Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties
Bron: TGDaily

Vorige week maakte Samsung bekend een scherm met DisplayPort-aansluiting geproduceerd te hebben. Voor TGDaily reden om de feiten omtrent dvi, hdmi, udi en DisplayPort op een rijtje te zetten.

DisplayPort aansuitingAlle vier de standaarden hebben hun eigen, unieke eigenschappen. De specificaties van de verschillende technologieŽn zijn vastgelegd in documenten van enkele honderden pagina's dik. De kans is echter groot dat de gemiddelde consument niet aan kan geven waar de verschillen liggen - zelfs voor goed ingelichte Tweakers zal dit niet meevallen. De gebruiker zal voornamelijk willen weten wat een standaard voor zijn multimedia-ervaring betekent. De specificaties die antwoord op deze vraag kunnen geven zette TGDaily in een omvangrijke tabel waarvan hieronder een verkorte versie is weergegeven.

BeschrijvingdvihdmiudiDisplayPort
Introductieapril 1999december 2002juni 2006mei 2006
Autoriteit Digital Display Working GroupDigital Display Working Groupudi promotorsVesa
Typeeigendom, gratiseigendom, heffingeigendom, gratisopen, gratis
Backward compatibel vgadvihdmihdmi
Digitaaljaprimairprimairprimair
Analoogoptioneeloptioneeloptioneelindirect
Glasvezeljaindirectindirectja
RFneeneeneeja
Audionee8-kanaals, 192kHz, 24-bit 8-kanaals, 192kHz, 24-bit 8-kanaals, 192kHz, 24-bit
Dataneebeperktbeperkt1MB/s toegewezen
Beveiligdnee40-bit hdcp40-bit hdcp40-bit hdcp + 128-bit aes dpcp
Max. bits/pixel24483648
Max. resolutie2560 x 16002560 x 16002560 x 16002560 x 1536
Max. refresh Hz120120120variabel, 120
Max. bandbreedte3,96 Gbps3,96 Gbps16 Gbps10,8 Gbps
1080pneejajaja
1080ijajajaja

Udi is meegenomen in het overzicht, omdat het een recent ontwikkelde standaard is. In januari werd echter al duidelijk dat deze in feite afgeschreven kan worden. Intel en Samsung schaarden zich toen definitief achter DisplayPort; de pc-fabrikanten Dell, Lenovo en HP gingen hen voor en de Vesa heeft DisplayPort aangewezen als standaard.

De afgelopen tien jaar heeft grafische technologie een enorme vlucht genomen. Dit heeft ervoor gezorgd dat steeds meer visuele data real-time verwerkt wordt. Nieuwe grafische interfaces moeten de almaar toenemende bandbreedte-honger stillen die dit tot gevolg heeft; bij de nieuwere interfaces geldt dit vooral voor hd-signaal. Ze moeten echter ook aan andere belangrijke voorwaarden voldoen. Zo wijst TGDaily op het belang van Plug & Play, gamma correctie, ondersteuning voor analoge signalen en de maximale kleurdiepte. Met name het feit of het een open, vrije standaard betreft, is volgens de website van belang. Zo mogen dvi en DisplayPort gratis gebruikt worden en kent dvi bovendien geen beveiliging. DisplayPort ondersteunt de hdcp-beveiliging, waarvoor betaald moet worden, maar ook het sterkere dpcp-protocol van Philips, dat wel gratis te gebruiken is door fabrikanten. TGDaily ziet een trend naar vrije, open standaarden, en concludeert dat DisplayPort wat dat betreft de beste papieren in handen heeft.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Mijn fullHD 1080p scherm werkt gewoon op volle resolutie en verversingssnelheid met een single-link DVI kabeltje naar mijn PC. Raar dat het volgens de tabel een nee is.
Zoals hierboven ook aangegevens is..

DVI kan geen beveiliging aan. Waar somige 1080p Waarschijnlijk beveiligd kunnen worden. Zal DVI dit niet afspelen..
Hoe komt het dan dat mijn Acer AL2623W wel HDCP over DVI aankan?
Mijn scherm heeft geen HDMI.

Ik heb het nog niet kunnen testen. Maar het staat op de doos en in de handleiding...
Dit klopt niet, zie mijn reactie hierboven. Bovendien moet 720p en 1080i overdracht ook beveiligd zijn, als de contentprovider dat wil. Plus (zoals ik in de andere post ook aangeef en BiG-GuY ook aangeeft) de tabel klopt niet: HDCP kan wel degelijk perfect over DVI.

[Reactie gewijzigd door dtech op 1 augustus 2007 18:57]

Dit klopt niet, voor 1080p gebruikt een DVI bron 'reduced blanking'. DVI ondersteund weldegelijk HDCP (hoewel het niet verplicht is). Overzicht is dus ook verkeerd, bij Beveiligd/DVI zou er "optioneel 40-bit HDCP" moeten staan ipv "nee".

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 augustus 2007 13:12]

vraagje: waarom is resolutie van Dport: 2560 x 1536?
2560x1536 is 16:9. Kennelijk hebben ze niet opgemerkt dat in de computerwereld de meeste breedbeeld schermen 16:10 zijn (wat komt op 2560x1600). Maar kijkend naar DVI dat eigenlijk geen 1920x1200 aan zou kunnen kan dat met een truc wel: een LCD paneel heeft namelijk in tegenstelling tot een CRT geen vertical refresh tijd nodig zodat je die tijd met pixels kunt opvullen om het alsnog te halen. Misschien zit er bij Displayport ook wel zo'n truc in. Of breiden ze het alsnog uit in versie 1.1 of zo
2560*1440 is bij mijn weten 16:9
2560x1536 is 15:9. Net zoals 1280 x 720 geen 16:10 is maar 15:9.
Denk dat je toch nog terug mag naar de basisschool. 1280*720 = 16:9 (standaard aspect ratio voor breedbeeld televisie)
Geen idee.
Die UDI kan het tot 2560x1600. Dit en de grotere bandbreedte zou me lijken dat deze de voorkeur voor DisplayPort zou krijgen.
Of hechten de fabrikanten toch meer aan encryptie (dpcp) :?
nja, maar om nou die 190k pixels weg te laten.... en t lijkt me ook geen typfout te zijn... 1600 typen is toch niet zo moeilijk?
DisplayPort is veel goedkoper dan UDI als je de encryptie niet implementeerd vandaar dat veel fabrikanten een voorkeur hebben voor DisplayPort.

[Reactie gewijzigd door oeLangOetan op 1 augustus 2007 20:44]

lijkt me slecht overgenomen uit het bron artikel, net zoals wel wat meer dingen in de tabel overigens... toch maar beter copy pasten volgende keer? :D
Ik als software anti=hardware held denk bij scherminterface aan een human-computer interface met een computer... Net zoals een keyboard en een muis.. Dat zijn allemaal interfaces

[EDIT] Waarom is dit nu weer als ongewenst gemodereerd.. Het is toch duidelijk een ambigue titel van het artikel.. of ben ik nu weer dom?

[Reactie gewijzigd door tjerkw op 1 augustus 2007 20:53]

vermoedelijk omdat interface veel abstracter is dan beide voorbeelden die jij geeft, en staat helemaal los van soft- en hardware.

"Een interface is een intermediair waarmee twee systemen met elkaar communiceren."

er is dus geen sprake van ambiguÔteit omdat zowel in software als in hardware het zelfde is. Omdat systemen in vele vormen bestaan, komen interfaces ook in allerlei soorten vormen voor.

Interfaces worden meestal benoemd door de system namen en een koppelstreepje te gebruiken. bv Scherm-ComputerInteface.

een voorbeeld van een human-computerinterface is een scherm. Als we het over een scherminterface hebben moet het dus iets zijn tussen een scherm en een ander systeem, gezien een scherm iets is waarom beelden gevormed worden, zal het vast over dat andere systeem(dan de mens) gaan.
Ik snap je punt. Ik beken dat ik eerlijk ook eerst dacht aan iets met touchscreens en speciale schermen zoals in Minority Report gezien. In tegenstelling tot een vergelijking van hardware (gegevensoverdracht) interfaces.

Maar misschien dat ik kan helpen in eht verklaren van je 'slechte' punten: Je post zal voor sommige die niets dachten bij het lezen van de titel, behalve "goh interessant" of zij die meteen aan hardware interfaces dachten, eerder overkomen als een - sorry voor mijn taalgebruik - gezeik. Een gemierenneuk op een titel, die correct is. Alhoewel, zoals je zelf aangeeft, wel voor verwarring kan zaaien. (Doch opgelost eens je het artikel hebt gelezen)
volgens mij kan DVI toch gewoon 1080P aan ? eerder 1080i kan hij niet aan, maar gewoon 1920x1080 draaien op dvi poort op je pc is gewoon 1080p. hij kan zelfs 1600p.
Volgens mij is dat ook niet het probleem. Is het niet zo dat de verbinding 1080p beveiligd moet zijn (wat DVI niet heeft)?
Je bent in de war met de restrictie die contentproviders kunnen opleggen aan videomateriaal, dat de verbinding beveiligd moet zijn om 720p, 1080i of 1080p versies van hun materiaal te versturen. 1080p is echter niets anders dan 1920x1080 progressive, en dit kan prima over DVI. Ook kan voor zover ik weet de HDCP beveiliging WEL over DVI. HDMI is immers niets meer dan een verpakte DVI poort met wat audio-mogelijkheden en daar kan HDCP ook over.
Bovendien heeft mijn scherm (Samsung 205BW) wel HDCP ondersteuning, maar geen HDMI ingang, lijkt me een beetje scheef als HDCP dan niet door de DVI poort zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door dtech op 1 augustus 2007 18:45]

HDCP zal wel moeten kunnen over DVI anders heeft Samsung me afgezet met een DVI monitor met HDCP ondersteuning lol.

lol zie net is hetzelfde scherm de 205BW :)
Hmm, die tabel is niet erg up-to-date... HDMI 1.3 kan tot 10.2Gbps. Bovendien zijn er ook al hogere resoluties bereikt met HDMI dan 2560 x 1600 namelijk 3200x2048
mei 20006 dat wordt nog even wachten dus :)
iig nog net op tijd voor Duke Nukem Forever
Zetten ze die DRM ware mooi buiten spel.
Om in te haken op de vragen van hierboven.. wat bedoelen ze met Analoog (primair/indirect)? Als het toch alleen maar backwards compatible is met HDMI (in hoeverre is dit backwards btw.. zoveel verschillen de standaarden niet), dan is het toch per difinitie dat alleen digitale beelden worden doorgegeven?

Wat ook gelijk weer een nadeel kan zijn voor het geven van presentaties. Als mijn laptop in 2009 alleen DP uitgang heeft, hoe moet ik het dan aansluiten aan een beamer. Deze bezitten heel vaak alleen nog maar een VGA ingang. Connectors kopen om van DP naar HDMI, naar DVI, naar VGA te gaan? :?
Primair - Primaire eis/eigenschap van de standaard
Optioneel - Is in de standaard opgenomen maar geen verplichte ondersteuning
Indirect - Is mogelijk via externe hardware, is niet in de standaard opgenomen.

denk ik tenminste. Maar dan zou er bij HDMI/RF ook een "Indirect" moeten staan...
Naar mijn smaak heeft HDMI in deze tabel toch wel de gunstigste specificaties, als hij zoals bovengenoemd echt al 10.2 Gbps haalt. Vooral die max. resolutie is een beetje ongelukkig bij displayport.
Probleem is dat HDMI door de hoge royalties (voor zowel de interface zelf als voor het verplichte hdcp) ook verreweg de duurste standaard is. Hardware fabrikanten letten op de kleintjes, en willen toch liever aan bv DisplayPort (geen royalties op de interface en optionele hdcp beveiliging).
Uitgaande van de tabel, kan de volgende situatie dus?

Grafische kaart DisplayPort => koppelstuk HDMI => koppelstuk DVI => koppelstuk VGA => VGA scherm? Krijg je dan een 2560 x 1536 resolutie op een 1280 x 1024 scherm gepropt waardoor alles er "korrelig" uitziet?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True