagelijkse zaken. Ook zal hij de onderhandelingen met het bedrijfsleven gaan leiden. Olpc-oprichter Nicholas Negroponte zal zich meer gaan richten op de fondsenwerving en promotie, zo bericht PC World.

De Olpc-organisatie hoopt met het aanstellen van Kane een turbulente periode af te sluiten, zodat het zich weer kan richten op het verbeteren van de teleurstellende verkoop van XO-laptops. Vorige maand vertrok Walter Bender, nadat Negroponte bekend had gemaakt dat de goedkope laptops mogelijk uitsluitend met Windows XP geleverd zullen gaan worden. In januari stapte cto Mary Lou Jepsen al op en twee maanden later deed beveiligingsexpert Ivan Krstic hetzelfde, nadat hij zich niet kon vinden in de bijgestelde doelstellingen van het Olpc-project.

XO-laptop
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Eh?

Ik zie hier veel commentaar over hongerende Afrikaanse kindertjes en zo. Het is duidelijk dat er een eenzijdig beeld is van zowel het project als de situatie in Africa.

Ten eerste is niet heel Africa is hetzelfde, en de OLPC is niet bedoeld voor mensen die niet te eten hebben. Het is niet eens bedoeld voor Africa alleen, maar voor arme en ontwikkelingslanden over de gehele wereld. Dus ook Azie en zuid America, toch niet de continenten waarbij doorgaans aan hongerende kinderen wordt gedacht.

Wat ik er van begrepen heb is dat de OLPC meer is bedoeld als goedkoop les medium zodat er meer gedaan kan worden aan de ontwikkeling in gebieden waar het vanwege de kosten anders niet van de grond komt. Bovendien sluit deze techniek beter aan by wat er in de rest van de wereld gebeurd. Als je mensen ontwikkelt tot een basis niveau (lezen/schrijven) en zij op geen enkele manier met modernere techniek in aanraking komen, dan zijn hun kansen ook niet zo goed.

De wereld is groter dan het dorp en het nabijgelegen dorp! En met OLPC kunnen mensen meteen in contact staan met anderen veel verder dan hun gebruikelijke omgeving. Dat versterkt samen met enige taal kennis de weerbaarheid van de nu o zo kwetsbare bevolking in veel armere gebieden.

We moeten met zijn allen gewoon eens verder kijken dan de huilende babies met opgezwolle buiken die we op TV krijgen te zien. Ik denk indien praktisch uitgevoerd dit project meer positieve invloed kan hebben dan welke andere campagne dan ook!
Helemaal mee eens, niet elke Afrikaan is een uitgemergeld kindje zonder benen met vliegen rond z'n hoofd.

Daarnaast zullen deze bedrijven ongetwijfeld ook andere manieren van ontwikkelingshulp financieel steunen en claimen ze nergens alle wereldproblemen te kunnen oplossen.

Wat deze bedrijven doen is juist wat slechts een paar andere bedrijven kunnen doen: het delen van hun expertise op technologisch vlak met de rest. Hun corebusiness zijn computers, dus is het juist logisch dat ze hun sterke punten inzetten voor een goed doel. Andere bedrijven kunnen geen OLPC ontwikkelen, dus is het mooi om te zien dat ze hun verantwoordelijkheden nemen en miljoenen durven te pompen in een dergelijk project. Waterputten bouwen kunnen jij en ik ook, een goedkope laptop ontwikkelen die geschikt is voor de derde/tweede wereldlanden wordt echter iets lastiger. Dat ze er een goede naam aan over houden is wat mij betreft dan ook niet meer dan logisch en meer dan terecht. Als ze voor de makkelijke weg hadden gekozen, dan hadden ze wel gewoon wat geld overgemaakt naar wat goede doelen. Zelf kiezen ze er echter voor om zowel geld als moeite en personeel erin te stoppen.
Ik snap niet dat mensen hier zo negatief over kunnen doen.

Ook de opmerkingen dat je gewoon boeken kan geven slaat natuurlijk nergens op. Boeken zijn interessant als je daarnaast goed opgeleide leerkrachten hebt. Een laptop is niet alleen een vervanging voor boeken, maar zorgt er ook voor dat ze zelf alle informatie kunnen zoeken en onderling kunnen delen. Als iemand iets niet begrijpt kunnen ze juist op een gemakkelijke manier contact opzoeken met iemand die er wel verstand van heeft. Daarnaast zorgt dit ervoor dat ze tegelijkertijd technologische kennis opdoen en leren met de computer om te gaan. Dit is tenslotte ťťn van de belangrijkste apparaten in de moderne wereld en tegenwoordig is de basiskennis simpelweg vereist voor vrijwel elk modern beroep.

[Reactie gewijzigd door BarŰZZa op 4 mei 2008 14:37]

ff vraagje tussendoor: hoeveel arme kinderen help jij met hun huiswerk op Internet? Ik bedoel er zijn genoeg arme kinderen in Mexico die wel op Internet kunnen via familie/Internet cafe.

Of te wel: allemaal heel spannend, maar in de praktijk zie ik niet even een paar duizend leraren op MSN opduiken.

Daarnaast, wat moeten die huidige leerkrachten doen? Of denk je dat er nu geen scholen zijn, en dat die met OLPC ineens zomaar uit de grond komen?
Een laptop geeft bestaande scholende mogelijkheid om de leerlingen effectiever te onderwijzen. Op sites zoals wikipedia.org is veel informatie te vinden. Een goede leraar kan van een deel van die informatie vast wel een mooi les programma maken.
Ik weet niet hoe duur boeken zijn in Mexico, maar als het vergelijkbaar is met de prijzen in nederland, verdiend die laptop zichzelf erg snel terug.

(Ik ben er vanuit gegaan dat er wel internet aanwezig is op de scholen. Als dat niet het geval is, heb je inderdaad weinig aan een laptop)
Zijn kinderen van nu in nederland dan slimmer omdat ze bij wikipedia kunnen.
Of zijn ze dommer omdat ze niet meer zonder computer zelfstandig kunnen nadenken en eerst alles gaan opzoeken
Ik ben het niet met je eens dat je altijd je eigen mensen eerts moet helpen. Ik ben het wel met je eens dat je vaak het beste in je eigen achtertuin kunt beginnen. Ik ben het ook met je eens dat van de voedeslhulp vaak bar weinig goed is terechtgekomen. Het sturen van grote hoeveelheden voedsel heeft vaak de lokale boertjes kapotgemaakt waardoor er helemaal niets meer geproduceerd wordt en de afhankelijkheid van westerse hulp alleen maar wordt vergroot.

Wat betreft het OLPC project zie ik ook niet direkt veel nut als educatief middel. Als je kijkt in welke mate op de basisschool in nederland computers gebruikt worden voor echte educatie dan is dat heeeel gering. Op het voortgezet onderwijs wordt het steeds meer van belang maar hoofdzakelijk voor het opzoeken van info en het maken van verslagen. Pas als er echt gesimuleerd moet worden met computers kun je bijna niet meer zonder maar daar zal de OLPC te zwak voor zijn.

Kijk eens naar het onderwijs hier van, pakweg, 15 jaar terug. als je de derde wereld landen op dat niveau kunt krijgen heb je een mega stap gemaakt. een pc heb je daar niet voor nodig.
je denk te 1-dimensionaal: slecht onderwijs vs goed onderwijs, waarbij wij het hier goed voor elkaar hebben, en zij dus niet. Wij gebruiken geen computers, dus dat moeten zij ook niet doen.

Wij hebben tientallen jaren prima met vaste telefonie geleefd, dat is in Afrika nooit van de grond gekomen, en dat gaat ook niet meer gebeuren. Het zou extreem onhandig zijn als zij zich op dezelfde manier ontwikkelen als wat wij hebben gedaan. Veel handiger als zij gewoon direct overstappen op mobieltjes, met een beetje mazzel zelfs modernere technieken dan die wij hier gebruiken.
misschien moet er eerst eens aan een ander project gewerkt worden: one bowl of rice per child
Ontwikkelings hulp moet van twee kanten komen. Aan de ene kant moet er een zekere behoefte zijn (bij de ontvanger) en aan de andere kant moet er ook een zekere bereidheid zijn (van de gever). Wat je veel ziet is dat mensen graag hulp geven, maar dan wel vanuit hun expertise of voor een zekere prestige. Niet iedereen is nou eenmaal links/rood/communistisch georienteerd. Wil je echt een succesvol en breed gedragen iets bereiken, dan moet de gever er ook iets aan overhouden. Het OLPC is een prestige project, het is wereldwijd bekend en heeft wellicht verstrekende gevolgen gehad op diverse westerse terreinen.

Om het iets extremer te trekken, als men alleen een 'bowl of rice' mocht geven dan deden al de betrokken mensen bij het OLPC waarschijnlijk veel minder/niks voor de minder ontwikkelde landen.

Ik ben met je eens dat een laptop en internet misschien niet helemaal bovenaan het lijstje van primaire behoeftes staat, maar het is wel een eerste stap om die mensen daar te ontwikkelen zodat ze ook zelf geld kunnen verdienen. Met een kom rijst dan leer je ze alleen maar dat ze op hun kont moeten zitten en niks doen totdat het westen ze eten komt geven. Er moet daar een ecnomie opgebouwd worden en daar moeten ze de natuurlijke bronnen van het land voor gebruiken (voornamelijk mensen).

[Reactie gewijzigd door checkpointx op 4 mei 2008 12:02]

, als men alleen een 'bowl of rice' mocht geven dan deden al de betrokken mensen bij het OLPC waarschijnlijk veel minder/niks voor de minder ontwikkelde landen.
En terecht, wat schiet een kind in een arm land op met een bowl rice? Kan hij misschien drie dagen eten, en weg is het geld; dus zoals hierboven gezegd moet hij weer gaan bedelen.

Heeft hij een laptop, dan kan hij sociale contacten onderhouden ook na schooltijd (deze kinderen wonen vaak ver uit elkaar; dus even naar elkaar toegaan is niet mogelijk). Verder vinden vaders het vaak niet fijn dat hun kinderen naar school gaan, liever zien ze dat die op het land arbeiden. Door middel van de OLPC is (gebleken in de praktijk!) de bereidheid onder vaders groter hun kinderen naar school te sturen omdat ze op de laptop kunnen zien wŗt hun kinderen allemaal aan het leren zijn.
Deze vaak arme gezinnen hoeven ook niet meer in dure schoolboeken te investeren die nog slijten ook.
Wat onderhoud betreft lopen deze laptops mijlenver voor op de laptops die wij in de Westerse wereld hebben; ze zijn veel eenvoudiger te repareren dus 'technische support' is vaak niet eens nodig. Nog afgezien van dat de kinderen kunnen leren programmeren; en je snapt vast wel dat een Afrikaan waarschijnlijk goedkoper programmeert dan een Chinees; en dat de taalbarriŤre tussen Afrikanen en Westerlingen ook kleiner is.

Dus idd, een bowl rice biedt een kind perspectief voor 1 dag, een OLPC praktisch voor een heel leven.
Iemand die verhongerd heeft meer aan goed onderwijs dan een laptop.
Voor de blachelijkhoeveelheiden tijd en goeld die hieraan verspild worden kun je een veelheid aan kinderen onderwijs geven die dat nu niet of in onvoldoende mate krijgen. Laptops hebben pas toegevoegde waarde als eerst het onderwijs sowieso al voldoende goed is.
Je vergeet een belangrijk punt: veel van die arme landen *kunnen* geen economie opbouwen omdat de rest van de wereld daar geen ruimte voor bied. Het klinkt allemaal mooi hoor, ook die andere verhalen over die ik las: ja, corruptie en zo.

Ik woon in Mexico, een land dat een aardige reputatie heeft qua corruptie. Maar weet je wat het is? Als ik hier een zolderraam wil maken hoef ik niet een voor een vergunning te betalen. En zo zijn er tig dingen waar je in Nederland gewoon je geldbuidel voor moet trekken, wat je in Mexico gewoon gratis kan doen, of, in sommige gevallen, moet je wat geld in iemand zijn zak stoppen (overigens woon ik hier al 4.5 jaar, en het enige wat ik ooit aan corruptie heb gezien was dat een minibus bestuurder wat geld moest geven aan een politieagent). Kortom, ik zeg wel eens (en kan het mis hebben): waar Mexico corruptie heeft, heeft Nederland 10001 regeltjes, en komt het op den duur op hetzelfde neer: er verdwijnt veel geld in zakken waar het wellicht niet hoort (meer in Nederland, want hier verdient een voorgenoemde agent bitter weinig).

Maar goed, terug naar het begin: in Mexico verdient men 6x minder, en dat is voor een groot deel de reden (mijn mening) waarom het hier zo arm is. In Mexico kunnen veel mensen gewoon, in een Internet cafe (ca. 0.30 eurocent per uur), het net op. Gaat het hier nu ineens stukken beter? Leren de mensen hier nu nieuwe truukjes, dankzij het Internet om hun mais en koffie beter te laten groeien?

Ik denk van niet.

En zelfs al was het zo, gaan ze dan meer verdienen, en worden hun leefomstandigheden beter?

Kom op, wie gelooft dat?

Wat ze wel, nog meer, zien, is dat door een "denkbeeldige lijn" over te stappen, ze met een beetje geluk 6x meer kunnen verdienen. En dan ook nog eens onder betere omstandigheden kunnen werken. Een deel van het geld gaat naar huis, zodat de mensen thuis ineens luxe kunnen kopen die hier, opnieuw mijn observatie, tussen de 20% en 50% duurder is dan aan de andere kant van de grens. Ik heb (nog) geen idee waarom.

Dus ik zie, al heel lang, dat hele OLPC gebeuren niet als het helpen van arme mensen. Meer als: het verdienen van een centje.

Een goed stuk, geschreven door iemand die ook in een arm land woont (wellicht zie je dan dingen anders): http://www.deeshaa.org/20...lking-the-digital-divide/

[Reactie gewijzigd door J.J.J. Bokma op 4 mei 2008 15:58]

Ik wil er wel op wijzen dat sommige reacties op dat betoog het nogal ondermijnen. Bijvoorbeeld deze:
I concur that the idea of one laptop per child in India (or for that matter any country where people go without food, water, shelter, education and other basic amenities) is practically a stupid idea because that $100 per child could be comfortably used to feed the child for at least 3-4 months in India or for that matter, provide them basic education for about 3 months. (*)
Als je maar 3 - 4 maanden eten of opleiding kan kopen voor de prijs van zo'n pc is dat een goed argument voor en niet tegen de OLPC. De pc kan langer mee en je kan er meer mee bereiken. De gigantische vooruitgang in India in de afgelopen jaren (vast alleen in een beperkte sociale klasse, maar die mensen hadden het 10 jaar geleden ook niet goed) vind ik ook een argument voor technologische projecten. Ik heb vaak het idee dat mensen die liever een zak graan dan een ploeg geven bang zijn om voorbijgestreefd te worden door de ontvangers van de "hulp" (iets dat trouwens op grote schaal al gebeurt...).
Volgens mij moet u het ook ietswat anders zien, op deze manier wil een gedeelte van de ICT sector zich van zijn goede kant laten zien.(kan je toch niets tegen hebben ť)

Doch moet ik er mee akkoord gaan dat het project niet zooo goed is, m.a.w. het is niet zo dat hun lonen daar dankzij een laptop ineens gaan verdubbelen ofzo. Dit is geen slechte stap(dit moet men aanmoedigen!) uiteraard is er (veel) plaats voor kritiek, maar ik geloof dat men beter kritiek zou geven op andere ergere wantoestanden.

Daar bovenop komt nog eens het feit dat de fabricanten weerderom meer achter de winst zitten dan dat men inzit met het leven van de mensen zelf.

Ik geloof dat hun armoede meer een gevolg is van ons geglobaliseerd kapitalistisch systeem. Een fout dat in het verleden al vrij vaak gemaakt is was dat men problemen niet bij hun wortels aan pakte, nu doet men dit weer. Ontwikkelingshulp steun ik voor 101%, zeker als u weet dat ik ook 'rooder' gekleurd ben op politiek vlak.
Doch moet men het voor ogen zien dat een win-win situatie zeer moeilijk is in ons huidig systeem.
Het is zeer moeilijk om in een kapitalistisch wereld als deze uitbuiting weg te krijgen. We hebben het proletariaat(klinkt zeer marxistisch, weet ik;) )immers nodig in het kapitalistisch systeem.
Ik geloof dat, als we de derde wereld willen wegwerken, we gaan moeten werken aan onze gehele economie. Zolang dat we in een egoÔsme als het huidige leven, waar we alleen ontwikkelingshulp steunen zodat we ons wat beter zouden voelen, gaat de situatie in ontwikkelingslanden nooit zoveel beter worden.

[Reactie gewijzigd door betaplayer op 4 mei 2008 20:42]

Dat is korte-termijn hulp. Belangrijk, maar zeker niet het enige wat je zou moeten doen.

Als je mensen leert hoe ze zelf dingen moeten doen, schiet je daarmee veel meer op. Dan kunnen ze straks, als het goed is, hun eigen voedsel verbouwen op een manier dat het lonend en relatief betrouwbaar is.

Met een computer kunnen ze zelf ook op zoek naar informatie. Daardoor kunnen ze hun kennis vergroten, waarmee ze op langere termijn meer geholpen zijn dan om de zoveel jaar een hoop voedselhulp die kant op te sturen.
En in welk opzicht helpt een laptop een persoon zonder inkomen aan een inkomen?? Het is ook nog maar zeer de vraag of daar waar deze laptop verkocht gaat worden (of wordt) ook een internet verbinding voor handen is die niks kost zodat de informatie ook daadwerkelijk kan worden opgezocht. computer zonder internet .. kom je niet heel ver met je informatie voorziening kun je net zo goed op je blote voeten 50 km lopen naar de stad..

Persoonlijk denk ik dat dit soort projecten 'leuk' zijn en meer niet. Help mensen eerder aan een micro-kridiet of zorg ervoor dat de westerse landen ophouden met het uitbuiten van de landen waar deze laptop voor bedoelt is.

En als men dan toch bezig is kijk ook eventjes naar de politieke situatie in die landen en doe DAAR wat aan.
Dat is korte-termijn hulp. Belangrijk, maar zeker niet het enige wat je zou moeten doen.

Als je mensen leert hoe ze zelf dingen moeten doen, schiet je daarmee veel meer op. Dan kunnen ze straks, als het goed is, hun eigen voedsel verbouwen op een manier dat het lonend en relatief betrouwbaar is.

Met een computer kunnen ze zelf ook op zoek naar informatie. Daardoor kunnen ze hun kennis vergroten, waarmee ze op langere termijn meer geholpen zijn dan om de zoveel jaar een hoop voedselhulp die kant op te sturen.
Dat kan ook met boeken. Daar hoef je niet perse een computer voor te hebben.
Wellicht niet modern, maar net zo effectief.
wat denk je dat goedkoper is: een laptop, met daarop alle boeken die een kind ooit nodig heeft op school, of boeken voor ieder vak/onderwerp wat ze op school moeten leren.

De OLPC is heel goed geschikt als ebook-lezer, gebruikt extreem weinig stroom, heeft een sunlight-readable zwart-wit scherm, en kan ingeklapt worden.

In de meeste scholen (basisscholen, middelbare scholen, zelfs colleges en universiteiten!) zijn er niet genoeg boeken voor iedereen. Een paar boeken per klas is meestal alles wat er is. Het is niet erg handig om een hele partij boeken aan te schaffen voor iedereen in de klas.

Ze hebben de bedrade telefonie overgeslagen, laten we hopen dat ze papieren boeken ook overslaan.
Een boek is ook heel goed geschikt hoor, gebruikt geen stroom, heeft sunlight-readable pagina's en kan ook ingeklapt worden.

Maar ik begrijp je punt wel, 0day info en misschien mogelijkheden om makkelijker met elkaar te over langere afstanden communiceren.

Het enige wat ik echt jammer vind is dat het hele project langzaam aan de nek omgedraaid wordt/is. Het idee was echt goed, de intenties ook, maar echt goeie marketing is er eigenlijk nooit geweest.

Laten we hopen dat de nieuwe CEO het beter aanpakt.
Hier in Mexico, begrijp ik, betaald de regering voor boeken voor kinderen die het niet zelf kunnen betalen. Of dat goedkoper of duurder is dan zo'n OLPC bak, geen idee. Die boeken worden geschreven, en daar moet ook voor betaald worden, en dat zal niet anders zijn met de OLPC.

Qua universiteiten: wat hier veel gedaan wordt is: boek onder de kopieermachine (laten) plaatsen.
verdiep je eens in voedsel. Africa kan veel voedsel niet eens exporteren omdat ze moeten concurreren met landen als de EU en USA waar de prijzen voedsel kunstmatig via subsidies hooggehouden worden.

Een pc is leuk maar je kan beter pompen, tractors en weet ik wat nog meer geven zodat ze echt zelf voedsel kunnen verbouwen.
Heb ik ergens gezegd dat een laptop het enige was wat er gedaan zou moeten worden? Nee dus. Natuurlijk moet er mťťr hulp komen. Ik reageerde alleen op iemand die allene voedselhulp wilde sturen. Dat helpt dus niet.

Daarnaast hoeven ze niet direct voedsel te gaan exporteren, eerst dienen ze het voor consumptie in eigen land aan te pakken, en als dat eenmaal goed loopt kan het geexporteerd worden.

En ja, de landbouwsubsidies in de EU zorgen er nu voor dat het voor hun niet lonend is, dus die moeten imho direct worden afgeschaft. Door die subsidies is het nu goedkoper om voedsel vanuit de EU naar Afrika te exporeren dan hun eigen produkten te verbouwen, die niet gesubisidieerd zijn. Maar ja, er zijn een aantal landen (Frankrijk voorop) die dat stelselmatig tegenhouden.

Op deze manier is het voor Afrikaanse landen dus gewoon helemaal niet interessant om hun eigen voedsel te verbouwen, want ze kunnen het niet verkopen, omdat alle EU-spul tegen dumpprijzen op de lokale markt word gezet.
heel leuk al die compassie en opmerkingen als stop de subsidies, maar voor mijn voedsel wil ik niet afhankelijk zijn van de afrikaanse oogst in de toekomst.
Begrijp me niet verkeerd, vind het zielig voor deze mensen, maar ik denk dat je een probleem beter in eigen land kan aanpakken en dat is de corrupte politiek daar aanpakken en de binnenlandse handel. Ik vind het maar een zot idee om die afrikaanders eerst naar ons land te exporteren terwijl ze zelf sterven van de honger.

Over deze laptop: Hij had gewoon 2x zo goedkoop moeten zijn. En hoe is windows Xp ineens op deze laptop terecht gekomen? Kost ook weer geld.... Hierna krijgen ze zeker ook nog MS office 2007 erbij?
voor mijn voedsel wil ik niet afhankelijk zijn van de afrikaanse oogst in de toekomst.
Je snapt het niet; er is zoveel Europees voedsel dat alle Europeanen het niet op kunnen eten; en het overschot wordt momenteel voor dumpprijzen in o.a. Afrika verkocht en jij betaalt daarvoor (want die subsidie moet toch ergens vandaankomen). O.a. Franse boeren weten dat geld altijd handig van de EU / regering af te troggelen - dat geld is onder andere van jouw - omdat ze anders de wegen blokkeren.

Afrikanen hebben heel weinig opbrengst per oppervlak in vergelijking met de Westerse wereld. Dat komt omdat ze geen investeringen kunnen doen in o.a. kunstmest en irrigatiesystemen. Dat ze daar geen investeringen in kunnen doen komt omdat wij Europeanen geld betalen aan Europese boeren zodat die hun voedsel goedkoper in Afrika kunnen verkopen dan Afrikaanse boeren dat kunnen; ook al is hun arbeid veel goedkoper. DŠarom hebben de Afrikanen honger; omdat hun eigen landbouw niet efficiŽnt is en wij ons voedsel dumpen zodat lokale boeren geen geld hebben om te investeren!

Om dat te begrijpen hebben Afrikaanse boeren kennis nodig. En waar moet die vandaan komen als de regeringsleiders censuur toepassen om hun eigen macht dus de status quo te handhaven? Waar de oppositie onderdrukt wordt en het soms verboden is voor de oppositie zich te organiseren? Niet van de TV, en vast ook niet van kranten; journalisten die kritiek uiten worden immers opgepakt. Internet is vaak ook gefilterd. Juist in een mesh-netwerk zoals het OLPC dat aanbiedt kunnen zulke oppositiepartijen zich verenigen en overleggen zonder dat de regering het meteen kan stilleggen. Juist via e-boeken via de OLPC verspreid kunnen zaken aan de orde gesteld worden die de regering graag uit schoolboeken weglaat.

Nadat Afrikaanse boeren hebben geÔnvesteerd in efficiŽntere landbouw zal hun voedsel ten eerste goedkoper zijn dan ons voedsel zonder subsidie; en ten tweede zullen ze 10x zoveel produceren (was op TV, volgens mij Buitenhof). Dan kunnen ze ťn de eigen bevolking voeden, en mogelijk houden ze geld over. Een mogelijke manier waarop die Afrikaanse boeren geld kunnen krijgen ům te investeren, dus ům het voedselprobleem te lijf te gaan, is door hun voedsel zo duur mogelijk te verkopen. En waar doen ze dat het best? Juist, in rijke landen. Maar dat wordt echter tegengehouden doordat de regering voedsel afkomstig uit Westerse landen ook subsidiŽert (met jouw geld wederom) als het hier verkocht wordt. Subsidies meegeteld blijf jij dus op die manier teveel betalen voor je voedsel; en de Europese boeren profiteren. Sterker nog; die rapen de moed bijeen om van de EU te verlangen dat hun wijnoverschot omgezet wordt in dure biodiesel, wat veel energie en geld kost (in de VS zijn het de maisboeren die hetzelfde doen). De EU trapt daar dan weer in door een minimumeis aan bio-brandstof voor de toekomst te stellen (men wil immers geen geblokkeerde wegen), zodat de wijnboeren druiven lopen te verbouwen voor bio-brandstof; terwijl bio-brandstof vťťl en vťťl efficiŽnter gehaald wordt uit ethanol gewonnen uit suikerriet (zoals in BrazillÔe gebeurt).

Maar dat houden de wijnboeren samen met de olie-lobby tegen; zodat je niet alleen teveel voor je voedsel maar ook voor brandstof voor je auto betaalt.

[Reactie gewijzigd door kidde op 4 mei 2008 15:16]

Daar sla je de plank geheel raak,

De boeren daar willen wel maar kunnen niet.
Die boer kan zelf ook wel verzinnen dat zijn planten voedingsstoffen en water nodig hebben, alleen wordt dat aan alle kanten tegen gewerkt door de of zo corupte regering daar.... alles is daar corupt, en hoe komt dat.....

En daar kan je als boeren wel in actie komen, alleen krijg je dan de kogel want je leven daar is ook iets minder waard dan een kilo graan.

mensen rechten kennen ze daar ook niet dus, helaas .... want er zijn daar ook zo veel grondstoffen, echter als die allemaal boven komen is onze shit niets meer waard... en dat kan natuurlijk niet...

dus de rijken worden rijker en de armen sterven van de honger...

want ook van alle voedsel hulp komt maar een kleine 20% op de plek waar het echt nodig is.
heel leuk al die compassie en opmerkingen als stop de subsidies, maar voor mijn voedsel wil ik niet afhankelijk zijn van de afrikaanse oogst in de toekomst.
en voor je energie? Wil je wel of niet afhankelijk zijn van het buitenland voor je brandstof? Of is dat iets heel anders?
Ja, verdiep je een in voedsel.
Er zijn Afrikaanse landen die voedsel verbouwen voor de export terwijl er voor de eigen bevolking niet eens voedsel genoeg is.
Dat deze landen veel voedsel niet eens kan exporteren mag van mij zo blijven om 't bovenstaande probleem niet nog eens te vergroten.

Voedsel exporteren is leuk, maar de lokale bevolking moet wel eerst genoeg te eten hebben.
Natuurlijk kan je ze beter kennis verschaffen dan voedsel, maar of dat op deze manier moet is maar de vraag.
Helemaal eens.

Ik heb er al vaker over geschreven, maar doe het nog een keer: ik woon in Mexico, en een groot deel van de kinderen *kan* hier niet naar school, omdat ze thuis mee moeten werken. Plus dat er veel kinderen zijn die zodra ze 12 zijn, gewoon niet meer naar school gaan.

Het klinkt leuk: laptoppie, en zelf lekker zoeken naar informatie. Maar wat moet men hier met die informatie als je een klein stukje grond hebt, en woont in iets waar men in Nederland niet eens een fiets in wilt opbergen? Opzoeken hoe mais te verbouwen? Dat weet men wel.

Ik vraag mij af of de OLPC mensen niet een enorm bord voor hun kop hadden, en nu, dat e.e.a. bijgesteld is, een deel dat door heeft gekregen en het schip verlaten heeft. De rest zit er, heb ik het idee, voor waar het om ging: gewoon geld verdienen.
Negroponte heeft gewoon iets geprobeerd waar hij denkt verstand van te hebben.

Negroponte richt zich op IT, dus wil je die een project laten starten over efficienter mais verbouwen?

Natuurlijk moet je niet denken dat nu elk land een tweede India of Nigeria kan worden, maar het geeft wel mogelijkheden aan de "lokale middenklasse" om zich ook in de IT wereld te ontwikkelen.

Dit project is nu misschien een brug te ver, maar waarom wachten wanneer je nu al mensen kunt helpen? In andere woorden, niet alle mensen die de beschikking krijgen over een OLPC zullen een baan vinden in de IT sector of zo, maar elke impuls is voor die landen vaak meegenomen.
De rijstprijs is intussen al vervijfvoudigd geloof ik. Kan dat ze dat rijstkom doorverkopen is denk ik groter.
Het was ook een zinloos project vond ik. Dit is echt een knap staaltje van goedbedoelde hulp die eigenlijk niet nodig is. Zelfde als van die mensen die ergens een weeshuis beginnen in the middle of nowhere, terwijl de bevolking veel meer behoefte heeft aan bijvoorbeeld malaria-medicijnen of waterputten.
In plaats van dat ze laptops gaan uitdelen die uiteindelijk toch verpatst worden, kunnen ze beter schoolboeken uitdelen. Goedkoper en efficiŽnter... zelfs in een rijk land als Nederland wordt de PC/laptop nog niet 100% gebruikt voor educatie. Op de niet-technische studies die ik ben tegen gekomen werd de laptop vooral gebruikt voor het communiceren via blackboard of een vergelijkbaar systeem.
Voor het geven van basis- en middelbaar onderwijs is een laptop natuurlijk geen vereiste... meer overbodig. Laat die OLPC lui eerst maar eens de noodzaak om op een plansoen of fabriek te moeten werken voor je eten wegnemen, zodat de achtergestelde kinderen uberhaupt de mogelijkheid hebben om te beginnen met educatie...

Zinloos en geldverslindend project...
terwijl de bevolking veel meer behoefte heeft aan bijvoorbeeld malaria-medicijnen of waterputten.
Over goedbedoelde hulp gesproken... Wie gaan die putten bouwen? Juist ja, Westerse mensen / bedrijven vaak. Geef ze toegang tot internet (o.a. met de OLPC mogelijk) en ze kunnen zelf uitzoeken hoe ze die maken.

Over medicijnen gesproken: Ieder nieuw medicijn dat je maakt komt terecht in een mijnenveld van patenten: Door Westerse regeringen gegarandeerde monopoliŽn op bepaalde productieprocedťs van bepaalde chemicaliŽn. De reden dat er niet snel goede medicijnen komen is de tijd en het geld die verkwanselt worden door te kijken wie welk intellectueel monopolie heeft (patenten genoemd door advocaten), en wie licenties heeft om welke monopoliŽn te doorbreken (patent-licenties genoemd door advocaten). Vanwege de investeringen in die chemische processen zal de Westerse farma-wereld het nooit pikken als kanker kan worden verhoplen met soda, ook al is dat mogelijk. Al hun intellectueel monopolie zou van de ene op de andere dag niks meer waard zijn; en talloze advocaten zouden werkloos worden. Reden om te voorkomen dat zoiets ontdekt - of erger nog - bewezen wordt. Liever smeren ze ons voor duizenden euro's pillen aan; dat is immers hun verplichting jegens de aandeelhouders.

Onderzoeksgroepen zijn vaak afhankelijk van geld van die steenrijke farma-industrie, dus reken maar niet dat die meehelpen om te bewijzen dat chemo-therapiŽn mogelijk helemaal niet helpen.

Heeft 'ziek' Afrika een boodschap aan al ons geklooi en onze onderling verdeelde monopoliŽn en geldstromen tussen medicijnfabrikanten en medische onderzoekers? Tuurlijk niet. Hadden ze de kennis en het geld om wetenschappelijk medisch onderzoek te doen, dan zouden ze zelf waarschijnlijk veel goedkopere medicijnen bedenken. Zo is er in de Afrikaanse woestijn een plantje gevonden dat waarschijnlijk dezelfde werking heeft als prednison, maar zonder de bijwerkingen. Totaal oninterresant voor Merck, Pfizer, Bayer & co natuurlijk; wat verdien je nou aan een plantje dat in NamibiŽ door plaatselijke boeren geoogst kan worden? Grote chemische fabrieken die mensen niet zelf kunnen (na)maken, daar verdien je geld aan!

Waar het in de Afrikaanse wereld dus aan ontbreekt is kennis van hun eigen problemen en hoe de Westerse wereld oplossingen (deels onbedoeld) tegenhoudt. Dat inzicht in de eigen problemen is echter ook het inzicht in het reilen en zeilen van de eigen dictators. En raadt dus maar wie het tegenhoud dat de simple Afrikaan-met-de-pet de wereld leert begrijpen.
zelfs in een rijk land als Nederland wordt de PC/laptop nog niet 100% gebruikt voor educatie.
In een pilot-project van de OLPC in Peru wel (lees zelf maar). Dus Nederland loopt achter. Maar dat is geen reden om dat achterlopen ook van andere ontwikkelingslanden te eisen toch? Ze worden zeker niet verpatst aangezien het vaak het enigste eigendom is dat kinderen hebben.
Over enkele jaren krijg je hier het nieuwsbericht te lezen dat 80% van de olpc's doorverkocht zijn en voor weinig op de westerse markt te koop is.

Soort van massale iphone importhandel.

Als de nood hoog is, verkoopt elk kind daar zijn olpc.
En zolang dat niet te voorkomen is...
In plaats van dat ze laptops gaan uitdelen die uiteindelijk toch verpatst worden, kunnen ze beter schoolboeken uitdelen. Goedkoper en efficiŽnter...
Ten eerste is het risico dat die schoolboeken verpatst worden net zo groot.

Massaal boeken kopen is geen optie! boeken raken verouderd, en ze zijn erg duur om te produceren, transporteren en distribueren.

Wat zou je voorstellen dan? 1 boekje met de basis van spelling, wiskunde, aardrijkskunde, taal/talen? en wie moet dat boekje schrijven? En dan moet zo'n school er maar 50 tegelijk aanschaffen? En als er het jaar erop een aantal verdwenen zijn, wat dan? moeten er dan maar kinderen samen gaan doen met boeken?
Jaaa.... toeristen staan de springen om goedkoop gedrukte boeken te kopen in een taal die ze wellicht niet zelf lezen. Wat? Gedrukte boeken, het merendeel van de boeken van mijn vrouw zijn kopietjes. Goudhandel natuurlijk.

Verder: wie schijft al die mooie ebooks? Want die moeten ook vrolijk nog steeds geschreven worden. Of dacht je dat dat straks allemaal gratiz ging? Welnee.

Boeken verouderen veel minder hard dan jij denkt. Het is geen Nederland waar men elk jaar een nieuwe druk *kan* aanschaffen, en dat daarom er ook een nieuwe druk komt.
Dat is nu het grootste probleem in die probleem landen,

Waarom zou men zelf voedsel verbouwen, bijna alles wat wordt aangeboden in die arme landen door rijke landen wordt VERBRUIKT , ipv gebruikt , waarom zou men leeren en doen zolang men toch gratiz van nieuw voedsel en apperatuur wordt voorzien.

zolang de gedachten van die mensen niet verandert kunen de rijke landen het beste daar weg blijven en lost het probleem van voedsel te kort ed zich van zelf op.

Simple voorbeeld, ow we hebben pas 3 kinderen waar we niet voor kunnen zorgen laten we der nog 2 bijmaken.

klinkt alemaal hard maar zo is het wel. Laten wij hier in nederland eerst onze eigen mensen eens helpen voordat we miljarden verkwisten aan die landen.
bijna alles wat wordt aangeboden in die arme landen door rijke landen wordt VERBRUIKT
En wie hebben daar baat bij op dit moment? Juist ja, Westerse landen. Kijk maar hoe in Irak door Amerikaanse bedrijven een peperdure wachtpost wordt gebouwd en ernaast wordt door de Irakese plaatselijke aannemers / bouwers voor 5 x minder geld in 5 x minder tijd dezelfde post gebouwd. Dus wie zouden erop aandringen dat ontwikkelingshulp-organisaties Westerse goederen / diensten kopen om daar 'weg te geven'? Juist ja, Westerse bedrijven. Kortom, ik ben het helemaal eens met de stelling: aten wij hier in nederland eerst onze eigen mensen eens helpen voordat we miljarden verkwisten aan die landen.

Laat de Nigerianen hun eigen olie oppompen. Dat kunnen ze vast zelf goedkoper en beter dan onze dure bedrijven als het ze wordt afgeleerd dat ze daarvoor afhankelijk zijn van Shell. Laat ze in Afrika hun eigen waterpompen bouwen. Dat kunnen ze vast ook goedkoper dan onze bedrijven dat doen. Laat ze hun eigen graan verbouwen in plaats van dat onze overheden Europees graan kopen om daar weg te geven. Laat ze zelf defensie-materiaal maken in plaats van dat ze onze afgedankte schepen Tweede-Hands opkopen. Echter, onze economie lijdt daaronder en daarom gebeurt het voorlopig niet.
Volgens mij ben jij nooit in een "probleemland" geweest.

Dat men met 3 kinderen er nog 2 bij neemt, is omdat van die 3 er wellicht 2 niet ouder worden dan 14 jaar. Zoja, dan kunnen die 5 kinderen later zorgen voor hun ouders *en* grootouders. Zo gaat dat namelijk in arme landen, hier zijn geen bejaardentehuizen, en hier krijg je geen centjes als je niet meer kan werken.

Ik woon in een relatief arm land, maar kan even niet verzinnen wat hier wordt aangeboden. Wel zie ik hier straatarme mensen in hutjes leven waar als een Nederlander er een kat in zou moeten houden hij steen en been zou klagen op TV dat het arme dier het zo rot heeft.

Maar misschien heb jij betere bronnen, ik ben erg nieuwsgierig waar ik hier gratiz eten en apperatuur kan krijgen. De laatste keer betaalde ik voor mijn apperatuur ca. 40% meer dan jij zou moeten betalen in Nederland.
Ik ben het eigenlijk wel met je eens kiddie.
Maar dat vind ik met alle buitenlandse zaken waar wij ons mee bemoeien. Ze willen het gewoon niet. Waarom ze dan helpen?

of het OLPC project voor ze een stap in de richting is om zelf initiatief te tonen weet ik niet.
Informeer jezelf eerst eens voor je dat soort onzin verkondigt. Ten eerste zijn er in de onderontwikkelde landen enorme verschillen, en is het heel onverstandig iedereen over dezelfde kam te scheren. Ten tweede is nederland niet te isoleren. Wij willen handel kunnen drijven met hen, en we willen dat zij niet al teveel troep de lucht in sturen bijvoorbeeld, omdat dat gewoon de grens over waait.

En inderdaad is dit project juist een poging creatieve, leergierige mensen te kweken.
Hulp bieden/geven is een nobel streven maar het altijd geven helpt niet bij bewustwording en verandering. De enige die er wel bij varen, met name in zuid afrikaanse landen, zijn de machthebbers of de elite. Breekt er oorlog in Rwanda uit dan moet je de machthebbers geld betalen om hulp te mogen leveren.

Voedsel word steeds schaarser en duurder, niet alleen in die landen maar ook in de westerse wereld. En dan bedenkt de industrie dat bio brandstof schoner is maar staan er dan niet bij stil dat er al schaarste is op de markt ? 30 jaar geleden hadden we waterstof cel al kunnen ontwikkelen voor gebruik in vervoer maar een sterke lobby heeft dat kunnen afhouden, waaronder de olie baronnen.

Dus als je het feitelijk bekijkt proberen we ons moraal hoog te houden door ze laptops te geven maar moeten via een andere kanaal zeggen, sorry, maar aankomende week moet je het met een pakje rijst doen :?

De "derde wereld" landen zijn sowieso niet in staat om een degelijke economie op te zetten en genoeg voedsel te verbouwen voor hunzelf daar. Als je die situatie al had willen veranderen dan had de westerse wereld er beter aan gedaan om deze mensen daar weg te halen en in je eigen omgeving laten intregeren. Nu bied de Westerse wereld onderdak aan gelukzoekers en word het overladen met het uitschot van andere landen met alle gevolgen van dien.

Wijsheid en politiek, gaat nooit goedkomen. Er is en er zal altijd een geheime agenda blijven bestaan waarbij een ander totaal niet belangrijk is en waar een selecte groep er altijd van beter word. Een laptop aan kinderen geven die in een omgeving leven vergelijkbaar met Mars maar een pop of een stukje Lego hebben ze nog nooit van gehoord. Bouwen leer je met Lego, niet met een plastic kastje waar je een plaatje op kan toveren. Ik had liever gezien dat ze een doos Lego of Mecano hadden gekregen, een grite doos wel te verstaan, om inzichten te geven wat je allemaal kan maken/doen met beperkte middelen.
sommige dingen zijn in het voordeel van iedereen, er is niet perse een vaste hoeveelheid koek te verdelen ofzo. Als die kinderen slimmer worden kunnen ze straks efficienter produceren, en dan kunnen wij dus weer meer voordeel halen uit handelen met hen.

Lego is ook leuk hoor, maar interactieve boeken (een van de doelstellingen van dit project) helpen uiteindelijk ook enorm bij een goede opleiding.
Ik had liever gezien dat ze een doos Lego of Mecano hadden gekregen
Als het alleen "alsjebieft, hier heb een laptop" was geweest zou je gelijk hebben. Maar kijk even naar dit verhaal van Alan Kay:

http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/228

(ja die Alan Kay, http://www.ted.com/index.php/speakers/view/id/202 )


Over je andere punt:
30 jaar geleden hadden we de waterstof cel al kunnen ontwikkelen
Een waterstofcel is geen energiebron, maar een opslagmedium, een accu; je moet de waterstof eerst maken en dat kost energie. Net als bij biobrandstof is het belangrijk de hype van de werkelijkheid te onderscheiden.
Tegenvallende verkopen? Ik wil best zo'n ding kopen en er 1 cadeau doen aan een kind die er wat mee kan. Maar dat kan ik als europeaan helemaal niet! Als ze daar nou eens wat aan doen.....
Je kan laptops uitdelen zoveel je wil, maar als 2 dorpen verder het schooltje in de fik staat en ze je zusje van 8 aan het verkrachten zijn... wat heb je er dan aan?

Het zijn de kinderen die je moet beschermen, normen en waarden leren en een opleiding geven... of ze gaan later dezelfde weg op.

In Afrika zijn nog teveel fundamentele problemen waar de wereld niets van afweet of erger: niet om geeft.
In Afrika zijn nog teveel fundamentele problemen waar de wereld niets van afweet
Das een leuke: Waarom niet? Waarom weet de wereld daar niks vanaf? Meestal omdat er geen foto's en blogs van zijn. En waarom zijn die er niet?

Hoe kan je ervoor zorgen dat die er wel komen? Onder andere met OLPC's. Daarmee kan je foto's maken en bloggen, voor eigen journalistje spelen dus. Het internet biedt tevens mogelijkheden om onder censuur van de regering uit te komen, kritiek op de regering te versreiden, en de oppositie (via het mesh-network) te organiseren. Zoals je ziet denk ik dat computers en internet-toegang juist een onderdeel zijn van het oplossen van fundamentelere problemen.
Das een leuke: Waarom niet? Waarom weet de wereld daar niks vanaf? Meestal omdat er geen foto's en blogs van zijn. En waarom zijn die er niet?
Jebent niet van deze tijd. Ik ben afgelopen jaar in enkele afrikaanse landen geweest (en in 4 afrikaanse landen in totaal) en tegenwoordig koop je daar op een willekeurig straat hoek voor een prikkie een mobiel en er zijn duizenden internetplaatsen (met overigens vaak zeer traag internet). De communicatie revolutie ligt daar al volop op schema.
Laten we de marktplaats dit gewoon oplossen. Kijke naar de nieuwe laptopjes die uitkomen.. ze moeten een non-profit organisatie worden .. allemaal goed maar daarom mogen die dingen in europa toch ook wel in de winkel staan. ze moeten toch geld hebben om ze gratis weg te geven. 150 180 euro voor een laptopje... ik koop er direct eentje voor men neefje. Snap soms niet hoe dom ze zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True