Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties
Submitter: player-x

AMD's Crossfire X krijgt in maart ondersteuning voor drie en vier gpu's met de komst van een nieuwe Catalyst-update. Alleen gebruikers van Windows Vista zullen echter Crossfire-opstellingen van meer dan twee gpu's kunnen bouwen.

De multi-gpu-functionaliteit van AMD's Crossfire X-architectuur zal zijn intrede doen met de komst van de Catalyst 8.3 driver, die gepland staat voor begin maart. Gebruikers van Windows XP zullen echter genoegen moeten nemen met de mogelijkheid om slechts twee grafische kaarten te combineren, aldus TG Daily. Crossfire X ondersteunt onder Vista twee, drie of vier gpu's die niet identiek hoeven te zijn, maar wel 'enigszins verwant' aan elkaar moeten zijn. De architectuur ondersteunt ook combinaties met de Radeon HD3870 X2 aangezien deze door het systeem als twee HD3870-kaarten gezien worden met licht afwijkende kloksnelheden.

De snellere kaarten in een Crossfire X-opstelling zullen zich wat kloksnelheid betreft aanpassen aan de langzamere, maar de geheugensnelheden blijven ongewijzigd. Het verschil in geheugen zal ervoor zorgen dat de ene kaart af en toe moet wachten op de andere, maar de gebruiker zal geen vertraging merken, zo is de verwachting. Bij bepaalde combinaties kan de aanpassing en de vertraging er op zeker moment echter voor zorgen dat de combinatie van kaarten langzamer is dan de snelste kaart alleen, net als bij het in november vorig jaar geïntroduceerde Hybrid Crossfire.

Skulltrail Crossfire2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Crossfire ondersteunt 4 render modes:
  • Alternate Frame Rendering
  • Scissor
  • Super Tiling
  • CrossFire Super AA
Bron: http://www.soulcast.com/post/show/16584/ATI-CrossFire

Super Tiling leent zich uitstekend om met meerdere verschillende kaarten één frame te renderen. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen in XP. Daarbij komt dat het al jaren mogelijk is 3 frames te renderen; nooit van tripple buffering gehoord? :)

(Dit was een reactie op Gurneyhck... :/ )

[Reactie gewijzigd door Myth384 op 14 februari 2008 15:37]

Is het ook bekend wat gemiddeld genomen het beste resultaat geeft?
Zelf zou ik zeggen dat super tiling een goede techniek is, maar er wordt overal wel dik ingezet op AFR.
Ik heb geen getallen. Maar AFR lijkt mij veel minder geschikt als we naar een situatie gaan waar we een groot aantal GPU's op een grafische kaart zullen gaan zien. Hoe meer frames er van te voren gerenderd worden, hoe groter de lag wordt. (Uitgaande van een constante frame rate) Daar zit een limiet in voor wat als acceptabel ervaren zal worden. Zover ik weet kent SLI geen Super Tiling. Ik denk persoonlijk dat AMD een leuke troef in handen heeft voor in de toekomst.
Het is logisch dat XP dit niet ondersteunt. Crossfire gebruikt namelijk de multi-gpu techniek AFR. Dit houdt in dat elke videokaart een frame rendert. Dus bij vier gpu's gaat het als volgt, frame 1 wordt gerenderd door gpu 1, frame 2 wordt gerenderd door gpu 2 etc. Frame 5 wordt dan weer gerenderd door gpu 1. Dit houdt dus in dat het systeem het moet toestaan dat er meer dan 2 frames kunnen worden voorgerenderd. En dat is dan ook de reden dat xp dat niet kan, hier kan men slechts 2 frames pre-renderen.
Dat is inderdaad logisch. Maar wat ik niet logisch vind is dit: http://www.microsoft.com/...isplay/multimonVista.mspx

Het houdt in dat Vista in tegenstelling tot XP niet kan omgaan met meer dan één video-driver. Waardoor je dus gelimiteerd bent binnen dezelfde range (bv 7xxx of 8xxx) en fabrikant (ATI of NVIDIA) te moeten blijven. Had graag een een goedkope kaart bij mijn NX8800GT willen prikken voor het gebruik van 3e en 4e scherm, zij het een ATI- of Nvidia kaart.

[Reactie gewijzigd door Xelation op 14 februari 2008 15:20]

Wat een belachelijk idee van Microsoft is dit nu weer? Het systeem kan dus niet meer overweg met meer dan 1 grafische driver terwijl dat onder XP en 2000 perfect werkte.

Dat zal wel zijn omdat onder XP en 2000 de tweede grafische driver ook geen overlay ondersteunde en alle fancy Aero dingen zullen ze dan ook wel niet werkend hebben gekregen met zo'n setup. Ik vraag me nu af of men daarmee onder een 3d-accelerated Xwindows ook last van heeft. Ik vermoed namelijk dat die dat wel werkend gekregen hebben.

Weet iemand meer?
Kleine correctie: 3 frames.

Overigens vind ik het wel raar dat je dan geen tri-fire onder XP kan draaien, GPU 1 doet frame 1, GPU 2 doet frame 2, GPU 3 doet frame 3.

Maar ik denk ook wel dat het komt door de rendertechniek AFR. Al zou het ook aan het drivermodel van Vista kunnen liggen. Zoals ik hierboven al schreef is de pre-render limit namelijk 3 frames. En wat nou als er een andere renderingsmethode komt, SuperTiling bijvoorbeeld, is het dan nog steeds niet mogelijk onder XP? Het artikel impliceert van niet.
Even tussendoor, maar SLI is toch (ongeveer) hetzelfde als crossfire?
Of is het nu juist zo dat SLI van ATI is, en crossfire van AMD?

Het verschil is me nog even niet helemaal duidelijk.
SLI en Crossfire zijn allebei technieken om 2 of meer grafische kaarten met elkaar samen te laten werken.
SLI is van nVidia en Crossfire is van Ati, en Ati is overgenomen door AMD.
Dus eigenlijk is SLI van nVidia en Crossfire van AMD
Het zijn soortgelijke technieken, echter is SLI van Nvidia en is crossfire van Ati/Amd (zelfde eigenaar).
Met SLI moet je 2 dezelfde kaarten hebben,
met het nieuwe crossfire x kan je 2 verschillende kaarten van de zelfde familie gebruiken.

SLI = nvidia

crossfire (x) = ATI = AMD (AMD is de eigenaar van ATI)

Ik vraag me wel af wat het nut van een langzame kaart erbij is, als hij de kloksnelheid van de andere snelle kaart naar zijn niveau brengt. :? (behalve meer geheugen)
misschien marketing, (nu moet je wel een zelfde kaart kopen wil je er op vooruit gaan) jammer want het had een leuke troef kunnen zijn tegen SLI.
bedankt voor deze erg duidelijke uitleg :)
Hmmm. Crossfire heeft volgens mij een stuk of vier verschillende render methoden. Dat kan iedere kaart 1 frame zijn... Maar ze hebben bijvoorbeeld ook methoden waarbij het scherm in kleine blokjes wordt opgedeeld, en de kaarten stukjes renderen. Met 100 blokken, kunnen 4 GPU's dan ieder 25 blokken renderen.

4 aparte frames renderen per kaart lijkt me uiterst onwaarschijnlijk.... Zelfs op 60fps minimum, krijg je dan toch nog een tijdvertraging alsof de game op 15fps werkt. Immers... een kaart kan niet vooruit werken, je moet weten waar de speler naar kijkt. En bij spellen waarbij je nauwkeurig moet timen, is dat echt niet genoeg...
Gamers kunnen met gemakt niet meer om Vista heen want als je meer dan 2 kaarten hebt wil je ook wel DX10 om het max eruit te halen
Inderdaad, welke normale gebruiker gaat er nou 3 of 4 grafische kaarten in z'n PC stoppen? Niemand.

Alleen die-hard gamers zullen dit doen (misschien ?) en die hebben natuurlijk allang Vista vanwege DX10.

Het gaat om zo weinig XP gebruikers die hierdoor geraakt worden dat ik wel begrijp dat ATI geen zin heeft cq. geld wil uitgeven aan XP compatibiliteit.
Ik wil wel 2x HD3870x2... dan heb ik dus 4 GPU´s... en ik MOET nu vista omdat het niet op XP draait, terwijl ik veel liever XP gebruik.

Ik heb er ook een hele goede rede voor: Als ik vista neem met 4 GPU´s heb ik het gevoel alsof het even snel is als XP met 2 GPU´s...

Voorbeeld: Heel leuk dat Vista >4gb RAM ondersteunt (XP ondersteunt tot 3,5gb vanwege het reserveren van ram oid), maarja, dan heb ik 512 MB ram meer, neemt Vista die in gebruik.nEn omdat het in gebruik is ligt de performance lager... kansloos...

Microsoft heeft gezegd updates uit te brengen voor XP tot 2012 / 2013 XP, maar met nieuwsberichten als deze bewijzen ze het tegenovergestelde. XP kan niet meer omgaan met hardware van na 2010, vind ik slechte support.

Ik begrijp dat sommige dingen niet op XP kunnen, maar zoals hierboven aangegeven hoef je geen AFR te gebruiken...

Ik hoop gewoon dat juist de High-end hardware meer voor linux aan wordt gepast. Het lijkt mij dat juist de high-enders meer en meer op linux overstappen.

IMO houden ze nu een beetje koppelverkoop in stand. Als ik de snelste hardware wil, moet ik Vista gebruiken.

Puntje bij paaltje: hardware moet opensource worden, ik vind het belachelijk dat hardware componenten alleen op windows werken omdat dev´s windows api´s gebruiken...
Het is logisch dat XP dit niet ondersteunt. Crossfire gebruikt namelijk de multi-gpu techniek AFR. Dit houdt in dat elke videokaart een frame rendert. Dus bij vier gpu's gaat het als volgt, frame 1 wordt gerenderd door gpu 1, frame 2 wordt gerenderd door gpu 2 etc. Frame 5 wordt dan weer gerenderd door gpu 1. Dit houdt dus in dat het systeem het moet toestaan dat er meer dan 2 frames kunnen worden voorgerenderd. En dat is dan ook de reden dat xp dat niet kan, hier kan men slechts 2 frames pre-renderen.
Heeft niet zo veel te maken met wat ATI wilt, maar wat M$ wilt.
hoeveel "gamers' gebruiken nou echt vista, sowieso heb je om DX10 games op hoogste settings te spelen minimaal 2 high end kaarten nodig. Ik denk dat de meeste gamers nog geen zin hebben om over te stappen op XP (ik ook niet), en ik denk dat gamers toch wel een belangrijke doelgroep voor Ati vormen.
Ik heb al bijna een jaar Vista op mijn pc en een 8800GTX, en ik heb van beiden geen moment spijt van gehad. Vista is snel, ziet er goed uit en heeft handige features, en dankzij mijn 8800GTX kan ik elk spel op het allerhoogste detail op 1680x1050 draaien. De enige uitzondering is Crysis, maar dat is dan ook een speciaal geval.

En nu niet gaan zeuren over de prijs van de 8800GTX, want de 8800GT is nu ook op de markt en biedt bijna evenveel performance :)
Dit klinkt als een veelbelovende techniek met een heel pak aan beperkingen.
Jammer, m'n verwachtingen waren weer te hoog.

Je zou verwachten dat een 3x zo snelle GPU 1/4 deel van het scherm tekent en de andere kaart de rest. Maar in plaats daarvan laten ze de 3x zo snelle GPU op 1/3 van zijn snelheid draaien...

[Reactie gewijzigd door omnislash op 14 februari 2008 15:13]

Veel beperkingen? De huidige SLI en crossfire technieken hebben meer beperkingen. CrossfireX is juist erg flexibel, zo is het mogelijk om een HD3870 en HD3850 samen te zetten, en sterker nog: het is zelfs mogelijk om de klokfrequenties van beide kaarten individueel aan te passen. Ook de hoeveelheid geheugen hoeft niet gelijk te zijn... En het zou als het goed is zelfs mogelijk zijn om 2 "verschillende" architecturen zoals de HD2900XT en HD3870 samen te laten werken.

Dat het alleen onder Vista draait met meerdere GPU's zal te maken hebben met de pre-render limit onder XP van 3 frames. De huidige rendering techniek (AFR volgens mij?) zal daar wel niet lekker mee werken.

Maar who cares? Ik denk dat er vrijwel niemand is met meer dan 2 videokaarten... Als dit soort mensen er al zijn dan hebben die daar zo'n sloot RAM en zo'n enorme processor aan hangen dat het draaien van Vista geen enkel probleem zal vormen...
Eigenlijk kun je het zien als een RAID functie zoals harde schijven dat hebben.
Als je een striped array aan maakt (Raid-0 bijvoorbeeld) en je hebt dit :

80GB 2MB cache
320GB 16MB cache

Dan zal de 320GB schijf maar 80GB kunnen benutten en volgens mij word het cache geheugen ook terug geschroeft. Zo zie ik deze techniek ook voor me, is vooral handig als je bijv. een 8800GT en een 8600GTS in je systeem hebt zitten. De 8800GT heb je als upgrade gekocht, en de 8600GTS laat je er gewoon bij zitten, zoveel krijg je er toch niet meer voor terug. (Ik pak een Nvidia voorbeeld omdat ik de nummering van ATI niet zo goed weet).
Zo zou ik het tenminste doen omdat ik meestal mid-end spulletjes heb.
(2x80@RAID0+1x240)@JBOD=400GB Met een simpele onboard raid gaat dit niet lukken. Maar een aparte (lees: dure) controller kan dit soort truukjes wel.

Zelfde verwacht ik dan ook van een multi-gpu opstelling met verschillende gpu's. Dat de driver netjes de load verdeelt zodat elke kaart op zijn maximum kan werken. Niet simpelweg alle kaarten vertragen tot de lowest common denominator. Als ik in een 4-way server 3 snelle cpu's steek en 1 trage zulle die 3 andere echt niet vertragen. Zelfde moet kunnen met GPU's. Dit komt meer over als een bolted-on functie met haken en ogen ipv dat deze GPU's speciaal ontworpen zijn om optimaal in een N-way opstelling te draaien. En dit is niet specifiek op ATI/AMD of Nvidia gericht, dit gevoel heb ik bij zowel SLI en CF.
dan heb je 1/4 van je scherm een andere refresh rate. lijkt mij niet erg praktisch wat je hiermee zegt. met meerdere schermen zou het wel weer kunnen opgaan, stel je hebt drie monitors. de middelste krijgt de beste kaart omdat je daar het meeste naar kijkt en schermen aan de zijkanten draaien iets minder mooi.
Heeft niets met refresh rate te maken.

In de frame bufffer worden de gedeeltelijk gereed gemaakte beelden samengevoegd, om in 1 keer met N hz naar het scherm te worden geslingerd.
Heeft volgens mij niets met refresh rate te maken.
SLI is eigelijk niet eens door Nvidia uitgevonden maar door 3DFX , ofwel van de ontwikkeling van de Voodoo2 8MB en 12MB die in SLI mode op 1024x768x16bit kon draaien.

Maar goed, beetje vaag om alleen op Vista meer dan 2 GPU's te kunnen gebruiken, en als ik het dan ook goed begrijpt kan je ook geen 2x 3870X2 in Crossfire draaien onder XP , omdat je dan al 4GPU's gebruikt
of zie ik dat nu verkeerd ?

Een 3870X2 heeft al 2GPU's dus in Crossfire worden er dan 4GPU's aktief..
Klopt niet helemaal, de SLI van nVidia werkt niet op dezelfde manier als de SLI van 3dfx, de afkortingen zijn niet eens hetzelfde. Bovendien was de 3dfx methode efficienter, met een tweede kaart had je 100% snelheidswinst, met de SLI methode van nVidia is dit stukken lager.

En een 3870x2 heeft geen twee gpu's maar twee cores, is een heel verschil. Vergelijk maar met de athlon 64 x2, is ook fysiek 1 cpu, met twee cores. Dus krijg je in crossfire 2 gpu's en 4 cores actief. Het lijkt me dus dat dit ook gaat werken. Tenslotte kun je ook 2 x2 cpu's in windows xp werkend krijgen, maar geen 4 single core cpu's (ondersteuning van max 2 cpu's).

De eerste multi-gpu kaarten waren overigens ook van 3dfx, de Voodoo5 5500 en de nier verschenen Voodoo5 5000 hadden twee gpu's op de printplaat. De Voodoo5 6000 had er zelfs 4(!), deze is nooit gereleased overigens, voor die tijd is 3dfx overgenomen.
SLi en Crossfire worden nooit mainstream. Ik zie lever kaarten of MoBo's waar een physics PPU op zit dan dat de kaarten dit onderling gaan regelen. Mogelijk dat Nvidia dit inzien, aangezien ze Ageia hebben overgenomen. De PPU + de software die ze kunnen huisvesten in de driver kan een hoop doen, zeker voor gamedevelopers want physics alleen maar softwarematig renderen vergt veel van een CPU. Met name zie je dat in UT2007, op een dual core is het gewoon 100% load.
Krijg je geen problemen met programma's die niet large adress aware zijn? We hebben al wat mensen gezien waarbij games crashen in Vista omdat er niet genoeg ram aanwezig zou zijn en dit kwam mede omdat de videokaart wordt meegeteld in de adressen en zo een tekort onstaat. Als je nu vier videokaarten erbij propt kan de boel weleens gaan crashen zonder goede reden.

Dit was trouwens bij HL2 en ik vermoed dat oudere game hier ook nog weleens last van zullen krijgen.
Door leonpwner1, donderdag 14 februari 2008 15:15

Veel beperkingen? De huidige SLI en crossfire technieken hebben meer beperkingen. CrossfireX is juist erg flexibel, zo is het mogelijk om een HD3870 en HD3850 samen te zetten, en sterker nog: het is zelfs mogelijk om de klokfrequenties van beide kaarten individueel aan te passen. Ook de hoeveelheid geheugen hoeft niet gelijk te zijn... En het zou als het goed is zelfs mogelijk zijn om 2 "verschillende" architecturen zoals de HD2900XT en HD3870 samen te laten werken.
Door vigilante888, donderdag 14 februari 2008 15:15

Je kan alleen 2 of meer kaarten met dezelfde GPU combineren. Dus een HD2900Xt kan je combineren met een 2900GT, maar niet met een 3870. Een 3870 kan wel werken met een 3850 bijv.
Wat is nu waar ? Ik zie dat meerdere bronnen namelijk er verschillend over berrichten...wie weet het zeker :P ?

[Reactie gewijzigd door StraightOn.NL op 14 februari 2008 16:25]

ff googlen mensen:

http://ati.amd.com/techno.../CF_combo_chart_Dec07.jpg

[Reactie gewijzigd door Xelation op 14 februari 2008 16:36]

had ik gedaan, maar niet gevonden, thnx voor de link m8 :)
overgrote deel van de gebruikers zal dit noooit nodig hebben. 2 gpu's ? met gratis een jaar stroom? :D
Yup en meer dan 640Kb heb je ook niet nodig voor al je persoonlijke applicaties.

Nodig heb ik het nu al als ik een spelletje speel, maar ik zie meer toekomst in de multicore GPU's die als waren twee in een zijn.
Nou hier draait Crysis oid toch ook wel goed hoor zonder twee graka's. Echter dan niet op de hoogste instellingen, maar dat heb ik dan ook weer niet nodig :) :P
Nodig heb ik het nu al als ik een spelletje speel, maar ik zie meer toekomst in de multicore GPU's die als waren twee in een zijn.
De term multi-core is niet te gebruiken bij GPU's. Wat je bedoelt is misschien multi-chip of multi-GPU. :)
Geldt dit alleen voor bepaalde chipsets of voor alle chipset/moederborden

Ik heb een ASUS moederbord met een P35 chipset en 2 PCI-e lanes met daarop 1 HD2900 XT

Dus zou ik dan bijvoorbeeld een HD2900GT ernaast kunnen plaatsen (niet dat dat echt veel zin heeft dan...of een HD3870 wat wel mooi zou zijn?

Ik snap het verhaal niet meer namelijk :P
Je kan alleen 2 of meer kaarten met dezelfde GPU combineren. Dus een HD2900Xt kan je combineren met een 2900GT, maar niet met een 3870. Een 3870 kan wel werken met een 3850 bijv.
Ik dacht dat dit alleen met SLI was, dat je met Crossfire dus wel twee verschillende kaarten naast elkaar kan hebben en dat de snellere kaart dan omlaag klokt. Ik ben namelijk ook wel nieuwsgierig of je een HD3870 in CF (dus niet CFX) kan draaien met een 2900XT...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True