Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

AMD heeft zijn Firemv-videokaartlijn voor de zakelijke markt uitgebreid met een nieuw model. De ATI Firemv 2260 is volgens AMD vooral geschikt voor financiŽle instellingen.

De Firemv 2260 wordt passief gekoeld en is volgens AMD de eerste videokaart die voorzien is van twee displayport-aansluitingen. Door het lage profiel en de halve lengte van de videokaart is deze te plaatsen in zeer kleine behuizingen, terwijl de kaart door de ingebouwde, rudimentaire 3D-functionaliteit geschikt is om de Vista Aero-interface aan te drijven. De Firemv 2260 is een pci-express 2.0-videokaart en wordt geleverd als insteekkaart voor een pci-e x1- of een pci-e x16-slot.

FinanciŽle instellingen hebben volgens AMD behoefte aan energiezuinige videokaarten die meerdere panelen aan kunnen sturen, om zo het aantal handelaren in een ruimte te kunnen vergroten. De financiŽle markt is belangrijk voor AMD, omdat twee van de drie grootste financiŽle instellingen op de Firemv-productlijn gestandaardiseerd zijn. De Firemv 2260 komt in april dit jaar beschikbaar voor een adviesprijs van 249 dollar.

AMD ATI FireMV 2260 met twee displayports

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Interessante ontwikkeling. Jammer dat het nieuwsbericht niet aangeeft op welke core deze kaart gebaseerd is. Dan kun je pas echt iets zeggen over prestaties en stroomverbruik. Mooie is, dat de kaart ook schijnbaar in PCI uitvoering komt, handig voor de wat oudere computers!

Wat specificaties:

Product Specifications:

* Available in native PCI Expressģ x16 and x1 lane bus configurations, or PCI configuration
* Powered by next generation ATI FireMV graphics processor unit (GPU) from AMD
* 256 MB DDR2 graphics memory
* Two Display Port outputs for driving multiple ultra high resolution widescreen monitors
* Passive cooling package for silent operation
* Low power consumption design
* Low profile design - 2.3" x 6.6"
* Max Display Port resolution 2560 x 1600 per display
* Max DVI resolution 1920x1200 per display
* Full EMI certification
* WHQL certification
* RoHS and WEEE compliant

Dual Display Support

* Two Display Port Connectors
* Display Port to DVI-I Adapters

Warranty & Support

* 3-year limited warranty
* Dedicated workstation level front line technical support via email and telephone hotline
* Advanced parts replacement option

[Reactie gewijzigd door The__Virus op 12 maart 2008 13:54]

* Max DVI resolution 1920x1200 per display
Geen dual-link DVI poorten dus? Dat is niet handig als je 30" monitoren zonder Display Port hebt.
Dual Display Support
Kon je met Display Port niet meerdere monitoren per port aansluiten? Of is dat nog toekomstmuziek?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 12 maart 2008 14:01]

Het lijkt me nuttiger om 2 x 22 of 24 inch aan te sluiten dan 1 x 30 inch.
euh, hier zou ik eerder verwachten dat het gaat om 2 3 of misschien zelfs 4 30inc monitoren (euh panelen), in de financiele markt waar deze kaart blijkbaar voor bedoeld is heb je veel, heeeel veel stock informatie te tonen, dan kom je zeker niet weg met 2 24inc monitortjes...
nee, maar de resolutie is van minder groot belang.

wat je dus best kunt zien zijn 4 90" monitoren, met een resolutie van 1024x768. Dual-link heb je alleen nodig als je EN grote schermen EN een hoge resolutie hebt.
Wel es gedacht aan 2 x 30?
low power design: ..... Waarom geven ze dan niet gewoon aan hoeveel watt dat ding gebruikt??
omdat er net als de normale videokaarten verscillende varianten met verschillende specificaties verkrijgbaar zijn die dus ook een verschillend energieverbruik hebben
Geen dual-link DVI poorten dus? Dat is niet handig als je 30" monitoren zonder Display Port hebt.
Dan moet je kijken naar een andere kaart ;)

Bovendien kun je best 30" monitoren kopen met een 1920x1200 resolutie.
Interessante ontwikkeling.
Ik snap niet wat hier een interesante ontwikkeling aan is? Zowel at/amd als nvidia en matrox maken al jaren dit type kaarten. Denk aan de nvidia's quadro NVS die vaak ook in pci, agp, pci-e uitvoering geleverd worden, ook dual monitor zijn en ook low profile. Zelfde geld overigens voor matrox.
Dit is gewoon simpel een nieuwe kaart, maar dit soort kaarten worden al lang gemaakt, dus het is gewoon voortzetting van de betreffende lijn.
Het is de eerste kaart met DisplayPort aanwezig:

"However one of the biggest advantage that DisplayPort provides over DVI/HDMI is that DisplayPort is intended to consolidate both external(box-to-box) and internal (LCD panel) display connections." Wikipedia

Dat laatste is geloof ik een beetje het idee van "videokaart in monitor".
Daarnaast is ie ook een stukkie zuiniger dan de andere FireMV kaarten.

[Reactie gewijzigd door tomtom137 op 12 maart 2008 16:59]

Dit is zeker wel interessant. Met name het feit dat er ook een pci-e x1 versie is. Lang niet alle mainboards hebben 2x pci-e x16. Daarnaast is 2x digitaal out ook zeker een goede ontwikkeling.

Te veel van de huidige kaarten hebben nog slechts 1x digitaal en dan daarnaast 1x analoog. Aangezien het overgrote deel van de displays tegenwoordig digitaal is, heb je dan in feite maar 1 uitgang op je kaart.

Wel weer jammer is dat er zoiets moet bestaan als display port. DVI/HDMI begint nu eindelijk echt een beetje de overal aanwezige standaard te worden. Je kunt momenteel zonder al te veel gedoe alles op alles aansluiten. Een computer direct op een 'TV', een blu-ray speler of een console direct op een 'computer monitor' etc. Er zijn geen rare TV kaarten meer nodig om vreemde en dure 'vga boxen'. Gewoon een simpele directe kabel.

Met display port wordt dat weer een beetje ongedaan gemaakt. De TV wereld zal het wel weer niet gaan gebruiken, zodat er weer een splitsing komt tussen 'TV' en 'computer'. Jammer...
Bij high end kaarten (of de 38xx mid-end al) en de 79X0GT(X/O) heeft eigenlijk altijd al 2x dvi gehad dacht ik.

Desalniettemin :P Wel leuk kaartje, nu nog een displayport scherm op me bureau op me werk en ik ben blij :D
De FireMV grafische kaart is op de markt gebracht als een Multi-Display 2D videokaart, met 3D mogelijkheden hetzelfde als een low-end Radeon grafische kaart. FireMV kaarten zijn gericht voor de zakelijke omgeving die verschillende beeldschermen kunnen aansturen.
FireMV kaarten hebben ook een optie voor dual GPU, die totaal vier display output hebben via een VHDCI connector, of single GPU, voor twee display output via een DMS-59 connector. FireMV kaarten zijn beschikbaar voor PCI-en PCI Express-interfaces.

bron:Wikipedia

[Reactie gewijzigd door Jackybeer op 12 maart 2008 17:13]

Grappig bedacht maar ik zie persoonlijk geen meerwaarde tov een onboard grafische kaart...
En bovendien is Vista (Aero) de enige reden voor een zakelijke werkplek om 3d accelleratie nodig te hebben... zet dat uit en elke grafische chip kan het werk doen

[Reactie gewijzigd door kalechinees op 12 maart 2008 13:51]

Ik kan geen 2 beeldschermen op een onboard aansluiten zonder allerlei verloop stekkertjes te gebruiken of Dual heads aan te schaffen ;)
Met de Intel IGP Chipsets kan je met een ADD/ADD2 kaart gewoon dual screen draaien. Goedkope mogelijkheden zijn er wel hoor.
Bij de financiŽle instellingen waar Amd op doelt moet je meer denken in de richting van 3 tot 5 monitoren.
maar ik zie persoonlijk geen meerwaarde tov een onboard grafische kaart...
Hoeveel onboard kaarten kun je installeren? :+
Met deze kaart kun je zo vier of meer kaarten installeren en dus acht of meer monitoren aansturen.
Deze kaarten hebben geen Crossfire-aansluiting, dus moet je al met een splitter gaan werken wil je meer dan 2 schermen gebruiken.
Een splitter? CF? Nergens voor nodig.
CF is om met meerdere kaarten een monitor aan te sturen, iets wat hier niet aan de orde is.
Met 2 kaarten kan ik met CF aan juist maar 2 monitoren aansturen met CF uit kan ik er 4 aansturen. Dus CF is daar helemaal niet voo rnodig.
Sinds waneer heb je Crossfire nodig om meerdere beeldschermen aan te sturen?
Dat kan wel degelijk zonder Crossfire dus.
Mensen die werken in een financiŽle instelling hebben meerdere schermen op hun desktop staan (3 schermen zou al normaal moeten zijn) ťn hebben veel data die verwerkt moet worden en nu het belangrijkste: Het is allemaal data dat in 2D is. En bij het laatste zal deze kaart met kop en schouders boven de gewone kaarten steken en dan vooral boven de geÔntegreerde kaarten steken.
Nog een groot voordeel van displayport is het daisychainen. Denk kabel 1 van computer naar scherm 1. 2e (korte) kabel van scherm 1 naar scherm 2. 3e (korte) Kabel van scherm 2 naar scherm 3.
Misschien heb je de tweede aansluiting niet eens nodig.
meer beeldschermen op 1 pc?
Omdat deze over 2 DisplayPort aansluitingen beschikt?

Okee, er bestaan converters maar als het al op de videokaart zit, is het wel net zo makkelijk.

Tevens is het een Fire-kaart, dus OpenGL optimized.
Ik vind hem eigenlijk een beetje aan de prijzige kant voor een kantoor-pc, zou die kaart niet goedkoper te bouwen zijn?
Vreemd dat jij tot nu toe de enige bent die deze opmerking plaatst. Dit was ook het eerste dat mij opviel, de prijs. Tegenwoordig heb je al een pci-e kaartje voor 29e, dus deze kaart moet aardig lang meegaan wil ie 220e aan stroomkosten besparen..
Ja, maar niet een kaartje met 2x DisplayPort.

De prijs is in de zakelijke markt veel minder belangrijk, de functionaliteit des te meer. ASls jij bijv. de aanschaf van zware (grote) PC's kan voorkomen door dit soort kaartjes (zie ook de x1 aansluiting) dan kan dat veel waard zijn.
De zakelijke markt stelt nu eenmaal andere eisen, dus vandaar dat de kaart ook niet aan de particuliere prijzen te koop zal zijn.
Zijn er geen simpele verloopkabels van Display-port --> HDMI verkrijgbaar?
DVI = HDMI zonder HDCP toch :?
Anders knoop je een verloop Display-port --> DVI --> HDMI-kabel in elkaar...


Display-port is backwards compatible met DVI/HDMI.

http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 12 maart 2008 14:23]

Helaas, geen prikkie volgens de AMD site.
Pricing and Availability
The ATI FireMV 2260 2D workstation and desktop accelerator card is expected to begin shipping in April 2008 and will be available from workstation OEMs, system integrators and AMD channel partners worldwide. The MSRP is $249 USD. For more information about ATI FireMV products from AMD, please visit http://ati.amd.com/products/firemvseries/index.html.
Is dit eigenlijk (1 van de) eerste PCI-X1 video-kaarten?

Edit: MSRP staat voor 'Manufacturer Suggested Retail Price'

[Reactie gewijzigd door a fly op 12 maart 2008 14:20]

Nee, er zijn meer oplossingen op PCI-E x1, zowel ATI Matrox als nVidia. Dit zijn echter soortgelijke oplossingen. Een heuse upgrade van onboard video is het niet, maar je moet het een toevoeging zien in de breedte. Voor rond de 100 euro heb je al een dergelijke oplossing, en kan een goede investering lijken wil je meer dan twee schermen aan sturen.

[Reactie gewijzigd door Hardware Junk op 12 maart 2008 14:32]

Dat ATi kaartje staat ook (als enige x1 kaart) in de PW:

pricewatch: HIS H155HMF256EDDE1L-R

Is wel duur moet ik zeggen, zeker als je kijkt naar de grafische chip (X1550). Maar zal wel voor de zakelijke markt bedoeld zijn.

[Reactie gewijzigd door grizzlybeer op 13 maart 2008 01:27]

Allows backward compatibility with single link DVI/HDMI;
Dual link DVI/HDMI and analog VGA require active converter adapters or dongles
Zou veel meer gedaan moeten worden: niet het mooiste van het mooiste en het snelste van het snelste, maar het zuinigste, goed voor de taak.

Hoeveel mensen hebben niet een energievretende PC omdat ze zoveel mogelijk GHZ willen en hoe weinig mensen hebben dat daadwerkelijk nodig!
Zolang mensen blijven kijken naar het aantal Ghz´en en niet zozeer naar hetgeen wat men ermee doet zal dit ook geen hoofdzaak zijn. Het merendeel van de thuisgebruikers kan al met een PIII alles doen wat ze doen echter bij de verkoop probeert men te pushen met meer cores.. meer geheuge enz, en de consument acht dit dan ook als goed.
Daarintegen dit is een product specifiek voor de zakelijke markt die niet zozeer zullen kijken naar hoe zuinig deze is, daarintegen support voor 2 schermen is wel ideaal. Ik zou maar wat graag zoiets hebben voor mijn werk als calculator.
---edit---
@Admiral Freebee, ik maak me sterk dat menig gebruiker veel meer dan Office/Outlook installeerd op wat rommel na. Natuurlijk vreet dat onnodig resources maar de hedendaagse trend om 4Gb geheugen en quad core systemen daarop los te laten is lichtelijk overkill.

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 12 maart 2008 15:58]

Samen met de ontwikkeling van hardware wordt ook de software (veel) zwaarder. De standaardgebruiker installeert maar wat hij nodig heeft zonder overbodige services of functies eruit te tweaken en die vreten dan ook weer resources, zeker bij het opstarten.
Zou veel meer gedaan moeten worden:
Wat zou meer gedaan moeten worden?
Er bestaan toch al eeuwen low-end kaarten die zuinig zijn?
Ziet er leuk uit.
Jammer dat ze kiezen voor displayport en niet voor standaard VGA of DVI.

Het overgrootte deel van de displaysin de zakelijk markt zijn voorzien van de "oude"VGA of DVI aansluiting.

Zoals ook op bv onderwijs instellingen.

Zo komen ze ook af van de prachtige grijs/zwarte plastic kasten die ze nu gebruiken.

Dus shuttle en consorten kunnen zo ook nog kleinere systemen bouwen


@DaMarcus
Van die converters weet ik al.
Maar dat kost weer ruimte en extra energie...en extra kosten

[Reactie gewijzigd door jqv op 12 maart 2008 14:11]

Ze kiezen dan ook niet voor onderwijsinstellingen maar de financiŽle markt (stock-traders, banken, ....)

Dat ze echter voor DisplayPort gaan en niet meerdere DVI-poorten die eventueel nog gesplitst kunnen worden (Matrox iemand?) voor 4 of meerdere schermen aan te sturen is jammer. Aangezien eerder nog was gezegd door zowel TFT-fabrikanten als iemand bij NVIDIA, dat ze nog wel even verder gaan op DVI/HDMI-architectuur; dus dan besluit ik dat AMD ťcht met het oog op een zeer specifieke markt deze kaarten-serie uitbrengt. En het ook daarbij wil laten.
Dat ze echter voor DisplayPort gaan en niet meerdere DVI-poorten die eventueel nog gesplitst kunnen worden (Matrox iemand?) voor 4 of meerdere schermen aan te sturen is jammer.
Maar met DisplayPortkan je toch ook meerdere schermen aan elkaar knopen? Lijkt me eerlijk gezegd makkelijker dan DVI. Nu nog even op de monitoren wachten, maar de duurdere modellen hebben het tegenwoordig al.
hij heeft zelfs 256 MB geheugen, best veel voor een niet game/cad kaart.

Jammer idd dat ze toch voor displayport kiezen een zelfde standaard voor TV en PC is erg handig. Maar hier verdienen ze ook weer aan, je moet weer verschillende kabels en converters hebben...
Dit is specifiek voor een niche markt. De financiŽle sector wil vaak een groot overzicht. Waar het ons wellicht nog bijzonder is twee schermen op ťťn PC te hebben, is daar 8 schermen geen uitzondering. Als je displaypoort door linked naar bijvoorbeeld 3 schermen per kanaal, Ťn nog eens Vista opgedrongen krijgt, is 256MB wellicht nog te weinig. Ruwe kracht gebruik je niet nee.
Ik hoop voor die mensen dat ze niet op alle 8 de schermen dan naar Aero zitten te kijken, wat toch ook niet het meest aangename is vanuit het idee dat het snel en overzichtelijk moet zijn.
ideaal kaartje voor de home theater markt :Y) :) kan je mooi zowel de beamer als tv beide aansluiten zonder te hoeven wisselen. daarnaast ideaal omdat het stil is en ook nog energie zuinig.

wat ik wel een apparte ontwikkeling vind is dat de aansluiting op het moederboard, uitstekende pin layout steeds kleiner wordt.
Ik denk niet deze kaart geschikt is voor hardware video acceleration. Kan je beter kijken naar een HD2600XT, die is passive te krijgen, 2x DVI en kan dus wel je processor ontlasten bij het kijken van een film (ligt overigens aan de codec).
Is die kaart wel geschikt voor HTPC?
Als die zo gebruikt wordt in die sector zal de ontslagbrief ook wel snel volgen ;)