Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

AMD heeft woensdag verschillende videokaarten geïntroduceerd die de onderkant van de markt moeten bedienen. De kaarten ondersteunen Directx 10.1 en bevatten gpu's die gebakken zijn met een 55nm-procedé.

De door AMD geïntroduceerde modellen zijn de Radeon HD 3450, 3470 en 3650. De Radeon HD 3450 en 3470 krijgen een 64bits geheugenbus, 40 streamprocessors en een verbeterde versie van de uvd-engine. De 3470 krijgt een 800Mhz core en 1,9GHz gddr3-geheugen terwijl de 3450 het moet doen met een 600MHz core en ddr2-geheugen op 1GHz. AMD mikt op een prijs tussen de 49 en 55 dollar voor de 3450 en een prijs tussen de 59 en 65 dollar voor de 3470.

ATi logo (klein)De Radeon HD 3650 is voor de gebruikers die betere gameprestaties verlangen. Deze kaart beschikt over een 128bits geheugenbus, 120 streamprocessors en een op 725MHz geklokte core. De kaart kan overweg met verschillende geheugenconfiguraties waarbij 256MB gddr3-geheugen op 1,6GHz waarschijnlijk de populairste optie zal zijn. De 3650 zal tussen de 79 en 99 dollar gaan kosten.

Samen met de budgetvideokaarten heeft AMD ook de Hybrid Crossfirex-technologie voorgesteld. Hiermee is het mogelijk om de geïntegreerde graphics van de RS780-chipset te laten samenwerken met de Radeon HD 3400-familie. Dit maakt het bovendien mogelijk om energie te besparen als er geen zwaar 3d-werk gedaan hoeft te worden of juist betere prestaties te behalen wanneer er wel werk aan de winkel is. AMD heeft al een werkend systeem met Hybrid Crossfirex aan de pers laten zien, maar de drivers zijn nog niet ver genoeg ontwikkeld om in het wild losgelaten te worden. Het is de bedoeling dat dit ergens in het eerste kwartaal van 2008 gebeurt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

dit klinkt allemaal wel mooi, ze gaan wel voor een goeie prijs over de toonbank. toch twijfel ik ook aan de prestaties van de 3400. die 64bit is idd wel aan de erg lage kant. maar als je toch niet veel te makken hebt zijn dit wel logische keuzes
Het is niet zo dat AMD/ATI het niet zou kunnen doen omdat ze weinig te makken hebben. Een 64-bit bus tegenover een 128-bit bus heeft als voordeel dat er maar de helft aan datalijnen moeten worden getrokken op het PCB. Dat voorkomt dat je een heel complex ontwerp meot maken (want deze moeten als ik het goed heb evenlang zijn) en dat betekend dat de kaart goedkoper kan worden gemaakt.

Het doel van deze kaart is dan ook dat hij goedkoop moet zijn (zie ook de prijs) en daarom ook goedkoop in ontwerp en productie moet zijn. Een 64-bit bus is dan ook logisch.

Ook de hele reden waarom de midrange kaarten zoals de 8600 slecht presteren. Ze hebben eigenlijk op zn minst een 192-bits brede bus nodig om de vorige generatie high-end bij te houden (zie bv HD 2600 vs X1950). De core opzich is goed genoeg, de aanvoer van data echter niet. Echter heeft een midrange kaart ook een beperkt budget en zou een 192-bit of 256-bit bus de kaart te duur maken.

Overigens zal de NVIDIA 9600 dus wel een 256-bit bus krijgen. Waarschijnlijk wordt het nu interessant of gaat NVIDIA kosten besparen door het ontwerp ook klaar te maken voor de volgende generatie midrange kaarten (10600?) waardoor de ontwikkelkosten van het PCB over een langere tijd kunnen worden terugverdient. Met de 6600->7600 heeft men namelijk de pin layout hetzelfde gehouden waardoor er alleen een andere chip op het bestaande PCB hoefde worden gedrukt.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 23 januari 2008 11:10]

Ligt het aan mij of komen alle kaarten van deze twee fabrikanten erg snel na elkaar uit? Nvidia gaat al naar de 9000 serie, terwijl de 8000 serie pas een jaar meedraait. Volgens mij is de 6000 en daarna 7000 serie veel langer mainstream geweest.

Hetzelfde geldt voor Ati. Ze hebben de 2000 serie bijna overgeslagen lijkt het wel...

Of ligt dit nou helemaal aan mij? :)
Valt opzich wel mee. De 9000 serie wordt bij NVIDIA langzaam ingevoerd en de 9600 loopt wss alleen even vooruit vanwege de HD3850. De rest zal wel iets later komen.

Verder is de 6000 serie ongeveer 3 jaar geleden volgens mij, de 7000 serie nu iets van 2 jaar geleden en de 8000 serie nu dus een jaar geleden. Dus dat blijft wel ongeveer gelijk.

Bij ATI heeft men de 3000 serie ingevoerd voor de duidelijkheid. Alle kaarten zijn eigenlijk hun HD 2000-serie varianten, maar dan iets verbeterd en DX10.1 support. Verder Pro en XT afgeschaft. Op deze manier heeft AMD/ATi het netjes en duidelijk opgelost: Nieuwe feature -> Andere serie zodat je neit een lijst van uitzonderingen op min. specs gaat krijgen voor spellen/apps. Verder konden ze nu ook overzichtelijk Pro en XT ed afschaffen. De naam die ze wss zonder DX10.1 hadden gekregen zonder het nieuwe systeem:

HD 3450 = HD 2500Pro
HD 3470 = HD 2500XT
HD 3650 = HD 2700Pro
HD 3850 = HD 2950Pro
HD 3870 = HD 2950XT

[Reactie gewijzigd door GENETX op 23 januari 2008 11:17]

de nieuwe HD serie ziet er goed uit. vooral hybird crossfire vind ik een geweldige oplossing
bedenk dat deze videokaarten niet bedoeld zijn om hoge AA en AF te gebruiken maar wel om de meeste games met een redelijke framerate te laten spelen op medium en high settings.
hybird crossfire zal de IGP weer op de kaart zetten voor de buget gamers.
de nieuwe IGPs die ATi nu op zijn nieuwe moederborden stopt zijn ongeveer 3x sneller dan de 690G dus reken er maar op dat ze voor een IGP redelijk goed zullen presteren.
en voor een kleine 40-50 euro heb je nog meer snelheid met hybird crossfire.
dus voor wie een buget gamer is is dit een leuke oplossing.

wat betreft de midrage , die ziet er ook wel leuk uit maar die zou wel een grotere geheugen bus mogen hebben. 128-bit is echt oud en stamt nog uit het geforce FX5500 tijdperk.
192-bit zou inderdaad wonderen doen en het word tijd voor de highend om over tegaan op 512-bit als ze games zoals crysis speelbaar willen maken in DX10.
wat betreft de midrage , die ziet er ook wel leuk uit maar die zou wel een grotere geheugen bus mogen hebben. 128-bit is echt oud en stamt nog uit het geforce FX5500 tijdperk.
192-bit zou inderdaad wonderen doen en het word tijd voor de highend om over tegaan op 512-bit als ze games zoals crysis speelbaar willen maken in DX10.
Hier http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2421719 wordt namelijk bewezen dat de low-end 3470 meer dan 75% van de bandbreedte heeft van de Radeon 9700 Pro, en dat terwijl de 3470 een 64bit brede geheugenbus heeft en de R9700Pro een 256bit brede bus. Duidelijk is dus dat de busbreedte op zich niet alles zegt.

Wat wél een feit is, is dat een ontwerp met een 64bit geheugenbus makkelijker te ontwerpen valt en goedkoper te produceren valt. Dat zorgt ervoor dat we hetzelfde als vroeger voor een veel lagere prijs kunnen kopen.

Leve de vooruitgang!

[Reactie gewijzigd door IveGotARuddyGun op 23 januari 2008 20:51]

Door ze te verkopen?

Dit is echt een typische tweaker reactie. Dit zijn de kaartjes voor de HTK gebruikers die iets meer willen als integrated. Niet voor de die hard tweakers die de beste performance willen. Daar kan een videokaarten bouwer namelijk niet van leven omdat die markt te klein is.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 23 januari 2008 10:04]

Nou volgens mij is die 3650 een mooie tegenhanger voor de 8600gts en is nog goedkoper ook. Qua prestaties denk ik ook sneller, kleiner procede, dus waarschijnlijk ook zuiniger

[Reactie gewijzigd door heyajohnny op 23 januari 2008 10:36]

HomeTheatre-PC anyone?

ik zou zo'n kaart èrg graag in mijn HT-PC willen hebben. mede door de zuinigheid van de kaart, de aansluitingen waarmee die verwacht kan worden (HDMI, TV-out, DisplayPort, etc...), en natuurlijk de bekende UVD-engine
Er zal toch zeker een markt zijn voor energie-zuinige HTPC's die wat extra prestatie kunnen leveren wanneer nodig (hybrid crossfire). Denk zelfs dat de OEM's dit zullen oppikken.

Gaat zekers in mijn (all purpose) HTPC, zit er zelfs op te wachten. Zodra zowel een passief gekoelde 3450 als een mATX RS7xx moederbord te koop zijn ren ik naar de winkel. Vrees alleen dat de drivers er achteraan komen te hobbelen.
wel hopen dat het een lowprofile AGP model wordt dan .... kan m'n oude dell 260 weer tot leven geroepen worden!
Goede vraag. nVidia heeft nou niet echt iets noemenswaardigs aan de onderkant ;) Daar valt dus simpelweg weinig te concurreren.

En nee, dit is natuurlijk niet gericht tegen de 8800GTS 512mb, zoals je waarschijnlijk bedoeld ;)
Eitje. Bouw eens een HTPC. Beetje tweaker met verstand kiest dan toch ATI vanwege UVD...
Ik mag toch aannemen dat de HD3650 sneller is als de HD2600, die met de recentere drivers prima mee kon komen met de 8600 serie...

De HD34xx is een serieuze verbetering op de HD2400 serie, 3x zo veel shaders en hogere klok/geheugen snelheden.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 januari 2008 13:57]

ietsjes maar het is eigenlijk vrijwel het zelfde ontwerp, behalve dat die een die-shrink heeft ondergaan en een betere UVD heeft.
hij is vooral goedkoper te maken als de hd2600.

[Reactie gewijzigd door Countess op 23 januari 2008 13:54]

Ga er maar vanuit dat deze kaartjes beter verkopen dan die top kaarten, deze kaartjes komen in al die 600 euro computers waar de meerderheid voor kiest :) Netzoals de x300, die vloog ook als warme broodjes over de toonbank.

[Reactie gewijzigd door Pinjataaa op 23 januari 2008 13:20]

Radeon HD3650 vs Geforce 8600
Radeon HD3470 vs Geforce 8500
Radeon HD3450 vs Geforce 8400
Vergeet niet dat nVidia ook nieuwe produkten gelanceert heeft die vermoedelijk sneller daadwerkelijk te koop zijn, zoals de 9600GT.

AMD/ATi heeft nogal wat paperlaunches, of zeer lage aantalen wat tot hetzelfde effect lijd. NVidia is er helaas ook schuldig aan, alleen heeft die meer last van het Wii verschijnsel en kan het gewoon niet bijbenen qua produktie, zoals met de extreem populaire 8800GT vorig jaar.

@Genetx, het gaat zo snel met de typenummers, maar ik bedoelde dus ook de 9500GT, 9800GX2, etc. Echter die komen pas over 2 weken uit, dus AMD/ATi heeft inderdaad een voorsprong, echter dan komt het weer neer op aankondigen en daadwerkelijk kunnen kopen. En ik heb al vele keren een ATi bestelling geannuleerd omdat een snellere en goedkopere nVidia kaart op dat moment gelanceert was die wel per direct beschikbaar was. Hopelijk zien we dan eindelijk het synergy voordeel wat AMD zou moeten waarmaken met de aankoop van ATi en het gebruik van hun fabs.

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 23 januari 2008 11:54]

AMD/ATi heeft nogal wat paperlaunches, of zeer lage aantalen wat tot hetzelfde effect lijd.
bij launch waren er 250.000 3850 en 3870's beschikbaar. van de 8800GT had nvidia er 40.000 bij launch.
wat dat bedreft is ATI dus op de goede weg. kijken of ze het vol kunnen houden.
het enige wat ze 'fout' hadden gedaan bij de launch was onderschatten hoe veel vraag er zou zijn voor de 3870's dus ze hadden ver verhouding 3850/3870's nog niet helemaal goed.

edit : de 3780 x2 is blijkbaar ook beschikbaar in grote volumes
http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=5299&Itemid=1
nu is het alleen nog wachten op de drivers.

[Reactie gewijzigd door Countess op 23 januari 2008 19:32]

Die 9600GT moet het opnemen tegen de HD3850 en die is prima te koop.

Edit @ Ron.IT. Tsja, das pech dan want de HD 3870 was bv tegenover de 8800GT hier wel goed leverbaar, er stonden bij de lokale PC boer gewoon 4 dozen met een HD 3870 op de plank toen ik mn PC haalde een dikke maand terug. Verder kan AMD hun fabs niet voor de videokaarten gebruiken, het productieproces is er niet voor geschikt dus ze komen nog steeds bij TSMC vandaan, net als voor de overname.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 23 januari 2008 12:12]

Er was een 9600GT review hier en daar kon de HD3850 prima tegen op boxen, de prijs van de HD3850 was ietsjes beter en al langer verkrijgbaar.

Dus ja met de nieuwe serie videokaarten is AMD wat eerder, en het werkt allemala prima, wel benieuwd wat Nvidia's nieuwe serie gaat doen :)
ati paperlaunches????
8800 gt anyone.
de hd3870 is meteen goed te verkrijgen
de 3870 x2 wordt ook hard gelaunched
en ik denk dat deze ook een harde launch krijgen.
Nou mijn zwaar overclockte 8400 draait die 3450 er fors uit, check de hwi contest maar :p
Dit soort kaarten zijn voor de tweakers onder ons te licht, maar gaan in grote hoeveelheden in oem-systemen die je in elk krantje ziet van multimedia winkels.

Het interessantste is die hybrid Crossfirex toepassing... Dan gebruik je je stroomverslindende High-end kaart ook enkel als het nodig is en schakelt die uit als je gewoon officetaken uitvoert.
Voor de tweakers onder ons? Voor fervente gamers... ja.

Nou ben ik van mening dat het niet altijd de bedoeling is om zo'n zwaar mogelijk systeem te bouwen, het gaat niet altijd om gamen of zware applicaties draaien. Wel zoveel mogelijk voor zo'n gunstig mogelijk prijs.
Een htpc, dit voorbeeld is al vaker genoemd hier, heeft meer dan genoeg aan zo'n kaart dankzij uvd. Als je net iets meer wil op 3d gebied is dit een uitkomst... en zeker met die hybride crossfire technologie. Ik ben benieuwd naar de winst in prestaties die er behaald kan worden.
Theoretisch 100 % winst t.o.v. van de IGP alleen. Dit is het geval als deze elke tweede frame door de videokaart kan laten doen.

In de praktijk meen ik 30% tot 70% winst. Sterk afhankelijk van driver optimalisatie voor een bepaalde applicatie. Wellicht dat dit een dusdanig succes wordt dat bepaalde applicaties mede voor hybrid crossfire zullen worden geoptimaliseerd.


nog niet de review die ik zocht, maar....
To sum Hybrid CrossFire up, we saw a 30% gain in Unreal Tournament 3 and 60% in 3DMark 2006. Not bad for adding a $49 graphics card to a board with integrated graphics.

http://www.legitreviews.com/article/612/1/

Zou de energie-besparing er al direct inzitten?

Een belangrijk verschil met nVidia's Hybrid SLI is dat Hybrid Crossfire beperkt wordt door de langzaamste chip. De externe videokaart kan dus niet beter presteren dan de IGP, ook al wordt een high-end model gebruikt. Het heeft daarom geen zin om een dure videokaart in Hybrid Crossfire te plaatsen: deze kan in sommige gevallen zelfs beter los presteren dan in samenwerking met de onboard chip. Door deze beperking is Hybrid Crossfire niet zinvol voor high-end systemen. Volgens nVidia geldt dit niet voor Hybrid SLI: zelfs een high-end videokaart zou daarmee ietwat betere performance hebben i.c.m. onboard video. Tot nu toe is overigens nog geen Hybrid SLI systeem aan de pers getoond.

AMD heeft wel aangegeven in de toekomst een energiebesparende functie te willen implementeren, waarbij een high-end videokaart wordt gecombineerd met een energiezuinige IGP. De videokaart wordt dan volledig uitgeschakeld en vervangen door de IGP zolang er geen zware applicaties draaien. Om dit te realiseren moet de output van de videokaart uit dezelfde DVI-poort komen als die van de IGP.


http://www.hardware.info/...streert_Hybrid_Crossfire/

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 23 januari 2008 12:47]

MAar het gaat ook met de 3400 werken.

Dat is nog veel handiger.
Zo geef je die kaart toch net iets meer pit mee door de onboardkaart.

Genoeg om normaal een potje World of Warcraft mee te doen.
Of andere spellen met een niet zo'n hoge systeemeisen.
Wat een onzin, alles op max met 1280*1024 ging al perfect op m'n X800.

WoW is echt geen veeleisend spel en zal waarschijnlijk ook goed speelbaar zijn met (relatief) hoge settings op een HD34xx of HD3650...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 januari 2008 11:26]

jij bent zeker gestopt voor the outlands uit kwam, want ik kan niet geloven dat alles soepel liep in shattrath met een x800 met alles op max met 1280*1024
en een verbeterde versie van de uvd-engine
Ben benieuwd wat de verbeteringen van de uvd-engine zijn.
Vraag me ook af of de HD 3650 deze verbeterde uvd-engine bevat.
Interessante kaartjes voor een mooie prijs, de 3870X2 zou vandaag ook geintroduceert worden, maar die is met een weekje vertraagd omdat ATi de drivers nog wil finetunen.

Wel grappig om te zien dat budget kaartjes inmiddels al 1.9Ghz geheugen hebben :P (ook al is het DDR) Helaas blijven ze met een geheugenbus van 64bits toch een flinke bottleneck hebben.
bij tomshardware waren er al benchmarks beschikbaar van de 3870 X2 en ook

http://www.theinquirer.ne...22/daily-wibble-22jan2008

hier vindt je al benchmarks. Heb al een nieuwspost ingezonden maar die is nog niet goedgekeurd

[Reactie gewijzigd door 1103318 op 23 januari 2008 10:07]

Ja wat jij zegt die bandbreedte van 64bits is wel vrij laag. Als ik zie de 9800Pro of XT een van die kaarten (of alle 2) die hadden ook al 256bits. En die kaarten zijn toch al heel wat jaartjes oud. Maar verder leuke kaartje voor office en huiskamersystemen.
Echter moet je ook de snelheid meenemen van het geheugen. 400MHz met 128bit (mijn oude Go 7600) geeft een evenhoge bandbreedte als 800MHz met een 64-bit bus. Ik denk dat de 9800Pro nog wel wat hoger geklokt geheugen had als 400MHz, maar toch lijkt het vertekend, deze 64-bit bus zal minimaal de helft van de bandbreedte van de 9800Pro hebben gok ik.
Precies:
9700Pro - 256 bit 620MHz = 19840MB/s
HD3470 - 64 bit 1900MHz = 15200MB/s

Na 5 jaar komt de geheugenbandbreedte van budget kaarten dus in de buurt van de 2e videokaart met een 256bit geheugenbus (Matrox Parhelia was de eerste).
jammer dat Cross-Fire X niet met de HD3650 werkt, zou wel leuk geweest zijn. Ook net dat extra beetje pit :)
CrossFireX is niet echt bedoelt voor kaarten uit dit segment. De prestatiewinst die word geleverd tegenover de betaalde prijs is niet het overwegen waard. Aangezien je voor dezelfde prijs van twee van deze kaarten een leuke med/high-end kaart koopt. Deze kaarten presteren op zichzelf meestal al veel beter dan een CrossFire/SLI opstelling van twee low/med-end kaarten. ;)
CrossFireX is niet echt bedoelt voor kaarten uit dit segment.
Tuurlijk wel. CrossfireX is imho ook bedoeld om de onboard oplossingen icm een cheapo midrange karrtje aantrekkelijk te maken voor casual gamers..
Onboard + midrange = upper midrange..

Als dit werkt hebben ze een goed produkt in handen.. Het is denk ik vooral een driver kwestie..

[Reactie gewijzigd door boesOne op 23 januari 2008 11:07]

wat ook wel vet zou zijn is, als ze het zo kunnen gaan doen dat je 1 low-end kaartje gebruikt voor de physics (de plannen staan ook al enige tijd op de site van AMD, maar ben nu even te lui om de link te zoeken ;) ) naast je high-end kaart. Echter als je dan geen grote grafische prestaties nodig hebt dat dan die high-end kaart wordt uitgeschakeld en alleen nog die low-end kaart het werk doet, die in mijn ogen toch weer minder verbruikt dan die high-end en al helemaal minder dan die low-end + high-end die anders beiden niets staan te doen. 8-)
het verschil in snelheid is gewoon te groot tussen de igp en de 3650.
de 3650 zou elke 3 of 4 frames moeten renderen tegenover de igp's 1 ofzo.
tel daarbij de inefficiënties op van multi-GPU technieken en er blijft niet veel performance winst over... in games die geschikt zijn voor multi-gpu. in games die dat niet zijn zal de performance zakken tot ver onder die van de 3650 waarschijnlijk.

wat wel nuttig zou zijn is als je de 3650 helemaal uit zou kunnen zetten in windows en via de igp het beeld renderen, en dan de 3650 alleen aan zetten als hij nodig is.
en een ander idee zou zijn om de igp te gebruiken voor physics.

[Reactie gewijzigd door Countess op 23 januari 2008 13:26]

Mooi,

Die wil ik hebben, de 2400 Pro vond ik net te zwak voor HTPC full HD offloading

Hopen dat de optimalisaties goed zijn.
Zijn dit nou de opvolgers van de 2400 en de 2600 etc? En hebben ze dus hardwarematige H.264 support enzo?
Volgens de tekst zit er een verbeterde versie van UVD op. Dus het antwoord is 'Ja'.
Hebben ze nu toch al?